Redegørelse for udviklingen i regeringens handicappolitiske initiat iver INDLEDNING Handicapområdet   er  højt  prioriteret  af  regeringen.  Derfor  lavede  regeri ngen  i  2003  sin handlingsplan for handicapområdet, som skulle afstikke den handicappolitisk e kurs frem- over. I  forbindelse  med  udarbejdelsen  af  handlingsplanen  havde  regeringen  en  tæt  dialog  med handicaporganisationerne om, hvordan indsatsen kan ske på de rigtige områder. Regeringen  lægger    endvidere  vægt  på,  at  planen  ikke  bare     er  ord,  men  at  der  skal  væ  re handling bag ordene. Derfor er 25 initiativer i planen igangsat - kun et initiativ er sat i ven- teposition på grund af strukturreformen, men vil blive implement eret i 2005. Mange af regeringens initiativer er flerårige og markerer starten p å en mere langsigtet in d- sats f.eks. for at få flere handicappede i arbejde eller for at få bygget flere boliger, som er tilpassede handicappedes boligbehov. Regeringen lægger    vægt på, at der er midler til at gennemføre initiativerne. Derfor er der afsat i alt knap 1,4 mia. kr. til de 25 initiativer i handlingsplanen. Der er fundet finansiering til  en  del  af  initiativerne  gennem  satspuljeforligene,  og  regeringen  vil  i  den  forbindelse kvittere for de øvrige partiers vilje til at hjælpe med at finde løsninge r på handica pområdet. Samlet er det regeringens opfattelse, at handlingsplanens initiativer bidrager til, at menne- sker med et handicap får bedre mulighed for at  tilrettelægge   deres egen tilværelse. Som bilag indgår en beretning om handicapområdet 2002  -2003, som er udarbejdet af Soc i- alministeriet i henhold til Folketingsbeslutning B 43 fra 1994. Denne redegørelse  bliver fremsendt til Folketingets Boligudvalg og Socialudvalg og følger de fem indsatsområder i handlingsplanen . I. BOLIGER Regeringens  målsæt   ning  for  boligområdet  er,  at  handicappede  skal  have  muli ghed  for  at vælge den bolig, som passer til den enkeltes behov. 1. Tilgængelighed i det almene byggeri I  2002  vedtog  Folketinget  et  lovforslag,  som  gjorde  det  muligt  for  Boligselskabernes Landsbyggefond at yde støtte til handicaptilgængelighed i almene boliger med 300 mio. kr. i perioden 2003-2008. På nuværende tidspunkt, knap 2 år inde i perioden, har Landsbyggefonden oplyst, at der i 2003 er meddelt tilsagn  om  ydelsesstøtte til realkreditlån på 68   ,7 mio. kr. til tilgængeli  g- hedsforanstaltninger. Der er således givet tilsagn til væsentligt flere aktiviteter end forve   n- tet.  Landsbyggefonden  forventer,  at  beløbet  til  tilgængelighedsforbedringer  vil  være  st i- gende i de kommende år.
