Sundhedsudvalget 2004-05 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2581223_0001.png
Sundhedsudvalget
Offentligt
SUU alm. del - Bilag 25
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
+ bilag
Retsudvalget
REU alm. del - svar på spm. 6
Offentlig
1 3 OKT. 2004
Politikontoret
2004-150-0577
LBN26963
MODTAGET
4
OKT. 2004 //
Den Centrale Indlevering
Afsendt med
E-Post13/0
-
0T
/
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 6 af 11. oktober 2004 fra Fol-
ketingets Retsudvalg.
Flemming Hansen
fg. justitsminister
Jens Kruse
klikkni n
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0002.png
~
Sµtrv1S,,~
,~
ak
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Politikontoret
2004-150-0577
LBN26962
Besvarelse af spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
"Ad samrådet den 7. oktober 2004 om samrådsspørgsmål AH, jf. alm. del - bi-
lag 1123, og AJ, jf. alm. del - bilag 1151 (Terrorberedskabet).
Ministrene bedes tilsende udvalget ministrenes talepapirer til samrådet."
Svar:
Det af Justitsministeriet udarbejdede udkast til talepapir, der dannede grundlag for ministe-
rens besvarelse den 7. oktober 2004 af samrådsspørgsmål AH og AJ (Alm. del - bilag 1123
og 1151) vedlægges i kopi.
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0003.png
Øk
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Dato: 6. oktober 2004
Dok.: CMA20716
Politikontoret
Udkast til tale
til ministeren til brug for besvarelsen af samråds-
spørgsmål AH og AJ (Alm. del - bilag 1123) i Fol-
ketingets Retsudvalg torsdag den 7. oktober 2004.
Spørgsmål AH:
"Ministrene bedes uddybende redegøre for det danske
terrorberedskab, herunder især for kommunikationen
på beredskabsområdet."
1
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0004.png
Spørgsmål AJ:
"Ministrene bedes redegøre for, hvilke initiativer, der
er taget inden for ministrenes fagområde vedrørende
terrorbekæmpelse siden den 11. september 2001, samt
hvilke tiltag ministrene fremover vil tage for at sikre,
at de danske myndigheder kan håndtere et eventuelt
terrorangreb på Danmark."
[Spørgsmålene er stillet til justitsministeren, for-
svarsministeren og indenrigs- og sundhedsministe-
ren. Det er aftalt, at forsvarsministeren indledningsvis
besvarer spørgsmål nr. AH og AJ og herunder over-
ordnet beskriver terrorberedskabet, Beredskabsstyrel-
sens rolle og den overordnede koordination og kom-
munikation mellem beredskabsmyndighederne. Det er
endvidere aftalt med Forsvarsministeriet, at forsvars-
ministeren endvidere vil redegøre for bevillingen på
knap 50 mio. til styrkelse af det statslige og kommu-
nale redningsberedskab samt øvrige tiltag, og at for-
svarsministeren redegør for bevillinger til Forsvarets.
Efterretningstjeneste, den nationale sårbarhedsudred-
ning og fremtidige tiltag.
Det bemærkes, at forsvarsministeren har ønsket at
besvare de 2 spørgsmål hver for sig, således at han
indleder samrådet med at besvare spørgsmål AH,
-2-
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0005.png
hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren besvarer
dette spørgsmål, og forsvarsministeren herefter besva-
rer spørgsmål AJ efterfulgt af indenrigs- og sund-
hedsministeren. Justitsministeren afslutter således
med at besvare de 2 spørgsmål samlet for så vidt an-
går Justitsministeriets ressort.]
For så vidt angår Justitsministeriets ressortområde kan
jeg om den forebyggende indsats mod terrorisme
oplyse, at Politiets Efterretningstjeneste [PET] har
Danmarks indre sikkerhed som ansvarsområde. Den
del af indsatsen mod terrorisme, der består i
overvågning af og efterforskning mod personer, hvor
efter
der
måtte
foreligge
et
mistankegrundlag
straffelovens terrorbestemmelser, varetages derfor af
PET.
PET har 2 hovedindsatsområder — de operative
aktiviteter samt den eksterne og koordinerende rolle.
-3-
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0006.png
For så vidt angår de operative aktiviteter har PET i al
og
væsentlighed de samme efterforskningsmidler
-metoder som det øvrige politi. Det vil sige afhøringer,
registeropslag, forespørgsler til andre myndigheder
indgreb
som
f.eks.
samt
straffeprocessuelle
telefonaflytning og ransagninger.
PET har desuden et tæt samarbejde med det øvrige
politi. PET har således en kontaktperson i hver enkelt
risiko-
politikreds,
og tjenesten afgiver løbende
vurderinger i forbindelse med konkrete begivenheder.
Disse trusselsvurderinger er typisk ledsaget af konkrete
anbefalinger om, hvilke beredskabsmæssige tiltag
risikovurderingen bør medføre.
-4-
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0007.png
Endvidere samarbejder PET tæt med Statens Luftfarts-
væsen og Søfartsstyrelsen samt de enkelte politikredse
omkring sikkerheden for den civile luftfart og
lufthavnene samt for havne, skibe og rederiers
sikkerhed i Danmark.
