Trafikministeriet 1. Kontor Frederiksholms Kanal 27 F 1220 København K Ekspeditionstid: Mandag-torsdag 8.30 - 16 Fredag 8.30 - 15.30 Giro 3 00 27 64 Telefon  33 92 33 55 Telefax  33 12 38 93 E-mail: [email protected] www.trm.dk Københavns Politi Politigården 1567 København V Att. Politidirektøren Dato J.nr. Deres ref. Sagsbeh. : : : : 17. december 2004 SJ 403-102 NPa Trafikministeriet har færdigbehandlet sagen vedrørende tvisten mellem Københavns Kommune og Politidirek tøren i København vedrørende eta   b- lering af en midlertidig fjernbusholdeplads på Polititorvet i København, jf. færdselsl  ovens1 § 100, stk. 2. Trafikministeriet besluttede den 2. juni d.å. på baggrund af Rigspolitiets henvendelse af 19. marts 2004 at genoptage sagen, hvor ministeriet havde truffet afgørelse den 29. januar 2004. Trafikministeriet har ændret ministeriets afgørelse af 29. januar 2004. M   i- nisteriet har besluttet, at der ikke kan gives Københavns Komm une adgang til at etablere en midlertidig fjernbusterminal på Polititorvet i Købe  nhavn. Ministeriet har herved lagt afgørende vægt på Rigspolitiets brev af 19. marts 2004 samt Politiets Efterretningstjenestes notat af 20. august 2004 om de sikkerhedsmæssige problemstillinger i forbindelse med eventuel etablering af en fjernbusholdeplads på Politito rvet. Den nærmere begrundelse for Trafikministeriets afgørelse følger nedenfor. Om sagens baggrund henvises til afgørelsen af 29. januar 2004. Om det retlige grundlag bemærkes, at det ifølge vejlovens2 § 10, stk. 1, på- hviler det vejbestyrelsen at holde sine offentlige veje i den stand, som tra- fikkens art og størrelse kræver. I henhold til vejlovens § 10, stk. 2, bestemmer vejbestyrelsen, hvilke arbej- der der skal udføres på dens veje. Vejbestyrelsen for Polititorvet er Københavns Kommune, jf. vejl ovens § 2, stk. 5 og 6. 1 Færdselsloven, lovbekendtgørelse nr. 712 af 2. august 2001, med senere ændringer. 2 Lov om offentlige veje, jf. lovbekendtgørelse nr. 671 af 19. august 1999.
Side 2 af 7 Ifølge færdselslovens § 100, stk. 1, træffes afgørelser om udførelse af vej - anlæg, der kan have betydning for færdslens sikkerhed og afvikling, her - under anlæg af parkeringspladser og holdeplads  er for busser, af vejbesty- relsen med samtykke fra politiet. Såfremt der opstår uenighed mellem de myndigheder, der er nævnt i ove n- nævnte § 100, stk. 1, afgøres sagen af trafikministeren, jf. b   estemmelsens stk. 2. Trafikministeriet afgjorde oprindeligt sagen ved afgørelse af 29. januar 2004, og bestemte, at Københavns Kommune kunne etablere en midlertidig fjernbusholdeplads på Polititorvet. Ministeriet lagde i den forbindelse afgørende vægt på, at de trafiksikker- hedsmæssige fordele ved at flytte så mange fj   ernbuslinier som muligt væk fra de nuværende stoppesteder på Ingerslevsgade, Tietgensgade og Ber   n- storffsgade til en nyetableret (midlertidig) busterminal på Polititorvet, he r- under forbedring af forholdene omkring af- og påstigning af passagerer og bagagehå ndtering, skønnedes at overstige ulemperne ved en større, marg  i- nal trafikbelastning af Bernstorffsgade ud for Polititorvet samt de ikke- optimale forhold omkring indsvingningen til terminalen, at terminalen ved indkørsel fra Bernstorffsgade og udkørsel til   Mitchellsgade ville kunne ind- rettes med størst mulig kapacitet, og  at etableringen af busterminalen på Polititorvet kun var midlertidig. Ved brev af 19. marts 2004 henledte Rigspolitiet via Justitsministeriet Tra- fikministeriets opmærksomhed på, at der ved    afgørelsen af 29. januar 2004 ikke var taget hensyn til, at ejendommen Polititorvet 14 benyttes til hoved- sæde for Rigspolitiet. Det blev samtidig blandt andet oplyst, at Rigspolitiets hovedsæde, grundet de særlige funktioner, som varetages herfra, efter Ri  gspolitiets opfattelse, henset til det generelle trusselsbillede mod det danske samfund, må anses som et muligt terrormål, hvorfor det ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt anses særdeles uhensigtsmæssigt at etablere en fjernbusholdeplads på Pol i- titorvet. Trafikministeriet meddelte herefter i brev af 2. juni 2004 – efter høring af sagens parter – at ministeriet havde besluttet at genoptage behandlingen af sagen, idet der ved Rigspolitiets brev af 19. marts 2004 var tilført sagen nye, væsentlige oplysninger   af en sådan karakter, at det ikke kunne afvises, at ministeriets afgørelse af 29. januar 2004 havde fået et andet indhold, s  å- fremt disse oplysninger havde foreligget før sagens afslutning. Ministeriet anmodede derfor Vejdirektoratet om at optage sagen til fornyet forberedelse, jf. færdselslovens § 100, stk. 2, jf. bekendtgørelse nr. 833 af 30. august 2000 § 4, stk. 1, nr. 3.
