Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 12. oktober 2004 121 - 55 RNo 3. Kontor Referat af transportdelen af rådsmødet (transport, telekomm u- nikation og energi) den 7. oktober 2004 Dagsordenspunkt 1: Forslag til ændring af direktiv 1999/62/EF om af- gifter på tunge køretøjer for beny ttelse af visse infrastrukturer, KOM (2003) 448. Rådet havde en længere drøftelse af forslaget. Kun et mindretal af me d- lemslandene kunne støtte det kompromisforslag, som det nederlandske formandskab havde fremlagt forud for Rådsmødet. Drøftelserne koncentrerede sig især om beregningsgrundlaget for kørsels- afgiften, herunder mulighederne for at variere kørselsafgifterne. Til trods for ihærdige forsøg fra formandskabet lykkedes det endnu engang ikke Rådet at nå til enighed   om forslaget. Dagsordenspunkt 2: Forslag til direktiv om harmoniserede flodtrafik- informationstjenester på de indre vandveje i Fællesskabet, KOM (2004) 392. Idet man afventer Europa-Parlamentets første læsning, nåede Rådet til enighed om en fælles tilgang til forslaget om harmoniserede flodtrafikin- formationstjenester. Forslaget har til formål at skabe en ramme for etableringen og udviklingen af fælles flodtrafikinformationstjenester og derigennem fremme effektivite- ten i transport ad indre vandveje. Dagsordenspunkt 3: Forslag til direktiv om certificering af togpersonale der betjener lokomotiver og tog på Fæ llesskabets jernbanenet. KOM(2004) 142 Rådet noterede sig formandskabets statusrapport om forslaget til direktiv om certificering af togpersonale. Rådet  vil vende tilbage til sagen på det næste Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 9. -10. de- cember 2004.
Side 2 af 3 Dagsordenspunkt 4: Forslag til direktiv om kørekort. KOM (2003) 621. Rådet nåede til enighed om fælles tilgang om forslaget til direktiv o  m kø- rekort, idet man afventer Europa-Parlamentets 1. læsning. Det endelige kompromis indebærer bl.a. at formandskabet frafaldt kravet om obligatorisk udskiftning af alle eksisterende kørekort. Derudover inde- holdt kompromiset bl.a. følgende elementer: - Fremover skal der i alle medlemslande kun udstedes kørekort i ”kreditkortformat”, og der åbnes mulighed for at benytte mikr o- chip. - For nye kørekort udstedt efter direktivets ikrafttræden bliver der en begrænset administrativ gyldighed på 10 år for almindeligt k  ørekort og 5 år for erhvervskørekort. - Der oprettes en ny kørekortskategori for knallerter. Dagsordenspunkt 5: Ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rå- dets direktiv om et transparent, harmoniseret sæt regler for kørselsre- striktioner for lastvogne i international transport på bestemte ve j- strækninger(weekendforbud) Punktet var taget af dagsordenen. Dagsordenspunkt 6: Galileo. a)    Status. b)    (evt.) forhandlingsmandat for samarbejdsaftale med Ukraine. Kommissionen redegjorde for den seneste udvikling i forhold til det euro- pæiske satellitnavigationsprogram Galileo. Kommissionen opfordrede i den forbindelse Rådet til at arbejde hen imod en beslutning på Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004 vedrø- rende de næste faser i Galileo-programmet. Rådet vedtog med enstemmighed at bemyndige Kommissionen til at starte forhandlinger med henblik på en samarbejdsaftale med Ukraine om Gal i- leo. Dagsordenspunkt 7: Eksterne relationer i luftfartssektoren.
Side 3 af 3 a)    Generel status. b)   Forhandlingerne mellem EU og USA. c)    Aftaler med Marokko, Albanien, Bosnien-Herzegovina, Make- donien, Serbien-Montenegro og FN’s midlertidige administra- tion i Kosovo. På baggrund af Kommissionens redegørelse om status i forhold til de ek s- terne relationer i luffartssektoren, havde Råd et en drøftelse af det videre forløb i forhold til forhandlingerne med tredjelande. Rådet støttede fo r- mandskabets og Kommissionens tilgang i forhold til forberedelserne af forhandlingerne med USA, der forventes at fortsætte, når den amerikanske administration er på plads efter præsidentvalget. Vedrørende forslaget om forhandlingsmandater med Marokko og det vest- lige Balkan måtte formandskabet udskyde en vedtagelse, da forslagene i k- ke var tilgængelige i alle sprogversioner.