Departementet 18. november 2004   2004-221-35 SG.1.doc.dot GRUNDNOTAT om FORSLAG TIL EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FOROR  D- NING OM GENSIDIG ADMINISTRATIV BISTAND MED HENBLIK PÅ BESKYTTELSE AF FÆLLESSKABETS FINANSIELLE INTERESSER MOD SVIG OG ENHVER ANDEN ULOVLIG AKTIVITET (KOM (2004) 509) RESUMÉ: Det   mest   udbyggede   og   intensive   administrative   samarbejde   mellem   EU- medlemsstaterne og Kommissionen om bekæmpelse af svig findes i dag på told   - og landbrugsområderne. Der er her mulighed for relativt hurtig iværksættelse af administrativt samarbejde omkring efterforskning. Endvidere deltager Kommis- sionen aktivt ved at koordinere og støtte medlemsstaternes samarbejde. Forslaget tager sigte på at udvide samarbejdsmodellen fra told - og landbrugs- områ Kommissionen anfø -svig og svig  med  strukturfondene  sø nseoverskridende momssvig. Der er i dag i EU regler om administrativt samarbejde på f.eks. momsområdet. Disse regler tildeler imidlertid ikke Kommissionen nogen aktiv rolle i den udfø- rende del af samarbejdet, ligesom de heller ikke i samme omfang som det fore- liggende forslag sigter mod samarbejde om særlig overvågning i tilfælde, hvor der er rimelig grund til at antage, at der er begået uregelmæssigheder. 1.    BAGGRUND Som baggrund for forslaget angiver Kommissionen, at Det Europæiske Fæ l- lesskabs finansielle interesser, som ifølge Kommissionen er snævert forbu   n- det med medlemsstaternes finansielle interesser, er udsat for forskellige for- mer  for  svig  og  anden  ulovlig  virksomhed  til  skade  for  Fællesskabets  in  d- tægter og udgi  fter. EF-svig  tager  ifølge  Kommissionen  ofte  udgangspunkt  i  organiserede  og grænseove  rskridende strukturer, som behændigt benytter sig af det finansie  l- le system til at hvidvaske og skjule udbyttet af EF-svig. Kommissionen an- fører,  at  dette  især  gør  sig  gæ ldende  med  hensyn  til  grænseoverskridende momssvig, hvor udbytte af EF-svig og svig med strukturfondene hvidvaskes. Med  hensyn  til  sådanne  komplekse  måder  at  drive    svig  på,  der  omfatter  to eller  flere  medlemsstater,  er  det  ifølge  Kommissionen  af  afgørende  bety  d- ning  at  få  iværksat  administrativt  samarbejde     hurtigt  omkring  enhver  nø d- vendig efterforskning.
Side 2 Yderligere afhænger effektiviteten af samarbejdet i høj grad af koordinering og støtte . Der vil, skriver Kommissionen, være en klar merværdi ved at give Kommissionen en støttende og koordinerende rolle, fordi Kommissionen er bedst r ustet til at skabe sig et generelt overblik over EF-svig samtidig med, at den vil behandle alle medlemssta- ternes  interesser  med  samme  grad  af  omhu  og  opmærksomhed.  Samtidig  vil  me  d- lemsstaterne få mulighed for at yde en mere målrettet og strø   mlinet indsats. Det eksisterende juridiske grundlag for administrativt samarbejde er ifølge Kommi s- sionen utilstrækkeligt med hensyn til at give Kommissionen en aktiv rolle som nævnt ovenfor. Det gælder særligt med hensyn til det ovenfor nævnte vedrørende momssvig og hvidvaskning af penge. 2.    