2/11 2. Boliger til yngre fysisk handicappede Regeringen vil sikre, at yngre fysisk handicappede ikke skal bo på plejehjem blandt æ   ldre mennesker. Derfor overtager staten hele det offentlige tilskud til kommunernes byggeri af almene boliger, som bygges specielt til yngre fysisk handicappede frem til 31. januar 2006. I  perioden  2004-2006  er  finansieringen  fundet  som  et  led  i  satspuljeaftalen  for  2004,  og med satspuljeaftalen for 2004 sikrede vi, at der blev tilført flere penge til ordningen, så der nu i alt er afsat 37,3mio. kr. t il boliger til yngre fysisk handicappede. Der er pr. 20. august 2004 givet tilsagn til i alt 488 boliger .  Status er, at ordningen på n u- værende tidspunkt lever op til de forventninger, som vi havde til den  . 3. Boliger og service I kommuneaftalen for 2004 indgår også   regeringens bolighandlingsplan for handicapområ- det. Målsætningen for handlingsplanen er, at der frem til 2006 skal nyopføres eller renov e- res mellem 700 og 1.200 boliger til handicappede. I satspuljeaftalen for 2004 er der afsat 546 mio. kr. i perioden 2004-2006 til at forbedre de små, utidssvarende  handicapboliger og til bygning af boliger, herunder også servicearealer som f.eks. fælleshuse, og merudgifter til pleje og o  msorg. Der har været 2 ansøgningsrunder.     1. runde resulterede i tilskud til renovering af 39 §  92 botilbud,  102  almene  erstatningsboliger og  62  ventelisteboliger.  Ansøgningsfristen  til  2. runde udløb den 1. oktober 2004, og der har været stor interesse for at søge puljen. Tilsag- nene i forbindelse med 2. runde er der endnu ikke taget stilling til. Satspuljepartierne bliver orienteret om fordelingen af puljen, og der vil blive foretaget en opgørelse af, hvor mange boliger, der etableres efter ti lskudsmodellen, når puljen udløber i 2006. 4. Regelforenkling for botilbud En arbejdsgruppe under  Socialministeriet lavede  i foråret 2003 en  rapport med en vurd e- ring  af  reglerne  vedrørende  betaling  for  ydelser  botilbud  efter  §  92  i  serviceloven.  I  fo r- længelse  heraf    blev  det  i  kommuneaftalen  for  2004  aftalt,  at  regeringen  skulle  undersøge mulighederne for at indføre en ny finansieringsmodel for etablering af boliger til handica p- pede. Der er nu for første gang lavet  en samlet analyse af botilbudområdet. Rapporten konklud e- rer,  at  det  ikke  er  hensigtsmæssigt  at  arbejde  videre  med  at  opstill  e  en  ny  model  for fastsæ  ttelsen af boligbetalingen, og det frarådes også at gennemføre en egentlig afska   ffelse af    servicebetalingen,    fordi    det    vil    skabe    skævheder    mellem    ”nye”    og    ”gamle” førtidspension ister. Rapporten konkluderer også,  at der - i takt med at utidssvarende botilbud ombygges til al- mene boliger –   sker en reduktion i antallet af personer, som er omfattet af servicebetaling. 5. Friere valg på boligområdet Regeringen ønsker, at handicappede også har valgmuligheder, når de skal vælge bolig.
3/11 Kommunernes  Landsforening har  i  samarbejde  med  Socialministeriet  og  Erhvervs-  og Byggestyrelsen gennemført  en  undersøgelse,  der  viser    en  vækst  på  14,3  pct   .  