Side 1 af 13Oplæg omkvalitetskriterier for private uddannelser til psykoterapeut SocialministerietUndervisningsministerietSundhedsstyrelsenJuli 2004
Side 2 af 13Indhold1. Indledning...............................................side 31.1 Baggrund................................................side 31.2Formål....................................................................................side 31.3 Afgrænsning og formål med psykoterapi ............................... side 41.4 Etik.........................................................................................side 42. Kvalitetskriterier for private uddannelsertil psykoterapeut .........................................side 62.1 Kvalitetskriterierne .................................side 6* Formål* Optagelseskriterier* Uddannelsens struktur og indhold* Underviserne* Undervisningsformer* Eksamen/prøver* Eksterne censorer* Fysiske faciliteter* Intern kvalitetssikring* Registrering af de studerende* Organisation og ledelse* Økonomi2.2 Vurdering af kvalitetskriterierne ............................................side 102.3 Om oplæggets tilblivelse ........................................................side 103. Den videre proces...................................side 113.1 Initiativ målrettet kommuner og amtskommuner ................... side 113.2 Initiativ målrettet borgerne .....................................................side 113.3 Initiativ målr ettet private uddannelser tilpsykoterapeut.........................................side 11Bilag 1. Høringsparter ...............................................................side 13
Side 3 af 131. Indledning1.1 BaggrundDer findes i Danmark ikke offentligt anerkendte uddannelser til psykoterapeut, men gennem årene har der udviklet sig en række private psykoterapeutudd an-nelser, der som udgangspunkt har et forsvarligt fagligt og etisk indhold. Men det sker også, at personer, der ikke har gennemgået en egentlig uddanne lse til psykoterapeut, men fx alene nogle weekendkurser, nedsætter sig som psykot e-rapeut, hvilket kan have nogle meget uheldige konsekvenser for den borger, der går i terapi hos en sådan person. Et af forslagene i notat om indsats mod spiseforstyrrelser, oktober 2002, udar-bejdet af Socialministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt Sundheds-styrelsen var, at der skulle tages kontakt til Undervisningsministeriet med det sigte at overveje, hvordan det i videst muligt omfang kan undgås, at pers oner uden den fornødne faglige baggrund udøver psykoterapi .Regeringen er af den opfattelse, at det ikke er hensigtsmæssigt, at folk uden den fornødne faglige baggrund udøver psykoterapi over for psykisk ustabile mennesker. Men der er ikke ønsker om at lave en statslig godkendt uddannelse eller indføre mulighed for en autorisation af de enkelte psykoterapeuter.Socialministeriet, Undervisningsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministe-riet holdt møde om sagen i begyndelsen af 2003. Efter mødet foreslog m iniste-rierne de respektive ministre, at der skulle udarbejdes et grundlag for en certifi-cering af de private uddannelsers indhold, og ministrene godkendte dette for-slag.Der blev derefter i januar 2004 nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med repræsentanter fra de tre ministerier. Danmarks Evalueringsinstitut blev tilknyt-tet gruppen som faglig konsulent. Som 1. fase af arbejdet har arbejdsgruppen udarbejdet en række kvalitetskriterier for indhold og struktur af private uddan-nelser til psykoterapeut.Oplægget blev forelagt til godkendelse for socialministeren, undervisningsm i-nisteren og indenrigs- og sundhedsministeren