Skatteudvalget 2004-05 (1. samling), Skatteudvalget 2004-05 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 60, L 153 Bilag 1
Offentligt
Stramning af de internationale sambeskatningsregler
- og nedsættelse af selskabsskatten til 28 pct.
Baggrundsnotat
Baggrunden for sambeskatningsreglerne
Baggrunden for reglerne om frivillig international sambeskatning er historisk (tilbage fra
indførelsen af statsskatteloven i 1903) og bunder i ønsket om skattemæssigt at kunne behandle
koncerner ens uanset organisering.
Formålet med reglerne i dag kan bedst betegnes som en hjælp til internationalt orienterede danske
koncerner til deres investeringer i udlandet.
Ofte giver investeringer underskud i opstartsfasen, men bliver på sigt rentable. Efterhånden som en
investering begynder at give overskud, skal de tidligere givne fradrag betales tilbage. Det sker via
de såkaldte genbeskatningsregler. I hovedtilfældet burde reglerne derfor alene virke som en slags
rentefrit lån. Hvis en investering aldrig kommer til at give overskud, medfører reglerne dog et
endeligt fradrag på det samlede underskud.
Der er et hul i sambeskatningsreglerne
Der er et konkret hul i de nuværende regler, som skyldes, at en af værnsreglerne i
skattelovgivningen ikke fungerer efter hensigten. Udenlandske koncerner kan undgå dansk
beskatning ved at placere deres underskudsgivende aktiviteter i datterselskaber, som indplaceres i
den danske sambeskatning.
Der er to metoder, der effektivt kan lukke dette hul
–
enten en total afskaffelse af
sambeskatningsmuligheden eller indførelse af det såkaldte globalpuljeprincip.
En stikprøveundersøgelse indikerer endvidere, at genbeskatningsreglerne ikke fungerer efter
hensigten. Reglerne skal sikre, at sambeskatningen som udgangspunkt kun virker som en
skattekredit for selskaberne. Andelen af underskud, der senere hen genbeskattes, kan kun under
meget stor usikkerhed skønnes, men den skønnede genbeskatningsandel virker overraskende lav,
hvilket bl.a. kan skyldes ”kreativ” skatteplanlægning og manglende muligheder for kontrol.
Virkningen af sambeskatningsreglerne
På baggrund af en stikprøveundersøgelse kan det skønnes, at den internationale sambeskatning
koster staten et årligt selskabsskatteprovenutab i omegnen af 2 mia. kr. både før og efter indregning
af, at en afskaffelse eller opstramning af reglerne vil medføre, at selskaberne vil agere anderledes
f.eks. i deres investeringsbeslutninger og mht. anvendelsen af skattemotiveret transfer pricing.
Den internationale sambeskatning giver alt andet lige en direkte tilskyndelse til flere investeringer i