Notat
Dato
J.nr.
:
:
3. december 2004
443
-2
Redegørelse for de nye danske sikkerhedskrav i sovebusser samt
retsstillingen i Tyskland
På baggrund af de to alvorlige trafikulykker i Tyskland med danske sov e-
busser bad trafikministeren Færdselsstyre lsen om både at udarbejde red e-
gørelser for de to ulykker samt at fremkomme med forslag til sikkerhed s-
mæ ssige forbedringer af busser, når de anvendes som sovebusser.
Nye sikkerhedskrav i sovebusser
I dag findes der ikke udstyr til busser, så det er muligt f or passagererne at
være fastspændte, når de ligger ned.
Alle nye busser skal være udstyret med sikkerhedssele ved siddepladse rne.
En passager, der sidder på pladsen skal anvende selen. Der er ingen krav
om, at gamle busser skal være udstyret med sele ved s iddepladser. Det be-
mærkes, at der er tale om EU -regulering.
Færdselsstyrelsen har vurderet, at sikkerhedsadskillelse mellem sovepla d-
serne vil være en forbedret sikkerhed for passagererne, når de ligger ned i
en sovebus. Det er besluttet, at fra 1. februar 2005 skal både nye og ga mle
busser, som anvendes som sovebusser have sikkerhedsadskillelse mellem
sovepladserne.
De tyske myndigheders undersøgelser af begge ulykker viste, at der i begge
tilfælde var blevet kørt med for høj hastighed. Det er besluttet, a
t fra 1. fe-
bruar 2005 skal alle sovebusser være udstyret med en synlig hastighedsm å-
ler, så passagererne kan reagere, hvis en bus kører for hurtigt. Det vurderes,
at det vil have en præventiv effekt i forhold til chaufføren.
Endvidere er det besluttet, at nye turistbusser fra 1. juli 2005 skal være u d-
styret med ESP (udskridningsudstyr), som reducerer risikoen for, at bussen
vælter.