Folketingets Skatteudvalg Folketinget – Christiansborg Finansministeren Finansministeriet Christiansborg Slotsplads 1 DK-1218 København K Tlf. (+45) 33 92 33 33 Fax  (+45) 33 32 80 30 E-post  [email protected] Hermed fremsendes i 70 eksemplarer en skriftlig redegørelse for de punk- ter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar 2005, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg. Med venlig hilsen Thor Pedersen
Side 2 Foreløbig oversigt over rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar 2005 1.   Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 1. halvår af 2005    Præsentation 2.   Stabilitets- og Vækstpagten: a)   Kommissionens meddelelse om en europæisk strategi for ledelse og ansvar vedrørende statistik for offentlige finanser b)   Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrø- rende: 1. Grækenland 2. Ungarn 3. Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Cypern og Malta c)   Vurdering af opdaterede konvergens- og stabilitetspro- grammer for Nederlandene, Luxembourg, Østrig, Tjekkiet og Sverige   3.   Styrkelse og bedre implementering af Stabilitets- og Vækstpagten Opfølgning på diskussion af 16. november 2004 4.   Forberedelse af Det Europæiske Råds Forårstopmøde – EPC’s årlige rapport om strukturreformer   5.   Økonomiske konsekvenser af jordskælvet og tsunamierne i Syd- og Sydøstasien
Side 3 Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, der skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde: 1.   Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 1. halvår af 2005   (Uddybende oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer følger snarest muligt)  
Side 4 Dagsordenspunkt 1:      Formandskabets arbejdsprogram for ECO- FIN i 1. halvår af 2005 Det nye formandskab (Luxembourg) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar 2005, som det er normal praksis, at fremlægge sit arbejdspro- gram for formandskabet vedrørende ECOFIN’s arbejde. Baggrund og indhold ECOFIN-arbejdsprogrammet for det luxembourgske formandskab tager udgangspunkt i Irlands og de efterfølgende fem formandskabers flerårige strategiske program for 2004-2006 og i det fælles et-årige arbejdsprogram, som Luxembourg og UK har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla-konklusionerne. Luxembourg har ikke offentliggjort et selvstændigt program for ECOFIN’s arbejde i 1. halvår af 2005, ligesom Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2005 endnu ikke er offentliggjort.   Følgende gennemgang er derfor primært baseret på Luxembourg og UK’s et-årige arbejdsprogram på det økonomiske og finansielle område samt de foreløbige ECOFIN-mødeoversigter for 1. halvår af 2005.   Formandskabet ventes at have følgende overordnede prioriteter for Rådet (ECOFIN)’s arbejde: 1.    EU’s budget og de finansielle perspektiver   2.    Midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien 3.    Økonomisk-politisk koordination 4.    Bedre regulering 5.    Finansielle tjenesteydelser   6.    Skatter og afgifter 1. EU’s budget og de finansielle perspektiver Der ventes under det luxembourgske formandskab vedtaget rådskonklu- sioner om Rådets prioriteter for EU’s budget for 2006. Den endelige afta- le ventes indgået under UK’s formandskab. Endvidere ventes gennemfø- relsen af budgettet for 2003 godkendt under det luxembourgske formand- skab.   Herudover ventes Rådet (GAERC) og ECOFIN at fortsætte arbejdet med de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 som et led i det strate- giske program for 2004-2006 om at indgå en politisk aftale herom i juni
Side 5 2005. Arbejdet med de finansielle perspektiver vil tage udgangspunkt i medlemslandenes og Kommissionens forslag og holdninger samt en frem- skridtsrapport udarbejdet af det nederlandske formandskab.   2. Midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien For så vidt angår midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien ventes ECOFIN på mødet i februar 2005 at skulle behandle Kommissionens rapport om Lissabon-strategien som et led i forberedelsen af Det Europæ- iske Råds forårstopmøde. Det luxembourgske formandskab ventes at an- vende midtvejsevalueringen til at vurdere de resultater, man har opnået hidtil, og hvor nødvendigt korrigere strategien med henblik på at nå dens mål.    ECOFIN ventes desuden at evaluere og følge op på det europæiske vækstinitiativ og rapporterne herom. 3. Økonomisk-politisk koordination For så vidt angår økonomisk-politisk koordination ventes ECOFIN på de første tre møder i 2005 at behandle og vedtage udtalelser om medlems- landenes opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer. Endvidere ventes Rådet på mødet den 18. januar 2005 at behandle procedurer vedrø- rende uforholdsmæssigt store underskud for en række af de nye medlems- lande samt Grækenland. I processen vedrørende de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer, der gælder for perioden 2003-2005, skal ECOFIN forberede et ’key issues’ papir til forårstopmødet. Dette ventes at ske på møderne i februar/marts. ECOFIN ventes desuden at skulle udarbejde en tekst om de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer til beslutning på mødet i Det Europæi- ske Råd i juni 2005. Formandskabet vil i samarbejde med Kommissionen og den Økonomisk- Politiske Komité (EPC) følge op på de årlige eksaminationer af struktur- reformer.   Endvidere ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at fortsætte drøftelsen ved- rørende styrkelse og bedre implementering af Stabilitets- og Vækstpagten. På grundlag heraf ventes Kommissionen at stille forslag til implemente- ring af konklusionerne på ECOFIN’s drøftelser. Under det luxembourg- ske formandskab ventes ECOFIN endvidere at opnå enighed om en eu- ropæisk strategi for forbedring af statistik vedrørende offentlige finanser, herunder forbedring af de institutionelle rammer for medlemslandenes statistiske bureauer.  
