Trafikmin. jr. nr. 601-76 1 UDKAST Forslag til Lov om ændring af lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hove  d- stadsområdet, lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne, lov om Anlæg af Jernbaner til Tuborg Havn samt   til Faxe og Rødvig og lov om jernbanedrift på Lolland-Falster (Privatbanernes godskørsel og statens garant iforpligtelse) § 1 I lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet, jf. lovb e- kendtgørelse nr. 493 af 16. j uni 1995, som senest ændret ved § 3 i lov nr. 407 af 6. juni 2002, foretages følgende æ   ndringer: 1. I § 6 a indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: ”Stk. 2.   Vedkommende kommunalbestyrelse kan deltage uden bestemmende indflydelse i selskaber, der forvalter jernbaneinfrastruktur, driver jernbanevirksomhed eller udfører anden virksomhed i tilkny tning til jernbanedrift.”   Stk. 2 bliver herefter stk. 3. 2. I § 6 b, stk. 2, 1. pkt. indsættes efter ”inden for amtet”: ”  eller mellem et forretningssted i amtet o g nærmeste afleverings eller a  fhentningssted”. § 2 I lov nr. 1317 af 20. december 2000 om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i pri- vatbanerne foretages følgende ændring: 1. I § 10 ændres ”2004” til: ”2005”. § 3 I lov nr. 44 af 4. maj 1875 om Anlæg af Jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og Rødvig foretages fø lgende ændring: 1. § 7 ophæves.
Trafikmin. jr. nr. 601-76 2 § 4 I lov nr. 151 af 11. maj 1954 om jernbanedrift på Lolland -Falster foretages følgende ændring: 1. § 5 ophæves. § 5 Loven træder i kraft den 1  . januar 2005.
Trafikmin. jr. nr. 601-76 3 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Lovforslagets indhold Lovforslaget indeholder for det første  ændringer i loven om den lokale og regionale kollektive personbefo  r- dring uden for hovedstadsområdet og loven om amtskommu nernes overtagelse af  de statslige ejerandele i privatbanerne vedrørende privatbanernes mulighed for fremover at udføre god  stransport på jernbane. For det andet foreslås,  at bestemmelsen om statens bemyndigelse til at give 4 pct. rentegaranti i forbindelse med anlæg af jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og Rødvig (Østbanen) oph æ  ves. For det tredje foreslås, at statens garantiforpligtelse vedrørende A/S Det lolland  -falsterske Jernbaneselskab ophæ  ves. 2. Privatbanernes godskørsel Med loven om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne, der trådte i kraft den 1. januar 2001, blev privatbanerne overdraget til amterne. Loven og de dertil hørende juridiske aft a- ler indebærer bl.a., at godstrafikken inden udgangen af 2004 søges v   idereudviklet i separate godsselska- ber, hvor amtskommunerne ikke må have bestemmende indflydelse. Det er dog ikke lykkedes for a m- terne eller privatbanerne at finde en egentlig lø sning på godsproblemet, og i dag vil privatbanerne reelt stå over for en lukni ng af deres godsaktiviteter. Problemet for privatbanerne har været at finde en int  e- resseret partner eller investor. De amter, der har en privatbane, der udfører godstransport, er nået frem til den erkendelse, at godsdrift i et fælles amtslig  -privat selskab ikke har vist sig interessant for de private godsoperatører, der er på markedet i dag. Selv om godsmængden mange steder er stor efter lokal mål e- stok, har større godstransportører ikke vist interesse for et samarbejde med privatbaner, der udf  ø godstransport. Der har derfor igennem længere tid været et ønske om at finde en løsning, hvor privatbanerne får muli g- hed for at fortsætte den lokale godstransport på jernbane. Det er hensigten, at lovforslaget skal give m   u- lighed herfor. Privatbanernes godstransport vil dog fortsat være underlagt de generelle markedsvi  lkår, som jernbanegodsbranchen lever under i dag. Der har været drøftelser mellem Trafikministeriet, amterne og privatbaneselskaberne med henblik på at finde nye muligheder for privatbaneselskaberne til at udføre godsvir ksomhed. Der har i den forbindelse været peget på en løsningsmodel, hvor privatbaneselskaberne udlejer materiel og mandskab til god s- transport i privat regi. Denne udlejning af materiel og mandskab til godstransport skal foregå således  , at prisen for udlejning mindst svarer til de kostægte/reelle omkostninger ved disse aktiviteter for at udgå subsidiering af god   s- transporten på privatbanernes net og for at dermed sikre, at der ikke forekommer ulovligt statsstøtte med konkurrenceforvridning til følge. Trafikministeriet vil derfor inden udgangen af overgangsordningen udarbejde et regnskabsreglement for privatbanerne i medfør af § 7 i lov om jernbane.
