Socialudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K Dato: Ministeren Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 92 13 11 www.minff.dk RTH/ J. nr.  210-498 Under henvisning til Folketingets brev af 7. juli 2004 følger hermed  –  i 70 ek- semplarer –  ministeren for Familie- og Forbrugeranliggenders svar på spørgsmål nr.  154 til Socialudvalget. Spørgsmål nr. 154: ”Hvad ville omkostningerne være ved at nedsætte forældrebetalingen for offentlig børnepasning fra de nuværende maksimalt 33 pct. for alle dagti   lbud til maksimalt 20 pct. af de budgetterede udgifter efter § 15 stk. 1, for de 0-2 årige, maks imalt 25 pct. for de 3-5 årige og maksimalt 30 pct. for de 6 -10 årige? Der ønskes en bere  g- ning for de 3 kategorier.” Svar: Indledningsvist skal jeg beklage, at besvarelsen af spørgsmålet har været længe under vejs grundet tekniske vanskeligheder med de data, der ligger til grund for besvarelsen. Jeg har indhentet følgende bidrag fra Finansministeriet til besvarelse af spørgsm å let; ”Den umiddelbare omkostning1, opgjort som reduktionen i den årlige e ffektive forældrebetaling efter søskendetilskud og friplad   stilskud ved forslaget, vurderes, under de nedenfor angivne antagelser, at være på knap 1,8 mia. kr. i 2005   -niveau, jf. tabel 1. Tabel 1. Årlig Forældrebetaling, 2005 ------------------------------ mio. kr. -------------------------------------- 0-2-årige 2.599 1.674 -925 3-5-årige 2.540 2.019 -521 6-9-årige 1.881 1.510 -371 10+ årige 211 255 44 I alt 7.231 5.458 -1.773 Anm.: Gældende regler skal i dette tilfælde forstås som gældende regler ekskl. de nye regler for økonomisk friplads. De nye regler for økonomisk friplads giver pga. udligning stilskud en merudgift på 14,5 mio. kr. Når de 10+ årige er påvirket af ændringen skyldes det, at søskendetilskuddet kan ”flytte” mellem f amiliens børn, når betalin gen for de yngste børn nedsættes. Kilde: Daginstitutionsmodellen i lovmodelsystemet. 1Udgifter til etablering og drift af ekstra pladser som følge af øget efterspørgsel er ikke ind- regnet i de anførte udgiftsskøn.   
Søskendetilskuddet gives til alle børn i familien undtagen til det barn med den d  y- reste plads. Når taksten for de dyreste pladser, dvs. typisk dem til de yngste børn, sænkes, vil det forekomme, at taksten for ældre børn bl iver højere end taksten for de yngre børn. Dermed ”flytter” søskendeti lskuddet fra de ældre børn til de yngre børn i disse tilfælde. Dette bidrager til et større provenutab for de yngste og et mindre provenutab for de æ  ldre end forslagets umiddelbare effekt via ændrede takster. Da en mindre andel af børnene over 9 år får søskendetilskud som følge af forslaget om lavere takster for de yngre børn, indebærer forslaget en samlet besp   a- relse på u dgiften til pasning af de over 9-årige (10+). Det er antaget, at garantitillægget i forbindelse med de foreslåede maksimale fo   r- ældrebetalingsandele afskaffes. Garantitillægget er en mulighed for kommuner med pasningsgaranti til at øge forældrebetalingen for de 0   -5-årig e med indtil 3 pct. af udgiften for forældre uden friplads. Den maksimale forældrebetaling er s å- ledes 30 pct. plus evt. garantitillæg på indtil 3 pct., dvs. 33 pct. Spørgsmålet er forstået således, at den maksimale foræ ldrebetalingsandel skal nedsættes til   hhv. 20, 25 og 30 pct. for såvel foræ   ldre med friplads som for forældre uden friplads. Alternativt kunne spørgsmålet fortolkes således, at der fortsat kunne opkræves g a- rantitillæg. Den maksimale forældrebetaling for fo rældre uden friplads ville i så fald blive 17 pct. for de 0-2-årige og 22 pct. for de 3 -5-årige. Dette ville gøre fo  r- slaget dyrere. Videre er det antaget, at den økonomiske friplads beregnes som en andel af ta k- sten (svarende til reglerne før 2004) og ikke som en andel af den samlede udgift til daginstitutionspladsen, som det er tilfældet efter de gældende regler. Efter gæ l- dende regler beregnes den økonomiske friplads således i princippet uafhængigt af taksten, og en nedsættelsen af den maksimale forældrebetalingsandel uden en æ n- dring i beregningen af økonomisk fr iplads ville dermed indebære, at den effektive forældrebetaling efter friplads i mange ti  lfælde ville blive negativ. Endelig antages 6-10-årige at betyde børn, der er fyldt 6 år, men som endnu ikke er fyldt 10 år, dvs. de 6 -9-årige,  hvilket er den normalt anvendte aldersopdeling på dette områ de. For de 6-9-årige i dagtilbud er den maksimale forældrebetalingsandel allerede e   f- ter gældende regler 30 pct. Det formodes derfor, at forslaget om nedsættelse af den maksimale forældrebetalings  andel for de 6-9-årige vedrører børn i SFO, hvor den maksimale forældrebetalingsandel er 100 pct. Dersom SFO ikke tænkes o m- fattet af nedsættelsen af den maksimale fo  rældrebetalingsandel, falder udgiften til forslaget med ca. 400 mio. kr. til knap 1,4 mia. kr.”                  Henriette Kjær                                                                   / Rikke Thoning