i  antallet af personer  med  en bolig  beregnet  for  ældre  i  anden  kommune   end  deres  hjemstedskom- munen, nå r man sammenligner udviklingen fra 1. januar 2002 til den 1. december 2003. Det kan  på  den  baggrund  forsigtigt  skønnes,  at  knap  2.000  personer  dermed  har  benyttet sig  af  muligheden  for  at  flytte  til  en  bolig  beregnet  for  ældre   i  en  anden  kommune  end hjemstedskommunen i løbet af 2003  sammenlignet med 2002 . Dette tal omfatter både æ   l- dre og andre personer med særligt b  ehov for sådanne boliger. Derudover har Amtsrådsforeningen gennemført en spørgeskemaundersøgelse, der v iste, at 21 personer har gjort brug af det frie valg af amtskommunale botilbud efter servicelovens § 92 og almenboligloven. II. BESKÆFTIGELSE OG UDDANNELSE Regeringens målsætning er, at handicappede skal have samme a   dgang til uddannelse som andre. Dette skal ske gennem forbedret fysisk tilgængelighed til uddannelsesinstitutionerne og mulighed for at få tildelt særlige hjælp emidler. 6. ”Flere i arbejde” Med  handlingsplanen  ”Flere  i  arbejde”    har  regeringen  taget  en  lang  række  initiativer  for handicappede på beskæftigelsesområdet, he runder: Nye regler om løntilskud Nyt beskæftigelsesråd En undersø gelse af handicappedes beskæftigelsesmuligheder En undersøgelse  af mulighederne for at forbedre beskæftigelsen for personer med ps  y- kisk handicap Den 1. juli 2003 samledes reglerne om flere former for ansættelse med lø   ntilskud i énlov, Lov om aktiv beskæftigelsesindsats  . Loven indeholder en forbedring af isbryderordningen for handicappede således, at  man kan være isbryder i et helt år mod tidligere 6 mån eder. I  2003  iværksattes    en  undersøgelse  af ,  hvorfor  så  relativt  få  handicappede  kommer  i  b  e- skæftigelse, selvom der eksisterer kompe  nsationsordninger. Dette har afledt en undersøge l- se, som fokuserer på beskæftigelsesmulighederne for personer med psykisk handicap, som udkom i november 2004. Arbejdsmarkedsstyrelsen  bevilligede  i  2003  penge  til  at  gennemføre  et  fo rsøgsprojekt, hvor der bevilges en støtteperson til personer med  et psykisk handicap. En midtvejsevalue- ring viste, at der i juli 2004 var bevilget støtteperson til 16 personer, mens der i se ptember 2004  var  bevilget  støtteperson  til  25  personer.  Midtvejsevalueringen  viste  også,  at  delt  a- gerne er meget tilfredse med de indgåede aftaler om stø  ttepersoner. Beskæftigelsesministeren  fremlagde  i  samarb  ejde  med  socialministeren  den  6.  december en handlingsplan for handicappedes beskæftigelsesmuligheder, som bygger videre på ma   n- ge af initiativerne i handlingsplanen. Planen indeholder 12 selvstændige   initiativer:
4/11 Informationspjece til vejledere. Ny viden om virksomhedernes interesse for det rummelige arbejdsmarked. (www.ministerdialog.dk). Ny undersøgelse om personer med en psykisk funktionsnedsættelse. Metodeudvikling af beskyttet beskæftigelse i kommunalt regi. Beskyttet beskæftigelse   –  på vej mod rig tig beskæftigelse Avis om handicappedes vilkår og muligheder på arbejdsmarkedet Frivillig tilgængelighedsmærke til virksomheder Mere assistance i et 37-timers job. Udvidet forsøg med personlig assistance til personer med et ps ykisk handicap Forbud mod forskelsbehandling på grund af hand icap. Bevis-ordning til personer med handicap Jobsøgnings - og informationsportal for personer med funktionsnedsættelse. 7. Skånejobs og deltidsbeskæftigelse Regeringen har afsat 18 mio. kr. til initiativer vedrørende  løntilskudsjob til førtidspension  i- ster, også kaldet  skånejobs. Heraf er der givet støtte til ”målrette t jobsøgnings - og rekrutte- ringsportal for handicappede og førtidspensi onister” (se nedenfor) og til en særlig avis om førtidspensionisters  jobmuligheder.   