Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-3000/21-0027 Dok.: DBI40013 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk G R U N D N O T A T vedrørende  forslag  til  Rådets  afgørelse  om  beskyttelse  af  euroen  mod  falskmøntneri  ved udpegelse af Europol til centralkontor for bekæmpelse af euro-falskmøntneri Resumé Forslaget til rådsafgørelse har til formål at styrke beskyttel   sen af euroen mod falskmøntneri ved udpegelse  af  Europol  som  centralkontor  for  bekæmpelse  af  euro-falskmøntneri  i  henhold til  en Genève -konvention  fra  1929  om  bekæmpelse  af  falskmøntneri  (som  er  ratificeret  af  Danmark). Forslaget  vurderes  ikke  at  rejse  spørgsmål  i  forhold  til  nærhedspricippet.  Fo rslaget  vurderes endvidere ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser, og det vurderes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning. Forslaget er fremsat af Tyskland, Spanien, Frankrig, Italien og Storbritannien. Der foreligger ikke i øvrigt oplysninger om de øvrige medlemsstaters holdninger,  som  gør  det  muligt  at  angive  disse.  Fra  dansk  side  er  man  på  det  for eliggende grundlag overordnet set positiv over for forslaget til rådsafgørelse . 1.  Indledning Siden vedtagelsen af forordning nr. 974/98 af 3. maj 1998 om indførelse af euroen er der på EU - plan vedtaget en række rammeafgørelser, råds afgørelser og resolutioner med henblik på at sikre, at der findes passende sanktioner, herunder strafferetlige sanktioner, til at modvirke efterligning og forfalskning af eurosedler og euromønter. Senest  har  Rådet   (retlige  og  indre  anliggender)  i  december  2001  vedtaget  en  afgørelse  om  be- skyttelse af euroen mod falskmøntneri (2001/887/RIA) samt en rammeafgørelse om ændring af en tidligere rammeafgørelse (af 29. maj 2000). Ved de nævnte instrumenter blev der fastsat be-
- stemmelser om dels undersøgelse af mønter og sedler, videresendelse af resultatet af disse under- søgelser samt underretningspligt i forhold til Europol, dels gentagelsesvirkning af straffedomme for falskmøntneri. I Haager -programmet til styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU, som blev vedtaget af  Det  Europæiske  Råd   den  4.-5.  november  2004  (pkt.  2.3.),  opfordres  medlemsstaterne  til  at udpege Europol som EU’s centralkontor for bekæmpelse af euro-falskmøntneri efter bestemmel- sen i Genè ve-konventionen af 1929. På denne baggrund har Tyskland, Spanien, Frankrig, Italien og Storbritannien fremlagt  et forslag til rådsafgørelse om beskyttelse a f euroen mod falskmøntneri ved udpegelse af Europol til cen- tralkontor for bekæmpelse af euro-falskmøntneri. Forslaget er modtaget i dansk version i Rådet den 30. november 2004. Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den Europæiske Union (TEU) artikel 30, stk. 1, litra c (om fremme af forbindelsesordninger mellem embedsmænd inden for anklagemyn- dighed og efterforskning med særligt kendskab til bekæmpelse af organiseret kriminalitet, i tæt samarbejde med Europol) og artikel 34 stk. 2, litra c (om vedtagelse af afgørelser, uden at de dog indebærer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmel- ser).   2.  Forslagets baggrund og indhold 2.1. Ved Genève -konventionen af 20. april 1929 til bekæmpelse af falskmøntneri er der fastsat en  række  bestemmelser  om  bl.a.,  hvilke  handlinger  i  forbindelse  med  falskmøntneri,  som  skal være  strafbare,  og  om  forbedret  samarbejde  omkring  udveksling  af  oplysninger  om  falskmønt- neri mellem de kontraherende parter. Konventionen er ratificeret af de femten ”gamle” EU-medlemsstater og af en række af de ”nye” EU-medlemsstater. For  så  vidt  angår  samarbejdet  omkring  udveksling  af  oplysninger  om  falskmøntneri,  følger  det bl.a.  af  konventionen  (artikel  12),  at  de  kontraherende  parter  skal  samle  efterforskningen  af falskmøntneri i et centralkontor, som skal stå i nær  forbindelse med politimyndighederne og de seddeludstedende institutioner i det pågældende land  samt de andres landes centralkontorer. Det følger videre af konventionen (artikel 13), at kommunikation vedrørende falskmøntneri skal foregå direkte mellem de  enkelte landes centralkontorer.
