Til:
ARRIVA Tog A/S
Drewsensvej 1
Postbox 820
8600 Silkeborg
Fra: Jens Würgler Hansen
Svejbæk Grundejerforening
Kildetoften 32
8600 Silkeborg
Svejbæk 16. december 2004
Angående nye køreplaner for Århus
-Herning-Skjern og Skjern-Ringkøbing -Struer
ARRIVA overtog for et par år siden togdriften af bl.a. strækningen Århus
-Herning og Skjern-
Struer. Efter nogle forventelige startproblemer har ARRIVA på en række områder formået at leve
op til og i nogen tilfælde endda forbedre servicen i forhold til DSB. S åledes er togene mindst lige så
præcise som i DSBs dage, og den nuværende køreplan er på en række områder en forbedring i
forhold til tidligere køreplaner. Desværre lever den kommende køreplan ikke op til disse positive
takter.
I forhold til den nuværende køreplan indeholder den nye køreplan for strækningen fra Århus til
Skjern en række forringelser for togpassagererne generelt og for borgerne i Alken, Laven, Svejbæk
og Engesvang i særdeleshed.
Den væsentligste forringelse er, at antallet af daglige afgan ge fra Alken, Laven og Svejbæk mod
Herning er reduceret fra 26 til 20 (23% færre) og fra 26 til 21 (19% færre) mod Århus (køreplan for
mandag-fredag) fra Engesvang mindskes antallet af daglige afgange fra 24 til 20 (17% færre) i
begge retninger. Forringelsen er specielt markant om eftermiddagen, hvor antallet af afgange fra
Århus mod Herning med stop i Alken, Laven, Svejbæk og Engesvang i tidsrummet fra kl. 14.00 til
kl. 17.00 mindskes fra 6 afgange i den nuværende køreplan til 3 afgange i den nye kørepla
n (50%
færre). Tilsvarende reduceres antallet af afgange fra Herning mod Århus med stop i Alken, Laven,
Svejbæk og Engesvang i samme tidsrum fra 3 til 2 afgange (33% færre).
Køreplanen Århus -Skjern indeholder også markante forringelser for de personer, so m benytter
togtransporten videre mod Skjern. Antallet af morgenafgange med ankomst til Skjern i tidsrummet
fra kl. 7.30 til kl. 9.00 mindskes fra 3 i den nuværende køreplan til 1 i den nye køreplan (67%
færre), og antallet af afgange fra Skjern med ankomst til Herning i samme tidsrum mindskes fra 2 til
1 (50% færre).
Som dokumenteret ovenfor indbefatter den nye køreplan for strækningen Århus
-Skjern en række
markante forringelser for togpassagererne generelt og i særdeleshed togrejsende fra Alken, Laven,
Svejbæk og Svejbæk. Den ny køreplanen er således et tilbageslag for den kollektive transport ikke
mindst i de mindre bysamfund.
Rygterne fortæller, at der er to bevæggrunde for ændringerne i den nye køreplan for Århus
-Skjern.
Den ene begrundelse skulle gå på økonomisk optimering af togdriften, den anden begrundelse
skulle gå på et ønske fra togpassagererne om en kortere rejsetid mellem Århus og Herning.