i maj 2004. Ministrene godkendte oplægget i juli 2004.1.2 FormålFormålet med at udarbejde kvalitetskriterier for private uddannelser til psykote-rapeut er primært at synliggøre for borgerne, hvilken kvalitet, der bør være i uddannelserne. Der er en vis sandsynlighed for, at de uddannede psykoterapeu-ter fra en uddannelse, der opfylder kvalitetskriterierne, udøver deres virke på etfagligt og etisk forsvarligt grundlag.Også studerende forventes på sigt i overvejende grad at søge optagelse på de uddannelser, der opfylder kvalitetskriterierne. Det kan medføre, at nogle psyk o-
Side 4 af 13terapeutuddannelser ikke kan opretholdes, eller at uddannelserne æn drer ind-holdet i retning af kvalitetskriterierne. Derved vil standarden blandt psykotera-peuter generelt blive højnet. Endelig forventes det, at mennesker, der søger bistand hos en psykoterapeut, vil konsultere psykoterapeuter, der er uddannet på en u ddannelse, der opfylder kvalitetskriterierne.1.3 Afgrænsning og formål med psykoterapiIfølge Dansk Psykolog Forening anvendes psykoterapi ved psykiske og somati-ske lidelser og består af et a rbejdsmæssigt forhold etableret mellem en eller flere kvalificerede psykoterapeuter og en eller flere klienter. Psykoterapeutisk behandling retter sig mod voksne, unge eller børn, mod e nkeltpersoner, par, familier eller grupper. Formålet med psykoterapien er for klienten at opnå øget autonomi og udvidelse af personlige muligheder, symptomlindring og bedre psykisk og social funktion. Dansk Psykiatrisk Selskab beskriver anvendelsen og formålet med psykoterapi sådan2: Psykoterapi omfatter en række videnskabeligt baserede psykologiske behandlingsmetoder, hyppigst anvendt ved psykiske lidelser, hvor en eller flere ved deres uddannelse kvalificerede personer etablerer et aftalemæssigt forhold til en eller flere patienter med det formål at afhjælpe symptomer, at frigøre sunde udviklingspotentialer, at bedre følelsesmæssig og social funktion, og eventuelt at modificere karaktertræk.Psykoterapi skal bygge på videnskabelige teorier og ydes ved metoder, der korresponderer med den bagvedliggende teori og den behandlingsmæssige virkelighed. Psykoterapi baseres på teoridannelser om personlighedsudvikling, symptomdannelser, angst, psykisk konflikt, krise, defekt og mening samt om familiedynamik, gruppeprocesser, sociale processer, selvstændighed og fælles-skab. Psykoterapi ydes til individer, familier, grupper og par samt har betyd-ning i miljø terapi.Psykoterapi kan udøves på forskellige niveauer. I den kliniske psykiatri indgår psykoterapi enten alene eller som en integreret del af behandlingen over for hele spektret af psykiske sygdomme.1.4 EtikEthvert behandler-patientforhold rummer en magt/afmagtsrelation. Muligheden for afhængighed i relati onen er stor, og risiko for misbrug af denne er altid til stede. Hvad der gælder i et almindeligt behandler -patientforhold kan i visse tilfælde forstærkes i psykoterapeutiske forhold.Der er derfor en væsentlig etisk begrundels e bag ønsket om , at uddannelsernehar en høj professionel standard. Det er såvel en faglig som en etisk nødve n-dighed, at terapeuten er fortrolig med, hvad en optimal proces er, hvornår den skal bringes til afslutning, og kender de komplikationer og muligheder for mis-1Bygger på den forudsætning, at uddannelserne har råd til at lade sig certificere.2Den reviderede betænkning om uddan nelse i psykoterapi, 2000
Side 5 af 13brug, der ligger i behandler/patientforholdet. Det påhviler psykoterapeuten at søge supervision hos erfarne kolleger, når sådanne problemstillinger viser sig med en vedholdenhed, som terapeuten ikke selv synes at kunne løse.
