Forslag til lov om ændring af forskellige love på sun d- hedsområdet  ( Konsekvensrettelser  som  følge  af   kom- munalreformen) § 1 I lov nr. 114 af 21. marts 1979 om foranstaltninger mod smitsomme syg- domme, som ændret ved lov nr. 139 af 2. marts 1994, lov nr. 345 af 17. maj 2000, lov nr. 145 af 25. marts 2002 og lov nr. 69 af 4. februar 2004, foreta- ges følgende ændringer: 1. § 3 affattes således: § 3. For hver region nedsættes en epidemikommission, der består af en politimester, udpeget af Justitsministeriet, en embedslæge, udpeget af e m- bedslægeinstitutione n, en dyrlæge, udpeget af Fødevared  irektoratet, en regionschef, udpeget af Told- og Skattestyrelsen, samt tre af regionsrådet valgte medlemmer. Politimesteren, i København politidirektøren,   er for- mand for kommissionen. Stk. 2. Valget af de regionale medlemmer har virkning for den regionale valgperiode.” 2. I § 28, stk. 1, 1. pkt., ændres ”Amtskommunerne samt Københavns, Fr  e- deriksberg og Bornholms kommuner” til: ”regionerne”. § 2 I lov nr. 436 af 14. juni 1995 om røgfri miljøer i offentlige lokaler, transpor  t- midler  og  lignende,  som  ændret  ved   lov  nr.  1313  af  20.  december  2000, foretages følgende ændri  nger: 1. I overskriften i kapitel 2 ændres ” amtskommunertil: ”regioner”. 2. I § 2 ændres ”amts råd” til: ”regionsråd”. 3. I § 2 b, stk. 2 og 3, ændres ”amtsrådet” til: ”regionsrådet”. 4. I § 10 a, stk.2, æn   dres ”amtskommunen” til: ”regionen”. 5. Kapitel 4 ophæves. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 30. november 2004 Kontor: 1.s.kt. J.nr.: 2004-2413-299 Sagsbeh.: CAV Fil-navn: samlelov-udkast 30.11.04
§ 3 I lov om apoteksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 657 af 28. juli 1995, som blandt andet ændret  ved lov nr. 1042 af 23. december 1998, lov nr. 493 af 7. juni 2001, lov nr. 145 af 25. marts 2002, lov nr. 382 af 28. maj 2003 og senest ved lov nr. 214 af 31. marts 2004, foretages følgende æ  n- dringer: 1. I § 4, stk. 2, nr. 3, ændres ”region” til:  ”område”. 2. I § 54, stk. 1, ændres ” , en amtskommune, Hovedstadens Sygehusfæ l- lesskab og Bornholms Kommune” til: ”  og en region”. 3. I § 54, stk. 2, ændres ” , en amtskommune, Hovedstadens Sygehusfæ l- lesskab eller Bornholms Kommune” til: ”eller en region”. 4. § 55, stk. 1, affattes således: ”En regions sygehusapotek eller sygehusapoteksfilial kan levere lægemi d- ler og andre varer til regionens egne sygehuse og tilknyttede behandlings- institutioner m.v., jf. sundhedslovens § 75, stk. 2.” 5. I § 55, stk. 3, ændres ”amternes og H:S’” til: ”reg ionernes”. 6.  I  §  66  ændres  ”Amtsrådsforeningen   i  Danmark”  til:  ”regionerne  i  for- ening”. 7. Bilag A affattes således: Bilag A Landets inddeling i områder, jf. § 4, stk. 2, nr. 3. Område I: Region Nordjylland og Region Midtjylland Område II: Region Syddanmark Område III: Region Hovedstaden og Region Sjælland” . § 4 I lov om udøvelse af lægegerning, jf. lovbekendtgørelse nr. 272 af 19. april 2001, som ændret ved  § 18 i lov nr. 145 af 25. marts 2002 og § 18 i lov nr. 69 af 4. februar 2004, foretages følgende æ  ndringer: 1. I § 2, stk. 6, 1. pkt., ændres ”kommunernes sygehuse, Hovedstadens Sygehusfæ llesskab” til: ”regionernes sygehuse”. 2. I § 2, stk. 6, 2. pkt., ændres ”bestyrelsen for Hovedstadens Sygehusf æ l- lesskab og Amtsrådsforeningen i Danmark” til: ”regionerne i forening”. 3. § 4 b, stk. 1, affattes således:
§ 4 b. Regionerne nedsætter i forening  regionale videreuddannelsesråd for læger  for henholdsvis 1)   Hovedstadsregionen og Region Sjælland, 2)   Region Syddanmark og 3)   Region Midtjylland og Region Nordjylland. 4. I § 4 b, stk. 2, ændres ”regionens amter og Hovedstadens Sygehusfæ  l- lesskab” til: ”regionerne”. 5. I § 5 f, stk. 1, og i § 14, stk. 1, ændres ”kommunale lægestillinger samt i lægestillinger ved Hovedstadens Sygehusfællesskab” til: ”regionale læg   e- stillinger”. § 5 I lov nr. 402 af 28. maj 2003 om et videnskabsetisk komitésystem og be- handling af biomedicinske forskningsprojekter, som ændret ved lov nr. 440 af 9. juni 2004 om Det Etiske Råd, foretages følgende ændri  nger: 1.    