Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
30. november 2004
Rejsekortet i den kollektive trafik
I nedenstående notat redegøres der for planerne for udvikling og impl e-
mentering af et landsdækkende elektr onisk rejsekort i den kollektive trafik.
Der gives indledende en kort beskrivelse af rejsekortets funktioner, herefter
beskrives organiseringen af parterne bag udviklingen af rejsekortet samt
hvorledes processen bag den videre udvikling af rejsekortet. Afslutnings-
vist berøres en række andre forh old omkring rejsekortet, herunder bl.a.
udenlandske erfaringer med et lignende kort samt rejsekortets betydning
for en fortsat liberalisering af markedet.
1. Hvad er rejsekortet?
Rejsekortet skal udgøre en landsdækkende, elektronisk rejsehjemmel, der
over en årrække planlægges at erstatte de nuværende bille
tteringssystemer i
den kollektive trafik. Kortet bliver et såkaldt kontak tfrit chip-kort med
format som et kreditkort. Kortet aflæses elektronisk uden direkte kontakt
med en kortlæser. Kortet vil blot skulle holdes nær kortlæseren for at kunne
aflæ ses.
Der vil fortsat være mulighed for, at kunderne kan købe kontantbille tter til
den kollektive trafik som alternativ til rejsekortet.
Kunden vil få tre mulige korttyper at vælge imellem:
Et anonymt kort, h
vor brugerens identitet ikke fremgår. De an
o-
nyme kort fungerer i princippet på samme måde som tal etidskort til
mobiltelefoner og kan eksempelvis lades op over internettet og på
stationer mv.
Et brugertilknyttet kort, som kan benyttes af flere forskellige per-
soner, men hvor der er tilknyttet en navngiven person, som typisk
vil være betaleren. Til de brugertilknyttede kort vil der være muli
g-
hed for at tilknytte en betalingsordning, så der e ksempelvis hver
måned sendes en specificeret regning for m å nedens forbrug.