Folketingets Trafikudvalg Folketinget Christiansborg 1240 Købehavn K. Dato J.nr. : : 7  . januar 2005 Havarikommissionens undersøgelse af togkollisionen på Holst  e- bro station den 1. juni 2004. Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane har nu afsluttet under- søgelsen af ulykken på Holstebro station den 1. juni 2004. Ved ulykken kolliderede to tog frontalt i sydenden af Holstebro station. Kollisionen ske- te ved lav hastighed, idet det ene tog var under indkø rsel fra Herning, og det andet tog netop var afgået fra Holstebro mod Herning. Ved kollisionen blev 26 personer henvist til behandling på skadestue. To af disse var alvorligt kvæstet. De kvæstede opholdt sig alle i det in dkørende tog fra Herning. Der skete skader på de to togsæt for    over 1 mio. kr. Havarikommissionens undersøgelser fastslår, at årsagen til kollisionen var, at lokomotivføreren på det tog, som afgik fra Holstebro Station, igan  gsatte toget uden at have iagttaget signalgivningen for udkørsel og derved uden at have modtaget afgangstilladelse. Den meget dårlige synlighed til afgang s- signalet var en væsentlig årsag til lokomotivførerens adfærd, men også det forhold at uordenssignalet for en overkørsel i fuld signalafhængighed slu   k- kes for den retning, hvor der ikke aktuelt er signalgivning, kan have haft indflydelse på forløbet. Udfra en vurdering af at sikringsanlæg og signaler fungerede korrekt samt at begge de tog, der var impliceret i kollisionen, havde virksomt mobilt ATC - anlæg, konkluderer rapporten, at ATC  -udrustning på  strækningens hovedsignaler helt ville kunne have forhindret ulykken. Også det ATC - system, der var under etablering på strækningen, antages at kunne have hindret kollisionen. På baggrund af de forhold, der er afdækket gennem undersøgelsen, anbef a- ler Havarikommissionen bl.a., at der etableres ATC eller lignende sikker- hedssystem på den pågældende strækning, at synligheden fra spor 1 i Ho l- stebro forbedres, og at det sikres, at synlighedsforholdene til signaler vur- deres systematisk i forbindelse med opsætning af   by g ninger og skilte mv. på perroner eller nær jernbanespor i ø vrigt.
Side 2 af 2 De to første anbefalinger er gennemført. Banedanmark har d. 19. december 2004 ibrugtaget ATC-togstop på strækningen. For så vidt angår de øvrige anbefalinger i rapporten vil jeg sikre, at Trafikstyrelsen og Banedanmark foretager den fornødne opfølgning på rappo   rtens anbefalinger. Jeg har taget Havarikommissionens rapport til efterretning. Rapporten ved- lægges til orientering. Med venlig hilsen Flemming Hansen ./.