Skatteministeriet J.nr. 2004-618 - 0046 Den Spørgsmål    M Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes Aktuelle notater vedr. skattepunkter på rådsmødet (ECOFIN) den 7. december 2004. Kristian Jensen /Ivar Nordland
C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ125771.DOC
2 29. november 2004 12 CHM Aktuelle notater vedr. skattepunkter på rådsmødet (ECOFIN) den 7. december 2004 Foreløbig oversigt over rådsmødet (ECOFIN) den 7. december 2004 1. (Evt.) Stabilitets- og Vækstpagten   –  Statistik for offentlige finanser i Grækenland 2. Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter for 2004 3. De finansielle perspektiver 2007-2013 4.   Finansielle tjenesteydelser   a) Direktiv om kapitalkrav til kreditinstitutter og investeringsselskaber (Basel II) b) Direktiv om lovpligtig revision af årsregnskaber og koncernregnskaber c) (Evt.) Finansiel regulering, tilsyn og stabilitet 5.    Bekæmpelse af terrorisme/hvidvaskning   a) EU’s strategi b) Direktiv om hvidvaskning af penge 6.    Kommissionens rapport vedrørende alkoholafgifter 7.    Moms a) Direktiv om nedsat moms b) Direktiv om grænseoverskr  idende salg af tjenesteydelser til erhvervskunder c) (Evt.) Generalisering af momsundtagelser 8. Rapport fra adfærdskodeksgruppen   (a-punkt) 9.   Direktiv om fusionsskat 10.  Bedre regulering – opfølgning på fælles initiativ om reform af reguleringen 11.  Forlængelse af mandat for EU Joint Transfer Pricing Forum (a- punkt)
3 Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, der skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde: Dagsordenspunkt 6: Kommissionens rapport vedrørende alkoholafgifter Baggrund   EU  Kommissionen  har  fremsat  rapport  om  afgiftssatser  pålagt  alkohol  og  alkoholho ldige drikkevarer (COM(2004)223 af 26. maj 2004). Rapporten er udarbejdet på baggrund af artikel 8 i direktiv 92/84/EEC af 19. oktober 1992 om indbyrdes  tilnærmelse  af  punktafgiftssatserne  for  alkohol  og  alkoholholdige  drikkevarer.  I artiklen er præciseret, at Rådet på baggrund af rapporten skal træffe beslutning om eventuelle foranstaltninger. I overvejelserne om en tilnærmelse af afgifterne skal følgen   de inddrages eller overvejes: hensynet til, at det indre marked fungerer tilfredsstillende konkurrencen mellem de forskellige former for alkoholholdige drikkevarer punktafgiftssatsernes realværdi traktatens bredere målsætning Derudover  har  Kommissionen  valgt  også  at  behandle  spørgsmålet  om  afgiftsstrukt   uren  på alkohol og alkoholholdige drikkevarer i rapporten. De eksisterende minimumsafgifter i EU blev vedtaget i 1992 og er ikke blevet justeret siden. Ifølge Kommissionens beregninger er priserne st eget ca. 24 % i perioden fra 1. januar 1993 til 31. december 2002. Kommissionen vurderer derfor, at minimumsafgifterne bør forøges med samme rate. De danske afgifter på øl, vin og spiritus overholder EU’s minimumssa   tser og vil fortsat gøre det efter en eventuel forhøjelse med den angivne sats. Kommissionen har ikke udarbejdet et forslag til æ  ndringer i direktiverne, hvilket er nødvendigt, hvis minimumssatserne skal forhøjes. Med rappo rten ønsker Kommissionen at understøtte en debat  i  Rådet,  Europa  Parl amentet  og  Det  Europæiske  Økonomiske  og  Sociale  Udvalg.  På baggrund    af    disse    drøftelser    vil   Kommissionen   afgøre,   om   der   skal   fre  msættes   et ændringsforslag. Gældende regler De gældende regler på området findes i direktiv 92/84/EEC af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse   af   punktafgiftssatserne   for   alkohol   og   alk  oholholdige   drikkevarer,   direktiv 92/83/EEC  af  19.  oktober  1992  om  harmonisering  af  punktafgiftsstrukturen  for  alkohol  og alkoholholdige drikkevarer, i spiritusafgiftsloven samt vin- og ølafgiftsloven . I direktiv 92/84 er der fastsat minimumsafgiftssatser for alkohol og alkohol holdige drikkevarer. Satserne er opdelt i fire kategorier: Spiritus, vin, mellemklasseprodukter (hedvin) og øl. De nuværende   minimumssatser præsenteres under punkt 3C). En detalj  eret gennemgang af de gældende danske regler er vedlagt i bilag 1. Rapportens indhold Kommissionen behandler 4 hovedemner i rapporten: A) Hensynet til det indre markeds funktion.
4 B)   Konkurrencen mellem de forskellige former for alkoholholdige drikkevarer. C)   Punktafgiftssatsernes realværdi. D)   Traktatens bredere målsætning. Ad A) Hensynet til det indre markeds funktion Kommissionen konkluderer i sin rapport, at afskaffelsen af de skatte- og handelsmæssige  hindringer  i  EU  i  1993  sammenholdt  med  den  fortsatte optagelse af medlemsstater med meget forskellige afgiftsniveauer på spiritus er årsag til forvridninger af det indre marked. Problemerne  stammer  fra  den  relativt  høje  afgiftsbyrde  i  forhold til den underliggende værdi af varen samt det forhold, at der er betydelige forskelle i afgiftsniveauer mellem medlemslandene. Som følge af disse forhold opstår der dels en legal grænsehandel, hvor der købes varer i EU-lande med lavere afgift på eksempelvis spiritus, og dels illegal handel, hvor varer indsmugles og afsættes uden betaling af afgifter og moms. Resultatet er konkurrenceforvridning og uregelmæssig handel. Kommissionen  fastslår  på  den  baggrund,  at  en  forstærket tilnærmelse af afgiftsniveauerne vil være et skridt på vejen til at forbedre det indre markeds funktionsmåde. Ad B) Konkurrencen mellem forskellige former for alkoholholdige drikkevarer Kommissionen har set på omfanget af konkurrence mellem forskellige typer af   alkohol   (eksempelvis   øl   og   vin)   og   på,   hvorvidt   afgifterne   for konkurrerende kategorier skal harmoniseres. Kommissionen  konkluderer  i  rapporten,  at  det  generelt  ser  ud  til,  at konkurrencen  mellem  forskellige  typer  af  alkohol  ikke  er  afgørende  for fastsættelsen af afgiftsniveauet på nationalt plan. Af rapporten fremgår også, at   det   er   meget   vanskeligt   at   finde  entydige  resultater  for  hvordan efterspørgslen  efter  en  bestemt  type  alkohol  påvirkes  af  ændringer  i produktets  egen  pris  og  af  ændringer  i  priser  på  konkurrerende  typer alkohol. En analyse, som er refereret i rapporten, indikerer, at efterspørgslen efter en bestemt type alkohol er relativt ufølsom overfor både prisændringer på produktet og prisændringer på konkurrerende alkohol. Ad C) Punktafgiftssatsernes realværdi De  nuværende  minimumsafgifter  blev  vedtaget  i  1992  og  er  ikke  blevet  just  eret  siden. Kommissionen har beregnet, at priserne i EU generelt er steget med ca. 24 % i perioden fra 1. januar 1993 til 31. december 2002. Kommissionen konkluderer på den baggrund, at i bestræbelserne på at opretholde rea lværdien af
