Socialudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K Dato: Ministeren Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 92 13 11 www.minff.dk RTH/ J. nr.  210-498 Under henvisning til Folketingets brev af 7. juli 2004 følger hermed  –  i 70 ek- semplarer –  ministeren for Familie- og Forbrugeranliggenders svar på spørgsmål nr.  155 til Socialudvalget. Spørgsmål nr. 155: ”Der ønskes en beregning af omkostningerne ved at hæve de beløbsgræ nser, der bestemmer hvornår og i hvilket omfang man får økonomisk friplads til børnepa s- ning. Der ønskes dels beregninger, hvor både bun  dgrænse (den højeste indkomst, der gives økonomisk friplads) og topgræ   nse (den laveste indkomst, der ikke giver økonomisk friplads) hæves med 25.000 henholdsvis 50.000 kr. Dels beregninger hvor bundgrænsen fastholdes, mens topgrænsen hæves med 25.000 kr. henhold vis 50.000 kr. I de sidste beregninger skal aftrapningsprocenten reduceres, så a f- trapningen strækker sig over der længere aftrapningsinterval.” Svar: Indledningsvist skal jeg beklage igen, at besvarelsen af spørgsmålet har været længe under vejs grundet de samme tekniske vanskelighede  r med de data, der lig- ger til grund for besvarelsen. Jeg har indhentet følgende bidrag fra Finansminist e- riet til besvarelse af spørgsm å let; ”I 2005 kan der opnås fuld økonomisk friplads ved en indkomst på op til 127.601 kr. (bundgrænsen). Den økonomiske f   riplads bortfalder ved en indkomst på over 395.900 kr. (topgrænsen). Øges disse indkomstgrænser med 25.000 kr., vil det medføre en offentlig meru d- gift på ca. 240 mio. kr. Heri er medregnet et tabt garantitillæg på godt 20 mio. kr. Øges grænserne i stedet med 50.000 kr., bliver den offentlige merudgift ca. 500 mio. kr., hvoraf ca. 40 mio. kr. er tabt garantitillæg1. 1Garantitillægget er en mulighed for kommuner med pasningsgaranti til at øge forældrebeta- lingen med indtil 3 pct. af udgiften for forældre uden friplads. Øges indkomstgrænserne, er flere forældre omfattet af den økonomiske friplads, og der kan derfor ikke opkræves garanti- tillæg hos disse forældre.
Fuld økonomisk friplads giver forældrene et tilskud, svarende til taksten, på 30 pct. af udgiften til det pågældende pasningstilbud. Ved en in   dkomst på mellem 127.601 kr. og 130.425 kr. reduceres fripladstilskuddet med 1,5 procentenheder. For hver 2.824 kr. indkomsten derudover overstiger 130.425 kr. reduceres fri- pladstilskuddet med yderligere 0,3 procentenheder. Indkomstintervallerne på 2 824 k r. beregnes ifølge bekendtgørelsen som forskellen mellem top - og bun d- grænse divid  eret med 95. Øges topgrænsen med 25.000 kr. samtidig med, at bundgrænsen fastho ldes, bliver aftrapningsintervallet længere og indkomstintervallet for den tri  nvise reduktion af fripladstilskuddet øges fra 2.824 kr. til 3.087 kr. For en given indkomst vil den e f- fektive aftrapningsprocent dermed være r  educeret. F.eks. vil det ved en indkomst på 200.000 kr. betyde, at den effektive aftrapningsprocent ville falde fra 9 pr o- centenheder til 8,4 procentenheder. En sådan forøgelse af topgrænsen vil medføre en offentlig merudgift på 130 mio. kr. Øges topgrænsen med 50.000 kr. samtidig med, at bundgrænsen fastho ldes, øges indkomstintervallet for den trinvise reduktion af fripladstilskuddet fra 2.824 kr. til 3.351 kr. Dette vil give en offentlig merudgift på knap 280 mio. kr.”.                  Henriette Kjær                                                                   / Rikke Thoning