Folketingets Erhvervsudvalg ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN Eksp.nr. 154617 16. november 2004 Vedlagt fremsender jeg til udvalgets orientering 5 eksemplarer af regeringens 10-punkts-plan til forbedring af fyrværkerisikkerheden i Danmark og oversigt over ressortfordelingen vedr. fyrværkerikontrol. Med venlig hilsen Bendt Bendtsen ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
Regeringens 10-punkts-plan til forbedring af fyrværkerisikkerheden i Danmark Fyrværkeriproduktion og –lagre væk fra tæt befolkede områder 1. Lyninspektion 2. Midlertidige fjernlagre 3. Udflytning og øget sikkerhed i boligområderne 4. Fjernelse af usikre fyrværkericontainere mv. i detailhandelen Bekæmpelse af det illegale marked 5. Styrket kontrol 6. Skærpede sanktioner Øget tryghed for borgerne 7. Forstærket information op til nytåret 2004/05 8. Forbedret mærkningsordning 9. Aftaler med branchen og detail 10. Øget rådgivning 16. november 2004 . 2/7 Baggrund Inden for de seneste 10 år har der været en række alvorlige ulykker, hvor fyrværkerivirksomheder er brændt og personer kommet til skade. Senest skete der den 3. november 2004 en voldsom ulykke på en fyrværkerivirksomhed i Seest ved Kolding. Ulykken var kendetegnet ved, at branden uventet udviklede sig til en voldsom eksplosion. Ulykken resulterede i tab af en brandmands liv og store materielle ødelæggelser med ca. 250 helt eller delvist ødelagte huse. Omfanget af ulykker i forbindelse med almindelige borgeres anvendelse af fyrværkeri har også været støt stigende de seneste år. Sidste nytårsaften omkom 3 personer som følge af omgang med fyrværkeri. I foråret kom der yderligere et dødsfald til. Der er derfor behov for en styrket indsats over en bred kam for at nedbringe omfanget af ulykker forbundet med fyrværkerivirksomhed. Selvom det endnu ikke er opklaret, hvad der forårsagede ulykken ved Kolding, har regeringen valgt hurtigt at fremlægge en 10-punkts-plan for at styrke indsatsen. Planen forventes suppleret af yderligere tiltag, når resultatet af opklaringsarbejdet foreligger. Regeringens 10 punkter har fokus på følgende: Fyrværkeriproduktion og –lagre skal væk fra tæt befolkede boligområder Bekæmpelse af det ”illegale marked” for fyrværkeri gennem øget kontrolindsats og hårdere straffe Øget tryghed for borgerne – bedre rådgivning og oplysning - 2 -
Flere af initiativerne vil her og nu kunne øge sikkerheden. Andre initiativer vil kunne forbedre fyrværkerisikkerheden på længere sigt. Regeringen har oprettet en pulje på 30 mio. kr. Puljen skal blandt andet anvendes til forebyggelse af og bedre sikring mod fyrværkeriulykker, udover det, der kan afholdes inden for den almindelige drift. Derudover har Regeringen, partierne bag satspuljen og Enhedslisten besluttet at give ofrene fra Seest 5 mio. kr. til krisehjælp og til initiativer på det frivillige sociale område. Fyrværkeriproduktion og –lagre skal væk fra tæt befolkede boligområder Regeringen finder det foruroligende, at der opbevares store mængder af fyrværkeri i boligområder og ønsker med nedenstående fire initiativer at 3/7 sikre, at ulykken fra Kolding ikke gentager sig. Danske borgere skal kunne føle sig trygge i deres hjem. 1. Lyninspektion af landets fyrværkervirksomheder i boligområder Beredskabsstyrelsen, Politiet og Sikkerhedsstyrelsen har i denne uge indledt en inspektionsrunde af fyrværkerivirksomheder med større lagre, der er beliggende i boligområder, for at gennemføre en kontrol af de sikkerhedsmæssige forhold. Beredskabsstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Forsvarskommandoen og Politiet afslutter runden hurtigst muligt og senest 1. december 2004. 