Skatteministeriet, 04 - 711 - 30 den 11. oktober 2004 UDKAST 5   Forslag til Lov om skatte- og ejendomsvurderingsforvaltning (skatteforvaltningsloven) Afsnit I Forvaltningens organisation og opgaver Kapitel 1 Told- og skatteforvaltningen §  1.      Forvaltningen  af  lovgivning  om  skatter  og  lov  om  vurdering  af  landets  faste  ejendomme udøves af staten, medmindre andet er bestemt. Stk.    2.            Skatteministeren    kan    fastsætte    regler    om    retten    til    at    klage    over    told-    og skatteforvaltningens afgørelser. Kapitel 2 Skatterådet §  2.      Skatterådet  bistår  told  -  og  skatteforvaltningen  ved  forvaltningen  af  lov  om  vurdering  af landets faste ejendomme og lovgivning om skatter, bortset fra lovgivning om told. Stk.  2.      Skatterådet  afgør  sager,  som  told -  og  skatteforvaltningen  forelægger  for  Skatterådet  til afgørelse, jf. stk. 1. Stk. 3.   Skatterådet kan efter indstilling fra told - og skatteforvaltningen ændre en afgørelse, der er truffet af et skatteankenævn eller et vurderingsankenævn. Skatterådet har i de n forbindelse ret til at indkalde materialet i en sag fra et skatte- eller vurderingsankenævn. § 3. Skatterådet  består  af  19  medlemmer.  Folketinget  vælger  6  medlemmer,  og  skatteministeren udnævner   13   medlemmer.   Blandt   de   medlemmer,   som   skatteministeren   udnævner,   skal   4 medlemmer  være  repræsentanter  for  henholdsvis  landbruget,  industrien  eller  håndværket,  handlen og  lønmodtagerne.  2  medlemmer  udnævnes  efter  indstilling  fra  Kommunernes  Landsforening,  ét medlem efter indstilling fra Københavns Kommune og é t medlem efter indstilling fra Frederiksberg Kommune. Stk. 2.   Den ordinære funktionsperiode er på 6 år. Den første funktionsperiode begynder den 1. juli 2005. Der gælder ingen fast funktionsperiode for formanden eller en eventuel næstformand.
2 Stk. 3.   Er et medlem fraværende fra Skatterådets møder i en sammenhængende periode på over 6 måneder, ophører den pågældende med at være medlem af rådet, og der vælges eller udnævnes i så fald  i  overensstemmelse  med  reglerne  i  stk.  1  et  nyt  medlem  af  rådet  for  den   resterende  del  af funktionsperioden. Det samme sker, hvis et medlem i øvrigt udtræder af rådet. Stk. 4.   Skatteministeren kan afskedige et medlem, hvis dennes vandel eller den måde, hvorpå den pågældende  udfører  sit  hverv,  giver  anledning  dertil.  Et  med lem,  der  er  valgt  af  Folketinget,  kan kun afskediges med godkendelse af Folketingets præsidium. Stk. 5.   Formanden og eventuelt en næstformand for Skatterådet udpeges af skatteministeren. § 4.   For at Skatterådet kan træffe en afgørelse, skal mindst ha lvdelen af medlemmerne, heriblandt formanden eller næstformanden, deltage i afgørelsen. Stk. 2.   Reglerne for told- og skatteforvaltningens sagsbehandling finder tilsvarende anvendelse for Skatterådets sagsbehandling, medmindre andet er bestemt. Stk. 3.   Skatterådet kan i en sag, der forelægges for rådet til afgørelse, tillade, at der afholdes syn og skøn efter regler, der svarer til § 43 om syn og skøn i landsskatteretssager. Stk. 4.   Skatteministeren fastsætter i øvrigt regler for Skatterådets virke. Stk. 5.   Told- og skatteforvaltningen stiller sekretariatsbestand til rådighed for Skatterådet. Kapitel 3 Skatteankenævnene §    5.            Skatteankenævnene    afgør,    medmindre    andet    er    bestemt,    klager    over    told-    og skatteforvaltningens afgørelser vedrørende fysiske personer og dødsboer om: 1) Forskudsregistrering af indkomst. 2) Ansættelse af indkomstskat. 3) Bindende svar efter kapitel 11 for så vidt angår spørgsmål som nævnt i nr. 1, 2 og 4   -7. 4) Ansættelse af underskud eller tab, der kun kan modregnes i skattepligtig indkomst fra kilder af samme art, som underskuddet eller tabet vedrører. 5) Ansættelse af ejendomsværdiskat. 6) Beregning  af  passivposter  efter  boafgiftslovens  §  13  a,  der  ikke  vedrører  værdiansættelse efter boafgiftslovens § 12. 7) Beregning af passivposter efter kildeskattelovens § 33 D. Stk. 2.   Afgørelser, som kan påklages til skatteankenævnet efter stk. 1, nr. 2 -7, kan efter klagerens valg i stedet påklages til Landsskatteretten efter § 11, stk. 1, nr. 1. Stk. 3.   Skatteankenævnene afgør i øvrigt klager, som skatteministeren efter § 1, stk. 2, har henlagt til nævnene til afgørelse. §   6.         Skatteministeren   bestemmer   landets   inddeling   i   skatteankenævnskredse   og   antallet   af medlemmer af det enkelte skatteankenævn. Stk. 2.   Skatteministeren udnævner nævnsmedlemmerne tillige med en suppleant for hvert af disse medlemmer efter indstilling fra kommunalbestyrelserne i de kommuner, som skatteankenævnskredsen  omfatter.  Pladserne  i  nævnet  fordeles  af  skatteministeren  mellem  disse kommuner efter indbyggerantallet i kommunerne pr. 1. januar i det kalenderår, hvor den ordinære funktionsperiode  begynder.  Hver  kommunalbestyrelse  skal  indstille  mindst  to  personer  til  hver  af kommunens  pladser  i  nævnet,  og  mindst  to  personer  til  funktionen  som  suppleant  herfor.  Alene personer, der er valgbare til kommunalbestyrelsen, kan indstilles. Indstillingen skal være ledsaget af en angivelse af den pågældendes kvalifikationer til at bestride hvervet.  
3 Stk. 3.   Den ordinære funktionsperiode er på 4 år, således at funkti   onsperioden begynder den 1. juli i det år, hvor den kommunale valgperiode begynder. Stk.  4.      Er  et  medlem  fraværende  fra  nævnets  møder  i  en  sammenhængende  periode  på  over  6 måneder,  ophører  den  pågældende  med  at  være  medlem  af  nævnet,  og  der  udnævnes  i  s  å  fald  i overensstemmelse  med  reglerne  i  stk.  2  et  nyt  medlem  af  nævnet  for  den  resterende  del  af funktionsperioden. Det samme sker, hvis et medlem i øvrigt udtræder af nævnet. Stk. 5.   Skatteministeren kan afskedige et medlem eller en suppleant, hvis dennes vandel eller den måde, hvorpå den pågældende udfører sit hverv, giver anledning dertil. § 7.   Skatteankenævnet vælger en formand og en eller to næstformænd blandt nævnets medlemmer. Stk.  2.      Skatteankenævnet  kan  ikke  træffe  en  afgørelse,  uden  at  formanden  eller  en  næstformand deltager i afgørelsen. Stk.  3.      For  at  det  samlede  skatteankenævn  kan  træffe  en  afgørelse,  skal  mindst  halvdelen  af nævnets medlemmer eller deres stedfortrædere deltage i afgørelsen. Stk.  4.      Et  skatteankenævn  kan  vælge  at  opdele  sig  i  besluttende  led  bestående  af  mindst  tre medlemmer, hvoraf det ene skal være formanden eller en næstformand. Ved en sådan opdeling skal de  besluttende  led  så  vidt  muligt  sikres  en  alsidig  sammensætning.  For  at  et  besluttende  led  kan træffe  en  afgørelse,  skal  mindst  tre  medlemmer  eller  deres  stedfortrædere  deltage  i  afgørelsen. Ethvert medlem af skatteankenævnet kan kræve en sag forelagt for det samlede skatteankenævn. Stk.  5.      Hvis  et  medlem  er  uenig  i  en  afgørelse,  kan  medlemmet  kræve  sine  indvendinger  mod afgørelsen tilført beslutningsprotokollen og en kopi af protokollatet indsendt til Skatterådet. Stk. 6.   Skatteministeren fastsætter i øvrigt regler for skatteankenævnenes virke. Stk.   7.         Skatteministeren   fastsætter   regler   om   vederlæggelse   af   skatteankenævns   formænd, næstformænd og øvrige medlemmer. Stk. 8.   Told- og skatteforvaltningen stiller sekretariatsbistand til rådighed for nævnet. Sekretariatet skal organisatorisk være adskilt fra den øvrige told- og skatteforvaltning. Kapitel 4 Vurderingsankenævnene §    8.    Vurderingsankenævnene    afgør,    medmindre    andet    er    bestemt,    klager    over    told-    og skatteforvaltningens afgørelser om vurdering af en fast ejendom. Stk.  2.  Vurderingsankenævnene  afgør  i  øvrigt  klager,  som  skatteministeren  efter  §  1,  stk.  2,  har henlagt til nævnene til afgørelse. §  9.      Skatteministeren  bestemmer  landets  inddeling  i  vurderingsankenævnskredse  og  antallet  af medlemmer af det enkelte vurderingsankenævn. Stk. 2.   Skatteministeren udnævner nævnsmedlemmerne tillige med en suppleant for hvert af disse medlemmer efter indstilling fra kommunalbestyrelserne i de kommuner, som vurderingsankenævnskredsen  omfatter.  Pladserne  i  nævnet  fordeles  af  skatteministeren  mellem disse  kommuner  efter  indbyggerantallet  i  kommunerne  pr.  1.  januar  i  det  kalenderår,  hvor  den ordinære funktionsperiode begynder. Hver kommunalbestyrelse skal indstille mindst to personer til hver  af  kommunens  pladser  i  nævnet,  og  mindst  to  personer  til  funktionen  som  suppleant  herfor. Alene  personer,  der  er  valgbare  til  kommunalbestyrelsen,  kan  indstilles.  Indstillingen  skal  være ledsaget af en angivelse af den pågældendes kvalifikationer til at bestride hvervet. Stk. 3.   Den ordinære funktionsperiode er på 4 år, således at funktionsperioden begynder den 1. juli i det år, hvor den kommunale valgperiode begynder.