I § 2, stk. 1, 1. pkt., ændres ”Amtsrådene” til: ”Regionsrådene”. 2.    I § 2, stk. 1, 2. og 3. pkt., ændres ” amtsråd” til: ”regionsråd”. 3.    § 2, stk. 2, ophæves . 4.    I § 3, stk. 2, ændres ”den region”  til: ”den eller de regioner”. 5.    I § 3, stk. 3, ændres ”amtsrådet” til: ”regionsrådet” . 6.    I § 3, stk. 6, og i § 4, stk. 6, ændres ”amtskommunale” til: ”for region  s- rådene gældende”. 7.    I § 28, stk. 1, 1. pkt., ændres ”amtskommunerne” til: ”regionerne”. 8.    § 28, stk. 1, 2. pkt., ophæves . 9.    I § 28, stk. 1, 3. pkt., og stk. 5, ændres ”amtskommune” til: ”region”. 10. § 28, stk. 1, 4. pkt., ændres ” Amtskommunen” til: ”Regionen”. 11. I § 28, stk. 3, ændres  ”den kommunale styrelseslov § 16, stk. 10.” til: ”lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedst a- dens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab § 11.” , og to steder ændres  ”Amtsrådet” til: ”Regionsrådet”. § 6 I lov nr. 440 af 9. juni 2004 om Det Etiske Råd foretages følgende æ  ndring:
1. I § 8, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., ændres ”amtsråd” til: ”regionsråd”. § 7 I  lov  nr.  XXX  (L  84)  [opdateres  efter  vedtagelse]  om  fremskaffelse  af  hu- mant  blod  til  behandlingsformål  (blodforsyningsloven)  foretages  følgende æn dringer: 1. I § 4, stk. 3, ændres ”amtskommunerne   og  Hovedstadens Sygehusfæ l- lesskab” to steder til: ”regionerne”. 2. I § 5 ændres ” Amtskommunen og Hovedstadens Sygehusfælle sskab” til: ”Regionen”  og ”amtslige donororganisation” ændres til: ”regionale donoro  r- ganisation”. 3. I  §  12,  stk.  2,  ændres  ” Amtskommunen  og  Hovedstadens  Sygehusfæ l- lesskab” til: ”Regionen”. § 8 Loven træder i kraft den 1. ja nuar 2007.
Bemærkninger til lovforslaget 1. Almindelige bemærkninger Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform. Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004. Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grun  d- læggende ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark. Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sek- tor. Fem nye regioner får ansvaret for sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftsopgaver for ko m- munerne. Reformen indebærer, at amtskommunerne, H :S og Hovedstadens Udvik- lingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndighe- der, og at antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres til tre til to. Det foreliggende lovforslag udmønter den del af aftalen, der vedrører   til- pasningen af den eksisterende lovgivning til den nye regionale struktur i et antal love på sundhedsområdet, hvor der er tale om mindrekonsekvensret- telser. Følgende love ændres: lov nr. 114 af 21. marts 1979 om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme, lov  nr.  436  af  14.  juni  1995  om  røgfri  miljøer  i  offentlige  lokaler, transportmidler og lignende, lovbekendtgørelse nr. 657 af 28. juli 1995  om apotekervirksomhed, lovbekendtgørelse nr. 272 af 19. april 2001  om udøvelse af læg  e- gerning, lov nr. 402 af 28. maj 2003 om et videnskabsetisk komitésystem og behandling af biomedicinske forskningsprojekter, lov nr. 440 af 9. juni 2004 om Det Etiske Råd samt lov nr. XX om fremskaffelse af humant blod til behandlingsformål. Ved lovforslaget ændres de regler i loven e, der regulerer amtskommuner- nes  opgavevaretagelse,  herunder  regler,  der  tillægger  amtskommunerne
en myndighedskompetence, idet det foreslås, at regionsrådet i de nye regi- oner skal varetage denne opgave. Der foretages ikke i lovforslaget andet end konsekvensændringer som fø  l- ge af kommunalreformen. Til de love, hvor konsekvensændringerne er m e- re  omfattende  end  direkte  ændring  til  region,  regionsråd  m.v.  bemærkes følgende: 1.1. Ændringen af lov om apotek   svirksomhed 1.1.1. Inddeling af landet i apoteksregioner Apotekerlovens § 4, stk. 2, nr. 3, fastslår, at et apotek kan nedlægges, hvis apotekeren tilbydes bevilling til et andet apotek inden for samme region. Med lovforslaget foreslås begrebet ”region” ændret til ”område” for ikke at skabe  grundlag  for  forveksling  mellem  ”apoteksregioner”  og  de  fremtidige regioner. Danmark er efter gældende regler inddelt i 3 apoteksregioner . Den nuvæ- rende inddeling af landet i tre apoteksområder foreslås opretholdt, idet den geografiske afgrænsning af områderne foreslås angivet ved de kommende regioner,  således  at  den  nuværende  geografiske  udstrækning  af  de  tre apoteksområder så vidt muligt søges fastholdt. 