5 afgifterne skal medlemsstaterne overveje en forhøjelse af EU’s minimumssatser på 24 % for at afspejle den inflation, der har været i p  erioden. De nuværende og de prisindekserede minimumssatser fremgår af tabe   llen nedenfor: Tabel    1.    Kommissionens    forslag    til    ændring    af    eksisterende minimumsafgifter Produkt Nuværende minimumsafgift Forslag til ny minimumsafgift Danske afgifter pr. 1. oktober 20041) Øl 13,91 kr. pr. hl/alkoholpct. 17,25 kr. pr. hl/alkoholpct. 58,40   kr.   pr.   liter   100   pct.   ren   alkoholindhold svarende til 58,40 kr. pr. hl/alkoholpct.2) Øl med et ethanolindhold under 2,8 % vol. er dog fritaget for afgift. Vin 0 kr. 0 kr. Mellemkla sseprodukt er 3,35 kr./l 4,16 kr./l 1) For varer med et etanolindhold på 1,2 % vol., men ikke over 6 % vol.        4,50 kr./l 2) For varer med et etanolindhol på 6 % vol., men ikke over 15 % vol.         7,05 kr./l 3) For varer med et etanolindhold på over 15 % vol., men ikke over 22 % vol.     10,55 kr./l For varer, der har et overtryk på mindst 3 bar ved 20° C opkræves en tillægs -afgift på 3,50 kr. pr. liter. Spiritus   7.436,20 kr. pr. hl ren alkohol eller national grænse 7.436,20 kr. pr. hl ren alkohol eller tidligere national grænse forøget med 24 pct. 150 kr. pr. liter 100 % ætanolstyrke. Det svarer til 15.000 kr. pr. hl ren alkohol. 3) Note: Der er benyttet en valutakurs på 7,4362 kr./ € til omregning fra Euro til kr. Der er den 17. november 2004 fremsat lovforslag i Danmark L 125, hvori blandt andet foreslås en ændring af øl- og vinafgiften og en særafgift på alcopops (alkoholholdige sodavand), se bilag 1. 2  Eksempel: For en 33 cl’s øl med 4,6 % alkohol vil afgiften være 88,65 øre, idet 0,33 l * 4,6% * 58,40 kr. pr. 100 % alkohol = 0,8865 kr. pr. 100 % alkohol. 3 Ifølge alkoholdirektivet (92/84) kan medlemsstater, der anvender en punkta fgiftssats på mindre  end  1000  Euro  pr.  hl  ren  alkohol  (svarer  til  7436,20  kr.  pr.  hl  ren  alkohol)  ikke nedsætte deres nationale sats. Medlemsstater, der anvender en punkta  fgiftssats på over 1000 Euro pr. hl ren alkohol kan ikke nedsætte deres nationale sat  s til under 1000 Euro. Danmark kan således ikke nedsætte afgiften til et beløb under 7436,20 kr. pr. hl ren alkohol. Ad D) Traktatens bredere målsætning Sundheds- og socialpolitik Af artikel 152 i Traktaten fremgår, at der skal sikres et højt sundhedsb  eskyttelsesniveau ved fastlæggelsen  og  gennemførelsen  af  Fællesskabets  politikker  og  aktiviteter.  Kommissionen konkluderer i rapporten, at majoriteten af medlemslande ikke tager sundhedshensyn i betragtning ved fastsætte  lsen af deres afgifter, selv om den nuværende EU  -lovgivning giver gode muligheder for, at sådanne overvejelser tages i betragtning. Kommissionen tilføjer dog, at flere medlemslande har givet udtryk for, at m inimumssatserne skal stige i takt med inflationen, såfremt afgifterne fortsat skal bidr age til at reducere det samlede spiritusforbrug  og  til  at  reducere  de  eksternaliteter,  der  følger  af  alkoholmisbrug  i  form  af sociale- og sundhedsmæssige omkostninger
6 Landbrugspolitik Minimumsafgifter på vin er – som hidtil - et meget kontroversielt og politisk følsomt   emne,   konkluderer   Kommissionen.   Nogle   af   de   ikke   vin- producerende medlemslande kræver, at enhver ændring i minimumssatserne for spiritus er betinget af en indførelse af en positiv minimumssats på vin, hvilket de vin-producerende lande er modstandere af. Forsendelsessystemet og de hermed forbundne omkostninger for virksomheder og myndigheder Øl,  vin  og  spiritus  forsendes  i  dag  mellem  EU-landene  ved  hjælp  af  et forsendelsessystem, der indebærer, at varerne flyttes mellem autoriserede skatte-varehuse, at der skal udarbejdes ledsagedokumenter, garantier mv. Systemet  medfører  administrative  omkostninger  for  virksomheder  og myndigheder. Da afgiften på øl og vin er mindre end momsen i mindst 10 ud  af  15  lande  og  nu  20  ud  af  25  medlemsstater,  sætter  Kommissionen spørgsmålstegn ved det hensigtsmæssig i at opretholde dette system, hvis der ikke er udsigt til, at afgifterne generelt bliver højere. Udvidelsen af EU De  nye  medlemslande,  der  blev  optaget  i  EU  den  1.  maj  2004,  har  alle afgifter som er på eller over minimumssatserne. Ansøgerlandene Rumænien og Bulgarien har ikke anmodet om en overgangsperiode for at kunne øge niveauet til minimumssatserne. Ændring af hyppigheden for udarbejdelse af rapporten I henhold til art. 8 i direktiv 92/84/EEC skal Kommissionen udarbejde en rapport om afgifterne på alkohol og alkoholholdige drikkevarer hvert andet år. Kommissionen vurderer, at det er for kort en periode i forhold til ændri  nger på området og foreslår derfor at rapporten udarbejdes hvert fjerde år. Denne  ændring foreslås indarbejdet ved næste ændring af dire ktivet. Kn-koderne opdateres Alkoholholdige    produkter    kategoriseres    efter    EU’s    kombinerede Nomenklatur (KN-koder i toldnomenklaturen). Systemets oprindelig formål er en ensartet anvendelse af toldsatser i EU. For at finde en ensartet måde at katagorisere alkoholprodukter har man i direktiv 92/83 henvist til disse kn- koder  i  toldnomenklaturen.  Efter  art.  26  i  direktiv  92/83  anvendes  den udgave  af  toldnomenklaturen  som  gælder  på  tidspunktet  for  direktivets vedtagelse  – der henvises således til en udgave fra 1992. Kommissionen foreslår, at der sker en ændring af art. 26 således, at henvisningen hele tiden sker   til   den   nyeste   version.   Samtidig   vurderer   Kommissionen,   at beslutninger vedrørende opdateringen af kn-koderne med fordel kan træffes af Punktafgiftsudvalget efter proceduren i art. 24 i direktiv 92/12. Herudover opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at overveje, om det kunne være hensigtsmæssigt at gøre klassifikationen af spiritusprodukter mindre afhængig af en henvisning til kn-koderne. Det vil betyde, at der skal fastsættes et andet system til klassifikation af spiritusprodukter, idet det er afgørende    for    samhandlen    mellem    EU-landene,    at    de    enkelte spiritusprodukter klassificeres ens. Ved at fastsætte et klassifikationssystem
7 uafhængig af toldnomenklaturen vil man blandt andet kunne fastsætte en bredere  klassifikation  til  brug  for  indplacering  af  de  meget  forskellige produkter, der er kommet på markedet de senere år. Retsgrundlag Rapporten er udarbejdet på baggrund af artikel 8 i direktiv 92/84/EEC af 19.  oktober  1992  om  indbyrdes  tilnærmelse  af  punktafgiftssatserne  for alkohol  og  alkoholholdige  drikkevarer,  hvorefter  Rådet  på  grundlag  af Kommissionens rapport træffer beslutning om nærmere foranstaltninger. Høring Rapporten  indeholder  ingen  forslag  til  ny  lovgivning  eller  ændring  af eksisterende,   hvorfor   rapporten   ikke   sendes   i   høring   på   nuværende tidspunkt.  Skatteministeriet  vil  dog  drøfte  rapportens  indhold  med  de relevante organisationer m.v. Lovgivningsmæssige konsekvenser   Rapporten  har  ikke  i  sig  selv  lovgivningsmæssige  konsekvenser.  Som opfølgning  på  rapporten  fremsætter  Kommissionen  eventuelt  konkrete forslag   til   fællesskabsforanstaltninger,   hvis   omfang   og   konsekvenser afhænger af den nærmere udformning. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser   Rapporten  har  ikke  i  sig  selv  samfundsøkonomiske  eller  statsfinansielle konsekvenser.  Som  opfølgning  på  rapporten  fremsætter  Kommissionen eventuelt konkrete forslag til fællesskabsforanstaltninger, hvis omfang og konsekvenser afhænger af den nærmere udformning. Administrative konsekvenser Rapporten har ikke i sig selv administrative konsekvenser. Som opfølgning på  rapporten  fremsætter  Kommissionen  eventuelt  konkrete  forslag  til fællesskabsforanstaltninger, hvis omfang og konsekvenser afhænger af den nærmere udformning. Nærheds- og proportionalitetsprincippet Rapporten indeholder ikke konkrete forslag til regulering, hvorfor nærheds- og proportionalitetsprincippet ikke berøres. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Grundnotat af 21. september 2004 er oversendt til Folketingets Europaudvalg.
