Trafikudvalget 2004-05 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 212
Offentligt
2581508_0001.png
TRU Alm.del - Bilag 212
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
\
Trafikudvalget
TRU alm. del - Bilag 212
Offentlig
Talepapir
- af kommunalreformens betydning for vejområdet
Vordingborg Kommune, den 11. januar 2005
1/6
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0002.png
flik
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
Indledning
Mødet indledes givet med en præsentation !
På vegne af de fire kommuner — Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg skal jeg
præcisere vores sag.
Høringsskrivelse
V har i den seneste revision af høringsskrivelsen måtte indføje en præcisering af kravet til
stat og regering med henblik på at sikre, at det er en forudsætning for frivillig
kommunesammenlægning, at der sker fuld kompensation, ikke mindst med hensyn til
veje, større infrastrukturanlæg, herunder broer.
Derfor står der nu, og jeg citerer:
Vi forudsætter at Indenrigsministeren sikrer den nye kommune fuld kompensation for
de nye opgaver der tildeles kommunen, herunder opgaver indenfor følgende
områder: specialundervisning, socialområdet, erhverv, veje, planlægning, samt
natur- og miljø. Lokalt er det en klar forudsætning for en frivillig sammenlægning, at
der ydes fuld kompensation såfremt større strukturanlæg, herunder broer som
Dronning Alexandrines Bro og Stege Storebro m.fl. bliver overdraget til den nye
kommune.
Strukturreform, data og statistik
Og så lidt om data og strukturreformen.
Nogle af de nye kommuner i Danmark vil fremad stå med særlige udfordringer.
Den nye kommune vi repræsenterer vil i fremtiden være en af de 10 arealmæssigt største
kommuner i Danmark.
Samtidig bliver det ikke en af de befolkningsmæssigt største kommuner.
Den demografiske udvikling taler heller ikke til fordel for den nye kommune, heller ikke
udviklingen i skattegrundlaget. De fire kommuner havde i 2003 i gennemsnit et
skattegrundlag på 118.719 kr. pr. indbygger mod 135.894 på landsplan.
Beskatningsgrundlaget efter udligning var for de fire kommuner i gennemsnit 129.190 pr.
2/6
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0003.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
"17
indbygger mod 136.915 på landsplan. Alle tal i henhold til Indenrigs- og
Sundhedsministeriets kommunale nøgletal.
Som man vil bemærke, er der et reelt og særdeles stort økonomisk "gab" imellem vores
nye kommune og kommunerne på landsplan.
Hertil kommer en række andre udfordringer, som jeg ikke skal omtale her.
Men sammenholdt med den nævnte udgangssituation vil overtagelse af større
infrastrukturanlæg — endda misligholdte infrastrukturanlæg — være en urimelig byrde.
Finansieringen af et infrastrukturanlæg kan kun ske ved bortfald af andre
anlægsaktiviteter, driftsbesparelser eller skatteniveau og låntagning, da vi ikke modtager
nævneværdig udligning for opgaverne.
Vi forholder os til en renovering på et trecifret millionbeløb og et løbende årligt vedligehold
på op mod et tocifret millionbeløb, jf. tidligere gennemførte tekniske analyser i Storstrøms
Amt.
Blandt de nedenfor nævnte nye naboer, er vi den kommune, som skal overtage den
største andel af de nuværende amtsveje. Såvel den nye kommune omkring Næstved og
den nye kommune omkring Nykøbing Falster får omlagt væsentlige dele af amtsvejene til
statsveje. Og så vidt vidende skal ingen af de andre skal overtage væsentlige broer.
Udligningssystemet tilgodeser ikke befolkningsmæssigt tynde og arealmæssigt store
kommuner.
Dette forhold stiller os overfor en dobbelt udfordring. Vi bliver en arealmæssigt stor
kommune med forholdsmæssigt mange km veje, som vi ikke bliver udlignet tilstrækkeligt
for, samtidig med udgangspunktet i et tyndt befolkningsgrundlag. Dette forhold indebærer
en utilstrækkelig udligning, som samtidig skal ses i lyset af, at skattegrundlaget heller ikke
er det højeste.
I udligningssystemet er der heller ikke taget højde for større infrastrukturanlæg, herunder
broer, hvilket vil medfører betydeligt større økonomiske udfordringer end de fleste
kommuner.
I oplægget til det fremtidige udligningssystem — med sandsynligheden for hovedvægten
lagt på udligning i forhold til indbyggertallet — vil den nye kommune ikke blive tilgodeset.
Heller ikke vedrørende infrastrukturanlæg.
3/6
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0004.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
Storstrøms Amt
Storstrøms Amt har mere end en gang forholdt sig til den "manglende vedligehold" af
Alexandrines Bro. Opgaven er efter amternes overtagelse af opgaven aldrig været løftet
tilstrækkeligt, hvilket nok skal ses i lyset af opgavens størrelse, set i forhold til økonomien.
Skulle Alexandrines Bro prioriteres i amtets budget, ville der ikke være midler til ret meget
andet.
Det har tidligere været analyseret og nævnt, at alene renovering af "strømpillerne" ville
beløbe sig til 40 mio. kr. Hertil kommer så renoveringen af brodæk, nydimensionering og
maling, hvilket ikke er prissat, jf. tekniske analyser i Storstrøms Amt.
Man kan derfor godt bevæge sig fra et tocifret millionbeløb til et trecifret millionbeløb.
Dette forhold kan derfor — i relation til kommunalreformen - også aflæses i amtets
behandling af sagen (Tillægsdagsorden i Udvalget for Teknik og Miljø, den 25. oktober
2004 — Fordeling af nuværende amtsveje til kommuner og staten ; Økonomiudvalget, den
27. oktober 2004 — Fordeling af nuværende amtsveje til kommuner og staten).
I behandlingen anbefales følgende, jeg citerer:
M30 ved Bakkebølle & Stege. På denne strækning er der også store trafiktal.
Derudover er Stege Sukkerfabrik lukket, hvilket betyder, at alle roer skal køres væk
fra øen. Dronning Alexandrines Bro er et meget dyrt enkeltelement på vejen, som en
ny kommune næppe kan magte.
Vejdirektoratet
Med det Forslag til Lov med bilag, som er fremlagt kan man udlede meget, men jeg skal
blot nævne 7:
1. Det mest overordnede vejnet overgår til staten. Det gælder veje der indgår i
erhvervslivets transportkorridorer, veje der trafikalt og funktionelt hænger sammen
med det internationale vejnet, samt andre vejstrækninger af væsentlig betydning for
trafikken mellem lands- og egnsdele.