Side 6 af 132. Kvalitetskriterier for private uddannelser til psykotera-peut2.1 KvalitetskriterierneDet er første gang, at det offentlige fas tlægger kvalitetskriterier for uddanne l-serne til psykoterapeut. Den tværministerielle arbejdsgruppe har formuleret nedenstående kvalitetskri-terier for private uddannelser til psykoterapeut. Kriterierne omfatter både en række forudsætninger for forsvarligdrift af en uddannelse og egentlige kvali-tetskrav til indholdet af uddannelsen.Inden for psykoterapien er der stor variation i både teoretiske udgangspunkter og i arbejdsmetoder. Det kan derfor være vanskeligt at sammenligne såvel psy-koterapeutisk praksis som psykoterapeutiske læreprocesser. Kriterierne er de r-for formuleret så bredt, at de i videst muligt omfang tager hensyn til de forske l-lige uddannelsers individuelle selvstændighed med hensyn til teori - og metode-valg.De nedenstående kriterier tager bl.a. udgangspunkt i SU -konceptet udviklet af Danmarks Evalueringsinstitut. Endvidere har arbejdsgruppen hentet inspiration fra Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab og i beskrivelser afdiverse private psykoterapeutuddannelser.FormålUddannelsen skal have formuleret et formål .OptagelseskriterierUddannelsen skal have offentligt tilgængelige formulerede optagelse s-kriterier og en beskrivelse af muligheder for dispensation. Ansøgerne skal have en relevant lang eller mellemlang videregående uddannelse af psykologisk, pædagogisk eller sundhedsfaglig karakter, som fx psy-kolog, læge, lærer, sygeplejerske, socialrådgiver, ergo- eller fysiotera-peut eller pædagog. Andre med uddannelser på tilsvarende niveau k an dog optages efter en konkret vurdering. Herudover skal ansøgeren have efterfølgende praktisk anvendelse af uddannelsen i minimum 3 år eller anden relevant erhvervserfaring. Ansøgerne skal ligeledes kunne dokumentere, at de har en vis viden om psykologiske og terapeutiske teorier og principper. Dokumentation kan fx ske ved beskrivelse af ansøgernes erhvervsarbejde o.l. , ved kur-susbeviser for gennemførelse af relevante kurser mv.Uddannelsens struktur og indholdDet videnskabelige udgangspunkt, dvs. psykoterapeutisk retning, me-tode- og væ rdigrundlag for uddannelsen, skal dokumenteres. Endvidere skal uddannelsen have formuleret etiske regler for udøvelse af psykot e-rapi.
Side 7 af 13Uddannelsen skal have en formaliseret studiebeskrivelse, som skal væ-re offentligt tilgængelig . Studiebeskrivelsen skal indeholde nærmere regler for: 1) må l, indhold og længde af fagene i uddannelsen, heru nder specialiseringer,2) undervisn ings-, arbejds-, og prøveformer , 3) af-gangsprojektet/afsluttende eksamen, herunder omfang,4) beskrivelser af hovedområdet ,5) merit , 6) et forløb, som er i overens stemmelse med uddannelsens formål og 7) antal delkurser/moduler. For hvert del-kursus/modul skal der være en kursusplan, som beskriver formål, in d-hold, omfang og pensum samt kursuslitteratur.Uddannelsen skal tilrettelægges, så den har et sammenhængende forløb af minimum 4 års varighed. Som udgangspunkt skal de studerende væ re færdige med uddannelsen senest 6 år efter sta rten. Muligheder for dispensation for et længere studieforløb skal være formuleret i studiebeskr ivelsen.Uddannelsestiden skal være fastla gt i timetal fordelt på de enkelte år. Uddannelsen skal i alt svare til minimum 800 timer/lektioner. Uddannelsen skal indeholde 1) teori og metode, 2) egentera-pi/selvrefleksion, 3) supervision og 4) færdighedstræning i at udøve te-rapi/praksiserfaring.Undervisningen i teori og metode skal svare til minimum 450 timer.I undervisningen i teori skal bl.a. indgå: Pågældende psykoterapeutiske retnings historie og udvikling i samfundsmæssig sammenhæng. Teori om psykoterapibegrebets historiske udvikling. Teori om kommunikati-on. Teori om udvikling og personlighedsdannelse. Forståelse af teor i-ens implikationer for begreber som sundhed og sygdom. Teori om på-gældende psykoterapis mål, muligheder og begrænsninger. Teori om psykoterapeutiske processer. Relevant teori om relationerne i selve psykoterapien. Teori om den pågældende retnings psykoterapeutiske behandlingsforståelse. Endvidere skal der være undervisning i psyko-patologi samt i metodik og empiri fra psykoterapiforskningen og i evi-densbaserede psykoterapimetoder mv. I undervisningen i metoder og praksisskal bl.a. indgå: Relevante behandlingsmetoder og teknikker inden for den pågældende retning. Anvendelsesområder. Undersøgel-sesmetoder. Indikation og kontraindikation. Prognose. Evaluering og rapportering. Etik- og værdibegreber i behandling og i kollegiale fo r-hold.Der skal i uddannelsesforløbet være indlagt minimum 150 timer til egenterapi/selvrefleksion i gruppe, individuelt eller en kombination heraf.Der skal i uddannelsesforløbet være indlagt minimum 200 timer til s u-pervision i gruppe, individuelt eller en kombination heraf.Der skal i uddannelsesforløbet være indlagt færdighedstræning i at ud-øve terapi. Denne terapitræning skal foregå under vejledning af en erfa-ren underviser og skal ske i sammenhæng med undervisningen i teori og metode.
