Sammenfatning af Forslag til Lov om skatte- og ejendomsvurderingsforvaltning (Skatteforvaltningsloven) og Forslag til lov om ændring af en række love (Ændringer som følge af lov om skatte- og ejendomsvurderingsforvaltning) (Kommunalreform) Lovforslagene   er   en   del   af   regeringens   kommunalreform.   Lovforslagene   vedrører   organiseringen   på skatteministerens sagsområde. Med lovforslagene lægges der op  til  en organisatorisk samling af forvaltningen af skatter, afgifter, told og ejendomsvurdering mv. i en statslig enhedsforvaltning. Denne    enhedsforvaltning    dannes    gennem    en    fusion    mellem    den    kommunale    og    den    statslige skatteforvaltning,  og  gennem  som  udgangspunkt  en  sammenlægning  af  de  forskellige  myndigheder  under ToldSkat. Herved får borgerne og virksomhedern e kun én offentlig forvaltning på skatteområdet. Samtidig skabes der mulighed for en bedre udnyttelse af ressourcerne i forvaltningen. Som et led i fusionen skal kommunalt ansatte skattemedarbejdere overgå til ansættelse i staten. Det gælder både  tjeneste mænd  og  øvrige  ansatte.  Det  foreslås,  at  de  pligter  og  rettigheder,  der  følger  af  lov  om lønmodtageres  retsstilling  ved  virksomhedsoverdragelse,  skal  finde  tilsvarende  anvendelse  for  den  del  af dette personale, der ikke er tjenestemænd. Selv om enhedsforvaltningen af praktiske grunde forankres i statsligt regi, vil kommunerne blive inddraget i forvaltningen gennem kommunale servicecentre, der ikke kun skal kunne vejlede borgerne om indkomstskat og lignende, men også om afgifter, told og ejendomsvurdering. Denne  enhedsforvaltning  skal  bistås  af  et  Skatteråd,  der  i  modsætning  til  det  nuværende  Ligningsråd  får kompetence ikke kun på områderne for indkomstskat og ejendomsvurdering, men også på afgiftsområdet. Med forslaget til skatteforvaltningslov lægges der endvidere op til at forenkle det administrative klagesystem ved som udgangspunkt at samle behandlingen af klagesager i Landsskatteretten. Det sker ved at overføre de klagesager, der i dag afgøres af ToldSkat eller Ligningsrådet, til afgørelse i Landssk atteretten. I forbindelse hermed justeres reglerne for sagsbehandling i Landsskatteretten. Omlægningen  ændrer  som  udgangspunkt  ikke  på  ordningen  med  skatteankenævn  og  vurderingsankenævn, der afgør klager over henholdsvis skatteansættelser og ejendomsvurderinger. Men skatteankenævnene bliver statslige  på  den  måde,  at  skatteministeren  fremover  bestemmer  antallet  af  skatteankenævn,  og  udnævner skatteankenævnsmedlemmerne   efter   indstilling   fra   kommunerne.   Og   skatteministeren   kommer   til   at bestemme landets inddeling i vurderingsankenævnskredse. Lov   om   skattemyndighedernes   organisation   og   opgaver   m.v.   (skattestyrelsesloven)   foreslås   ophævet. Kommunalreformen medfører så betydelige ændringer i lovens regelsæt, at det er fundet hensigtsmæssigt at erstatte  loven  med  en  ny  lov.  Forslaget  til  skatteforvaltningslov  udgør  således  både  en  udmøntning  af kommunalreformen og en gennemskrivning og redigering af regelsættet i skattestyrelsesloven. I  forslaget  indgår  tillige  en  ordning  med  klar  besked  vedrørende  moms  og  afg ifter.  Forslaget  skal  ses  i forlængelse af den gældende ordning med klar besked på ligningsområdet, således at der med lovforslagets gennemførelse  etableres  en  almindelig  ordning  med  klar  besked  på  hele  skatteområdet,  bortset  fra  told.  I forbindelse   hermed   foreslås   reglerne   om   bindende   forhåndsbesked   og   reglerne   om    klage   besked sammenskrevet til fælles regler om bindende svar. Etableringen af en enhedsforvaltning har i øvrigt nogle afledte konsekvenser, hvoraf nogle indgår i forslaget til skatteforvaltningslov og andre i  ”Forslag til lov om ændring af en række love (Ændringer som følge af lov om skatte- og ejendomsvurderingsforvaltning) (Kommunalreform)”.   Efter forslaget til skatteforvaltningslov er den nye organisation tillagt virkning fra den 1. juli 2005.