4 Stk.  4.      Er  et  medlem  fraværende  fra  nævnets  møder  i  en  sammenhængende  periode  på  over  6 måneder,  ophører  den  pågældende  med  at  være  medlem  af  nævnet,  og  der  udnævnes  i  så  fald  i overensstemmelse  med  reglerne  i  stk.  2  et  nyt  medlem  af  nævnet  for  den  resterende  del  af funktionsperioden. Det samme sker, hvis et medlem i øvrigt udtræder af nævnet. Stk. 5.   Skatteministeren kan afskedige et medlem eller en suppleant, hvis dennes vandel eller den måde, hvorpå den p  ågældende udfører sit hverv, giver anledning dertil. §  10.      Vurderingsankenævnet  vælger  en  formand  og  en  eller  to  næstformænd  blandt  nævnets medlemmer. Stk.  2.      For  at  et  vurderingsankenævn  kan  træffe  en  afgørelse,  skal  mindst  halvdelen  af  nævnets medlemmer  eller  deres  stedfortrædere  deltage  i  afgørelsen.  En  afgørelse  kan  ikke  træffes,  uden  at formanden eller en næstformand deltager i afgørelsen. Stk.  3.      Hvis  et  medlem  er  uenig  i  en  afgørelse,  kan  medlemmet  kræve  sine  indvendinger  mod afgørelsen tilført beslutningsprotokollen og en kopi af protokollatet indsendt til Skatterådet. Stk. 4.   Skatteministeren fastsætter i øvrigt regler for vurderingsankenævnenes virke. Stk.  5.      Skatteministeren  fastsætter  regler  om  vederlæggelse  af  vurderingsankenævns  formænd, næstformænd og øvrige medlemmer. Stk. 6.   Told- og skatteforvaltningen stiller sekretariatsbistand til rådighed for nævnet. Sekretariatet skal organisatorisk være adskilt fra den øvrige told- og skatteforvaltning. Kapitel 5 Landsskatteretten § 11.   Landsskatteretten afgør, medmindre andet er bestemt, klager over: 1) Told- og skatteforvaltningens afgørelser. 2) Skatterådets afgørelser. 3) Skatteankenævns afgørelser. 4) Vurderingsankenævns afgørelser. Stk.    2.    Landsskatteretten    afgør    endvidere    sager,    som    skatteministeren    har    indbragt    for Landsskatteretten efter § 36, stk. 2. Stk.   3.   Landsskatteretten   afgør   i   øvrigt   klager,   der   efter   anden   lovgivning   er   henlagt   til Landsskatteretten til afgørelse. § 12.   Landsskatteretten består af en retspræsident,  et antal retsformænd, 30 andre medlemmer og to særligt motorsagkyndige medlemmer. Stk.  2.     Retspræsidenten  og  retsformændene  skal  opfylde  de  almindelige  betingelser  for  at  kunne blive landsdommer.   Stk.  3.      Af  de  øvrige  30  retsmedlemmer  vælger  Folketinget  8,  og  skatteministeren  udnævner  22. Blandt  de  medlemmer,  som  skatteministeren  udnævner,  skal  der  være  mindst  en  repræsentant  for henholdsvis  erhvervslivet  og  lønmodtagerne.  Endvidere  skal  mindst  14  af  de  medlemmer,  som skatteministeren udnævner, opfylde de almindelige betingelser for at kunne blive landsdommer. Stk.  4.      Ud  over  de  retsmedlemmer,  der  er  nævnt  i  stk.  3,  udnævner  skatteministeren  to  særligt motorsagkyndige  medlemmer.  Af  disse  medlemmer  skal  det  ene  repræsentere  bilbranchen  og  det andet   Færdselsstyrelsen.   Skatteministeren   udnævner   på   samme   måde   suppleanter   for   disse medlemmer. Stk.  5.      Den  ordinære  funktionsperiode  for  retsmedlemmer  som  nævnt  i  stk.  3  og  4  er  6  år. Funktionsperioderne udmåles fra den 1. juni 2004.
5 Stk. 6.   Er et medlem fraværende i en samlet periode over 6 måneder, ophører den pågældende med at  være  medlem  af  Landsskatteretten,  og  der  vælges  eller  udnævnes  i  så  fald  i  overensstemmelse med   reglerne   i   stk.   3   og   4   et   nyt   medlem   af   Landsskatteretten   for   den   resterende   del   af funktionsperioden. Det samme sker, hvis et medlem i øvrigt udtræder af Landsskatteretten. Stk.  7.      Skatteministeren  kan  efter  indstilling  fra  retspræsidenten  afskedige  et  retsmedlem,  hvis dennes vandel eller den måde, hvorpå den pågældende udfører sit hv   erv, giver anledning dertil. Et medlem,   der   er   valgt   af   Folketinget,   kan   kun   afskediges   med   godkendelse   af   Folketingets præsidium. §  13.      For  at  Landsskatteretten  kan  træffe  en  afgørelse,  skal  mindst  tre  retsmedlemmer  deltage  i afgørelsen, og  af disse  medlemmer skal mindst  to være udnævnt af skatteministeren eller valgt  af Folketinget.  I  sager,  som  vedrører  lov  om  registreringsafgift  af  motorkøretøjer  m.v.,  skal  de  to særligt motorsagkyndige medlemmer, jf. § 12, stk. 4, deltage. En afgørelse kan ikke træffes, uden at retspræsidenten   eller   en   retsformand   deltager   i   afgørelsen.   I   tilfælde   af   stemmelighed   er retspræsidentens  stemme  afgørende.  Deltager  retspræsidenten  ikke,  er  retsformandens  eller,  hvor flere retsformænd deltager, den efter udnævnelse ældstes stemme afgørende. Stk. 2.   Uanset stk. 1 kan retspræsidenten bestemme, at en ansat i Landsskatteretten skal deltage i afgørelsen   af   en   klage.   I   sådanne   tilfælde   har   den   pågældende   samme   beføjelser   som   en retsformand. Er voteringen ikke enstemmig, overgå r klagen dog til behandling efter reglerne i stk. 1. Stk.  3.  Uanset  stk.  1  kan  retspræsidenten  fastsætte  regler  om,  at  visse  nærmere  angivne  sagstyper skal afgøres af en ansat i Landsskatteretten uden deltagelse af læge retsmedlemmer. Stk.  4.  Uanset  stk.  1  kan  afgørelser  vedrørende  afvisning  af  en  indkommen  klage,  eller  afgørelser om genoptagelse efter § 42 af en påkendt klage, træffes af retspræsidenten, en retsformand eller en kontorchef i Landsskatteretten.     Stk. 5.   Skatteministeren fastsætter i øvrigt regler for Landsskatterettens virke. Afsnit II Forvaltningsretlige særregler Kapitel 6 Kompetence, habilitet og tavshedspligt Indbyrdes kompetence § 14.   Medmindre andet er bestemt, kan: 1) Skatteministeren ikke træffe afgørelse om en ansættelse af skat eller en vurdering af en fast ejendom. 2) Told-  og  skatteforvaltningen  ikke  træffe  afgørelse  i  en  sag,  i  det  omfang  Skatterådet, Landsskatteretten, et skatteankenævn eller et vurderingsankenævn har taget stilling til sagen. 3) Et skatteankenævn eller et vurderingsankenævn ikke træffe afgørelse i en sag, i det omfang Skatterådet eller Landsskatteretten har taget stilling til sagen. 4) Skatterådet ikke træffe afgørelse i en sag, i det omfang Landsskatteretten har taget stilling til sagen.
6 Habilitet §  15.      En  ansat  i  told-  og  skatteforvaltningen  kan  ikke  være  medlem  af  eller  stedfortræder  i  et skatteankenævn, et vurderingsankenævn eller Landsskatteretten. Stk.   2.         Ingen   kan   samtidig   være   medlem   af   eller   stedfortræder   i   et   skatteankenævn,   et vurderingsankenævn, Skatterådet eller Landsskatteretten.   Tavshedspligt § 16. Skattemyndighederne skal under ansvar efter §§ 152-152 a og §§ 152 c-152 f i straffeloven iagttage ubetinget tavshed over for uvedkommende med hensyn til oplysninger om en fysisk eller en juridisk persons økonomiske, erhvervsmæssige eller private forhold, som de under varetagelsen af deres arbejde med forvaltning af love om indkomst- eller ejendomsværdiskat bliver bekendt med. Det samme gælder de kommunale myndigheder, der forestå r opkrævning og inddrivelse af skatter, for  så  vidt  angår  dette  arbejde.  Forpligtelsen  gælder  tillige  for  sagkyndige  medhjælpere  samt  i øvrigt enhver, der som følge af et i henhold til aftale med det offentlige påtaget arbejde kommer til kundskab om sådann e forhold. Er aftalen indgået med en virksomhed, gælder forpligtelsen alle, der under deres arbejde i virksomheden får kundskab om forhold som de ovennævnte. §  17.  Ægtefæller  og  forhenværende  ægtefæller  har  hver  især  ret  til  ved  henvendelse  til  told-  og skatteforvaltningen  at  få  oplyst  indholdet  af  den  anden  ægtefælles  selvangivelse  og  ansættelse  af indkomst-   eller   ejendomsværdiskat   for   denne   for   indkomstår,   hvori   de   var   ægtefæller   og samlevende. Kapitel 7 Sagsfremstilling og agterskrivelse Sagsfremstilling §   18.         Forinden   told-   og   skatteforvaltningen   træffer   en   afgørelse,   skal   der   udarbejdes   en sagsfremstilling. Dette gælder dog ikke i det omfang, afgørelsen træffes efter anmodning fra sagens parter,  og  told-  og  skatteforvaltningen  fuldt  ud  kan  imødekomme  anmodningen,  eller  told-  og skatteforvaltningen og sagens parter i øvrigt er enige om afgørelsen. Stk.  2.      Sagsfremstillingen  skal  indeholde  en  redegørelse  for  de  oplysninger  vedrørende  sagens faktiske forhold, der påtænkes tillagt betydning ved afg ørelsen. Der skal endvidere oplyses om den afgørelse,  som  disse  oplysninger  efter  forvaltningens  vurdering  fører  til,  med  en  begrundelse,  der opfylder de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven.   Stk. 3.   Sagsfremstillingen skal sendes til udtalelse hos sagens parter med en svarfrist, der ikke uden parternes  samtykke  kan  være  på  mindre  end  15  dage,  regnet  fra  høringsskrivelsens  datering, medmindre andet er bestemt. Princippet i § 19, stk. 2, kan anvendes i forbindelse med høringen. En part i sagen kan give afkald på denne høring. Stk. 4.    Kravet efter stk. 1-3 om udarbejdelse af en sagsfremstilling og høring,  før der træffes  en afgørelse, gælder ikke følgende typer af afgørelser, jf. dog § 38, stk. 5: 1) Afgørelser, der kan påklages til skatteankenævn, jf. § 5. 2) Afgørelser, der  kan påklages til vurderingsankenævn, jf. § 8. 3) Afgørelser, hvis en klage herover efter landsskatteretspræsidentens bestemmelse efter § 13, stk. 3, afgøres af en ansat i Landsskatteretten.
