Slotsholmsgade 10-12 Telefon +45 3392 3360 www.im0p.dk DK-1216 København K Telefax +45 3393 1563 [email protected] Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning til amtskommunerne m.v. om oplysningspligt og patientinformation som led i styrkelse af det frie sygehusvalg Folketinget vedtog den 4. juni 2004 en ændring af lov om sygehusvæsenet,   jf. lov nr. 441 af 9. juni 2004, med henblik på bl.a. at styrke patienternes frie sygehusvalg ved at indføre en pligt for amt skommunerne m.v. til konsekvent at give alle patienter hurtig og klar  besked  om  dato  og  sted  for  undersøgelse  og  behandling  på  sygehuset,  om  b e- handling kan tilbydes inden for 2 måneder samt om muligheden for at benytte det frie og udvidede frie sygehusvalg. Der skal endvidere gives oplysninger om ventetider på andre  sygehuse  m.v.,  ligesom  patienten  efter  anmodning  skal  have  oplyst  antallet  af behandlinger på de forskellige sygehuse. Oplysningerne skal gives samtidig med ind- kaldelsen til undersøge lse og behandling og være modtaget af patienten  inden for en frist  på  8  hverdage  efter  sygehuset  har  modtaget  lægehenvisningen.  Oplysningerne skal også gives i de tilfælde, hvor bopælsamtskommunen kan tilbyde behandling inden for 2 måneder. Lovændringen træder i kraft den 1. januar 2005. Samtidig med alle indkaldelsesbreve om forundersøgelse m.v., der sendes til patienterne efter denne dato, skal der gives de ovennævnte o plysninger. Indenrigs- og Sundhedsministeriet giver med denne vejledning de nærmere retningsl i- nier  for  omfanget  af  informationspligten.  Informationspligten  gælder  for  amtskomm u- nerne, Hovedstadens Sygehusfællesskab og Bornholms Regionskommune. Hvor der i vejledning står amtskommune, omfatter dette tillige Hovedstadens Sygehusfællesskab og Bornholms Regionskommune. I praksis gives oplysningerne i de fleste tilfælde af de enkelte sygehusafdelinger, som har modtaget en henvisning fra patientens læge. De n- ne vejledning er derfor tillige sendt til landets sygehuse. Der gives med vejledningen fire   eksempler på informationsbreve, jf. bilag til vejlednin- gen. Dato: 2. december 2004 Kontor: 2.s.kt. J.nr.: 2004-12100-82 Amtskommunerne Hovedstadens Sygehusfællesskab Bornholms Regionskommune Landets sygehuse Amtsrådsforeningen Sundhedsstyrelsen
2 1. Den nye bestemmelse om informationspligt 1.a. Indholdet af den nye bestemmelse om informationspligt i sygehuslovens § 5 b, stk. 5: Et amtsråd skal senest 8 hverdage (jf. pkt. 1.b.) efter, at et af amtskommunens syge- huse har modtaget henvisning af en patient, oplyse patienten 1) om dato og sted for undersøgelse eller behandling  (jf. pkt. 1.c.), 2) om patienten kan tilbydes behandling inden for 2 måneder efter reglerne i § 5 g (jf. pkt. 1.d.), 3) om retten til at vælge sygehus efter stk. 1 og § 5 g  (jf. pkt. 1.e.), 4) om  ventetiden  på  behandling  ved  amtskommunens  egne  og  andre  amts- kommuners sygehuse samt ved de i § 5, stk. 3, nævnte private specials y- gehuse m.fl. (jf. pkt. 1.f.), 5) om, at patienten ved henvendelse til sygehuset kan få oplyst antal behand- linger, der foretages på de i nr. 4 nævnte sygehuse (jf. pkt. 1.g.), og 6) om, at sygehuset tilbyder at henvise patienten til et andet sygehus efter stk. 1 og § 5 g (jf. 1.h.). 1.b. Hvorledes beregnes de 8 hverdage? Patienten  skal  modtage  oplysningsbrevet  fra  sygehusafdelingen  senest  8.  