Folketingets Trafikudvalg Folketinget Christiansborg 1240 Købehavn K. Dato J.nr. : : 3. december 2004    614 - 11 Orientering om status på Banedanmarks 360 mio. kr. pulje Regeringen og Dansk Folkeparti indgik d. 22. oktober 2002 en aftale om, at der fra og med 2004 overføres ca. 360 mio. kr. årligt til en forstærket in d- sats for genopretning af jernbanenettet. Status på 360 mio. kr. puljen vedr ø- rer den særlige bevilling på 363,8 mio. kr., der blev afsat som reserve på konto 28.63.07 i forbindelse med Finansloven 2003. Rapporten giver status for de projekter, der udføres under 360 mio. kr. puljen. Banedanmark opstillede primo 2003 en række aktiviteter i en plan, som opfylder de krav, der ligger til grund for den forstærkede indsats for geno  p- retning af jernbanenettet, dvs. for sporfornyelse, sporskifter, køreledning og fjernstyrings- og sikringsanlæg. Banedanmark har fremsendt status på 360 mio. kr. puljen pr. november 2004, og status vedlægges til orient  ering. Som det fremgår af status, er de r præsenteret projekter for 460 mio. kr. for 2004. Efterfølgende har Banedanmark for etaget en udprioritering for at overholde puljen på 360 mio. kr.   Regeringen og Dansk Folkeparti aftalte en udmøntningsplan for den fo r- bedrede vedligeholdelses- og reinvesteringsindsats på baneområdet for 2004. Af planen fremgik det, hvilke projekter Banedanmark skulle gen- nemføre, og hvilke projekter Baneda nmark kunne prioritere mellem. Det fremgik således, at Banedanmark bl.a. skulle gennemføre de fire projekter: Levetidsforlængelse af kørestrøm på Farumbanen, Ny stræ kningsblok Lyngby-Holte, Samtidig indkørsel Aalborg -Frederikshavn og Sporombyg- ning Holstebro-Herning-Vejle.    Af Banedanmarks Status på 360 mio. kr. puljen fremgår det imidlertid, at disse fire projekter ikke er gennemført. For så vidt angår projektet på Farumbanen blev ønsket om levetidsforlæ n- gelse revurderet i Banedanmark i efteråret 2003, og det blev her vurderet, at det, anlæggets tilstand taget i betragtning, ikke ville gavne v  æ  sentligt at foretage arbejder for de ønskede ca. kr. 4 mio. (heraf kr. 2 mio. i 2004). I ./.
Side 2 af 3 denne vurdering indgik, at gennemførelse af et andet projekt i 360 mio. kr. puljen, projekt ’Renovering af hårde punkter på Farumbanen’, i en vis u   d- strækning ”tog toppen” af problemet. Projektet på Farumb anen blev derfor udsat til udførelse samtidigt med en generel større reinvestering af hele k  ø- reledningsanlægget, hvi  lket forventes i perioden 2010 – 2014. Projekt ’Ny strækningsblok Lyn   gby - Holte’ har Banedanmark stillet i bero i forbindelse med den igangvæ  rende revurdering af hele sikringsstrategien. Banedanmark forventer, at projektet indprioriteres på den kommende ra m- me som del af signalstrategien. Projektet vedr. samtidig indkørsel Aalborg  – Frederikshavn på oprind    eligt ønsket 4 stationer er  blevet standset efter en fornyet vurdering af omkost- ningerne. Det viste sig ikke muligt alene at lave nogle mindre tilpasninger, hvorfor projektet ville være blevet væsentligt dyr ere end de afsatte midler. Da det trafikalt ikke ville give fordele nok til at berettige en større invest e- ring, har Banedanmark ind til videre stoppet projektet. Med hensyn til projekt ’Sporombygning Holstebro-Herning-Vejle’ forkla- rer Banedanmark, at projektet allerede er delvis udført. I forbindelse med den interne frigivelse af projektet i 2003 blev Banedanmark opmærksom på, at der a llerede var udført den mest akutte ombygning (ca. 1,5 km af de i alt 2,1 km), og resten blev efterfølgende vurderet som knap så akut. Det er således Banedanmarks vurdering, at projektet ikke burde hav e været me  d- taget i 360 mio. kr. puljen. For så vidt angår de øvrige projekter i 360 mio. kr. puljen gælder det, at de fleste projekter er afsluttet eller forventes afsluttet i indevæ  rende år. Der har været betydelige afvigelser fra budgettet på visse arbej   der. Således er der foretaget væsentlige projektændringer på følgende fire pr o- jekter: Sporombygning Struer - Thisted, sporombygning Købe nhavn H – Høje Taastrup, sporombygning Valby  – Vanløse     – Ballerup og sporskifte Helgoland (øst for Svanemøllen). Det fø lger af de særlige bevillingsbestemmelser for § 28.63.05. Baneda  n- mark - fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet, at projektændringer skal forelægges Finansudvalget, hvis totalu  dgiften ændres med 10 pct., dog mindst 10 mio. kr., og der kan som hovedregel først disponeres efter for e- læggelsen for Finansudva  lget. Af Akt I 28/5 2003 fremgår det, at  der tale om i alt seks selvstændige pr  o- jekter vedrørende fornyelse af jernbanenettet, som samlet set udmønter den på Finansloven for 2003 afsatte pulje til ge nopretning af jernbanenettet på 360 mio. kr.
Side 3 af 3 Da totaludgiften på de fire projekter er ændret med mere end 10 pct. og mere end 10 mio. kr., skulle Banedanmark således have forelagt ændri   n- gerne for Finansudvalget på det tidspunkt, hvor Banedanmark konstater ede behovet for ændringer. Det er imidlertid ikke ti  lfældet, og Finansudvalget er derfor først blevet orienteret om ændringerne nu. Med venlig hilsen Flemming Hansen