Skatteministeriet J.nr.2003-221 - 30 Den Til Folketingets Skatteudvalg Til  udvalgets  orientering  fremsendes  hermed  et  notat    om  forslag  til  Rådets forordning der fastlægger gennemførelsesbestemmelser for direktiv 77/388/EØF om det fælles merværdisystem, (KOM(2004)641 endelig). Kristian Jensen /John Fuhrmann
SKATTEMINISTERIET Departementet 8. november 2004 Grundnotat om Forslag til Rådets forordning der fastlægger gennemførelsesbestemmelser for direktiv 77/388/EØF om det fælles merværdiafgiftssystem, KOM (2004) 641 Resumé Forslaget  har  til  formål,  gennem  fastsættelse  af  bindende  gennemførelsesbestemmelser  for  anvendelse  af  6. momsdirektiv, at sikre en ensartet fortolkning af direktivets bestemmelser, således at tilfælde af dobbeltmoms og ingen moms undgås i forbindelse med gr ænseoverskridende handel og det indre marked kan fungere bedst muligt. De bestemmelser, der foreslås fastsat i Rådets gennemførelsesforordning har hidtil eksisteret som ikke bindende retningslinier for fortolkninger –  udstukket efter, at drøftelser blandt  medlemslandene i Momskomiteen har vist enighed herom. 1. Baggrund Momskomiteen, som er nedsat i henhold til artikel 29 i 6. momsdirektiv, har gennem en længere årrække drøftet specifikke fortolkningsspørgsmål og på baggrund af disse drøftelser udarbejdet retningslinier. Formålet har været i størst muligt omfang at sikre, at medlemslandene har en ensartet fortolkning af bestemmelserne i direktivet, således at tilfælde af dobbeltmoms eller ingen moms i den grænseoverskridende handel kan undgås. Retningslinierne  har  imidlertid  ikke  været  bindende  for  medlemslandene.  Da  såvel  medlemslande  som Kommissionen fandt, at en ensartet fortolkning af 6. momsdirektivs bestemmelser er så væsentlige for det indre markeds funktion, at de burde være bindende, blev et forsl  ag om, at Rådet med enstemmighed kan vedtage bindende gennemførelsesbestemmelser, vedtaget i foråret 2004 med indsættelse af artikel 29a. 2. Indhold Kommissionen har gennemgået de retningslinier, som i perioden 1977 til 2003 er udarbejdet med enstemmighed blandt medlemslandene, og hvor de fortsat er anvendelige, foreslås de nu at få bindende status gennem den foreslåede Rådsforordning. Kommissionen   understreger,   at   de   oprindelige   retningslinier   blev   udarbejdet   i   relation   til   konkrete fortolkningsspørgsmål  , og at den foreslåede konvertering til bindende retningslinier ikke ændrer, at de enkelte bestemmelser har et begrænset anvendelsesområde og ikke automatisk kan overføres til andre lignende tilfælde. Herudover  anføres,  at  de  gennemførelser  der  fastsættes alene  har  virkning  for  moms,  der  forfalder  efter forordningens ikrafttræden. Forslaget består af i 9 kapitler med sammenlagt 27 artikler, hvor kapitel I (artikel 1) lister op, hvilke artikler i 6. momsdirektiv der fastsættes gennemførelsesbestemmelser t   il og kapitel IX (artikel 27) er ikrafttrædelsesbestemmelse. De mellemliggende kapitler med 25 artikler er delt op i følgende: Kapitel II om afgiftspligtige personer og afgiftspligtige transaktioner, som vedrører direktivets artikel 4 og 6. Kapitel III om leveringssted, som vedrører di rektivets artikel 9 Kapitel IV om det afgiftspligtige beløb, som vedrører direktivets artikel 11 Kapitel V om fritagelser, som vedrører direktivets artikel 13 og 15 Kapitel VI om fradragsret, som vedrører direktivets artikel  18