PET
en
række
andre
samarbejder
tillige
med
myndigheder, der i terrorbekæmpelsessammenhæng er
relevante i forbindelse med præventive sikkerheds-
forhold. Dette samarbejde er på PETs foranledning
udbygget og formaliseret gennem etableringen af en
kontaktgruppe for kontraterrorisme med henblik på at
sikre målrettethed og et velunderbygget fundament for
og
eventuelle
tjenesternes
trusselsvurdering
anbefalinger om iværksættelse af beredskabsmæssige
foranstaltninger mv.
-s -
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0008.png
Kontaktgruppekonceptet er senest udbygget yderligere
gennem etablering af en gruppe for særligt udvalgte
private virksomheder og organisationer samt en særlig
gruppe på IT-sikkerhedsområdet.
PET modtog efter den 11. september 2001 en ekstra-
bevilling på ca. 60 millioner kroner om året i 3 år med
henblik på en generel IT- og personalemæssig
formålet,
at
den
styrkelse.
Det
var
bl.a.
personalemæssige styrkelse - ud over traditionelle
personalegrupper - skulle omfatte medarbejdere med
andre og nye kompetencer. Der er derfor blevet ansat
med
samfundsfaglige
en
række
medarbejdere
uddannelser, bl.a. med henblik på at styrke den
analytiske kapacitet.
-6-
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0009.png
Regeringen har efterfølgende - navnlig i lyset af
terrorhandlingerne i Madrid den 11. marts 2004 - fået
til
PET
til
tilført
yderligere
ressourcer
terrorbekæmpelse. Det er sket for at sikre, at PET til
stadighed kan leve op til de krav, som den sikkerheds-
politiske situation stiller. Bl.a. har regeringen vurderet,
at det har været nødvendigt at sikre PET 60-65 nye
efterforskning
og
medarbejdere
til
overvågning,
analyse på terrorområdet, med henblik på at sikre, at
den terrorrelaterede efterforskning og overvågning i
Danmark også fremover foretages så målrettet,
effektivt og proaktivt som muligt.
For så vidt angår politimestrenes koordinerende rolle i
forbindelse med større hændelser kan jeg som
supplement til det af forsvarsministeren anførte oplyse,
at den tekniske ledelse af en indsats på et skadested på
det lokale niveau varetages af den kommunale
indsatsleder.
-7-
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0010.png
Den koordinerende ledelse varetages af den stedlige
med
andre
af
lederen
politimester,
og
herunder
koordinationen
aktører,
f.eks.
ambulancelederen
lægeholdet.
Denne koordinerende ledelse tilsigter, at samtlige
funktioner i og uden for indsatsområdet koordineres på
en sådan måde, at den samlede indsats foregår så
effektivt som muligt. Den koordinerende ledelse
beslutning
ved
indtræder
efter
politimesterens
hændelser, der kræver indsats af flere myndigheder.
På det regionale niveau er etableret bredt sammensatte
regionale stabe til at varetage de koordinerende
opgaver
i
forbindelse
med større ulykker
og
katastrofer,
hvor der er behov for tværgående
koordination, som ikke kan løses på lokalt niveau.
-8-
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0011.png
Chefen for politiregionen leder samarbejdet i de
regionale stabe, men hver enkelt myndighed deltager
med sin egen kompetence i stabene i overensstemmelse
med princippet om sektoransvaret. De regionale stabe
er således et forum for samarbejde og for koordineret
anvendelse af ressourcerne i regionen.
Regeringen er endvidere i færd med at få etableret en
national koordinerende stab. En sådan stab vil kunne
fungere som et bindeled til og overbygning på de
regionale stabe og skabe grundlag for en bedre
. prioritering og koordinering af den samlede indsats i
forbindelse med større ulykker og katastrofer, der ikke
kan løses inden for de enkelte regioners egne
ressourcer, samt opgaver, der omfatter flere samtidige
hændelser i flere regioner, eller hvor der i øvrigt kan
være behov for en koordinering på nationalt niveau.
-9-
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0012.png
Formålet
af
en
national
med
etableringen
koordinerende stab er at sikre en effektiv inddragelse
af alle relevante myndigheder og at understøtte den
regionale og lokale indsats.
Det er ikke tanken med etableringen af en national
koordinerende stab at ændre på sektoransvaret. Det
betyder, at de myndigheder, der kommer til at indgå i
en national koordinerende stab, vil skulle indgå med
deres egen kompetence i overensstemmelse med
princippet om sektoransvaret.
Regeringen har nu nedsat en arbejdsgruppe under
Justitsministeriet, der er i færd med at fastlægge de
nærmere rammer for arbejdet i den nationale stab,
herunder sammensætningen af staben.
- 10 -
SUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 25: KOPI REU: Svar på spm. 6 vedr. talepapir fra samråd om terrorberedskab, fra justitsministeren
2581223_0013.png
Arbejdsgruppen, der ud over Justitsministeriet består af
repræsentanter for Forsvarsministeriet, Finansministe-
riet, Beredskabsstyrelsen og politiet, forventes at
afslutte sit arbejde inden udgangen af 2004.