8 Bilag 1. Gældende danske regler Spiritus Der betales afgift af spiritus efter spiritusafgiftsloven. Det fremgår af l ovens § 2, at afgiften udgør 150 kr. pr. liter 100% ætanolstyrke. Spiritusafgiften dækker følgende varer: Spiritus, herunder ethanol (alkohol) i ren stand eller blandet med vand (sprit), med et ethanolindhold på over 1,2 pct. vol., fx akvavit, cognac, whisky, vodka, rom, gin, likør og finsprit. Der er tale om alle produkter med et virkeligt alkoholindhold på  over  1,2  pct.  vol.  1  Undtaget  er  enkelte  varer  som  ikke uden tilsætning af spiritus eller vin kan bruges til fremstilling af drikkelige varer med et ikke uvæsentligt ethanolindhold, fx visse  ethanolholdige  essenser  til  brug  ved  fremstilling  af limonade o.l. Hedvin,   vermouth,   frugtvin   o.l.   (vin   og   andre   gærede drikkevarer end øl eller vin) med et ethanolindhold over 22 pct. vol. Andre varer med et ethanolindhold på mere end 1,2 pct. vol., hvis varerne er drikkelige, fx whisky-soda og cocktails. Ethanolholdige    ekstrakter,    essenser    o.l.,    der    ikke    er afgiftspligtige efter § 1, men som virksomheden vil anvende til fremstilling af afgiftspligtige varer. Indført vin og ethanolholdige ekstrakter, essenser o.l., som ikke  i  sig  selv  er  spiritusafgiftspligtige,  inddrages  under afgiftspligten, når de tilføres en regi-streret virksomhed med henblik på brug ved fremstilling af spiritusafgiftspligtige varer. Øl   omfattes   ikke af   spiritusafgiftspligten.   Det   samme   gælder   vin   og   frug  tvin   med   et ethanolindhold på 22 pct. vol. og derunder. Der er den 17. november 2004 fremsat lovforslag L 125 om en særafgift på alkoho   lholdige sodavand –  de såkaldte alkopops. Den samlede afgift på e  n 27,5 cl’s alkoholsodavand med 5,5 pct. vol. vil være ca. 3,85 kr. pr. flaske (inkl. moms), inkl. enten øl, vin   - eller spiritusafgift samt tillægsa  fgift. Tillægsafgifterne u  dgør mellem ca. 1 kr. og ca. 2,85 kr. inkl. moms pr. flaske Vin og frugtvin Der  betales  afgift  af  vin  og  frugtvin  m.m.  efter  øl -  og  vinafgiftsloven  –   afgif-ten  på  vin  og frugtvin m.m. fremgår af lovens kapitel 2. Vin  og  frugtvin,  der  henhører  under  toldtariffens  pos.  2204,  2205  og  2206,  og  som  har  et ethanolindhold over 1,2 pct. vol., men ikke over 22 pct. vol. er omfattet af afgiftspligten og omfatter bl.a. følgende varer  - også mousserende: vin, fx rødvin, rosévin og hvidvin hedvin, fx madeira, portvin og sherry 1  Det  er  afgørende  for  et  produkts  indplacering,  om  pro duktet  er  malt/vin-baseret  eller alkoholbaseret. Således er f.eks. alcopops, der har en lavere alkoholprocent end mange øl og vin produkter, omfattet af spiritusafgiften .
9 aperitifvine, fx vermouth og sangria frugtvin o.l., fx kirsebærvin, æblecider og mjød Afgiften pr. liter for varer med følgende etanolindhold er: 1) med et etanolindhold på 1,2 % vol., men ikke over 6 % vol. 4,50 kr. 2) med et etanolindhol på 6 % vol., men ikke over 15 % vol. 7,05 kr. 3) med et etanolindhold på over 15 % v ol., men ikke over 22 % vol. 10,55 kr. For varer, der har et overtryk på mindst 3 bar ved 20° C opkræves en ti    llægs  -afgift på 3,50 kr. pr. liter. Varer med et ethanolindhold på over 22 pct. vol. beskattes som spiritus. Der er den 17. november 2004 fremsat lovforslag L 125 om nedsættelse af vin-afgiften,   således,   at   afgiften   pr.   liter   for   varer   med   følgende etanolindhold vil blive : 1) med et etanolindhold på 1,2 % vol., men ikke over 6 % vol. 3,90 kr. 2) med et etanolindhol på 6 % vol., men ikke over 15 %  vol.    6,14 kr. 3) med et etanolindhold på over 15 % vol., men ikke over 22 % vol. 9,20 kr. Øl Den  1.  oktober  2004  er  øl -afgiften  omlagt  til  en  glidende  afgiftsskala  efter  det  faktiske alkoholindhold i øllet, jf. lov nr. 1217 af 27. december 2003 (L86). Afgiften er 58,40 kr. pr. liter 100 pct. ren alkoholindhold. Øl med et ethanolindhold under 2,8 % vol. er dog fritaget for afgift. Der er den 17. november 2004 fremsat lovforslag L 125 om nedsættelse af øl   -afgiften til 50,90 kr. pr. liter 100 pct. ren alkoholindhold.
