Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 13. december 2004 121 -1 RNo 3. Kontor Referat af transportdelen af rådsmødet (transport, telekomm  u- nikation og energi) den 9.-10. december 2004 Dagsordenspunkt 11: Forslag til direktiv om markedsadgang for hav- netjenester. KOM(2004 654. Kommissionen præsenterede direktivforslaget, der er en revideret u  dgave af det forslag, som Europa-Parlamentet forkastede den 20. november 2003. Rådet noterede sig Kommissionens præsentation. Endvidere var der en kort udveksling af synspunkter, der var koncentreret om forslagets nye elemen- ter i forhold til det forkastede forslag, herunder bl.a. obligatoriske autorisa- tioner af havnetjenester og begrænsninger i mulighederne for selvservic  e- ring. Dagsordenspunkt 12: Forslag til direktiv om certificering af togperso- nale der betjener lokomotiver og tog på Fæ   llesskabets jernbanenet. KOM(2004) 142 Rådet nåede til fælles tilgang om forslaget, der er en del af tredje jernban e- pakke. Den samlede pakke består af i alt fire forslag. Kommis sionen ø n- sker, at man vedtager alle fire forslag samlet. Derfor tog Kommissionen indtil videre et forbehold for forslaget. Forslaget har til formål at sikre en ensartet certificering af lokomotivførere i Fællesskabet. Der skelnes mellem et generelt kørekor   t og et certifikat, der indeholder bestemmelser om den specifikke infrastruktur og rullende mate- riel, som føreren er autoriseret til at køre. Rådet afventer nu Europa -Parlamentets første læsning inden man vedtager sin fælles holdning. Dagsordenspunkt 13. Opfølgning på ministerkonferencen i Verona: På baggrund af en uformel ministerkonference i Verona den 25. -26. okto- ber 2004 om færdselssikkerhed vedtog Rådet et sæt rådskonklusioner. I disse konklusioner fokuseres på fire prioritetsområder:
Side 2 af 3 1. Forbedring af sikkerheden på de europæiske veje, 2. finansiering af forbedring af færdselssi  kkerhed, 3. håndhævelse, og 4. køretøjssikkerhed. Dagsordenspunkt 15. Galileo. 1) vedtagelse af Rådskonklusioner og 2) forslag til forordning om implementering af etableringsfasen og drifts- fasen af det europæiske program om satellitbaseret radionavigat  ion (KOM (2004) 477) Rådet vedtog efter en kort udveksling af synspunkter rådskonklusioner om iværksættelse af Galileos etabl erings- og driftsfase, dvs. de to sidste faser i programmet. Rå det noterede sig desuden fremskridtsrapporten vedrørende forslag til forordning om implementering af etableringsfasen og driftsfasen af det eu- ropæiske program om satellitbaseret radionavigat  ion (KOM (2004) 477). Den endelige beslutning om denne tekst, herunder især Fællesskabets øk nomiske bidrag til denne del af programmet, tages senere med baggrund i de beløb, der fastlægges under drøftelserne om de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013. Dagsordenspunkt 16. Forslag til direktiv om fælles regler   for certifice- ring af flyveledere, KOM(2004) 473. Rådet enedes om fælles ti   lgang vedrørende ovenstående forslag, der har til formål at øge sikkerhedsstandarderne og forbedre mobiliteten af flyveled  e- re i EU. Rådet afventer nu Europa -Parlamentets første læsn   ing inden man vedtager sin fælles holdning. Dagsordenspunkt 17: Ændret forslag til forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 3922/91 om harmonisering af tekniske krav og administrative procedurer inden for civil luftfart. KOM(2004) 73. Rådet nåede til   en politisk aftale om en del af forordningsteksten. Sverige undlod at stemme. Den delvise politiske aftale vedrører anneks O og anneks Q, dvs. krav til uddannelse af kabinepersonale og regler om flyve- og hviletider. Hoved- princippet i forordningsforslaget er at omsætte de ikke  -bindende JAR- OPS´er (dvs. Joint Aviation Requirements) til bindende EU-regler.
Side 3 af 3 Den resterende del af forslaget vil blive drøftet, når Kommissionen har r  e- videret teksten. Dagsordenspunkt 18: En fælles luftfartspolitik overfor Fællessk abets naboer Rådet vedtog to beslutninger om at give mandat til Kommissionen om at åbne forhandlinger på luftfartsområdet med henholdsvis Marokko og en række lande på Vestbalkan. Hovedformålet med forhandlingerne er at a r- bejde for øget markedsåbning.