Departementet 1. november 2004 J.nr. 2004-711-0041 Sammenfatning af udkast til lov om beskatning af søfolk. Baggrund og formål. Lovforslaget   har   til   formål   at   tilpasse   reglerne   om   beskatning   af   søfolk   til   nye EU-retningslinier   for   statsstøtte   til   søtransportsektoren.   Samtidig   foreslås   en   række forenklinger af reglerne for beskatning af søfolk. Der findes to særlige regelsæt for søfolk. Det ene er reglerne om skattefritagelse for søfolk, der arbejder ombord på skibe registreret i   Dansk Internationalt Skibsregister  (”DIS-ordningen”). Det andet er reglerne i lov om særlige fradrag til sømænd (sømandsfradragsloven). Søfolk  ombord  på  danske  skibe  registreret  i  DIS  fritages  for  dansk  beskatning.  Det  er  en forudsætning, at lønnen  fastsættes som  en nettohyre,  der tager  hensyn til skattefritagelsen. Skattebesparelsen   tilfalder   således   rederierne,   som   hermed   bliver   internationalt konkurrencedygtige. DIS-ordningen er en statsstøtteordning i EU-retlig forstand. Begrebet ”dansk skib” er i den gældende sømandsfradragslov bl.a. defineret som et skib med hjemsted her i landet, som har en bruttotonnage på mindst 100 tons, og som udelukkende anvendes til erhvervsmæssig befordring af personer eller gods eller som bjærgningsfartøj. Sømandsfradragsloven indeholder forskellige dispensationsbestemmelser, således at skibe på under 100 tons og/eller med anden erhvervsmæssig anvendelse end den ovenfor nævnte kan omfattes.  Efter  praksis  har  en  dispensation  efter  sømandsfradragsloven  også  medført dispensation  efter  DIS-reglerne.  Dette  har  i  forskellige  sammenhænge  givet  anledning  til konkurrencemæssige problemer. EU-Kommissionen  udsendte  i  januar  2004  reviderede  retningslinier  for  statsstøtte  til søtransportsektoren.  Medlemsstaterne  skal  indrette  deres  nationale  regler  efter  de  nye retningslinier inden udgangen af juni 2005. Anvendelsesområdet  for  statsstøtteforanstaltninger  er  efter  retningslinierne  erhvervsmæssig transport  af   gods   og  passagerer   til   søs,  samt   i   begrænset  omfang   bugsering   og
opmudring/sandsugning.   Andre   former   for   virksomhed   kan   ikke   omfattes   af statsstøtteforanstaltningerne, uanset om de foregår på eller fra et skib. Lovforslagets indhold. De gældende regler for beskatning af søfolk findes spredt i kildeskatteloven, ligningsloven og lov om særlige fradrag til sømænd. Det foreslås, at sømandsfradragsloven helt ophæves og erstattes med en ny lov om beskatning af  søfolk,  samtidig  med  at  de  eksisterende  regler  i  kildeskatteloven  og  ligningsloven  om beskatning af søfolk indarbejdes i den nye lov om beskatning af søfolk i den udformning, som de nu skal have. Hermed samles de særlige skatteregler, der gælder for denne gruppe, på ét sted. De væsentligste ændringer i forhold til de gældende regler er følgende: - Anvendelsesområdet for DIS-ordningen bliver det samme som for tonnageskatteordningen. DIS-ordningen    (beskatning    af    søfolk    ombord    på    danske    skibe)    og tonnageskatteordningen (beskatning af danske rederier) er begge i EU-retlig forstand statsstøtteordninger og hviler på samme EU-retlige grundlag. Derfor bør de også have samme anvendelsesområde. - Det nuværende dispensationssystem i sømandsfradragsloven og efter praksis dermed også i DIS-ordningen  afskaffes.  Reglerne  vil  herefter  alene  hvile  på  objektive  kriterier. Herved  sikres det,  at  de  nuværende  uheldige  konkurrencemæssige  virkninger  af  de gældende regler fjernes. - Sømandsfradraget, som i sin nuværende form er ganske kompliceret, erstattes med et fast fradrag pr. dag. - Det gøres muligt for ejere af sandsugerfartøjer at modtage statsstøtte til arbejdsrelaterede omkostninger inden for  de begrænsninger, det efter  statsstøtteretningslinierne bliver tilladt. Lovforslaget skal efter EU-reglerne notificeres og godkendes af Kommissionen, før det kan sættes i værk. Side 2