hverdag efter sygehusets modtagelse af henvisningen fra patientens læge. De 8 hverdage b e- regnes fra dagen efter sygehusets modtagelse af henvisningen fra patientens læge og 8 hverdage frem. Weekend og helligdage indgår således ikke i beregningen. Ex.: Modtages henvisningen på sygehuset mandag den 3. januar, skal patienten mod- tage oplysningsbrevet senest torsdag den 13. januar. Modtagelsesdatoen  skal  registreres  i  enten  patientjournalen  eller  andet  registrerings- system. 1.c. Om dato og sted for undersøgelse eller behandling Det skal af oplysningsbrevet fremgå, hvilken dato samt på hvilket sygehus og afdeling undersøgelse eller behandling skal foregå, jf. t illige pkt. 1.d. om utilstrækkelige henvi s- ningsdiagnoser. 1.d. Om patienten kan tilbydes behandling inden for 2 måneder efter reglerne i § 5 g Det skal af oplysningsbrevet fremgå, om patienten kan tilbydes behandling inden for 2 måneder efter reglerne i sygehuslovens § 5 g om det udvidede frie sygehusvalg. Det er en forudsætning for, at sygehuset kan oplyse patienten, om patienten kan tilb y- des  behandling  inden  for  2  måneder  i  bopælsamtet,  at  henvisningsdiagnosen  er  til- strækkelig klar til, at det med en v is sandsynlighed kan vurderes, hvilke undersøgelser og eventuel behandling patienten skal tilbydes. Er henvisningsdiagnosen uafklaret, må det af oplysningsbrevet fremgå, at patienten indkaldes til forundersøgelse med henblik på en nærmere udredning på baggrund af patientens symptomer, samt at der først kan tages stilling til behandling og tidspunkt for behandling derefter. Det skal i den forbin- delse bemærkes, at patienten også i dette tilfælde skal oplyses om sin ret til at vælge behandling  på  et  andet  sygehus  efter  reglerne  om  frit  sygehusvalg,  jf.  nedenfor  pkt. 1.e.
3 Når der er stillet en diagnose for patienten, og et nærmere behandlingsforløb er blevet fastlagt,  skal  patienten  sammen  med  indkaldelse  til  behandling  modtage  oplysninger om behandlingsdato m.v., som det ikke var muligt at oplyse om i første omgang i he n- hold til sygehuslovens § 5 b, stk. 5. Dette oplysningsbrev skal være patie nten i hænde senest 8 hverdage efter den endelige diagnose er stillet, jf. pkt. 1.a. om beregning af perioden. I de fleste tilfælde får patienten en behandlingstid ved det ambulante besøg. I sådanne tilfælde er det ikke nødvendigt at fremsende et oplysningsbrev. Patienten skal dog også her oplyses om sin ret til at vælge behandling på et andet sygehus efter reg- lerne om frit sygehusvalg, jf. nedenfor pkt. 1.e. Med hensyn til beregning af ventetid inden for 2 måneder, henvises der til Indenrigs- og Sundhedsministeriets  bekendtgørelse  nr.  564  af  20.  juni  2003  om  ret  til  sygehus - behandling  og fødselshjælp  m.v.  samt  Sundhedssty  relsens  skrivelse  til  landets  syge- huse af 21. juni 2002 om administration af den udvidede fritvalgsordning, herunder om hvilke datoer der skal registreres i patientjournalen til beregning af, om patienten kan tilbydes behandling inden for 2 måneder. 