10 Dagsordenspunkt 7 a): Moms –  Direktiv om nedsat moms Der ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 7. december 2004 på fransk fo ranledning endnu en drøftelse  af  fo rslag  til  ændret  direktiv  om  nedsat  moms  [KOM(2003) 397]. Sagen er senest drøftet p å ECOFIN -mødet den 16. november 2004. Baggrund Kommissionen har fremsat forslag til ændret direktiv om nedsat moms [KOM(2003) 397] med henblik på at forenkle, rationalisere og reducere området for nedsat moms i EU samt sikre en ensartet behandling af medlemsstaterne, herunder også de nye tiltrædende lande. Rådet (ECOFIN) udskød på mødet den 25. november 2003 beslutningen vedrørende forslaget til ændret direktiv om nedsat moms, herunder æ ndring af bilag H, der lister de varer og ydelser, hvor medlemslandene har mulighed for at anvende nedsatte momssatser på minimum 5 pct. i modsætning til den ordinære momssats på minimum 15 pct. I stedet enedes Rådet om at opfordre Kommissionen   til   at   fremsætte   forslag   om   at   fo  rlænge   forsøgsordningen   vedrørende arbejdskraftintensive  tjenesteydelser  (bilag  K),  der  ellers  udløb  den  31.  december  2003,  i yderligere to år. Or dningen angår 9 af de 15 ”gamle” medlemslande. Kommissionens forslag herom blev vedtaget på rådsmødet (ECOFIN) den 10. febr   uar 2004 som a-punkt. Kommissionen har endvidere i april 2004 fremsat forslag om, at de ”nye” medlemslande, der ønsker  det   –     det  er  Polen  og  Tjekkiet  –   får  muli ghed  for  også  at  anvende  den  omtalte forsøgsordning, så længe den løber [KOM (2004) 295 og 296]. For så vidt angår selve forsl  aget til ændret direktiv om nedsat moms, he  runder bilag H, var der i forbindelse med Det Europæiske Råd den 12.   -13. december 2003 en uformel drøftelse herom blandt ECOFIN-ministrene. Drøftelserne fortsatte på rådsmøderne (ECOFIN) den 20. januar, 10. februar og 9. marts 2004, hvor der ikke blev truffet konklusioner. Frankrig har under drøftelserne fremført ønske om, at der gives mulighed for nedsat moms på restaurantydelser. I forbindelse med det tysk-fransk-britiske topmøde den 18. februar 2004 i Berlin gav den tyske kansler Schröder angiveligt den franske præsident Chirac tilsagn om, at Tyskland ikke vil modsætte sig, at Frankrig fra den 1. januar 2006 kan indføre ne   dsat moms på restaurantydelser. På rådsmødet (ECOFIN) den 16. november 2004 bad Frankrig o   m, at der snarest udarbejdes et arbejdsprogram  og  en  tidsplan  for  det  videre  arbejde,  der  har  ligget  stille  i  længere  tid. Formandskabet tilkendegav, at dette ville blive taget op på mødet 7. december 2004. Indhold Kommissionens forslag Det  gældende  regelsæt  for  nedsat  moms  har  grundlag  i  dels  detuværende  bilag  H  til  6. momsdirektiv,  dels  en  række  særordninger,  der  giver  visse  medlemslande  mulighed  for  at anvende nedsatte satser –  i enkelte tilfælde 0-sats –  på visse varer eller ydelser og dels bilag K. Kommissionen foreslår, at medlemslandenes mulighed for at anvende nedsatte momssatser på visse varer og tjenesteydelser fremover alene har grundlag i et ændret bilag H, og at såvel de nationale særordninger som bilag K således ophører, idet dog visse af de heri indeholdte varer og ydelser overføres til dette ændrede bilag H. Visse medlemslande mister således ifølge Kommissionens forslag retten til ne dsatte momssatser på varer og ydelser, som ikke fremgår af den nye liste H. Det følger endvidere af Kommissionens forslag, at visse medlemsstater kan opretholde særligt lave  satser  i  visse  områder  (øer,  fjernt  liggende  o mråder  –   f.eks.  Portugal  for  så  vidt  angår Madeira  og  Azorerne),  men  ordningen  begrænses  til  varer  og  ydelser,  der  forbruges  i  disse
11 områder . Ordningen kan således ikke længere anvendes på salg til forbrug uden for o mråderne. Endelig   foreslår   Kommissionen   at   præcisere   reglerne   om   anvendelse   af   bilag   H   i overensstemmelse med EF-Domstolens praksis. Det betyder, at et medlemsland ikke behøver at anvende nedsat moms for en hel kategori i bilag H, men kan begrænse det til dele heraf i det omfang, dette ikke medfører konkurrencefo rvridning. Der foreslås følgende indholdsmæssige æ ndringer i kategorierne i bilag H: I kategori 4 (medicinsk udstyr m.v.) indsættes også ”hjælpemidler til handicappede”. I kategori 9 (boliger) ophæves betingelsen om, at leverancerne sker som  led  i  en socialpolitik, idet betingelsen har vist sig vanskelig at anvende.   Den   gældende   kategori   omfatter   ”levering,   opførelse, renovering og ombygning” af boliger. Dette udvides med ”udlejning”. Endelig   videreføres   i   denne   kategori   –   fra   forsøgsordningen vedrørende    arbejdskraftintensive    tjenester    –    ”reparation    og vedligeholdelse samt rengøring” af boliger. Som ny kategori  indsættes ”levende planter, blomstervarer (herunder løg, afskårne blomster og pyntegrønt) og træ til brændsel. Som led i en særordning  anvender  11  medlemslande  i  øjeblikket  i  varierende udstrækning nedsat moms på disse vareområder. Som ny kategori  indsættes endvidere ”restaurationsydelser”. 8 af de nuværende 15 medlemslande har i dag ifølge særordninger ret til at anvende nedsat moms for restaurationsydelser. Kategori 17 (renholdelse af gader, renovation og behandling af affald) udvides med kloakarbejde og genbrug af affald. Som ny kategori  indsættes også ”levering af el, gas og varme”. Efter gældende regler har alle lande ret til at anvende nedsat moms for el og gas,  men  kun  efter  forudgående  godkendelse  fra  Kommissionen. Denne  praksis  bortfalder  således.  ”Varme”  tilføjes,  fordi  ydelsen  - leveringen   af   varme   -      er   meget   sammenlignelig   med   el-   og gasleverancer. Endelig videreføres fra forsøgsordningen vedrørende arbejdskraftintensive tjenester som ny kategori ”pleje i hjemmet”. Overordnet er det Kommissionens opfattelse, at bilag H i den foreslåede udformning ikke vil medføre konkurrenceforvridning mellem medlemslandene. Derimod mener Kommissionen, at de særregler om nedsat moms,     som    bortfalder    ved    forslaget,    har    givet    anledning    til konkurrenceforvridning. Vedhæftede   bilag indeholder en oversigt. Retsgrundlag Kommissionens  forslag  har  hjemmel  i  Traktatens  artikel  93,  som  kræver vedtagelse    med    enstemmighed.    Dog    har    Kommissionen    foreslået Tiltrædelsesaktens   art.   57   (vedtagelse   med   kvalificeret   flertal)   som retsgrundlag for forslaget vedrørende Polen og Tjekkiet.
12 Lovgivningsmæssige konsekvenser Vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve ændring af momsloven, idet  Danmark  ifølge  det  foreliggende  forslag  kan  opretholde  0-satsen  for aviser. Muligheden for at anvende nedsat moms vil fortsat være frivillig. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser Kommissionens forslag betyder, at det stadig er valgfrit for medlemslandene at  anvende  nedsat  moms.  Endvidere  vil  Danmark  ifølge  forslaget  kunne opretholde   0-satsen   for   aviser.   Den   del   af   forslaget   har   derfor   som udgangspunkt ingen samfundsøkonomiske, administrative eller statsfinansielle konsekvenser. Ophævelsen af muligheden for at sælge teleydelser med sæ rlig lav moms fra visse territorier i visse  medlemslande  til  forbrugere  bl.a.  her  i  landet,  ventes  at  ville  modvirke  risikoen  for provenutab, som følge af et eventuelt stigende græ   nseoverskridende salg. Forslaget skønnes ikke at få administrative konsekvenser eller økonomiske omkostninger for erhvervslivet. Generelt vil en reduktion af afgiftsmæssig forvridning og differentiering i andre lande styrke det indre marked og samhandlen. Nærheds- og proportionalitetsprincippet Kommissionens forslag skønnes ikke at påvirke medlemslandenes afgift  skompetence ud over, hvad der er nødvendigt for det indre markeds fun ktion. Regeringen skønner derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds  - og proportionalitetsprincippet. Høring Der  er  modtaget  høringssvar  fra  Advokatrådet,  Arbejderbevægelsens  E rhvervsråd,  Dansk Industri, Håndværksrådet, Foreningen af Statsautoris erede Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Told- & Skattestyrelsen, Center for Ligebehandling af Handicappede, Kommunernes Landsforening,  Dansk  Energi,  Danske  Fjernvarmeværkers  Forening,  H  oresta  og  Danske Dagblades Forening. Det   nævnes   i   flere   af   de   indkomne   høringssvar,   at   man   generelt   er   p   ositiv   over   for direktivforslaget. Enkelte er kommet med forslag til varer og ydelser, der bør omfattes af listen. Det kan bl.a. nævnes, at Håndværksr å det øn sker forslaget udvidet med anlægsgartnerarbejde og flere andre håndværksfag. Håndværksr å det skriver, at nedsat moms kan bruges som et middel til at bekæmpe sort arbe  jde. Under alle omstændigheder støtter Håndværksrådet direktivforslaget, uanset om Danmark ønsker at a nvende nedsatte satser. Omvendt anfører Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i deres høringssvar, at forsøgsordningen vedrørende nedsat moms på arbejdskrafti  ntensive ydelser kun i begrænset omfang har resulteret i lavere     priser,     og     at     forsøgsordning en     heller     ikke     har     givet     nogen     signifikant beskæftigelsesvir  kning.  Derfor  mener  Arbejderbevægelsens  Erhvervsråd,  at  beskæftigelses -, sociale og andre formål bør fre  mmes med andre virkemidler end momsen. Advokatrådet,   Danske   Fjernvarmeværkers   Forening   og   F   oreningen   af   Statsautoriserede Revisorer  har  ikke  bemærkninger  til  forslaget  vedrøre   nde  Polens  og  Tjekkiets  deltagelse  i
13 forsøgsordningen. Dansk Industri u dtaler, at organisationen ikke har tekniske bemærkninger mens Foreningen af registrerede revisorer støtter dette forslag. Tidligere forelæggelser Grundnotat  af  3.  september  2003  er  oversendt  til  Folketingets  Europaudvalg.  Sagen  blev endvidere forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (ECOFIN) den 7. oktober 2003, forud for rådsmødet (ECOFIN  ) den 25. november 2003 (til forhandlingsoplæg), og forud for  rådsmøderne  (ECOFIN)  den  20.  januar,  10.  februar,    9.  marts  og  16.  n  ovember  2004. Grundnotat og supplerende grundnotat om forslaget vedrø rende Polen og Tjekkiet er oversendt til Folketingets Europaudvalg henholdsvis den 30. april og den 28. juni 2004.
