Departementet J.nr. 2004-241-0024 Den 1. nov. 2004 GRUNDNOTAT om forslag til rådsbeslutning om tilladelse efter direktiv 2003/96/EF, art. 19 til Frankrig om at differentiere beskatningen af motorbrændstoffer. (Kom(2004)597) RESUMÉ: Frankrig anmoder efter direktiv 2003/96/EF af 27. okt. 2003 (energibeskatningsdi- rektivet) om, at lokale råd (kommuner, departementer, regioner) kan vedtage en l a- vere lokal punktafgiftssats af blyfri benzin og gasolie forbrugt i den enkelte region i perioden 1. januar 2005 –  31. december 2011. Forslaget er et led i en fransk decentraliseringsreform, hvor visse kompetencer ud- delegeres til de franske regioner, herunder en mulighed for at vælge brændstofafgi f- ter, der er lavere i regionerne end på det overordnede statslige niveau. 1. BAGGRUND Den franske anmodning har baggrund i en fransk indenrigspolitisk reform af marts 2003, hvor beføjelser overføres fra staten til regionerne. Det er hensigten at finansiere regionernes nye opgaver gennem en tildeling af en an- del af provenuet af brændstofafgifterne. Samtidig vil Frankrig gerne give regionerne mulighed for at tilpasse brændstofafgi  f- terne til de økonomiske forhold i den enkelte region gennem en lokalt vedtaget r e- duktion  af  brændstofafgifterne,  således  at  de  lokale  brændstofafgifter  bliver  lavere end det overordnede statslige afgiftsniveau. Der søges ikke om mulighed for at reg i- onerne kan hæve afgifterne over det overordnede statslige niveau. En regional reduktion af brændstofafgifterne er ikke i overensstemmelse med ene  r- gibeskatningsdirektivet.  Derfor  anmoder  Frankrig  om  en  undtagelse  fra  energibe- skatningsdirektivet. 2. FORSLAGETS INDHOLD Frankrig  anmoder  efter  direktiv  2003/96/EF  af  27.  okt.  2003  (energibeskatningsdi- rektivet) om, at lokale råd (kommuner, departementer, regioner) kan vedtage en l a-
Side 2 vere punktafgift af blyfri benzin og gasolie forbrugt i den enkelte region i perioden 1. januar 2005 –  31. december 2011 (Kom(2004)597). Reduktionen i afgiftssatserne må højst være på 3,54 eurocents pr. liter (ca. 27 øre pr. liter) bl y- fri benzin og højst 2,30 eurocents pr. liter (ca. 17  øre pr. liter) gasolie. EU’s minimumssatser overholdes fortsat ved forslaget. Euro per 1000 liter Blyfri benzin Gasolie til motorbrug EU’s     minimumsaf- gift 359,0 302,0 Statsligt    fransk    ni- veau 589,2 416,0 Mulig reduktion 35,4 23,0 De nedsatte satser gælder ikke erhvervsmæssigt brug. Efter de franske regler godtgør staten en del af brændstofafgifterne til vognmænd m.fl., der tanker i Frankrig. Der skal ikke ske ændri n- ger af vognmændenes afgiftsbetaling. I følge forslaget vil vognmændene fremover få godt gjort forskellige beløb, som afhænger af den afgiftssats, de har betalt, således at afgiftsbetalingen e f- ter godtgø Efter Kommissionens vurdering er de foreslåede differentieringer så små, at de ikke vil give a   n- ledningtil forvridninger mellem regioner eller være til skade for miljøet. 3. RETSGRUNDLAG Forslaget  (Kom(2004)597)  er  fremsat  efter  proceduren  i  energibeskatningsdirektivets art.  19,  hvorefter  Rådet  med  enstemmighed  på  forslag  af  Kommissionen  kan  give  en medlemsstat mulighed for lempelser, der ligger ud over direktivets bestemmelser, hvis særlige politiske hensyn taler derfor. 4. HØRING Forslaget vil ikke blive sendt i ekstern høring 5.   SAMFUNDSØKONOMISKE,   ADMINISTRATIVE   OG   STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER Forslaget  har  ikke  umiddelbart  samfundsøkonomiske,  administrative  eller  statsfina n- sielle konsekvenser for Danmark. 6.  ADMINISTRATIVE  OG  ØKONOMISKE  KONSEKVENSER  FOR  ERHVERV  S- LIVET Forslaget  har  ikke  administrative  og  økonomiske  konsekvenser  for  erhvervslivet  i Danmark.
Side 3 7. NÆRHEDS   - OG PROPORTIONALITETSPRINCIPPET Kommissionen  anfører,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med  nærhedsprinci   ppet. Danmark er enig i Kommissionens vurdering Kommissionen  kommenterer  ikke  forslaget  i  forhold  til  proportionalitetsprincippet. Danmark vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet. 8. LOVGIVNINGSMÆSSIGE KONSEKVENSER Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark 9. TIDLIGERE FORELÆGGELSE FOR FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere været orienteret om forslaget.