- Centralkontorerne  forpligtes  efter  konventionen  (artikel  14)  bl.a.  til  at  fremsende  nødvendige oplysninger om nye emissioner af penge samt tilbagekaldelse og forældelse af penge i deres eget land til de andre landes centralkontorer. Endvidere skal centralkontorerne underrette centralkon- torerne i udlandet om opdagelse af  falske penge,  ledsaget af en teknisk beskrivelse af forfalsk- ningen eller en fotografisk gengivelse heraf. Centralkontorerne vil desuden skulle informere om pågående efterforskninger, strafforfølgninger   mv. af falskmøntneri. Endelig kan det nævnes, at centralkontorerne som repræsentanter for de kontraherende parter fra tid til anden skal afholde konferencer om falskmøntneri (konventionens artikel 15). 2.2. Den fælles europæiske politienhed (Europol), som blev oprettet ved Europol-konventionen af 26. juli 1995, har til formål  at forbedre effektiviteten hos medlemsstaternes kompetente myn- digheder og disses samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af grænseoverskridende krimi- nalitet. Europols  kompetenceområde   omfatter  en  række  former  for  grov  international  kriminalitet,  her- under  bl.a.  falskmøntneri  og  andre  former  for  forfalskning  af  betalingsmidler,  herunder  euro- falskmøntneri. 2.3. Som nævnt ovenfor under pkt. 1 har Rådet (retlige og indre anliggender) bl.a. vedtaget  en rådsafgørelse (af 6. december 2001) om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri. Rådsafgørelsen fastsætter bl.a., a t medlemsstaterne skal sikre, at resultaterne af de undersøgelser, som de nationale analysecentre udfører efter rådsafgørelsen, meddeles Europol efter b estemmel- serne i Europol-konventionen. Af rådsafgørelsen følger endvidere, at medlemsstaterne skal sikr e, at de nationale centralkonto- rer,  som  er  omhandlet  i  Genève -konventionens  artikel  12,  i  overensstemmelse  med  Europol- konventionen  meddeler  Europol  centraliserede  oplysninger  om  efterforskning  af  falskmøntneri og strafbare handlinger, der vedrører falskmøntneri i forbindelse med euroen, herunder oplysnin- ger  fra  tredjelande.  Medlemsstaterne  og  Europol  samarbejder  efter  rådsafgørelsen  om  at  b e- stemme, hvilke oplysninger der skal meddeles. Oplysningerne skal mindst omfatte identifikation af de involverede personer, identifikation af de strafbare handlinger, de nærmere omstændighe- der ved afsløringen af de strafbare handlinger, beslaglæggelsen og forbindelser til andre sager. 2.4. Med henblik på at styrke samarbejdet omkring beskyttelse af euroen mod fals kmøntneri har en  række  medlemslande  (Tyskland,  Spanien,  Frankrig,  Italien  og  Storbritannien)  som  nævnt ovenfor  fremlagt  et  forslag  til  en  rådsafgørelse  om  udpegning  af  Europol  til  centralko ntor  for
- bekæmpelse af euro-falskmøntneri. Om baggrunden herfor er der bl.a. anført følgende i den be- grundelse, som ledsager forslaget: ”Siden midten af 2002 er der konstateret en betydelig stigning i mængden af falske euro i medlemsstaterne…… Euroens anvendelse som valuta både i og uden for e uro- zonen gør den særlig attraktiv for falskmøntnere. Det stigende antal tilfælde afspejler den trussel, falskmøntneri udgør mod den nye fælles valuta. De  medlemsstater,  som  er  kontraherende  parter  i  den  internationale  konvention  til bekæmpelse af falskmøntneri (Genève -konventionen af 1929), har hver især etableret et centralkontor i henhold til konventionens bestemmelser….. I henhold til artikel 2 i Europol-konventionen er Europol også ansvarlig for b ekæm- pelse  af  falskmøntneri  og  andre  former  for  forfalskning  af  betalingsmidler.  Der  er imidlertid en kommunikationsbrist, idet medlemsstaterne faktisk ikke forsyner Euro- pol med alle oplysninger om euro-falskmøntneri. Desuden er der endnu ikke udpeget kontaktpunkter i de tredjelande, hvor der er fundet falske euro-sedler. Hvis Europol udpeges som centralkontor i Den Europæiske Unions medlemsstater i henhold til artikel 12 i Genève -konventionen af 1929, vil det sikre, at Europol mod- tager alle oplysninger direkte fra medlemsstaterne og tredjelande (der også vil skulle fremsende oplysninger til Europol som centralkontor). Det vil forbedre Europols in- formationsanalyser. Det vil være en fordel for tredjelande at have ét ce ntralt kontakt- punkt, for udveksling af oplysninger om euro-falskmøntneri i stedet for de nuværen- de  18.  