14 B I L A G OVERSIGTER 1. Bilag K - særordninger for “gamle” medlemslande med udløbsd ato den 31. december 2005.  Denne  kategori  omfatter  forsøgsor dninger  med  nedsat  moms -  ned  til  5  %  -  på arbejdskraftintensive ydelser. KATEGORI - YDELSE MEDLEMSLAND 1. Småreparationer - Cykler Belgien, Holland og Luxembourg - Sko og lædervarer Belgien, Holland og Luxembourg - Beklædningsgenstande og linned Belgien, Grækenland, Holland og Luxembourg 2. Reparation og renovering af private boliger    Belgien,  Frankrig,  Italien,  Holland,  Portugal, Spanien og UK (kun Isle of Man) 3. Vinduespudsning Frankrig, Luxembourg 4. Pleje i hjemmet Grækenland, Frankrig, Italien og Portugal 5. Frisørvirksomhed Luxembourg, Holland og Spanien 2. Overgangsordninger for „nye“ medlemslande. Disse ordni  nger har alle udløbsdato. MEDLEMS- LAND UDLØBS - DATO VARE/TJENESTE/SATS Letland 31.12.2004 Varme til husholdninger (0-sats) Estland 30.6.2007 Varme    og    brændsel    til    private    og    vi  sse organisationer m.v. (ned til 5%) Tjekkiet 31.12.2007 Varme  og  brændsel  til  pr  ivate  og  små  ikke - momsregistrerede virksomheder (ned til 5%) Boligbyggeri   (ikke   materialer)   uden   for   det sociale område (ned til 5%) Cypern 31.12.2007 Medicin og fødevarer  undtagen is, snacks o.lign (0-sats) Restaurantydelser (ned til 5%) Ungarn 31.12.2007 Kul, brænde, lokal fjernvarme, resta  urantydelser (ned til 12%) Polen 31.12.2007 Visse bøger og tidsskrifter (0 -sats) Restaurantydelser, boligbyggeri og – renovering, reparation  m.v.  (ikke  materialer)  uden  for  det sociale område samt lev ering af hele eller dele af nye bygninger til boligformål (ned til 5%) Slovenien 31.12.2007 Restaurantydelser, boligbyggeri og – renovering, reparation  m.v.  (ikke  materialer)  uden  for  det sociale område  (ned til 5%)   Slovakiet 31.12.2007 Boligbyggeri   (ikke   materialer)   uden   for   det sociale område (ned til 5%) Polen 30.4.2008 Fødevarer og varer til landbruget (B ilag H, punkt 1 og 11) (ned til 3%) Slovakiet 31.12.2008 Energi   til   varme   til   private   og   små   ikke - momsregistrerede virksomheder (ned til 5%) Malta 1.1.2010 Fødevarer og medicin (0 -sats) Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig. 3. Forslag fra Kommissionen 3.A  Tidsubegrænsede særordninger  for ”gamle” me dlemslande, som Kommissionen har
15 foreslået  ophævet  . Det drejer sig om varer og tjenester uden for 6. momsdirektivs bilag H. 3.A.1 ”Parkeringssatser” MEDLEMS- LAND SATS VARE/YDELSE Belgien 12% Kul, koks og dæk Irland 13,5% Energi til belysning og opvarmning, maskiner og udstyr til anvendelse   ved   opførelse   og   vedligeholdelse   af   fast ejendom, reparation og vedligeholdelse af visse former for maskiner   og   udstyr,   ydelser   vedrø rende   pleje   af   det menneskelige legeme, visse ydelser til turister, fotografers ydelser, jockey-ydelser samt kunstværker og ant  ikviteter Luxembourg 12% Visse  brændselsprodukter,  heru  nder  olie  træ  og  blyfri benzin, reklamer, kataloger samt turistbrochurer, rejsebureauvirksomhed, reklamebureauvirksomhed o. lign., liberale erhverv, finans- og opsparingsforvaltning, varer til vask og rengø ring, tobak og visse vine Østrig 12% Vin leveret i produktionsleddet Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig 3.A.2. ”Super nedsatte satser” MEDLEMS- LAND SATS VARE/YDELSE Luxembourg 3% Sodavand, børnetøj og   – sko. Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig 3.A.3 ”0-satser” MEDLEMSLAND VARE/YDELSE Irland Børnetøj  og     – sko,  vokslys  og  visse  ydelser  leveret  af ’Commissioners of Irish Lights’ Italien Levering af guldbarrer, af arealer, der ikke kan anvendes til byggeformål og metalskrot UK Børnetøj og   – sko, visse campingvogne og husbåde, støvler og hjelme til anvendelse i industrien samt motorcykel- og cykelhjelme Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig. 3.B Særordninger for "gamle" medlemslande, som er tidsubegræ nsede2. I Kommissionens forslag vil lande med 0-satser og supernedsatte satser kunne videreføre disse satser for varer og tjenesteydelser, der er nævnt i 6. momsdirektivs bil  ag H. Det gælder eksempe  lvis for aviser. 3.B.1 ”0-satser”. Nedenstående er kun eksempler på 0-satser. MEDLEMSLAND VARE/YDELSE Danmark Aviser Belgien Aviser Irland Fødevarer, såsæd m.v., dyrefoder, hygiejnebeskyttelsesmidler   til   kvinder   samt   2 Under forudsætning af at den nuværende momsordning ikke bliver ændret til den ”endelige EU-momsordning”.    Mange    medlemslande    har    forbehold    overfor    den    ”endelige    EU - momsordning”.