7 4) Afgørelser,  hvis  en  klage  herover  efter  skatteministerens  bestemmelse  efter  §  1,  stk.  2, afgøres af andre end skatteankenævn, vurderingsankenævn eller Landsskatteretten. 5) Afgørelser om bindende svar, jf. § 29. Agterskrivelse §  19.      Agter  told-  og  skatteforvaltningen  at  træffe  en  afgørelse  om  ansættelse  af  indkomst-  eller ejendomsværdiskat på et andet grundlag end det, der er selvangivet, skal den selvangivelsespligtige og eventuelt andre, jf. § 34, stk. 1, underrettes om den påtænkte afgørelse.  Det samme gælder, hvis en selvangivelsespligtig  har undladt at selvangive herom, og ansættelsen  som følge deraf skal ske skønsmæssigt. Underretningen skal opfylde de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven. Stk. 2.   Den selvangivelsespligtige mv. skal samtidig underrettes om, at afgørelsen vil blive truffet som varslet, medmindre den pågældende over for told - og skatteforvaltningen fremkommer med en begrundet skriftlig eller mundtlig udtalelse imod afgørelsen inden for en nærmere angiven frist, der ikke  uden  den  pågældendes  samtykke  kan  være  på  mindre  end  15  dage,  regnet  fra  skrivelsens datering, medmindre en anden frist er bestemt. Har den selvangivelsespligtige m.v. ikke udtalt sig inden fristens udløb, kan afgørelsen træffes uden yderligere underretning.    Stk. 3.   Underretning som nævnt i stk. 1 og 2 kan undlades i det omfang, afgørelsen træffes efter anmodning   fra   sagens   parter,   og   told-   og   skatteforvaltningen   fuldt   ud   kan   imødekomme anmodningen,  eller  told-  og  skatteforvaltningen  og  sagens  parter  i  øvrigt  er  enige  om  afgørelsen. Det samme gælder, hvis høring er foretaget efter § 18, stk. 3. Stk. 4.   Bestemmelserne i stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse, hvis told- og skatteforvaltningen agter at ændre en ejendomsvurdering. I sådanne tilfælde tilkommer de rettigheder, der følger af stk. 1-3,  ejendommens  ejer  og  andre,  der  efter  de  oplysninger,  som  told-  og  skatteforvaltningen  er  i besiddelse af, har en væsentlig retlig interesse i vurderingen, jf. § 35, stk. 1. Afsnit III Ansættelsesfrister og omgørelse Kapitel 8 Indkomst- og ejendomsværdiskat Ordinær ansættelse § 20. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 19, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det 4. år  efter  indkomstårets  udløb.  Ansættelsen  skal  foretages  senest  den  1.  august  i  det  4.  år  efter indkomstårets   udløb.   Denne   frist   gælder   ikke   for   den   skatteberegning,   der   er   en   følge   af ansættelsen.  Har  det  betydning  for  den  skattepligtiges  mulighed  for  at  varetage  sine  interesser,  at fristen  for  at  foretage  ansættelsen  forlænges,  skal  en  anmodning  om  en  rimelig  fristforlængelse imødekommes.  Skatteministeren  kan  for  grupper  af  skattepligtige  fastsætte  kortere  frister  end angivet i 1. og 2. pkt. for told- og skatteforvaltningens foretagelse eller ændring  af  ansættelsen af indkomst- eller ejendomsværdiskat. Stk. 2. En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst - eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.
8 Stk.  3.  En  ansættelse,  der  beror  på  en  ændret  bedømmelse  af  et  afskrivningsgrundlag  for  et indkomstår, de r ligger uden for fristerne efter denne bestemmelse, kan foretages eller ændres efter stk. 1, medmindre ansættelsen beror på et skøn. Stk. 4. En ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat kan ikke foretages eller ændres efter stk. 1, i det omfang  ansættelsen beror på en ændret  bedømmelse af et fremførselsberettiget underskud eller tab, der er selvangivet i et indkomstår, der ligger uden for fristerne efter denne bestemmelse. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse vedrørende opgørelserne efter selskabsskattelovens § 13, stk. 8- 14. Stk. 5. Fristerne efter stk. 1 og 2 udløber først i det 6. år efter indkomstårets udløb for skattepligtige omfattet af § 3 B i skattekontrolloven, for så vidt angår de kontrollerede transaktioner. Stk.  6.  Er  den  skattepligtiges  indkomstår  ikke  sammenfaldende  med  kalenderåret,  regnes  fristerne fra udløbet af det år, som indkomståret træder i stedet for. Stk.  7.  Vedrører  en  ansættelse  efter  stk.  1  eller  2  opgørelsen  af  en  balancepost,  kan  opgørelsen primo indkomståret alene fore tages eller ændres, såfremt ansættelsen for det foregående indkomstår ændres tilsvarende vedrørende opgørelsen ultimo for dette indkomstår. Stk. 8. Bestemmelsen omfatter ikke gaveafgift. Ekstraordinær ansættelse § 21. Uanset fristerne i § 20 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse i følgende tilfælde: 1) Der   er   indtrådt   en   ændring   i   det   privatretlige   eller   offentligretlige   grun dlag   for ansættelsen. 2) Ansættelsen  er  en  direkte  følge  af  en  ansættelse  vedrørende  den  skattepligtige  for  et andet   indkomstår.   Tilsvarende   gælder,   hvis   ansættelsen   er   en   direkte   følge   af   en ansættelse  for  det  samme  eller  et   andet  indkomstår  vedrørende  den  s kattepligtiges ægtefælle,  med  hvilken  den  skattepligtige  var  samlevende  ved  indkomstårets  udløb,  jf. kildeskattelovens   §   4,   eller   vedrørende   et   selskab,   hvormed   den   skattepligtige   var sambeskattet. 3) En ansættelse af overdragelsessummen for et aktiv, jf. ejendomsavance- beskatningslovens § 4, stk. 6, eller afskrivningslovens § 45, stk. 3, vedrørende en anden skattepligtig er ændret. 4) En   udenlandsk   skattemyndighed   har   truffet   en   afgørelse,   der   har   betydning   for beskatningen af den skattepligtige. Det er en betingelse, at den danske skattemyndighed anerkender afgørelsen. 5) Den  skattepligtige  eller  nogen  på  dennes  vegne  har  forsætligt  eller  groft  uagtsomt bevirket,   at   skattemyndighederne   har   foretaget   en   ansættelse   af   indkomst-   eller ejendomsværdiskat på et urigtigt  eller ufuldstændigt grundlag. 6) Skatterådet udnytter sin kompetence til at ændre en skatteankenævnsafgørelse, eller told - og  skatteforvaltningen  ændrer  en  ansættelse  af  indkomst-  eller  ejendomsværdiskat,  der er  foretaget  efter  anmodning  fra  den  skattepligtige  efter  §  20,  stk.  2,  eller  efter  denne paragraf.   Det   er   dog   en   betingelse,   at   den   skattepligtige   senest   tre   måneder   efter skatteankenævnets, respektive told- og skatteforvaltningens, afgørelse er underrettet om, at afgørelsen er udtaget til ændring. 7) Hidtidig   praksis   er   endeligt   underkendt   ved   en   dom,   en   landsskatteretskendelse, skatteministerens beslutning efter § 46, 2. pkt., eller en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet.    I   disse   tilfælde   kan   genoptagelse   foretages   til   gunst   for   den
9 skattepligtige fra og med det indkomstår, der har været til prøvelse i den første sag, der resulterede  i  en  underkendelse  af  praksis,  eller  fra  og  med  det  indkomstår,  der  er påbegyndt, men endnu ikke udløbet 5 år forud for underkendelsen af praksis. 8) Told-  og  skatteforvaltningen  giver  efter  anmodning  fra  den  skattepligtige  tilladelse  til ændring  af  ansættelsen  af  indkomst-  eller  ejendomsværdiskat  som  følge  af,  at  der foreligger særlige omstændigheder. Stk.  2.  En  ansættelse  kan  kun  foretages  i  de  i  stk.  1  nævnte  tilfælde,  hvis  den  varsles  af  told-  og skatteforvaltningen,   eller   genoptagelsesanmodning   fremsættes   af   den   skattepligtige,   inden   6 måneder   efter,   at   told -   og   skatteforvaltningen   henholdsvis   den   skattepligtige   er   kommet   til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 20. Told- og skatteforvaltningen kan  efter   anmodning  fra  den  skattepligtige  dispensere  fra   fristen,  hvis  der   foreligger  særlige omstændigheder. Stk. 3. Et forhold i en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat kan, hvis den skattepligtige ikke udtaler sig imod ansættelsen, ændres af told- og skatteforvaltningen af de grunde, der er nævnt i stk. 1, selv om skatteankenævnet, Skatterådet eller Landsskatteretten tidligere har truffet afgørelse om forholdet.   Stk. 4. Krav afledt af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretaget efter stk. 1, nr. 4, 7  eller  8,  er  ikke  undergivet  forældelse  efter  lov  nr.  274  af  22.  december  1908  om  forældelse  af visse fordringer. Stk.  5.  Vedrører  en  ansættelse  af  indkomst-  eller  ejendomsværdiskat  efter  stk.  1  opgørelsen  af  en balancepost, kan opgørelsen primo indkomståret kun foretages eller ændres, hvis ansættelsen for det foregående indkomstår ændres tilsvarende vedrørende opgørelsen ultimo for dette indkomstår. Stk. 6. Bestemmelsen omfatter ikke gaveafgift. Skatteforbehold §   22.   Er   en   privatretlig   disposition   betinget   af,   at   dispositionen   tillægges   nærmere   angivne virkninger   for   ansættelsen   af   indkomst-   eller   ejendomsværdiskat   (skatteforbehold),   tillægges skatteforbeholdet   kun   virkning   for   en   ansættelse   af   indkomst-   eller   ejendomsværdiskat,   hvis forbeholdet er klart, skriftligt og oplyst over for told- og skatteforvaltningen senest samtidig med, at told- og skatteforvaltningen oplyses om dispositionens øvrige indhold. Stk.  2.   Told-  og  skatteforvaltningen  kan  afvise  at  tillægge  et  skatteforbehold  virkning  for  en ansættelse, hvis de privatretlige virkninger af skatteforbeholdet ikke er klare og overskuelige. Omgørelse af privatretlige dispositioner §  23.  I  det  omfang  en  ansættelse  af  indkomst-  eller  ejendomsværdiskat  hviler  på  en  privatretlig disposition,  kan  told-  og  skatteforvaltningen  tillade,  at  en  efterfølgende  ændring  af  dispositionen tillægges virkning for ansættelsen af indkomst- eller ejendomsværdiskat (omgørelse), hvis følgende betingelser er opfyldt: 1) Dispositionen  må  ikke  i  overvejende  grad  have  været  båret  af  hensyn  til  at  spare  eller udskyde skatter. 2) Dispositionen  skal  utvivlsomt  have  haft  utilsigtede  skattemæssige  virkninger,  der  er væsentlige. 3) Dispositionen skal have været lagt klart frem for myndighederne. 4) De   privatretlige   virkninger   af   den   ændring   af   dispositionen,   der   ønskes   tillagt skattemæssig virkning, skal være enkle og overskuelige.