Tredjelandene  vil  også  ku nne  drage  nytte  af  analyserne,  idet  de  i  princippet også vil få tilsendt analyseresultaterne. De medlemsstater, som ikke allerede er kontraherende  part i Genève -konventionen, tiltræder  den.  Ved  tiltrædelsen  skal  de  i  henhold  til  artikel  1, stk.  2, i [forslaget]  til rådsafgørelse   også   udpege   Europol   som   centralkontor   for   bekæmpelse   af   euro  - falskmøntneri  i  overensstemmelse  med  første  afsnit  i  Genève -konventionens  artikel 12 og fremsætte den erklæring, der findes i bilaget til [forslaget til] Rådets afgøre l- se.”     I  overensstemmelse  hermed  indeholder  forslaget  i  artikel  1  en  bestemmelse,  som  fastsætter,  at for   de   medlemsstater,   herunder   Danmark,   som   allerede   er   kontraherende   part   i   Genève - konventionen, skal Europol – i henhold til en erklæring, som er medtaget som bilag til forslaget – fungere som centralkontor for bekæmpelse af euro-falskmøntneri. Samtidig fastslås det i bestemmelsen, at de nationale centralkontorer fortsat har kompetence med hensyn til falskmøntneri i forbindelse med alle øvrige valutaer samt opgaver, der henhører under centralkontoret og ikke er uddelegeret til Europol i henhold til erklæringen.
- For   så   vidt   angår   de   medlemsstater,   der   endnu   ikke   er   kontraherende   parter   i   G  enève - konventionen, fastsætter forslaget, at disse medlemsstater skal tiltræde Genève -konventionen og i den forbindelse udpege Europol til centralkontor for bekæmpelse af euro-falskmøntneri. For at sikre, at de kontraherende parter i Genève -konventionen gøres bekendt med udpegelsen af Europol som centralkontor for bekæmpelse af euro-falskmøntneri, skal regeringerne i medlems- staterne  i forbindelse med udstedelsen af den nævnte erklæring bemyndige Tysklands repræsen- tant til at videresende erklæringerne til FN’s generalsekretær. Den  erklæring,  som  medlemsstaterne  forpligtes  til  at  udstede,  vil  indebære,  at  Europol  –  inden for  rammerne  af  sin  virksomhed  efter  Europol-konventionen  –  i  egenskab  af  centralkontor  for euro-falskmøntneri i vidt omfang vil overtage de opgaver, som hidtil har været varetaget af med- lemsstaternes nationale centralkontorer. Der henvises i øvrigt nærmere til forslaget og den ledsagende begrundelse.    3.  Gældende dansk ret 3.1. Ved lov nr. 415 af 10. juni 1997 blev konventionen af 26. juli 1995 om oprettelse af en eu- ropæisk politienhed (Europol-konventionen) gennemført i dansk ret. Loven bestemmer, at Euro- pol-konventionen gælder her i landet, jf. lovens § 1, stk. 1. Af  bemærkningerne  til  loven  fremgår  det,  at  bestemmelsen  indebærer,  at  Rigspolitichefen  og forbindelsesofficererne får hjemmel til at vi deregive fortrolige oplysninger til brug for Europols edb-baserede databaser (informationssystemet, analysedatabaserne og indekssystemet) i overens- stemmelse med reglerne i konventionen, jf. herved navnlig konventionens artikel 4. Det fremgår endvidere, at Rigspolitichefen kan trække på Europols registre i overensstemme lse med konven- tionens regler, jf. herved konventionens artikel 9-12. Loven bestemmer endvidere, at Rigspolitichefen er den nationale enhed efter konventionens ar- tikel  4,  og  at  enhver  forvaltningsmyndighed  kan  videregive  oplysninger  til  Rigspolitichefen  til brug for udførelsen af opgaver efter konventionen, jf. lovens § 2. I  medfør  af  lovens  §  3  er  Registertilsynet  (nu  Datatilsynet)  den  nationale  kontrolinstans  efter konventionens artikel 23. I  henhold  til  lovens  §  6  har  justitsministeren  ved  bekendtgørelse  nr.  508  af  23.  juni  1999  om ikrafttræden af lov om  gennemførelse af Europol-konventionen bestemt,  at loven træder i kraft den 1. juli 1999.