Side 8 af 13UnderviserneUndervisere, der underviser i den praktiske del af uddannelsen, skal have en psykoterapeutuddannelse af minimum 4 års varighed og pra k-tisk erfaring af minimum 4-5 års varighed inden for det terapiområde, de underviser i. Hvis underviseren er psykiater eller psykolog, skal han/hun have en relevant specialistuddannelse til psykoterapeut og praktisk erfaring af minimum 4-5 års varighed inden for det terapio m-råde, der undervise s i.Der kan som supplement tilknyttes undervisere med en anden uddan-nelsesbaggrund til undervisning i emneområder, der er relevante for de studerende. Disse undervisere skal have en relevant lang videregående uddannelse.Uddannelsen skal kunne dokumentere, at underviserne har tilfredsstil-lende formidlingsmæssig kompetence.Uddannelsen skal dokumentere undervisernes ansættelses - og lønfo r-hold.For fastere tilknyttede undervisere skal der være fastsat retningslinier for en løbende faglig u dvikling.UndervisningsformerDe anvendte undervisningsformer skal være begrundede og i overen s-stemmelse med formålet for uddannelsen og beskrevet klart i studiebe-skrivelsen.Eksamen/prøver /evalueringDer skal som minimum være indlagt 4 -6 eksaminer/prøver i studiefo r-løbet, som tester i hvilken grad den stude-rende har nået målet i uddannelsen både teoretisk og praktisk (kl inisk).Derudover skal der ske en løbende evaluering af de studerendes udvi k-ling.Der skal udarbejdes en årlig bedømmelse af de studerendes terapeut i-ske kompetencer. Sigtet er at vejlede og rådgive den studerende om kvaliteter, færdigheder og arbejdspunkter.Antal, former og formål med eksaminerne samt bedømmelsen af de t e-rapeutiske kompetencer skal være beskrevet i st udiebeskrivelsen.De anvendte eksamensformer skal være begrundede og i overensste m-melse med formålet for uddannelsen.Minimum 1/3 af uddannelsens eksaminer skal være eksternt bedømte.Der skal være en afsluttende eksamen, der består af en teoretisk og en praktisk (klinisk) del (laboratorieprøve) , som er eksternt bedømt, dvs. med ekstern censor og efter 13-skalaen.Uddannelsen afsluttes med den endelige eksamen. Uddannelsen skal dokumentere, at de studerende får et bevis e.l. efter den afsluttende e k-samen.Eksterne censorerDer skal være etableret et censorkorps for uddannelsen.
Side 9 af 13Fysiske faciliteterDe fysiske forhold (lokaler mv.) skal være befordrende for undervi s-ning og indlæring og understøtte de undervisningsmæssige målsætnin-ger for uddannelsen. Fx bør videoudstyr, PCere, adgang til databaser o.l. stilles til rådighed for de studerende.Intern kvalitetssikringDer skal være etableret interne kvalitetssikringsmekanismer.Sikring og opdatering af uddannelsens indhold skal ske ved systema-tisk kontakt og tilbagemelding fra relevante fagmiljøer.De uafhængige eksterne censorer skal medvirke ved kvalitetssikringen.Registrering af de studerendeAntallet af ansøgere og optagne pr. år og det samlede antal studere nde skal angives.Der skal være oversigter over frafaldsprocenten.Der skal være oversigter over den gennemsnitlige studietid.Der skal være oversigter over studerende p å dispensation inkl. begru n-delse.Organisation og ledelseDer skal være en ansvarlig leder for uddannelsen.De organisatoriske og ledelsesmæssige forhold, herunder kompetenc e-fordelingen, skal være nedskrevet.Der skal være en administrativ funktion, som k an varetage administra-tive opgaver, fx indskrivning af nye studerende, kur-sus/skemaplanlægning, udstedelse af eksamensbeviser mv.Der skal være en studie - og erhvervsvejleder.Der skal udpeges en overordnet uddannelsesansvarlig, der har en psy-koterapeutisk uddannelse af minimum 4 års varighed , og som har en længerevarende erfaring som supervisor og som eksaminator/censor .Den uddannelsesansvarlige skal sikre, at eksaminerne er af høj kvalitet.Der skal være nedsat et kursusråd bestående af studerende, undervisere, supervisorer, kursuslederen og den uddannelsesansvarlige. Kursusrådet skal deltage løgning og opfølgning af uddannelsen.ØkonomiUddannelsen skal kunne dokumentere et stabilt økonomisk grundlag for uddannelsen.Uddannelsen skal kunne dokumentere, at indtægterne i forbindelse med uddannelsen (elevbetaling, driftstilskud mv.) står i et hens igts-mæssigt forhold til udgifterne ved driften af uddannelsen. Uddannelsen skal kunne fremlægge årlige regnskaber, der er påtegnede af en revisor.
