Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
14. december 2004
VIR, lokaltelefon 2 50 02
7. Kontor
Supplerende grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om certificering af togpersonale der betjener l o-
komotiver og tog på Fæ llesskabets jernbanenet. KOM(2004) 142
endelig
Notatet supplerer grundnotat i sagen af 13. april 2004.
Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende:
Institutioner, virksomheder og organisationer:
Akademikernes Centralorganisation, Amtsrådsforeningen, Ar bejderbevæ-
gelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og
Service, ARRIVA Danmark A/S, Danmarks TransportForskning, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Jernbaneforbund, Dansk
Transport og Logistik, DSB, Forbrugerrådet, HK /Stat, Trafik & Jernbane,
Hovedstadens Udviklingsråd, HTS, Kombi Dan A/S, Det Kommunale Ka r-
tel, Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i
Danmark, Metro Service A/S, NOAH-Trafik, Railion Denmark A/S, Spe-
cialarbejderforbundet i Danmark, Statsansattes Kartel, Ørestadsselsk abet
I/S, Øresundsbrokonsortiet.
Høringssvar :
Akademikernes Centralorganisation,Øresundsbrokonsortiet
,Danmarks
TransportForskning og Ørestad sselskabet I/S har ingen bemærkninger til
forslaget.
Dansk Jernbaneforbund
Det er Dansk Jernbaneforbunds holdning, at grænsen for at blive ansat som
lokomotivfører i en virksomhed bør være 23 år. Man henviser til de ko
m-
mende betingelser for erhvervschauffører, der kører i udlandet. Dansk
Jernbaneforbund finder også, at gyldighede n for kørekortet/licensen bør