Side 3 af 7 I forbindelse med sagens fornyede forberedelse har Rigspolitiet ved brev af 25. august 2004 fremsendt ”Notat om sikkerhedsmæssige pro   blemstillinger i forbindelse med eventuel etablering af fjernbusholdeplads på pladsen fo r- an Polititorvet 14 i København” af 20. august 2004, udarbejdet af Polit  iets Efterretningstjeneste. Vedrørende det generelle trusselsbillede oplyses i notatet: ” Der er for tiden er et generelt forhøjet terrortrusselsniveau i den vestlige verden. Dette generelt forhøjede trusselsniveau har været en realitet siden terrorhandlingerne mod USA den 11. september 2001 og de efterfølgende militære aktioner i henholdsvis Afghan  istan og Irak – særligt for de lande, der har bidraget militært til aktionerne. Terrorhandlingerne i Madrid den 11. marts 2004 understregede det gene- relt forhøjede trusselsniveau i Europa. Hertil kommer det forhold, at terrorhandlingerne i Madrid i marts i år t a- ges som udtryk for et eksempel på en tendens blandt de radikale ekstrem i- stiske netværk til at operere med mere simple angreb mod relativt ubesky  t- tede mål, dvs. steder  – som eksempelvis banegårde og andre trafikknud    e- punkter – hvor sikkerhedsforanstal   tningerne i et vestligt samfund alminde- ligvis vil og må være af begrænset k arakter. Det er vurderingen blandt de vestlige efterretningstjenester, at den nuvæ- rende trusselssituation – med et generelt forhøjet trusselsniveau i Europa     – ikke vil ændre sig i   nedadgående retning på hverken kort eller me   llemlang sigt. Om Rigspolitichefembedet oplyses: ” Rigspolitichefembedet er den øverste myndighed i dansk politi og har som sådan væsentlige centrale (nationale) funktioner i forhold til det samlede politi, ligesom en række centrale afdelinger i dansk politi, som løser ove   r- ordnede opgaver, som ikke er knyttet til bestemte politikredse, er henlagt under Rigspolitichefembedet. Rigspolitichefembedet er beliggende på adressen Polititorvet 14 og vil s å- ledes i givet fald være placeret ”klods op” ad det areal, som af kommunen påtænkes indrettet og anvendt som fjernbusholdeplads. Som en central del af Rigspolitichefembedet er Rigspolitiets nationale ko- ordinerende stab ligeledes placeret på Polititorvet 14. Rigspolitiets nationale koordinerende stab har i situationer, hvor der som følge af trusler, terrorhandlinger, ulykkes - og katastrofehændelser mv. vil være behov for en samlet beredskabsmæssig indsats i Danmark, til opgave
Side 4 af 7 at sikre en effektiv inddragelse af alle relevante myndigheder med henblik på at tilvejebringe grundlaget for den operative koordinering og priorit e- ring af den samlede nationale indsats. Herudover huser bygningen en række af Rigspolitichefens (og dermed dansk politis) operative specialafdelinger, herunder Nationalt Efterforsk- ningsstøttecenter (NEC) samt politiets aktionsstyrke (Antiterrorkorpset). Med hensyn til etablering af en midlertidig fjernbusholdeplads på Politito r- vet i København udtaler Politiets Efterretningstjeneste: ” Etableringen af en fjernbusholdeplads på Polititorvet må forventes at i   n- debære, at der en væsentlig del af døgnet vil ankomme og afgå et stort a n- tal busser umiddelbart ud for Rigspolitiembedets hovedsæde. Som følge heraf vil et stort antal personer, som det ikke umiddelbart vil være   muligt at kontrollere – ud over at de vil fremstå som rejsende     – hver dag konstant opholde sig kortere eller længere tid på torvet. På tilsvarende vis må der forventes at ville henstå store mængder bagage, hvis ejerforhold kan være umiddelbart svært at fa  stslå, men som vil og kan fremstå som bagage med tilknytning til fjernbustrafikken. Disse forhold og den umiddelbare legiti- mation for ethvert ophold af personer og bagage på stedet, som holdepla d- sen vil skabe, vanskeliggør selvsagt enhver bare nogenlunde k ontrol med