2. Vi skal overtage strækningen Bakkebølle til Stege, inklusiv Alexandrines Bro og Stege
Storbro, på trods af at dette er en transportkorridor for erhvervsliv og pendlere, at den
funktionelt hænger sammen med det internationale vejnet og strækningen er af
væsentlig betydning for trafikken mellem lands- og egnsdele.
4/6
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0005.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
3. At vi skal overtage vejen fra Bakkebølle til Vordingborg med kontakt til
Storstrømsbroen og landevejen mellem Vordingborg og Næstved, som er kendetegnet
ved at være en vigtig transportkorridor for erhvervsliv og pendlere, ikke bare for den
nye kommune, men også mellem Nykøbing Falster — Vordingborg — Næstved, og som
også hænger sammen med det internationale vejnet.
4. At vi får ansvaret for videreledning af trafikken fra Storstrømsbroen i retning af
Vordingborg, Næstved og/eller motorvejen — og dermed det internationale vejnet - til
gavn for pendlere, erhvervsliv og ikke mindst turismen.
5. At vi skal overtage vejen fra Stege til Bårse, som ligeledes er en vigtig
transportkorridor og er blandt andet fødekæde til motorvejen til gavn for pendlere,
erhvervsliv og turister.
6. Blandt vores nye naboer og kommunerne i Storstrøms Amt, er vi den kommune, som
skal overtage den største andel af de nuværende amtsveje. Og så vidt vides, skal
ingen af de andre kommuner overtage væsentlige broer.
7. Endelig en mangelfuld økonomisk kompensation set i forhold til opgavefordelingen.
Nemlig, at staten tager broderparten og at der ikke sker kompensation for
ekstraordinært store infrastrukturanlæg, og at det ikke ses i forhold til de nye
kommuners virkelighed.
Konklusion og perspektivering
Derfor kan vi konkludere, at udover forholdet omkring udgiftsneutralitet for det offentlige,
uligevægtig fordeling af de eksisterende midler, forholder man sig ikke til fremtiden i
relation til DUT og et nyt udligningssystem. Med hensyn til DUT og udligningssystem — det
eksisterende og et nyt, vil man ikke kunne forvente, at dette tager højde for geografi
og/eller større infrastrukturanlæg.
Vi kan også konkludere, hvilket må veje tungt, at Storstrøms Amt med deres behandling
den 25 og 27. oktober bekræfter, at vejstrækningen mellem Bakkebølle og Stege —
inklusiv Alexandrines Bro og Stege Storbro — ikke er en opgave som kan løftes af en
kommune, og da slet ikke en lille kommune.
Amtet har endvidere med deres tidligere beslutninger vedrørende Alexandrines Bro —
tidligere års manglende drift, anlæg og vedligehold af Alexandrines Bro — bekræftet at
dette er en tung opgave, selv for et amt med et befolkningsgrundlag på over 250.000
indbyggere. De har ikke kunne prioritere denne opgave indenfor den nuværende økonomi
og udligning.
5/6
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0006.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
Betragter man i øvrigt lovforslaget, som lægger op til, at vi skal overtage strækningen
Bakkebølle til Stege, inklusiv Alexandrines Bro og Stege Storbro, sker dette på trods af at
dette er en transportkorridor for erhvervsliv og pendlere, at den funktionelt hænger
sammen med det internationale vejnet og strækningen er af væsentlig betydning for
trafikken mellem lands- og egnsdele. Altså i modstrid med statens og Vejdirektoratets
egne objektive kriterier.
Hertil kommer vejen fra Bakkebølle til Vordingborg med kontakt til Storstrømsbroen og
landevejen mellem Vordingborg og Næstved er kendetegnet ved at være en vigtig
transportkorridor for erhvervsliv og pendlere, ikke bare for den nye kommune, men også
mellem Nykøbing Falster — Vordingborg — Næstved.
Her skal jeg som tidligere nævnt gøre opmærksom på udvidelsen af Forsvarets aktiviteter
i området. Såvel kasernen i Vordingborg, som omhandler Danilog og DIB samt kasernen i
Stensved, som omhandler Hjemmeværnets aktiviteter, samt øvelsesterræn ligger på
vejstrækningen M30. Forsvarets transporter til Slagelse, Korsør og eksempelvis også
Kalundborg går for det meste af amtsvejen fra Vordingborg over Næstved.
Endvidere mener vi også at staten må have ansvaret for videreledning af trafikken fra
Storstrømsbroen i retning af Vordingborg, Næstved og/eller motorvejen til gavn for
pendlere, erhvervsliv og ikke mindst turismen.
Vejen fra Stege til Bårse er ligeledes en vigtig transportkorridor og er blandt andet
fødekæde til motorvejen til gavn for pendlere, erhvervsliv og turister.
Vi skal her endvidere nævne, at vi har opbakning til vores sag fra Sjælland Syd, som er et
samarbejde mellem 11 kommuner på Sydsjælland. I den forbindelse skal vi henvise til
høringssvar fra Sjælland Syd.
Perspektivering
Vi skal derfor opfordre til, at man ændrer dette Forslag til Lov, sådan at det er i
overensstemmelse med de objektive kriterier og samtidig også giver et realistisk
udgangspunkt for vores nye kommune, som ikke bliver dårligere end alle andre
kommuner i landet.
6/6
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0007.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
•,......
..../......«
.-
Analyse
- af kommunalreformens betydning for vejområdet
Vordingborg Kommune, den 24. november 2004
1/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0008.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
Indholdsfortegnelse
Side
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
4.
5.
6.
6.1.
6.2.
7.
Indledning
Høringsskrivelse
Strukturreform, data og statistik
Indledning og økonomi
Veje
Udligning
Storstrøms Amt
Vejdirektoratet
Konklusion og perspektivering
Konklusion
Perspektivering
Bilag
3
4
5-6
5
5-6
6
7
8-9
10-11
10
11
12
2/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0009.png
"tr
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
1. Indledning
Undertegnede er blevet bedt om en analyse på forholdet vedrørende den fremtidige
opgavefordeling på vejområdet.
Analysen skal ses på baggrund af den seneste debat og på baggrund af forespørgsel fra
pressen, dateret den 22. november 2004. Pressen kunne referere til en skrivelse sendt fra
Vejdirektoratet til Storstrøms Amt, som Vordingborg Kommune ikke havde kendskab til.