2. Midlertidige fjernlagre til opbevaring af fyrværkeri hos forsvaret Forsvarsministeriet har stillet fjernlagre til rådighed til opbevaring af fyrværkeri, som vil kunne udgøre et sikkerhedsmæssigt problem i boligområder. Dette gælder både i forhold til fremstillings- og grossistleddet. Allerede nu er et stort antal containere blevet flyttet fra boligområder til fjernlagrene. Indsatsen koordineres af Forsvarskommandoen. Regeringen er i tæt dialog med branchen for at sikre, at udflytningen af de større lagre sker hurtigst muligt. 3. Plan for udflytning og øget sikkerhed i boligområderne Regeringen vil senest marts 2005 komme med en plan for, hvordan det kan sikres, at der ikke fremover kan placeres større fyrværkerivirksomheder i boligområder samt for, hvordan allerede beliggende fyrværkerivirksomheder/ lagre kan flyttes ud eller på anden vis gøres fuldt sikkerhedsmæssigt forsvarlige. Regeringen vil ligeledes udarbejde en plan for, hvordan reglerne for fremstilling, transport, salg, anvendelse (herunder evt. tidsmæssige begrænsninger for affyring), håndtering og opbevaring af fyrværkeri samt de bygningsmæssige krav kan strammes. Derfor har regeringen nedsat et kulegravningsudvalg bestående af Økonomi- og Erhvervsministeriet, Forsvarsministeriet, Miljøministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Justitsministeriet, KL, Amtsrådsforeningen, Frederiksberg og Københavns Kommuner. Økonomi- og Erhvervsministeriet varetager formandskabet i udvalget. 4/7 4. Fjernelse af usikre fyrværkericontainere mv. i detailhandelen - 3 -
Regeringen ønsker, at opbevaring af fyrværkeri ved butikker, der handler med fyrværkeri, bliver mere sikker i forhold til naboer og andre borgere. Regeringen vil ud fra et forsigtighedsprincip med øjeblikkelig virkning stramme reglerne for opbevaring af fyrværkeri i detailleddet, herunder reducere den tilladte opbevaringsmængde og øge kravene til placering, afstandsmål og afskærmning, jf. vedlagte bilag 1. Regeringen er allerede i dialog med detailleddets organisationer for at sikre en hurtig implementering af dette. Overtrædelse af de ændrede regler skal i videst muligt omfang medføre tilbagekaldelse af tilladelser, straf, beslaglæggelse og efterfølgende konfiskation. Regeringen vil derefter i lyset af erfaringerne i andre lande og resultatet af undersøgelserne vedrørende Kolding-ulykken udarbejde forslag til opbevaringsregler for fyrværkeri, der kan have virkning for nytår 2005/06. Bekæmpelse af det ”illegale marked” gennem øget kontrolindsats og hårdere straffe Regeringen ønsker at styrke bekæmpelsen af det ”illegale marked” og andre overtrædelser af fyrværkerilovgivningen. Behovet for en styrket indsats skyldes ikke mindst, at ulykken i Kolding har begrænset mængden af lovligt fyrværkeri på det danske marked. Regeringen vil med nedenstående to initiativer styrke kontrolindsatsen og straffe ulovligheder hårdere. 5. Styrket kontrolindsats til bekæmpelse af ”det illegale marked” Der vil blive gennemført en forstærket grænsekontrol for at begrænse mængden af ulovligt importeret fyrværkeri. Der vil desuden blive gennemført koordinerede kontroller hos danske fabrikanter, importører og grossister af produkter. Derudover vil der blive gennemført kontroller af fyrværkeriprodukter i detailleddet og øvrige steder, hvor ulovligt fyrværkeri kan tænkes solgt. Regeringen har nedsat en Taskforce i regi af Sikkerhedsstyrelsen til at koordinere og styrke indsatsen mellem de relevante myndigheder. Taskforcen består af Politiet, Told og Skat, Beredskabsstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen. Regeringen har desuden oprettet en telefon-hotline under Sikkerhedsstyrelsen, hvor alle borgere kan rette henvendelse, hvis de bliver opmærksomme på omløb af ulovligt fyrværkeri. 