Til Trafikudvalget, Trafikministeren – og hvem der ellers måtte have interesse. Skrevet og ment af Trine Winther, indehaver af et lille-bitte skirejsebureau i Vejle, WINTHER Rejser. Et skirejsebureau som samarbejder med to busselskaber i et tæt samarbejde hvor man er enige om at kvaliteten skal være i højsædet. Derfor blandt andet ikke fyldte busser, masser af hviletid for chaufførerne osv. og dette er ikke svært at overholde. Det er et spørgsmål om en holdning til de regler der allerede eksisterer. Men også regler som kan strammes og dermed øge trafiksikkerheden. Hvis man vil øge antallet af ulykker på de internationale motorveje skal man blot med et forbud mod sovebusser, sende alle de danske familier ud i deres biler på de internationale motorveje… og det endda allerede denne vinter. Der er stor risiko for at dette bliver resultatet af et lovforbud mod sovebusser, hvis forbuddet kommer uden varsel. ”Vi kan overhovedet ikke når at reagere, og finde andre nødvendige alternativer. Vi kan ikke lige stampe et uvist antal tog- eller flypladser op af jorden, og vores kunder vil nok derfor vælge at sætte sig i bilen og køre selv, med mindre de vælger at annullere deres skiferie, hvilket virker usandsynligt”. Det er vigtigt at have øjnene op for disse konsekvenser. Skirejsebureauerne har allerede solgt 70-80% af alle de rejser der sælges. De tyske motorveje vil i de tre dårligste måneder m.h.t. føre og vejr blive fyldt med et uvist antal privatbiler – hvoraf mange af dem vil være uden rutine i at køre på de store tyske motorveje og i at køre så langt. Det kan ej heller de tyske myndigheder være tilfredse med. Jeg er helt overbevist om at det vi vil se som resultatet af et nu-og-her forbud, vil være en katastrofal stigning i antallet af store ulykker på motorvejene. - Og det er jo ærgerligt, hvis vi først skal have det bevist, for at tro på det. HVIS sovebusserne altså forbliver ”sorteper” – og man beslutter sig for et forbud – så giv tid, så vi i fællesskab (rejsebureauerne og vognmændene) kan finde fornuftige alternativer til sovebusserne. Jeg foreslår en ”to-trins raket”, hvor man i denne vinter skærper kravet til sikkerhed, evt.  med adskillelse af pladserne, som har været omdiskuteret. Og skal der så komme et reelt forbud, så må det varsles, så vi som de involverede brancher kan reagere og finde gode alternativer sammen. Ikke i forhold til økonomi, og hvor ekstremt hårdt to brancher rammes og så videre - dette er en helt anden diskussion - MEN i forhold til trafiksikkerhed. Det er jo det, hele debatten drejer sig om. Vi har ikke kunnet forberede os på noget som helst, fordi der endnu ikke har været givet retningslinier for en ændring i lovgivningen. Men rygter har svirret, og vi har frygtet det værste. Hele Danmarks skirejsebranche kan sættes i knæ med ét slag. Og konsekvensen for busvognmændene kan jeg slet ikke forestille mig. Ingen turde gøre fornufts-investeringer denne sommer, for ingen vidste hvad det endte med og om der ”lurede” et muligt forbud i fremtiden. Vi kunne ikke forberede os! Et forbud mod sovebusser, ændrer jo ikke på fænomenet ”busulykker”… Og det er heller ikke sikkert at det forhindrer dræbte buspassagerer i trafikken. For slet ikke at sige: det er ikke alene sovebussen der er ”sorteper” og et forbud forhindrer hverken busulykker, eller dræbte buspassagerer! Dér hvor man muligvis kunne skabe resultater, er at sætte hele kæden; vognmændene, chaufførerne, kunderne (som er rejsebureauerne) overfor en skærpet lovgivning som omfatter sikkerhed og overholdelse af denne.
I dag kan enhver lille/stor/større busvognmand køre langture med sin/-e bus/-er. Kunne det være interessant at diskutere om Vognmænd der kører langturskørsel, skulle ”certificeres” og underlægges en speciel lovgivning i forhold til uddannelse, krav og kontrol? Mit svar er; ja – det kunne være MEGET interessant, og jeg nøjes næsten med at skrive mellem linierne at et nyt niveau i busbranchen automatisk ville fremkomme og at man så ville få klarlagt hvilke vognmænd der kører lange ture med passagerer. Og at dem der kører lange ture med buspassagerer er i stand til at leve op til de krav der stilles. Dette vil -nævnt igen - udskille enkelte såvel vognmænd som rejsearrangører. Eller tvinge dem til at højne niveauet. Men er det ikke også det, vi egentlig har behov for? Er det efterhånden ikke et spørgsmål om at de gældende love blot skal overholdes. Er det ikke nået derud, hvor nogle gør hvad som helst for at presse sig igennem nåleøjerne – også vel vidende at man måske ikke overholder de gældende lovkrav? Det er trods alt transport af menneskeliv, man som vognmand har valgt at beskæftige sig med. Det må man også forstå, og ellers er det vel på tide at blive tvunget til at forstå det - eller skifte branche… Heldigvis er der jo stadig mange som er i stand til at overholde de krav der allerede findes. Og hvis de strammes, vil de samme sikkert også være i stand til at overholde dem. Fordi de allerede har en holdning til at overholde reglerne. Set helt fra oven, er jeg meget enig om, at det er absurd at en chauffør, som sidder med 30-50 personers liv i sine hænder i mange timer ikke skal uddannes i et passende niveau. Og jeg er meget enig i at der kan findes busvognmænd som omgås lovgivningen med en vis letsindighed. Presset andre steder fra eller ej, det er vognmandens eget valg i sidste ende. Derfor er det vigtigt at man sætter ind med lovændringer og nye skærpede krav – de rigtige steder. _______________ Jeg håber at hele denne bus-debat diskuteres med en stor portion objektivitet. Og så håber jeg at man kommer frem til de bedste løsninger for en fremtidig større fælles trafiksikkerhed. Det her fremsendte er naturligvis blot en lille del af mine holdninger til debatten. Jeg er i tilfælde af spørgsmål altid til rådighed, og i disse dage på telefon +39 338 172 85 92, eller på min mail [email protected] Mange venlige hilsner Trine Winther WINTHER Rejser