Henvendelsen førte i øvrigt til en artikel under "Regioner" i Vordingborg Dagblad dateret
den 23. november 2004, hvor spørgsmålet om opgavefordelingen mellem stat og
kommuner vedrørende veje blev behandlet, og som gengiver truslen om en fremtidig
kommunal varetagelse af store dele af vejnettet samt broer.
Der er referencer til bilag, som er vedlagt skrivelsen. Bilagene er:
skrivelse fra Trafikministeriet, dateret den 28. oktober 2004, modtaget den 23.
november 2004 fra Storstrøms Amt efter anmodning fra Vordingborg Kommune
• amtslig udvalgsbehandling i Udvalget for Teknik og Miljø, dateret den 25. oktober
2004
• amtslig udvalgsbehandling i Økonomiudvalget, dateret den 27. oktober 2004
• diverse statistik fra IM og andre
• høringsskrivelse
Det skal derfor understreges, at alle oplysninger er dokumenteret i de vedlagte bilag.
Da analysen er udarbejdet mellem den 23. november 2004 om eftermiddagen og den 24.
november 2004 om formiddagen, forudsættes en generel indsigt og at
dokumentationsmaterialet vil kunne udbygges.
Med venlig hilsen
Kenth Halfdan Ferning
3/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0010.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
2. Høringsskrivelse
I den seneste revision af høringsskrivelsen skete en præcisering af kravet til stat og
regering med henblik på at sikre, at det er en forudsætning for frivillig
kommunesammenlægning, at der sker fuld kompensation, ikke mindst med hensyn til
veje, større infrastrukturanlæg, herunder broer.
Der skal henvises til sidste afsnit i høringsskrivelse, jf. bilag 5:
Vi forudsætter at Indenrigsministeren sikrer den nye kommune fuld kompensation for
de nye opgaver der tildeles kommunen, herunder opgaver indenfor følgende
områder: specialundervisning, socialområdet, erhverv, veje, planlægning, samt
natur- og miljø. Lokalt er det en klar forudsætning for en frivillig sammenlægning, at
der ydes fuld kompensation såfremt større strukturanlæg, herunder broer som
Dronning Alexandrines Bro, Masnedsund Broen og Storstrøms Broen bliver
overdraget til den nye kommune.
4/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0011.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
3. Strukturreform, data og statistik
3.1. Indledning og økonomi
Jf. blandt andet høringsskrivelsen bliver den fremtidige kommune bestående af —
Langebæk Kommune, Møn Kommune, Præstø Kommune og Vordingborg Kommune — en
af de 10 arealmæssigt største kommuner i Danmark.
Samtidig bliver det ikke en af de befolkningsmæssigt største kommuner.
Den demografiske udvikling taler heller ikke til fordel for den nye kommune. Udvikling af
ældre, overførselsområdet o.l., kan sammenlignes med kommunerne i syd, jf. bilag 4.
Og endelig bliver det heller ikke af de økonomisk mest solide kommuner. Kommunen vil i
forhold til kommunerne i nord stå med et svagere skattegrundlag, hvilket også vil gælde
udviklingen i skattegrundlaget de kommende år, jf. bilag 4.
Den fremtidige skatteprocent og grundskyldspromille skal fastsættes i relation til
gennemsnittet for de fire kommuner (jf. regeringens udtalelser), hvilket kan medføre et
finansieringsproblem for den nye kommune.
Jeg skal her ikke forholde mig til gældsætningen pr. indbygger, aktiver pr. indbygger,
driftsudgifterne pr. indbygger generelt.
Endvidere har det generelt være regeringens holdning, at strukturreformen som minimum
skulle være udgiftsneutral, hvilket nok ikke mindst skal ses i relation til skattestoppet.
En fremtidig økonomisk balance skal ses i forhold til skattegrundlag og generelle tilskud,
herunder udligning. Når dette ikke kan nås vil balancen skulle søges i rationaliseringer.
Finansieringen af et infrastrukturanlæg kan derfor kun ske ved bortfald af andre
anlægsaktiviteter, driftsbesparelser eller skatteniveau og låntagning.
Dog skal man forholde sig til en renovering på et trecifret millionbeløb og et løbende årligt
vedligehold på op mod et tocifret millionbeløb, jf. tidligere gennemførte tekniske analyser i
Storstrøms Amt.
3.2. Veje
Blandt de nedenfor nævnte nye naboer, er vi den kommune, som skal overtage den
største andel af de nuværende amtsveje, jf. bilag 1 og bilag 4. Såvel den nye kommune
omkring Næstved og den nye kommune omkring Nykøbing Falster får omlagt væsentlige
dele af amtsvejene til statsveje. Og så vidt vidende skal ingen af de andre skal overtage
væsentlige broer.
5/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0012.png
"1r
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
Fordeling af veje
Kommune
Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg
Haslev, Rønnede og Fakse
Næstved, Fladså, Suså, Holmegaard og
Fuglebjerg
Nykøbing-Falster, Stubbekøbing, Nørre Alslev,
Sakskøbing, Nysted og Sydfalster
823
543
892
1194
Amt
I KM
155
99
177
211
Stat
25
18
9
34
3.3. Udligning
Udligningssystemet tilgodeser ikke befolkningsmæssigt tynde og arealmæssigt store
kommuner.
Dette forhold stiller os overfor en dobbelt udfordring. Vi bliver en arealmæssigt stor
kommune med forholdsmæssigt mange km veje, som vi ikke bliver udlignet tilstrækkeligt
for, samtidig med udgangspunktet i et tyndt befolkningsgrundlag. Dette forhold indebærer
en utilstrækkelig udligning, som samtidig skal ses i lyset af, at skattegrundlaget heller ikke
er det højeste.
I udligningssystemet er der heller ikke taget højde for større infrastrukturanlæg, herunder
broer, hvilket vil medfører betydeligt større økonomiske udfordringer end de fleste
kommuner.
I oplægget til det fremtidige udligningssystem — med sandsynligheden for hovedvægten
lagt på udligning i forhold til indbyggertallet — vil den nye kommune ikke blive tilgodeset.
Heller ikke vedrørende infrastrukturanlæg.
6/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0013.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
4. Storstrøms Amt
Storstrøms Amt har mere end en gang forholdt sig til den "manglende vedligehold" af
Alexandrines Bro. Opgaven er efter amternes overtagelse af opgaven aldrig været løftet
tilstrækkeligt, hvilket nok skal ses i lyset af opgavens størrelse, set i forhold til økonomien.
Skulle Alexandrines Bro prioriteres i amtets budget, ville der ikke være midler til ret meget
andet.
