Pressemeddelelse
18. november 2004
Togtrafikken på Kystbanen udbydes
Regeringen indgik i november 2003 en jernbanerammeaftale med Dansk
Folkeparti, Kristendemokraterne og Det Radikale Venstre, hvor det blandt andet
blev aftalt, at der i perioden 2005-2014 skulle udbydes mindst en tredjedel af
trafikken på følgende banestrækninger:
Kystbanen
Nordvestbanen, Østerport-København-Kalundborg
Sydbanen, Østerport-Ringsted-Nykøbing F-Rødby/Gedser
Regionaltrafikken Østerport-Roskilde-Ringsted
Lille Syd, Roskilde-Køge-Næstved
Svendborgbanen, Odense-Svendborg
Regionaltrafikken Odense-Fredericia
Regionaltrafikken Tinglev-Padborg
Grenaabanen
Regionaltrafikken på Aalborg Nærbane, Skørping-Lindholm.
Trafikminister Flemming Hansen har nu aftalt med partierne bag trafikaftalen, at
den første strækning, der skal udbydes skal være Kystbanen inkl. trafikken over
Øresund til Sverige. I Danmark udbydes således i alt ca. 4,4 mio. togkilometer
årligt, og sammen med den øvrige Øresundstrafik kommer udbudet til at omfatte
mindst 10,8 mio. togkilometer. Udbudet vil blive tilrettelagt sammen med de
svenske myndigheder - Skånetrafikken der også udbyder deres del af
togtrafikken over Øresund. Det vil dermed være hele det sammenhængende
trafiksystem fra Helsingør over København og Øresund til en række destinationer i
Skåne, der vil blive udbudt på én gang. Driften af den udbudte trafik vil blive
påbegyndt i juni 2008. I Danmark vil Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger have
ansvaret for at udbyde trafikken og herunder have kontakten til den svenske
udbudsmyndighed.
Samtidig er der aftalt to andre jernbaneinitiativer i Hovedstadsområdet. Parterne er
således enige om, at den fremtidige udbygning af banekapaciteten mellem
København og Ringsted har væsentlig betydning for den mulige fremtidige
togbetjening af Hovedstadsområdet. Derfor ønsker man at fremrykke analysen af
de mulige modeller til udbygning af banekapaciteten mellem København og
Henvendelse:
Jesper Damm Olsen
Pressechef
Telefon
33924302
[email protected]