1.1.2. Regler om offentlige sygehusapoteker Efter apotekerlovens § 54 kan amtskommunerne, Hovedstadens Sygehus- fællesskab og Bornholms Kommu ne oprette sygehusapoteker og sygehus- apoteksfilialer. Som følge af nedlæggelsen af amterne og oprettelse af fem nye regioner, der skal varetage sygehusdriften, foreslås bestemmelsen ændret, således at regionerne tillægges adgang til at oprette sygehusapot eker og sygehus- apoteksfilialer. Apotekerlovens § 55, stk. 1, fastlægger sygehusapotekernes leverancea d- gang. Bestemmelsen foreslås videreført, idet ”amtskommune” ændres til ”region”. Der er ikke tilsigtet en udvidelse af sygehusapotekernes leveran- ceadgang. Ændringen indebærer alene, at regionernes sygehusapoteksb    e- tjening samles i færre regioner som konsekvens af, at driften af sygehu s- væsenet samles i færre reg  ioner. Efter  apotekerlovens  §  55,  stk.  3,  kan  indenrigs-  og  sundhedsministeren tillade et af amternes eller H:S’ sygehusapoteker at levere radioaktive læ- gemidler til sygehuse og institutioner omfattet af § 55, stk. 1, som ikke tilhø- rer sygehusapotekets ejer. Det foreslås, at bestemmelsen ændres, således at ministeren bemyndiges til at tillade et af regionernes sygehusapoteker at foretage den nævnte lev e- ring.
1.1.3. Udpegning af takstkonsulent Efter  apotekerlovens  §  66  beskikker  indenrigs-  og  sundhedsministeren  7 takstkonsulenter, der bistår Lægemiddelstyrelsen i forbindelse med afgive l- se af udtalelse til ministeren om regler vedrø rende apotekernes priser ved salg af lægemidler til forbrugerne, jf. apotekerlovens § 44. En takstkons u- lent beskikkes efter indstilling fra Amtsrådsforeningen. Det foreslås, at adgangen til at indstille en takstkonsulent fremover tillæ g- ges regionerne i fællesskab . 1.2. Ændringen af lov om et videnskabsetisk komitésystem og behandling af biomedicinske forskningsprojekter Ifølge den gældende komitélov nedsætter amtsrådene regi  onale vi- denskabsetiske komitéer. Et amtsråd kan nedsætte en eller flere komitéer inden for sit geografiske område, ligesom en komité kan nedsættes af flere amtsråd. Der er i dag etableret i alt 8 videnskabsetiske komitéer, som fordeler sig således: 2 for Københavns og Frederiksberg kommuner, 1 for Københavns Amt, 1 for Bornholms Regionsråd, Frederiksborg, Roskilde, Storstrøms og Vestsjællands amter, 1 for Vejle og Fyns amter, 1 for Ribe, Ringkøbing og Sønderjyllands amter, 1 for Århus    Amt og 1 for Viborg og Nordjyllands am- ter. Den nuværende praksis med fleksibel adgang for  amtskommunerne til at nedsætte regionale komitéer på tværs af amtskommunale grænser  sø ges videreført med forslaget . Beslutning om etablering af de videnskabsetiske komitéer og om et eventuelt samarbejde herom med andre regioner forud- sættes forberedt af de forberedelsesudvalg, der nedsættes for de respekt  i- ve regioner i forbindelse med kommunalreformen. 1.3. Ændringen af lov om fremskaffelse af humant blod til behandlingsfo   r- mål (blodforsyn ingsloven) Med forslaget overføres de opgaver vedrørende blod til behandling  sformål, som amterne hidtil har varetaget, til de nye regioner. Desuden  overføres  de  amtslige  donororganisationers  adgang  til  at  indgå aftaler med regionerne til regionale donororganisationer. I dag er de frivillige bloddonororganisationer organiseret i omkring 80 lokale donorkorps,  der  er  tilknyttet  et  eller  flere  sygehuse.  Korpsene  arbejder  i hvert amt sammen i en amtskomité. De eksisterende amtskomitéer vareta- ger  fælles  in teresser  for  korpsene,  herunder  forhandlinger  med  sygehus- myndighederne og kampagner for at hverve nye donorer. De lokale donor- korps er tilsluttet Landsorganisationen Bloddonorerne i Danmark.
