SkatteministerietJ.nr. 2004-618-0046DenSpørgsmål MTilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes Aktuelle notater vedr. skattepunkter på rådsmødet (ECOFIN) den 7. december 2004.Kristian Jensen/Ivar Nordland
C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ125771.DOC
229. november 200412 CHMAktuelle notater vedr. skattepunkter på rådsmødet (ECOFIN) den 7. december 2004Foreløbig oversigt over rådsmødet (ECOFIN) den 7. december 20041.(Evt.) Stabilitets- og Vækstpagten Statistik for offentlige finanser i Grækenland2.Kommissionens og ECBs konvergensrapporter for 2004 3.De finansielle perspektiver 2007-20134. Finansielle tjenesteydelser a)Direktiv om kapitalkrav til kreditinstitutter og investeringsselskaber (Basel II)b)Direktiv om lovpligtig revision af årsregnskaber og koncernregnskaber c)(Evt.) Finansiel regulering, tilsyn og stabilitet 5. Bekæmpelse af terrorisme/hvidvaskning a)EUs strategib)Direktiv om hvidvaskning af penge 6. Kommissionens rapport vedrørende alkoholafgifter 7. Moms a)Direktiv om nedsat momsb)Direktiv om grænseoverskr idende salg af tjenesteydelser til erhvervskunderc)(Evt.) Generalisering af momsundtagelser8.Rapport fra adfærdskodeksgruppen (a-punkt)9. Direktiv om fusionsskat 10. Bedre regulering opfølgning på fælles initiativ om reform af reguleringen 11. Forlængelse af mandat for EU Joint Transfer Pricing Forum (a- punkt)
3Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, der skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde: Dagsordenspunkt 6: Kommissionens rapport vedrørendealkoholafgifterBaggrund EU Kommissionen har fremsat rapport om afgiftssatser pålagt alkohol og alkoholho ldige drikkevarer (COM(2004)223 af 26. maj 2004).Rapporten er udarbejdet på baggrund af artikel 8 i direktiv 92/84/EEC af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af punktafgiftssatserne for alkohol og alkoholholdige drikkevarer. I artiklen er præciseret, at Rådet på baggrund af rapporten skal træffe beslutning om eventuelle foranstaltninger. I overvejelserne om en tilnærmelse af afgifterne skal følgen de inddrages eller overvejes:hensynet til, at det indre marked fungerer tilfredsstillendekonkurrencen mellem de forskellige former for alkoholholdige drikkevarerpunktafgiftssatsernes realværdi traktatens bredere målsætningDerudover har Kommissionen valgt også at behandle spørgsmålet om afgiftsstrukt uren på alkohol og alkoholholdige drikkevarer i rapporten. De eksisterende minimumsafgifter i EU blev vedtaget i 1992 og er ikke blevet justeret siden. Ifølge Kommissionens beregninger er priserne st eget ca. 24 % i perioden fra 1. januar 1993 til 31. december 2002. Kommissionen vurderer derfor, at minimumsafgifterne bør forøges med samme rate.De danske afgifter på øl, vin og spiritus overholder EUs minimumssa tser og vil fortsat gøre det efter en eventuel forhøjelse med den angivne sats.Kommissionen har ikke udarbejdet et forslag til æ ndringer i direktiverne, hvilket er nødvendigt, hvis minimumssatserne skal forhøjes. Med rappo rten ønsker Kommissionen at understøtte en debat i Rådet, Europa Parl amentet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg. På baggrund af disse drøftelser vil Kommissionen afgøre, om der skal fre msættes et ændringsforslag.Gældende regler De gældende regler på området findes i direktiv 92/84/EEC af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af punktafgiftssatserne for alkohol og alk oholholdige drikkevarer, direktiv 92/83/EEC af 19. oktober 1992 om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer, i spiritusafgiftsloven samt vin- og ølafgiftsloven .I direktiv 92/84 er der fastsat minimumsafgiftssatser for alkohol og alkoholholdige drikkevarer. Satserne er opdelt i fire kategorier: Spiritus, vin, mellemklasseprodukter (hedvin) og øl.De nuværende minimumssatser præsenteres under punkt 3C). En detalj eret gennemgang af de gældende danske regler er vedlagt i bilag 1.Rapportens indhold Kommissionen behandler 4 hovedemner i rapporten:A) Hensynet til det indre markeds funktion.
4B) Konkurrencen mellem de forskellige former for alkoholholdige drikkevarer.C) Punktafgiftssatsernes realværdi. D) Traktatens bredere målsætning. Ad A) Hensynet til det indre markeds funktionKommissionen konkluderer i sin rapport, at afskaffelsen af de skatte- og handelsmæssige hindringer i EU i 1993 sammenholdt med den fortsatte optagelse af medlemsstater med meget forskellige afgiftsniveauer på spiritus er årsag til forvridninger af det indre marked.Problemerne stammer fra den relativt høje afgiftsbyrde i forhold til den underliggende værdi af varen samt det forhold, at der er betydelige forskelle i afgiftsniveauer mellem medlemslandene. Som følge af disse forhold opstår der dels en legal grænsehandel, hvor der købes varer i EU-lande med lavere afgift på eksempelvis spiritus, og dels illegal handel, hvor varer indsmugles og afsættes uden betaling af afgifter og moms. Resultatet er konkurrenceforvridning og uregelmæssig handel. Kommissionen fastslår på den baggrund, at en forstærket tilnærmelse af afgiftsniveauerne vil være et skridt på vejen til at forbedre det indre markeds funktionsmåde.Ad B) Konkurrencen mellem forskellige former for alkoholholdige drikkevarer Kommissionen har set på omfanget af konkurrence mellem forskellige typer af alkohol (eksempelvis øl og vin) og på, hvorvidt afgifterne for konkurrerende kategorier skal harmoniseres.Kommissionen konkluderer i rapporten, at det generelt ser ud til, at konkurrencen mellem forskellige typer af alkohol ikke er afgørende for fastsættelsen af afgiftsniveauet på nationalt plan. Af rapporten fremgår også, at det er meget vanskeligt at finde entydige resultater for hvordan efterspørgslen efter en bestemt type alkohol påvirkes af ændringer i produktets egen pris og af ændringer i priser på konkurrerende typer alkohol. En analyse, som er refereret i rapporten, indikerer, at efterspørgslen efter en bestemt type alkohol er relativt ufølsom overfor både prisændringer på produktet og prisændringer på konkurrerende alkohol.Ad C) Punktafgiftssatsernes realværdi De nuværende minimumsafgifter blev vedtaget i 1992 og er ikke blevet just eret siden. Kommissionen har beregnet, at priserne i EU generelt er steget med ca. 24 % i perioden fra 1. januar 1993 til 31. december 2002.Kommissionen konkluderer på den baggrund, at i bestræbelserne på at opretholde realværdien af