1.e. Om retten til at vælge sygehus efter sygehuslovens § 5 b, stk. 1, og § 5 g Det skal af oplysningsbrevet fremgå, at patienten altid kan vælge mellem bopælsamt s- kommunens sygehuse, andre amtskommuners sygehuse samt de private specialsyge- huse m.fl., der er næv nt i § 5, stk. 31, i lov om sygehusvæsenet (det frie sygehusvalg.) De private specialsygehuse skal dog kun nævnes i det omfang, de er relevante i fo r- hold til patientens diagnose. Det skal i den forbindelse fremgå, i hvilken del af landet, privathospitalet er beliggende, således at patienten som led i sit frie valg kan lade af- standen til det nærmeste private specialsygehus indgå i bedø  mmelsen. Kan bopælsamtskommunen ikke inden for 2 måneder efter, at henvisningen er modt a- get, tilbyde behandling ved amtskommunens egne sygehuse, ved anden amtskommu- nes sygehuse, som bopælsamtskommunen samarbejder med eller sædvanligvis beny  t- ter eller ved de i sygehuslovens § 5, stk. 31, nævnte private specials ygehuse m.fl., skal der fremsendes oplysninger til patienten om, at denne kan vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og i udlandet, som Amtsrådsforeningen har indgået aftale med (det udvidede frie sygehusvalg). Såfremt bopælsamtskommunen ved modtagelse af henvisningen kan tilbyde behan d- ling inden for 2 måneder, er det ikke nødvendigt at oplyse om det udvidede frie syg e- husvalg, men alene om det frie sygehusvalg. Gives der ikke oplysninger om det udvi- dede frie sygehusvalg i oplysningsbrevet, kan Indenrigs- og Sundhedsministeriets pje- ce om ”Frit valg af sygehus” vedlægges. 1 Følgende private specialsygehuse m.fl. er omfattet af det frie sygehusvalg, jf. § 5, stk. 3: Sa nkt Lukas  Hospice,  Diakonissestiftelsens  Hospice,  Sct.  Maria  Hospice,  rehabiliteringscentrene  for traumatiserede flygtninge, Oasis og RCT-Jylland, Epilepsihospitalet i Dianalund, Sclerosehospi- talet i Haslev, Sclerosehospitalet i Ry, Polio-, Trafik- og Ulykkesskadedes Fysiurgiske Ambula- torium, Dronning Alexandrines Gigtsanatorium, Gigtsanatoriet Hans Jansens Hjem, Gigtsanato- riet  i  Skælskør,  Muskelsvindfondens  Vejlednings  -  og  Behandlingscenter,  Vejlefjord  og  Center for Hjerneskadede.
4 Det skal i den forbindelse bemærkes, at hvis det undervejs i forundersøgelsesforløbet m.v. viser sig, at det alligevel ikke vil være muligt at tilbyde behandling inden for 2 m å- neder, skal patienten have oplyst sin ret til det udvidede frie sygehusvalg. Der skal i forbindelse med oplysningerne om frit og udvidet frit sygehusvalg tillige frem- sendes  oplysninger  om,  at  såfremt  patienten  benytter  sig  af  det frie  og udvidede  frie sygehusvalg, skal patienten selv sørge for sin t ransport og sørge for en eventuel le d- sager m.v.  Det  skal  tillige  oplyses,  at  såfremt  patienten  i  øvrigt er  berettiget til  befo r- dring, kan patienten kun få betalt den del af befordringsudgifterne, som bopælsa mtet skulle  betale,  hvis  patienten  blev  behandlet  på  det  sygehus,  som  bopælsamtet  ville have henvist patienten til. De øvrige udgifter må patienten selv afholde, jf. reglerne om befordring og befordringsgodtgørelse i bekendtgørelse nr. 1176 af 21. december 1995 og cirkulære nr. 67 af 9. april 1996. Det skal af oplysningsbrevet fremgå, hvem patienten kan rette henvendelse til på sy- gehuset, såfremt  patienten  ønsker  at  benytte  sig  af  sin  ret  til  at  vælge syg  ehus  efter reglerne  om  frit  og  udvidet  frit  sygehusvalg.  Der  bør  både  være  navn  samt  telefo  n- nummer til en kontaktperson på afdelingen, det centrale visitationskontor, eller lignen- de. Der kan tillige være oplysninger om amtets patientkontor og telefonnu mmer. For så vidt angår beregningen af 2 måneders fristen, henvises til pkt. 1.d. 1.f.  