16 medicinsk udstyr Finland Aviser  og  tidsskrifter  solgt  i  abonnement  af  mindst  én måneds varighed Sverige Receptpligtig  medicin samt medicin til sygehuse UK Bøger, aviser, tidsskrifter, kort m.v., fødevarer, såsæd m.v., vand, receptpligtig medicin, medicinsk udstyr, boligbyggeri uden  for  det  sociale  område,  velgørende  organisationers salg  af  varer  modtaget  gratis,  båndoptagere  og  bånd  til Blindeinstituttet,   kloakrensning,  passagertransport  samt transport  af  gods  og  passagerer  til  og  fra  en  destination uden for UK Cypern Medicin og fødevarer Polen Visse bøger og tidsskrifter 3.B.2 ”Supernedsatte satser” MEDLEMS- LAND SATS VARE/YDELSE Grækenland 4% Bøger, aviser, tidsskrifter og entre til kult urelle tjenester og shows (biograf, teater, sport m.v.) Frankrig 2,1% Medicin, aviser og tidsskrifter samt radio- og TV-licens Irland 4,3% Fødevarer,   levering   af   nye   bygninger,   a rbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt r enovering og vedligeholdelse af bygninger Italien 4% Fødevarer, medicin, bøger, aviser, tidsskri  fter,  radio- og TV-licens,   levering   af   nye   bygninger,   arbejdsydelser vedrørende nyby ggeri samt renovering og vedligeholdelse af  bygninger,  medicinsk  udstyr,  visse  tjenester  på  det sociale område samt  visse kunstgø  dningsprodukter Luxembourg 3% Fødevarer,  medicin ,  bøger,  aviser,  tidsskri fter,  hoteller, spildevandsrensning,    persontransport,  levering  af  nye bygninger   til   boligformål,   a rbejdsydelser   vedrørende nybyggeri til boligformål samt renovering og vedligeholdelse af boliger, og rå uld Spanien 4% Levering  af  nye  bygninger,  arbejdsydelser  vedrørende nybyggeri samt renovering og reparation af bygninger Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig. 3.C Kommissionens forslag til 6. momsdirektivs bilag H, der omfatter varer og tjenester, hvor alle medlemslande må have nedsatte momssatser. Landene kan maksimalt vælge to forskellige niveauer af nedsatte momssatser og den laveste må ikke være mindre end 5%. KATEGORI NR.   BILAG H I DAG ÆNDRINGER FORESLÅET AF KOMMISSIONEN 1. Levnedsmidler  og  foder  (herunder  drikkevarer bortset fra alkoholholdige drikkevarer); levende dyr, frø, planter og ingredienser, der normalt er bestemt    til    anvendelse    ved    tilberedning    af levnedsmidler eller foder; produkter, der normalt er  bestemt  til  at  anvendes  som  supplement  til eller i stedet for levnedsmidler og foder Uændret 2. Vandforsyning Uændret 3. Farmaceutiske produkter, som normalt anvendes til     sundhedspleje,    sygdomsforebyggelse    og medicinsk  og  veterinærmedicinsk  behandling, Uændret
17 herunder  svangerskabsforebyggende  produkter og hygiejnebeskyttelsesmidler til kvinder 4. Medicinsk     udstyr,     hjæ  lpemidler     og     andre apparater,  der  normalt  anvendes  til  at  mindske eller    behandle    handicaps,    udelukkende    til handicappedes  personlige  brug,  herunder  også reparation af sådanne v arer samt bø rnesæder til biler ”Hjælpemidler til handicappede” in dsættes 5. Befordring af personer og disses bagage Uændret 6. Levering af bøger, heru nder udlån på biblioteker (herunder     brochurer,     foldere     og     lignende tryksager, billedbø ger, tegne- eller malebøger til børn, trykt eller håndskreven musik, ge  ografiske og hydrografiske kort eller tilsvarende), aviser og tidsskrifter, bortset fra materiale, der udelukkende eller hovedsagelig er reklame Uændret 7. Entré  til  forestillinger,  teatre,  cirkus,  messer, forlystelsesparker, koncerter, museer, zoologiske haver,     biografer,     udstillinger     og     lignende kulturelle begivenheder og etablissementer samt radio- og TV-modtagelse Uændret 8. Tjenester  ydet  af  eller  honorarer  til  forfattere, komponister og udøvende k unstnere Uændret 9. Levering, opførelse, ren overing og ombygning af boliger som led i en socialpolitik Betingelsen vedr. ”socialpolitik” u  dgår. Udvides    i    øvrigt    med udlejning, reparation, vedligeholdelse og rengø ring” 10. Levering  af  varer  og  ydelser,  der  normalt  er bestemt til anvendelse i landbrugsproduktionen, bortset   fra   kapitalgoder   såsom   maskiner   og bygninger Uændret 11. Ophold på hoteller og lignende eta blissementer, herunder ferieophold og udlejning af pladser på campingpladser og pladser til beboelsesvogne Uændret 12. Entré til sportsbegivenheder Uændret 13. Adgang til brug af sportsfaciliteter Uændret 14. Levering   af   varer   og   ydelser   fra   velgørende organisationer,    der    af    medlemsstaterne    er anerkendt  som  så danne,  og  som  arbejder  med sigte  på  v elfærd  og  social  sikring,  medmindre disse leveringer er fritaget i henhold til artikel 13 Uændret 15. Begravelsesvirksomhed   og   ligbræ  nding   samt levering af goder i forbindelse hermed Uændret 16. Lægebehandling, tandlægebehan dling og termoterapi, medmindre disse tjenesteydelser er fritaget i henhold til artikel 13 Uændret 17. Ydelser i forbindelse med renholdelse af gader og  renovation  samt  behandling  af  affald,  som ikke ydes af organer, der er omhandlet i artikel 4, stk. 5 Udvides med ”kl oakarbejde og genbrug af affald” Ny    kategori:    ”L evende planter, blomstervarer og træ til brændsel”
18 Ny kategori: ”R estaurantydelser” Ny kategori:”Levering af el, gas og varme” Ny    kategori:    ”Pleje    i hjemmet” 3.D   Kommissionens forslag vedrørende ophør af neds  at normalmomssats ved salg ud af visse territorier MEDLEMSLAND Mulighed for lavere normalmomssats ophæves for fjernsalg til andre lande Frankrig: Korsika Grækenland: Lesbos, Chios, S  amos, Dodekaneserne,    Kykladerne,    Thassos,    De nordlige Sporader, Samothrake og Skyros Portugal: Azorerne og Madeira Østrig: Kleines Wassertal 3.E    Kommissionens  forslag  om  Tjekkiets  og  Polens  ’optagelse’  i  forsøgsordningen vedrørende arbejdskraftintensive ydelser. Ordni ngen udløber 31.12.2005. KATEGORI - YDELSE MEDLEMSLAND 1. Småreparationer - Cykler - Sko og lædervarer - Beklædningsgenstande og linned Polen 2. Vinduespudsning Tjekkiet 3. Pleje i hjemmet Tjekkiet
19 Dagsordenspunkt 7 b):Moms – Direktiv om grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til erhvervskunder Baggrund Under de nuværende regler for grænseoverskridende salg af tjenesteyde lser til afgiftspligtige personer (primært virksomheder) skal en ydelse som hovedregel momses i oprindelseslandet. Øget samhandel og den teknol  ogiske udvikling har imidlertid ændret omfanget af og mønsteret for handel med ydelser, således at de eksisterende regler medfører grænsehandel sproblemer, tolkningsproblemer - der til tider løses ved domstolene  - og væsentlige administrative byrder. De væsentligste problemer vedrører: Fradragsret Hovedreglen  om  at  momsen  skal  indbetales  af  leverandøren  i  oprindelse slandet  betyder,  at afgiftspligtige købere fra andre lande ikke kan fratrække momsen i deres regnskab med egne myndigheder,   men   må   anmode   om   tilbagebetaling   af   momsen   fra   my ndighederne   i oprindelseslandet gennem 8. eller 13. momsdirektiv. Disse regler for godtgørelse af købsmoms er så administrativt omfattende, at mange virksomheder enten ikke anmoder om godtgørelsen eller sammen   med   leverandøren   bliver   enige   om   (imod   gældend   e   regler)   at   bruge   omvendt betalingspligt således, at køber indb  etaler og fradrager momsen i eget land. Udlejning af motorkøretøjer Gældende   regler   er   således,   at   beskatningsstedet   for   udlejning   af   ”tran sportmidler”   er oprindelseslandet. Forskellige regler for fradragsret for biler i medlemslandene giver anledning til spekulation hos afgiftspligtige personer i nogle medlemslande (herunder Østrig og Danmark) med ingen eller lille fradragsret, idet de lejer (ofte som langtidsleje) køretøjer i lande med høj fradragsret.  Herefter  kan  de  via  8.  