Retsudvalget 2004-05 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 298
Offentligt
2579962_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Retsudvalget
REU alm. del - Bilag 298
Europaudvalget 2613 — R1A —
Svar på spm. 1
Offentlig
Retsudvalget 2004-05 (1. samling)
REU Alm.del - Bilag 298
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
fi
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Tel. +45 33 92 00 00
Fax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
Telex 31292 ETR DK
Telegr. adr. Etrangeres
Girokonto 300-1806
Bilag
1
Journalnummer
400.C2-0
Kontor
EUK
17.
januar
2005
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 28. oktober
2004
vedlægges Justitsministeriets og Integrationsministeriets besvarelse af
spørgsmål' 1 (2613 - RIA - Spørgsmål 1).
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0002.png
NI.
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K.
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
+ bilag
17wOlvel5
Det Internationale Kontor
2005-155-0014
LVR40010
Kære udenrigsminister
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes vedlagt Justitsministeriets
og Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrations besvarelse af spørgsmål 1 — 2613 —
RIA af 28. oktober 2004 fra Folketingets Europaudvalg.
Med venlig hilsen
Lone Espersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
-
Telefon 33 92 33 40
Telefax 33 93 35 10
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0003.png
Justitsministeriet
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration
Sagspr.:
Dok.:
2005-155-0014
1108-FE 2631
LVR40008
Besvarelse af spørgsmål 1 — 2613 — PIA stillet af Folketingets Europa-
udvalg til justitsministeren og ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration samt ministeren for udviklingsbistand den 28. oktober 2004.
Spørgsmål:
"Justitsministeren og integrations- og udviklingsministeren bedes — som op-
følgning på Europaudvalgsmødet fredag den 22. oktober 2004 — udarbejde
en oversigt over Haager-programmets relationer til Danmarks forbehold ved-
rørende retlige og indre anliggender"
Svar:
Det Europæiske Råd (DER) godkendte på sit møde den 4.- 5. november 2004
et nyt flerårigt arbejdsprogram på området for retlige og indre anliggender
"Haager-progammet til styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i Den
Europæiske Union".
Arbejdsprogrammet gælder for de næste fem år, og det vil således være gæl-
dende, når forfatningstraktaten forventes at træde i kraft den 1. november
2006. Forfatningstraktaten har derfor på en række punkter været ledetråd for
ambitionsniveauet i programmet, hvor det dog samtidig præciseres, at de ek-
sisterende traktater udgør retsgrundlaget for nye beslutninger, indtil forfat-
ningstraktaten træder i kraft.
Da der er tale om et arbejdsprogram, der fastlægger politiske prioriteter på
området, deltog Danmark fuldt ud i godkendelsen af arbejdsprogrammet.
Såfremt der efterfølgende som led i gennemførelsen af det nye program måtte
blive fremsat konkrete forslag til retsakter med hjemmel i afsnit N i EF-
traktaten, vil de være omfattet af protokollen om Danmarks stilling. Afsnit N
vedrører samarbejdet om asyl, indvandring, udsendelse, grænsekontrol, dele
af visumområdet og civilretten.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-
traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0004.png
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til
udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-
traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i protokollen om Danmarks
stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne
afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil
afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige
medlemsstater. Hvis Danmark beslutter ikke at gennemføre en sådan afgørel-
se, overvejer Schengen-landene, hvilke passende foranstaltninger der skal
træffes.
Efter forfatningstraktatens ikrafttræden vil Danmark ikke deltage i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til forfatningstraktatens
del III, afsnit III, kapitel IV (om et område med frihed, sikkerhed og retfær-
dighed), jf. artikel 1 i forfatningstraktatens protokol om Danmarks stilling.
Hele området for retlige og indre anliggender, herunder også som noget nyt
det politimæssige og strafferetlige samarbejde, vil således blive omfattet af
forbeholdet.
Det særlige system for Danmarks deltagelse på mellemstatsligt grundlag i
Schengen-samarbejdet, der som nævnt ovenfor følger af artikel 5 i den nu-
gældende protokol om Danmarks stilling, vil imidlertid med forfatningstrak-
tatens ikrafttræden være indeholdt i artikel 4 i forfatningstraktatens protokol
om Danmarks stilling. Med udvidelsen af anvendelsesområdet for forbehol-
det til som nævnt at omfatte hele området for retlige og indre anliggender, vil
anvendelsesområdet for den særlige bestemmelse om Schengen-samarbejdet
blive udvidet tilsvarende, således at alle foranstaltninger, der er en videreud-
vikling af Schengen-samarbejdet, vil blive omfattet af den ovenfor beskrevne
procedure, hvorefter Danmark inden 6 måneder kan træffe afgørelse om,
hvorvidt Danmark vil gennemføre en sådan foranstaltning.