Om  ventetiden  på  behandling  ved  amtskommunens  egne  og  andre  amtskomm u- ners sygehuse samt ved de i § 5, stk. 31, nævnte priv   ate specialsygehuse m.v. Der skal i oplysningsbrevet gives information om ventetiden på behandling ved amts- kommunens egne og andre amtskommuners sygehuse samt ved de i sygehuslovens § 5, stk. 31, nævnte private specialsygehuse m.v.   Som nævnt under pkt. 1.d. er det en forudsætning for at kunne give denne oplysning, at henvisningsdiagnosen er tilstrækkelig klar til, at det med en vis sandsynlighed kan vurderes,  hvilken  behandling  patienten  skal  tilbydes.  Der  henvises  til  pkt.  1.d.  vedrø- rende udsendelse af nyt informationsbrev, når diagnosen er endeligt fastslået. Det er ikke nødvendigt at angive ventetiden på samtlige offentlige sygehuse i Da nmark. Det vil være tilstrækkeligt at oplyse om ventetiden på amtets egne sygehuse samt de sygehuse, som amtet normalt samarbejder med eller benytter, samt de relevante priva- te specialsygehuse, som omtalt i sygehuslovens § 5, stk. 31. I de fleste tilfælde vil de samlede ventetider på alle offentlige sygehuse for diagnosen kunne hentes på Ventein- fo, www.venteinfo.dk, og dermed kunne fremsendes samlet til patienten. Såfremt der ikke fremsendes  et  samlet  oversigt  over  ventetider,  skal  det  af  brevet fremgå,  at  der kan gives oplysninger om ventetiden på andre offentlige sygehuse ved henvendelse til sygehuset, der har modtaget henvisningen, det centrale visitationskontor, amtets pati- entkontor  eller  lignende.  Der  skal  i  oplysningsbrevet  angives  kontaktperson,  telefon- nummer samt træff etid. Ventetidsoplysningerne kan af den enkelte sygehusafdeling i mange tilfælde fi ndes på Venteinfo.  Det  vil  være  tilstrækk  eligt  at  oplyse  patienten  om  de  ventetidsoplysninger, der  fremgår  af  Venteinfo,  medmindre  sygehusafdelingen  er  bekendt  med,  at  venteti- derne har ændret sig væsentligt i forhold til den oplyste ventetid på hjemmesiden. Ve n-
5 tetider,  som  ikke  fremgår  af  Venteinfo,  må  sygehusafdelingen  søge  oplyst  på  anden vis. 1.g. Om, at patienten ved henvendelse til sygehuset kan få oplyst antal behandlinger, der foretages på de i nr. 4 nævnte sygehuse Det skal af oplysningsbrevet fremgå, at patienten kan få oplyst antallet af behandlinger, der foretages på amtskommunens egne og andre amtskommuners sygehuse samt ved de i § 5, stk. 31, nævnte private specialsygehuse m.fl. Oplysningen skal først gives når patienten anmoder sygehuset herom. Der skal gives oplysninger om behandlinger, der fremgår af Venteinfo. Det vil være tilstrækkeligt at fremsende en uds krift fra Venteinfo. Der kan naturligvis gives oplysninger i videre omfang, såfremt disse er tilgængel ige på afdelingen m.v. Det skal af oplysningsbrevet fremgå, at patienten kan rette henvendelse til sygehuset, det  centrale  visitationskontor,  amtets  patientkontor  eller  lignende,  såfremt  patienten ønsker oplysning om antallet af behandlinger. Det bør i den forbindelse fremgå, hvi  lken kontaktperson patienten kan rette henvendelse til samt et telefonnummer og træ ffetid. Information  om  antal  behandlinger  skal  fremsendes  til  patienten  senest  8  hverdage efter anmodning herom, jf. pkt. 1.a. om beregning af perioden. 