Når  amterne  nedlægges  pr.  1.  januar  2007  forventes  det,  at  de  fr ivillige bloddonororganisationer tilpasser deres organisation til den nye kommuna- le og regionale struktur. 2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige De økonomiske konsekvenser drøftes i øjeblikket med de kommunale pa   r- ter, jf. Vejledning om Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). Det indebæ- rer, at der vil kunne ske ændringer i de anførte skøn for de økonomiske konsekvenser, når lovforslaget fremsættes for Folketinget den 26. januar 2004. Lovforslaget skønnes  ikke at have økonomi ske eller administrative konse- kvenser af betydning for de statslige myndigheder. Lovforslaget  indeholder  konsekvensændringer  som  følge  af  strukturrefo  r- men, der indebærer nedlæggelse af amt  skommunerne. Forslaget skønnes ikke at  indebære økonomiske konsekvenser for regi  o- nerne. Lovforslaget skønnes ikke at indebære   administrative eller økonom iske konsekvenser for kommunerne. 3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhver  vslivet Lovforslaget indebære r ingen økonomiske eller administrative konsekve n- ser. Ændringerne af bestemmelserne om sygehusapotekerne tilsigter således ikke en udvidelse af sygehusapotekernes leveringsadgang, idet leverings- området fortsat vil omfatte sygehusvæ senet med tilknyttede institutioner. 4. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. 5. Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter. Vurdering af konsekvenserne af lovforslaget Positive Konsekvenser/mindreudgifter Negative Konsekvenser/merudgifter Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regio- ner - -
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regio- ner - - Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet - - Administrative konsekvenser for erhvervslivet - - Miljømæssige konsekvenser - - Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter Bemærkninger til de enkelte bestemme   lser i lovforslaget Til § 1 Der er alene tale om en redaktionel ændring som en følge af, at amterne nedlægges  og  erstattes  af  fem  folkevalgte  regioner.  Københavns,  Fred  e- riksberg  og  Bornholms  kommuner  samt  Københavns  lufthavn  i  Kastrup bliver  med  den  nye  regionsinddeling  en  del  af  Region  Hovedstaden.  Der henvises til de almindelige bemærkninger. Til § 2 Forslaget er en konsekvensændring som følge af kommunalreformen. Der henvises til de almindelige bemærkninger ove nfor. Til § 3 Ændringen    i nr. 1 indebærer, at begrebet ”region” ændres til ”område”. Om baggrunden herfor henvises til de almindelige bemærkninger. Ændringen    i nr. 2 og 3 indebærer, at amtsko mmunernes, Hovedstadens Sygehusfællesskabs og Bornholms  Regionskommunes adgang til at opret- te sygehusapotek og sygehusapoteksfilial tillægges regionerne. Bestemmelsen i nr. 4 fastlægger sygehusapotekernes leveranceadgang. Bestemmelsen svarer til den nugældende § 55, stk. 1, i lov om apoteksvir k- somhed. Med ændringen af ”amtskommune” til ”region” er der ikke tilsigtet en udvidelse af sygehusapotekernes leveranceadgang. Ændringen ind   e- bærer alene, at regionernes sygehusapoteksbetjening samles  i færre reg i- oner som konsekvens af, at driften af sygehusvæsenet samles i færre reg  i- oner. Bestemmelsens formulering er endvidere tilpasset formuleringen af § 75, stk. 2, i regeringens forslag til sundhedsloven. Ændringe   n i nr. 5 indebærer , at levering af radioaktive lægemidler til syg e- huse og institutioner, der ikke tilhører sygehusapotekets ejer, jf. § 55, stk. 1, fremover efter indenrigs- og sundhedsministerens tilladelse kan ske af et sygehusapotek i en region. Leveringen varetages i dag af Hovedstadens Sygehusfællesskabs sygehusapotek, hvilket forudsættes videreført.