I bilag 1 vedlægges en oversigt over de væsentligste initiativer, som ifølge
Haager-programmet skal iværksættes på området for retlige og indre anlig-
gender i de kommende år. Initiativerne til styrkelse af friheder hører under
Integrationsministeriets område, mens initiativerne til styrkelse af sikkerhed
og retfærdighed primært hører under Justitsministeriets område. Ud for hvert
initiativ er så vidt muligt angivet traktatgrundlaget for initiativet — før og ef-
ter forfatningstraktatens forudsete ikrafttræden den 1. november 2006 — og
om initiativet er eller med forfatningstraktaten vil blive omfattet af Danmarks
forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
Da der i arbejdsprogrammet primært er tale om fremtidige initiativer, hvis
nærmere indhold endnu er ukendt, er vurderingen af retsgrundlaget og det
danske retlige forbeholds betydning i forhold til de enkelte initiativer behæf-
tet med usikkerhed. Den endelige vurdering af disse spørgsmål vil således
først kunne foretages, når de konkrete initiativer foreligger.
-2-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0005.png
Bilag 1
Foranstaltninger markeret med * udgør en videreudvikling af Sch
engen-reglerne.
Oversigt over Haager-programmets relationer til Danmarks forb
ehold ved
rørende retlige og indre anliggender.
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
,.
EF-traktatens afsnit
III.
Der er alene tale om
en meddelelse.
Nej.
Nej. Oplæg fra Kommis-
sionen med henblik på
politisk drøftelse i Rådet.
EF-traktatens afsnit
N.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
I. STYRKELSE AF FRIHEDER
Generelt .
Fors lag fra Kommissionen i 2008 om
EU-borgeres frie bevægelighed.
Meddelelse fra Kommissionen om at
udvide mandatet for Centeret for racis-
me og fremmedhad til at omfatte men-
neske-rettigheder.
Rådets beslutning om overgang til kvali-
ficeret flertal og fælles beslutnings-tagen
på flere dele af afsnit IV (asyl, udsen-
delse og grænsekontrol).
Styrkelse af indsamling og udveksling af
oplysninger vedr. enhver relevant ud-
vikling i migrationen.
'
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
EF-traktatens afsnit
IV.
Uafklaret. Som udgangs-
punkt alene tale om in-
formationsudveksling,
men vil bero på det kon-
krete initiativ.
Traktatens del III,
Nej.
afsnit III, kapitel I
Der er alene tale om Nej. Oplæg fra Kommis-
en meddelelse.
sionen med henblik på
politisk drøftelse i Rå-
det.
Traktatens del III,
Hele asyl- og indvand-
afsnit III, kapitel IV. ringsområdet overgår til
kvalificeret flertal og
fælles beslutningstager.
Traktatens del III,
Uafklaret. Som udgangs-
afsnit III, kapitel IV. punkt alene tale om in-
formationsudveksling,
men vil bero på det kon-
krete initiativ.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0006.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Asyl
Rådets vedtagelse af asylprocedure-
direktivet.
Evaluering af allerede vedtagne retsak-
ter om asyl.
Forslag til harmoniserende retsakter på
asylområdet vedtages senest 2010.
Kommissionen skal udarbejde en analy-
se af juridiske og praktiske forhold
vedr. fælles asylsagsbehandling i EU.
Kommissionen skal udarbejde en sær-
skilt analyse af mulighederne for en
fælles asylsagsbehandling uden for EU.
I 2005 skal der etableres en passende
struktur med henblik på praktisk samar-
bejde mellem medlemslandene.
Etablering af et EU støttekontor efter
2010 til styrkelse af alle former for
samarbejde mellem medlemslande på
asylområdet.
Etablering af en ny Flygtningefond i
perioden 2005-2010.
EF-traktatens afsnit
IV.
Der er alene tale om
en evaluering.
EF-traktatens afsnit
IV.
Der er alene tale om
en analyse.
Der er alene tale om
en analyse.
Uafldaret. Afhænger
af det konkrete initia-
tiv.
Uafklaret. Afhænger
af det konkrete initia-
tiv.