Kapitel VII om særordninger,   som vedrører direktivets artikel 25 til 26c Kapitel VIII om overgangsbestemmelser, som vedrører direktivets artikel 28a og 28b. Det største kapitel er kapitel III om leveringssted med i alt 10 artikler, hvilket afspejler v æsentligheden af, at det i forbindelse med den grænseoverskridende handel sikres, at der er en ensartet opfattelse i medlemslandene af, i hvilket land en leverance skal momses –  netop for at undgå dobbelt eller ingen momsning. Alle bestemmelserne i kapitlet vedrører leveringsstedet for ydelser  –  ingen leveringsstedet for varer. Næst mest omfattende er kapitel V om fritagelser med 5 artikler. Bilaget givet en samlet oversigt over de forhold, som reguleres ved forordningsforslaget. Det er hensigten, at opnås der under fremtidige drøftelser i Momskomiteen af konkrete fortolkningsspørgsmål enighed blandt medlemslandene om en given fortolkning, vil dette fortolkningsbidrag kunne indsættes som en ny bindende  bestemmelse  ved  at  Kommissionen  fremsætter  forslag  o  m  ændring  af  forordningen  til  Rådets vedtagelse. 3. Retsgrundlag Forslaget har basis 6. momsdirektiv, særlig artikel 29a, og skal vedtages med enstemmighed efter høring af Europa-parlamentet i henhold til Traktatens artikel 93. 4. Høring Forslaget vil blive sendt til høring hos relevante erhvervsorganisationer. 5. Nærheds  - og proportionalitetsprincippet Kommissionen  anfører,  at  gennemførelsesbestemmelserne  er  i  overensstemmelse  med proportionalitetsprincippet,  idet  de  er  nødvendige  for  at  sikre  en  ensartet  an vendelse  af momssystemet i 6. momsdirektiv og er i overensstemmelse med Traktatens artikel 5, 3. afsnit. Regeringen er enig i Kommissionens synspunkt og finder endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet en ensartet fortolkn  ing af bestemmelserne er nødvendig af hensyn til en korrekt funktion af det indre marked. 6. Samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle konsekvenser Forslaget vurderes ikke at medføre samfundsøkonomiske, administrative eller statsfinansielle kon  sekvenser, da det ikke skønnes at medføre ændringer i forhold til gældende dansk regelfortolkning. . 7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Forslaget vurderes hverken at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for erhverv  slivet, da det ikke skønnes at medføre ændringer i forhold til gældende dansk regelfortolkning. 8. Lovgivningsmæssige konsekvenser Forslaget skønnes ikke at medføre lovændring. 9. Tidligere forelæggelse for Folketinget Folketinget har ikke tidligere været or  ienteret om forslaget.
BILAG –  Forslagets enkelte bestemmelser Forslagets artikel Bestemmelsens indhold Direktiv bestemmelse Momslov bestemmelse Art. 2 Fastslår, at Europæiske Økonomiske Interessegrupper    kan    leverer    en    momspligtig ydelse/varer    som    en    selvstændig    momspligtig person Art. 4, stk. 1 § 3, stk. 1 Art. 3 Fastslår, at salg af en option i sig selv er  et salg af en ydelse. Fastslår,  i  stk. 2, at det, at samle en maskine (når delene er leveret af køber), er en ydelse. Art. 6, stk. 1 § 4, stk. 1 Art. 4 Fastslår,   i   stk.   1,   at   følgende   2   ydelser   har leveringssted (det sted, hvor momsen skal betales) i sælgers land: leje af jernbanevogne og ydelser  i  forbindelse  med  en  begravelse, hvis er er tale om en samlet ydelse. Gør  det  klart,  hvor  momsen  s kal  betales,  når  en   virksomhed   har   hjemsted   for   den   økonomiske virksomhed    i    et    EU-land    og    desuden    fast forretningssted i et andet EU-land. Art. 9 (1) § 15, stk. 1 Art. 5 Fastslår,   at   leveringsstedet   for   samling   af   en maskine, jf. forslagets art. 3, der ikke bliver en del af en fast ejendom, er det sted, hvor ydelsen faktisk udføres. Art. 9 (1), litra c § 18 Art. 6 –  13 Art. 6 Art. 7 Art. 8 Art. 9 Art. 10 Art. 11 Art. 12 og 13 Fastslår, at for følgende ydelser er leveringsstedet i den afgiftspligtige aftager land: tekstoversættelse 3.   lands   virksomheders   salg   af   TV- rettigheder til fodboldkampe den    ydelse    det    er,    at    anmode    om refusioner agenters ydelser i enten eget navn og på vegne af køber, eller i egent navn og på vegne af sælger. Trailere og semi-trailerere Herudover defineres omfanget af direktivbestemmelsen om leveringssted  for  radio-  og  TV udsendelsesydelser. Det fastslås, at ydelser som optagelser, transmissionsrettigheder,  leje  af udstyr og faciliteter ikke omfattes. Elektronisk leverede ydelser er beskrevet i Bilag l Art. 9 (2) litra e § 15, stk. 2