6. Skærpede sanktioner overfor ulovlig fyrværkerivirksomhed Regeringen ønsker skærpede sanktioner over for alle – såvel handlende som producenter - der overtræder fyrværkerilovgivningen. 5/7 Handlende og fyrværkere, der krænker fyrværkerilovgivningen, skal fratages deres autorisationer/tilladelser til fremstilling, salg, opbevaring og håndtering af fyrværkeri. Udover den større effektivitet i kontrolarbejdet ønsker regeringen, at det ”illegale marked” skal bekæmpes med hårdere straffe og øjeblikkelig beslaglæggelse. Regeringen ønsker med den samlede kontrolindsats og den skærpede sanktionsanvendelse overfor ulovlig fyrværkerivirksomhed og det ”illegale marked” at opnå en større præventiv virkning. Øget tryghed for borgerne – bedre rådgivning og oplysning - 4 -
Forbrugerne skal føle sig trygge ved de fyrværkeriprodukter, de køber, og den vejledning der gives i butikkerne. Regeringen ønsker at sikre dette med nedenstående fire initiativer. 7. Forstærket informationskampagner op til nytåret 2004/05 Fra december påbegyndes en landsdækkende "Fyrværkerikampagne" rettet mod skoleelever med det formål at minimere antallet af skader, som skyldes nytårsfyrværkeri. Kampagnen når ud på 2.720 skoler og dermed godt en halv million skoleelever. Materialet består af lærervejledninger til faglærere, plakater, tegneserier til 3. klasserne, konkurrencer, film m.m. "Fyrværkerikampagnen" koordineres af amterne og støttes af Sundhedsstyrelsen, Beredskabsstyrelsen, Øjenforeningen Værn om synet, helsefonden, landsforeningen for bedre hørelse. Derudover indledes der en kampagne af Sikkerhedsstyrelsen med fokus på anvendelsen af kraftigt fyrværkeri for at undgå en gentagelse af sidste års tragiske dødsfald. Målgruppen er de 20-45-årige. Endelig indledes en kampagne over for detailleddet for at styrke butikkernes viden om og indsigt i gældende regler på fyrværkeriområdet. Kampagnen iværksættes i samarbejde med TrygFonden, der har tilbudt at afsætte en halv mio. kr. til formålet. 8. Forbedret mærkningsordning Regeringen vil forbedre den eksisterende mærkningsordning for fyrværkeri, således at den almindelige forbruger får lettere ved at træffe det sikkerhedsmæssigt rigtige valg. Voksne skal hurtigt kunne skelne mellem fyrværkeri, der kun må anvendes af professionelle, og fyrværkeri der må anvendes af alle. Derudover skal den nye mærkning sikre, at der nemt kan skelnes mellem lovligt og ulovligt importeret fyrværkeri. Endelig 6/7 skal mærkningen afspejle, hvilke aldersgrupper der må anvende fyrværkeriet. Sikkerhedsstyrelsen ændrer reglerne for mærkning, således at den nye mærkningsordning har virkning for nytåret 2005/06. 9. Aftaler med fyrværkeribranchen og detailleddet Regeringen ønsker, at fyrværkeribranchen og detailleddet bliver ambassadører for sikkerhed i forbindelse med anvendelsen af fyrværkeri. Regeringen vil tage initiativ til, at der på brancheniveau laves aftaler, der sikrer endnu bedre vejledning og information om relevant sikkerhedsudstyr ved køb af fyrværkeri. 10. Øget rådgivning om lovligt fyrværkeri Der er oprettet en hjemmeside under Sikkerhedsstyrelsen (www.sik.dk) med en oversigt over godkendt fyrværkeri. Derudover er oprettet en hotline under Sikkerhedsstyrelsen, hvor såvel virksomheder som borgere kan søge rådgivning om fyrværkeriforhold både med hensyn til de sikkerhedsmæssige forhold omkring affyring af fyrværkeri, samt hvad der er lovligt henholdsvis ulovligt at sælge/købe. 7/7 Bilag 1 til punkt 4 i Regeringens 10-punktsplan til forbedring af fyrværkerisikkerheden i Danmark Skærpelser / ændringer i gældende forskrifter og regelsæt fsva opbevaring - 5 -