området. Et infrastrukturelt trafikknudepunkt – som en fjernbusholdeplads    – må som anført ovenfor (…) antages at udgøre et potentielt selvstændigt terrormål. Ydermere må Rigspolitichefembedet  – og til dels også Politidirektøren i København, som  ligger overfor – antages at udgøre selvstændige potentie l- le attraktive terrormål. Ødelæggelse eller beskadigelse af Rigspolitiche f- embedet vil i værste fald kunne sætte samfundsvitale dele af landets tota l- forsvar ”ud spillet”. Det siger sig selv, at en fjer   nbusholdeplads som den af kommunen påtænkte vil kunne udgøre en hensigtsmæssig operativ ra m- me for planlægning og gennemførelse af en terrorhandling mod dansk pol   i- tis nationale hovedkvarter. Hertil kommer, at Rigspolitichefembedet – der som anført ovenfor b    l.a. hu- ser den nationale koordinerende stab – i tilfælde af en krisesituation er u d- peget som et såkaldt nøglepunkt, der efter omstændighederne vil skulle b e- vogtes af bevæbnede vagter, ligesom området omkring hovedsædet hurtigt vil skulle afspærres for at s  ikre, at Rigspolitiets funktioner i alle situationer kan opretholdes. Det bemærkes endvidere, at der   – som anført i Rigspolitichefens brev af 19. marts 2004 –  ved rigspolitichefembedet er besøg af bl.a. sikkerhedstruede udenlandske ambassadører og sikkerhe dstruede højtstående udenlandske politichefer. Også i disse tilfælde vil en forsvarlig afdækning af området
Side 5 af 7 således i høj grad blive vanskeliggjort af holdende busser samt ventende passagerer. Der må derfor også her forventes at ville forekomme situati   o- ner, hvor en hel eller delvis afspærring af området er nødvendig for at si k- re området. Politiets Efterretningstjeneste skal i øvrigt bemærke, at der    – som følge af det generelt forhøjede trusselsniveau i den vestlige verden  – for tiden p   å- går overvejelser om e n yderligere sikring af forskellige af politiets lokalite- ter, herunder bl.a. efterretningstjenestens eget hovedkvarter, men også rigspolitichefens hovedsæde. Dette vil givetvis indebære, at der anbefales etableret egentlige fysiske sikkerhedsforanstaltninger, som det kendes fra bl.a. visse udenlandske repræsentationer i Danmark. Politiets Efterre  t- ningstjeneste agter i den forbindelse snarest at rette henvendelse til Rigs- politichefen. Det skal i den forbindelse bemærkes, at der også internationalt for tiden generelt er en tendens til, at sikkerheden omkring samfundsvitale nøgl e- punkter intensiveres, og at det i andre lande vil være utænkeligt at placere en fjernbusholdeplads ved det nationale politihovedkvarter. Politiets Efterretningstjeneste konkluderer på  den baggrund: ” På baggrund af ovenstående forhold vurderes det, at selv en midlertidig etablering af en fjernbusholdeplads på Polititorvet i København af sikke  r- hedsmæssige grunde vil være uforsvarlig .” I et supplerende svar til Trafikministeriet af 26. november 2004 oplyser Rigspolitiet: ” Det kan (…) konkluderes, at der i ejendommen Polititorvet 14 (Rigspolit   i- ets hovedsæ  de) hyppigt er besøg af personer, der skal tilsikres en særlig personbeskyttelse, og at dette i dag med den nuværende anvendelse af pladsen overvejende kan ske ved såkaldt afdækning af området i modsæ t- ning til den langt mere uoverskuelige og ukontrollerbare situation, hvor der på pladsen befinder sig busser, mange personer, store mængder bag   a- ge osv., og hvor en afspærring derfor vil være nødv endig. De samme for- hold gør sig i endnu højere grad gæ ldende i tilfælde af krisesituationer, der selvsagt generelt er mere alvorlige og med mere vidtrækkende konsekve  n- ser. Trafikministeriet skal herefter udtale følgende: Der er i forbindelse med sagens genoptagelse ikke tilført sagen nye oply s- ninger vedrørende de vejtekniske og færdselsmæssige, herunder trafiksi k- kerhedsmæssige, hensyn i sagen.