10 5) Alle,   der   skatteretligt   vil   blive   berørt   af   en   tilladelse   til   omgørelse,   skal   tiltræde omgørelsesanmodningen. Stk.  2.  For  at  få  behandlet  en  anmodning  om  omgørelse  skal  der  betales  et  gebyr  på  1.100  kr.  (i 1987-niveau).  Gebyret  skal  betales  samtidig  med  indgivelsen  af  anmodningen  om  omgørelse. Gebyret reguleres efter personskattelovens § 20. Gebyret tilbagebetales, hvis anmodningen trækkes tilbage. Selvangivelsesomvalg § 24. Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at en skattepligtig ændrer et valg i selvangivelsen i det omfang skattemyndighederne har foretaget en ansættelsen af indkomst- eller ejendomsværdiskat,  der  har  betydning  for  valget,  og  valget  som  følge  heraf  har  fået  utilsigtede skattemæssige konsekvenser. Stk. 2. Anmodning om tilladelse efter stk. 1 skal fremsættes af den skattepligtige inden 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om den ansættelse, der begrunder anmodningen. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den skattepligtige dispensere fra fristen, hvis der foreligger særlige omstændigheder. Kapitel 9 Fastsættelse af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift Ordinær fastsættelse af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift §  25.  Told-   og   skatteforvaltningen   kan   ikke   afsende   varsel   om   fastsættelse   eller   ændring   af afgiftstilsvar senere end  3 år efter  angivelsesfristens udløb. T ilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse  af  afgift  ikke  afsendes  senere  end  3  år  efter,  at  kravet  om  godtgørelse  tidligst  kunne gøres  gældende.  Fastsættelsen  af  afgiftstilsvaret  henholdsvis  godtgørelsen  skal  foretages  senest  3 måneder  efter  udløbet   af  fristen  efter  1.  eller  2.  pkt.  Har  det  betydning  for  den  afgiftspligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Stk.  2.  En  afgiftspligtig,  der  ønsker  afgiftstilsvar  ændret,  skal  senest  3  år  efter  angivelsesfristens udløb   fremlægge   oplysninger   af   faktisk   eller   retlig   karakter,   der   kan   begrunde   ændringen. Tilsvarende skal  en virksomhed eller en person,  der ønsker  godtgørelse  af afgift, senest 3  år  efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften. Ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift § 26. Uanset fristerne i § 25 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse i følgende tilfælde: 1) Hidtidig   praksis   er   endeligt   underkendt   ved   en   dom,   en   landsskatteretskendelse, skatteministerens beslutning efter § 46, 2. pkt., eller en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet.    I   disse   tilfælde   kan   genoptagelse   foretages   til   gunst   for   den afgiftspligtige  fra  og  med  den  afgiftsperiode,  der  er  helt  eller  delvis  sammenfaldende med   den   afgiftsperiode,   der   var   til   prøvelse   i   den   første   sag,   der   resulterede   i underkendelse  af  praksis,  eller  den  afgiftsperiode,  der  er  påbegyndt,  men  endnu  ikke udløbet, 5 år  forud for underkendelsen af praksis. Tilsvarende kan genoptagelse sket til
11 gunst for den  godtgørelsesberettigede vedrørende godtgørelse af afgift, der kunne være gjort  gældende  fra  og  med  det  tidspunkt,  der  var  til  prøvelse  i  den  første  sag,  der resulterede i underkendelse af praksis, eller 5 år forud for underkendelsen af praksis. 2) Ændringen er en direkte følge af en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift vedrørende  den  afgiftspligtige  eller  den  godtgørelsesberettigede  for  samme  eller  en anden afgiftsperiode. 3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne har forsætligt eller groft uagtsomt bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. 4) Told-  og  skatteforvaltningen  giver  efter  anmodning  fra  den  afgiftspligtige  eller  den godtgørelsesberettigede  tilladelse  til  ændring  af  afgiftstilsvaret  eller  godtgørelsen  som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder. Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den  varsles  af  told-  og  skatteforvaltningen,  eller  anmodningen  fra  den  afgiftspligtige  henholdsvis den  godtgørelsesberettigede  fremsættes,  inden  6  måneder  efter,  at  told -  og  skatteforvaltningen henholdsvis  den  afgiftspligtige  eller  den  godtgørelsesberettigede  er  kommet  til  kundskab  om  det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 25. Stk.   3.   Et   forhold   i   opgørelsen   af   et   afgiftstilsvar   eller   godtgørelsen   af   afgift   kan,   hvis   den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede ikke udtaler sig imod ændringen, ændres af de grunde, der er nævnt i stk. 1, af told- og skatteforvaltningen, selv om Landsskatteretten tidligere har truffet afgørelse om forholdet. Stk. 4. Krav afledt af en ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift efter stk. 1, nr. 1 eller 4,  er  ikke  undergivet  forældelse  efter  lov  nr.  274  af  22.  december  1908  om  forældelse  af  visse fordringer. Kapitel 10 Vurdering af fast ejendom Foretagelse og ændring af ejendomsvurdering § 27. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 19, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en vurdering af en fast ejendom senere end den 1. juli i det andet kalenderår efter vurderingsårets udløb. En  ændring skal være gennemført senest den 1. oktober samme år. Stk. 2.   En klageberettiget, jf. § 35, stk. 1, der ønsker at få genoptaget en ejendomsvurdering, skal senest den 1. maj i det 4. år efter vurderingsårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk e  ller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Stk.  3.     Skatterådet  kan efter  forelæggelse  af  told -  og  skatteforvaltningen,  jf.  §  2,  stk.  2,  foretage eller ændre en vurdering af en fast ejendom efter udløbet af fristerne i stk. 1 og 2. Skatterådet kan bestemme,   fra   hvilket   tidspunkt   ændringen   skal   følges   ved   beregningen   af   indkomstskat, ejendomsværdiskat og kommunal ejendomsskat. Stk.  4.      Skatterådet  kan  efter  indstilling  fra  told -  og  skatteforvaltningen,  i  forbindelse  med  en ændring efter stk. 3, bemyndige told- og skatteforvaltningen til at genoptage vurderingerne af andre ejendomme med samme forhold. Bestemmelsen i stk. 3, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
12 Genoptagelse af ejendomsvurdering §  28.  Når  et  vurderingsankenævn  eller  Landsskat teretten  har  påkendt  en  vurdering,  kan  told -  og skatteforvaltningen   genoptage   nyere   vurderinger   af   den   pågældende   ejendom,   i   det   omfang vurderingsankenævnets eller Landsskatterettens afgørelse giver anledning til ændring heraf. Afsnit IV Bindende svar Kapitel 11 Bindende svar §  29.      Enhver  kan  hos  told-  og  skatteforvaltningen  få  et  bindende  svar  på  spørgsmål  om  den skattemæssige virkning for spørgeren af en disposition, når told - og skatteforvaltningen i øvrigt har kompetence til at afgøre spørgsmålet.  Det kan være om en disposition, som spørgeren har foretaget eller påtænker at foretage, jf. dog stk. 3. Stk.  2.      Enhver  kan  hos  told-  og  skatteforvaltningen  få  et  bindende  svar  på  spørgsmål  om virkningen af indkomstskat, ejendomsværdiskat og afgift efter pensionsbeskatningsloven for andre end spørgeren af en disposition, som spørgeren påtænker at foretage, jf. dog stk. 3. Stk. 3.   Bindende svar gives ikke på spørgsmål om den skattemæssige virkning af toldlovgivningen. Bindende  svar  gives  heller  ikke  på   spørgsmål  om  bevillinger  eller  dispensationer  vedrørende påtænkte dispositioner. § 30.   En anmodning om et bindende svar, der har betydning for en ansættelsen af indkomst- eller ejendomsværdiskat for et indkomstår, skal indgives senest 1 måned efter udl  øbet af det pågældende indkomstår.  Er  spørgerens  regnskabsår  ikke  sammenfaldende  med  kalenderåret,  regnes  fristen  fra udløbet  af  det  regnskabsår,  som  indkomståret  træder  i  stedet  for.  Anmodninger,  der  vedrører dødsboer, skal indgives senest 1 måned efter s kæringsdatoen. Stk. 2.   I følgende tilfælde gives bindende svar om ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat kun,  hvis  flere  anmoder  om  svaret,  og  fristen  regnes  i  disse  tilfælde  fra  udløbet  af  det  tidligste indkomstår:   1) Ved  anmodning  om  et  bindende  svar  om  opgørelsen  af  en  afståelsessum  eller  fordelingen heraf efter afskrivningslovens § 45, stk. 1 og 2, eller ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 4 og 5, skal hver af parterne i købsaftalen anmode om svaret. 2) Ved  anmodning  om  et  bindende  svar  om  ansættelsen  af  afgift  af  en  gave,  skal  såvel gavegiver som gavemodtager anmode om svaret. 3) Ved anmodning om et bindende svar om ansættelsen af indkomst- eller ejendomsværdiskat af  en  kontrolleret  transaktion  som  beskrevet  i  ligningslovens  §  2  eller  om  en  transaktion mellem  en  hovedaktionær  og  det  af  denne  beherskede  selskab,  skal  hver  af  parterne  i transaktionen  anmode  om  svaret.  Ved  afgørelsen  af,  om  der  er  tale  om  en  hovedaktionær, finder definitionen i aktieavancebeskatningslovens § 11, stk. 2 og 3, anvendelse. Stk. 3.   Der kan anmodes om bindende svar om moms- eller punktafgifter for en periode på op til 12  måneder  forud  for  starten  af  den  afgiftsperiode,  hvor  told -  og  skatteforvaltningen  modtager anmodningen. Det bindende svar kan ikke strække sig længere ud i fremtiden end 5 år fra starten af den  afgiftsperiode,  hvor  told-  og  skatteforvaltningen  modtager  anmodningen.  Gennemføres  en påtænkt disposition inden svaret gives, kan spørgeren få tilladelse til, at svarets bindende virkning indtræder ved starten af den afgiftsperiode, hvor dispositionen er foretaget.