Det har tidligere været analyseret og nævnt, at alene renovering af "strømpillerne" ville
beløbe sig til 40 mio. kr. Hertil kommer så renoveringen af brodæk, nydimensionering og
maling, hvilket ikke er prissat, jf. tekniske analyser i Storstrøms Amt (og opgivet pr.
telefon).
Man kan derfor godt som nævnt i medierne bevæge sig fra et tocifret millionbeløb til et
trecifret millionbeløb.
Dette forhold kan derfor — i relation til kommunalreformen - også aflæses i amtets
behandling af sagen (Tillægsdagsorden i Udvalget for Teknik og Miljø, den 25. oktober
2004 — Fordeling af nuværende amtsveje til kommuner og staten ; Økonomiudvalget, den
27. oktober 2004 — Fordeling af nuværende amtsveje til kommuner og staten), jf. bilag 2
og 3.
I behandlingen anbefales følgende:
M30 ved Bakkebølle & Stege. På denne strækning er der også store trafiktal.
Derudover er Stege Sukkerfabrik lukket, hvilket betyder, at alle roer skal køres væk
fra øen. Dronning Alexandrines Bro er et meget dyrt enkeltelement på vejen, som en
ny kommune næppe kan magte.
7/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0014.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
5. Vejdirektoratet
Med skrivelse af 28. oktober 2004 har Vejdirektoratet under overskriften "DUT-høring af
kommunalreformens lovforslag på Trafikministeriets område" fremsendt høringsmateriale
vedrørende kommunalreformens lovforslag på Trafikministeriets område til brug for den
forestående DUT-proces. Der var vedlagt følgebrev, udkast til to lovforslag med bilag,
beregningsnotater med bilag til to lovforslag samt oversigtstabel, jf. bilag 1.
Materialet blev først modtaget den 23. november 2004 fra Storstrøms Amt efter
anmodning fra Vordingborg Kommune. Anmodningen skulle igen ses på baggrund af
forespørgsel fra pressen, dateret den 22. november 2004. Pressen kunne referere til en
skrivelse sendt fra Vejdirektoratet til Storstrøms Amt, som Vordingborg Kommune ikke
havde kendskab til.
I materialet kan man udlede følgende:
1. Det offentlige vejnet udgør ca. 72.000 km veje, fordelt med:
• staten ca. 1.600 km (2,3%)
• amterne ca. 10.000 (14 %)
• kommunerne ca. 60.000 (84 %)
2. De ca. 10.000 km amtsveje skal fordeles mellem staten og kommunerne, men med
hovedparten til kommunerne.
3. Til kommunerne skal overføres lokalt orienterede veje, herunder amtsveje med
lokalpræg, d.v.s. veje med lav trafik og mange vejadgange.
4. Det mest overordnede vejnet overgår til staten. Det gælder veje der indgår i
erhvervslivets transportkorridorer, veje der trafikalt og funktionelt hænger sammen
med det internationale vejnet, samt andre vejstrækninger af væsentlig betydning for
trafikken mellem lands- og egnsdele.
5. Vi skal overtage strækningen Bakkebølle til Stege, inklusiv Alexandrines Bro og Stege
Storbro, på trods af at dette er en transportkorridor for erhvervsliv og pendlere, at den
funktionelt hænger sammen med det internationale vejnet og strækningen er af
væsentlig betydning for trafikken mellem lands- og egnsdele.
6. Blandt vores nye naboer og kommunerne i Storstrøms Amt, er vi den kommune, som
skal overtage den største andel af de nuværende amtsveje. Og så vidt vides, skal
ingen af de andre kommuner overtage væsentlige broer.
8/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0015.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
7. Kompensation til kommunerne for overtagelsen af amternes veje vil blive ydet via
bloktilskudsordningen (DUT). For både staten og kommunerne gælder, at
overtagelsen af veje fra amterne indebærer en vis meradministration, som imidlertid vil
blive udlignet ved overførsel af personale fra amterne.
8. Lovforslag skal være udgiftsneutralt for det offentlige, idet amternes udgifter til
vejområdet ved nedlæggelse af amterne overføres til kommunerne og staten.
9. I 2003 priser er amternes samlede udgifter til veje opgjort til 1,793 mia. kr. Dette
fordeles med 1,262 mia. kr. på driften og 0,531 mia. kr. på anlæg. I 2005 priser vil
dette være 2,006 mia. kr.
10. Man beregner en fordeling af amtets ca. 10.000 km veje, med ca. 20% til staten og ca.
80% til kommunerne
11. Man beregner man en økonomisk fordeling af de amtslige driftsmidler vedrørende
vejområdet med 30,1 % til staten og 69,9 % til kommunerne.
12. Man beregner man en økonomisk fordeling af de amtslige anlægsmidler vedrørende
vejområdet med 30-50 % til staten og 50-70 % til kommunerne.
9/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0016.png
'1?
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
6. Konklusion og perspektivering
6.1. Konklusion
Staten vil med det foreliggende lovforslag ikke tilføre yderligere midler til vejområdet, da
det skal ske udgiftsneutralt for det offentlige.
Samtidig opfatter staten sin overtagelse af dele af amternes vejnet som værende mere
krævende, hvorfor man tager sin "broderpart" af de økonomiske midler via DUT. Man
tager ca. 20% af amternes vejnet, men tager 30,1% af driftsbudgettet og op til 50% af
anlægsbudgettet.
Udligningssystemet og DUT-systemet tilgodeser altså ikke befolkningsmæssigt tynde og
arealmæssigt store kommuner, hvorfor vi står overfor en dobbelt udfordring. Mange km
veje og et ikke alt for stærkt skattegrundlag, sammenholdt med overtagelsen af opgaver
uden tilstrækkelig tilførsel af midler.
I udligningssystemet er der heller ikke taget højde for større infrastrukturanlæg, herunder
broer, hvilket vil medfører betydeligt større økonomiske udfordringer for den nye
kommune, end de fleste andre kommuner.
Samtidig er det i henhold til oplægget vedrørende det fremtidige udligningssystem — med
sandsynligheden for hovedvægten lagt på udligning i forhold til indbyggertallet — ikke
særligt sandsynligt, at den nye kommune vil blive tilgodeset, grundet det store areal og
lille befolkning.
Amtet har med deres behandling den 25 og 27. oktober bekræftet, at vejstrækningen
mellem Bakkebølle og Stege — inklusiv Alexandrines Bro og Stege Storbro — ikke er en
opgave som kan løftes af en kommune, og da slet ikke en lille kommune.