momsdirektiv få momsen ti lbagebetalt efter de favorable regler i udlejers land. Momsregistrering i andre medlemslande I  visse  tilfælde,  f.eks.  arbejde  på  løsøregenstande,  skal  momsen  betales  der,  hvor  arbejdet udføres,  uden at der er obligatorisk brug af reglerne om omvendt betalingspligt. Det kan betyde, at virksomheder der udfører a rbejde på løsøregenstande, skal momsregistreres i alle de lande, hvor de udfører arbejde, hvilket er en betydelig administrativ belastning  for virksomhederne. Fortolkning af undtagelser i art. 9, stk. 2, litra e I denne bestemmelse er listet en række ydelser, hvor beskatningsst  edet er kundens land, og hvor der er obligatorisk brug af omvendt betalingspligt. I praksis har definitionen af disse specifikke ydelser  væ  ret  uklar  og  det  er  derfor  blevet  stadig  vanskeligere  for  såvel  my ndigheder  som virksomheder at administrere reglerne. Således afgøres spørgsmål om beskatningssted for ydelser ofte af domstolene. De komplekse regler kan føre til, at  en ydelse utilsigtet momses to gange eller slet ikke pålignes moms. Sammensatte leverancer Delydelser, der ved leveringen er samlet til én ydelse, kan være omfa ttet af forskellige regler. I praksis søger de afgiftspligtige personer  –  til tider uretmæssigt   - at anvende regler (f.eks. art. 9, stk.  2,  litra  e),  hvor  leveringsstedet  er  kundens  land  og  hvor  der  kan  bruges  omvendt betalingspligt. Forslagets indhold For  at  løse  de  førnævnte  problemer  foreslås  en  grundlæggende  æ ndring  af  reglerne  om beskatningssted  ved  grænseoverskridende  salg  af  ydelser  me  llem  afgiftspligtige  personer. Kommissionen anfører, at enhver ændring i reglerne om beskatning af ydelser i videst muligt
20 omfang bør resultere i, at ydelserne momses i det land, hvor forbr uget reelt finder sted. Det er desuden  vigtigt,  at  der  er  balance  mellem  administrationernes  behov  for  kontrol  og  de erhvervsdrivendes administrative forpligtelser. Leveringsstedsregler Ændringerne  i  forslaget  vedrører  alene  leverancer  mellem  afgiftspligtige  pe    rsoner  (B2B- leverancer). Nedenfor er de enkelte dele af den nye artikel 9, som omfatter hovedreglerne for leveringssted  og  dermed  beskatningssted,  og  de  foreslåede  undtagelser  m.v.  i  art.  9a   –   9k uddybet: Art 9 Stk. 1 Det  foreslås,  at   hovedreglen  for  salg  mellem  afgiftspligtige  personer  (B2B-salg)  bliver,  at leveringsstedet fastlægges ud fra, hvor kunden er etableret. Reglen kombineres med brug af omvendt betalingspligt, sål edes at kunden er betalingspligtig for momsen og leverandøren ikke skal momsregistreres i kundens land. (Jf. forslaget til ændring af artikel 21, stk. 1, litra b). Stk. 2 Hovedreglen  for  leveringssted  ved  leverancer  til  ikke– afgiftspligtige  personer  (overvejende private, B2C-salg) er uændret der, hvor leverandøren er etabl   eret. Stk. 3 Til brug for afgrænsningen mellem stk. 1 og stk. 2 defineres en ”afgift   spligtig person”, som en enhed, der udfører aktiviteter omfattet af mom sloven. Af hensyn til administrativ forenkling foreslås,  at  en  ”a  fgiftspligtig  person”  er  underlagt  stk.  1  for  alle  dennes  aktivi teter  (både momspligtige og momsfri), undtagen når ydelserne er beregnet til eget (privat) brug eller til virksomhedens personale. Art. 9a   Reglen  i  gældende  art.  9,  stk.  2,  litra  a  opretholdes,  således  at  leveringsst   edet  for  ydelser vedrørende  fast  eje ndom  er  det  sted,  hvor  ejendommen  er  beliggende.  Det  vurderes,  at  det generelt fører til beskatning der, hvor ydelsen forbruges. Art. 9b Reglen   i   gældende   art.   9,   stk.   2,   litra   b   opretholdes,   således   at   levering   sstedet   for passagerbefordring  er  det  sted,  hvor  befordringen  finder  sted  opgjort  udfra  de  tilbagelagte strækninger. Kommissionen er opmærksom på vanskelighederne ved administrationen af denne bestemmelse. Kommissionen vurderer, at en eventuel ændring af leveringsstedsre  glerne skal ske samtidig for både B2B og B2C, Kommissionen påtænker at fremsætte forslag om ændring af beskatningsregler for B2C og vil i den forbindelse også genoverveje denne bestemmelse. Art. 9c Reglen i art. 9, stk. 2, litra c opretholdes, således at leveringsstedet for ydelser  i forbindelse med kulturelle aktiviteter, sport, kunst, underholdning mv. er det sted, hvor ydelsen reelt udføres. Bestemmelsen   fører   g enerelt   til   beskatning   der,   hvor   ydelsen   forbruges.   Dog   ændres leveringsstedet til virksomheder (B2B) for ydelser inden for videnskab og undervisning således, at disse fremover beskattes i købers land med m ulighed for omvendt betalingspligt. For så vidt angår ydelser til ikke -afgiftspligtige personer (B2C) bliver beskatningen fortsat dér, hvor ydelsen reelt udfø res, jf. ny art. 9f. Art. 9d Som  en  væsentlig  undtagelse  fra  hovedreglen  for  B2B  -leveringer  om  beskatning  i  købers
21 hjemland  foreslås,  at  leveringsstedet  for  ”materielle  ydelser”  til  afgiftspligtige  personer  er oprindelseslandet. Ved ”materie lle ydelser” forstås ydelse  r: som præsteres i det land, hvor leverandøren er etableret, og hvor kunden og leverandøren er fysisk til stede, og hvor ydelsen leveres direkte til forbrug. Det gælder f.eks. måltider på en restaurant og hårklipning. Reglen vil b evirke, at disse ydelser beskattes, hvor de reelt forbruges. Langtidsudlejning  eller  – leasing  af  løsøregenstande  er  udtrykkeligt  ikke  omfattet  af  denne bestemmelse, og vil i stedet være omfattet af de gen  erelle bestemmelse i art. 9, stk. 1 eller 2. Langtidsudlejning eller -leasing er defineret som udleje/leasing i en periode på over 30 dage. Art. 9e – 9j Hovedreglen  for  B2C-leveringer  (leveringer  til  ikke-afgiftspligtige  personer)  er  fortsat,  at leveringsstedet er der, hvor leverandøren er etabl eret. Artikel 9e til 9j indeholder de eksisterende undtagelser fra denne hovedregel og de æn  dres ikke ved dette forslag. Undtagelserne omfatter ydelser  af  transport  af  varer  og  tilknyttede  ydelser  såsom  lastning  og  losning  m.v.,  ydelser vedrørende vurdering af og arbejde udført på løsøre genstande, ydelser vedrørende kult urelle, sportslige,  videnskabelige  aktiviteter  m.v.,  elektronisk  leverede  ydelser,  tele-  radio-  og  tv- spredningsydelser, formidleres ydelser samt visse ydelser til private forbrugere uden for EU. Art. 9k   Medlemslandene har efter gældende regler visse muligheder for   –  ved handel med lande uden for EU    -    at    flytte    beskatningsstedet    til    det    faktiske    forbrugsland,    hvis    reglerne    om oprindelseslandsbeskatning  medfø rer  en  risiko  for  dobbelt  påligning  eller  ikke -påligning  af moms eller hvis reglerne medfører konkurrenceforvridning. I dag gælder disse re   gler kun for visse leveringer til ikke-afgiftspligtige personer (B2C), men det foreslås, at de kommer til at gælde for leveringer til både afgiftspli   gtige og ikke-afgiftspligtige personer. Udvidelse af momsinformationssystemet VIES VIES-systemet indeholder i dag oplysninger om leveringer af varer til afgiftspligtige personer i EU, hvor køber indbetaler moms. Afgiftspligtige pe rsoner, der foretager leveringer af varer inden for    Fæll  esskabet,    skal    hvert    kvartal    indberette    om    leveringerne    til    deres    nationale skattemyndigheder. Oplysningerne sendes herefter til skatteadministrationen i købers land, som derefter kan kontrollere om køber anvender reglerne for o mvendt betalingspligt korrekt og om køber har momsangivet v arerne. VIES omfatter ikke ydelser. At udvide VIES med ydelser kan give et kontrolredskab for de B2B- leveringer, der skal momses ved omvendt betalingspligt i købers land. Det vil dog medføre mere administrativt  arbejde  for  både  myndigheder  og  købervirksomheder.  Dertil  kommer,  at  det eksisterende system ikke fungerer optimalt, da det er langsomt og til tider upræcist. Kommissionen foreslår, at VIES udvides til også at omfatte salg af ydelser fra 1. januar 2008, (jf. artikel  22,  stk.  6,  litra  b  (art.  28h)).  Kommissionen  vil  i  den  mellemliggende  tid  undersøge hvordan VIES teknisk set kan forbedres samt fremsætte forslag til nødvendige ændringer af forordningen om administrativt samarbejde. Virksomhedsinterne ydelser Kommissionen foreslår artikel 6, stk. 6 præciseret, således at det tydeli ggøres, at ydelser mellem forskellige filialer af en virksomhed eller mellem en filial og hovedsæde normalt falder uden for momsens anvendelsesområde, forudsat at de pågældende filialer m.v. e r en del af samme retlige enhed. Det er tilfældet uanset om forretningsstederne er beliggende i samme medlem  sstat eller i flere medlemslande.