af fyrværkeri Opbevaring i bygning Den nuværende regel om, at der ud over 50 kg i forretningslokaler kan udstilles et eksemplar af hver type fyrværkeri, der forhandles, ophæves. D.v.s. maks. 50 kg i forretningslokaler. Ny bestemmelse om, at opbevaringsrum til fyrværkeri ikke må placeres i bygning, der også anvendes til beboelse eller, hvor mange mennesker samles. Ny bestemmelse om, at fyrværkerilagre i bygning skal have en afstand til andre bygninger, der anvendes til beboelse på 25 m. Opbevaring i containere Der må max være 1000 kg fyrværkeri i en container, som skal være en 20 fods container. Containeren skal være placeret på et afspærret område, hvortil ingen uvedkommende har adgang. Der skal være mindst 15 meter til egentligt brandfarligt oplag, Der skal være mindst 10 meter til naboskel, køretøjer, brandbar vegetation m.v. Der skal være mindst 25 meter til nærmeste beboelse, dog 40 meter for så vidt angår den ende af containeren, hvor dørene er placeret. Containeren skal orienteres således, at dørene peger væk fra bygningers åbninger (døre og vinduer). Afstanden mellem flere containere med fyrværkeri skal være mindst 10 meter. Containere skal orienteres parallelt i samme retning og ikke i forlængelse af hinanden. - 6 -
Fyrværkerikontrol Kontrollen med import Kontrollen med opbevaring af fyrværkeri Kontrollen med transport og omladning Kontrollen med køb, salg og anvendelse - Økonomi- og Erhvervsministeriet - Forsvarsministeriet - Justitsministeriet - Forsvarsministeriet - Justitsministeriet - Trafikministeriet - Økonomi- og Erhvervsministeriet - Økonomi- og Erhvervsministeriet Overordnet godkendelse til virksomheder der importerer eller fremstiller fyrværkeri udstedes af Beredskabsstyrelsen. Sikkerhedsstyrelsen som har bemyndigelsen til at tillade indførsel og fremstilling har bemyndiget Beredskabsstyrelsen til at foretage udstedelsen af den samlede tilladelse. Beredskabsstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer begge, at tilladelsen overholdes gennem kontrolbesøg på virksomheden. Alle må uden politiets tilladelse opbevare 5 kg. almindeligt nytårs fyrværkeri. Oplag, der udelukkende består af knallerter, bordbomber, trækbordbomber, stjernekastere og isfontæner kræver heller ikke tilladelse. Dog må butikker som udgangspunkt opbevare op til 150 kg. let fyrværkeri uden politiets tilladelse1 Opbevaringstilladelser til fyrværkeri herudover gives af politiet. Tilladelse til opbevaring i bygning af højst 2.000 kg almindeligt nytårsfyrværkeri (i lokaler med sprinkleranlæg - 7 -
dog højst 5.000 kg) gives af politiet på baggrund af Tekniske forskrifter for fyrværkeri.. Hvis der er tale om placering i det fri er grænsen højst 10.000 kg alminde- Transport af farligt gods på vej er reguleret af den Europæiske Konvention om International Transport af Farligt Gods på vej. Sikkerhedsbestemmelserne herom omfatter bl.a. uddannelse af chauffører, anvendelse af specielle transportdokumenter, emballering, klassificering og mærkning af det farlige gods. For så vidt angår fyrværkeri skal den enkelte fyrværkerartikel være godkendt til transport af en kompetent myndighed inden transporten. Det er Politiet, der kontrollerer, om reglerne overholdes gennem stikprøvekontroller. Med hensyn til transport af farligt Enhver, der overdrager, erhverver eller anvender fyrværkeri skal have polititilladelse hertil. Undtaget herfra er dog overdragelse, erhvervelse og anvendelse af almindeligt nytårsfyrværkeri samt typegodkendte nødsignaler. Festfyrværkere, der anvender professionelt fyrværkeri skal være godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. Festfyrværkere skal forud for hver eneste fyrværkerievent have tilladelse til arrangementet af politiet. Vilkårene for tilladelsen kontrolleres af politiet. Særligt store arrangementer – hvor der fyres luftbomber af med en diameter på over 200 millimeter eller hvis man ønsker at fravige sikkerhedskravene i de Tekniske forskrifter for fyrværkeri - skal publikumsafstande og afstande til brand- 1 De 150 kg. reduceres, såfremt der er brandfarlige væsker mv. i butikken. ligt nytårsfyrværkeri. Der kan gives tilladelse til opbevaring af mere end 10.000 kg almindeligt nytårsfyrværkeri i containere i det fri på samme lokalitet, - 8 -