13 §  31.   Samtidig med indgivelse af en anmodning om et bindende svar skal der betales et gebyr. Stk. 2.   Angår spørgsmålet de skattemæssige virkninger for spørgeren, jf. § 29, stk.   1, er gebyret på 150 kr. pr. disposition, der ønskes vurderet i svaret. Angår spørgsmålet de skattemæssige virkninger for  andre  end  spørgeren  af  en  påtænkt  disposition,  jf.  §  29,  stk.  2,  er  gebyret  på  5.500  kr.  pr. disposition. Stk. 3.   Gebyrernes størrelse, der er angivet i 1987-niveau, reguleres efter § 20 i personskatteloven. Stk. 4.   Gebyret betales tilbage, såfremt anmodningen afvises efter § 32, stk. 1 eller 2. § 32.   En anmodning om et bindende svar skal være skriftlig og indeholde alle de oplysninger af betydning  for  svaret,  som  står  til  rådighed  for  spørgeren.  Skønner  told  -  og  skatteforvaltningen,  at spørgsmålet  ikke  er  tilstrækkeligt  oplyst,  kan  spørgeren  anmodes  om  yderligere  oplysninger  eller dokumentation. Efterkommes anmodningen ikke inden for en rimelig frist, kan spørgsmålet afvises eller svaret begrænses til de forhold, der skønnes tilstrækkeligt oplyst. Stk. 2.   Told- og skatteforvaltningen kan i øvrigt i særlige tilfælde afvise at give et bindende svar, hvis  spørgsmålet  er  af  en  såd  an  karakter,  at  det  ikke  kan  besvares  med  fornøden  sikkerhed,  eller andre hensyn taler afgørende imod en besvarelse. Stk. 3.   En afgørelse efter stk. 1 eller 2 kan ikke påklages administrativt. § 33.   Et bindende svar er bindende for skattemyndighederne ved behandlingen  af det beskrevne forhold.  Den  bindende  virkning  af  et  svar  om  en  påtænkt  disposition  kan  i  svaret  begrænses tidsmæssigt. Stk. 2.   Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på en afgørelse, der træffes efter § 207 i lov om finansiel virksomhed eller på en afgørelse, der træffes af en tilsynsmyndighed som nævnt i skattekontrollovens  §  6  D  om  størrelsen  af  hensatte  beløb  eller  størrelsen  af  lidte  tab  i  et  penge- eller realkreditinstitut m.v. Stk. 3.   Uanset stk. 1, 1. pkt., er et svar bindende for skattemyndighederne i forhold til spørgeren ved behandlingen af det beskrevne forhold i 5 år. Den bindende virkning af et svar kan dog i svaret begrænses tidsmæssigt. Stk.  4.      Et  svar  eller  en  afgørelse  som  nævnt  i  stk.  2  er  ikke  bindende  i  det  omfang,  der  er  sket ændringer   i   forudsætninger,   som   har   været   afgørende   for   indholdet   af   svaret   mv.,   herunder ændringer  i  love  eller  bekendtgørelser,  der  har  ligget  til  grund  for  svaret  mv.  Det  samme  gælder, hvis skattemyndighedernes praksis ændres som følge af, at hidtidig praksis viser sig at være i strid med EU-retten.   Stk. 5.   Et svar, der vedrører fortolkningen af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, er ikke bindende i  det  omfang  en  udenlandsk,  respektive  en  færøsk  eller  grønlandsk,  skattemyndighed  lægger  en anden vurdering af det pågældende spørgsmål til grund. Afsnit V Klage og domstolsprøvelse Kapitel 12 Klage til skatteankenævnet §  34.      En  klage  til  skatteankenævnet  kan  indgives  af  enhver,  der  har  en  væsentlig,  direkte  og individuel interesse i den afgørelse, der klages over. Stk.  2.      En  klage  til  skatteankenævnet  skal  indgives  skriftligt  og  begrundet  til  skatteankenævnet. Klagen   skal   være   modtaget   i   skatteankenævnet   senest   3   måneder   efter   modtagelsen   af   den afgørelse, der klages over.
14 Stk.  3.      Forinden  skatteankenævnet  afgør  en  klage,  skal  det  indhente  en  udtalelse  om  klagen  fra told- og skatteforvaltningen. Stk.  4.  Bestemmelserne  i  §  18,  stk.  1,  2  og  stk.  3,  1.  pkt.,  finder  tilsvarende  anvendelse  ved skatteankenævnets behandling af en klage. Stk. 5. Ved høringen efter stk. 4 skal der oplyses om, at sagens parter i øvrigt har ret til at udtale sig skriftligt eller mundtligt over for skatteankenævnet. Skatteankenævnet kan, hvis udtalelsen ikke er afgivet inden for en rimelig tid, fastsætte en frist for afgivelse af udtalelsen.   Stk.  6.  Skatteankenævnet  kan  uanset  klagens  formulering  foretage  sådanne  andre  ændringer  af afgørelsen, der er en følge af klagen. Stk.  7.  Ved  klage  over  afslag  på  en  anmodning  om  genoptagelse  efter  §  20  eller   §  21  kan skatteankenævnet vælge, hvis klageren er enig deri og genoptagelse findes berettiget, at gennemføre genoptagelsen. Kapitel 13 Klage til vurderingsankenævnet § 35.   En klage til vurderingsankenævnet kan indgives af ejeren af den faste ejendom og af andre, der har en væsentlig retlig interesse i vurderingens resultat. Stk.  2.      Klagen  skal  indgives  skriftligt  og  begrundet  til  told-  og  skatteforvaltningen.  Klagen  skal være modtaget i told- og skatteforvaltningen senest 3 måneder efter modtagelsen  af den afgørelse, der klages over. Ved de almindelige vurderinger eller omvurderinger efter vurderingslovens § 3 skal klagen dog være modtaget senest den 1. juli i året efter vurderingsåret, medmindre skatteministeren fastsætter en længere frist. Vurderingsankenævnet kan se bort fra en fristoverskridelse, når særlige omstændigheder taler derfor. Stk.  3.  Hvis  told-  og  skatteforvaltningen  på  grundlag  af  klagen  finder  anledning  til  at  genoptage ansættelsen,  kan  told-  og  skatteforvaltningen,  hvis  klageren  er  enig  deri,  genoptage  ansættelsen.  I andre  tilfælde  videresender  told-  og  skatteforvaltningen  klagen  til  vurderingsankenævnet  sammen med en udtalelse om sagen. Stk.  4.  Bestemmelserne  i  §  18,  stk.  1,  2  og  stk.  3,  1.  pkt.,  finder  tilsvarende  anvendelse  ved vurderingsankenævnets behandling af en klage. Stk. 5. Ved høringen efter stk. 4 skal der oplyses om, at sagens parter i øvrigt har ret til at udtale sig skriftligt    eller    mundtligt    over    for    vurderingsankenævnet.    Vurderingsankenævnet    kan,    hvis udtalelsen ikke er afgivet inden for en rimelig tid, fastsætte en frist for afgivelse af udtalelsen. Stk. 6. Vurderingsankenævnet kan uanset klagens formulering foretage sådanne andre ændringer af afgørelsen, der er en følge af klagen. Stk. 7. Hvis vurderingsankenævnet vil ændre en ansættelse, for hvilken der foreligger afgørelse eller fordeling efter vurderingslovens § 33, skal vurderingsankenævnet samtidig træffe bestemmelse om, hvilken indflydelse ændringen får på afgørelsen eller fordelingen. Stk.   8.   Ved   klage   over   afslag   på   en   anmodning   om   genoptagelse   efter   §   27,   stk.   2,   kan vurderingsankenævnet,  hvis  klageren  er  enig  deri  og   genoptagelse  findes  berettiget,  vælge   at genoptage ansættelsen.   Stk.  9.  Vurderingsankenævnet  kan  foretage  fornøden  besigtigelse  af  en  fast  ejendom  i  forbindelse med behandlingen af en klage over en vurdering af ejendommen. Nævnet kan bemyndige told- og skatteforvaltningen til som sekretariat for nævnet at foretage besigtigelsen på nævnets vegne.
15 Kapitel 14 Klage og lignende til Landsskatteretten §  36.  En  klage  til  Landsskatteretten  kan  indgives  af  enhver,  der  har  en  væsentlig,  direkte  og individuel interesse i den afgørelse, der klages over. En klage over en afgørelse, der kan påklages til vurderingsankenævn, kan indgives af de i § 35, stk. 1, nævnte. Stk.  2.      Skatteministeren  kan  indbringe  en  afgørelse  truffet  af  Skatterådet,  der  indeholder  en stillingtagen til et EU-retligt spørgsmål, for Landsskatteretten til prøvelse. Bestemmelserne i § 13, stk. 1, § 38, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, samt §§ 39-43 finder tilsvarende anvendelse. Den eller de, der har været part i sagen for Skatterådet, stilles som en klager ved Landsskatterettens behandling af en klage. Stk. 3. Er der klaget over en vurderingsankenævnskendelse, kan told- og skatteforvaltningen uanset fristen i § 27, stk. 1, indbringe andre vurderinger vedrørende ejendommen, der er en følge af klagen, for Landsskatteretten, der påkender disse vurderinger i forbindelse med klagen. § 37. En skatteansættelse af indkomst kan påklages, når den kl  ageberettigede mener, at 1) den pågældende ikke er skattepligtig efter reglerne om indkomstskat til staten, 2) skatteansættelsen er ugyldig på grund af formelle fejl, 3) indkomsten er ansat forkert, 4) indkomstskatten er beregnet forkert, 5) skatteansættelsen er uvirksom, fordi det afledte skattekrav var forældet på tidspunktet for skatteansættelsens foretagelse, eller 6) underskud og tab, der kun kan modregnes i skattepligtig indkomst fra kilder af samme art, som underskuddet eller tabet vedrører, er ansat forkert. Stk.   2.   Tilsvarende   gælder   skatteansættelse   efter   lov   om   en   kommunal   og   amtskommunal ejendomsværdiskat. §  38.  Klagen  skal  være  modtaget  i  Landsskatteretten  senest  3  måneder  fra  modtagelsen  af  den afgørelse,    der    klages    over.    Klagen    afvises,    hvis    den    indgives    efter    udløbet    af    fristen. Landsskatteretten  kan  dog  se  bort  fra  en  fristoverskridelse,  hvis  særlige  omstændigheder  taler derfor. Stk.  2.  Klage  til  Landsskatteretten  skal  ske  skriftligt.  Den  afgørelse,  der  påklages,  skal  følge  med klageskrivelsen  i  original  eller  kopi.  Er  der  udarbejdet  en  sagsfremstilling  til  brug  for  afgørelsen, skal også sagsfremstillingen følge med klageskrivelsen i original eller kopi. Klagen skal angive, på hvilke  punkter  afgørelsen  anses  for  urigtig,  og  begrundelsen  herfor.  Dokumenter,  som  ønskes anvendt som beviser, skal følge med klageskrivelsen i original eller kopi. Stk. 3. Hvis en klage er udformet på en sådan måde, at den ikke kan tjene som grundlag for sagens videre behandling, kan Landsskatteretten give klageren en frist til at udbedre manglen. Det samme gælder,   hvis   den   påklagede   afgørelse   og   en   udarbejdet   sagsfremstilling   ikke   følger   med klageskrivelsen. Hvis klageren ikke udbedrer manglen inden fristens udløb, afvises sagen. Stk. 4. Ved fremsendelsen af klagen betales en afgift på et grundbeløb på 400 kr. (i 1987  -niveau). Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20. Der skal dog ikke betales afgift for klage over afgørelser, der efter landsskatteretspræsidentens bestemmelse efter § 13, stk. 3, afgøres af en ansat i Landsskatteretten. Hvis afgiftsbeløbet ikke følger med klagen og heller ikke indbetales inden en frist, som Landsskatteretten fastsætter, betragtes klagen som bortfaldet. I så fald bortfalder også afgiften. Den indbetalte afgift tilbagebetales til klageren, hvis denne får helt eller delvis medhold i klagen af Landsskatteretten eller ved en efterfølgende domstolsprøvelse af Landsskatterettens afgørelse. Afgiften tilbagebetales ikke, hvis klagen afvises, hvis klagen indbringes for domstolene
