Trafikministeriet
Finansministeriet
Pressemeddelelse
22. oktober 2004
Regeringen vil anlægge en Metro Cityring i K ø benhavn
Regeringen fremlægger i dag forslag om, at der etableres en Metro Cityring i
København, der skal gå fra Københavns Hovedbanegård, over Højbro
Plads, Kongens Nytorv, Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro.
Regeringen foreslår i den forbindelse, at der etableres et nyt arealudvik-
lingsselskab der skal anlægge Cityringen. Det nye selskab etableres ved at
arealudviklingen i Ørestaden lægges sammen med Københavns Havn A/S.
Staten bidrager til finansieringen af Cityringen ved at indskyde værdien af
Københavns Havn i projektet. Den samlede anlægsudgift for Cityringen
skønnes til ca 13½ mia. kr. Værdien af havnen skønnes til 3 mia. kr. Kø-
benhavns Kommune og Frederiksberg Kommune forudsættes at bidrage
med tilsammen ca. 4 mia. kr., mens de fremtidige passagerindtægter fra Me-
tro Cityringen skønnes at kunne finansiere de resterende 6½ mia. kr.
Det er regeringens ønske med en Cityring, at der etableres et højkvalitet-
salternativ til bus- og biltrafik, som ikke berøres af trafikafviklingen i gade-
plan, og som derfor kan medvirke til at afhjælpe nogle af hovedstadens tra-
fikproblemer, siger trafikminister Flemming Hansen.
Det er en forudsætning for projektet, at Københavns Havns værdier i
Nordhavnsområdet udvikles. For at sikre dette, forudsætter regeringens
forslag, at Københavns Kommune etablerer en vejforbindelse mellem
Nordhavnen og Lyngbyvej.
Efter det med Højesterets dom er slået fast, at Københavns Havns værdier
tilhører staten foreslår regeringen nu, at værdierne i havnen kommer ho-
vedstaden til gode i form af en ny Cityring. Værdierne omsættes dermed til
størst mulig gavn for mobiliteten i byen, siger finansminister Thor Peder-
sen i en kommentar til planerne.
Med regeringsgrundlaget har regeringen lagt vægt på, at der var behov for
yderligere investeringer i infrastruktur. Blandt andet for at sikre en bedre
afvikling af trafikken i hovedstadsområdet.