Trafikmin. jr. nr. 601-76 4 En række primærkommuner ejer aktier i privatbaneselskaber. Disse aktiebesiddelser vil også fremover kunne opretholdes, hvis de pågældende kommuner ønsker det. I de tilfælde, hvor kommunerne er int e- resserede i at fortsætte og bevare deres deltagelse i en privatbanevirksomhed, der tillige udlejer m  ateriel og mandskab, vil dette være en ny aktivite  t i forhold til den koncessionerede drift. Denne nye kommer- cielle godsaktivitet har en anden karakter end den koncessionerede jernbanedrift. Med lovforslaget lægges der op til, at kommunalbestyrelsen udover at kunne deltage uden bestemmende indflydelse i selskaber, der forvalter jernbaneinfrastruktur og/eller driver jernbanevirksomhed får muli g- hed for at deltage uden bestemmende indflydelse i selskaber, der udfører anden virksomhed i tilkny tning til jernbanedrift. De amtslige baneselskaber med kommunal deltagelse kan således på kommercielle vi  l- kår som en ny aktivitet udleje materiel og mandskab til godstransport. Det foreslås herudover, at amtsbanernes lokomotiver tillige får adgang til at køre mellem amtet og næ r- meste afleverings- eller afhentningssted. Disse afleverings- og afhentningssteder kunne f.eks. være godsterminaler beliggende bl.a. i Taulov, Høje Ta astrup og Ringsted m.v. Der foreslås derfor en ændring af loven om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet § 6  b, stk. 2, således at formuleringen ”inden for amtet” ændres til en formulering, der giver virksomhederne mulighed, for at udføre f. eks. godstransport fra forretningsstedet i amtet og til et bestemt afleverings- eller afhentningssted, som kan ligge uden for amtet. Af bemærkningerne til lovforslaget om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i pr  i- vatbanerne (L 67, Folketingstidende (2000-2001) Tillæg A side 1796)) fremgår bl.a., at ”der foreslås v i- dere med bestemmelsens 2. pkt., at der gives amtskommunen mulighed for med bestemmende indfly- delse at deltage i et eventuelt materielselskab, hvad enten dette udskilles fra et privatbaneselskab eller etableres særskilt, men det forudsættes dog, at materielselskabet alene virker inden for det pågælde nde amt” .Denne begrænsning foreslås nu ophævet for så vidt angår udlejning af materiel og personel til godstransport på jernbane. Amter, der har privatbaner, som udfører godstransport, har peget på, at overgangen til den m  odel, som er indeholdt i lovforslaget, tidligst kan være på plads ved lovforslagets forventede vedtage   lse ultimo 2004, dvs. kort tid før den nuværende overgangsperiodes udløb. Dette tidsrum vurderes at være for kort til at implementere den nye ordning. Det foreslås derfor, at den i lov en om amtskommunernes overtagelse af e statslige ejerandele i privatba- nerne angivne overgangsordning, der udløber den 31. december 2004, forlænges, med et år indtil 31. december 2005. 3. A/S Det Østsjællandske Jernbaneselskab –  Østbanens obligationsgæld Lovforslaget indebærer, at statens garantiforpligtelse i henhold til § 7 i lov nr. 44 af 4. maj 1875 om A  n- læg af Jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og Rødvig (Østbanen) ophæves. De fleste love om anlæg af private jernbaner, som blev vedtaget fra 1850’e   rne til 1870’erne, indeholdt en bestemmelse om, at statskassen skulle yde en 4 % rentegaranti for banernes anlægskapital. I henhold til § 19 i Det Østsjællandske Jernbaneselskabs koncession af 24. maj 1875 påtog statskassen sig en g a- ranti for en 4 % årlig  forrentning af selskabets anlægskapital, der dels består af en aktiekapital på 1 mio. kr. og dels en obligationsgæld på 2,1 mio. kr.
