Skatteministeriet 22. oktober 2004 Sammenfatning af lovforslag om ændring af forskellige skattelove (investeringsselskaber m.v. og hedgeforeninger) Lovforslaget    er    udløst    af    EF-domstolens    afgørelse    i    Anne    Liese    Lenz    sagen,    hvoraf skatteministeriet har udledt, at det er i strid med EU-retten, hvis skattelovgivningen har regler om beskatning   af   visse   udenlandske   udbytter   og   aktieavancer,   som   afviger   fra   skatteregler   om tilsvarende danske udbytter og aktieavancer. Aktieavancebeskatningslovens § 2 a går  ud på en særlig hård beskatning af aktieava  ncer og udbytter fra aktier udstedt af finansielle selskaber i lavskattelande. Der er tale om en særregel, der beskytter effektiviteten af de almindelige danske regler om beskatning af fortjenester på aktier og investeringsbeviser i finansielle selskaber. Reglen må antages at være i strid med EU -retten. Formålet med lovforslaget er: - At  indføre  nye  generelle  beskatningsregler  for  finansielle  selskaber,  der  ikke  rejser  samme behov for særregler i stil med aktieavancebeskatningslovens § 2a, som gældende regler gør. - At øge konkurrencen på det finansielle marked ved at lette udenlandske investeringsforeningers adgang til det danske marked. - At sikre overholdelse af EU-rettens seneste praksis. - At imødegå, at skatter eglerne hindrer stiftelse af hedgeforeninger. - At   lette   danske   investeringsforeningers   investeringer   i   udenlandske   selskaber   igennem   en klarere afgrænsning af hvilke selskaber, der omfattes af de nye regler. Forslaget har følgende indhold: I.  Det  foreslås  for  det  første  at  ophæve  den  gældende  regel  i  aktieavancebeskatningslovens  §  2  a sammen med reglen i ligningslovens § 5 E om, at der ikke er fradragsret for renter af lån, der bruges til at købe aktier, der er omfattet af § 2 a. II. Endvidere foreslås  det at gøre akkumulerende investeringsforeninger skattefri. Herved sidestilles de med udloddende investeringsforeninger og med de investeringsforeninger i skattelylande, som de konkurrerer med. En hedgeforening er en akkumulerende investeringsforening. III. Til gengæld for skattefriheden  gennemføres  en højere beskatning hos den, der ejer en andel i den akkumulerende investeringsforening. Reglerne for udloddende foreninger ændres ikke. For så
vidt angår akkumulerende foreninger skiftes der altså fra den gæ  ldende toledsbeskatning (i selskab og   hos   ejer   af   certifikat)   til   en   etledsbeskatning   (kun   beskatning   hos   ejeren).   I   udloddende foreninger er der også kun en etled sbeskatning. Beskatningen    gennemføres    på    niveau    med    den,    der    gælder    for    udloddende    forening ers obligationsrenteinvesteringer. Det indebærer to ting: 1.  Ejeren  af  en  andel  i  en  akkumulerende  investeringsforening  beskattes  hvert  år  af  forskellen mellem  kursværdien  ved  udgangen  af  året  og  kursværdien  ved  årets  begyndelse  (lagerbeskatning) plus af evt. udlodninger. 2. Beskatningen af kursgevinst og evt. udlodninger sker som kapitalindkomst. De nye regler herom findes i den foreslåede ny aktieavancebeskatningslovens § 2 a. IV.    Der  fastholdes  dog  en  begrænset  beskatning  af  udbytter  på  den  måde,    at  der  indføres  en udbytteskat på 15 pct. ved udbetaling af udbytter fra danske selskaber til investeringsselskaber. V. Akkumulerende investeringsforeninger (både danske og udenlandske) får m  ulighed for at vælge beskatning,  som  om  de  var  udloddende,  også   selvom  deres  investeringsstrategi  er  således,  at  de vælger ikke at udlodde, men at akkumulere. Det    kræver    blot,    at    de    ligesom    udloddende    foreninger    indsender    oplysning    om    årets minimumsudlodning    som    specificeres    i    kapitalindkomst,    aktieindkomst    og    skattefri    dele.   Medlemmerne beskattes på vanlig vis af minimumsudlodningen. Minimumsudlodningen behøver ikke at blive udbetalt. De   administrative   procedurer   er   ikke   fastlagt   endnu.   Der   er   derfor   i   lovforslaget   indsat bemyndigelser  til  ministeren  til  efterfølgende  at  udstede  administrative  regler  om,  hvad  der  skal indsendes og hvornår. Hvis   investeringsforeninger   ikke   rettidigt   indsender   de   nødvendige   oplysninger,   vil   de   blive beskattet som akkumulerende foreninger i fem år. VI.  Det foreslås, at obligati oner - der udstedes således, at de indfries til en kurs, der er afhængig af prisudviklingen  på  en  hedgeforening  eller  på  andre  værdipapirer    -  skal  beskattes  som  et  finansiel instrument. Det betyder, at de lagerbeskattes ligesom hedgeforeningen. Herved undgås omgåelser af den gældende kursgevinstlov og af de foreslåede regler for investeringsforeninger. VII.  Selskabsskattelovens  §  13,  stk.  1,  nr.  3,  medfører  skattefrihed  af  udbytte,  der  betales  til  et børsnoteret   administrationsselskab,   der   investerer   i   danske   mindretalsaktier.   Skattefriheden   er betinget  af,  at udbyttet videreudloddes.  Bindingen til danske aktier  er formentligt i strid med EU- retten. Reglen foreslås ophævet.
Administrative virkninger Forslaget ventes at medføre en række engangsudgifter til tilpasning af de elektroniske datasystemer hos Told og Skat i størrelsesordenen 2 – 3 mio. kr. Provenu En  isoleret  ophævelse  af  den  nuværende  regel  i  aktieavancebeskatningslovens  §  2  a  må  ventes  at ville  medføre  en  betydelig  udhuling  af  dansk  skatteprovenu,  idet  investeringer  fremover  vil  blive foretaget   i   lande   uden   selskabsskat.   De   foreslåede   regler   om   at   ophæve   beskatningen   af   de akkumulerende  foreninger,  og  til  gengæld  indføre  lagerbeskatning  af  ejerne  af  andele  i  disse foreninger,  må  forventes  at  dæ mme  op  for  en  sådan  udvikling.  Bortfaldet  af  selskabsskat  og overgang til lagerbeskatning skønnes at medføre et engangstab på ca. 30 mio. kr.