Side 6 af 7 Det er Trafikministeriets vurdering, at ministeriet ved afgørelse i he nhold til færdselslovens § 100, stk. 2, kan   inddrage andet end rent færdselsmæ s- sige hensyn, når disse andre hensyn er af almen, offentligretlig karakter og sagen i øvrigt giver anledning hertil. Både det af Politiets Efterretningstjenestes påpegede hensyn til sikkerheden for brugerne af den eventuelle fjernbusterminal på Polititorvet som følge af, at Rigspolitiets hovedsæde vurderes at være et potentielt terrormål, og det påpegede hensyn til sikke rheden for Rigspolitiets hovedsæde som nabo til den eventuelle fjernbusterminal som følge af, at terminal en vurderes at være et potentielt terrormål, finder ministeriet som værende sådanne he n- syn af almen, offentligretlig karakter, og disse er indgået i Trafikminister i- ets vurdering af sagen. Politiets Efterretningstjeneste fungerer som Danmarks nationale sikker- heds- og efterretningstjeneste, og skal forebygge, efterforske og modvirke foretagender og handlinger, der udgør eller vil kunne udgøre en fare for bevarelsen af Danmark som et frit, demokratisk og sikkert samfund. Tjene- sten har som hovedopgave at modvirke og bekæmpe trusler mod den indre sikkerhed og befolkningens tryghed. Det er Trafikministeriets vurdering, at Politiets Efterretningstjenestes til- kendegivelse om, at selv en midlertidig etablering af en fjernbusholdeplads på Polit itorvet vil være uforsva  rlig, må tillægges afgørende vægt. Dette gælder således de af Politiets Efterretningstjenestes anførte he nsyn til, at der generelt er et forhøjet trusselsbillede i den vestlige verden,  at der forventes at ville henstå store mængder bagage, hvis ejerfo   rhold kan være umiddelbart svært at fastslå,    at fjernbusholdepladsen i sig selv antages at udgøre et potentielt terrormål, og   at Rigspolitichefembedet – og til dels Politidirektøren i København, som ligger overfor   – antages at udgøre sel    v- stændige potentielle a  ttraktive terrormål. Rigspolitiet har endvidere oplyst, at der ved den nuværende anvendelse af pladsen kan ske en såkaldt afdæ   kning af området, ved besøg af personer, der skal tilsikres en særlig perso  nbeskyttelse, i modsætning til den langt mere uoverskuelige og ukontrollerbare situation, hvor der på pladsen b e- finder sig busser, mange personer, store mængder bagage osv., og hvor en afspærring derfor vil være nødve ndig. Trafikministeriet vurderer på den baggrund, ud fra en fornyet samlet vurd e- ring af sagen, at der ikke kan gives Københavns Ko mmune adgang til at etablere en midlertidig fjernbusholdeplads på Polititorvet i Købe  nhavn. Denne afgørelse kan ikke påklages til højere administrativ myndighed. Enslydende brev er sendt til Københavns Politi.
Side 7 af 7 Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriet, Vejdirektoratet, Folketin- gets Trafikudvalg, MF Poul Henrik Hedeboe samt Erik Boll. Med venlig hilsen Flemming Schiller Kontorchef