Side 10 af 132.2 Vurdering af kvalitetskriterierneArbejdsgruppen er af den opfattelse, at de kvalitetskriterier, der fremgår af oplægget, vil kunne bidrage til at sikre en forsvarlig faglig uddannelse af psy-koterapeuter.Kravene til uddannelsen længde og timetal medfører dog, at visse af de eksiste-rende - formentlig udmærkede korterevarende uddannelser ikke har mulighed for at opfylde kriterierne. Endvidere betyder kravet om det videnskabelige udgangspunkt for den psykoterapeutiske retning, at visse nyere retninger i n-den for psykoterapiens verden formentlig ikke opfylder kriterierne.Ved udarbejdelsen af oplægget om kvalitetskriterier har f okuspunktet for ar-bejdsgruppen været udøvende psykoterapeuter og ikke personer, der fx ud-danner sig til psykoterapeut af forskellige personlige årsager . Arbejdsgruppen er derfor af den opfattelse, at vi ikke bør slæ kke på kriterierne for private ud-dannelser til psykoterapeut.2.3 Om oplæggets tilblivelseArbejdsgruppen har holdt i alt 3 møder. Opgaven var ukendt land for alle med-lemmer af arbejdsgruppen, og udkastet til kvalitetskriterier er udformet med udgangspunkt i SU-konceptet udviklet af Danmarks Evalueringsinstitut. End-videre har arbejdsgruppen fundet inspiration i Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab og i diverse beskrivelser af private psykoterapeut-uddannelser.Udkastet blev i februar 2004 sendt til udtalelse hos professor Lars Göran Öst,Stockholm Universitet, og professor Michael Helge Rønn estad, Universitetet i Oslo. Begge professorerne var positive over for oplægget, og deres kvalitet s-forbedrende bemærkninger b lev i vidt omfang indarbejdet i udkastet.Det tilrettede udkast blev derefter den 23. marts 2004 sendt til høring hos en bred kreds af psykoterapeutforeninger, uddannelser m.v. samt Dansk Psykolog-forening og Dansk Psykiatrisk Selskab.Langt de fleste af høringssvarene er positive med konstruktive forslag til æ n-dringer. Der er en lang række sammenfaldende forslag til ændringer, men der er også visse essentielle steder en ret stor divergens i forslag ene.Ved vurderingen af, hvilke ændringsforslag, der skul le indarbejdes i oplægget til kvalitetskriterier, har arbejdsgruppen taget udgangspunkt i bemærkningerne fra de uvildige udenlandske professorer. Arbejdsgruppen har derefter i videst muligt omfang indarbejdet de sammenfaldende forslag i oplægget.Liste over høringsparterne er listet i bilag 1.3Undervisningsministeriets repræsentant i arbejdsgruppen tager forbehold for dette pga. Undervisningsministeriets manglende faglige indsigt i området.