FORSLAGETS INDHOLD Ifølge  forslagets  artikel  1  fastsætter  forordni   ngen  regler  om  gensidigt  administrativt samarbejde og udveksling af oplysninger mellem de kompetente myndigheder for at sikre  ækvivalent  og  effektiv  beskyttelse  af  Fællesskabets  finansielle  interesser  mod svig og enhver anden form for ulovlig aktivitet i medlemsstaterne. Det fremgår des u- den af forslagets artikel 2, stk. 5, at forordningen ikke påvirker anvendelsen af nati o- nal strafferet eller af regler om gensidig bistand i straffesager eller det nationale rets- væsen. Forslaget  bygger  på  eksisterende  lovgivn ing  –   f.eks.  om  administrativt  samarbejde mellem Kommissionen og medlemslandene om bekæmpelse af svig vedrørende told,   landbrugsimportafgifter  og  udbetalinger  på  landbrugsområdet  (f.eks.  restitutioner)    – som overføres til nye omr å der, f.eks. moms. Forslaget  tilsigter  at  gøre  det  muligt  for  Kommissionen  at  tilbyde  medlemsstaterne forbedrede, pålidelige efterretninger, herunder detaljerede rapporter, og især et klarere billede af nye tendenser inden for svig og af sårbare sektorer. Kommissionen vil også kunne b idrage til at sammenkæde de foreliggende oplysninger med de personer, der står bag organiseret svig. De hovedområder, hvortil samarbejdssystemet på told  - og landbrugsområderne for e- slås ove rført, er: - Lovgivning mod hvidvaskning af penge og beskyttelse af Fællesskabets finansie  l- le interesser; - Gensidig bistand og administrativt samarbejde mellem medlemsstaterne om sager om svig med moms, og - Svig i forbindelse med andre udbetalinger  fra Fællesskabets kasse end inden for landbrugsområdet, f.eks. strukturfonds midler. Det  foreslås,  at  forordningen  finder  anvendelse  i  sager  om  svig  eller  enhver  anden ulovlig aktivitet, som skader Fællesskabets finansielle interesser, og som er af særlig relevans  på  Fællesskabsplan.  Det  præciseres,  at  ved  ’ulovlig  aktivitet’  forst ås  også hvidvaskning af penge og momssvig. ’Den særlige relevans på Fællesskabsplan’ u d- møntes  ved  nogle  beløbsgrænser  for  de  sager,  som  forordningen  gælder  (for  moms afgiftsunddragelse på over 500.000 EURO og for andre områder unddragelse af b  eløb over 100.000 EURO).
Side 3 Det nærmere indhold af  forslaget er i øvrigt regler om    gensidig administrativ bistand (mulighed for landene for at anmode om bistand og forpligtelse for landene til at ef- terkomme bistandsanmodninger). Endvidere foreslås regler om gennemførelse   af administrative undersøgelser  i et EU- land efter anmodning fra et andet EU-land, hvorunder embedsmænd fra det bistand  s- søgende land kan deltage. Det foreslås også, at   Kommissionen får adgang til medlemslandenes transaktionsfo r- tegnelser i VIES (system for udveksling af momsoplysninger om varehandelen mel- lem EU-landene), og at landene skal give Kommissionen oplysninger indsamlet efter regler i cirkulationsdirektivet om punktafgifter, hvis de sidstnævnte oplysninger kan bruges som bevismateriale vedrørende  uregelmæssigheder. Bistandsanmodninger vil også kunne angå   særlig overvågning     af personer, steder for opbevaring  af  varer,  varebevægelser,  transportmidler  samt  finansielle  transaktioner, hvor der er grund til at antage, at der er uregelmæ  ssigheder. Der foreslås videre regler om   frister for ydelse af bistand og meddelelse af oplysnin- ger og regler om uanmodet bistand. Det sidste gælder bl.a. indberetning af fo  rmodede uregelmæssigheder til Kommissionen, der lader disse informationer indgå i en fælles pulje o g i øvrigt analyserer informationerne for at kunne yde medlemsstaterne øget ef- terretningsstøtte   og  koordinering.  