Skatteministeriet J. nr. skerh. 2004-711-0037 Departementet 27. oktober 2004 Sammenfatning af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven og ligningsloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing) Lovforslaget  har  til  formål  at  sikre,  at  reglerne  om  oplysnings-  og  dokumentationspligt vedrørende koncerninterne transaktioner (transfer pricing) utvivlsomt er i overensstemmelse med EU-retten. Derudover  har  lovforslaget  til  formål  at  skabe  yderligere  incitamenter  til  at  udarbejde  den lovpligtige dokumentation, og at gøre dette i den ønskede kvalitet og til rette tid. Baggrunden herfor  er  primært  Told-  og  Skattestyrelsens  undersøgelse  fra    2003  af  den  transfer  pricing dokumentation,  som  selskaber  med  grænseoverskridende  transaktioner  med  forbundne  parter havde pligt til at udarbejde. Undersøgelsen viste, at kun lidt over halvdelen af selskaberne havde udarbejdet en dokumentation, som var ”ikke åbenlyst mangelfuld”. Undersøgelsen er indeholdt i Redegørelse af 7. oktober 2003 til Folketinget om multinationale selskaber og transfer pricing (R4).        Lovforslaget består af følgende 5 elementer: For det første foreslås det, at reglerne om oplysnings- og dokumentationspligt udvides til også at finde  anvende  i  forhold  til  indenlandske  transaktioner  –  i  dag  omfatter  reglerne  kun grænseoverskridende transaktioner. Samtidig foreslås dog en lempeligere dokumentationspligt for små og mellemstore virksomheder. Disse virksomheder skal efter forslaget alene udarbejde dokumentation for grænseoverskridende transaktioner med selskaber, der er beliggende i lande uden for EU, som Danmark ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med. For det andet foreslås det, at der indføres en erklæringspligt for selskabets revisor vedrørende den lovpligtige  dokumentation,  som  selskabet  skal  udarbejde.  Der  skal  udfyldes  et  skema  med grundlæggende  spørgsmål  om  selskabets  dokumentation,  og  revisor  skal  ved  sin  underskrift bekræfte, at de angivne oplysninger er korrekte. Skemaet skal indsendes til skattemyndighederne samtidig  med  indsendelse  af  selskabets  selvangivelse.  Udover  at  give  selskabet  en  øget motivation  til  at  udarbejde  dokumentationen,  vil  erklæringspligten  give  skattemyndighederne nogle informationer, som kan bruges som led i udvælgelsen af selskaber, hvor der kan være grund til at efterprøve, om der handles til markedsvilkår. For det tredje foreslås det, at der indføres en regel om bøder ved manglende opfyldelse af den lovpligtige dokumentationspligt. Adgangen til at pålægge bøder forudsætter, at der foreligger fortsæt eller grov uagtsomhed. For det fjerde foreslås en opstramning af dokumentationsforpligtelsen. Det er primært tale om en
- 1 - præcisering af den gældende dokumentationsforpligtelse. Ved forslaget præciseres det således, at dokumentation skal have en kvalitet, det svarer til de principper og beskrivelser, der er indeholdt i  den  af  Told-  og  Skattestyrelsen  udarbejdede  dokumentationsvejledning.  Derudover  indgår forstærkede dokumentationskrav i det omfang, det er fundet fornødent. Det forventes således bl.a., at dokumentationen er baseret på en sammenligning med uafhængige transaktioner. For det femte foreslås det at afskaffe adgangen til at få omkostningsgodtgørelse for lovpligtig dokumentation, der udarbejdes under en klagesag. Herved sikres, at der ikke kan spekuleres i at vente med at udarbejde dokumentationen og på den måde opnå en dækning på 50 eller 100 pct. af udgiften  –  afhængig  af  sagens  udfald  –  mod  den  almindelige  fradragsværdi  på  30  pct. (selskabsskatteprocenten) ved rettidig udarbejdelse. Ændringerne  vedrørende  oplysnings-  og  dokumentationspligten  foreslås  at  have  virkning  for indkomstår,  der  påbegyndes  den  1.  januar  2005  eller  senere,  mens  ændringen  vedrørende omkostningsgodtgørelsen foreslås at have virkning i forhold til klagesager, der indledes den 1. januar 2005 eller senere.