Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 14. december 2004 VIR, lokaltelefon 2 50 02 7. Kontor Supplerende grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om certificering af togpersonale der betjener l o- komotiver og tog på Fæ   llesskabets jernbanenet. KOM(2004) 142 endelig Notatet supplerer grundnotat i sagen af 13. april 2004. Høring Forslaget er sendt i høring hos følgende: Institutioner, virksomheder og organisationer: Akademikernes Centralorganisation, Amtsrådsforeningen, Ar bejderbevæ- gelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og Service, ARRIVA Danmark A/S, Danmarks TransportForskning, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Jernbaneforbund, Dansk Transport og Logistik, DSB, Forbrugerrådet, HK /Stat, Trafik & Jernbane, Hovedstadens Udviklingsråd, HTS, Kombi Dan A/S, Det Kommunale Ka r- tel, Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark, Metro Service A/S, NOAH-Trafik, Railion Denmark A/S, Spe- cialarbejderforbundet i Danmark, Statsansattes Kartel, Ørestadsselsk  abet I/S, Øresundsbrokonsortiet. Høringssvar : Akademikernes Centralorganisation,Øresundsbrokonsortiet ,Danmarks TransportForskning og Ørestad  sselskabet I/S har ingen bemærkninger til forslaget. Dansk Jernbaneforbund Det er Dansk Jernbaneforbunds holdning, at grænsen for at blive ansat som lokomotivfører i en virksomhed bør være 23 år. Man henviser til de ko m- mende betingelser for erhvervschauffører, der kører i udlandet. Dansk Jernbaneforbund finder også, at gyldighede n for kørekortet/licensen bør
Side 2 af 2 være et år efter at man ikke har fremført tog, i stedet for de i direktivet f o- reslåede fem år. Endvidere bør der indføres en erhvervspsykologisk test forud for ansæ  ttelsen i virksomheden eller optagelse på studiet. Railion Denmark A/S Railion DK hilser direktivforslaget velkomment, idet det overordnet set vil medvirke til at fjerne endnu en af hindringerne for etablering af et effektivt og konkurrencedygtigt marked for jernbanetransport. Railion DK finder, at det generelt er en hindring for den internationale jernbanetransport, at de enkelte lande har særregler for så vidt angår uddannelse og træning. Railion DK finder endvidere at forslagets anvendelsesområde bør begræ n- ses til kun at gælde for lokomotivførere involveret i græns eoverskridende trafik. Andre ombordværende medarbejdere har ifølge Railion DK kun b   e- grænsede sikkerhedsmæssige funktioner, og derfor ville certificering af disse personalegrupper ikke kunne opveje omkostningerne og besværet forbundet med en certificering. Railion DK støtter også forslaget til selve den fysiske udformning af cert  i- fikaterne således at et smartcard først indføres senere. Man støtter ligel e- des, forslagets opsplitning i dels en personlig licens, dels specifikke, virk- somhedsejede certifikater. Dansk Transport og Logistik Dansk Transport og Logistik kan støtte det foreliggende initiativ, idet det overordnet set vil medvirke til at fjerne endnu en af hindringerne for etab- lering af et effektivt og konkurrencedygtigt marked for jernbanetransport. Dansk Transport og Logistik noterer dog med beklagelse, at Kommissio- nen ikke i fuldt omfang har fulgt de vigtigste principper  i den aftale på o m- rådet, som CER og EFT allerede i januar 2004 på frivillig basis har opnået enighed om. Dansk Transport og Logistik kan støtte, at direktivets anvendelsesområde begrænses til grænseoverskridende transport. Dansk Transport og Logistik finder endvidere, at direktivets umiddelbare anvendelsesområde bør begrænses til kun at gælde for lokomotivførere, idet andre personalegrupper, f.eks. togførere kun i begrænset omfang udf   ø- rer sikkerhedsklassificerede funktioner.