16 efter § 45, stk. 2, eller hvis klagen tilbagekaldes, medmindre tilbagekaldelsen sker i forbindelse med, at den myndighed, der har truffet den påklagede afgørelse, genoptager sagen. Stk.  5.  I  følgende  tilfælde  kan  Landsskatteretten,  forinden  den  afgør  en  klage,  anmode  told-  og skatteforvaltningen om at udarbejde en sagsfremstilling under anvendelse af § 18, stk. 2, og stk. 3, 1. pkt.: 1)   Klager som nævnt i § 5, stk. 2. 2)   Klager, der efter bestemmelse af landsskatteretspræsidenten efter § 13, stk. 3, afgøres af en ansat i Landsskatteretten. 3)   Klager over bindende svar, jf. § 29. § 39. Klageren har adgang til at udtale sig ved en mundtlig forhandling. Stk. 2. Landsskatteretten kan anmode den myndighed, der har truffet den påklagede afgørelse, om at være repræsenteret ved den mundtlige forhandling. Stk. 3. Landsskatteretten kan tilkalde sagkyndige til at yde bistand ved påkendelsen af en klage over en vurdering af fast ejendom. § 40. Klageren kan anmode om at få lejlighed til at udtale sig mundtligt for retten under et retsmøde. Klageren kan dog ikke anmode om retsmøde i sager, som efter § 13, stk. 3, kan afgøres af en ansat i Landsskatteretten. Klageren kan på et hvilket som helst tidspunkt frafalde en anmodning om retsmøde. Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan i den enkelte sag anmode om at få lejlighed til at udtale sig mundtligt for retten under et retsmøde. Klageren tilsiges til dette retsmøde. Stk.  3.  Landsskatteretten  kan  undlade  at  imødekomme  en  anmodning  om  afholdelse  af  retsmøde, hvor denne fremgangsmåde efter forholdene må ans  es for åbenbart overflødig. §  41.  Landsskatteretten  kan  uanset  klagens  formulering  foretage  sådanne  andre  ændringer  af afgørelsen, der er en følge af klagen.   Stk. 2. Det skal fremgå af Landsskatterettens afgørelse, hvorvidt afgørelsen er truffet med del tagelse af retsmedlemmer, jf. § 13. Har retsmedlemmer deltaget, skal afgørelsen indeholde oplysninger om forskellige  meninger  under  afstemningen  både  vedrørende  resultatet  og  begrundelsen.  Afgørelsen skal  angive  stemmetallet  for  hver  opfattelse,  og  det  skal  fremgå,  om  retsformanden  har  afgivet dissens. Afgørelsen skal angive navn på den eller de personer, der har truffet afgørelsen. §  42.  Landsskatteretten  kan  efter  anmodning  fra  klageren  genoptage  en  sag,  der  er  påkendt  eller afvist  af  Landsskatteretten,  når  der  forelægges  retten  oplysninger,  som  ikke  tidligere  har  været fremme  under  sagen,  uden  at  dette  kan  lægges  klageren  til  last,  og   det  skønnes,   at  de  nye oplysninger  kunne  have  medført  et  væsentligt  andet  udfald  af  sagen,  hvis  de  havde  foreligget tidligere. Stk. 2. Landsskatteretten kan imødekomme en anmodning om genoptagelse, selv om betingelserne i stk. 1 ikke er opfyldt, hvis retten skønner, at ganske særlige omstændigheder taler derfor. Stk. 3. Reglerne om klageafgift i § 38, stk. 4, anvendes tilsvarende i disse sager. §  43.  Reglen  i  retsplejelovens  §  343  om  adgang  til  at  kræve  syn  og  skøn  udmeldt  ved  de almindelige   domstoles   foranstaltning   finder   tilsvarende   anvendelse,   når   sagen   er   indbragt   for Landsskatteretten.  Det  gælder  dog  ikke  i  sager  vedrørende  efterprøvelse  af  passivposter  efter boafgiftslovens § 13 a og i sager vedrørende vurdering af fast ejendom. Stk. 2. Landsskatteretten kan fastsætte en frist, inden for hvilken klageren og den myndighed, hvis afgørelse klagen vedrører, skal tage stilling til, om der begæres syn og skøn i sagen.
17 Stk. 3. Hvis en part begærer syn og skøn, udsætter Landsskatteretten behandlingen af sagen, indtil klageren   efter   modtagelsen   af   skønserklæringen   meddeler   Landsskatteretten,   hvorvidt   klagen opretholdes. I samme periode er 6-månedersfristen i § 45, stk. 2, suspenderet. Stk. 4. Begæres syn og skøn udmeldt, indtræder told- og skatteforvaltningen som part i sagen. Kapitel 15 Henstand i forbindelse med klage § 44.  Told- og skatteforvaltningen kan efter ansøgning give henstand med betaling af den del af en skat,  som  en  klage  over  opgørelsen  vedrører.  For  afgørelser  efter  toldlovgivningen  gælder  dog artikel  244  i  Rådets  forordning  (EØF)  nr.  2913/92  af  12.  oktober  1992  om  indførelse  af  en  EF - toldkodeks. Stk. 2.    D   et er en betingelse for henstand, at det beløb, der søges henstand for, opkræves særskilt. Der gives ikke henstand med beløb, der efter kildeskattelovens § 61, stk. 3, eller § 61 A overføres som tilsvar for et efterfølgende år (indregnet restskat). Der giv es heller ikke henstand med betaling af registreringsafgift i det omfang, der efter lov om registreringsafgift  af  motorkøretøjer m.v. skal stilles depositum for registreringsafgiftens betaling.   Stk. 3. Henstand  kan  ikke  gives  for  et  tidsrum  over  4  år. Henstand  kan  forlænges  efter  fornyet ansøgning.  Henstand  gives  i  øvrigt  for  det  tidsrum,  hvor  klagesagen  er  under  behandling  i  det administrative  klagesystem.  Indbringes  en  administrativ  afgørelse  for  domstolene,  eller  ankes  en dom, skal der indgives ny ansøgning om henstand. Stk. 4.    Henstand kan gøres betinget af sikkerhedsstillelse for henstandsbeløbet, hvis det skønnes, at meddelelse af henstand vil indebære, at muligheden for senere at inddrive kravet forringes. Stk. 5.    Der kan i henstandsbevillinge   n tages forbehold for modregning i henstandsbeløbet for krav, som klageren måtte få mod det offentlige. Stk. 6.    Henstand betinges af, at henstandsbeløbet forrentes med rentesatsen i den pågældende lov fra  de  i  samme  lov  definerede  forfaldstidspunkter.  Henstand  omfatter  også  rente  samt  eventuelt allerede påløbne renter. Kapitel 16 Domstolsprøvelse §   45.   Medmindre   andet   er   bestemt   efter   anden   lovgivning,   kan   en   afgørelse   truffet   af   en skattemyndighed først indbringes for domstolene, når afgørelsen er ble vet prøvet eller afvist af den øverste   administrative   klageinstans   på   området.   Retten   kan   dog   tillade,   at   et   nyt   spørgsmål inddrages  under  retssagen,  hvis  det  har  en  klar  sammenhæng  med  det  spørgsmål,  som  har  givet grundlag for retssagen, og det må anses f or undskyldeligt, at spørgsmålet ikke har været inddraget tidligere, eller der er grund til at antage, at en nægtelse af tilladelse vil medføre et uforholdsmæssigt retstab for parten. Stk. 2. Er der forløbet mere end 6 måneder efter sagens indbringelse for  den endelige administrative instans, kan sagen dog indbringes for domstolene, selv om der endnu ikke er truffet en afgørelse. Stk.  3.  En  endelige  administrativ  afgørelse  kan  ikke  indbringes  for  domstolene  senere  end  3 måneder  efter,  at  afgørelsen  er  truff et.  Har  den  endelige  administrative  instans  afvist  at  behandle sagen, kan afvisningen ikke indbringes for domstolene senere end 3 måneder efter, at afvisningen er sket. § 46. Sager om spørgsmål, som er afgjort af Landsskatteretten, kan skatteministeren i ndbringe for domstolene senest 3 måneder efter, at Landsskatteretten har truffet afgørelse. Skatteministeren kan