Amtet har med deres tidligere beslutninger vedrørende Alexandrines Bro — tidligere års
manglende drift, anlæg og vedligehold af Alexandrines Bro — bekræftet at dette er en tung
opgave, selv for et amt med et befolkningsgrundlag på over 250.000 indbyggere. De har
ikke kunne prioritere denne opgave indenfor den nuværende økonomi og udligning.
Ser man i øvrigt på Vejdirektoratets materiale, er dette et noget tyndt beslutningsgrundlag,
som vidner om en gennemgang, der ikke tager udgangspunkt i viden og kendskab til
regionale og lokale forhold, hverken vejmæssigt, trafikalt, geografisk eller økonomisk.
Behandlingen og beslutningen kan derfor kunne ende med at blive noget tilfældig og stille
de svageste svagere.
Hvis vi skal overtage strækningen Bakkebølle til Stege, inklusiv Alexandrines Bro og
Stege Storbro, sker dette på trods af at dette er en transportkorridor for erhvervsliv og
pendlere, at den funktionelt hænger sammen med det internationale vejnet og
10/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0017.png
7
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
strækningen er af væsentlig betydning for trafikken mellem lands- og egnsdele. Altså i
modstrid med statens og Vejdirektoratets egne objektive kriterier.
Blandt vores nye naboer og kommunerne i Storstrøms Amt, er vi den kommune, som skal
overtage den største andel af de nuværende amtsveje. Og så vidt vides, skal ingen af de
andre kommuner overtage væsentlige broer.
Endelig ville det være værdigt for "det store projekt", at alle kendte til den information og
data, som bliver skabt på de forskellige områder.
6.2. Perspektivering
Den nye kommune kan ikke løfte økonomien vedrørende større infrastrukturanlæg. Dette
vil få betydelige konsekvenser for andet anlæg, øvrig drift, skatteniveau og
gældssætningen.
Dette vil igen lægge et pres på de kommunale serviceydelser, bosætning m.v.
Udsigten til fuld kompensation / eller tilnærmelsesvis kompensation er ikke tilstede med
Regeringens nuværende beslutningsgrundlag.
Derfor bør man fastholde præciseringen i høringsskrivelse og måske supplere med
direkte kontakt til KL, Regering via Indenrigsministeriet og Trafikministeriet, Folketingets
partier og pressen.
11/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0018.png
VORDINGBORG KOMMUNE
Kommunaldirektøren
7. Bilag
1. Skrivelse fra Trafikministeriet, dateret den 28. oktober 2004, modtaget den 23.
november 2004 fra Storstrøms Amt efter anmodning fra Vordingborg Kommune
2. Amtslig udvalgsbehandling i Udvalget for Teknik og Miljø, dateret den 25. oktober
2004
3. Amtslig udvalgsbehandling i Økonomiudvalget, dateret den 27. oktober 2004
4. Diverse statistik fra IM og andre
5. Høringsskrivelse fra fire kommuner
12/12
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0019.png
www.stam.dk
Side 1 af 2
STORSTRØMS AMT
[tilbage]
Udvalget for Teknik og Miljø
Sag nr. 12
Behandlet i møde 25. oktober 2004
Sagsbehandler: Møller, Hans
J.nr: 04-010925
Tillægsdagsorden - Fordeling af nuværende amtsveje til kommuner og
staten
Resume
med
Det er vedtaget, at amternes nuværende veje skal fordeles til de kommende større kommuner og staten
udgangen af 2006.
s til staten.
Sagen forelægges med henblik på en hurtig udmelding fra amtet om, hvilke amtsveje der bør overdrage
Sagen behandles i Udvalget for Teknik og Miljø den 25. oktober og i økonomiudvalget den 27. oktober.
Indstillingen fra Udvalget for Teknik og Miljø vil foreligge på økonomiudvalgets møde.
Sagsfremstilling
amtslige
De nye større kommuner er endnu ikke faldet på plads, så her kan der endnu ikke ske en fordeling af det
vejnet.
til
Staten har derimod gennem Vejdirektoratet foreløbigt meldt ud, hvilke veje de forestiller sig, der skal overgå
staten.
viser
Forvaltningen er ikke enige i at staten kun skal overtage de veje, som de selv foreslår. Vedlagte kort
veje, som staten
Vejdirektoratets forslag til de amtsveje, som staten skal overtage samt forvaltningens forslag til de
yderligere bør overtage.
til grund for, at staten vil
Af vedlagte uddrag af aftalen om strukturreformen fremgår det, hvilke kriterier der lægges
overtage amtsveje.
Begrundelse for forvaltningens forslag er:
den
Nukøbing F. L Sakskøbing. Der er for det første store trafiktal på strækningen. For det andet vil det være
. Broen over
naturlige vej at køre for mange borgere i den nye kommune, når Femern Bælt forbindelsen er etableret
Guldborgsund er en statsopgave.
Sukkerfabrik lukket,
M30 ved Bakkebølle L Stege. På denne strækning er der også store trafiktal. Derudover er Stege
ment på
hvilket betyder, at alle roer skal køres væk fra øen. Dronning Alexandrines Bro er et meget dyrt enkeltele
vejen, som en ny kommune næppe kan magte.
fra Fakse
Rønnede-Fakse. Her er der også store trafiktal. Derudover er der et stort antal tunge køretøjer, primært
Bryggeri og Fakse Kalkbrud.
Vejdirektoratets forslag til at overtage veje andrager ca. 84,8 km, ca. 11,1% af amtets veje.
Forvaltningens forslag til yderligere veje, der bør overtages af staten andrager ca. 43,5 km, ca. 5,7%.
http://www.stam.dldinternet_ny_print.jsp?o_id=36201073
23-11-2004
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0020.png
www.stam.dk
Side 2 af 2
af amtets veje.
Det vil betyde, at staten i alt vil komme til at overtage ca. 128,3 km veje svarende til ca. 16,8%
Indstilling
Forvaltningen foreslår:
at forvaltningens yderligere forslag til kommende statsveje godkendes og
fremsendes til Vejdirektoratet
Bilagsliste:
Kortbilag
Uddrag af aftalen om strukturreformen
Sagen afgøres af
Økonomiudvalget
Beslutning:
Indstillingen anbefaledes.