- Det kan endelig nævnes, at der den 27. november 2003 er vedtaget en tillægsprotokol til Euro- pol-konventionen  (3.  tillægsprotokol),  hvorefter  Europol  –  uden  at  dette  berører  Genève -kon- ventionen og protokollen dertil – ligeledes skal fungere som EUs kontaktpunkt i forbindelse med tredjelande  og  organisationer  med  henblik  på  bekæmpelse  af  falske  eurosedler  og  eur omønter. Tillægsprotokollen, der i Danmark er gennemført ved lov nr. 1435 af 22. december 2004, er end- nu  ikke  ratificeret  af  alle  medlemsstaterne  og  er  således  ikke  trådt  i  kraft.    I  overensstemmelse hermed  følger  det  af  lovens  §  3,  at  justitsministeren  fastsætter  tidspunkt  for  ændringslovens ikrafttræden. 3.2.  Danmark  ratificerede  den  5.  februar  1931  Genè ve-konventionen  af  20.  april  1929  om  be- kæmpelse af falskmøntneri med tilhørende protokol af samme dato, jf. herved bekendtgørelse nr. 252 af 17. oktober 1931. Som tidligere nævnt skal der i henhold til artikel 12 i Genè ve-konventionen udpeges et centralt kontor,  hvor  oplysninger  vedrørende  falskmøntneri  samles.  I  Danmark  fungerer  Rigspolitiche- fen,Politiafdelingen  , Kriminalteknisk Afdeling, som centralt kontor. Efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold, herunder af sager om falskmøntneri, sker i de  enkelte  politikredse.  De  kriminaltekniske  undersøgelser  af  falske  penge  foretages  imidlertid centralt  af  Kriminalteknisk  Afdeling.  Falske  penge  opbevares  og  registreres  i  Kriminalteknisk Afdeling,  der  tillige  foretager  en  undersøgelse  af  fremstillingsmåde  og  anvendt  m ateriale,  lige- som der sammenholdes med tidligere sager. Kriminalteknisk Afdeling varetager endvidere kontakten til Danmarks Nationalbank, der løbende holdes orienteret om bl.a. tekniske forhold. Den kriminaltekniske erklæring, der udfærdiges i forbindelse med undersøgelsen af falske penge, sendes  til  den  relevante  politikreds  tillige  med  en  oversigt  over  eventuelt  gerningssted  og  tids- punkt for en tilsvarende  forfalskning her i landet. Der sker  endvidere underretning af relevante internationale organisationer. 4.  Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser, og det vurderes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning. 5.  Høring
- Forslaget til Rådets afgørelse om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri  er sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.: Advokatrådet,  Amnesty  International,  Dansk  Told -  og  Skatteforbund,  Datatilsynet,  Institut  for Menneskerettigheder,  Landsforeningen  af  beskikkede  advokater,  Politiforbundet  i  Danmark, Politifuldmægtigforeningen,  Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Danmarks  Nationalbank, Rigsadvokaten,  Rigspolitiet,  Politidirektøren  i  København,  Statsadvokaten  for  Særlig  Økono- misk Kriminalitet. Høringsfristen er fastsat til fredag den 25. februar 2005. 6.  Nærhedsprincippet Forslaget til rådsafg ørelse, der som nævnt er fremsat af en række medlemsstater (Tyskland, Spa- nien, Frankrig, Italien og Storbritannien), indeholder ikke nogen nærmere redegørelse for forhol- det til nærhedsprincippet. Som nævnt ovenfor har forslaget til formål at styrke bekæmp elsen af euro-falskmøntneri ved at udpege  Europol  som  centralkontor  på  området  i  henhold  til  Genève   -konventionen.  Forslaget vurderes på denne baggrund ikke at rejse spørgsmål i forhold til nærhedspr  icippet. 7.  Andre medlemslandes kendte holdninger Som nævnt ovenfor er forslaget til rådsafgørelse fremsat af  Tyskland, Spanien, Frankrig, Italien og Storbritannien. Der  foreligger  ikke  i  øvrigt  oplysninger  om  de  øvrige  medlemsstaters  holdninger,  som  gør  det muligt at angive disse. 8.  Foreløbig generel dansk holdning Fra dansk side er man på det foreliggende grundlag overordnet set positiv over for  det fremlagte forslag til rådsafgørelse  om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri ved udpegelse af Europol som centralkontor for bekæmpelse af euro-falskmøntneri. Som nævnt er forslaget en opfølgning på Haager -programmet til styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU, som blev vedtaget af det Europæiske Råd den 4. -5. november 2004, jf. oven- for under pkt. 1.