Til: ARRIVA Tog A/S Drewsensvej 1 Postbox 820 8600 Silkeborg Fra:    Jens Würgler Hansen Svejbæk Grundejerforening Kildetoften 32 8600 Silkeborg Svejbæk 16. december 2004 Angående nye køreplaner for Århus -Herning-Skjern og Skjern-Ringkøbing -Struer ARRIVA overtog for et par år siden togdriften af bl.a. strækningen Århus -Herning og Skjern- Struer. Efter nogle forventelige startproblemer har ARRIVA på en række områder formået at leve op til og i nogen tilfælde endda forbedre servicen i forhold til DSB. S  åledes er togene mindst lige så præcise som i DSBs dage, og den nuværende køreplan er på en række områder en forbedring i forhold til tidligere køreplaner. Desværre lever den kommende køreplan ikke op til disse positive takter. I forhold til den nuværende   køreplan indeholder den nye køreplan for strækningen fra Århus til Skjern en række forringelser for togpassagererne generelt og for borgerne i Alken, Laven, Svejbæk og Engesvang i særdeleshed. Den væsentligste forringelse er, at antallet af daglige afgan  ge fra Alken, Laven og Svejbæk mod Herning er reduceret fra 26 til 20 (23% færre) og fra 26 til 21 (19% færre) mod Århus (køreplan for mandag-fredag) – fra Engesvang mindskes antallet af daglige afgange fra 24 til 20 (17% færre) i begge retninger. Forringelsen er specielt markant om eftermiddagen, hvor antallet af afgange fra Århus mod Herning med stop i Alken, Laven, Svejbæk og Engesvang i tidsrummet fra kl. 14.00 til kl. 17.00 mindskes fra 6 afgange i den nuværende køreplan til 3 afgange i den nye kørepla n (50% færre). Tilsvarende reduceres antallet af afgange fra Herning mod Århus med stop i Alken, Laven, Svejbæk og Engesvang i samme tidsrum fra 3 til 2 afgange (33% færre). Køreplanen Århus   -Skjern indeholder også markante forringelser for de personer, so m benytter togtransporten videre mod Skjern. Antallet af morgenafgange med ankomst til Skjern i tidsrummet fra kl. 7.30 til kl. 9.00 mindskes fra 3 i den nuværende køreplan til 1 i den nye køreplan (67% færre), og antallet af afgange fra Skjern med ankomst   til Herning i samme tidsrum mindskes fra 2 til 1 (50% færre). Som dokumenteret ovenfor indbefatter den nye køreplan for strækningen Århus -Skjern en række markante forringelser for togpassagererne generelt og i særdeleshed togrejsende fra Alken, Laven, Svejbæk og Svejbæk. Den ny køreplanen er således et tilbageslag for den kollektive transport ikke mindst i de mindre bysamfund. Rygterne fortæller, at der er to bevæggrunde for ændringerne i den nye køreplan  for Århus -Skjern. Den ene begrundelse skulle gå  på økonomisk optimering af togdriften, den anden begrundelse skulle gå på et ønske fra togpassagererne om en kortere rejsetid mellem Århus og Herning.
Da det formodes, at køreplansændringerne holder sig inden for de rammer, som blev givet ARRIVA ved overtagelsen af togdriften på strækningen, kan det blot med beklagelse konstateres, at nogle af de for togpassagererne frygtede konsekvenser af en privatisering begynder at vise sig ved en begrænsning af togdriften på ikke   -økonomisk rentable dele af afgangene. Med hensyn til rejsetiden fra Århus til Herning, så er den blevet mindsket på nogle afgange i den ny køreplan. I forhold til den nuværende køreplan er rejsetiden på de afgange, hvor toget ikke stopper i Alken, Laven, Svejbæk og Engesvang, blevet afkortet   med 6 minutter (7% hurtigere). Men på de afgange, hvor toget stopper i Alken, Laven, Svejbæk og Engesvang, er rejsetiden i den nye køreplan blevet forlænget med 5 minutter (6% langsommere). Og da der forsat er langt flest afgange med stop i Alken, Laven, Svejbæk og Engesvang er den gennemsnitlige rejsetid pr. tog  fra Århus til Herning blevet længere i den ny køreplan. På strækningen fra Herning til Århus er rejsetiden med stop i Alken, Laven og Svejbæk i den ny køreplan forkortet med 3 minutter, og der er    vundet yderligere 2 minutter (2% hurtigere), når der ikke stoppes i Alken, Laven og Svejbæk. Samlet set er der således ikke hentet noget tidsmæssigt på strækningen mellem Århus og Herning i den ny køreplan. Så forhåbentlig er der ingen hold i rygtet om, at    en kortere rejsetid mellem Århus og Herning skulle være en af bevæggrundene for den ændrede køreplan. Endvidere fremgår det, at koordineringen mellem de nye køreplaner for Århus -Skjern og Skjern- Struer er blevet dårligere. Således bliver rejsetiden melle  m Svejbæk og Ringkøbing f.eks. forlænget med 10 minutter i retning mod Ringkøbing og med 15 minutter i retning mod Svejbæk    – gælder også for gennemgående tog. Desuden bliver det ikke muligt at tage toget øst for Skjern og ankomme til Ringkøbing i tid srummet fra kl. 7.00 til kl. 9.30. Svejbæk Grundejerforening vil derfor opfordre ARRIVA til at genoverveje de nye køreplaner med henblik på en vurdering af, om de tjener kunderne på en hensigtsmæssig måde bl.a. i lyset af ovenstående bemærkninger. Med venlig hilsen på vegne af Svejbæk Grundejerforening Jens Würgler Hansen PS. Dette brev fremsendes desuden til Trafikministeren, Trafikudvalget, Silkeborg Kommune og Midtjyllands Avis.