såfremt den indbyrdes sikkerhedsafstande mellem containerne samt øvrige fastsatte sikkerhedsafstande i de Tekniske forskrifter for fyrværkeri kan overholdes. Yderligere tilladelser. Det vil sige tilladelser til: 1) opbevaring i bygning af mere end 2.000 kg almindeligt nytårsfyrværkeri/ 2) i lokaler med sprinkleranlæg af mere end 5.000 kg almindeligt nytårsfyrværkeri, 3) i det fri af mere end 10.000 kg almindeligt nytårsfyrværkeri. 4) al opbevaring af kategori III- og IV-fyrværkeri (professionelt fyrværkeri) 5) Al opbevaring hos virksomheder, der importerer eller fremstiller, herunder monterer, fyrværkeri, 6) al opbevaring af andet fyrværkeri (fx signalkanonslag) Meddeles af politiet efter indhentet udtalelse fra Beredskabsstyrelsen. gods til søs er for så vidt angår emballeret materiale – som fyrværkeri henhører under - krav til mærkning, emballering, adskillelse i forhold til andre farlige produkter og specielt for placeringen om bord. Søfartsstyrelsen gennemfører årligt ca. 600 havnestatskontroller af udenlandske skibe, der anløber dansk havn. Som en del af denne kontrol kontrolleres det, hvor dette er relevant, at skibet har certifikater til at transportere farligt gods, samt er i besiddelse af en lasteplan, der viser hvor det farlige gods er placeret om bord. Søfartsstyrelsen udfører desuden i samarbejde med Rigspolitiet lejlighedsvis kontrol med farligt gods, inden godset lastes om bord i skibe i dansk havn. Med hensyn til transport af farligt gods på jernbane er der som på vejsiden detaljerede regler for transportdokumenter, klassificering, - 9 -
emballering, og mærkning, ligesom der fastsættes krav til det materiel, hvori godset befordres. farlige bygninger, brandfarlige oplag og brændbar bevoksning godkendes af henholdsvis Sikkerhedsstyrelsen og Beredskabsstyrelsen. Overtrædes virksomhedsgodkendelsen fx gennem overtrædelse af oplagsbestemmelserne - meddeles dette til den relevante ressortmyndighed d.v.s. Sikkerhedsstyrelsen eller Beredskabsstyrelsen. Der er ikke nogen aldersbegrænsninger for almindelige forbrugere i lovgivningen fsva. anvendelsen af fyrværkeri. Forbrugere under 15 må kun købe de mindste typer nytårsfyrværkeri fyrværkeri (knaldhætter, knaldbånd, knaldperler og knallerter). Forbrugere mellem 15 og 18 må ud over ovennævnte købe stjernekastere, bordbomber, knaldpropper, trækbordbomber og isfontæner. Forbrugere over 18 må købe alt nytårsfyrværkeri, der er ikke er beregnet for professionelle. Kontrollen af lovgivningens overholdelse foretages af politiet. Kontrollen med om opbevaringstilladelsen overholdes foretages af politiet som udstedende myndighed. For virksomheder, der importerer eller fremstiller fyrværkeri, deltager Beredskabsstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen som ressortmyndigheder i kontrolaktiviteten. Tilsynet føres af Trafikstyrelsen. Med hensyn til transport af farligt gods i luften, er der som på de øvrige områder regler personale, pakning, ladning, omladning, transport og opbevaring. For så vidt angår luftfartsselskabernes håndtering af farligt gods, er ICAO-regelsættet udmøntet i JAR-OPS, som er udstedt af JAA - Joint Aviation Authority – Den fælles luftfartsmyndighed i Europa. Den nationale luftfartsmyndighed – Statens Luftfartsvæsen (SLV) – - 10 -
er kontrolmyndighed for overholdelse af ICAO’s regelsæt vedr. lufttransport af farligt gods i Danmark. - 11 -