Notat Trafikudvalget Dato J.nr. : : 18. oktober 2004 602 - 923 Muligheden for erstatningsmateriel 1. Muligt erstatningsmateriel I forlængelse af samråd AC den 1. oktober 2004 skal der hermed redegøres for økonomien i indsættelse af erstatningsmateriel i forbindelse med den forsinkede levering af IC4- og IC2-tog. Som det fremgik under samrådet er det vurderingen, at eventuelt erstatningsmateriel mest hensigtsmæssigt vil være Øresundstogsæt eller nye dobbeltdækkervogne fra Bombardier. Egen- skaberne for dette materiel sammenfattes i tabel 1 herunder: Tabel 1: Muligt erstatningsmateriel Type Togsæt Vogne Alder Nyproduceret Nyproduceret Kapacitet 7 stk. á 237 pladser 25 stk. á133 pladser (dog  færre pladser i de 6 styrevogne) Hastighed 180 km/t 140 km/t Levering Sommer 2005 – forår 2006 2006 Idriftsættelse Primo 2006 Primo/medio 2006 Anvendelse Den elektrificerede del af regionaltrafik- ken.   Regionaltrafikken på Sjælland Udrangering Begrænset, men ikke undersøgt nærmere Afhænger af det bestilte antal Problemstillinger Ingen Et antal lokomotiver skal ombygges i mindre omfang. Radio og ATC Er indbygget Skal indbygges Uddannelse Begrænset Begrænset Klargøring/værkstedsfaciliteter Ingen Begrænset Infrastruktur Ingen Begrænset
Side 2 af 4 2. Økonomiske konsekvenser af indsættelse af erstatningsmateriel Sparet kontraktbetaling til DSB I henhold til den kommende forhandlede kontrakt mellem Trafikministeriet og DSB om fjern og regionaltrafik 2005-2014vil en fo rsinket levering af nyt togmateriel medføre en reduktion i Trafikministeriets kontraktbetaling til DSB. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at opgøre præcis hvor stor en reduktion der vil blive tale om, idet denne beregnes i forhold til den faktiske leveringstakt for de nye togsæt. En tilsvarende bestemmelse om reduceret kontraktbetaling findes ikke i kontrakten gældende i perioden 2000-2004, men Trafikministeriet og DSB har indledt drøftelser om, hvorledes den forsinkede levering håndteres  i den gældende kontrakt. Udgifter til leje af materiel, dobbeltdækkervogne For at sikre en total udrangering af de røde regionaltogsvogne i begyndel- sen af 2006 skulle DSB i givet fald leje 67 dobbeltdækkervogne samt 22 styrevogne. Da IC3-togene løbende hen over året 2006 vil blive indsat i den sjællandske regionaltogstrafik i takt med indsættelsen af  IC4 togsætte- ne i fjerntrafikken, vil det reelle antal nødvendige dobbeltdækker vogne være mindre end de anførte 89. Det konkrete behov vil dog afhænge af hvornår på året indsættelsen af de nye dobbeltdækkervogne fi   nder sted. Producenten af vognene, Bombardier, vil imidlertid kun have produceret 19 vogne samt 6 styrevogne til eventuel leje i ca.  9 mån eder i 2006. Dette vil dog medføre en betydelig reduktion i anvendelsen af rødt materiel. DSB har oplyst, at priserne for leje af 25 dobbeltdækkervogne er baseret på en prisindikation fra Bank of Scotland (CBRail). De anslåede omkostni n- ger ved leje af 25 dobbeltdækkervogne vil her være i størrelsesordenen 3 mio. kr. om måneden. Prisen antages at kunne inkludere de nødvendige modifikationer, undtagen investeringen i danske sikkerhedssystemer. Det skal understreges, at der ikke er tale om et tilbud, men en prisindikati- on. CBRail vil som minimum kunne tilbyde en treåri g lej e aftale, og det er efter DSB’s vurdering tvivlsomt, at der vil kunne findes et leasingselskab, som vil være interesseret i at indgå et a rrangement for en kortere perio- de. Udgiften i de tre år vil derfor v ære i størrelsesordenen 108 mio. kr. Herudover kommer udgifter til ombygning af de lokomotiver, der skal fremføre togene, mindre tilpasninger af infrastrukturen samt udgifter til det danske sikkerhedsudstyr. Disse forventes at beløbe sig til i alt ca. 31 mio. kr.