5afgifterne skal medlemsstaterne overveje en forhøjelse af EUs minimumssatser på 24 % for at afspejle den inflation, der har været i p erioden. De nuværende og de prisindekserede minimumssatser fremgår af tabe llen nedenfor:Tabel 1. Kommissionens forslag til ændring af eksisterende minimumsafgifterProduktNuværende minimumsafgiftForslag til ny minimumsafgift Danske afgifter pr. 1. oktober 20041)Øl13,91 kr.pr. hl/alkoholpct.17,25 kr.pr. hl/alkoholpct.58,40 kr. pr. liter 100 pct. ren alkoholindhold svarende til 58,40 kr. pr. hl/alkoholpct.2)Øl med et ethanolindhold under 2,8 % vol. er dog fritaget for afgift.Vin0 kr.0 kr.Mellemklasseprodukter3,35 kr./l4,16 kr./l1) For varer med et etanolindhold på 1,2 % vol., men ikke over 6 % vol. 4,50 kr./l2) For varer med et etanolindhol på 6 % vol., men ikke over 15 % vol. 7,05 kr./l3) For varer med et etanolindhold på over 15 % vol., men ikke over 22 % vol. 10,55 kr./lFor varer, der har et overtryk på mindst 3 bar ved 20° C opkræves en tillægs-afgift på 3,50 kr. pr. liter. Spiritus7.436,20 kr.pr. hl ren alkoholeller national grænse7.436,20 kr. pr. hl ren alkoholeller tidligere national grænse forøget med 24 pct. 150 kr. pr. liter 100 % ætanolstyrke. Det svarer til 15.000 kr. pr. hl ren alkohol.3)Note: Der er benyttet en valutakurs på 7,4362 kr./ € til omregning fra Euro til kr.1 Der er den 17. november 2004 fremsat lovforslag i Danmark L 125, hvori blandt andet foreslås en ændring af øl- og vinafgiften og en særafgift på alcopops (alkoholholdige sodavand), se bilag 1. 2 Eksempel: For en 33 cls øl med 4,6 % alkohol vil afgiften være 88,65 øre, idet 0,33 l * 4,6% * 58,40 kr. pr. 100 % alkohol = 0,8865 kr. pr. 100 % alkohol.3 Ifølge alkoholdirektivet (92/84) kan medlemsstater, der anvender en punkta fgiftssats på mindre end 1000 Euro pr. hl ren alkohol (svarer til 7436,20 kr. pr. hl ren alkohol) ikke nedsætte deres nationale sats. Medlemsstater, der anvender en punkta fgiftssats på over 1000 Euro pr. hl ren alkohol kan ikke nedsætte deres nationale sat s til under 1000 Euro. Danmark kan således ikke nedsætte afgiften til et beløb under 7436,20 kr. pr. hl ren alkohol.Ad D) Traktatens bredere målsætningSundheds- og socialpolitik Af artikel 152 i Traktaten fremgår, at der skal sikres et højt sundhedsb eskyttelsesniveau ved fastlæggelsen og gennemførelsen af Fællesskabets politikker og aktiviteter. Kommissionen konkluderer i rapporten, at majoriteten af medlemslande ikke tager sundhedshensyn i betragtning ved fastsætte lsen af deres afgifter, selv om den nuværende EU -lovgivning giver gode muligheder for, at sådanne overvejelser tages i betragtning.Kommissionen tilføjer dog, at flere medlemslande har givet udtryk for, at m inimumssatserne skal stige i takt med inflationen, såfremt afgifterne fortsat skal bidr age til at reducere det samlede spiritusforbrug og til at reducere de eksternaliteter, der følger af alkoholmisbrug i form af sociale- og sundhedsmæssige omkostninger
6Landbrugspolitik Minimumsafgifter på vin er som hidtil - et meget kontroversielt og politisk følsomt emne, konkluderer Kommissionen. Nogle af de ikke vin-producerende medlemslande kræver, at enhver ændring i minimumssatserne for spiritus er betinget af en indførelse af en positiv minimumssats på vin, hvilket de vin-producerende lande er modstandere af.Forsendelsessystemet og de hermed forbundne omkostninger for virksomheder og myndighederØl, vin og spiritus forsendes i dag mellem EU-landene ved hjælp af et forsendelsessystem, der indebærer, at varerne flyttes mellem autoriserede skatte-varehuse, at der skal udarbejdes ledsagedokumenter, garantier mv. Systemet medfører administrative omkostninger for virksomheder og myndigheder. Da afgiften på øl og vin er mindre end momsen i mindst 10 ud af 15 lande og nu 20 ud af 25 medlemsstater, sætter Kommissionen spørgsmålstegn ved det hensigtsmæssig i at opretholde dette system, hvis der ikke er udsigt til, at afgifterne generelt bliver højere. Udvidelsen af EU De nye medlemslande, der blev optaget i EU den 1. maj 2004, har alle afgifter som er på eller over minimumssatserne. Ansøgerlandene Rumænien og Bulgarien har ikke anmodet om en overgangsperiode for at kunne øge niveauet til minimumssatserne.Ændring af hyppigheden for udarbejdelse af rapporten I henhold til art. 8 i direktiv 92/84/EEC skal Kommissionen udarbejde en rapport om afgifterne på alkohol og alkoholholdige drikkevarer hvert andet år. Kommissionen vurderer, at det er for kort en periode i forhold til ændri nger på området og foreslår derfor at rapporten udarbejdes hvert fjerde år. Denne ændring foreslås indarbejdet ved næste ændring af direktivet. Kn-koderne opdateres Alkoholholdige produkter kategoriseres efter EUs kombinerede Nomenklatur (KN-koder i toldnomenklaturen). Systemets oprindelig formål er en ensartet anvendelse af toldsatser i EU. For at finde en ensartet måde at katagorisere alkoholprodukter har man i direktiv 92/83 henvist til disse kn-koder i toldnomenklaturen. Efter art. 26 i direktiv 92/83 anvendes den udgave af toldnomenklaturen som gælder på tidspunktet for direktivets vedtagelse der henvises således til en udgave fra 1992. Kommissionen foreslår, at der sker en ændring af art. 26 således, at henvisningen hele tiden sker til den nyeste version. Samtidig vurderer Kommissionen, at beslutninger vedrørende opdateringen af kn-koderne med fordel kan træffes af Punktafgiftsudvalget efter proceduren i art. 24 i direktiv 92/12.Herudover opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at overveje, om det kunne være hensigtsmæssigt at gøre klassifikationen af spiritusprodukter mindre afhængig af en henvisning til kn-koderne. Det vil betyde, at der skal fastsættes et andet system til klassifikation af spiritusprodukter, idet det er afgørende for samhandlen mellem EU-landene, at de enkelte spiritusprodukter klassificeres ens. Ved at fastsætte et klassifikationssystem
7uafhængig af toldnomenklaturen vil man blandt andet kunne fastsætte en bredere klassifikation til brug for indplacering af de meget forskellige produkter, der er kommet på markedet de senere år. Retsgrundlag Rapporten er udarbejdet på baggrund af artikel 8 i direktiv 92/84/EEC af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af punktafgiftssatserne for alkohol og alkoholholdige drikkevarer, hvorefter Rådet på grundlag af Kommissionens rapport træffer beslutning om nærmere foranstaltninger.Høring Rapporten indeholder ingen forslag til ny lovgivning eller ændring af eksisterende, hvorfor rapporten ikke sendes i høring på nuværende tidspunkt. Skatteministeriet vil dog drøfte rapportens indhold med de relevante organisationer m.v. Lovgivningsmæssige konsekvenser Rapporten har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Som opfølgning på rapporten fremsætter Kommissionen eventuelt konkrete forslag til fællesskabsforanstaltninger, hvis omfang og konsekvenser afhænger af den nærmere udformning.Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser Rapporten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser. Som opfølgning på rapporten fremsætter Kommissionen eventuelt konkrete forslag til fællesskabsforanstaltninger, hvis omfang og konsekvenser afhænger af den nærmere udformning.Administrative konsekvenser Rapporten har ikke i sig selv administrative konsekvenser. Som opfølgning på rapporten fremsætter Kommissionen eventuelt konkrete forslag til fællesskabsforanstaltninger, hvis omfang og konsekvenser afhænger af den nærmere udformning.Nærheds- og proportionalitetsprincippet Rapporten indeholder ikke konkrete forslag til regulering, hvorfor nærheds- og proportionalitetsprincippet ikke berøres. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Grundnotat af 21. september 2004 er oversendt til Folketingets Europaudvalg.