1.h. Om, at sygehuset tilbyder at henvise patienten til et andet sygehus efter sygehus- lovens § 5 b, stk. 1, og § 5 g Det  skal  af  oplysningsbrevet  fremgå,  at  sygehuset  tilbyder  at  henvise  patienten  til  et andet sygehus efter reglerne om frit sygehusvalg, hvis patienten ønsker det. Såfremt den samlede ventetid skønnes at være over 2 måneder, skal det tillige i oplysningsbr  e- vet  fremgå,  at  patienten  har  udvidet  frit  sygehusvalg,  jf.  pkt.  1.d.  ovenfor.  Det  bør  af oplysningsbrevet fremgå, hvem patienten kan henvende sig til samt telefonnummer og træ  fetid. Sygehuset kan sammen med oplysningsbrevet vedlægge Indenrigs - og Sundhedsmini- steriets pjece om ”Frit valg af sygehus”, som besvarer de fleste spørg smål om det frie og det udvidede frie sygehusvalg. Pjecen kan rekvireres ved e-post til [email protected]. Såfremt der er spørgsmål til vejledningen, kan der rettes henvendelse til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, fuldmægtig Annika Valla Br oman, telefonnummer 33 92 48 69, e- mail [email protected]. Med venlig hilsen John Erik Pedersen                      /                      Annika Valla Broman
6 Bilag 1 Eksempel på informati onsbrev, hvor behandling kan tilbydes inden for 2 måneder Den (dato) har vi modtaget en henvisning fra din læge, som beder om en undersøgelse af din hofte. Vi  kan tilbyde  dig  en forundersøgelse  den  (dato)  i  Ortopædkirurgisk  ambulatorium, X Sygehus, adresse…... Eventuel behandling i form af kunstig hofte kan vi tilbyde inden for 2 måneder, se ske- maet nedenfor (ventetid angivet i uger): Ventetider  på  sygehuse  i  X   Amt  (patien- tens bopælsamt) Forundersøgelse Behandling v/indlæggelse X Sygehus 2 3 Y Sygehus 3 3 Z Sygehus 7 10 Ventetider på samarbejdende sygeh use (i andre amter end bopælsamtet) A Sygehus 5 7 B Sygehus 5 3 C Sygehus 4 1 D Sygehus 10 18 Eventuel  information  om  privat  special- sygehus  omfattet  af  sygehuslovens  §  5, stk. 3 Frit sygehusvalg Ud  over  de  ovenfor  nævnte  sygehuse kan  du frit  vælge mellem  alle  øvrige  offentlige sygehuse og afdelinger i hele landet. Du kan finde informationer om ventetider på de enkelte sygehuse og afdelinger på www.venteinfo.dk. Du kan endvidere henvende dig til undertegnede kontaktperson, eller kontakte X Amts (bopælsamtet) patientkontor på telefonnummer  YY,  som  begge  kan  vejlede  dig  om  reglerne  om  ventetider  samt  om dine muligheder for at benytte det frie sygehusvalg. Du skal være opmærksom på, at benytter du det frie sygehusvalg, skal du selv sørge for din transport og sørge for en eventuel ledsager m.v. Hvis du er berettiget til tran s- portgodtgørelse, kan du kun få betalt den del af transportudgifterne, som X Amt  (bo- pælsamtet) skulle betale, hvis du blev behandlet på sygehus, som amtet (bopælsa m- tet) ville have henvist dig til.
7 Du bestemmer selv Du kan læse mere om dine muligheder i vedlagte pjece om ”Frit valg af sygehus”. Hvis du ønsker at gøre brug a  f dine valgmuligheder, kan du henvende dig til underteg- nede kontaktperson, som kan tilbyde: at henvise dig til behandling på et andet sygehus, oplyse dig om antallet af hofteoperationer, der foretages på sygehusene nævnt i skemaet ovenfor. Du  er  velkommen  til  at ringe  på  nedenstående telefonnummer.  Hvis  vi  ikke  hører fra dig inden for 8 dage, går vi ud fra du vil møde op hos os  gentag her dato, tid og sted. Med venlig hilsen Navn Telefonnummer samt træffetid . / .
