Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
18. november 2004
623-19
Udbud af togtrafikken på Kystbanen
I Trafikaftalen af 5. november 2003 fremgår det bl.a. at der i perioden 2005-2014
skal udbydes mindst en tredjedel af DSBs nuværende togkilometerproduktion
ekskl. fjerntrafikken mellem landsdelene og S-togstrafikken. Der er nu opnået
enighed mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Kristendemokraterne om at der skal gennemføres udbud af trafikken på Kystbanen
inkl. trafikken over Øresund til Sverige sammen med trafikken i Skåne.
Beslutningen offentliggøres i dag.
De overordnede erfaringer fra det første udbud i Midt- og Vestjylland har efter
min mening klart vist, at udbudsinstrumentet er et effektivt middel til at sikre en
fortsat effektiv udnyttelse af de godt 4 mia. kr., der hvert år bruges på togtrafik.
Der skal selvfølgelig tages ved lære af både de positive og mindre positive
erfaringer fra det første udbud, og disse erfaringer skal anvendes ved de næste
udbud. Blandt andet derfor har Trafikstyrelsen udarbejdet vedlagte opsamling af
erfaringerne fra udbudet i Midt- og Vestjylland. Jeg skal understrege, at
erfaringsopsamlingen ikke er udtryk for at der er taget stilling til betydningen af de
enkelte erfaringer, der er registreret.
./.
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger har endvidere i den ligeledes
vedlagte udbudsanalyse vurderet fordelene og ulemperne ved at udbyde hver
enkelt af de strækninger, der efter den forhandlede kontrakt med DSB for perioden
2005-2014 er omfattet af muligheden for udbud.
./.
Trafikstyrelsens analyse giver endvidere et grundigt billede af fordelene ved at
vælge at udbyde Kystbanen frem for andre strækninger. Væsentligst vil jeg dog
fremhæve, at et udbud af Kystbanen trafikalt set vil være forholdsvis velafgrænset
uden væsentlige snitflader til en anden operatør. Det gør trafikken lettere at
udbyde sammenlignet med f.eks. Sydbanen, hvor den udbudte trafik ville skulle
køre parallelt med DSBs forhandlede trafik mellem København og Ringsted.
Desuden er det en fordel, at der er gode muligheder for at skaffe en eventuel ny
operatør adgang til klargørings- og vedligeholdelsesfaciliteter. Endelig skal det
bemærkes, at der på svensk side i 2008 skal ske udbud af togtrafikken i Skåne,
hvoraf størstedelen fortsætter over Øresund og hænger sammen med trafikken på
Kastrupbanen og Kystbanen. Et koordineret dansk/svensk udbud vil være