Side 11 af 133. Den videre procesMed henblik på at gøre kvalitetskriterierne for private uddannelser til psykot e-rapeut kendte i omverdenen har socialministeren, undervisningsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren besluttet, at der sættes initiativer i gang, dels målrettet kommuner og amtskommuner, dels målrettet borgerne og dels målre t-tet private uddannelser til psykoterapeut.3.1 Initiativ rettet mod kommuner og amtskommunerSocialministeren sender et brev til samtlige kommuner og amtskommuner med orientering om baggrunden for arbejdsgruppens arbejde vedlagt dette oplæg om kvalitetskriterier for indhold og struktur af private psykoterapeutuddannelser. Det anføres i brevet , at (amts)kommunerne i forbindelse med overvejelser om brug af psykoterapeuter efter bl.a. den sociale lovgivning nu kan efterspørgepsykoterapeuter, der er uddannet fra en uddannelse, der er i overensstemmelse med kvalitetskriterierne.I brevet orienteres om, at dokumentation for, at uddannelsen er i overensstem-melse med kvalitetskriterierne, sker ved, at uddannelserne beder et anerkendt uafhængigt evalueringsinstitut om at foretage en evaluering. Udgifterne til ev a-lueringen afholdes af uddannelserne.Formålet er at højne kva liteten i de tilbud som (amts)kommunerne giver bor-gerne. Hvis (amts)kommunerne begynder kun at benytte psykoterapeuter fra uddannelser, der lever op til kvalitetskriterierne, kan det forventes, at andre uddannelser justerer indholdet i retning af kvalitetskriterierne. Dermed vil der på sigt komme et generelt kvalitetsløft i uddannelserne. 3.2 Initiativ rettet mod borgerneEt meget væsentligt formål med at sætte arbejdet i gang med at udarbejde kva-litetskriterier for indhold og struktur for private uddannelser til psykoterapeut var, at borgerne skulle have bedre mulighed for at orientere sig i psykotera-peutverdenen.Socialministeriet vil derfor udarbejde en oplysningspjece til borgerne med råd om, hvordan de skal forholde sig, hvis de ønsker at få psykoterapihjælp. Pjecen skal også i populær form beskrive , hvilken kvalitetsstandard en uddannelse bør have.3.3 Initiativ rettet mod private uddannelser til psykoterapeutDe forskellige psykoterapeutforeninger og de øvrige høringsparter får tilsendtoplægget om kvalitetskriterier for private uddannelser til psykoterapeut.
Side 12 af 13I brevet orienteres om, hvordan uddannelserne skal forholde sig, hvis de ønsker en evaluering af deres uddannelse. Samtidig orienteres om, hvad socialministe-ren har skrevet til amtskommuner og kommuner.For at fremme processen med at de private uddannelser lader sig evaluere, vil Socialministeriet øremærke et beløb til brug for delvis finansiering af den før-ste årgang af evalueringer.
Side 13 af 13Bilag 1Høringsparter*SPUD (Sammenslutningen af Psykoterapeutiske Uddannelsesinstitutio-ner i Danmark)*Psykoterapeut Foreningen*Bodynamic International (Støtter svaret fra Psykot erapeut Foreningen og SPUD)*Dansk Institut for Psykoterapi (Støtter svaret fra Psykoterapeut Foreningen)*Gestaltterapeutisk Institut ApS (GI) (Støtter svaret fra Psykoterapeut Foreningen)*ID-terapeutisk Institut (Støtter svaret fra Psykoter apeut Foreningen)*Psykoterapeutisk Institut (Støtter svaret fra Psykoterapeut Foreningen)*Nordisk Gestalt Institut (Støtter svaret fra Psykoterapeu tforeningen)*Vedfeltinstituttet for integreret psykoterapi og kypernetisk psykologi (Støtter svaret fra Psykoterapeut Foreningen)*Praktiserende psykoterapeuter i Danmark*Psykoterapeut Skolen*Terapeutforeningen TF*Bodymind Institute*Dansk forening for systemisk terapi og konsultation (STOK)*Den sociale Diplomuddannelse i Familieterapi*GIS-INTERNATIONAL*Gråbrødre Instituttet (efteruddannelse ud fr a en psykodynamisk, systemisk og eksistentiel referenceramme)*ID-psykoterapeut Claus Nielsen og Suzan Erritzøe*Inge Hauch (Leder af Børne - og Familiecentret Spiren)*NLP Psykoterapeut Forening*Dansk Psykolog Forening*Dansk Psykiatrisk Selskab*Psykiatrisk overlæge Anne Lindhardt, RH