Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 2. november 2004 614-167 VIR, lokaltelefon 2 50 02 7. Kontor Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om vedtagelse af tekniske specifikationer for interoperabilitet (TSI’er) på jernbanen Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat. ./. Forslaget vil blive behandlet i mundtlig procedure under mødet den 23. november 2004 i art. 21 udvalget (forskriftsudvalg) nedsat af Europa-Kommissionen med hjemmel i direktiverne 96/48 om interoperabilitet på højhastighedsstrækninger og direktiv 2001/16 om interoperabilitet på konventionelle baner. Der er tale om vedtagelse af de fire første Kommissionsbeslutninger om tekniske specifikationer for interoperabilitet (TSI) på konventionel jernbane. Forslaget til kommissionsbeslutninger skal vedtages efter proceduren i artikel 5 og 7 i afgørelse 1999/468/EF, jf. dennes artikel 8 (forskriftsproceduren). TSI’erne, som vedrører applikationer for godstrafikken, godsvognes udformning, støj fra rullende materiel og styringskontrol og signalsystemer skal implementeres i dansk lovgivning senest 6 måneder efter deres vedta gelse. I TSI’en om applikationer for godstrafikkens fastsættes kravene til sikring af en effektiv udveksling af informationer til administration og afvikling af godstrafik og godstransporter mellem relevante aktører, så godstransporten ad jernbane kan forblive økonomisk bæredygtig og medvirke til en forbedret konkurrenceevne. I TSI’en om udformning af godsvogne fastsættes kravene til konstruktion, dimensionering og egenskaber for godsvogne, der forudsættes at kunne færdes på alle dele af det konventionelle europæiske jernbanenet. I TSI’en om støj fastsættes kravene til støjgrænser omkring standset og parkeret togmateriel, støj ved togs forbi-passage- og intern støj i lokomotivførerkabinen forårsaget af konventionel rullende materiel.
Side 1 af 2 I TSI’en om styringskontrol og signalsystemer fastlægges kravene til det togsikkerhedsudstyr, som på den interoperable jernbane skal installeres i infrastrukturen og det udstyr, som korresponderende hermed skal befinde sig i det rullende materiel (mobilt udstyr). Det er Trafikstyrelsens vurdering, at TSI’ernes gennemførelse i Danmark for så vidt angår TSI’erne om applikationer for godstrafikken, godsvognes udformning, støj fra rullende materiel vil være uden særlige konsekvenser for den danske stat. For indførelsen af kravene indeholdt i TSI’en om styringskontrol og signalsystemer skal der derimod udformes en implementeringsplan, der skal forelægges Europa-Kommissionen til godkendelse senest den 31. december 2005. Det er Trafikstyrelsens vurdering at implementeringen af de i TSI’en indeholdte krav vil medføre betydelige investeringer i den danske jernbaneinfrastruktur. Foreløbige undersøgelser viser, at der skønsmæssigt kræves investeringer på mellem ca. 2 og ca. 4 mia. kr.  Kommissionen har tilkendegivet, at der for implementeringen forventes at blive stillet EU-midler til rådighed for medlemsstaterne for at lette overgangen fra nationale systemer til interoperable systemer. Indførelsen af interoperable styrings- og signalsystemer på jernbanen vil efter Trafikstyrelsens vurdering medføre en forbedring af såvel jernbanesikkerheden, som jernbanens konkurrenceevne i forhold til øvrige transportformer. Regeringen kan på denne baggrund støtte Kommissionens forslag.