Kære Trafikminister
og kære medlemmer af Trafikudvalget,
og kære involverede hos Færdselsstyrelsen.
ENDNU EN KOMMENTAR I FORBINDELSE MED SOVEBUSDEBATTEN
(to breve er tidligere sendt til Trafikministeren & trafikudvalget dog uden svar).
Situationen vi befinder os i lige nu er ude af proportioner i forhold til buspassageres sikkerhed, den er absurd og uden
sund fornuft - og den er stærkt konkurrenceforvridende
for såvel danske busvognmænd som rejsebureauer.
Effekten af de tiltag man har vedtaget, sammenlagt med de regler der findes i Tyskland siden 01.04.2004 er at man
smadrer eliten fra såvel busbranchen som rejsebureaubranchen.
Hårdt straffet bliver den del af de to brancher som netop forsøger at opretholde trafiksikkerheden ved blandt andet at
have en opdateret og ny vognpark. Den del af branchen som måske netop kæmper og ofrer for at skabe sikkerhed,
ordentlige forhold og opretholde en kvalitet i branchen.
Det er vel netop den del der er værd at satse på i en fremtidig opgradering af transporten af mennesker. Den del der
kunne være med til at skabe bedre og sikrere transportforhold for passagerer.
Netop dem, der kunne være med i dialogen om hvor det reelt er nødve ndigt at sætte ind for at tilrette branchen til nye og
sikrere tider.
HVORFOR INFORMERER MAN IKKE OM HVAD DER SKER
Lige nu er der ved at opstå et ragnarok af usikkerhed, opsigelse af kørselsaftaler med nye busser, reservation af ældre
busser til kørsel når sæsonen starter, og ikke mindst en vanvittig forvirring blandt danske skiløbere.
Vi står foran en skisæson, der starter om to uger!
En dansk Trafikminister lovede i stor offentlighed onsdags - for nu OVER en uge siden de danske skiløbere at man
med det samme ville tage kontakt til de tyske trafikmyndigheder og at man ville tage sig af det her med det samme!
Dette er en sag der vedrører et meget stort antal tusinde danskere, som går rundt i god tro om at der bliver gjort noget
ved dette her med det samme som lovet! Det er uanstændigt hvis man ikke endnu ikke har i det mindste - afalt et
møde med de tyske myndigheder!
Vi tager os af det med det samme Sådan skulle det være
men hvordan ser virkeligheden mon ud? Hvad betyder den
manglende information og tavsheden fra trafikministerens side?
Lad os vide at I gør noget ved sagen! Eller måske er det her problemet ligger
(undskyld - blot en strøtanke, det er ikke
min mening at være ubehøvlet, men jeg undres, som så mange andre
og jeg venter, som så mange andre!)
Forholder det sig sådan at såfremt man fra tysk side vedholder den vanvittige regel som trafiksikrer passagererne i de
nyere busser, men som overlader passagerer i busser fra før 99 til nøjagtig samme forhold som dem der var, og som er
blevet kritiseret så voldsomt vil man da fra dansk side vil komme med et lovindgreb, som ensretter forholdene for
samtlige vognmænd, kunder og rejsende?
Hvis de sovebusser er SÅ farlige, og hvis vores tyske naboer mener at rejsende skal sidde fastspændt, så skal der jo
skabes et totalt forbud også mod passagerer løst liggende i bussen, - oven i løb et i ældre busser! Hvem har kontrol
med, hvilke busser der kommer til at køre med sov ende passagerer i denne vinter?
Og i øvrigt hvor mange flere danske private biler på de tyske motorveje alt dette bevirker?
Måske i sidste ende den tyske redningstjeneste
Men lad os ikke håbe det.