Følgende deltog ikke i sagens behandling:
• Hatt, Lene
• Larsen, Benny Schwartz
Kilde: www.stam.dk/get/36201073.html. Udskrevet d. 23.11.2004
http://www.stam.dk/internet ny_printjsp?o_id=36201073
23-11-2004
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0021.png
www.stam.dk
Side 1 af 2
STORSTRØMS AMT
IN
I
[tilbage]
Økonomiudvalget
Sag nr. 2
Behandlet i møde 27. oktober 2004
Sagsbehandler: Møller, Hans
J.nr: 04-010925
Fordeling af nuværende amtsveje til kommuner og staten
Resume
Det er vedtaget, at amternes nuværende veje skal fordeles til de kommende større kommuner og staten med
udgangen af 2006.
Sagen forelægges med henblik på en hurtig udmelding fra amtet om, hvilke amtsveje der bør overdrages til staten.
Sagen behandles i Udvalget for Teknik og Miljø den 25. oktober og i økonomiudvalget den 27. oktober.
Indstillingen fra Udvalget for Teknik og Miljø vilforeligge på Økonomiudvalgets møde.
Sagsfremstilling
De nye større kommuner er endnu ikke faldet på plads, så her kan der endnu ikke ske en fordeling af det amtslige
vejnet.
til
Staten har derimod gennem Vejdirektoratet foreløbigt meldt ud, hvilke veje de forestiller sig, der skal overgå
staten.
Forvaltningen er ikke enige i at staten kun skal overtage de veje, som de selv foreslår. Vedlagte kort viser
staten
Vejdirektoratets forslag til de amtsveje, som staten skal overtage samt forvaltningens forslag til de veje, som
yderligere bør overtage.
staten vil
Af vedlagte uddrag af aftalen om strukturreformen fremgår det, hvilke kriterier der lægges til grund for, at
overtage amtsveje.
Begrundelse for forvaltningens forslag er:
den
Nykøbing F. Sakskøbing. Der er for det første store trafiktal på strækningen. For det andet vil det være
. Broen over
naturlige vej at køre for mange borgere i den nye kommune, når Femern Bælt forbindelsen er etableret
Guldborgsund er en statsopgave.
brik lukket,
M30 ved Bakkebølle L Stege. På denne strækning er der også store trafiktal. Derudover er Stege Sukkerfa
ment på
hvilket betyder, at alle roer skal køres væk fra øen. Dronning Alexandrines Bro er et meget dyrt enkeltele
vejen, som en ny kommune næppe kan magte.
fra Fakse
Rønnede-Fakse. Her er der også store trafiktal. Derudover er der et stort antal tunge køretøjer, primært
Bryggeri og Fakse Kalkbrud.
Vejdirektoratets forslag til at overtage veje andrager ca. 84,8 km, ca. 11,1% af amtets veje.
Forvaltningens forslag til yderligere veje, der bør overtages af staten andrager ca. 43,5 km, ca. 5,7%.
veje.
Det vil betyde, at staten i alt vil komme til at overtage ca. 128,3 km veje svarende til ca. 16,8% af amtets
til
Sagen forelægges udvalget for teknik og miljø i møde d. 25. oktober 2004, hvorfor indstilling vil foreligge
økonomiudvalgets møde.
Indstilling
Forvaltningen foreslår:
http://www.stam.dk/intemet_ny_print.jsp?o_id=36199504
23-11-2004
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0022.png
www.stam.dk
Side 2 af 2
at
forvaltningens yderligere forslag til kommende statsveje godkendes og fremsendes til Vejdirektoratet.
Bilagsliste:
Kortbilag
Uddrag af aftalen om strukturreformen
Sagen afgøres af
Økonomiudvalget
Beslutning:
Udvalget for teknik og miljø har i møde d. 25. oktober 2004 anbefalet indstillingen.
Lene Hatt og Benny Schwartz Larsen deltog ikke i sagens behandling.
Indstillingen tiltrådt.
Følgende deltog ikke i sagens behandling:
• Larsen, Knud
Kilde: www.stam.dk/get/36199504.html. Udskrevet d. 23.11.2004
http://www.stam.dk/internet_ny_print.jsp?o_id=36199504
23-11-2004
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0023.png
Langebæk
Kommune
Møn
Kommune
Præstø
Kommune
Vordingborg
Kommune
Indenrigs- og Sundhedsministeren
Kommunaludvalget
Trafikministeren
Trafikudvalget
Folketingets partier
KL (orientering)
Folketingsmedlemmer valgt i regionen
Sjælland Syd
Den 10. december 2004.
Fordeling af veje i forbindelse med kommunalreformen
På de fire kommuners vegne skal vi rette henvendelse til Dem vedrørende det foreliggende forslag til lov
på vejområdet.
I det vi henviser til tidligere høringsskrivelse — omhandlende større infrastrukturanlæg i form af broer —
skal vi meddele følgende supplerende høringssvar.
Skulle dette lovforslag blive gennemført vil dette få meget negative økonomiske konsekvenser for den
nye kommune. Den nye kommune — bestående af Langebæk Kommune, Møn Kommune, Præstø
Kommune og Vordingborg Kommune — står i forvejen med store økonomiske udfordringer grundet
skattegrundlag, tyndt befolkningsgrundlag i en af landets arealmæssigt 10 største kommuner m.v.
Den nye kommunes særlige udfordringer tydeliggøres endvidere også af den kendsgerning, at Møn
Kommune indtil dags dato har været modtager af tilskud fra puljerne for vanskeligt stillede kommuner og
mål 2 midler.
Vi vil gøre opmærksom på følgende:
• Lovforslaget ses ikke i overensstemmelse med de valgte objektive kriterier.
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0024.png
e Lovforslaget ses ikke i overensstemmelse med statens øvrige overtagelse af amtsveje i Storstrøms
Amt
• Vi skal henvise til tidligere fremsendte anmodningsskrivelse om sammenlægning fra de fire
kommuner — Langebæk Kommune, Møn Kommune, Præstø Kommune og Vordingborg Kommune.
• Vi skal endvidere henvise til tidligere fremsendte høring vedrørende overtagelse af broer og dertil
hørende vej
Vejen fra Bakkebølle til Vordingborg med kontakt til Storstrømsbroen og landevej en mellem
Vordingborg og Næstved er kendetegnet ved at være en vigtig transportkorridor for erhvervsliv og
pendlere, ikke bare for den nye kommune, men også mellem Nykøbing Falster — Vordingborg — Næstved.
Hvis det er intentionen at vej en mellem Nykøbing Falster og Storstrømsbroen overtages af staten, er det
vel en forudsætning, at trafikken også skal ledes videre fra Storstrømsbroen, i retning af Vordingborg,
Næstved og/eller motorvejen til gavn for pendlere, erhvervsliv og ikke mindst turismen.
