Notat
Trafikudvalget
Dato
J.nr.
:
:
18. oktober 2004
602
-
923
Muligheden for erstatningsmateriel
1. Muligt erstatningsmateriel
I forlængelse af samråd AC den 1. oktober 2004 skal der hermed redegøres
for økonomien i indsættelse af erstatningsmateriel i forbindelse med den
forsinkede levering af IC4- og IC2-tog. Som det fremgik under samrådet er
det vurderingen, at eventuelt erstatningsmateriel mest hensigtsmæssigt vil
være Øresundstogsæt eller nye dobbeltdækkervogne fra Bombardier. Egen-
skaberne for dette materiel sammenfattes i tabel 1 herunder:
Tabel 1: Muligt erstatningsmateriel
Type
Togsæt
Vogne
Alder
Nyproduceret
Nyproduceret
Kapacitet
7 stk. á 237 pladser
25 stk. á133 pladser (dog færre pladser i
de 6 styrevogne)
Hastighed
180 km/t
140 km/t
Levering
Sommer 2005 forår 2006
2006
Idriftsættelse
Primo 2006
Primo/medio 2006
Anvendelse
Den elektrificerede del af regionaltrafik-
ken.
Regionaltrafikken på Sjælland
Udrangering
Begrænset, men ikke undersøgt nærmere
Afhænger af det bestilte antal
Problemstillinger
Ingen
Et antal lokomotiver skal ombygges i
mindre omfang.
Radio og ATC
Er indbygget
Skal indbygges
Uddannelse
Begrænset
Begrænset
Klargøring/værkstedsfaciliteter
Ingen
Begrænset
Infrastruktur
Ingen
Begrænset