Avisen  viser  gode  eksempler  på  forskellige  typer  a r- bejdspladser med medarbejdere, som trods nedsat arbejdsevne har fået et  skåne job. 8. Equal-programmet Den Europæiske Socialfond   har givet tilskud på 3,7 mio. kr. til projektet ”Synspartnersk  a- ber i Danmark – direct”. Me    dfinansieringen kommer fra 5 amter og  Instituttet for Blinde og Svagsynede og udgør 9 mio. kr. Projektet har udarbejdet modeller og metoder, der kan skabe flere job for blinde og svag- synede. Der er lavet partnerskaber  i 5 amter, og der er lavet og udsendt informationsmate- riale til brugere og sagsbehandlere i AF. Projektet kan findes www.synspartnerskabet.socialfonden.net 9. Målrettet jobsøgnings  - og rekrutteringskanal for handicappede og førtidspension i- ster I december 2004 blev en ny målrettet jobsøgnings  - og rekrutteringskanal for handicappede og førtidspension ister lanceret. Beskæftigelsesministeriet har  sammen  med  De  Samvirkende  Invalideorganisationer  lavet denne portal, som medvirker til, at der kommer en matchningsfunktion mellem udbuddet af skånejobs  og  udbuddet  af  personer,  som  er  berettigede  til  fle ksjob  eller  jobs  med  lønti l- skud. 10. Øvrige initiativer på beskæftigelsesområdet Der er afsat midler til Handicappuljen, som giver tilskud til projekter fra organisationer og særlige  uddannelses  -  og  aktiveringstilbud,  f.eks.  kurser  og  virksomhedspraktik.  Der  er  i 2003 igangsat projekter for 30 mio. kr., og i 2004 forventes det, at der igangsættes proje  k- ter for knap 32 mio.kr.   11. Netportal vedrørende tilgængelighed til uddannelser
5/11 Portalen www.tilgaengelighed.em4pu.dk   blev lanceret den 1. februar 2003, mens den egent- lige drift iværksattes den 1. marts 2004. Portalen er udviklet i samarbejde med de relevante brugerorganisationer og giver mulighed for at finde information om tilgængelighed i bred betydning til uddannelse  . Portalen har si- den starten haft et besøgstal på  ca.  3.000 brugere om måneden, hvilket  er i overensste   m- melse med regeringens målsætning for po   rtalen. 12. Supplerende forsørgelse til  studerende som er handicappede I forbindelse med aftalen om finansloven for 2004 fik regeringen tilslutning til, at der skal afsæt  tes 25 mio. kr. årligt til tillægsstipendier    for handicappede studerende. Dette blev im- plementeret med en lovændring, der trådte i kraft den 1. august 2004. Regeringen har dermed gjort op med den mangeårige forskelsbehandling, som bestod i,  at handicappede studerende både skulle  vurderes på  deres studieegnethed og på deres muli g- heder for efterfølgende beskæftigelse, altså en form for dobbelt optag på en uddannelse. Ordningen har på nuværende tidspunkt kun virket i 4 måneder . Ved udgangen af september har  10  personer  fået  tilsagn  om  handicaptillæg. Forventningen  er,  at  der  vil  blive  uddelt omkring 500-600 stipendier årligt ,når den for alvor får vir kning. III. TILGÆNGELIGHED TIL DE FYSISKE OMGIVELSER Regeringens  målsætning  for  dette  område  er,  at  handicappede  i  størst  m ulig  omfang  skal have mulighed for fysisk at have adgang til bygninger, anlæg og transport uden hindri  nger. 13. Tilgængelighed til eksisterende byggeri Denne regering er den første regering  nogensinde, som har taget fat på at forbedre tilgæ   n- geligheden til det eksisterende byggeri. Det skete med vedtagelsen af L 484 om ændring af byggeloven,  som  blandt  andet  medfører,  at  der  ved  ombygninger  i  eksisterende  byggeri skal foretages tilgængelighed  sforbedringer. Staten har afsat i alt 140 mio. kr. i perioden 2005-2007 til forbedret tilgæng  elighed af det offentliges bygninger. Herudover vurderes det, at den private sektor samlet vil anvende 90 mio.  kr.  årligt  i  samme  peri ode.  Fra  2005-2007  vil  der  således  blive  brugt  meget  store summer  på  forbedring  af  tilgængeligheden  i  Danmark.  