22 Retsgrundlag Forslaget er baseret på traktatens art. 93, som kræver vedtagelse med e   nstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet. Høring Kommissionens forslag har været sendt i høring hos de væsentligste e rhvervsorganisationer. Af de organisationer der har afgivet høringssvar har Dansk Industri, F inansrådet og Foreningen af  Statsautoriserede  Revisorer  (FSR)  givet  udtryk  for  en  positiv  holdning  til  principperne  i forslagets ændring af levering  sstedsreglerne og anført, at forslaget vil lette mange virksomheders hverdag, blandt andet ved øget anvendelse af o mvendt betalingspligt og færre undtagelser fra hovedreglen.  Både  F inansrådet  og  FSR  er  desuden  meget  positive  over  for  den  foreslåede præcisering omkring virksomhedsinterne ydelser i tilfælde, hvor forretningssteder ligger i mere end et land. De anfører, at det ligeledes bør præciseres, at der også er tale om vir ksomhedsinterne ydelser hvis et af forretningsstederne samtidig indgår i en fælles moms   -registrering med en anden virksomhed. Advokatrådet og Registrerede Revisorer har ingen bemærkninger. Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) er samlet imod Kommissionens forslag. HTS, Amtsrådsforeningen, Danske Busvognmænd, Brancheforeni   ngen Dansk Kollektiv Trafik og HUR finder det problematisk, at leveringsstedet for langtidsleasing af køretøjer ændres fra at være  le  asingfirmaets  land  til  at  være  kundens  land,    idet  momsfordelen  ved  finansiel  og operationel leasing i andre EU lande bortfalder. Det anføres, at de fleste busser til rutekørsel i dag  leases  i  andre  EU-lande  med  lavere  moms  og  mere  fordelagtige  fradragsretsregler  end Danmark.    Forslaget    vil    betyde,    at   leasingydelsen   skal   momses   i   forbrugslandet   og forbrugslandets fradragsretsregler bruges. Dansk Kollektiv Trafik har skønnet meromkostningerne for denne del af forslaget at ligge på ca. 300 mio. kr. Omkostninger vil blive væltet  over  på  amter,  kommuner  og HUR,  idet  buserhvervet  vil  være  a  fhængig  af  fuld kompensation. Amtsrådsforeningen og Kommunernes Landsfo rening anfører, at man vil kræve økonomisk  kompensation  (DUT)  og  HUR  anfører,  at  meromkostningerne  vil  betyde  nye ekstraordinære takststigninger og/elle  r yderligere nedskæringer i busdriften. Amtsråd   sforeningen anfører  desuden,  at  ændring  af  leveringssted  for  le   asingydelser  vil  betyde  administrative merudgifter i forbindelse med genforhandling af kontrakter –  disse udgifter kan undgås, hvis der laves en lang (6 år) ove rgangsordning. Dansk Industri anfører, at virksomheder der har leaset hvidpladeb iler i et andet EU-land også vil få øgede omkostninger, idet der skal beregnes dansk moms og bruges de ufordelagtige danske fradragsretsregler. Dansk Industri, Finansrådet, FSR og HTS anfører, at en udvidelse af VIES til at omfatte ydelser, vil påføre virksomhederne administrative by  rder. I høringssvarerne stilles spørgsmålstegn ved kontrolnytten  af  VIES.  Finansrådet  understreger,  at  ændringen  i  hvert  fald  ikke  b   ør  gælde momsfri ydelser og foreslår i øvrigt at der laves en bag  atelgrænse på f.eks. 10.000 euro for, hvornår VIES skal bruges (hvis overhovedet). Herudover anfører Dansk Industri, at definitionen af ”materielle ydelser” er uklar og at forslaget ikke løs er problemet med salg af ”pakke -løsninger”, hvor de enkelte dele i pakken har forskelligt leveringssted. Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) mener, at ydelser vedr. messer og udstillinger bør omfattes af hovedreglen for lev eringssted og ikke den nye art. 9c.
23 Både Dansk Industri og FSR anfører, at teleoperatører m.fl. selv e   fter forslaget fortsat vil have et problem med, at begrebet tjenester vedr. fast ejendom kan fortolkes forskelligt. Kommissionen  sendte  den  7.  maj  2003  et  oplæg  til  ændring er  i  høring.  Der  indkom  57 høringsbidrag.   Af   disse   bidrag   kom   33   fra   nationale   og   europæ   iske   foreninger   og sammenslutninger, 22 kom fra erhvervslivet, og 2 fra enkeltpersoner. Hovedparten af bidragene støttede den foreslåede ramme for regle  rne, som indebæ  rer en ændring fra oprindelsesprincip til bestemmelsesprincip hvad angår beskatningsstedet for B2B leverancer af ydelser. Der var dog en række forbehold over for de foreslåede undt   agelser fra den generelle regel. Enkelte mente oprindelsesprincippet skal bevares kombineret med et system til omfordeling af momsen, så den overføres til den me  dlemsstat, hvor kunden er etableret. Af dem, der forholdt sig til udvidelsen af VIES, var langt hovedparten imod denne idé, idet systemet ikke blev anset for et effektivt værktøj til bekæmpelse af svig. Formandskabets kompromisforslag Forhandlingerne i EU om forslaget startede i januar 2004. På arbejd sgruppeniveau har forslaget været behandlet flere gange. I det forslag, der fremlægges til Rådsmødet, er foretaget en r ække tekniske ændringer, hvoraf de vigtigste er: Artikel 9, stk. 1. Kommissionens  forslag  er  udvidet  således,  at  også  alle  leverancer  til  en  ikke  -afgiftspligtig juridisk  person  (f.eks.  en  kommune),  som  i  forvejen  er  momsregistreret  for  en  eller  flere momspligtige aktiviteter, skal anses for B2B-leverancer. Disse ”personer” er dermed omfattet af hovedreglen om at leveringssted er forbrugslandet og anvendelsen af omvendt betalingspligt. Artikel 9c Kommissionens forslag er ændret så omfanget af artiklen beg   rænses sål   edes, at det ikke er alle ydelser vedrørende f.eks. kulturelle, kunstneriske, sportsl ige og videnskabelige arrangementer, der omfattes af bestemmelsen om forbrugslandsbeskatning, men kun moms af adgangsbetaling og dertil knyttede ydelser (som garderobe- og toiletbetaling) til arrangementerne. Bestemmelsen betyder at disse adgangsydelser m.v. momses samme sted uanset om kø ber er en afgiftspligtig eller en ikke-afgiftspligtig person. Øvrige B2B  -leverancer i forbindelse med arrangementerne momses i kø bers land efter hovedreglen i artikel 9, stk. 1 (med brug af omvendt betalingspligt). Artikel 9d Kommissionens forslag er under forhandlingerne blevet begrænset således, at bestemmelsen kun omfatter følgende tilfælde: - Korttidsudlejning momses i det land, hvor køretøjet stilles til rådighed (oftest udlejers land) - Restaurant- og cateringydelser momses i det land, hvor ydelserne fysisk udføres. Herudover   er   forslaget   om   ændring   af   6.   momsdirektivs   artikel   6   om   en   regel   for momsbehandlingen  af  virksomhedsinterne  ydelser  udgå et.  Kommissionens  forslag  til  denne ændring er ikke blevet anset for en v  æ  sentlig del af selve forslaget og drøftelserne heraf skal føres v idere i anden sammenhæng.