8 Bilag 2 Eksempel på informationsbrev, hvor behandling  ikke kan tilbydes inden for 2 måneder Den (dato) har vi modtaget en henvisning fra din læge, som beder om en undersøgelse af din leddegigtlidelse. Vi kan tilbyde dig en forundersøgelse den (dato) i Reumatologisk  ambulatorium, X Sy- gehus, adresse…... Desværre kan vi ikke i amtet eller på samarbejdende sygehuse tilbyde dig behandling inden for 2 måneder, se skemaet nedenfor (ventetid angivet i uger): Ventetid  på   Reumatologisk  afdeling  i  X  Amt  (patien- tens bopælsamt   ) Første     ambulante un- dersøgelse X Sygehus 45 Ventetider på samarbejdende sygehuse (i andre amter end bopælsamtet) A sygehus 12 B sygehus 20 C sygehus 42 Ventetid på privat specialsygehus: X private specialsygehus 8 Idet ventetiden på behandling er mere end 2 måneder, har du følgende valgmuligheder for hurtigere behandling: Frit sygehusvalg Ud over de ovenfor nævnte sygehuse, kan du frit vælge mellem alle øvrige offentlige sygehuse og afdelinger i hele landet samt X private specialsygehus. Du kan finde in- formationer om ventetider på de enkelte sygehuse og afdelinger på www.venteinfo.dk. Du kan endvidere henvende dig til undertegnede kontaktperson, eller kontakte X Amts (bopælsa mtet)  patientkontor  på  telefonnummer  YY,  som  begge  kan  vejlede  dig  om reglerne om ventetider samt om dine muligheder for at benytte det frie sygehusvalg.   Udvidet frit sygehusvalg Da vi i amtet og på de sygehuse amtet samarbejder med – se skemaet ovenfor – har mere end 2 måneders ventetid på behandling, er dine valgmuligheder udvidet. Du har derfor også mulighed for at vælge behandling på de private sygehuse, som har en sæ r- lig  aftale  med  amterne.  Du  kan  finde  informationer  om  de  private  sygehuse  på www.sygehusvalg.dk   eller  kontakte   undertegnede   kontaktperson   eller   det   ovenfor nævnte patientko ntor, som kan vejlede dig nærmere om valg af privat sygehus.
9 Transport Du skal være opmærksom på, at benytter du det frie og det udvidede frie syge husvalg, skal du selv sørge for din transport og sørge for en eventuel le  dsager m.v. Hvis du er berettiget til transportgodtgørelse, kan du kun få betalt den del af transportudgifte rne, som X Amt (bopælsamtet) skulle betale, hvis du blev behandlet på sygehus, som amtet (bopælsamtet) ville have he nvist dig til. Du bestemmer selv Du kan læse mere om dine muligheder i vedlagte pjece om ”Frit valg af sygehus”. Hvis du ønsker at gøre brug af dine valgmuligheder, kan du henvende dig til nedenst  å- ende kontaktperson, som kan tilbyde: at henvise dig til behandling på et andet sygehus, oplyse  dig  om  antallet  af  behandlinger,  der foretages  på  sygehusene  i  X  Amt (bopælsa mtet). Du  er  velkommen  til  at ringe  på  nedenstående telefonnummer.  Hvis  vi  ikke  hører fra dig inden for 8 dage, går vi ud fra du vil møde op hos os  gentag her dato, tid og sted. Med venlig hilsen Navn Telefonnummer samt træffetid . / .
10 Bilag 3 Eksempel på informationsbrev,   hvor behandling kan tilbydes inden for 2 måneder,   og hvor en del af oplysningerne er vedlagt som bilag Den (dato) har vi modtaget en henvisning fra din læge, som beder om en undersøgelse af din hofte. Vi  kan tilbyde  dig  en forundersøgelse  den  (dato)  i  Ortopædkirurgisk  ambulatorium, X sygehus, adresse……  . Eventuel behandling i form af kunstig hofte kan vi tilbyde inden for 2 måneder, jf. ved- lagte udskrift af ventetider på operation, udskrevet fra www.venteinfo.dk. Du  er  velkommen  til  at ringe  på  nedenstående telefonnummer.  Hvis  vi  ikke  hører fra dig inden for 8 dage, går vi ud fra du vil møde op hos os  gentag her dato, tid og sted. Se vigtige informationer nedenfor. Med venlig hilsen Navn Telefonnummer samt træffetid Vigtige informationer Du skal være opmærksom på, at såfremt du ønsker det, kan du frit vælge mellem alle de offentlige syg   e- huse  og  afdelinger  i  hele  landet,  som  fremgår  af  den  medsendte  udskrift  fra  Venteinfo.  Såfremt  du  har spørg smål  vedrørende  det  frie  sygehusvalg,  kan  du  henvend e  dig  til  ovenstående  kontaktperson,  eller kontakte X Amts (bopælsamtet) patientkontor på telefonnummer YY, som begge kan vejlede dig om reg- lerne om ventetider samt om dine muligheder for at benytte det frie sygehusvalg. Du skal være opmærksom på, at ben ytter du det frie sygehusvalg, skal du selv sørge for din transport og sørge for en eventuel ledsager m.v. Hvis du er berettiget til tran sportgodtgørelse, kan du kun få betalt den del  af  transportudgifterne,  som  X  Amt  (bopælsamtet)  skulle  betale,  hvis  du  b lev  behandlet  på  sygehus, som amtet (bopælsamtet) ville have he nvist dig til. Du kan læse mere om dine muligheder i vedlagte pjece om ”Frit valg af sygehus”. Hvis du ønsker at gøre brug af dine valgmuligheder, kan du henvende dig til undertegnede kontakt  person, som kan tilbyde: at henvise dig til behandling på et andet sygehus, oplyse dig om antallet af hofteoperationer, der foretages på sygehusene nævnt i skemaet oven- for. . / .