Men  også  ef ter  2007  vil  der  blive brugt betydelige beløb. Lovændringen gælder for ombygninger i offentligt tilgængeligt byggeri og erhvervsbygg e- ri til service og administration. Det er bygninger, hvor der typisk kommer mange menne- sker  og  dermed  også  mange  hand icappede.  Hensigten  med  lovforslaget  er,  at  de  fysiske adgangsforhold ikke skal være en hindring for hand  icappedes mulighed for at deltage i det almindelige samfundsliv og i at varetage et job på samme måde som andre. 14. Strategi for tilgængelighed på trans   portområdet Regeringen  har  i  alt  afsat  75  mio.  kr.  til  initiativerne  på  transportområdet.  De  konkrete initiativer er: Nye handicapvenlige IC4-tog
6/11 IC4- togene skal sikre bedre tilgængelighed for kunder med nedsat mobilitet, dvs. både handicappede, ældre o  g f.eks. folk med barnevogne eller meget bagage. Arbejdet med tilgængelighed  er  s  ket  i  samarbejde  med  handicaporganisationerne.  Det  forventes,  at det første IC4 -tog sættes i drift u  ltimo 2005. Ramper på S -togsstationer Den  generelle  tilgængelighed  er  ful  dt  ud  implementeret  i  de  nye  S-tog.  Der  er  i  den forbindelse iværksat teknisk    udviklingen  af en  fastmonteret indbygget  rampe.  Indsæ  t- telsen af de nye S-tog følger  leveringsplanen. Stationsmoderniseringer På   strækninger   ne   Bramming-Tønder ,   Esbjerg-Hjerm,   Skanderborg -Borris, Ulstrup - Thisted, Roskilde-Kalundborg,   Odense-Svendborg   er   stationsmoderniseringen   gen- nemført. S trækninger  ne  Hinnerup-Frederikshavn og Hellerup-Helsingør   er under udfø- relse. Kursus for tilgængelighedskonsulenter Med tilgængelighedsrevisoru  ddannelsen og den nye vejregel ”Fær   dselsarealer for alle”, er ”best practice” indenfor området forankret som en let tilgængelig vejr egel, ligesom der nu undervises i emnet. Sideløbende hermed har vejregelarbejdsgruppen afprøvet tilgængelighedsmetoden i en række  pilotpr  ojekter  og  formidlet  viden  om  emnet  og  uddannelsen  gennem  relevante medier til vejsektorens parter. Fokus på tilgængelighed ved udbygningen af den københavnske m etro Metroen er udformet, så den kan bruges af alle. Filosofien er, at handica ppede så vidt muligt skal kunne benytte Metroen uden hjælp. Ørestadsselskabets indsats på handicapområdet evalueres i tæt samarbejde med de b  e- rørte  handicaporganisationer. Endvidere har regeringen i november 2004 fremsat et lovforslag om ændring af lov om   den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet samt lov om hovedstadsområdets kollektive persontra fik, der definerer minimumskravene til handicap- kørsel . 15. Mærkningsordning for offentligt tilgængeligt byggeri Regeringen har nu igangsat arbejdet med  at forbedre de handicappedes  muligheder  for at finde oplysninger om offentligt tilgængelige bygnin  ger. Der er afsat 2 mio. kr. til at udvide mærkningsordningen på turismeområdet . Ordningen  skal  også   omfatte  offentligt  tilgænge  lige  bygninger.  De  bygningskategorier , som skal være med i ordningen  , kravspecificeres i øjeblikket . Ordningens vigtigste værktøj er www.godadgang.dk, hvor man også kan se, hvor mange virksomheder, der er reg istreret i ordningen. Dette talstiger f ortsat. Standarden DS 3028 –  Tilgængelighed for alle