8Bilag 1. Gældende danske regler Spiritus Der betales afgift af spiritus efter spiritusafgiftsloven. Det fremgår af l ovens § 2, at afgiften udgør 150 kr. pr. liter 100% ætanolstyrke.Spiritusafgiften dækker følgende varer:Spiritus, herunder ethanol (alkohol) i ren stand eller blandet med vand (sprit), med et ethanolindhold på over 1,2 pct. vol., fx akvavit, cognac, whisky, vodka, rom, gin, likør og finsprit. Der er tale om alle produkter med et virkeligt alkoholindhold på over 1,2 pct. vol. 1 Undtaget er enkelte varer som ikke uden tilsætning af spiritus eller vin kan bruges til fremstilling af drikkelige varer med et ikke uvæsentligt ethanolindhold, fx visse ethanolholdige essenser til brug ved fremstilling af limonade o.l.Hedvin, vermouth, frugtvin o.l. (vin og andre gærede drikkevarer end øl eller vin) med et ethanolindhold over 22 pct. vol. Andre varer med et ethanolindhold på mere end 1,2 pct. vol., hvis varerne er drikkelige, fx whisky-soda og cocktails. Ethanolholdige ekstrakter, essenser o.l., der ikke er afgiftspligtige efter § 1, men som virksomheden vil anvende til fremstilling af afgiftspligtige varer.Indført vin og ethanolholdige ekstrakter, essenser o.l., som ikke i sig selv er spiritusafgiftspligtige, inddrages under afgiftspligten, når de tilføres en regi-streret virksomhed med henblik på brug ved fremstilling af spiritusafgiftspligtige varer. Øl omfattes ikke af spiritusafgiftspligten. Det samme gælder vin og frug tvin med et ethanolindhold på 22 pct. vol. og derunder.Der er den 17. november 2004 fremsat lovforslag L 125 om en særafgift på alkoho lholdige sodavand de såkaldte alkopops. Den samlede afgift på e n 27,5 cls alkoholsodavand med 5,5 pct. vol. vil være ca. 3,85 kr. pr. flaske (inkl. moms), inkl. enten øl, vin - eller spiritusafgift samt tillægsa fgift. Tillægsafgifterne u dgør mellem ca. 1 kr. og ca. 2,85 kr. inkl. moms pr. flaskeVin og frugtvin Der betales afgift af vin og frugtvin m.m. efter øl - og vinafgiftsloven afgif-ten på vin og frugtvin m.m. fremgår af lovens kapitel 2.Vin og frugtvin, der henhører under toldtariffens pos. 2204, 2205 og 2206, og som har et ethanolindhold over 1,2 pct. vol., men ikke over 22 pct. vol. er omfattet af afgiftspligten og omfatter bl.a. følgende varer - også mousserende: vin, fx rødvin, rosévin og hvidvinhedvin, fx madeira, portvin og sherry1 Det er afgørende for et produkts indplacering, om pro duktet er malt/vin-baseret eller alkoholbaseret. Således er f.eks. alcopops, der har en lavere alkoholprocent end mange øl og vin produkter, omfattet af spiritusafgiften .
9aperitifvine, fx vermouth og sangriafrugtvin o.l., fx kirsebærvin, æblecider og mjødAfgiften pr. liter for varer med følgende etanolindhold er:1) med et etanolindhold på 1,2 % vol., men ikke over 6 % vol. 4,50 kr.2) med et etanolindhol på 6 % vol., men ikke over 15 % vol. 7,05 kr.3) med et etanolindhold på over 15 % v ol., men ikke over 22 % vol. 10,55 kr.For varer, der har et overtryk på mindst 3 bar ved 20° C opkræves en ti llægs -afgift på 3,50 kr. pr. liter. Varer med et ethanolindhold på over 22 pct. vol. beskattes som spiritus.Der er den 17. november 2004 fremsat lovforslag L 125 om nedsættelse af vin-afgiften, således, at afgiften pr. liter for varer med følgende etanolindhold vil blive :1) med et etanolindhold på 1,2 % vol., men ikke over 6 % vol.3,90 kr.2) med et etanolindhol på 6 % vol., men ikke over 15 % vol. 6,14 kr.3) med et etanolindhold på over 15 % vol., men ikke over 22 % vol. 9,20 kr.ØlDen 1. oktober 2004 er øl -afgiften omlagt til en glidende afgiftsskala efter det faktiske alkoholindhold i øllet, jf. lov nr. 1217 af 27. december 2003 (L86). Afgiften er 58,40 kr. pr. liter 100 pct. ren alkoholindhold.Øl med et ethanolindhold under 2,8 % vol. er dog fritaget for afgift.Der er den 17. november 2004 fremsat lovforslag L 125 om nedsættelse af øl -afgiften til 50,90 kr. pr. liter 100 pct. ren alkoholindhold.