Trafikmin. jr. nr. 601-76 5 A/S Det Østsjællandske Jernbaneselskab fremskaffede en del af sin anlægskapital ved udstede lse af 4 % statsgaranterede obligationer på i alt 2.098.800 kr. I henhold til § 7 i anlægsloven bemyndiges st   aten til at give den nævnte rentegaranti på 4 % for obligationer. Staten har som nævnt løbende gennem årene udbetalt beløb til obligationsejerne til dækning af statens garanti fo   r rente af Østbanens obligationsgæld. Dette beløb udgør kr. 84.000 årligt. A/S Det Østsjællandske Jernbaneselskab har skiftet navn til Østbanen A/S, der i 2002 sammen med en række andre lokalbaner fusionerede med Hovedstadens Lokalbaner. Det er i dag Hov  edstadens Lokal- baner A/S, dvs. HUR’s infrastrukturvirksomhed, som er modtager af rentegarantien. Den daværende trafikminister oplyste i brev af 1. maj 2001 til Folketingets Finansudvalg (spm. 19 (§ 28 - bilag 64) ad akt. nr. 111 af 13. december 2000 om privatbanernes gældseftergivelse), at han forve  n- tede at drøfte mulighederne for en afvikling af Det Østsjællandske Jernbaneselskab A/S’s obligation s- gæld med Hovedstadens Udviklingsråd og Sto   rstrøms Amt. Det er i forlængelse heraf aftalt med Hovedstadens Udv  iklingsråd, at obligationsgælden afvikles ved, at staten udbetaler et ekstraordinært tilskud til Hovedstadens Udviklingsråd til indfrielse af nævnte oblig a- tionsgæld. Dette ekstraordinære tilskud på op til 2,2 mio. kr. er finansieret på finansloven for 2004 , der indeholder den fornødne bevillingsmæssige hjemmel hertil. Tilskuddets størrelse afhænger af den end e- lige opgørelse af værdien af obligation   sgælden. Østbanen A/S’s obligationslån er opsagt til indfrielse pr. 31. december 2004 af Hovedstadens Lokalb    a- ner A/S, idet det fremgår af hove dobligationen, at selve kapitalen af debitor (skyldner) kan opsiges  med seks måneders forudgående varsel til udbetaling den 1. januar eller 1. juli. Obligationslånet er opsagt med det foreskrevne varsel. Herefter vil statens rentegaranti i henhold til § 7 i anlægsloven af 1875 ku  n- ne ophæ  ves. 4. Garantiforpligtelse – A/S Det lolland   -falsterske Jernbaneselskab Lovforslaget indebærer, at § 5 i lov nr. 151 af 11. maj 1954 om jernbanedrift på Lolland   -Falster ophæ- ves. Hermed ophøre r statens garantiforpligtelse i forbindelse med opløsningen af Det A/S lolland - falsterske Jernbaneselskab og etableringen af Lollandsbanen A/S. Ophævelsen er en konsekvens af amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne. Ved overdragelsen overtog am- terne statens pensionsforpligtelse, og den statslige garantiforpligtelse vedrørende A/S Det lolland - falsterske Jernbaneselskab er derfor overgået til Storstrøms Amt. 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige Der kan inden for rammerne til driftstilskud vedrørende privatbaner jf. § 28.65.17 på finansloven for 2004 finansieres ,op til 2,2 mio. kr. til afvikling af A/S Det Østsjællandske Jernbaneselskabs obligat i- onsgæld, som staten i henhold til lov nr. 44 af 4. maj 1875   er forpligtet til at give rentegaranti. Ophævelsen af rentegarantien indebærer, at statens udgift på 0,1 mio. kr. årligt bortfalder. Ophæve lsen medfører desuden en administrativ forenkling idet den løbende forvaltning af obligationsgælden bor t- falder ved indfrielsen.
