Folketingets Trafikudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 Købehavn K.
Dato
J.nr.
:
:
7 . januar 2005
Havarikommissionens undersøgelse af togkollisionen på Holst e-
bro station den 1. juni 2004.
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane har nu afsluttet under-
søgelsen af ulykken på Holstebro station den 1. juni 2004. Ved ulykken
kolliderede to tog frontalt i sydenden af Holstebro station. Kollisionen ske-
te ved lav hastighed, idet det ene tog var under indkø rsel fra Herning, og
det andet tog netop var afgået fra Holstebro mod Herning.
Ved kollisionen blev 26 personer henvist til behandling på skadestue. To af
disse var alvorligt kvæstet. De kvæstede opholdt sig alle i det in
dkørende
tog fra Herning. Der skete skader på de to togsæt for over 1 mio. kr.
Havarikommissionens undersøgelser fastslår, at årsagen til kollisionen var,
at lokomotivføreren på det tog, som afgik fra Holstebro Station, igan gsatte
toget uden at have iagttaget signalgivningen for udkørsel og derved uden at
have modtaget afgangstilladelse. Den meget dårlige synlighed til afgang s-
signalet var en væsentlig årsag til lokomotivførerens adfærd, men også det
forhold at uordenssignalet for en overkørsel i fuld signalafhængighed slu k-
kes for den retning, hvor der ikke aktuelt er signalgivning, kan have haft
indflydelse på forløbet.
Udfra en vurdering af at sikringsanlæg og signaler fungerede korrekt samt
at begge de tog, der var impliceret i kollisionen, havde virksomt mobilt
ATC
-
anlæg, konkluderer rapporten, at ATC -udrustning på strækningens
hovedsignaler helt ville kunne have forhindret ulykken. Også det ATC -
system, der var under etablering på strækningen, antages at kunne have
hindret kollisionen.
På baggrund af de forhold, der er afdækket gennem undersøgelsen, anbef
a-
ler Havarikommissionen bl.a., at der etableres ATC eller lignende sikker-
hedssystem på den pågældende strækning, at synligheden fra spor 1 i Ho
l-
stebro forbedres, og at det sikres, at synlighedsforholdene til signaler vur-
deres systematisk i forbindelse med opsætning af by
g
ninger og skilte mv.
på perroner eller nær jernbanespor i ø
vrigt.