7/11 Det er regeringens holdning, at standarden DS 3028: Tilgængelighed for Alle   skal være   en frivillig standard og dermed fungere som rettesnor for projekterende. Økonomi  -  og  Erhvervsministeriet,  som  administrerer  byggelovgivningen,  oplyser  i  den daglige  kontakt  med  byggebranchen  og  bygningsmyndighederne  om,  at  standarden  DS 3028 kan bruges som rettesnor til tilgængelighed  . Den seneste ændring  af bygningsregl  e- mentets vejledningstekst er inspireret af elementer i DS 3028. Yderligere initiativer på området Dialogforum Regeringen vil fortsat arbejde for øget  tilgængelighed til byggeri  et i Danmark. Som en direkte udløber af arbejdet med ændringen af byggeloven,    er der i Erhvervs- og Bygge- styrelsens regi i november 2004 nedsat et dialogforum om tilgængelighed til by  ggeri. Erhvervs- og Byggestyrelsen har samarbejdet med De Samvirkende Invalideorganisati- oner om at udarbejde en plan for dialogforummets arbejde. Forummet ser på, h vordan der kan opnås forbedret tilgængelighed til byggeri inden for de eksisterende økonom i- ske rammer. Deltagerne  er offentlige og private bygherrer, bygherrerådgiver e og han- dicaporganisationer. Øget vejledning om indretning af handicaptoiletter I dialogen med handicaporganisationerne er det blevet påpeget, at der er store probl e- mer  med  handicaptoiletter.  Som  en  konsekvens  af  dette  er  der  indsat  en  vejlednings- tekst i bygningsreglementet som en hjælp til bygherrerne   om, hvordan toiletter kan ind- rettes handicapegnet.DS 3028 har fungeret som inspirat  ion. Tilgængelighedspulje I  forbindelse  med  satspuljeaftalen  for  2005  er  der  afsat  i  alt  5  mio.  kr.  til  en  pulje  til produktudvikling af tilgængelige løsninger i eksistere   nde byggeri. Målet med puljen er at få u dviklet en række eksemplariske modeller for tilgængelighedsløsninger til det e k- sisterende byggeri. 16. Tilgængelighed   i Folkekirken Kirkeministeriet vil på grundlag af et gennemført udvalgsarbejde udarbejde en handling  s- plan  for  tilgængelighed  i  Folkekirke  n.  Handlingsplanen  skal  medvirke  til,  at  hensynet  til tilgængelighed  prioriteres  i  menighedsrådenes  og  andre  kirkelige  myndigheders  arbejde med  henblik  på  at  fremme  handicappedes  muligheder  for  at  deltage  i  kirken  på  lige  fod med andre. IV. OFFENTLIG FORVALTNING Regeringens målsætning for området er, at den offentlige forvaltning skal være kendete g- net ved, at handicapegnethed og tilgængelighed er med i alle overv  ejelser. 17. IT-handlingsplanen ”Handicap ingen hindring!” IT-tilgængelighed for alle   skal forbedres. Regeringen har derfor taget initiativ til: Oprettelse af et nyt kompete ncecenter ” IT for alle” i en toårig periode.
8/11 En tyrkelse af IT -rådgivning hos Dansk Center for Tilgængelighed Etableringen en investeringspulje på 5 mio. kr. Oprettelse af et dansk sekretariat for det EU-baserede netværk for universelt d sign. Fra investeringspuljen er der givet tilskud til 4 projekter. I foråret 2005 vil investeringspu l- jen blive evalueret sammen med resten af IT-handlingsplanen ”Handicap ingen hindring”. 18. Digitalisering af den offentlige forvaltning Regeringen lægger stor vægt på, at handicappede får flest mulige n IT- teknologiske udvikling. Regeringens hvidbog om IT - arkitektur opstiller processer og principper, som,hvis de   fø l- ges i etableringen af digital forvaltning og bredt i forbindelse med forvaltningsforandring, vil betyde, at alle interesser – herunder handicappedes    – adresseres. Et konkret initiativ i forbindelse med regeringens digitalisering af den offentlige se ktor er eDag, der giver offentlige myndigheder ret til at sende dokumenter og informationer elek- tronisk, samt kræve samme tilsendt elektronisk.   Det vil være en fordel for mange hand  i- cappede, som ikke længere er afhængige af f.eks. fysisk tilgængelighed til myndigheden. Den elektroniske kommunikation skal ske i et format, som er tilgængeligt for handicapp  e- de.   Projektet Bedst på Nettet  er en temperaturmåling af offentlige netsteder i Danmark. Pr o- jektet er også med til at afdække tilgængeligheden til offentl ige netsteder i Danmark. 19. Tilgængelighedsportal Regeringen ønsker, at der er findes én portal, som indeholder al relevant handicapinforma- tion. I lyset af strukturreformen afventer projektets videreudvikling en afklaring af, hvad de or- ganisatoriske  rammer  bliver  for  Amtsrådsforeningens  portalinitiativ  Handicapviden.dk. Tanken  er  at  sammenkøre  de  to  portalprojekter,  således    at  der  er  én  offentlig  portal  med handicapinformation. V. FRITID OG LIVSKVALITET Regeringens  målsætning  for  dette  område  er,  at  handicappede  i  s tørst  m ulig  omfang  skal have mulighed for at deltage på lige fod med andre i fr itidslivet. 20. Udvidelse af ledsageordningen I forbindelse med satspuljeforliget for 2004 blev det aftalt af satspuljepartierne, at der skul- le bevilges penge til en udvidelse af ledsageordningen. Denne udvidelse skal forbedre han- dicappedes muligheder for at komme ud til fritidsaktiviteter som andre. Det sikres hermed, at handicappede får  økonomisk støtte til at betale deres udgifter til b  e- fordring og entrebilletter til deres ledsager, og at unge mellem 16 og 18 år har ret til 15 t i- mers ledsagelse om mån eden. 21. Døve og hørehæmmede –  tolkning og formidling af informationer
9/11 Døve -  og  hørehæmmede  skal  ikke  udelukkes  fra  deltage  i  sociale  arrangementer.     Social tolkning  muliggø r  tegnsprogstolkning  indenfor  sundhedsområdet  (f.eks.  ved  lægeb   esøg), sociale  aktiviteter,  privat  undervisning,  kulturelle  og  kirkelige  begivenheder,  jobsamtaler. Alt sammen ting, som hø været   henvist til privat tolkning. Der er i forbindelse med satspuljeaftalen for 2004 afsat i alt 36,8 mio. kr. til projektet. Der er stor tilfredshed med projektet, men det har også vist sig, at det er svært at efte   rkomme efterspørgslen af tolke. Derfor gør    regeringen nu en indsats for at få etableret permane nte ordninger i overensstemmelse med sektoransvaret. Dette sker ved, at tekstning og tolkning af tv-programmer indgår i public service -aftalerne for DR og TV2, sætter    regeringen fokus på området.   Udviklingen af et dansk, så kaldt tale- til-tekst program vil have stor betydning for menneskers interaktion med IT og blandt an- det  gøre  det  muligt  at  udvikle  et  system  til  samtidig  tekstning  af  direkte  tv -udsendelser. Dette er en vigtig sag for døve og hørehæmmede, der herved for første gang vil kunne fø  l- ge  direkte  valgprogrammer  og  aktualitetsudsendelser  uden  at  være  afhængig  af  tekstede genudsendelser. Af de tekstede antal timer af tv-programmer, for 2002 og 2003 fremgår det, at a ntallet af timer er øget . Antal tekstede timer i henholdsvis DR og TV2 2002 2003 DR1 1664 1930 DR2 1123 1223 DR i alt 2787 3153 TV2 709 805 22. Handicappede på bibliotekerne Regeringen har igangsat forsøg med 2 lydbogklu bber for en 2-årig periode,  hvor den digitale lydbog  er  udsendt  til  bogklubbernes  medlemmer.   Portalen,  www.e17.dk,  skal  øge  den  i n- formationsmæssige  ligestilling  ved  at  bringe  biblioteksrelevant  information  og  viden  i  ti  l- gængelig form for borgere, der er syns  - og læseh  andicappede.  Portalen lanceres den 27. ja- nuar 2005. Endvidere  udgives  et  digitalt  temahæfte,    der  vil  indeholde  gode  eksempler  på  fysisk  ti l- gængelighed og ti  lgængelighed til it og informationer på folkebiblioteksområdet og derved styrke handicappedes adgang til information. 