EF-traktatens afsnit
IV.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
Nej. Der er alene tale om
en evaluering.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakter.
Nej. Der er alene tale om
en analyse, der skal drøf-
tes i Rådet.
Nej. Der er alene tale om
en analyse, der skal drøf-
tes i Rådet.
Uafklaret. Afhænger af
det konkrete initiativ.
Uafklaret. Afhænger af.
det konkrete initiativ.
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Traktatens del III,
Ja. Vedtagelse af retligt
afsnit III, kapitel IV bindende retsakt.
Der er alene tale om Nej. Der er alene tale
en evaluering.
om en evaluering.
Traktatens del III,
Ja. Vedtagelse af retligt
afsnit III, kapitel IV bindende retsakter.
Der er alene tale om Nej. Der er alene tale
en analyse.
om en analyse, .der skal
drøftes i Rådet.
Der er alene tale om Nej. Der er ak- .t 1:kie
en analyse.
om en analyse, der skal
drøftes i Rådet.
Uafklaret. Afhænger Uafklaret. Afhænger af
af det konkrete initi- det konkrete initiativ.
ativ.
Uafklaret. Afhmiger Uafklaret. Afhænger af
af det konkrete initi- det konkrete initiativ.
ativ.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
Traktatens del III,
Ja. Vedtagelse af retligt
afsnit III, kapitel IV. bindende retsakt.
-2-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0007.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Kommissionen skal afsætte eksisterende
midler til asylsagsbehandling og modta-
gelse af særlige kategorier af tredje-
landsstatsborgere og fremsætte forslag
om målgrupper.
Indvandring/integration
Udarbejdelse af en politikplan om lovlig
indvandring, herunder procedurer for
indrejse ved akutte behov på arbejds-
markedet.
Vedtagelse af fælles grundlæggende
principper for integration.
EF-traktatens afsnit
IV.
Der forventes alene
vedtagelse af politisk
plan.
EF-traktatens afsnit
IV.
EF-traktatens afsnit
IV.
Fremme udveksling af erfaringer og
information om integration.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Ja. Forventes at ske på
baggrund af en retligt
bindende retsakt.
Retsgrundlag efter Omfattet af forbehol-
forfatnings-
det vedrørende retlige
traktaten
og indre anliggender
Traktatens del III,
Ja. Forventes at ske på
afsnit III, kapitel IV. baggrund af en retligt
bindende retsakt.
Nej. Der forventes alene
vedtagelse af politisk
plan.
Nej. Vedtagelse af
rådskonklusioner, der
ikke er retligt bindende.
Uafklaret. Som udgangs-
punkt alene tale om in-
formationsudveksling,
men vil bero på det kon-
krete initiativ.
Der forventes alene Nej. Der forventes alene
vedtagelse af politisk vedtagelse af politisk
plan.
plan.
Samarbejde med tredjelande
Kommission skal i foråret 2005 integre-
re migration i alle relevante lande- og
regionale strategipapirer.
Traktatens del III,
Nej. Vedtagelse af
afsnit III, kapitel IV. rådskonklusioner, der
ikke er retligt bindende.
Traktatens del III,
Uafklaret. Som udgangs-
afsnit III, kapitel IV punkt alene tale om in-
formationsudveksling,
men vil bero på det kon-
krete initiativ.
Der er alene tale om
strategipapirer.
Nej. Der er alene tale om
strategipapirer.
Der er alene tale om
strategipapirer.
Nej. Der er alene tale
om strategipapirer.
I,
-3-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0008.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Hjemlande og - regioner vil blive støttet EF-traktatens afsnit
i deres indsats for at øge kapaciteten
XX.
med hensyn til beskyttelse af flygtninge,
migration, ulovlig indvandring og græn-
sekontrol.
Kommissionens meddelelse om bedre
Der er alene tale om
adgang til holdbare løsninger bydes vel- en meddelelse.
kommen.
Kommissionen opfordres til at udarbejde EF-traktatens afsnit
regionale EU-beskyttelsesprogrammer,
XX.
herunder iværksættelse af pilotprojekter,
Kommissionen opfordres til i foråret
2005 at fremlægge forslag til politikker,
der sammenkæder migration, udvikling
og humanitær bistand i partnerskab og
dialog med hjemlande og regioner.
Intensivering af samarbejde og kapaci-
tetsopbygning i transitlande ved EU's
sydlige og østlige grænser.
Uafklaret.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Nej. Retsgrundlaget for-
ventes ikke i afsnit IV.