Vejen fra Stege til Bårse er ligeledes en vigtig transportkorridor og er blandt andet fødekæde til
motorvejen til gavn for pendlere, erhvervsliv og turister.
Vi stiller os til rådighed for yderligere oplysninger og skal endvidere opfordre til en samtale og
forhandling af ovenstående.
Med venlig hilsen
Henrik Holmer
Borgmester
Langebæk Kommune
Knud Larsen
Borgmester
Møn Kommune
Cile'Møller
Madsen
Borgmester
Præstø Kommune
Bent Pedersen
Borgmester
Vordingborg Kommune
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0025.png
Indenrigs- og Sundhedsministeren
Kommunaludvalget
Trafikministeren
Trafikudvalget
Folketingets partier
KL (orientering)
Folketingsmedlemmer valgt i regionen
Den. 3. januar 2005
Fordeling af amtsveje mellem stat og kommuner i forbindelse med kommunalreformen
På vegne af de elleve kommuner i Sjælland Syd samarbejdet; Fakse, Fladså, Haslev, Holmegaard,
Langebæk, Møn, Næstved, Præstø, Rønnede, Suså og Vordingborg kommuner skal Sjælland Syds
trojka hermed rette henvendelse omkring den fremtidige vejbestyrelse i Sydsjælland.
Kommunerne har drøftet fordelingen af de veje, der tidligere hørte under Storstrøms og
Vestsjælland amter, mellem staten og kommunerne, og har i den forbindelse en række indsigelser, i
forhold til den fordeling af vejene, som lovforslaget skitserer. Herudover har kommunerne en række
forudsætninger og ønsker for særlige strækninger, der forventes opfyldt, inden kommunerne kan
overtage vejbestyrelsen fra amtet eller når staten overtager vejstrækningen.
Forudsætninger for overtagelse af veje.
Landevej 612 Ringsted-Haslev er højt prioriteret i 2005/2006 af Vestsjællands Amt. Haslev
Kommune forudsætter, at den planlagte udbedring af strækningen i Haslev Kommune er foretaget,
inden strækningen overdrages til kommunen, subsidiært at der følger ekstraordinære midler med til
formålet.
Fladså Kommune påpeger, at Præstø Landevej, som ifølge lovforslaget bliver statsvej, mangler
etablering af cykelsti på strækningen fra Næstelsø Præstemark til Næstved, hvilket har været et
ønske fra Fladså Kommune i forbindelse med den stadig stigende tunge trafikmængde på
1
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0026.png
strækningen. Sjælland Syd kommunerne udtrykker generelt ønske om, at de kommende statsveje
udstyres med cykelsti på de strækninger hvor der er behov.
Fordelingen af amtslige veje mellem stat og kommuner i Sjælland Syd området
Ifølge lovforslagets bemærkninger skal fordelingen af veje mellem staten og kommunerne ske efter
objektive kriterier, hvor veje der er lokalt orienterede, dvs. med lav trafik og mange vejadgange,
overgår til kommunerne. I og med at lovforslaget anvender betegnelsen "lokal orienteret trafik",
mener vi — de elleve kommuner i Sjælland Syd, at det faktuelle trafikmønster på vejene giver et
nuanceret billede af vejens faktuelle anvendelse, idet lokaltrafik typisk afvikles over korte distancer,
mens regional og overordnet trafik typisk afvikles over længere distancer, hvorfor dette parameter
også bør indgå i fordelingen af vejene mellem stat og kommuner.
For at få et nuanceret billede af trafikmønstret på de overordnede veje i Sjælland Syd kommunerne
har vi bedt COWI A/S om, at udføre en analyse af turlængderne på vejene. Disse turlængder mener
vi, giver et billede af, hvordan vejene benyttes, og dermed om det foreslåede vejbestyrelsesforhold
er i overensstemmelse med den faktuelle benyttelse af vejene.
De amtsveje, der overgår til staten, skal sikre et sammenhængende vejnet mellem de større byer,
trafikknudepunkter og internationale trafikforbindelser. Herudover skal staten overtage veje med
betydelig vægt i forhold til industri og erhvervscentrenes logistik og grænseovergange, samt veje
der trafikalt og funktionelt hænger sammen med det internationale vejnet og endelig veje, der
understøtter et fleksibelt arbejdsmarked med øget pendling.
De elleve Sjælland Syd kommuner konstaterer, at der i lovforslaget er fem strækninger i Sjælland
Syd området, der overgår fra Storstrøms Amt til staten og to strækninger i Vestsjællands Amt. Dette
bakker samtlige kommuner naturligvis op omkring, men der eksisterer yderligere fem strækninger,
der synes at være glemt i lovforslaget, som vi hermed vil gøre opmærksom på og opfordre til, at
staten overtager, da vi mener, at de lever op til de objektive kriterier for overtagelse af staten, som
skitseres i lovforslaget.
Følgende strækninger opfylder de objektive kriterier og bør derfor overtages af staten:
2
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0027.png
I området omkring Næstved foreslås det, at de nuværende amtsveje mod Slagelse, Ringsted,
Rønnede, Bårse samt Vestre Ringvej (til Vordingborgvej) opklassificeres til statsveje.
