Til Trafikudvalget, Trafikministeren og hvem der ellers måtte have interesse.
Skrevet og ment af Trine Winther, indehaver af et lille-bitte skirejsebureau i Vejle, WINTHER Rejser.
Et skirejsebureau som samarbejder med to busselskaber i et tæt samarbejde hvor man er enige om at kvaliteten skal være i
højsædet. Derfor blandt andet ikke fyldte busser, masser af hviletid for chaufførerne osv. og dette er ikke svært at overholde. Det er
et spørgsmål om en holdning til de regler der allerede eksisterer. Men også regler som kan strammes og dermed øge
trafiksikkerheden.
Hvis man vil øge antallet af ulykker på de internationale motorveje
skal man blot med et forbud mod sovebusser, sende alle de danske familier ud i deres biler på de internationale motorveje
og det
endda allerede denne vinter.
Der er stor risiko for at dette bliver resultatet af et lovforbud mod sovebusser, hvis forbuddet kommer uden varsel.
Vi kan overhovedet ikke når at reagere, og finde andre nødvendige alternativer. Vi kan ikke lige stampe et uvist antal tog- eller
flypladser op af jorden, og vores kunder vil nok derfor vælge at sætte sig i bilen og køre selv, med mindre de vælger at annullere
deres skiferie, hvilket virker usandsynligt.
Det er vigtigt at have øjnene op for disse konsekvenser. Skirejsebureauerne har allerede solgt 70-80% af alle de rejser der sælges.
De tyske motorveje vil i de tre dårligste måneder m.h.t. føre og vejr blive fyldt med et uvist antal privatbiler hvoraf mange af dem vil
være uden rutine i at køre på de store tyske motorveje og i at køre så langt.
Det kan ej heller de tyske myndigheder være tilfredse med.
Jeg er helt overbevist om at det vi vil se som resultatet af et nu-og-her forbud, vil være en katastrofal stigning i antallet af store
ulykker på motorvejene.
- Og det er jo ærgerligt, hvis vi først skal have det bevist, for at tro på det.
HVIS sovebusserne altså forbliver sorteper
og man beslutter sig for et forbud
så giv tid, så vi i fællesskab (rejsebureauerne og vognmændene) kan finde fornuftige alternativer til sovebusserne.
Jeg foreslår en to-trins raket, hvor man i denne vinter skærper kravet til sikkerhed, evt. med adskillelse af pladserne, som har
været omdiskuteret. Og skal der så komme et reelt forbud, så må det varsles, så vi som de involverede brancher kan reagere og
finde gode alternativer sammen.
Ikke i forhold til økonomi, og hvor ekstremt hårdt to brancher rammes og så videre - dette er en helt anden diskussion - MEN i forhold
til trafiksikkerhed. Det er jo det, hele debatten drejer sig om.
Vi har ikke kunnet forberede os på noget som helst, fordi der endnu ikke har været givet retningslinier for en ændring i lovgivningen.
Men rygter har svirret, og vi har frygtet det værste. Hele Danmarks skirejsebranche kan sættes i knæ med ét slag. Og konsekvensen
for busvognmændene kan jeg slet ikke forestille mig. Ingen turde gøre fornufts-investeringer denne sommer, for ingen vidste hvad
det endte med og om der lurede et muligt forbud i fremtiden. Vi kunne ikke forberede os!
Et forbud mod sovebusser, ændrer jo ikke på fænomenet busulykker
Og det er heller ikke sikkert at det forhindrer dræbte
buspassagerer i trafikken. For slet ikke at sige: det er ikke alene sovebussen der er sorteper og
et forbud forhindrer hverken busulykker, eller dræbte buspassagerer!
Dér hvor man muligvis kunne skabe resultater, er at sætte hele kæden; vognmændene, chaufførerne, kunderne (som er
rejsebureauerne) overfor en skærpet lovgivning som omfatter sikkerhed og overholdelse af denne.