Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato: 1. november 2004 Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2004-1670-0138 Dok.: LSJ20498 G R U N D N O T A T om forslag til Rådets fælles holdning vedrørende overførsel af bestemte oplysninger til Interpol (KOM(2004) 427 endelig). 1.    Baggrund Som    led    i    Schengen-samarbejdet    er    der    oprettet    et    fælles    informationssystem (Schengen-informationssystemet), der ved hjælp af elektronisk søgning giver de myndigheder, der er udpeget af Schengen-landene, adgang til indberetninger om personer og genstande til brug for grænsekontrollen og for anden politi- og toldkontrol i de enkelte lande samt for administrationen af udlændingelovgivningen.  Schengen-informationssystemet  består  af  en  national  del  i  hvert medlemsland (N.SIS) og en central teknisk støttefunktion (C.SIS), som er beliggende i Strasbourg. Bestemmelserne vedrørende Schengen-informationssystemet (SIS) findes i Schengen-konventionens afsnit IV (artikel 92-119). Det  følger  af  Schengen-konventionens  artikel  100,  stk.  1,  at  oplysninger  om  genstande,  der eftersøges  med  henblik  på  beslaglæggelse  eller  som  bevismidler  i  en  straffesag,  optages  i Schengen-informationssystemet.  Som  genstande  i  denne  bestemmelses  forstand  opfattes  bl.a. stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne blankodokumenter, jf. artikel 100, stk. 3, litra d), og stjålne,  ulovligt  handlede  eller  forsvundne  udstedte  identitetsdokumenter  (pas,  identitetskort, førerbeviser), jf. artikel 100, stk. 3, litra e). Den  internationale  kriminalpolitiorganisation  Interpol  forvalter  desuden en  database  over  stjålne rejsedokumenter – Stolen Travel Document database – med en automatisk søgefunktion. I  Det  Europæiske  Råds  erklæring  af  25.  marts  2004  om  bekæmpelse  af  terrorisme,  punkt  6, pålægges Rådet at arbejde videre med indførelsen inden udgangen af 2005 af et integreret system for  udveksling  af  oplysninger  om  stjålne  og  bortkomne  pas,  hvor  der  gives  adgang  til Schengen-informationssystemets og Interpols databaser. Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
nødvendigt at etablere et system til udveksling af oplysninger om stjålne og bortkomne pas med Interpols database. På  denne  baggrund  har  Kommissionen  den  8.  juni  2004  fremlagt  et  forslag  til  Rådets  fælles holdning vedrørende overførsel af bestemte oplysninger til Interpol (KOM(2004) 427 endelig). 2.    Indhold Forslaget til Rådets fælles holdning vedrørende overførsel af bestemte oplysninger til Interpol er fremsat under henvisning til Traktaten om Den Europæiske Union (TEU) artikel 34, stk. 2, litra a), hvoraf det fremgår, at Rådet træffer foranstaltninger og fremmer samarbejde under anvendelse af den passende form og fremgangsmåde, der er angivet i TEU afsnit VI med henblik på at bidrage til opfyldelse  af  Unionens  målsætninger.  Rådet  kan  herunder  med  enstemmighed  vedtage  fælles holdninger, hvori Unionens tilgang til et bestemt spørgsmål fastlægges. Forslagets artikel 1 indeholder definitioner af begreberne ”pasoplysninger”, ”Interpols database” og ”Relevant national database”. Af bestemmelsens stk. 1 fremgår det, at ”pasoplysninger” skal opfattes som oplysninger om stjålne, bortkomne eller ulovligt handlede udstedte pas og blankopas, der er formateret med henblik på integration i et bestemt informationssystem. Til Interpols database må ifølge forslaget kun overføres oplysninger om pasnummer, udstedelsesland og dokumenttype. I stk. 2 henvises til Interpols database om stjålne rejsedokumenter. Ifølge  stk. 3 skal ”relevant national database” opfattes som politiets eller de retlige myndigheders nationale  databaser,  som  indeholder  oplysninger  om  stjålne,  bortkomne  og  ulovligt  handlede udstedte pas og blankopas. Det fremgår af forslagets  artikel 2, at formålet med den fælles holdning er at forhindre og bekæmpe alvorlig og organiseret kriminalitet, herunder terrorisme, ved at sikre, at medlemsstaterne tager de nødvendige skridt til at forbedre dels samarbejdet mellem deres politimyndigheder med beføjelser på  det  strafferetlige  område,  dels  samarbejdet  mellem  disse  myndigheder  og  tilsvarende myndigheder i tredjelande gennem overførsel af pasoplysninger til Interpols database. Forslagets artikel 3 indeholder en række materielle forpligtelser for medlemsstaterne, der tilsammen skal medvirke til, at der skabes bedre adgang til oplysninger om stjålne, bortkomne og ulovligt handlede udstedte pas og blankopas via Interpol-databasen, og at Interpol-databasen udnyttes af medlemsstaternes politimyndigheder. Af stk.  1  fremgår  det,  at  medlemsstaternes  kompetente  politimyndigheder  skal  overføre  alle nuværende  og  fremtidige  pasoplysninger  (dvs.  oplysninger  om  pasnummer,  udstedelsesland  og dokumenttype,  jf.  forslagets  artikel  1,  stk.  1)  til  Interpols  database.  Dog  deler  de  kun pas-oplysningerne  med  Interpol-medlemslande,  der  har  forpligtet  sig  til  selv  at  overføre  mindst - 2 -