Forslaget indebærer, at der omkring Næstved ikke opnås sammenhæng i statsvejnettet, hvilket
ellers er en af intentionerne med lovforslaget, og hvilket der opnås stort set alle andre steder i
landet. Sjælland Syd mener ikke, at Næstved kan være tjent med, at kommunevejene gennem
byen fortsat skal afvikle den gennemkørende, nationale og internationale trafik. Det bør sikres,
at staten medvirker i planlægning, anlæg og drift af de veje, som skal forbinde det kommende
statsvejnet omkring Næstved. For at sikre sammenhæng i det fremtidige statsvejnet støtter
Sjælland Syd Næstved Kommunes forslag om, at statsvejnettet forbindes ved en
opklassificering af Østre Ringvej til statsvej. Østre Ringvej var indtil vejlovsrevisionen i 1998
statsvej. Det bør sikres, at indfaldsveje til Næstved by som er foreslået som statsveje forbindes
med statsvej
Strækningen Vordingborg-Næstved primærrute 22 forbinder Sjælland Syds to center-byer og
forbindelsen mellem disse to byer er af stor vigtighed for områdets erhvervsliv, og samtidig
eksisterer der en betydelig pendling mellem disse to byer. Desuden er vejen direkte
forbindelsesled mellem Næstved — Vordingborg — Nykøbing Falster. Det bemærkes desuden, at
strækningen syd for Storstrømsbroen er foreslået som statsvej, hvorfor det ikke syntes i
overensstemmelse med de beskrevne kriterier at føre en statsvej frem til Storstrømsbroens
afslutning udenfor Vordingborg og dernæst lade de to nye kommuner på Sydsjælland overtage
resten af vejstrækningen. I et regionalt perspektiv er Nykøbing Falster, Vordingborg og
Næstved centrale byer i regionen, og kriteriet for, at staten overtager vejbestyrelsen, er netop, at
ruten forbinder større byer, og at de har betydning for erhvervslivet og det fleksible
arbejdsmarked. Den foreslåede opdeling af strækningen ved Storstrømsbroen skaber heller ikke
sammenhæng i statsvejnettet, som ellers er en af intentionerne i forslaget. Den udførte
undersøgelse af de gennemsnitlige turlængder understøtter vores antagelse om, at trafikken på
denne strækning ikke kun er af lokal karakter. En gennemsnitlig tur på denne strækning er
mellem 44 og 47 km. lang. Et tal der tyder på, at trafikken på denne strækning forbinder de to
vigtige byer i området, men også videre ud af området mod eksempelvis Nykøbing F. På denne
baggrund findes der erhvervsmæssige, regionale og anvendelsesmæssige argumenter for, at
staten skal overtage primærrute 22.
3
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0028.png
Strækningen Vordingborg-Stege primærrute 59 er en central strækning for erhvervslivet på
Møn, da den er dette øsamfunds forbindelse til motorvejen E45/E55 både mod hovedstaden,
resten af Danmark og mod det internationale vejnet. Vej en benyttes af Møns erhvervsliv og
pendlere og den gennemsnitlige tur på rute 59 er på mellem 50 — 70 km. Det vil sige, at en tur
på rute 59 typisk ender andre steder end i Sjælland Syd området. Dermed kan trafikken ikke
siges at være lokal, som kriteriet for kommunal overtagelse ellers foreskriver. Samtidig viser
pendlertallene, at Møn har mange pendlere. Derfor understøtter rute 59 det fleksible
arbejdsmarked med øget pendling. Det ses således, at argumenterne for, at staten skal overtage
primærrute 59 skal findes i dennes erhvervsmæssige betydning for øsamfundet, Møns
sammenhæng med det øvrige vejnet, såvel danske som internationale, og den faktiske
anvendelse af vejen.
Strækningen Fakse — Rønnede sekundærrute 154 er en central trafikkorridor mod motorvej
E45/E55 for de virksomheder, der er lokaliseret i Fakse og Rønnede. Blandt disse virksomheder
er Bryggerigruppen A/S og Haribo A/S og Fakse Kalkbrud. Bryggerigruppen A/S eksporterer
til eksempelvis Tyskland og er afhængig af adgangen til det internationale vejnet som E45/E55
er en del af. Strækningen Næstved — Rønnede — Fakse skal ifølge lovforslaget være statsvej
vest for motorvejen mod Næstved, og det virker ulogisk, at denne centrale trafikkorridor mod
øst ikke er en statsvej, når den samtidigt er en central trafikkorridor for erhvervslivet i den
kommende østlige kommune. Samtidig viser trafiktallene, at rute 154 er præget af trafik, der
kører forholdsvist langt. Den gennemsnitlige turlængde på rute 154 er 54 km. hvilket ikke
støtter antagelsen om, at strækningen er præget af lokaltrafik. Samtidig er Rønnede Kommune
en typisk pendlerkommune, hvor mange borgere arbejder i Hovedstadsområdet og dermed er en
del af det fleksible arbejdsmarked. Argumenterne for, at sekundærrute 154 skal overtages af
staten findes således i erhvervsmæssige årsager, sammenhængen med det overordnede vejnet
både det danske og internationale, den faktiske anvendelse og endelig understøtter ruten det
fleksible arbejdsmarked og den øgede pendling.
Ruten fra Stege til Bårse fungerer som en vigtig transportkorridor for erhvervsliv og pendlere,
hvilket også den gennemsnitlige turlængde tyder på, da en tur på disse landeveje svinger
mellem 44 og 58 km. Dermed er der tale om trafik, der ikke er lokal, men en vigtig forbindelse
i det østlige Sjælland. Ruten understøtter samtidig erhvervslivets transportmuligheder, da den
4
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0029.png
har forbindelse til det nationale og internationale motorvejsnet E45/E55. Samtidig fungerer
ruten som en vigtig tværgående forbindelse i området, både internt, men også i forhold til
forbindelserne mod det vestlige Sjælland. Det fleksible arbejdsmarked understøttes ligeledes,
da mange borgere har brug for strækningen i forbindelse med pendling mod
hovedstadsområdet.
Dernæst udtrykkes der ønske om, at strækningen fra Præstø over Fakse og Karise vejnummer
604 opklassificeres til statsvej sammen med vejnummer 529 til Køge, således at statsveje
forbinder området til havnen i Køge, som er en vigtig havn for erhvervslivet.
Kommunesamarbejdet Sjælland Syd ser frem til en dialog og forhandling omkring den fremtidige
fordeling af vejene, og vi stiller os gerne til rådighed, såfremt der ønskes flere oplysninger.
-
Med venlig hilsen
Kurt Rosner
Borgmester i Rønnede Kommune
Formand for Sjælland Syd 2005
Henrik Holmer
Borgmester i Langebæk Kommune
Medlem af Sjælland Syds Trojka
Henrik Christensen
Borgmester i Haslev Kommune
Medlem af Sjælland Syds Trojka
5
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0030.png
44'
„ me
4
N
Ai. • 1.1"-
1
11.
k
AI;
o•
O
P
F-S"
*If
Irk
.41'
7L'
ao
4'11,»,
-;,«Ark
r 1"
[kW
411111k•
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 212: Henvendelse af 11/1-05 fra Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner vedrørende fordeling af veje i kommunalreformen modtaget i forbindelse med foretræde den 11/1-05
2581508_0031.png
11
"i4N
fr
P14,111~-",
J,",#t"
,
WIE*
Rådhus
• Daginstitution
A
Skole
• SFO/fritidshjem
A
Ældrecenter
• Rensningsanlæg
Genbrugsplads
Amtsvej
Statsvej
07-01-2005
Vordingborg Kommune, Teknisk Forvaltning, CF
2000 4000 6000 8000 meter
0