til direktivet. I forslaget gives en klarere definition og    der    nævnes   en   række   yderligere   ydelser (herunder    digitaliserede    produkter    og    on-line auktionsydelser).  Endvidere  foretage  en  negativ afgrænsning ved eksempler på,    hvad der ikke kan anses som værende elektronisk leverede ydelser. Art. 14 Et gebyr for betaling med kort må ikke nedbringe den   momspligtige   værdi   af   et   salg,   når   den opkrævede   pris   er   ens   uanset,   om   der   betales kontant eller med kort. Art. 11 § 27 Art. 15 Udtrykket   ”faglig   uddannelse   eller   omskoling” præcises nærmere og det gøres klart, at længden af kurset er uden betydning.   Art. 13A (1), litra i § 13, stk. 1, nr. 3 Art. 16 Fastslår,   at   platinum   nobles   ikke   omfatte s   af momsfritagelsen. Art. 13B, litra d, nr. 4 §  13,  stk.  1,  nr.  11, litra d Art. 17 og 18 Fastslår,  at  udtrykket  ”transportmiddel  til  privat brug” også omfatter et transportmiddel anvendt til ikke-forretningsmæssig    brug    af    foreninger    og offentlige myndigheder. Det gøres klart, at når det skal fastslås, hvorvidt et varekøb   overstige   grænsen   for   tilladt   momsfri udførsel,    skal    værdien    udregnes    på    basis    af fakturaværdien inkl. moms. Den samlede værdi af flere varer må kun anvendes, hvis alle varerne er på samme faktura. Art. 15, stk. 2 § 34, stk. 1, nr. 5 Art. 19 Fastslår, at luftfartskontrol -ydelser i lufthavns zoner skal    anses    for    momsfritaget,    når    ydelsen    er nødvendig for fly, som anvendes af luftfartsselskaber,     der     hovedsagelig     flyver     i udenrigsfart. Art. 15, stk. 2 § 34, stk. 1, nr. 7 Art. 20 Fastslår, at når elektronisk fortoldning er mulig, skal et  ”import  dokument”  kunne  være  et  elektronisk dokument, når dette kan danne baggrund for kontrol af fradragsretten. Art. 18 (1) Momsbekendtgørelse Art. 21 Præciserer  regler  for  udregning  af  procenten  for standartgodtgørelse i særordningen for landbrugere Art. 25 (3) DK    anvender    ikke særordningen Art. 22 I forbindelse med særordningen for investeringsguld fastsættes,   hvilke   vægte,   som   udtrykket   ”vægt, godkendt af guldmarkederne” i det mindste dækker samt at priserne på den årlige liste over mønter, der omfattes af ordningen, fastsættes efter værdien pr. 1. april.   Art. 26b A   § 73a Art. 23 I  forbindelse  med  særordningen  for  elektronisk leverede   ydelser   (fra   3.lande)   foretages   nogle præciseringer af reglerne i vedrørende: Art. 26c B § 66
Udelukkelsen  fra  ordningen,  herunder  at dette    kan    ske    umiddelbart    efter    at betingelserne  for  at  deltage  i  ordningen ikke længere er opfyldt. Gennemførelse af korrektioner for overbetalinger og fejlbetalinger Afrundingsregler (ingen afrunding) Art. 24 Præcisering  af,  at  skal  en  erhvervelse  momses  i erhvervelseslandet, men ved en fejl ikke er blevet det,  skal  den  momses  i  erhvervelseslandet  uanset momsbehandlingen     i     sælger  s    land.    Eventuel godtgørelse af moms betalt af sælger godtgøres af sælgers land i henhold til dette lands regler. Art.28a (1) § 11 Art. 25 Fastslår, at en privatpersons medflytning af et nyt transportmiddel  i  forbindelse  med  flytning  til  et andet  EU-land  ikke  er  en  intra-EU  erhvervelse, forudsat det ikke kan påvises at flytning var påtænkt ved købet af transportmidlet. Art. 28 a (1) § 11 Art. 26 Præcisere, at hvis fjernsalgsgrænsen overskrides i løbet  af  et  kalenderår,  skal  alene  salgene  efter grænsen  ov  erskridelse  samt  det  følgende  års  salg ændre leveringssted (momses i forbrugslandet). Art. 28b B (2) §  14,  stk.  2  og  §  49, stk. 3