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Traktatens del III,
afsnit III, kapitel IV
samt del III, afsnit
V.
Nej. Oplæg fra Kommis-
sionen med henblik på
politisk drøftelse i Rådet.
Nej. Retsgrundlaget for-
ventes ikke i afsnit IV.
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Uafklaret. Samarbejde
med tredjelande om
flygtninge overføres til
kapitel N.
Der er alene tale om
en meddelelse.
Uafklaret. Der forventes
ikke retligt bindende for-
slag, men vil afhænge af
det konkrete initiativ.
EF-traktatens afsnit
XX og XXI.
Nej. Retsgrundlaget for-
ventes ikke i afsnit IV.
Traktatens del III,
afsnit III, kapitel IV
samt del III, afsnit
V.
Uafklaret.
Nej. Oplæg fra Kommis-
sionen med henblik på
politisk drøftelse i Rå-
det.
Uafklaret. Samarbejde
med tredjelande om
flygtninge overføres til
kapitel N.
Uafklaret. Der forventes
ikke retligt bindende
forslag, men vil afhænge
af det konkrete initiativ.
Traktatens del III,
afsnit III, kapitel IV
samt del III, afsnit
V.
Uafklaret.
Sale ,„ iiejde
med tredjelande om
flygtninge overføres til
kapitel IV.
-4-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0009.png
Initiativ
For forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
Omfattet af forbeholdet Retsgrundlag efter
grundlag
vedrørende retlige og
forfatnings-
indre anliggender
traktaten
Støtte
til kapacitetsopbygning i transit-
EF-traktatens XX.
Nej. Retsgrundlaget for-
Traktatens del III,
lande, der
udviser vilje til at opfylde
ventes ikke i afsnit IV.
afsnit III, kapitel IV
for-pligtelser i henhold til Geneve-
samt del III, afsnit
konven-tionen.
V.
Forslag
til forordning om oprettelse af
EF-traktatens afsnit
Nej. Retsgrundlag er ikke Traktatens del III,
et euro
pæisk naboskabs- og partner-
XX og XXI.
i afsnit N.
afsnit V.
skabs-instrument og evaluering heraf
inden udgangen af 2005.
_
TilbagetageLse og udsendelse'
Udformning af en effektiv udsendelses- Uafklaret.
Uafklaret. Vil afhænge af Uafklaret.
og repatrieringspolitik.
det konkrete initiativ.
Minimu
msstandarder for tilbagesendel- EF-traktatens afsnit
Ja. Forventes at ske på
Traktatens del III,
sesprocedure
r, herunder til støtte for en IV.
baggrund af retligt bin-
afsnit III, kapitel IV.
effektiv national tilbagesendelsesindsats.
dende retsakt.
Tættere
samarbejde og gensidig teknisk Uafklaret.
Uafklaret. Som udgangs- Uafklaret.
bist
and.
punkt alene tale om sam-
arbejde, men vil bero på
det konkrete initiativ.
Iværksættels
e af den forberedende fase
Der er alene tale om Nej. Den forberedende
Der er alene tale om
af en
europæisk tilbagesendelsesfond.
en forberedende fase. fase sker ikke på grundlag en forbered
ende
af en retligt bindende
fase.
retsakt.
Oprettel
se af en permanent europæisk
Ja. Vedtagelse af retligt
Traktatens del III,
tilbagesendelsesfond i 2007.
bindende retsakt.
afsnit III, kapitel IV.
EF-traktatens afsnit
IV.
-s-
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Uafklaret. Samarbejde
med tredjelande om
flygtninge overføres til
kapitel N.
Nej. Retsgrundlag er
ikke i kapitel IV.
Uafklaret. Vil afhænge
af det konkrete initiativ.
Ja. Forventes at ske på
baggrund af retligt bin-
dende retsakt.
Uafklaret. Som udgangs-
punkt alene tale om sam-
arbejde, men vil bero på
det konkrete initiativ.
Nej. Den forberedende
fase sker ikke på grund-
lag af en retligt bindende
retsakt.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0010.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Udarbejdelse af fælles integrerede lan-
de- og regionsspecifikke tilbagesendel-
ses-programmer.
Der er alene tale om
programmer.
Rettidig indgåelse af Fællesskabets til-
EF-traktatens afsnit
bagetagelsesaftaler
IV.
Udnævnelse af en særlig repræsentant
Uafklaret.
for en fælles tilbagetagelsespolitik.
