Uddannelsesudvalget 2004-05 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 114
Offentligt
2581547_0001.png
Uddannelsesudvalget
UDU alm. del - Bilag 114
Offentlig
ANGÅENDE HØRING OM STRAMNING OM FRISKOLERNE
Undervisningsminister Ulla Tørnæs gør klogt i at have travlt. Vi ved alle, hvordan
danske folkeskolebørn lærer mindre end skolebørnene i de lande, vi normalt
sammenligner os med. Vi ved, at 1,3 millioner danskere har læseproblemer. Vi ved,
Ritalin er blevet et pædagogisk værkøtj. Vi ved, specialklasser til elever med
indlæringsproblemer benyttes i markant stigende omfang.
Undervisningsministeren har allerede ændret meget til det bedre, men vi er mange, der
er bange for, hun nu løber for størkt. Hun vil indføre folkeskolens Fælles Mål i
friskolerne, ligesom hun vil føre et øget tilsyn med friskolerne, hvilket er et brud på
den 150 år gamle tradition for en fri skole med en tillid til forældres evne til at
forvalte deres børns skolegang. Det er paradoksalt, at netop en liberal regering, med
parolerne "frihed til den enkelte" og "frit valg", vælger at indføre øget statslig kontrol
og styring.
Bevæggrunden for at stramme lovgivningen for samtlige knap 500 frie grundskoler i
Danmark er regeringens ønske om at sikre et højt fagligt niveau i grundskolen og et
led i strategien for bedre integration. Paradokset er dog, at karakterniveauet i de frie
grundskoler generelt set er højere end i folkeskolen, og nye undersøgelser viser, at
også tosprogede elever i de frie grundskoler klarer sig bedre end de tilsvarende elever
i folkeskolen.
Charline Nielsen, Friskolelærer fra København