Bestemmelsen i nr. 6 indebærer, at adgangen til at indstille én af i alt syv takstkonsulenter til indenrigs- og sundhedsministeren tillægges regionerne i forening. Danmark er efter gæ ldende regler inddelt i 3 apoteksregioner, hvoraf Region I omfatter Nordjyllands Amt, Viborg Amt, Ringkøbing Amt og Århus Amt, Region II omfatter Ribe Amt, Vejle Amt, Sønderjyllands Amt og Fyns Amt og Region III omfatter Vestsjællands Amt, Storstrøms Amt  , Købe n- havns Kommune, Frederiksberg Kommune, Københavns Amt, Fr e- deriksborg Amt, Roskilde Amt og Bornholms Kommune. Den nuværende inddeling af landet i tre apoteksområder foreslås med nr. 7, opretholdt, idet den geografiske afgrænsning af områderne foreslås an- givet ved de kommende regioner, således at den nuværende geografiske udstrækning af de tre apoteksomr åder så vidt muligt søges fastholdt. Det foreslås, at apoteksområderne får følgende opdeling: Område I: Region Nordjylland og Region Midtjylland Område II: Region Syddanmark Område III: Region Hovedstaden og Region Sjælland. Til § 4 Der er alene tale om en redaktionel ændring som en følge af, at de amtsl  i- ge opgaver samt opgaverne under Hovedstadens Sygehusfællesskab fly t- ter over i de fem nye regioner. Der henvises til de almindelige bemærkni n- ger. Til § 5 Ifølge den gældende komitélov nedsætter amtsrådene regionale v  i- denskabsetiske komitéer. Et amtsråd kan nedsætte en eller flere komitéer inden for sit geografiske område, ligesom en komité kan nedsættes af flere amtsråd. Denne praksis søges viderefø  rt med forslagets nr. 1-3, idet der også med den nye regionale inddeling i 5 regioner kan være behov for mere end én komité i visse regioner, mens andre regioner kan have så få anmeldelser, at de med fordel kan gå sammen om en fælles komité. Nr. 4-6 omhandler alene konsekvensændringer som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne og oprettelsen af regionerne. Vedrørende  nr. 7 om medlemsperioden i komitéerne gælder det, at såvel medlemmerne af de regionale komitéer som af Den Centrale Videnskabse- tiske Komité vælges for 4 år ad gangen, svarende til den amtskommunale valgperiode. Komitéernes aktuelle funktionsperiode, der udløber ultimo
2005, vil som følge af forlængelsen af de nuværend   e amtsråds funktions- periode blive forlænget med et år til udgangen af 2006. Herefter vil de nye regionsråd skulle udpege medlemmer. Beslutning om etablering af de videnskabsetiske komitéer og om et even- tuelt samarbejde herom med andre regioner forudsættes  forberedt af de forberedelsesudvalg, der nedsættes for de respektive regi oner i forbindelse med kommunalreformen. Regulering af denne 1-års forlængelse af komitéernes funktionsperiode vil ske i forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommun erne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, som forlænger fun ktionsperioden for de udvalg m.v., som amtskommunerne har været forpligtet til at nedsæ  tte. Opgaven med at finansiere de regionale komitéer foreslåsmed nr. 8, 10 og 11 ligeledes uændret overført fra amtskommunerne og H  ovedstadens Sy- gehusfællesskab  til regionerne. Ændringerne i nr. 9 og 12 er en konsekvens af nedlæggelsen af Hovedst    a- dens Sygehusfællesskab samt af, at lov om kommunernes st yrelse æn d- res. Til § 6 Forslaget er en konsekvensændring som følge af kommunalreformen. Der henvises til de almindelige bemærkninger ove nfor. Til § 7 Bestemmelsen i nr. 1 omhandler regler om amtskommunernes levering af blod til Statens Serum Instituts forskning i og udvikling af lægemidler bas e- ret på blod. Med lovforslaget overføres opgaven med levering af blod til Statens Serum Institut til regionerne. Bestemmelsen i nr. 2, omhandler aftaler mellem amtskommunerne og de amtslige donororganisationer om betingelserne for at afgive og modtage blod. Med lovforslaget overføres opgaven med at indgå sådanne aftaler til regionerne og regionale donororganisationer. Bestemmelsen i nr. 3, omhandler amtskommunernes årlige redegørelse til Lægemiddelstyrelsen om deres tapning af og anvendelse af blod. Med lo v- forslaget overføres opgaven med at udarbejde denne redegørelse til regi  o- nerne. Til § 8 Bestemmelsen indebærer, at loven træder i kraft 1. januar 2007 samtidig med ikrafttrædelsen af de øvrige lovændringer, der sker som    følge af  kom- munalreformen.