Departementet
1. november 2004
J.nr. 2004-711-0041
Sammenfatning af udkast til lov om beskatning af søfolk.
Baggrund og formål.
Lovforslaget har til formål at tilpasse reglerne om beskatning af søfolk til nye
EU-retningslinier for statsstøtte til søtransportsektoren. Samtidig foreslås en række
forenklinger af reglerne for beskatning af søfolk.
Der findes to særlige regelsæt for søfolk. Det ene er reglerne om skattefritagelse for søfolk, der
arbejder ombord på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS-ordningen).
Det andet er reglerne i lov om særlige fradrag til sømænd
(sømandsfradragsloven).
Søfolk ombord på danske skibe registreret i DIS fritages for dansk beskatning. Det er en
forudsætning, at lønnen fastsættes som en nettohyre, der tager hensyn til skattefritagelsen.
Skattebesparelsen tilfalder således rederierne, som hermed bliver internationalt
konkurrencedygtige. DIS-ordningen er en statsstøtteordning i EU-retlig forstand.
Begrebet dansk skib er i den gældende sømandsfradragslov bl.a. defineret som et skib med
hjemsted her i landet, som har en bruttotonnage på mindst 100 tons, og som udelukkende
anvendes til erhvervsmæssig befordring af personer eller gods eller som bjærgningsfartøj.
Sømandsfradragsloven indeholder forskellige dispensationsbestemmelser, således at skibe på
under 100 tons og/eller med anden erhvervsmæssig anvendelse end den ovenfor nævnte kan
omfattes. Efter praksis har en dispensation efter sømandsfradragsloven også medført
dispensation efter DIS-reglerne. Dette har i forskellige sammenhænge givet anledning til
konkurrencemæssige problemer.
EU-Kommissionen udsendte i januar 2004 reviderede retningslinier for statsstøtte til
søtransportsektoren. Medlemsstaterne skal indrette deres nationale regler efter de nye
retningslinier inden udgangen af juni 2005.
Anvendelsesområdet for statsstøtteforanstaltninger er efter retningslinierne erhvervsmæssig
transport af gods og passagerer til søs, samt i begrænset omfang bugsering og