Trafikmin. jr. nr. 601-76 6 6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget har været forelagt Erhvervs  - og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRe- gulering, som har vurderet, at forslaget ikke indeholder nye administrative konsekvenser for e r- hvervslivet. Forslaget har derfor ikke været forelagt et af Økonomi - og Erhvervsministeriets virk- somhedspaneler. 7. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget forventes ikke at have miljømæssige konsekvenser. 8. Forholdet til EU-retten Som det fremgår af afsnit 3 indeholder lovforslaget en opfølgning på indfrielsen af A/S Østbanens obl i- gationsgæld. Indfrielsen af obligationsgælden foretages af Hovedstadens Lokalbaner A/S. I den anle d- ning er det fundet hensigtsmæssigt at ophæve bestemmelsen om staten s garantiforpligtelse i anlægsl  o- ven fra 1875. A/S Østbanen har hidtil ikke givet overskud, og der er ikke udsigt til, at A/S Østbanen vil komme til at give overskud inden for en overskuelig årrække. Dette medfører, at staten må forvente at skulle b etale rentegaranti til obligationsejerne med i alt 84.000 kr. årligt i en fortsat lang årrække. På denne baggrund og under hensyn til de hermed forbundne administrative omkostninger vurderes det, at en indfrielse af obligationsgælden med 2,2 mio. kr. er en kommer  cielt begrundet disposition og derfor ikke har karakter af statsstøtte. 9. Høring Lovforslaget er sendt i høring hos de myndigheder og organisationer, der fremgår af bilag 1 til lovfor  - slaget. Høringssvarene vil blive fremsendt til Folketingets Trafikudval g ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give anle dning til. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser Positive konsekven- ser/mindreudgifter Negative konsekven- ser/merudgifter Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommu- ner Ophævelsen af rentegarantien i  n- debærer, at statens udgift på 0,1 mio. kr. årligt bortfalder. 2,2 mio. kr. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommu- ner Ophævelse af statens rentegaranti indebærer en administrativ foren  k- ling. Ingen Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen
Trafikmin. jr. nr. 601-76 7 Forholdet til EU-retten Indfrielsen af A/S Østbanens obligationsgæld vurderes ikke at udg ø- re statsstø tte. Der henvises til afsnit 8. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 Bestemmelsen indebærer, at vedkommende kommunalbestyrelsen får mulighed for at deltage uden b   e- stemmende indflydelse i selskaber, der forvalter jernbaneinfrastruktur, driver jernbanevirksomhed eller udfører anden virksomhed i ti lknytning til jernbanedrift. Det fremgår af bemærkningerne til loven om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne, at med anden virksomhed i tilknytning til jernbanedrift haves særligt den mulighed for øje, at amtsrådet   - for at medvirke til den fornødne finansiering  - ønsker at deltage i et materielselskab, der udlejer jernbanemateriel til jernbanevirksomheder. Bestemmelsen omfatter ikke selskaber, hvis virk- somhed ikke er specifikt knyttet til jernbanedrift. Rengøring, catering o. lign. falder således udenfor. Ved vedkommende kommunalbestyrelse forstås en kommunalbestyrelse, der allerede i dag deltager i et privatbaneselskab, f.eks. som aktieejer. Bestemmelsen indebærer således, at disse kommunalbestyrelser fremover tillige vil kunne deltage i privatbaneselskaber, som udfører anden virksomhed i tilknytning til jernbanedrift. Her tænkes specielt på udlejning af materiel med lokomotivførere til god skørsel. Til nr. 2 Det foreslås, at privatbanerne fremover med udgangspunkt i amtsbanens forretningssted kan udleje m a- teriel og personel til godstransport ud over amtsgrænsen og til nærmeste afleverings - afhentningssted for større godsoperatører. De større jernbane   godsoperatører udfører ikke godstransport i lokalområderne, hvor amtsbanerne har forretningssted. For at opnå forbindelse til de større nationale og internationale godslinjer skal godsvognene derfor fragtes til og fra godsterminaler. I den sammenhæng funge  rer pri- vatbanerne som fødelinier for de større godsvirksomheder, hvor privatbanerne sørger for at bringe god   s- vogne frem og tilbage mellem godsterminalerne og slutkunderne. Den nuværende formulering i loven, ”inden for amtet” har udgjort en hindring for amt  sbanerne for at udføre denne tilbringertrafik, såfremt godsterminalen ikke ligger i det amt, hvor amtsbanen har sit forretningssted. Med den foreslåede æ   n- dring opnås en større fleksibil  itet. Til § 2 Amter, der har privatbaner, som udfører godstransport,  har peget på, at overgangen til den m odel, som er indeholdt i lovforslaget, bør ske ved overgang til nyt kalenderår. Baggrunden herfor er hensynet  til regnskaber, forsikring, kontrakter m.v. Den løsningsmodel, som lovforslaget indeholder  - hvor privatbaneselskaberne kan udleje materiel og personel til en anden privat godsoperatør  – kan tidligst være på plads ved lovforslagets forventede ve d- tagelse ultimo 2004, dvs. kort tid før den nuværende overgangsperiodes udløb. Dette tidsrum vurderes at være for ko  rt til at implementere den nye ordning.