samme oplysninger, og som kan sikre et tilstrækkeligt niveau af databeskyttelse, ligesom der skal være  sikkerhed  for,  at  grundlæggende  friheder  og  rettigheder  i  forbindelse  med  automatisk behandling  af  personoplysninger  overholdes.  Det  er  angivet  i  bestemmelsen,  at  kravene  om gensidighed og beskyttelse i forbindelse med udveksling af oplysninger skal fastlægges i en aftale, der skal indgås med Interpol og de relevante Interpol-medlemslande. Af stk.  2  fremgår  det,  at  hver  medlemsstat  sammen  med  Interpol  og  under  overholdelse  af betingelserne i stk. 1 kan fastsætte vilkårene for dataoverførslen af eksisterende pasoplysninger i nationale databaser eller i SIS. Af stk.  3  fremgår  det,  at  medlemsstaterne  skal  sikre,  at  fremtidige  pasoplysninger  overføres  til Interpol-databasen straks efter indlæggelsen i den nationale database eller SIS. Stk. 4 pålægger medlemsstaterne at sikre, at deres politimyndigheder konsulterer Interpol-databasen, når det er hensigtsmæssigt for udførelsen af deres opgaver. Medlemsstaterne skal i den forbindelse senest i december 2004 sørge for etablering af den nødvendige infrastruktur for at kunne konsultere Interpol-databasen direkte. Stk. 5 regulerer overførslen af personoplysninger, der sker på gensidigt grundlag, og som skal ske med  sikkerhed  for  en  tilstrækkelig  beskyttelse  i  det  relevante  Interpol-medlemsland  og  under iagttagelse af grundlæggende rettigheder og friheder. Medlemsstaterne skal på den baggrund sikre, at overførslen og delingen af oplysninger finder sted på passende vilkår og under overholdelse af kravene til persondatabeskyttelse og beskyttelse af grundlæggende friheder og rettigheder. Stk. 6 pålægger medlemsstaterne at kontakte det indberettende Interpol-medlemsland i tilfælde af en positiv  identifikation  af  et  dokument  i  Interpol-databasen  med  henblik  på  at  verificere,  at oplysningerne er korrekte, før der træffes foranstaltninger mod pasindehaveren. Artikel  4  pålægger  Kommissionen  en  forpligtelse  til,  senest  tre  år  efter  den  fælles  holdnings ikrafttræden, at rapportere til Rådet om medlemsstaternes efterlevelse. På den baggrund kan Rådet træffe de nødvendige foranstaltninger. Ifølge  artikel 5 får den fælles holdning virkning på dagen for dens vedtagelse. Det følger af  artikel 6, at den fælles holdning offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende. Der henvises i øvrigt til forslaget og den ledsagende begrundelse. 3.    Dansk ret Folketinget har med henblik på Danmarks anvendelse af Schengen-konventionen vedtaget lov nr. 418  af  10.  juni  1997,  som  –  udover  at  bemyndige  regeringen  til  at  ratificere  den  danske tiltrædelsesaftale – indeholder bestemmelser, der angår gennemførelsen af konventionen i dansk ret, - 3 -
herunder bestemmelserne om Schengen-informationssystemet. Efter    lovens    §    2    gælder    bestemmelserne    i    Schengen-konventionens    afsnit    IV (Schengen-informationssystemet) her i landet. Ved bekendtgørelse nr. 1366 af 20. december 2000 er det i henhold til lovens § 4, stk. 2, fastsat, at lovens § 2 trådte i kraft 1. januar 2001. Det  følger  af  lovens  §  2,  stk.  2,  at  Rigspolitichefen  er  den  centrale  myndighed,  der  i overensstemmelse med Schengen-konventionens artikel 108 er udpeget til at være ansvarlig for SIS og for at indlægge oplysninger i systemet. Rigspolitichefen er endvidere ansvarlig for videregivelse af oplysninger til Interpols databaser. På nuværende tidspunkt videregiver Rigspolitichefen ikke pasoplysninger til Interpols database over stjålne rejsedokumenter. En sådan videregivelse vil dog kunne iværksættes inden for rammerne af reglerne om beskyttelse af persondata, jf. herved lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger (persondataloven) som ændret ved lov nr. 280 af 25. april 2001. I  persondatalovens  kapitel  4  er  der  fastsat  almindelige  bestemmelser  for  behandling,  herunder videregivelse,  af  personoplysninger. Disse  bestemmelser  suppleres  af  de  særlige  regler  i lovens kapitel 7 om overførsel af oplysninger til tredjelande (dvs. lande uden for EU). Efter disse regler er hovedreglen, at overførsel af personoplysninger kun kan ske til et tredjeland, hvis dette land sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2. Det fremgår dog af persondatalovens § 27, stk. 3, nr. 7, at der ud over de i § 27, stk. 1, nævnte tilfælde kan overføres oplysninger til et tredjeland (via en international organisation som Interpol), såfremt  overførsel  er  nødvendig  af  hensyn  til  forebyggelse,  efterforskning  og  forfølgning  af strafbare forhold samt straffuldbyrdelse og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre  i sager om strafferetlig forfølgning. 4.    Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget til fælles holdning ses ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet de forpligtelser til at videregive oplysninger til Interpol, som følger af forslaget, vurderes at kunne opfyldes inden for rammerne af gældende lovgivning. For så vidt angår spørgsmålet om statsfinansielle konsekvenser vurderes forslagets artikel 3, stk. 4 - afhængig af bestemmelsens rækkevidde – at kunne medføre visse udgifter for staten i forbindelse med etableringen af adgang til søgning i Interpol-databasen. 5.    Høring Forslaget vil blive sendt i høring hos Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre - 4 -
Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Datatilsynet, Rigspolitichefen, Det Kriminalpræventive Råd, Rigsadvokaten, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet, Politidirektøren i København, Foreningen af Politimestre i Danmark, Landsforeningen af beskikkede advokater, Politifuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, Landsklubben HK Politi, Advokatrådet, Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder samt Dansk Told- og Skatteforbund. - 5 -