Forslag
til
Lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæs e-
net
Kapitel 1
Patientkontorernes opgaver
§ 1. De i regionerne oprettede patientkontorer skal bistå patienter
med vejledning og rådgivning om reglerne efter denne lov, jf. sund-
hedslovens § 50. Patientkontorerne skal endvidere bistå patienterne
med videresendelse og udformning af klager eller erstatningskrav til
rette myndighed.
Stk. 2. Klager, anmeldelser m.v., som sendes til patientkontoret, an-
ses for indgivet hos rette myndighed på det tidspunkt, hvor de mod-
tages i patientkontoret.
Kapitel 2
Klageadgang
Klager over sundhedspersoners faglige virksomhed
§ 2. Sundhedsvæsenets Patientklagenævn behandler klager over
den faglige virksomhed, der udøves af personer inden for sundhed s-
væsenet, jf. § 4. Dette gælder dog ikke for klager, for hvilke der i ø v-
rigt i lovgivningen er foreskrevet en særlig klagea dgang.
Stk. 2. Herudover skal Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyre lsen
til Patientklagenævnet indbringe sager, som styrelsen finder, vil kun-
ne give grundlag for kritik eller anden sanktion over for personer in-
den for sundhedsvæ senet.
§ 3. Patientklagenævnet kan give udtryk for sin opfattelse af sagen,
herunder eventuelt fremsætte kritik over for den pågældende sun d-
hedsperson og personer, der handler på disses ansvar, eller søge
iværksat andre san ktioner.
§ 4. Patientklagenæ vnet behandler klager over de ved særlig lovgi v-
ning autoriserede personer inden for sundhedsvæsenet, jf. dog stk. 2
og 3.
UDKAST
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
1. december 2004
Kontor: 1.s.kt.
J.nr.:
2004-1610-12
Sagsbe.: DK
Fil-navn: lovforslag klage- og erst. høring