Trafikmin. jr. nr. 601-76 8 Det foreslås derfor, at den i loven angivne overgangsordning, der udløber den 31. december 2004, fo  r- længes med et år indtil 31. december 2005. Til § 3 Østbanen A/S’s obligationsgæld er opsagt til indfrielse pr. 31 . december 2004. Herefter vil statens ren- tegaranti i henhold til § 7 i lov nr. 44 af 4. maj 1875 om Anlæg af Jernbaner til T  uborg Havn samt til Faxe og Rødvig kunne ophæves. Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige bemærkninger. Til § 4 § 5 i lov nr. 151 af 11. maj 1954 om jernbanedrift på Lolland -Falster ophæ  ves. Hermed ophører statens garantiforpligtelse i forbindelse med opløsningen af A/S Det Lolland -falsterske Jernbaneselskab og etableringen af Lollandsbanen A/S. Ophævelsen er en konsekven  s af amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne. Der henvises i øvrigt til afsnit 4 i de almindelige bemærkninger. Til § 5 Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2005.
Trafikmin. jr. nr. 601-76 9 Bilag 1 Oversigt over myndigheder og organisationer, der er anmodet om en udtalelse i anledning af lov- forslaget Hovedstadens Udviklingsråd Hovedstadens Lokalbaner A/S A/S Lollandsbanen Nordjyllands Jernbaner A/S Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane A/S (Lemvigbanen) Amtsrådsforeningen Storstrøms Amt Nordjyllands Amt Ringkøbing Amt Kommunernes Landsforening Railion Denmark A/S SID Dansk Jernbaneforbund Brancheafdelingen for trafik og jernbane under HK Statsansattes Kartel
Trafikmin. jr. nr. 601-76 10 Bilag 2 Lovforslaget sammenholdt med gældende love Gældende formulering Lovforslaget § 1 I lov om den lokale og regionale kollektive per- sonbefordring uden for hovedstadsområ det, jf. lovbekendtgøre lse nr. 493 af 16. juni 1995, som senest ændret ved § 3 i lov nr. 407 af 6. juni 2002 foretages følgende æ   ndringer: § 6 a. Amtsråde t kan 1) indgå kontrakter med jernbanevirksomheder om mod betaling at udføre passagertrafik som offentlig service, 2) virke som infrastrukturforvalter efter lov om jernbanevirksomhed m.v. og 3) deltage uden bestemmende indflydelse i sel- skaber, der forvalter jernbaneinfrastruktur, driver jernbanevirksomhed eller udfører anden virksomhed i tilknytning til jernba- nedrift, jf. dog § 6 b, stk. 2. 1. I § 6 a indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte nærm e- re regler om udøv elsen af amtsrådets beføjelser efter stk. 1. Amtsrådet kan beslutte helt eller delvis at overlade sine beføjelser efter stk. 1 til det i § 4, stk. 3, nævnte udvalg. ”Stk.2. Vedkommende kommunalbestyrelse kan deltage uden bestemmende indflydelse i selskaber der forvalter jernbaneinfrastruktur, driver jernba- nevirksomhed eller udfører anden virksomhed i tilknytning til jernbanedrift.” Stk. 2 bliver herefter stk. 3. § 6 b, stk. 2 I selskaber, der alene udøver vir k- somhed som nævnt i stk. 1 eller anden jernba  ne- trafik udført som o ffentlig service, kan et amtsråd udøve bestemmende indflyde lse. Et amtsråd kan ligeledes udøve bestemmende indflydelse i et se l- skab, der inden for amtet udfører anden virkso m- hed i tilknytning til jernbanedrift. Såfremt et amtsråd opnår   bestemmende indflydelse i et sel- skab, der ikke udelukkende udfører den i 1. og 2. pkt. nævnte virksomhed, skal aktiviteterne i se  l- skabet og i andre selskaber, som det pågæ   ldende selskab kontrollerer, eller amtsrådets deltagelse heri inden for rimelig tid efter den erhvervelse, der giver bestemmende indflydelse, tilpasses så- ledes, at amtsrå dets fremtidige deltagelse er i overensstemmelse med 1. og 2. pkt. 2. I § 6 b, stk. 2, 1. pkt. indsættes efter ”inden for amtet”: ”eller mellem et forretningssted i amte  t og nærmeste afleverings eller a  fhentningssted”.