Side 6 4. Bedre regulering Det luxembourgske formandskab ventes at fortsætte arbejdet i Rådet (ECOFIN) og Rådet (konkurrenceevne) med bedre regulering som et led i de fire formandskabers (Irland, Nederlandene, Luxembourg og UK) initiativ vedrørende bl.a. regelforenkling, konsekvensvurdering og måling af administrative byrder. Kommissionen og det luxembourgske formand- skab ventes at arbejde på at kunne implementere en metode til måling af administrative byrder snarest muligt i 2005, efter gennemførelse og vurde- ring af igangsatte pilotprojekter.   5. Finansielle tjenesteydelser For så vidt angår det finansielle område ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at fortsætte arbejdet med handlingsplanen for de finansielle marke- der. I 1. halvår af 2005 ventes Kommissionen at præsentere en oversigt over fremtidig integration og regulering af sektoren for finansielle tjenesteydel- ser som et led i den finansielle handlingsplan. ECOFIN ventes sammen med Kommissionen at drøfte langsigtede prioriteringer for denne sektor. Endvidere ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at afslutte arbejdet med formel godkendelse af følgende sager:   -   ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutter og investe- ringsselskaber (Basel II)   -   direktivet vedrørende lovpligtig revision af regnskaber og koncern- regnskaber (8. selskabsdirektiv) -   direktiv vedrørende genforsikring    -   direktiv vedrørende hvidvaskning af penge (3. hvidvaskdirektiv) Kommissionen ventes desuden under det luxembourgske formandskab at fremsætte et direktivforslag om betalinger i det indre marked.   Endelig ventes ECOFIN at påbegynde behandlingen af Kommissionens forslag om ændringer af 4. selskabsdirektiv vedrørende årsregnskaber for visse selskabsformer og af 7. selskabsdirektiv vedrørende konsoliderede regnskaber. Forslaget er et led i Kommissionens handlingsplan om en modernisering af selskabsretten og en forbedret selskabsledelse i EU, som blev vedtaget i maj 2003.   6. Skatter og afgifter For så vidt angår skatter og afgifter ventes der i ECOFIN i 1. halvår af 2005 en orientering om status for gennemførslen af det vedtagne rentebe- skatningsdirektiv og relaterede aftaler med de centrale tredjelande og til- knyttede områder, som skal træde i kraft den 1. juli 2005.  
Side 7 Endvidere ventes Kommissionen under det luxembourgske formandskab bl.a. at præsentere direktivet vedrørende bilbeskatning. I ECOFIN ventes der ligeledes en drøftelse af dels Kommissionens rapport vedrørende al- koholafgifter og dels adfærdskodeksgruppens rapport. Endelig ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at behandle forslaget om æn- dring af rente-/royaltydirektivet om rente-/royalty-betalinger mellem for- bundne selskaber i forskellige EU-lande.   Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser Præsentationen af det luxembourgske formandskabs ECOFIN- arbejdsprogram har ikke statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konse- kvenser.   Nærhedsprincippet Ikke relevant.   Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Det luxembourgske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tid- ligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.   Holdning Vedrørende dansk holdning Fra regeringens side kan man generelt støtte det luxembourgske formand- skabs arbejdsprogram for Rådet (ECOFIN) i 1. halvår af 2005. Vedrørende andre landes holdninger Rådet ventes at udtrykke generel støtte til formandskabets arbejdsprogram for Rådet (ECOFIN) i 1. halvår af 2005.