10 Dagsordenspunkt 7 a): Moms Direktiv om nedsat momsDer ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 7. december 2004 på fransk foranledning endnu en drøftelse af fo rslag til ændret direktiv om nedsat moms [KOM(2003) 397]. Sagen er senest drøftet p å ECOFIN -mødet den 16. november 2004.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændret direktiv om nedsat moms [KOM(2003) 397] med henblik på at forenkle, rationalisere og reducere området for nedsat moms i EU samt sikre en ensartet behandling af medlemsstaterne, herunder også de nye tiltrædende lande. Rådet (ECOFIN) udskød på mødet den 25. november 2003 beslutningen vedrørende forslaget til ændret direktiv om nedsat moms, herunder ændring af bilag H, der lister de varer og ydelser, hvor medlemslandene har mulighed for at anvende nedsatte momssatser på minimum 5 pct. i modsætning til den ordinære momssats på minimum 15 pct. I stedet enedes Rådet om at opfordre Kommissionen til at fremsætte forslag om at fo rlænge forsøgsordningen vedrørende arbejdskraftintensive tjenesteydelser (bilag K), der ellers udløb den 31. december 2003, i yderligere to år. Or dningen angår 9 af de 15 gamle medlemslande. Kommissionens forslag herom blev vedtaget på rådsmødet (ECOFIN) den 10. febr uar 2004 som a-punkt.Kommissionen har endvidere i april 2004 fremsat forslag om, at de nye medlemslande, der ønsker det det er Polen og Tjekkiet får muli ghed for også at anvende den omtalte forsøgsordning, så længe den løber [KOM (2004) 295 og 296].For så vidt angår selve forsl aget til ændret direktiv om nedsat moms, he runder bilag H, var der i forbindelse med Det Europæiske Råd den 12. -13. december 2003 en uformel drøftelse herom blandt ECOFIN-ministrene. Drøftelserne fortsatte på rådsmøderne (ECOFIN) den 20. januar, 10. februar og 9. marts 2004, hvor der ikke blev truffet konklusioner.Frankrig har under drøftelserne fremført ønske om, at der gives mulighed for nedsat moms på restaurantydelser. I forbindelse med det tysk-fransk-britiske topmøde den 18. februar 2004 i Berlin gav den tyske kansler Schröder angiveligt den franske præsident Chirac tilsagn om, at Tyskland ikke vil modsætte sig, at Frankrig fra den 1. januar 2006 kan indføre ne dsat moms på restaurantydelser.På rådsmødet (ECOFIN) den 16. november 2004 bad Frankrig o m, at der snarest udarbejdes et arbejdsprogram og en tidsplan for det videre arbejde, der har ligget stille i længere tid. Formandskabet tilkendegav, at dette ville blive taget op på mødet 7. december 2004. IndholdKommissionens forslagDet gældende regelsæt for nedsat moms har grundlag i dels detuværende bilag H til 6. momsdirektiv, dels en række særordninger, der giver visse medlemslande mulighed for at anvende nedsatte satser i enkelte tilfælde 0-sats på visse varer eller ydelser og dels bilag K.Kommissionen foreslår, at medlemslandenes mulighed for at anvende nedsatte momssatser på visse varer og tjenesteydelser fremover alene har grundlag i et ændret bilag H, og at såvel de nationale særordninger som bilag K således ophører, idet dog visse afde heri indeholdte varer og ydelser overføres til dette ændrede bilag H. Visse medlemslande mister således ifølge Kommissionens forslag retten til nedsatte momssatser på varer og ydelser, som ikke fremgår af den nye liste H.Det følger endvidere af Kommissionens forslag, at visse medlemsstater kan opretholde særligt lave satser i visse områder (øer, fjernt liggende områder f.eks. Portugal for så vidt angår Madeira og Azorerne), men ordningen begrænses til varer og ydelser, der forbruges i disse
11 områder . Ordningen kan således ikke længere anvendes på salg til forbrug uden for områderne.Endelig foreslår Kommissionen at præcisere reglerne om anvendelse af bilag H i overensstemmelse med EF-Domstolens praksis. Det betyder, at et medlemsland ikke behøver atanvende nedsat moms for en hel kategori i bilag H, men kan begrænse det til dele heraf i det omfang, dette ikke medfører konkurrencefo rvridning.Der foreslås følgende indholdsmæssige ændringer i kategorierne i bilag H:I kategori 4 (medicinsk udstyr m.v.) indsættes også hjælpemidler til handicappede. I kategori 9 (boliger) ophæves betingelsen om, at leverancerne sker som led i en socialpolitik, idet betingelsen har vist sig vanskelig at anvende. Den gældende kategori omfatter levering, opførelse, renovering og ombygning af boliger. Dette udvides med udlejning. Endelig videreføres i denne kategori fra forsøgsordningen vedrørende arbejdskraftintensive tjenester reparation og vedligeholdelse samt rengøring af boliger. Som ny kategori indsættes levende planter, blomstervarer (herunder løg, afskårne blomster og pyntegrønt) og træ til brændsel. Som led i en særordning anvender 11 medlemslande i øjeblikket i varierende udstrækning nedsat moms på disse vareområder. Som ny kategori indsættes endvidere restaurationsydelser. 8 af de nuværende 15 medlemslande har i dag ifølge særordninger ret til at anvende nedsat moms for restaurationsydelser. Kategori 17 (renholdelse af gader, renovation og behandling af affald) udvides med kloakarbejde og genbrug af affald. Som ny kategori indsættes også levering af el, gas og varme. Efter gældende regler har alle lande ret til at anvende nedsat moms for el og gas, men kun efter forudgående godkendelse fra Kommissionen. Denne praksis bortfalder således. Varme tilføjes, fordi ydelsen - leveringen af varme - er meget sammenlignelig med el- og gasleverancer. Endelig videreføres fra forsøgsordningen vedrørende arbejdskraftintensive tjenester som ny kategori pleje i hjemmet. Overordnet er det Kommissionens opfattelse, at bilag H i den foreslåede udformning ikke vil medføre konkurrenceforvridning mellem medlemslandene. Derimod mener Kommissionen, at de særregler om nedsat moms, som bortfalder ved forslaget, har givet anledning til konkurrenceforvridning.Vedhæftede bilag indeholder en oversigt.Retsgrundlag Kommissionens forslag har hjemmel i Traktatens artikel 93, som kræver vedtagelse med enstemmighed. Dog har Kommissionen foreslået Tiltrædelsesaktens art. 57 (vedtagelse med kvalificeret flertal) som retsgrundlag for forslaget vedrørende Polen og Tjekkiet.
12 Lovgivningsmæssige konsekvenser Vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve ændring af momsloven, idet Danmark ifølge det foreliggende forslag kan opretholde 0-satsen for aviser. Muligheden for at anvende nedsat moms vil fortsat være frivillig.Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser Kommissionens forslag betyder, at det stadig er valgfrit for medlemslandene at anvende nedsat moms. Endvidere vil Danmark ifølge forslaget kunne opretholde 0-satsen for aviser. Den del af forslaget har derfor som udgangspunkt ingen samfundsøkonomiske, administrative eller statsfinansielle konsekvenser.Ophævelsen af muligheden for at sælge teleydelser med særlig lav moms fra visse territorier i visse medlemslande til forbrugere bl.a. her i landet, ventes at ville modvirke risikoen for provenutab, som følge af et eventuelt stigende græ nseoverskridende salg.Forslaget skønnes ikke at få administrative konsekvenser eller økonomiske omkostninger for erhvervslivet.Generelt vil en reduktion af afgiftsmæssig forvridning og differentiering i andre lande styrke det indre marked og samhandlen.Nærheds- og proportionalitetsprincippet Kommissionens forslag skønnes ikke at påvirke medlemslandenes afgift skompetence ud over, hvad der er nødvendigt for det indre markeds fun ktion. Regeringen skønner derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds - og proportionalitetsprincippet.HøringDer er modtaget høringssvar fra Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Industri, Håndværksrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Told- & Skattestyrelsen, Center for Ligebehandling af Handicappede, Kommunernes Landsforening, Dansk Energi, Danske Fjernvarmeværkers Forening, H oresta og Danske Dagblades Forening.Det nævnes i flere af de indkomne høringssvar, at man generelt er p ositiv over for direktivforslaget. Enkelte er kommet med forslag til varer og ydelser, der bør omfattes af listen. Det kan bl.a. nævnes, at Håndværksrå det øn sker forslaget udvidet med anlægsgartnerarbejde og flere andre håndværksfag. Håndværksrå det skriver, at nedsat moms kan bruges som et middel til at bekæmpe sort arbe jde. Under alle omstændigheder støtter Håndværksrådet direktivforslaget, uanset om Danmark ønsker at a nvende nedsatte satser.Omvendt anfører Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i deres høringssvar, at forsøgsordningen vedrørende nedsat moms på arbejdskrafti ntensive ydelser kun i begrænset omfang har resulteret i lavere priser, og at forsøgsordning en heller ikke har givet nogen signifikant beskæftigelsesvir kning. Derfor mener Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at beskæftigelses-, sociale og andre formål bør fre mmes med andre virkemidler end momsen.Advokatrådet, Danske Fjernvarmeværkers Forening og F oreningen af Statsautoriserede Revisorer har ikke bemærkninger til forslaget vedrøre nde Polens og Tjekkiets deltagelse i
13 forsøgsordningen. Dansk Industri u dtaler, at organisationen ikke har tekniske bemærkninger mens Foreningen af registrerede revisorer støtter dette forslag.Tidligere forelæggelser Grundnotat af 3. september 2003 er oversendt til Folketingets Europaudvalg. Sagen blev endvidere forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (ECOFIN) den 7. oktober 2003, forud for rådsmødet (ECOFIN ) den 25. november 2003 (til forhandlingsoplæg), og forud for rådsmøderne (ECOFIN) den 20. januar, 10. februar, 9. marts og 16. n ovember 2004. Grundnotat og supplerende grundnotat om forslaget vedrø rende Polen og Tjekkiet er oversendt til Folketingets Europaudvalg henholdsvis den 30. april og den 28. juni 2004.