Reglerne  om  uanmodet  bistand  gælder  også  for medlemsstaternes meddelelse af generelle oplysninger til Kommissionen for at skabe en fællesskabsl  ovgivning, der lukker alle huller, som giver mulighed for svig, og for at  gøre  det  muligt  at  gennemføre  en    generel  svigbekæmpelsespolitik  på  fællesskab s- plan. Der foreslås også et sæt regler om anvendelsen af oplysninger, herunder at: - medlemsstaterne,  så  sn art  uregelmæssigheder  har  været  genstand  for  gensidig administrativ bistand, skal holde Kommissionen orienteret om opfølgningen he r- af; - udvekslingen af oplysninger skal tilrettelægges i overensstemmelse med fortroli  g- hedsreglerne og er omfattet af tavshedspligt, og at - Kommissionen skal have mulighed for at  gøre brug af sin egen risikoanalysek a- pacitet for at kunne stille rapporter og risikorelaterede oplysninger til rådighed for medlemsstaterne for at øge deres effektivitet med hensyn til b ekæmpelse af svig. Endelig  foreslås  det,  at  Kommissionen  bistås  af  et  forskriftudvalg  med  henblik  på vedtagelse af gennemførelsesforanstaltningerne. 3.    RETSGRUNDLAG Forslaget er fremsat under henvisning til EF-traktatens artikel 280, stk. 4, ifølge hvi l- ken Rådet efter fremgang småden i artikel 251 om fælles beslutningstagen kan vedt   a- ge de nødvendige foranstaltninger til forebyggelse og bekæmpelse af svig, der skader Fællesskabets finansielle interesser, med henblik på at yde en effektiv og ensartet b   e- skyttelse i medlemsstaterne. Det fremgår endvidere, at der ikke med hjemmel i artikel 280, stk. 4, kan vedtages foranstaltninger, der berører anvendelsen af medlemsstate r- nes strafferet eller retsplejeregler.
Side 4 4.    HØRING Forslaget vil ikke blive sendt i  høring. 5.    SAMFUNDSØKONOMISKE,  STAT  SFINANSIELLE  OG  ADMINISTRA- TIVE KONSEKVENSER De samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser skønnes at blive begræns e- de. En  vedtagelse  af  forslaget  skønnes  ikke  at  have  signifikant  virkning  for  det  danske EU-bidrag. Med  hensyn  til  de  administrative  konsekvenser  vil  forslaget  medføre,  at  Told -  og Skattestyrelsen  skal  afsætte  øgede  ressourcer  til  administrativt  samarbejde  om  svi   g- bekæmpelse med Kommissionen og andre medlemslande på momsområdet. På øvrige områder  skønnes  de  administrative  konsekvenser  a  t  blive  begrænsede.  De  med  fo  r- slaget  forbundne  merudgifter  forventes  afholdt  inden  for  de  eksisterende  bevillings- mæssige rammer. 6.    ADMINISTRATIVE   OG   ØKONOMISKE   KONSEKVENSER   FOR   E  R- HVERVSLIVET Forslaget får ikke administrative og økonomiske konsekvenser for   erhvervslivet. 7.    NÆRHEDS   - OG PROPORTIONALITETSPRINCIPPET Kommissionen  anfører,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med  nærhedsprincippet, fordi bekæmpelse af svig m.v., der skader Fællesskabets finansielle interesser, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes   af medlemsstaterne på grund af omfanget og virkni n- gerne af de foranstaltninger, det er nødvendigt at sætte ind med. Det kan derfor bedre gennemføres på fællesskabsplan. Kommissionen konstaterer også, at forslaget er i overensstemmelse med proportion a- litetsprincippet, idet de foreslåede regler ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå målene med forslaget. Forebyggelse og bekæmpelse af svig er et element i Kommissionens generelle indsats vedrørende  sund  finansforvaltning  af  EU’s  budget  og  kan  kun  be  handles  på  fælle   s- skabsplan. Regeringen skønner således, at sagen er i overensstemmelse med nærheds - og proportionalitetsprincippet. 8.    LOVGIVNINGSMÆSSIGE KONSEKVENSER Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 5 9.    TIDLIGERE   FORELÆGGELSE   FOR   FOLKETINGE   TS   EUROPAUD- VALG Folketingets  Europaudvalg  er  orienteret  ved  aktuelt  notat  forud  for  Kommissionens præsentation af forslaget på ECOFIN   -mødet 21. oktober 2004.