_
Grænsekontrol
.,
.
.
Afskaffelse af kontrollen ved de nye
Protokol nr. 2 om
indre grænser, bl.a. forudsat at alle krav integration af Schen-
vedrørende anvendelse af Schengen-
gen-reglerne i EU
reglerne er opfyldt. *
knyttet til EU- og
EF-traktaten.
Der er alene tale om
en evaluering.
EF-traktatens afsnit
IV.
Der er alene tale om
en evaluering.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Nej. Programmerne for-
ventes ikke vedtaget som
retligt bindende retsakter.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende aftaler.
Uafklaret. Vil afhænge af
det konkrete initiativ.
-
Nej. Det forventes som
tidligere at ske ved en
beslutning, der ikke er
omfattet af forbeholdet.
Nej. Der er alene tale om
en evaluering.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
Nej. Der er alene tale om
en evaluering.
Protokol nr. 17 om
Schengen-reglerne
som integreret i EU
knyttet til traktaten.
Retsgrundlag efter Omfattet af forbehol-
forfatnings-
det vedrørende retlige
traktaten
og indre anliggender
Der er alene tale om Nej. Programmerne for-
programmer.
ventes ikke vedtaget som
retligt bindende retsak-
ter.
Traktatens del III,
Ja. Vedtagelse af retligt
afsnit III, kapitel IV. bindende aftaler.
Traktatens del III,
Uafklaret. Vil afhænge
afsnit III, kapitel IV. af det konkrete initiativ.
.
' :
Nej. Det forventes som
tidligere at ske ved en
beslutning, der ikke er
omfattet af forbeholdet.
Evaluering af gennemførelsen af Schen-
gen-reglerne i de nye EU-lande indledes
første halvår 2006.*
Oprettelse af grænseagenturet den 1.
maj 2005.*
Evaluering af grænseagenturet inden ud-
gangen af 2007 og vurdering af, hvor-
vidt agenturets opgave skal udbygges.*
Der er alene tale om
en evaluering.
Nej. Der er alene tale
om en evaluering.
Traktatens del III,
afsnit III, kapitel IV.
Der er alene tale om
en evaluering.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
Nej. Der er alene tale
om en evaluering.
-6-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0011.png
Initiativ
For forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
I forbindelse med evalueringen stilling-
ta-gen til, hvorvidt det er muligt at etab-
lere et europæisk system for grænsevag-
ter. *
Uafklaret.
Forslag fra Kommissionen i 2005 om
kompetencer for og finansiering af te-
ams af nationale eksperter, der skal yde
teknisk og operationel assistance på
grænseområdet.*
Etablering af en EF-grænseforvaltnings-
fond *
Forslag fra Kommissionen om at sup-
plere den nuværende Schengen-
evaluerings-mekanisme med en tilsyns-
mekanisme, der bl. a. omfatter uanmeld-
te inspektioner. *
Forbedring af fælles analyser af migra-
tionsruter og praksis i forbindelse med
menneskesmugling, menneskehandel og
kriminelle net, der opererer på dette
område.
Etablering af netværk af indvandrings-
forbindelsesofficerer i relevante tredje-
lande.*
EF-traktatens afsnit
IV.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Nej. Der forventes alene
at blive tale om en politisk
drøftelse, men vil afhæn-
ge af det konkrete initia-
tiv.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Uafklaret.
Traktatens del III,
afsnit III, kapitel IV.
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Nej. Der forventes alene
at blive tale om en poli-
tisk drøftelse, men vil
afhænge af det konkrete
inititaiv.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
EF-traktatens afsnit
IV.
EU-traktatens afsnit
VI og EF-traktatens
afsnit IV.
Ja. Vedtagelse af retligt
Traktatens del III,
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
afsnit III, kapitel IV. bindende retsakt.
Ja. Der forventes vedtaget Traktatens del III,
Ja. Der forventes vedta-
retligt bindende retsakt.
afsnit III, kapitel IV. get retligt bindende rets-
akt.
Der er alene tale om
fælles analyser.
Nej. Der er alene tale om
fælles analyser.
Der er alene tale om
fælles analyser.
Nej. Der er alene tale
om fælles analyser.
EF-traktatens afsnit
IV.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
A- ale!,
.,
Traktatens del III,
Ja. Vedtagelse af retligt
afsnit III, kapitel IV. bindende retsakt.
- 7-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0012.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Udarbejdelse af fælles plan for standar-
der, bedste praksis og mekanismer til
forebyggelse og bekæmpelse af menne-
skehandel.