14 B I L A GOVERSIGTER1. Bilag K - særordninger for gamle medlemslande med udløbsdato den 31. december 2005. Denne kategori omfatter forsøgsor dninger med nedsat moms - ned til 5 % - på arbejdskraftintensive ydelser.KATEGORI - YDELSEMEDLEMSLAND1. Småreparationer- CyklerBelgien, Holland og Luxembourg- Sko og lædervarerBelgien, Holland og Luxembourg- Beklædningsgenstande og linnedBelgien, Grækenland, Holland og Luxembourg2. Reparation og renovering af private boliger Belgien, Frankrig, Italien, Holland, Portugal, Spanien og UK (kun Isle of Man)3. VinduespudsningFrankrig, Luxembourg4. Pleje i hjemmetGrækenland, Frankrig, Italien og Portugal5. FrisørvirksomhedLuxembourg, Holland og Spanien2. Overgangsordninger for nye medlemslande. Disse ordni nger har alle udløbsdato. MEDLEMS-LANDUDLØBS-DATOVARE/TJENESTE/SATSLetland31.12.2004Varme til husholdninger (0-sats)Estland30.6.2007Varme og brændsel til private og vi sse organisationer m.v. (ned til 5%)Tjekkiet31.12.2007Varme og brændsel til pr ivate og små ikke -momsregistrerede virksomheder (ned til 5%)Boligbyggeri (ikke materialer) uden for det sociale område (ned til5%) Cypern31.12.2007Medicin og fødevarer undtagen is, snacks o.lign (0-sats)Restaurantydelser (ned til 5%)Ungarn31.12.2007Kul, brænde, lokal fjernvarme, resta urantydelser (ned til 12%)Polen31.12.2007Visse bøger og tidsskrifter (0 -sats)Restaurantydelser, boligbyggeri og renovering, reparation m.v. (ikke materialer) uden for det sociale område samt lev ering af hele eller dele af nye bygninger til boligformål (ned til 5%)Slovenien31.12.2007Restaurantydelser, boligbyggeri og renovering, reparation m.v. (ikke materialer) uden for det sociale område (ned til 5%) Slovakiet31.12.2007Boligbyggeri (ikke materialer) uden for det sociale område (ned til 5%)Polen30.4.2008Fødevarer og varer til landbruget (B ilag H, punkt 1 og 11) (ned til 3%)Slovakiet31.12.2008Energi til varme til private og små ikke -momsregistrerede virksomheder (ned til 5%)Malta1.1.2010Fødevarer og medicin (0 -sats)Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig.3. Forslag fra Kommissionen3.A Tidsubegrænsede særordninger for gamle medlemslande, som Kommissionen har
15 foreslået ophævet . Det drejer sig om varer og tjenester uden for 6. momsdirektivs bilag H.3.A.1 Parkeringssatser MEDLEMS-LANDSATSVARE/YDELSEBelgien12%Kul, koks og dækIrland13,5%Energi til belysning og opvarmning, maskiner og udstyr til anvendelse ved opførelse og vedligeholdelse af fast ejendom, reparation og vedligeholdelse af visse former for maskiner og udstyr, ydelser vedrø rende pleje af det menneskelige legeme, visse ydelser til turister, fotografers ydelser, jockey-ydelser samt kunstværker og ant ikviteterLuxembourg12%Visse brændselsprodukter, heru nder olie træ og blyfri benzin, reklamer, kataloger samt turistbrochurer, rejsebureauvirksomhed, reklamebureauvirksomhed o. lign., liberale erhverv, finans- og opsparingsforvaltning, varer til vask og rengø ring, tobak og visse vineØstrig12%Vin leveret i produktionsleddetNote: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig3.A.2. Super nedsatte satser MEDLEMS-LANDSATSVARE/YDELSELuxembourg3%Sodavand, børnetøj og sko.Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig3.A.3 0-satser MEDLEMSLANDVARE/YDELSEIrlandBørnetøj og sko, vokslys og visse ydelser leveret af Commissioners of Irish Lights ItalienLevering af guldbarrer, af arealer, der ikke kan anvendes til byggeformål og metalskrotUKBørnetøj og sko, visse campingvogne og husbåde, støvler og hjelme til anvendelse i industrien samt motorcykel- og cykelhjelme Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig.3.B Særordninger for "gamle" medlemslande, som er tidsubegrænsede2. I Kommissionens forslag vil lande med 0-satser og supernedsatte satser kunne videreføre disse satser for varer og tjenesteydelser, der er nævnt i 6. momsdirektivs bil ag H. Det gælder eksempe lvis for aviser.3.B.1 0-satser. Nedenstående er kun eksempler på 0-satser. MEDLEMSLANDVARE/YDELSEDanmarkAviserBelgienAviserIrlandFødevarer, såsæd m.v., dyrefoder, hygiejnebeskyttelsesmidler til kvinder samt 2 Under forudsætning af at den nuværende momsordning ikke bliver ændret til den endelige EU-momsordning. Mange medlemslande har forbehold overfor den endelige EU-momsordning.
