Århus Kommune Magistratens 5. Afdeling 1 Til Folketingets Skatteudvalg Århus, den 12. januar 2005 Skatteudvalgets møde den 19. januar 2005  – foretræde fra Århus Kommune   : Ø  konomiske konsekvenser af strukturreformen på skatte- og inddrivelsesområderne Det er Århus Kommune  s opfattelse at: Regeringens udspil til reduktion af de kommunale budgetter i forbindelse med flytning af skatte- og inddrivelsesopgaverne er useriøst . I tilfælde af, at udspillet blev realiseret, ville det få    alvorlige konsekvenser for kommunernes økonomi  og dermed for den kommunale service. Skatteministeriet bør  udarbejde et nyt, dokumenteret udspil til statens DUT-krav i forbindelse med de opgaver, der flyttes fra kommunerne til staten. Det nye udspil bør baseres på uvildige opgørelser af, hvilke kommunale udgifter, d  er bortfalder i forbindelse med omlægningen. Opgørelserne bør basere s på det faktiske regnskab 2004 . Skatteministeriet bør udarbejde udspil til DUT -kompensation vedrørende de opgaver, der forudsættes udført for staten i kommunale servicecentre samt opgave   rne vedrørende opkrævning. I forbindelse med foretræde  t for Folketingets Skatteudvalg vil Århus Kommune   vise beregninger på Århus  -tal, der underbygger denne opfattelse. Hvad viser beregningerne for Århus Kommune? Århus Kommune tager forslaget til ny s  katteforvaltningslov til efterretning og deltager gerne positivt i fusionens gennemførelse. De økonomiske vilkår, der tegner sig med statens DUT  -krav, er imidlertid så bekymrende, at det overskygger de argumenter, der kan være for at samle kræfterne i en organisation.
Århus Kommune Magistratens 5. Afdeling 2 For Århus Kommune kan situationen illustreres på følgende måde, hvis man tager skatteforvaltning og opkrævning / inddrivelse under ét: Opgjort i stillinger svarer statens DUT-krav til 397 stillinger for Århus Kommune. Til udførelse af de ti lsvarende opgaver er der ansat 270 personer i Århus Kommune inkl. overhead. Det betyder altså, at Århus Kommune ifølge statens udspil skal aflevere ressourcer svarende til 127 stillinger, udover dem, der faktisk bruges. De 127 stillinger må  derfor i givet fald spares på andre styrbare områder i   kommunens budget. Hertil kommer statens skøn over kommunernes udgifter til it, revision mv. Også på disse områder afviger statens skøn og  Århus Kommunes   faktiske udgifter væsentligt   – og hver gang er statens skøn  til ugunst for kommunen. Samlet for skatte- og inddrivelsesområde er statens udspil, at der skal fjernes 201 mio. kr. Århus Kommune   kan opgøre det tilsvarende tal til ca.  99 mio. kr. inkl. overhead til husleje, fælleskommunale it  - og telefoniudgifter mv. Århus Kommune   mister således 10 2 mio. kr., som kun kan findes ved besparelser andre steder. Derfor bør  der foretages en særskilt, uvildig undersøgelse af   , hvilke udgifter i de enkelte kommuner, der bortfalder som følge af omlægningen. Det skal ske med h   enblik på, at der undtagelsesvist sker en individuel registrering, der kan kvalificere de betydelige budgetomlægninger, der skal foretages i denne sag.   Opgørelsen kan foretages med udgangspunkt i de faktiske udgifter for 2004. Et af hovedproblemerne i statens udspil er, at staten tager udgangspunkt i nøgletal fra 2003. Siden da er kommunens budget på området reduceret betydeligt, blandt andet som følge af stram statslig styring af kommunernes økonomi. Hvis man nu skærer i kommunens budget med 2003 som det beregningsmæssige udgangspunkt, så må besparelserne gentages andre steder. Det vil for det første være urimeligt og for det andet gå ud over den kommunale service. Andre eksempler på, at DUT -kravet ikke er rimeligt er: De anvendte gennemsnitslønninger er  højere end  de faktiske lønninger De forudsatte systemomkostninger er højere end de faktiske udgifter De forudsatte udgifter til støtteårsværk internt i forvaltningen og overhead i andre afdelinger er for høje. Borgerservice Et særskilt problem er, at der   endnu ikke er kommet officielt udspil til hvor mange ressourcer, kommunerne får  tilført  til at løse de  borgerserviceopgaver, der skal ligge i kommunerne fremover. De foreløbige meldinger tyder på, at det bliver meget begrænset sammenholdt med det faktum, a t de kommunale skattefolk fremover skal vejlede indenfor områder, der er nye på det kommunale område. Det gælder moms, told og afgifter. Dertil kommer, at den vidensopbygning, man hidtil har kunnet foretage gennem ligningsopgaverne, forsvinder.
Århus Kommune Magistratens 5. Afdeling 3 En helt relevant bekymring er derfor, at Århus Kommune kan komme i en situation, hvor man skal aflevere personaleressourcer svarende til hele skatteforvaltningen plus ”overhead” fra overliggende afdelinger samtidig med, at kommunen forudsættes at   have personale til at løse nye opgaver. Århus Kommune har på det foreliggende lovgrundlag mv. beregnet, at der vil skulle bruges 15 stillinger til udførelse af borgerserviceopgaverne og 20 stillinger til de tilbageværende opgaver på opkrævningsområdet. Selv om Århus Ko  mmune måtte få en kompensation svarende til   i alt 35 stillinger, står vi imidlertid i en situation, hvor det samlede DUT-krav svarer til  ..................    397 stillinger skatteforvaltningen alt i alt har .....................    335 stillinger (inklusiv følgende opgaver , som fortsat skal løses  af Århus Kommune : Boligstøtte, Familieydelse og Folkeregister) - så vil vi  alligevel skulle reducere med 27 stillinger, som vi ikke har, samt ca. 65 stillinger, som skal bruges til udførelse af opgaver , som fortsat skal løses af Århus Kommune inden for    Boligstøtte, Familieydelse og Folkeregister. Det er tydeligvis uholdbart. På den baggrund  opfordrer Århus Kommune til, 1.    at der foretages særskilte, uvildige opgørelser i de enkelte kommuner af de relevante budgetomlægninger   med udgangspunkt i det faktiske regnskab for 2004,og 2.    at skatteministeriet udarbejder et nyt, dokumenteret udspil til statens DUT-krav i forbindelse med de opgaver, der flyttes fra kommunerne til staten. 3.    at skatteministeriet samtidig udarbejder udspil til DUT-kompensation til kommunerne i forbindelse med udførelse af borgerserviceopgaver for s taten i kommunale servicecentre samt udførelse af opkrævningsopgaven. Århus  -delegationen: Rådmand Peter Thyssen Direktør Nils Petersen Skattechef Pouli H. Eriksen Specialkonsulent Flemming Staub. ______________ Bilag: Budget 2005 for Betalingskontor og Skat sammenholdt med statens DUT - krav
Århus Kommune Magistratens 5. Afdeling 4 Bilag 1 Budget 2005 for Betalingskontor og Skat sammenholdt med statens DUT-krav