Side 3 af 4 Det må i øvrigt bemærkes, at DSB forve nter, at leveringen af erstatnings- materiellet skal gå i u dbud med risiko for ekstra tidsforbrug til følge. Dette vil kunne forsinke indsættelsen. Udgifter til leje af materiel, Øresundstog Skånetrafikken har bestilt et antal Øresundstogsæt, der er identis ke med de nuværende. Skånetrafikkens togsæt forventes leveret i per ioden fra somme- ren 2005 til foråret 2006. Baseret på Skånetrafi   kkens forventede indsættel- sesplan, har Skånetrafikken stillet sig p ositiv  overfor at udleje en del af togsættene i en periode . DSB forventer på denne baggrund, at man vil kunne leje 7 Ør esundstogsæt i 10 måneder fra lidt inde i 2006 og til udgangen af 2006. De 3 af disse to g- sæt vil muligvis kunne lejes i en lidt længere periode. DSB har ikke indgået i egentlige realitetsforhan dlinger med Skån etrafik- ken, hvorfor de beregnede udgifter til leje alene er baseret på DSB’s hidt i- dige leje af Øresundstogsæt til SJ i puljetrafikken over Øresund. På ba g- grund af disse opgørelser forventes udgifterne til leje af 7 togsæt i 10 må- neder som minimum at være 41 mio. kr. 3. Samlet vurdering af indsættelsen af erstatningsmateriel Dobbeltdækkervogne Gennemsnitligt over en hel uge kører ca. 20-25 pct. af regionaltogene på Sjælland med ældre materiel. Afhængig af indsættelsestidspunktet for dob- beltdækkervognene vil der – som nævnt ovenfor - kunne ske en betydelig reduktion i anvendelsen af rødt regionaltogsmateriel. Ulempen ved at indleje dobbeltdækkervognene som erstatningsmateriel er, at vognene først kan indsættes i driften et stykke inde i 2006. Med den nu- værende leveringsplan for IC4- og IC2-togene, og den deraf følgende mate- rielrokade af bl.a. IC3-togene til regionaltrafikken, vil dette betyde en be- grænset fremrykning af materieludskiftningen på Sjælland. Det fo rventes således på nuværende tidspu  nkt, at de første IC3-togsæt kan frigøres til re- gionaltrafikken på Sjælland i 1. kvartal 2006. Herefter vil der ske en løbe n- de udskiftning – i princippet med et tog ad gangen – således de sidste røde regionaltogsvogne er udrangeret inden udgangen af 2006. Yderligere vil det være en ulempe, at dobbeltdækkervognene formentlig vil skulle lejes i en 3-årig periode. Dette vil, jf. den nuv ærende leveringsplan for IC4- og IC2-togene betyde, at DSB vil have en overskudskapacitet af dobbeltdækkervogne fra 2007. Øresundstogsæt
Side 4 af 4 DSB vil som ovenfor nævnt kunne leje 7 Øresundstogsæt i de sidste 10 måneder af 2006. Fordelen ved at anskaffe Øresundstogsæt er, at der er tale om kendte tog, der umiddelbart vil kunne indsættes i trafikken. Ulempen er, at den passagervendte effekt – på samme måde som for do  b- beltdækkervognen – vil være begrænset til en relativ kort periode. Desuden vil togene i givet fald alene kunne indsættes, hvor der er elektrificeret, for eksempel i trafikken mellem København og Ringsted. De mange pendlere på Nordvest - og Sydbanen mærker dermed ingen direkte effekt af indsæt- telsen af Øresundstogene. Sammenfattende Indsættelsen af erstatningsmateriel har således næppe mulighed for at give passagererne reelle forbedringer i noget væsentligt omfang, og specielt ik- ke når den gældende leveringsplan for IC4 - og IC2 - togene tages i betragt- ning. Det må i den forbindelse bemærkes, at DSB vurderer, at den gælde n- de leveringsplan for IC4 og IC2-togene er realistisk. Trafikministeren vil afvente drøftelserne på Trafikudva lgets møde hos DSB den 19. oktober, før der træffes beslutning om de videre skridt i sa- gen.