Trafikmin. jr. nr. 601-76 11 Gældende formulering Lovforslaget § 2 I lov nr. 1317 af 20. december 2000 om amts- kommunernes overtagelse af de statslige ejerande- le i privatbanerne foretages følgende æ   ndring: § 10. Indtil den 31. december 2004 kan et amts- råds deltagelse med bestemmende indfl ydelse i et selskab i medfør af § 6 b, stk. 2, 1. pkt., i lov om den lokale og regionale kollektive personbefor- dring uden for hovedstadsområdet som a ffattet ved denne lovs § 3, nr. 1, tilligeomfatte udførelse af godstrafik på jernbane samt bu skørsel. 1. I § 10 ændres ”2004” til ”2005”. § 3 I lov nr. 44 af 4. maj 1875 om Anlæg af Jernb  aner til Tuborg Havn samt til Faxe og Rødvig f oretages følgende ændring: § 7 Regjeringen bemyndiges til at give 4 pCt. Rente- garanti for de Aktier og Obligationer, som det bevislig har været nødvendigt at u   dstede for at tilveiebringe de nødvendige Mi dler til Anlæget af den under § 1 Nr. 2 ommeldte Jernbane samt til Dækning af den løbende Rente af Anlægskapit a- len indtil Banens Aabning, saafremt der stilles en Forstærkningsfond af ikke over 25 og i  kke under 20 pCt. af den Kapital, hvorfor der skal garante- res, Garantien kan dog ikke omfatte et større B e- løb end 500,000 Kr. pr. Mil af B anens Længde. Gives en saadan Rentegaranti, træder denne i Kraft fra den Dag, da Jernbanen i sin hele Læn  g- de er aabnet for Person- og Godsbefordring, og Tilskud til Dækning af den garanter  ede 4 pCt. Rente finder Sted, naar Nettoudbyttet af Driften - efter Fradrag af det Beløb, der hen lægges til R  e- servefonden - i noget Aar ikke kan dække 4 pCt. af den garanterede Anlægssum. Dersom Nettou  d- byttet af Driften i et eller flere Aar overstiger 4 pCt. aarlig af hin Kapital, anvendes det Oversky- dende forlods til at dække Statskassen for mulige tidligere Tilskud i Anledning af Rentegarantien, der ikke have kunnet afholdes af Forstærkning  sfonden. 1.§ 7 ophæves.
Trafikmin. jr. nr. 601-76 12 Gældende Lovgivning Lovforslaget Forstærkningsfonden deponeres i Finansminist  e- riet med den Bestemmelse, at Renter og Kapital, saavidt fornødent gjøres, skulle anve  ndes til Dækning af Statskassens Tilskud i A  nledning af Rentegarantien. Den forbliver deponeret, indtil det aarlige Nettoudbytte af Banen - efter Fradrag af det Beløb, som skal henlægges til Reservefo   n- den - i 5 paa hinanden følgende Aar har u dgjort mindst 4 pCt af den garanterede Kapital. Regnskabet over Anlæget approberes af Inde  n- rigsministeren, som derefter bestemmer saavel Garantisummens Størrelse som det Beløb i Akt  i- er, der ved Banens Erhvervelse af Staten vil være Gjenstand for Indløsning. § 4 I lov nr. 151 af 11. maj 1954 om jernbanedrift på Lolland-Falster foretages fø lgende ændring: § 5 Såfremt det i § 2 omhandlede selskab, der foru d- sættes af ville søge at afkøbe A/S Det lo lland- falsterske Jernbaneselskab de til udnyttelse af de i § 3 nævnte eneretsbevillinger fornødne faste a   n- læg, rullende materiel m.v., i forbi  ndelse med en sådan overdragelsesaftale helt eller delvist ove r- tager pensionsforpligtelser, påhviler A/S Det lo l- land-falsterske Jernbaneselskab, bemyndiges mi- nisteren for offentlige arbejder til på statskassens vegne og i forening med de i det nye selskab ak- tiehavende kommuner at garantere for selskabets opfyldelse af såda nne overtagne forpligtelser. Ydelserne i henhold til de i stk. 1 ommeldte pen- sionsforpligtelser afholdes på selskabets å  rlige driftsregnskab og dækkes i givet fald med støtte som i § 4 anført. Skulle på et senere tidspunkt det nye selskab tr æ- de i likvidation, dækkes den på likvidationstid   s- punktet eventuelt endnu resterende del af de i nærværende paragraf omhandlede pensionsfo r- pligtelser således, at staten deraf ove rtager så stor en procentandel, som svarer til den, hvormed sta- ten har deltaget i dækningen af selskabets unde  r- skud for det senest forud for likvidationen forlø b- ne driftsår, d og mindst 65 pct., medens den reste- 1. § 5 ophæves.
Trafikmin. jr. nr. 601-76 13 rende del overtages af de aktiehavende kommu- ner.