16 medicinsk udstyr FinlandAviser og tidsskrifter solgt i abonnement af mindst én måneds varighedSverigeReceptpligtig medicin samt medicin til sygehuseUKBøger, aviser, tidsskrifter, kort m.v., fødevarer, såsæd m.v., vand, receptpligtig medicin, medicinsk udstyr, boligbyggeri uden for det sociale område, velgørende organisationers salg af varer modtaget gratis, båndoptagere og bånd til Blindeinstituttet, kloakrensning, passagertransport samt transport af gods og passagerer til og fra en destination uden for UK CypernMedicin og fødevarer PolenVisse bøger og tidsskrifter3.B.2 Supernedsatte satser MEDLEMS-LANDSATSVARE/YDELSEGrækenland4%Bøger, aviser, tidsskrifter og entre til kult urelle tjenester og shows (biograf, teater, sport m.v.)Frankrig2,1%Medicin, aviser og tidsskrifter samt radio- og TV-licensIrland4,3%Fødevarer, levering af nye bygninger, a rbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt r enovering og vedligeholdelse af bygningerItalien4%Fødevarer, medicin, bøger, aviser, tidsskri fter, radio- og TV-licens, levering af nye bygninger, arbejdsydelser vedrørende nyby ggeri samt renovering og vedligeholdelse af bygninger, medicinsk udstyr, visse tjenester på det sociale område samt visse kunstgø dningsprodukter Luxembourg3%Fødevarer, medicin , bøger, aviser, tidsskri fter, hoteller, spildevandsrensning, persontransport, levering af nye bygninger til boligformål, a rbejdsydelser vedrørende nybyggeri til boligformål samt renovering og vedligeholdelse af boliger, og rå uldSpanien 4%Levering af nye bygninger, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt renovering og reparation af bygninger Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig.3.C Kommissionens forslag til 6. momsdirektivs bilag H, der omfatter varer og tjenester, hvor alle medlemslande må have nedsatte momssatser. Landene kan maksimalt vælge to forskellige niveauer af nedsatte momssatser og den laveste må ikke være mindre end 5%.KATEGORI NR. BILAG H I DAGÆNDRINGER FORESLÅET AF KOMMISSIONEN1.Levnedsmidler og foder (herunder drikkevarer bortset fra alkoholholdige drikkevarer); levende dyr, frø, planter og ingredienser, der normalt er bestemt til anvendelse ved tilberedning af levnedsmidler eller foder; produkter, der normalt er bestemt til at anvendes som supplement til eller i stedet for levnedsmidler og foderUændret2.VandforsyningUændret3.Farmaceutiske produkter, som normalt anvendes til sundhedspleje, sygdomsforebyggelse og medicinsk og veterinærmedicinsk behandling, Uændret
17 herunder svangerskabsforebyggende produkter og hygiejnebeskyttelsesmidler til kvinder4.Medicinsk udstyr, hjæ lpemidler og andre apparater, der normalt anvendes til at mindske eller behandle handicaps, udelukkende til handicappedes personlige brug, herunder også reparation af sådanne v arer samt bø rnesæder til bilerHjælpemidler til handicappede in dsættes5.Befordring af personer og disses bagageUændret6.Levering af bøger, heru nder udlån på biblioteker (herunder brochurer, foldere og lignende tryksager, billedbø ger, tegne- eller malebøger til børn, trykt eller håndskreven musik, ge ografiske og hydrografiske kort eller tilsvarende), aviser og tidsskrifter, bortset fra materiale, der udelukkende eller hovedsagelig er reklameUændret7.Entré til forestillinger, teatre, cirkus, messer, forlystelsesparker, koncerter, museer, zoologiske haver, biografer, udstillinger og lignende kulturelle begivenheder og etablissementer samt radio- og TV-modtagelseUændret8.Tjenester ydet af eller honorarer til forfattere, komponister og udøvende k unstnereUændret9.Levering, opførelse, ren overing og ombygning af boliger som led i en socialpolitikBetingelsen vedr. socialpolitik u dgår.Udvides i øvrigt med udlejning, reparation, vedligeholdelse og rengø ring10.Levering af varer og ydelser, der normalt er bestemt til anvendelse i landbrugsproduktionen, bortset fra kapitalgoder såsom maskiner og bygningerUændret11.Ophold på hoteller og lignende eta blissementer, herunder ferieophold og udlejning af pladser på campingpladser og pladser til beboelsesvogneUændret12.Entré til sportsbegivenhederUændret13.Adgang til brug af sportsfaciliteterUændret14.Levering af varer og ydelser fra velgørende organisationer, der af medlemsstaterne er anerkendt som så danne, og som arbejder med sigte på v elfærd og social sikring, medmindre disse leveringer er fritaget i henhold til artikel 13Uændret15.Begravelsesvirksomhed og ligbræ nding samt levering af goder i forbindelse hermedUændret16.Lægebehandling, tandlægebehandling og termoterapi, medmindre disse tjenesteydelser er fritaget i henhold til artikel 13Uændret17.Ydelser i forbindelse med renholdelse af gader og renovation samt behandling af affald, som ikke ydes af organer, der er omhandlet i artikel 4, stk. 5Udvides med kl oakarbejde og genbrug af affaldNy kategori: L evende planter, blomstervarer og træ til brændsel
18 Ny kategori: R estaurantydelserNy kategori:Levering af el, gas og varmeNy kategori: Pleje i hjemmet3.D Kommissionens forslag vedrørende ophør af neds at normalmomssats ved salg ud af visse territorierMEDLEMSLANDMulighed for lavere normalmomssats ophæves for fjernsalg til andre landeFrankrig: KorsikaGrækenland: Lesbos, Chios, S amos, Dodekaneserne, Kykladerne, Thassos, De nordlige Sporader, Samothrake og SkyrosPortugal: Azorerne og MadeiraØstrig: Kleines Wassertal3.E Kommissionens forslag om Tjekkiets og Polens optagelse i forsøgsordningen vedrørende arbejdskraftintensive ydelser. Ordni ngen udløber 31.12.2005.KATEGORI - YDELSE MEDLEMSLAND1. Småreparationer-Cykler-Sko og lædervarer-Beklædningsgenstande og linnedPolen2. VinduespudsningTjekkiet3. Pleje i hjemmetTjekkiet
19 Dagsordenspunkt 7 b):Moms Direktiv om grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til erhvervskunderBaggrund Under de nuværende regler for grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til afgiftspligtige personer (primært virksomheder) skal en ydelse som hovedregel momses i oprindelseslandet. Øget samhandel og den teknol ogiske udvikling har imidlertid ændret omfanget af og mønsteret for handel med ydelser, således at de eksisterende regler medfører grænsehandelsproblemer, tolkningsproblemer - der til tider løses ved domstolene - og væsentlige administrative byrder.De væsentligste problemer vedrører:FradragsretHovedreglen om at momsen skal indbetales af leverandøren i oprindelse slandet betyder, at afgiftspligtige købere fra andre lande ikke kan fratrække momsen i deres regnskab med egne myndigheder, men må anmode om tilbagebetaling af momsen fra my ndighederne i oprindelseslandet gennem 8. eller 13. momsdirektiv. Disse regler for godtgørelse af købsmoms er så administrativt omfattende, at mange virksomheder enten ikke anmoder om godtgørelsen eller sammen med leverandøren bliver enige om (imod gældend e regler) at bruge omvendt betalingspligt således, at køber indb etaler og fradrager momsen i eget land.Udlejning af motorkøretøjerGældende regler er således, at beskatningsstedet for udlejning af transportmidler er oprindelseslandet. Forskellige regler for fradragsret for biler i medlemslandene giver anledning til spekulation hos afgiftspligtige personer i nogle medlemslande (herunder Østrig og Danmark) med ingen eller lille fradragsret, idet de lejer (ofte som langtidsleje) køretøjer i lande med høj fradragsret. Herefter kan de via 8. momsdirektiv få momsen ti lbagebetalt efter de favorable regler i udlejers land. Momsregistrering i andre medlemslandeI visse tilfælde, f.eks. arbejde på løsøregenstande, skal momsen betales der, hvor arbejdet udføres, uden at der er obligatorisk brug af reglerne om omvendt betalingspligt. Det kan betyde, at virksomheder der udfører a rbejde på løsøregenstande, skal momsregistreres i alle de lande, hvor de udfører arbejde, hvilket er en betydelig administrativ belastning for virksomhederne.Fortolkning af undtagelser i art. 9, stk. 2, litra eI denne bestemmelse er listet en række ydelser, hvor beskatningsst edet er kundens land, og hvor der er obligatorisk brug af omvendt betalingspligt. I praksis har definitionen af disse specifikke ydelser væ ret uklar og det er derfor blevet stadig vanskeligere for såvel my ndigheder som virksomheder at administrere reglerne. Således afgøres spørgsmål om beskatningssted for ydelser ofte af domstolene. De komplekse regler kan føre til, at en ydelse utilsigtet momses to gange eller slet ikke pålignes moms.Sammensatte leverancerDelydelser, der ved leveringen er samlet til én ydelse, kan være omfa ttet af forskellige regler. I praksis søger de afgiftspligtige personer til tider uretmæssigt - at anvende regler (f.eks. art. 9, stk. 2, litra e), hvor leveringsstedet er kundens land og hvor der kan bruges omvendt betalingspligt.Forslagets indhold For at løse de førnævnte problemer foreslås en grundlæggende ændring af reglerne om beskatningssted ved grænseoverskridende salg af ydelser me llem afgiftspligtige personer. Kommissionen anfører, at enhver ændring i reglerne om beskatning af ydelser i videst muligt
20 omfang bør resultere i, at ydelserne momses i det land, hvor forbr uget reelt finder sted. Det er desuden vigtigt, at der er balance mellem administrationernes behov for kontrol og de erhvervsdrivendes administrative forpligtelser.Leveringsstedsregler Ændringerne i forslaget vedrører alene leverancer mellem afgiftspligtige pe rsoner (B2B-leverancer). Nedenfor er de enkelte dele af den nye artikel 9, som omfatter hovedreglerne for leveringssted og dermed beskatningssted, og de foreslåede undtagelser m.v. i art. 9a 9k uddybet:Art 9 Stk. 1Det foreslås, at hovedreglen for salg mellem afgiftspligtige personer (B2B-salg) bliver, at leveringsstedet fastlægges ud fra, hvor kunden er etableret. Reglen kombineres med brug af omvendt betalingspligt, sål edes at kunden er betalingspligtig for momsen og leverandøren ikke skal momsregistreres i kundens land. (Jf. forslaget til ændring af artikel 21, stk. 1, litra b).Stk. 2 Hovedreglen for leveringssted ved leverancer til ikke afgiftspligtige personer (overvejende private, B2C-salg) er uændret der, hvor leverandøren er etabl eret.Stk. 3 Til brug for afgrænsningen mellem stk. 1 og stk. 2 defineres en afgift spligtig person, som en enhed, der udfører aktiviteter omfattet af mom sloven. Af hensyn til administrativ forenkling foreslås, at en a fgiftspligtig person er underlagt stk. 1 for alle dennes aktivi teter (både momspligtige og momsfri), undtagen når ydelserne er beregnet til eget (privat) brug eller til virksomhedens personale. Art. 9a Reglen i gældende art. 9, stk. 2, litra a opretholdes, således at leveringsst edet for ydelser vedrørende fast eje ndom er det sted, hvor ejendommen er beliggende. Det vurderes, at det generelt fører til beskatning der, hvor ydelsen forbruges.Art. 9b Reglen i gældende art. 9, stk. 2, litra b opretholdes, således at levering sstedet for passagerbefordring er det sted, hvor befordringen finder sted opgjort udfra de tilbagelagte strækninger. Kommissionen er opmærksom på vanskelighederne ved administrationen af denne bestemmelse. Kommissionen vurderer, at en eventuel ændring af leveringsstedsre glerne skal ske samtidig for både B2B og B2C, Kommissionen påtænker at fremsætte forslag om ændring af beskatningsregler for B2C og vil i den forbindelse også genoverveje denne bestemmelse. Art. 9c Reglen i art. 9, stk. 2, litra c opretholdes, således at leveringsstedet for ydelser i forbindelse med kulturelle aktiviteter, sport, kunst, underholdning mv. er det sted, hvor ydelsen reelt udføres. Bestemmelsen fører g enerelt til beskatning der, hvor ydelsen forbruges. Dog ændres leveringsstedet til virksomheder (B2B) for ydelser inden for videnskab og undervisning således, at disse fremover beskattes i købers land med m ulighed for omvendt betalingspligt. For så vidt angår ydelser til ikke -afgiftspligtige personer (B2C) bliver beskatningen fortsat dér, hvor ydelsen reelt udfø res, jf. ny art. 9f.Art. 9d Som en væsentlig undtagelse fra hovedreglen for B2B -leveringer om beskatning i købers
21 hjemland foreslås, at leveringsstedet for materielle ydelser til afgiftspligtige personer er oprindelseslandet. Ved materie lle ydelser forstås ydelse r: som præsteres i det land, hvor leverandøren er etableret, oghvor kunden og leverandøren er fysisk til stede, og hvor ydelsen leveres direkte til forbrug. Det gælder f.eks. måltider på en restaurant og hårklipning. Reglen vil bevirke, at disse ydelser beskattes, hvor de reelt forbruges.Langtidsudlejning eller leasing af løsøregenstande er udtrykkeligt ikke omfattet af denne bestemmelse, og vil i stedet være omfattet af de gen erelle bestemmelse i art. 9, stk. 1 eller 2. Langtidsudlejning eller -leasing er defineret som udleje/leasing i en periode på over 30 dage. Art. 9e 9j Hovedreglen for B2C-leveringer (leveringer til ikke-afgiftspligtige personer) er fortsat, at leveringsstedet er der, hvor leverandøren er etabl eret. Artikel 9e til 9j indeholder de eksisterende undtagelser fra denne hovedregel og de æn dres ikke ved dette forslag. Undtagelserne omfatter ydelser af transport af varer og tilknyttede ydelser såsom lastning og losning m.v., ydelser vedrørende vurdering af og arbejde udført på løsøregenstande, ydelser vedrørende kult urelle, sportslige, videnskabelige aktiviteter m.v., elektronisk leverede ydelser, tele- radio- og tv-spredningsydelser, formidleres ydelser samt visse ydelser til private forbrugere uden for EU. Art. 9k Medlemslandene har efter gældende regler visse muligheder for ved handel med lande uden for EU - at flytte beskatningsstedet til det faktiske forbrugsland, hvis reglerne om oprindelseslandsbeskatning medfø rer en risiko for dobbelt påligning eller ikke -påligning af moms eller hvis reglerne medfører konkurrenceforvridning. I dag gælder disse re gler kun for visse leveringer til ikke-afgiftspligtige personer (B2C), men det foreslås, at de kommer til at gælde for leveringer til både afgiftspli gtige og ikke-afgiftspligtige personer.Udvidelse af momsinformationssystemet VIES VIES-systemet indeholder i dag oplysninger om leveringer af varer til afgiftspligtige personer i EU, hvor køber indbetaler moms. Afgiftspligtige pe rsoner, der foretager leveringer af varer inden for Fæll esskabet, skal hvert kvartal indberette om leveringerne til deres nationale skattemyndigheder. Oplysningerne sendes herefter til skatteadministrationen i købers land, som derefter kan kontrollere om køber anvender reglerne for o mvendt betalingspligt korrekt og om køber har momsangivet v arerne.VIES omfatter ikke ydelser. At udvide VIES med ydelser kan give et kontrolredskab for de B2B-leveringer, der skal momses ved omvendt betalingspligt i købers land. Det vil dog medføre mere administrativt arbejde for både myndigheder og købervirksomheder. Dertil kommer, at det eksisterende system ikke fungerer optimalt, da det er langsomt og til tider upræcist. Kommissionen foreslår, at VIES udvides til også at omfatte salg af ydelser fra 1. januar 2008, (jf. artikel 22, stk. 6, litra b (art. 28h)). Kommissionen vil i den mellemliggende tid undersøge hvordan VIES teknisk set kan forbedres samt fremsætte forslag til nødvendige ændringer af forordningen om administrativt samarbejde. Virksomhedsinterne ydelser Kommissionen foreslår artikel 6, stk. 6 præciseret, således at det tydeliggøres, at ydelser mellem forskellige filialer af en virksomhed eller mellem en filial og hovedsæde normalt falder uden for momsens anvendelsesområde, forudsat at de pågældende filialer m.v. er en del af samme retlige enhed. Det er tilfældet uanset om forretningsstederne er beliggende i samme medlem sstat eller i flere medlemslande.