18 ligeledes  vedrørende  et  spørgsmål,  der  er  afgjort  af  Landsskatteretten,  træffe  beslutning  om,  at sagen  genoptages  med  henblik  på  ændring  af  afg ørelsen  til  fordel  for  den  skattepligtige,  såfremt Skatteministeriet ikke kan forventes at opnå medhold i sagen, hvis den indbringes for domstolene. 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse vedrørende spørgsmål om godtgørelse af afgift. §  47.  En  sag,  der  indbringes  for  domstolene  efter  §  45  eller  §  46,  anlægges  ved  landsret  som  1. instans. Stk.  2.  Sagen  anlægges  ved  den  landsret,  i  hvis  kreds  den  skattepligtige  eller  forespørgeren  har hjemting ved sagens anlæg. Sager, der vedrører gaveafgift, anlægges i den kreds, hvor gavegiveren har  hjemting.  Sager,  der  vedrører  dødsboer,  anlægges  i  den  kreds,  hvori  den  skifteret  ligger,  som boet henhører under. Sager, der anlægges efter stempelafgiftsloven og lov om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v., anlægges ved den landsret, i hvis kreds tinglysning eller registrering er sket. Retsplejelovens § 241 og § 245, stk. 1, anvendes dog tilsvarende. Stk.  3.    Har  den  skattepligtige  eller  forespørgeren  ikke  hjemting  her  i  landet,  anlægges  sagen  ved Østre landsret, jf. dog retsplejelovens § 241 og § 245, stk. 1. Kapitel 17 Omkostningsgodtgørelse §  48.  Der  ydes  en  godtgørelse  på  50  pct.  af  de  udgifter,  som  en  person  omfattet  af  §  49  ifølge regning  skal  betale  eller  har  betalt  til  sagkyndig  bistand  m.v.  som  nævnt  i  §  50.  Dog  ydes  en godtgørelse på 100 pct., hvis den pågældende person i sagen har fået fuldt medhold eller medhold i overvejende grad. Stk.  2.  Godtgørelsen  er  på  100  pct.  af  de  godtgørelsesberettigede  udgifter,  hvis  udgifterne  ifølge regning  skal  betales  eller  er  betalt  i  anledning  af,  at  told-  og  skatteforvaltningen  forelægger  en afgørelse  truffet  af  et  skatte-  eller  vurderingsankenævn  for  Skatterådet  til  ændring,  jf.  §  2,  stk.  3, eller skatteministeren indbringer en skatterådsafgørels e for  Landsskatteretten, jf. § 36, stk. 2, eller Skatteministeriet indbringer en landsskatteretsafgørelse for landsretten, eller Skatteministeriet anker en    landsretsdom    til    Højesteret.    Godtgørelsen    efter    1.    pkt.    ydes    kun    til    dækning    af    de godtgørelsesberettigede  udgifter,  som  afholdes  til  sagens  behandling  ved  henholdsvis  told-  og skatteforvaltningen, Skatterådet, landsretten eller Højesteret. Stk. 3. Landsskatteretten kan bestemme, at udgifter, der er eller vil blive afholdt til syn og skøn i en landsskatteretssag,  jf.  §  43,  skal  godtgøres  fuldt  ud.  Tilsvarende  kan  Skatterådet  bestemme,  at udgifter, der er eller vil blive afholdt til syn og skøn i en sag, der afgøres af Skatterådet, jf. § 4, stk. 3, skal godtgøres fuldt ud. Stk.   4.   Krav   på   godtgørelse   efte r   stk.   1-3   kan   ikke   sælges,   pantsættes   eller   på   anden   måde overdrages. Kravet kan dog overdrages, herunder pantsættes, til den sagkyndige. Kravet kan i øvrigt ikke gøres til genstand for retsforfølgning eller modregning. §  49.  Den  godtgørelsesberettigede  er,  uanset  om  denne  er  en  fysisk  eller  en  juridisk  person, herunder et dødsbo: 1) Den, der ifølge lovgivningen er berettiget til at klage over en afgørelse i en sag, som er nævnt i § 51, eller kan indbringe en sådan afgørelse for domstolene. 2) Den, som i øvrigt må anerkendes som part i en sag, som er nævnt i § 51. 3) Den, som en myndighed inddrager i en sag omfatte af § 51, fordi myndigheden skønner, at den pågældende har en direkte retlig interesse i sagens udfald. § 50. Godtgørelsesberettigede er følgende udgifter, når de ifølge regning skal betales eller er betalt:
19 1) Udgifter    til    sagkyndig    bistand,    medmindre    den    sagkyndige    er    ansat    hos    den godtgørelsesberettigede. 2) Retsafgifter bortset fra gebyret til Landsskatteretten, jf. § 38, stk. 4. 3) Udgifter til syn og skøn. 4) Udgifter til sagkyndige erklæringer og andet bevismateriale. 5) Pålagte sagsomkostninger. 6) Udgifter  til  en  sagkyndigs  udtalelse  om,  hvorvidt  en  afgørelse  i  en  klage-  eller  retssag bør påklages eller prøves ved domstolene. Stk. 2. De godtgørelsesberettigede udgifter reduceres med: 1) Tilkendte sagsomkostninger. 2) Offentlig retshjælp. 3) Afgiftstilsvar,  der  kan  fradrages  som  indgående  moms  efter  lov  om  merværdiafgift (momsloven). § 51. Godtgørelse ydes 1) ved klage til skatteankenævnet eller til Landsskatteretten, 2) ved  Landsskatterettens  behandling  af  en  sag,  som  skatteministeren  har  indbragt  efter  § 36, stk. 2, 3) i   forbindelse   med   en   anmodning   til   skatteankenævnet   eller   Landsskatteretten   om genoptagelse af vedkommende myndigheds egen tidligere afgørelse, 4) i en sag vedrørende skatter for EF-Domstolen, hvor den godtgørelsesberettigede er part, og 5) i    en    klagesag,    hvor    den    godtgørelsesberettigede    er    part,    om    ophævelse    af dobbeltbeskatning  i  forbindelse  med  regulering  af  forbundne  foretagenders  overskud (EF-voldgiftskonventionen). Stk.  2.  Bestemmelsen  i  stk.  1,  nr.  1,  gælder  dog  ikke  sager,  der  påklages  til  Landsskatteretten vedrørende   told,   afgifter   eller   arbejdsgiverkontrol   bortset   fra   hæftelsessager,   når   sagen   efter retspræsidentens bestemmelse efter § 13, stk. 3, afgøres af en ansat i Landsskatteretten. Stk. 3. Godtgørelse  ydes endvidere ved domstolsprøvelse af sager, som er godtgørelsesberettigede efter stk. 1, nr. 1-3, og ved domstolsprøvelse af afgørelser i sager som nævnt i stk. 2. §   52.   I   sager,   der   afgøres   administrativt,   afgiver   den   instans,   der   træffer   afgørelse   i   den godtgørelsesberettigede sag, samtidig med afgørelsen i sagen en begrundet udtalelse om, i hvilket omfang   den   godtgørelsesberettigede   har   fået   medhold   i   det   eller   de   godtgørelsesberettigede spørgsmål,   som   er   fo relagt   den.   Denne   udtalelse   indgår   i   vurderingen   af   størrelsen   af   den godtgørelse,  den  godtgørelsesberettigede  er  berettiget  til.  Udtalelsen  er  dog  ikke  bindende  for afgørelsen af spørgsmålet om godtgørelsens størrelse. Stk. 2. Afgøres sagen af Skatterådet , et skatteankenævn eller Landsskatteretten, kan udtalelsen efter stk. 1 afgives af told- og skatteforvaltningen som sekretariat for Skatterådet eller skatteankenævnet, eller af en kontorchef i Landsskatteretten. § 53. Giver en ansøgning om omkostningsgodtgørelse anledning til nærmere at undersøge, i hvilket omfang den godtgørelsesberettigede har fået medhold i sin sag, udbetales forskudsvis 50 pct. af det ansøgte godtgørelsesbeløb. Stk.  2.  Er  godtgørelsesbeløbet  større  end  det  beløb,  som  efter  stk.  1  er  udbetalt  forskudsvis, udbetales restbeløbet med en rente. Renten beregnes med rentesatsen i kildeskattelovens § 62, stk. 3, pr. påbegyndt måned regnet fra dagen for modtagelsen af ansøgningen om omkostningsgodtgørelse.
20 Stk.  3.  Giver  en  ansøgning  om  omkostningsgodtgørelse  alene  anledning  til  nærmere  at  undersøge størrelsen  af  udgifterne  til  behandling  af  sagen,  herunder  den  sagkyndiges  honorar,  udbetales godtgørelsen ifølge ansøgningen med forbehold for eventuel tilbagebetaling. Stk. 4. Er godtgørelsesbeløbet mindre end det beløb, som efter stk. 3 er udbetalt med forbehold, skal den    godtgørelsesberettigede    tilbagebetale    det    for    meget    udbetalte    godtgørelsesbeløb.    Den godtgørelsesberettigede   har   ret   til   henstand,   hvis   afgørelsen   om   godtgørelsens   tilbagebetaling påklages eller indbringes for domstolene. Stk.  5.  Har  den  godtgørelsesberettigede  tilbagebetalt  godtgørelsesbeløbet  efter  stk.  4,  1.  pkt.,  og findes  dette  beløb  senere  at  være  blevet  tilbagebetalt  med  urette,  udbetales  beløbet  med  en  rente. Renten  beregnes  med  rentesatsen  i  kildeskattelovens  §  62,  stk.  3,  pr.  påbegyndt  måned  regnet  fra dagen for indbetaling af det opkrævede godtgørelsesbeløb.   § 54. Skatteministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om, hvilke oplysninger der skal følge en ansøgning om omkostningsgodtgørelse. § 55. Skatteministeren afgiver årligt en redegørelse til Folketinget om den udgiftsmæssige udvikling m.v. i de sager, hvortil der kan ydes omkostningsgodtgørelse. §  56.  Medmindre  højere  straf  er  forskyldt  efter  anden  lovgivning,  straffes  med  bøde  den,  der forsætligt eller groft uagtsomt afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger til brug for beregningen af omkostningsgodtgørelse. Stk.   2.   Der   kan   pålægges   selskaber   m.v.   (juridiske   personer)   strafansvar    efter   reglerne   i straffelovens 5. kapitel. §   57.   Skønnes   en   overtrædelse   ikke   at   ville   medføre   højere   straf   end   bøde,   kan   told-   og skatteforvaltningen  tilkendegive  den  pågældende,  at  sagen  kan  afgøres  uden  retslig  forfølgning, hvis  denne  erkender  sig  skyldig  i  overtrædelsen  og  erklærer  sig  rede  til  inden  for  en  nærmere angivet frist, der efter anmodning kan forlænges, at betale en i tilkendegivelsen angivet bøde. Stk. 2. Med hensyn til den i stk. 1 nævnte tilkendegivelse finder bestemmelserne i retsplejeloven om indholdet af et anklageskrift i politisager tilsvarende anvendelse. Stk. 3. Betales bøden i rette tid, eller bliver den efter vedtagelse inddrevet eller afsonet, bortfalder videre  forfølgning.  Skattekontrollovens  §  23  A  om  opkrævning  og  inddrivelse  finder  tilsvarende anvendelse. § 58. Bestemmelserne i dette kapitel tages op til revision senest i folketingsåret 2006 -07. Afsnit VI Bemyndigelsesbestemmelser Kapitel 18 Bemyndigelsesbestemmelser §  59.  Skatteministeren   kan   fastsætte   regler,   hvorefter   landets   kommunalbestyrelser   får   ret   til elektronisk at trække på oplysninger, der er registreret af told - og skatteforvaltningen. Stk. 2.   Skatteministeren kan bestemme, at kommunalbestyrelser skal løse opgaver, der har karakter af borgervejledning og lignende faktisk forvaltningsvirksomhed, og som efter § 1, stk. 1, henhører under told- og skatteforvaltningens opgaver.  