11 Bilag 4 Eksempel på informationsbrev, hvor behandling   ikke kan tilbydes inden for 2 måneder, og hvor en del af oplysningerne er vedlagt som bilag Den (dato) har vi modtaget en henvisning fra din læge, som beder om en undersøgelse af din hofte. Vi  kan tilbyde  dig  en forundersøgelse  den  (dato)  i  Ortopædkirurgisk  ambulatorium, X sygehus, adresse……. Desværre kan vi ikke i amtet eller på samarbejdende sygehuse tilbyde dig behandling inden  for  2  måneder,  jf.  vedlagte  udskrift  af  ventetider  på  operation  udskrevet  fra www.venteinfo.dk. Ud over dit almindelige frie sygehusvalg har du derfor mulighed for at væ lge mellem alle øvrige offentlige sygehuse samt private sygehuse og klinikker her i landet og sygehuse i udlandet, der har en særlig aftale med amterne. Du  er  velkommen  til  at ringe  på  nedenstående telefonnummer.  Hvis  vi  ikke  hører fra dig inden for 8 dage, går vi ud fra du vil møde op hos os  gentag her dato, tid og sted. Se vigtige informationer nedenfor. Med venlig hilsen Navn Telefonnummer samt træffetid Vigtige informationer Du skal være opmærksom på, at såfremt du ønsker det, kan du frit vælge mellem alle de offentlige syg   e- huse og afdelinger i hele landet, som fremgår af den medsendte udskrift fra Venteinfo, ligesom du efter reglerne om udvidet frit sygehusvalg frit kan væ lge behandling på de private sygehuse og klinikker her i landet og sygehuse i udlandet, som har en særlig aftale med a mterne. Såfremt  du  har  spørgsmål  vedrørende  det  frie  og  udvidede  frie  sygehusvalg,  kan  du  henvende  dig  til ovenstående  kontaktperson,  eller  kontakte  X  Amts  (bopælsamtet)  patientkontor  på  telefonnummer  YY, som  begge  kan  vejlede  dig  om  reglerne  om  ventetider  samt  om  dine  muligheder  for  at  benytte  det  frie sygehusvalg. Du skal være opmærksom på, at benytter du det frie og det udvidede frie s ygehusvalg, skal du selv sørge for din transport og sørge for en eventuel ledsager m.v. Hvis du er berettiget til transportgodtgørelse, kan du kun få betalt den del af transportudgifterne, som X Amt (bopælsamtet) skulle betale, hvis du blev be- handlet på sygehus, som amtet (bopælsamtet) ville have he nvist dig til. Du kan læse mere om dine muligheder i vedlagte pjece om ”Frit valg af sygehus”. Hvis du ønsker at gøre brug af dine valgmuligheder, kan du henvende dig til undertegnede kontaktperson, som kan tilbyde: at henvise dig til behandling på et andet sygehus, oplyse dig om antallet af hofteoperationer, der foretages på sygehusene nævnt i skemaet oven- for. . / .