22 RetsgrundlagForslaget er baseret på traktatens art. 93, som kræver vedtagelse med e nstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.HøringKommissionens forslag har været sendt i høring hos de væsentligste erhvervsorganisationer. Af de organisationer der har afgivet høringssvar har Dansk Industri, F inansrådet og Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) givet udtryk for en positiv holdning til principperne i forslagets ændring af levering sstedsreglerne og anført, at forslaget vil lette mange virksomheders hverdag, blandt andet ved øget anvendelse af o mvendt betalingspligt og færre undtagelser fra hovedreglen. Både F inansrådet og FSR er desuden meget positive over for den foreslåede præcisering omkring virksomhedsinterne ydelser i tilfælde, hvor forretningssteder ligger i mere end et land. De anfører, at det ligeledes bør præciseres, at der også er tale om virksomhedsinterne ydelser hvis et af forretningsstederne samtidig indgår i en fælles moms -registrering med en anden virksomhed. Advokatrådet og Registrerede Revisorer har ingen bemærkninger.Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) er samlet imod Kommissionens forslag.HTS, Amtsrådsforeningen, Danske Busvognmænd, Brancheforeni ngen Dansk Kollektiv Trafik og HUR finder det problematisk, at leveringsstedet for langtidsleasing af køretøjer ændres fra at være le asingfirmaets land til at være kundens land, idet momsfordelen ved finansiel og operationel leasing i andre EU lande bortfalder. Det anføres, at de fleste busser til rutekørsel i dag leases i andre EU-lande med lavere moms og mere fordelagtige fradragsretsregler end Danmark. Forslaget vil betyde, at leasingydelsen skal momses i forbrugslandet og forbrugslandets fradragsretsregler bruges. Dansk Kollektiv Trafik har skønnet meromkostningerne for denne del af forslaget at ligge på ca. 300 mio. kr. Omkostninger vil blive væltet over på amter, kommuner og HUR, idet buserhvervet vil være a fhængig af fuld kompensation. Amtsrådsforeningen og Kommunernes Landsfo rening anfører, at man vil kræve økonomisk kompensation (DUT) og HUR anfører, at meromkostningerne vil betyde nye ekstraordinære takststigninger og/elle r yderligere nedskæringer i busdriften. Amtsråd sforeningen anfører desuden, at ændring af leveringssted for le asingydelser vil betyde administrative merudgifter i forbindelse med genforhandling af kontrakter disse udgifter kan undgås, hvis der laves en lang (6 år) ove rgangsordning.Dansk Industri anfører, at virksomheder der har leaset hvidpladeb iler i et andet EU-land også vil få øgede omkostninger, idet der skal beregnes dansk moms og bruges de ufordelagtige danske fradragsretsregler.Dansk Industri, Finansrådet, FSR og HTS anfører, at en udvidelse af VIES til at omfatte ydelser, vil påføre virksomhederne administrative by rder. I høringssvarerne stilles spørgsmålstegn ved kontrolnytten af VIES. Finansrådet understreger, at ændringen i hvert fald ikke b ør gælde momsfri ydelser og foreslår i øvrigt at der laves en bag atelgrænse på f.eks. 10.000 euro for, hvornår VIES skal bruges (hvis overhovedet).Herudover anfører Dansk Industri, at definitionen af materielle ydelser er uklar og at forslaget ikke løs er problemet med salg af pakke -løsninger, hvor de enkelte dele i pakken har forskelligt leveringssted.Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) mener, at ydelser vedr. messer og udstillinger bør omfattes af hovedreglen for lev eringssted og ikke den nye art. 9c.
23 Både Dansk Industri og FSR anfører, at teleoperatører m.fl. selv e fter forslaget fortsat vil have et problem med, at begrebet tjenester vedr. fast ejendom kan fortolkes forskelligt.Kommissionen sendte den 7. maj 2003 et oplæg til ændringer i høring. Der indkom 57 høringsbidrag. Af disse bidrag kom 33 fra nationale og europæ iske foreninger og sammenslutninger, 22 kom fra erhvervslivet, og 2 fra enkeltpersoner.Hovedparten af bidragene støttede den foreslåede ramme for regle rne, som indebæ rer en ændring fra oprindelsesprincip til bestemmelsesprincip hvad angår beskatningsstedet for B2B leverancer af ydelser. Der var dog en række forbehold over for de foreslåede undt agelser fra den generelle regel. Enkelte mente oprindelsesprincippet skal bevares kombineret med et system til omfordeling af momsen, så den overføres til den me dlemsstat, hvor kunden er etableret. Af dem, der forholdt sig til udvidelsen af VIES, var langt hovedparten imod denne idé, idet systemet ikke blev anset for et effektivt værktøj til bekæmpelse af svig.Formandskabets kompromisforslagForhandlingerne i EU om forslaget startede i januar 2004. På arbejd sgruppeniveau har forslaget været behandlet flere gange.I det forslag, der fremlægges til Rådsmødet, er foretaget en række tekniske ændringer, hvoraf de vigtigste er:Artikel 9, stk. 1. Kommissionens forslag er udvidet således, at også alle leverancer til en ikke -afgiftspligtig juridisk person (f.eks. en kommune), som i forvejen er momsregistreret for en eller flere momspligtige aktiviteter, skal anses for B2B-leverancer. Disse personer er dermed omfattet af hovedreglen om at leveringssted er forbrugslandet og anvendelsen af omvendt betalingspligt.Artikel 9cKommissionens forslag er ændret så omfanget af artiklen beg rænses sål edes, at det ikke er alle ydelser vedrørende f.eks. kulturelle, kunstneriske, sportsl ige og videnskabelige arrangementer, der omfattes af bestemmelsen om forbrugslandsbeskatning, men kun moms af adgangsbetaling og dertil knyttede ydelser (som garderobe- og toiletbetaling) til arrangementerne. Bestemmelsen betyder at disse adgangsydelser m.v. momses samme sted uanset om kø ber er en afgiftspligtig eller en ikke-afgiftspligtig person. Øvrige B2B -leverancer i forbindelse med arrangementerne momses i kø bers land efter hovedreglen i artikel 9, stk. 1 (med brug af omvendt betalingspligt).Artikel 9dKommissionens forslag er under forhandlingerne blevet begrænset således, at bestemmelsen kun omfatter følgende tilfælde:-Korttidsudlejning momses i det land, hvor køretøjet stilles til rådighed (oftest udlejers land)-Restaurant- og cateringydelser momses i det land, hvor ydelserne fysisk udføres.Herudover er forslaget om ændring af 6. momsdirektivs artikel 6 om en regel for momsbehandlingen af virksomhedsinterne ydelser udgå et. Kommissionens forslag til denne ændring er ikke blevet anset for en v æ sentlig del af selve forslaget og drøftelserne heraf skal føres v idere i anden sammenhæng.