21 §   60.   Skatteministeren   kan   på   sit   sagsområde   fastsætte   regler   om   anvendelse   af   digital kommunikation   ved   henvendelser   fra   den   offentlige   forvaltning,   herunder   fravige   formkrav   i lovgivningen, der hindrer anvendelsen af digital kommunikation. Stk. 2. Skatteministeren kan på sit sagsområde fastsætte regler om udstedelse af dokumenter uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarende måde, således at et sådant dokument i retlig henseende sidestilles med et dokument med personlig underskrift. Afsnit VII Ikrafttrædelses-  og overgangsbestemmelser Kapitel 19 Generelle ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser § 61. Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende. Stk.  2.   Lov  om  skattemyndighedernes  organisation  og  opgaver  m.v.  (skattestyrelsesloven),  jf. lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, ophæves. § 62. Loven har virkning fra den 1. juli 2005 med de undtagelser, der følger af stk. 3. Stk.   2.   Ligningsrådet   nedlægges   med   udgangen   af   juni   måned   2005.   De   på   dette   tidspunkt   igangværende   sager   i   Ligningsrådet,   herunder   modtagne   klager   til   Ligningsrådet,   overgår   til behandling  i  Skatterådet,   i  Landsskatteretten  eller  i  told-  og  skatteforvaltningen,  alt  for  så  vidt sagerne i øvrigt ligger inden for disse forvaltningsorganers kompetence pr. 1. juli 2005. Stk. 3.   Bestemmelsen i § 3 finder anvendelse ved udnævnelse af medlemmer af Skatterådet  pr. 1. juli 2005. Stk.   4.   Den   ordinære   funktionsperiode   for   medlemmer   af   skatteankenævn   pr.   30.   juni   2005 forlænges  til  den  1.  juli  2006.  I  perioden  1.  juli  2005  til  1.  juli  2006  finder  reglerne  i  §  6  og  §  7 anvendelse for medlemmer af skatteankenævn. Stk.    5.    Hvis    en    kommune    indgår    i    en    kommunesammenlægning,    og    der    oprettes    et sammenlægningsudvalg til at forberede etableringen af den nye kommune, foretages indstillingen af medlemmer til det skatteankenævn eller det vurderingsankenævn, der udnævnes pr. 1. juli 2006, af sammenlægningsudvalget. Stk.  6.  De  kontrakter,  der  er  indgået  mellem  ToldSkat  og  kommuner,  respektive  kommunale fællesskaber,   der   er   oprettet   efter   §   60   i   lov   om   kommunernes   styrelse,   om   udførelse   af selskabsligning, sekretariatsbetjening af skatteankenævn og grænsegængercentret i Øresundsområdet, bortfalder den 1. juli 2005. § 63. Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for lovens gennemførelse. § 64. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Kapitel 20 Overgangsbestemmelser om kommunalt ansatte § 65. Told- og skatteforvaltningen overtager ansatte, der er knyttet til varetagelsen af opgaver, der efter denne lov overføres til staten fra kommuner eller fra kommunale fællesskaber, der er oprettet efter § 60 i lov om kommunernes styrelse.
22 Stk. 2.  Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på ansatte, der er knyttet til varetagelsen af opgaver, der udføres af kommuner eller af kommunale fællesskaber, der er oprettet efter § 60 i lov om kommunernes styrelse, efter kontrakt med ToldSkat som nævnt i § 62, stk. 6. §  66.  De  pligter  og  rettigheder,  der  følger  af  lov  om  lønmodtageres  retsstilling  ved  virksomheds- overdragelse,  finder  tilsvarende  anvendelse  for  ansatte  i  henhold  til  overenskomst  eller  individuel aftale,  der  i  forbindelse  med  overførslen  efter  §  65  ikke  er  omfattet  af  lov  om  lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse. § 67. Tjenestemænd, der overføres efter § 65, overgår til ansættelse i staten på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Stk.  2.      Tjenestemænd  omfattet  af  stk.  1  får  ved  pensionering  fra  denne  ansættelse  udbetalt  den samlede tjenestemandspension af staten. Stk.  3.  Finansministeren  fastsætter  efter  forhandling  med  indenrigs-  og  sundhedsministeren  regler om beregning og fordeling af pensionsforpligtelsen for tjenestemænd, der overføres efter § 65. Stk.  4.  Finansministeren  kan  efter  forhandling  med  indenrigs-  og  sundhedsministeren  fastsætte regler om beregning, administration, refusion, revision m.v. af pensionerne. Stk. 5.   Finansministeren træffer afgørelse om tvivlsspørgsmål i henhold til stk. 3 og 4. §  68.  Skatteministeren  kan  fastsætte  regler  for  gennemførelsen  af  den  flytning  af  opgaver  og personale  fra  kommuner,  respektive  kommunale  fællesskaber,  der  er  oprettet  efter  §  60  i  lov  om kommunernes styrelse, til staten, der er en følge af denne lov.
23 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1.   Indledning Lovforslaget er en del af regeringens kommunalreform. Lovforslaget vedrører organiseringen af den offentlige   forvaltning   af   skatter,   afgifter,   told   og   lignende   ydelser   til   det   offentlige   samt ejendomsvurdering. Med lovforslaget lægges der op til at skabe en åben og helhedsorienteret forvaltning med borgerne og  virksomhederne  i  centrum.  Det  sker  gennem  en  organisatorisk  samling  af  forvaltningen  af skatter, afgifter, told og ejendomsvurdering mv. i en statslig enhedsforvaltning. Denne   enhedsforvaltning   dannes   gennem   en   fusion   mellem   den   kommunale   og   den   statslige skatteforvaltning, og gennem som udgangspunkt en sammenlægning af de forskellige myndigheder under   ToldSkat.   Herved   får   borgerne   og   virksomhederne   kun   én   offentlig   forvaltning   på skatteområdet.    Samtidig    skabes    der    mulighed    for    en    bedre    udnyttelse    af    ressourcerne    i forvaltningen. Som et led i fusionen skal kommunalt ansatte skattemedarbejdere overgå til ansættelse i staten. Det gælder både tjenestemænd og øvrige ansatte. Det foreslås, at de pligter og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, skal finde tilsvarende anvendelse. Udgifter    til    pension    til    tidligere    kommunale    tjenestemænd    deles    mellem    den    hidtidige ansættelsesmyndighed og staten. Selv   om   enhedsforvaltningen   forankres   i   statsligt   regi,   vil   kommunerne   blive   inddraget   i forvaltningen  gennem  kommunale  servicecentre,  der  ikke  kun  skal  kunne  vejlede  borgerne  om indkomstskat og lignende, men også om afgifter, told og ejendomsvurdering. Enhedsforvaltningen skal bistås af et centralt kollegialt organ. I dag findes et sådant organ   i form af Ligningsrådet,    der    imidlertid    kun    har    kompetence    på    områderne    for    indkomstskat    og ejendomsvurdering. Det foreslås, at Ligningsrådet erstattes af et Skatteråd, der får kompetence ikke kun på områderne for indkomstskat og ejendomsvurdering, men ogs  å på afgiftsområdet. Med  lovforslaget  lægges  der  endvidere  op  til  at  forenkle  det  administrative  klagesystem  ved  som udgangspunkt at samle behandlingen af klagesager i Landsskatteretten. Det sker ved at overføre de klagesager,  der  i  dag  afgøres  af  ToldSkat  eller  Ligningsrådet,  til  afgørelse  i  Landsskatteretten.  I forbindelse hermed justeres reglerne for sagsbehandling i Landsskatteretten. Omlægningen  ændrer  ikke  på  ordningen  med  skatteankenævn  og  vurderingsankenævn,  der  afgør klager  over  henholdsvis  skatteansættelser  og  ejendomsvurderinger.  Men  der  lægges  op  til,  at skatteankenævnene bliver statslige på den måde, at skatteministeren fremover bestemmer antallet af skatteankenævn  og  udnævner  skatteankenævnsmedlemmerne  efter  indstilling  fra  kommunerne.  I dag er skatteankenævnene kommunale, og medlemmerne vælges af kommunalbestyrelsen. De  grundlæggende  regler  om  skatte-  og  ejendomsvurderingsmyndighederne  findes  i  dag  i  lov  om skattemyndighedernes  organisation  og  opgaver  m.v.  (skattestyrelsesloven).  Kommunalreformen medfører  så  betydelige  ændringer  i  dette  regelsæt,  at  det  er  fundet  hensigtsmæssigt  at  erstatte
24 skattestyrelsesloven    med    en    ny    lov,    lov    om    skatte-    og    ejendomsvurderingsforvaltning (skatteforvaltningsloven).  Lovforslaget  udgør  således  både  en  udmøntn  ing  af  kommunalreformen og en gennemskrivning og redigering, uden at dette indebærer materielle ændringer. I lovforslaget indgår  et  samlet  sæt  af  regler  om  bindende  svar,  der  dækker  hele  skatteområdet,  bortset  fra toldområdet, samt harmonisering af visse p rocessuelle regler. Etablering  af  en  enhedsforvaltning  har  i  øvrigt  nogle  afledte  konsekvenser,  som  indgår  i  dette lovforslag  eller  i  det  samtidigt  hermed  fremsatte  forslag  til  lov  om  ændring  af  en  række  love (Ændringer som følge af lov om skatte- og ejendomsvurderingsforvaltning) (Kommunalreform). Efter lovforslaget er den nye organisationsstruktur tillagt virkning fra den 1. juli 2005. 2.   Baggrund Lovforslaget  er  en  udmøntning  af  den  del  af  aftalen  fra  juni  2004  om  en  strukturreform,  indgået mellem  regeringspartierne  (Venstre  og  Det  Konservative  Folkeparti)  og  Dansk  Folkeparti,  der omhandler skatteområdet. Aftalen   bygger   på   anbefalinger   fra   Strukturkommissionen,   jf.   betænkning   1434/2004,   og   den efterfølgende høring og debat om kommissionens anbefalinger. Kommissionen   anfører   konkluderende   om   skatteadministrationen   (side   35-36   i   det   bind   af betænkningen, der betegnes ”Sammenfatning”): Skatteadministrationen er i dag delt mellem kommunerne og staten. Det er kommissionens vurdering, at der vil kunne opnås væsentlige effektivitets - og kvalitetsfordele ved en bredere organisering af området, først og fremmest  gennem  udnyttelse  af  stordriftsfordele  i  skatteligningen,  men  også  ved  at  skabe  grundlag  for  en bedre  prioritering  inden  for  den  samlede  skatte-  og  afgiftsadministration  samt  en  mere  hensigtsmæssig beslutningsstruktur i forhold til beslutninger om it-systemudvikling. Samtidig er det væsentligt, at der fortsat er en lokal borgerbetjeningsfunktion. Da  der  ikke  er  –  og  ikke  skal  være  –  lokalpolitisk  indflydelse  på  selve  skatteligningen,  vil  en  statslig varetagelse af den samlede skatteadministrationsopgave ikke have negative konsekvenser for kommunernes autonomi. Kommissionen har derfor som en løsning peget på en samling af ansvaret for opgaveløsninge n i statsligt regi i kombination med fortsat lokal borgerbetjening i de enkelte kommuner. Som  en  alternativ  løsning  har  kommissionen  endvidere  peget  på  fortsat  kommunal  varetagelse  som  en mulighed. Denne løsning  indebærer, at ligningsaktiviteten skal samles i væsentligt færre  enheder  i form af kommunale    ligningscentre,    der    kombineres    med    lokal    borgerbetjening    i    de    enkelte    kommuner. Kommissionen  må  dog  samtidig  pege  på,  at  denne  løsning  ikke  vil  tilgodese  hensynet  til  at  sikre  en tværgående styring og prior itering inden for den samlede skatte- og afgiftsadministration.”     Forligspartierne  har  i  den  ovennævnte  aftale  fulgt  Strukturkommissionens  anbefaling  for  så  vidt angår skatteområdet. 3.   Målsætning Skatteministeriet har opstillet følgende målsætninge r for den nye organisation: At  bevare  og  udbygge  den  gode  borgerbetjening,  der  findes  i  dag.  Dette  sker  bl.a.    ved  at  give borgerne frit valg af indgang til told- og skatteforvaltningen – fra personlig betjening i den lokale borgerbetjening til elektronis k betjening i hovedparten af døgnets timer.