23. Inddragelse af de frivillige organisationer Regeringen ønsker, at det frivillige arbejde skal styrkes. Derfor er s trategien for inddragel- se af frivillige organisationer på nuværende tidspunkt ved at blive ført ud i livet. Det fo r- ventede mål er , at antallet af handicappede, som deltager i frivilligt arbejde, øges. Regeringen har udsendt to temahæfter om strategien til sociale, idræts -, fritids og kulturelle foreninger. Det bliver  afholdt temamøder, og der bliver udarbejdet en værk   tøj skasse med
10/11 ideer til initiativer, der kan øge handicappedes deltagelse i foreningslivet. Herudover  har vi afsat midler til at støtte  en frivillig socialindsats. I alt er der afsat 360.000 kr. Det planlægge  s at gennemføre en undersøgelse i 2006, som sk  al undersøge, om handica p- pedes deltagelse i foreningslivet er øget. 24. Styrkelse af genoptræningsindsatsen for hjerneskadede Der er igangsat udviklingsprojekter dels med henblik på intensivering af optræningsindsa   t- sen for børn med hjerneskade, som skal  udvikle og forbedre kommuner og amters optræ- ningstilbud til hjerneskadede børn, og dels med henblik på at etablere aktiviteter og sæ rlige beskæftigelsestilbud for senhjerneskadede. Inden udgangen af 2004 igangsættes   der et udviklingsarbejde i kommuner og amter. 25. Udvikling af rehabiliteringsbegrebet Regeringen har støttet arbejde t med en hvidbog, som er blevet til i samarbejde med mange aktører fra fagligt  forskellige kredse.  Hvidbogen  forelå i oktober 2004  , og den skal med- virke til at afklare definitioner og indhold af rehabilitering. Regeringen kan fuldt ud støtte , at der nu foreligger et grundlag for den faglige diskussion af  rehabilitering.  Et  grundlag,  som  kan  danne  udgangspunkt  for  tilrettelæggelsen  af  ra  m- merne for den faglige indsats. Yderligere initiativer på området: Frit valg af ledsager Regeringens forslag indebærer, at borgere med en ledsageordning selv kan vælge en ledsager, hvis de ønsker det.  Vi giver også  kommunen mulighed for at beslutte at tilby- de borgere over 18 år med en ledsage ordning at få ledsageydelsen udbetalt som et ko n- tant b e løb. Revision af hjælpemiddelbekendtgørelse og tilhørende vejledning Der er af satspuljen afsat midler til forbedringer af regelsættet om bevilling af hjælp e- midler. Revision af bekendtgørelsen om stø  tte til køb af bil Regeringen arbejder på at revidere  bilreglerne. Reglerne for reparation og udskiftning af den nødvendige særlige indretning i handicapbiler skal ligestilles med r   eglerne for hjælpemidler i hjemmet.   Udgifterne vurderes at udgøre 10 mio. k r. årligt. TVÆRGÅENDE INITIATIV 26. Benchmarking af den danske handicappolitik Regeringen ønsker, at dansk   handicappolitik skal sammenlignes internationalt. Derfor har vi iværks  at en international benchmarking, der kan være med til at øge den samlede vide   n om  Danmarks  handicappolitik,  herunder  hvor  Danmark  er  placeret  i  sammenligning  med andre lande på udvalgte o mråder.
11/11 Benchmarkingen forventes færdig den 1. april   2005 og kan vise et billede af udvalgte om- råder indenfor den danske ha ndicappolitik i forhold til Holland, Sverige, Storbritannien og USA. Bilag Bilag 1 indeholder en liste over initiativerne i handlingsplanen, hvilket ministerium, der er ansvarlig for initiativet, hvor mange midler, der er afsat til initiativet og hvilke problemer, initiativet afhjæ  lper. Bilag 2 indeholder handicappolitisk beretning for 2002 og 2003, udarbejdet af Socialmini- steriet i henhold til Folketingsbeslutning B 43. Hermed slutter redegørelsen.