Biometri og informationssysteiner
Indførelse af sammenhængende sikker-
hedsforanstaltninger, der på en effektiv
måde kæder visumansøgnings-
procedurer sammen med procedurer for
ind- og udrejse ved de ydre grænser.*
Etablering af en sammenhængende til-
gang og harmoniserede løsninger i EU
med hensyn til biometriske kendetegn
og oplysninger.*
Meddelelse fra Kommissionen om effek-
tiviteten og sammenhæng mellem rele-
vante EU informationssystemer (SIS-II,
VIS og Eurodac).*
Fortsættelse af arbejdet med at indarbej-
de biometriske kendetegn i rejsedoku-
menter, visa, opholdstilladelse, EU-
borgeres pas og informationssystemer. *
Forberedelse af minimumsstandarder for
nationale id-kort.
Der forventes alene
vedtagelse af politisk
plan.
EF-traktatens afsnit
IV.
Uafklaret.
Der er alene tale om
en meddelelse.
EF-traktatens afsnit
N.
Uafklaret.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Nej. Der forventes alene
vedtagelse af politisk
plan.
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Der forventes alene
vedtagelse af politisk
plan.
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Nej. Der forventes alene .
vedtagelse af politisk
plan.
,
,
r
Ja. Der forventes vedtaget Traktatens del IH,
Ja. Der forventes vedta-
retligt bindende retsakt.
afsnit IH, kapitel IV. get retligt bindende rets-
akt.
Uafklaret. Vil afhænge af
det konkrete initiativ.
Uafklaret.
Uafklaret. Vil afhænge
af det konkrete initiativ.
Nej. Oplæg fra Kommis-
sionen med henblik på
politisk drøftelse i Rådet.
Ja, bortset fra indarbej-
delse af biometriske ken-
detegn på visastickere.
Uafklaret.
Der er alene tale om
en meddelelse.
Traktatens del III,
afsnit III, kapitel IV
samt afsnit II for
pas.
Traktatens del III,
afsnit II.
Nej. Oplæg fra Kommis-
sionen med henblik på
politisk drøftelse i Rå-
det.
Ja, bortset fra indarbej-
delse af biometriske ken-
detegn på visastickere og
i pas.
Nej.
-8-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0013.png
Initiativ
For forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Visumpolitik
Oprettelse af fælles visumkontorer på
lang sigt.*
,
EF-traktatens afsnit
IV.
EF-traktatens afsnit
IV.
Forslag fra Kommissionen om ændrin-
ger til styrkelse af visumpolitikkerne.*
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender'
Forslag fra Kommissionen i 2005 om
EF-traktatens afsnit
etablering af fælles visumansøgnings-
IV.
centre. *
Forslag fra Kommissionen om revision
EF-traktatens afsnit
af de fælles konsulære instrukser senest IV.
i 2006.*
Forslag fra Kommissionen om gennem- EF-traktatens afsnit
førelse af Visuminformationssystemet
N.
(VIS).*
Kommissionen skal fortsætte bestræbel- Der er alene tale om
ser med at sikre princippet om gensidig- en politisk indsats.
hed på visumområdet.*
Undersøgelse af om det, som et led i
Der er alene tale om
EF's tilbagetagelsespolitik, ville være
en undersøgelse.
hensigtsmæssigt i konkrete tilfælde at
lette udstedelse af korttidsvisa til tredje-
landsstatsborgere, herunder når det er
muligt og som led i partnerskab. *
Ja. Der forventes vedtaget Traktatens del III,
Ja. Der forventes vedta-
retligt bindende retsakt.
afsnit III, kapitel IV. get retligt bindende rets-
akt.
Ja. Der forventes vedtaget Traktatens del III,
Ja. Der forventes vedta-
retligt bindende retsakt.
afsnit III, kapitel IV. get retligt bindende rets-
akt.
Ja. Der forventes vedtaget Traktatens del III,
Ja. Der forventes vedta-
retligt bindende retsakt.
afsnit III, kapitel IV. get retligt bindende rets-
akt.
Traktatens del III,
Ja. Vedtagelse af retligt
afsnit III, kapitel IV. bindende retsakt.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
Ja. Vedtagelse af retligt
bindende retsakt.
Nej. Politisk indsats fra
Kommissionens side.
Nej. Der er alene tale om
en undersøgelse, der for-
ventes drøftet i Rådet.
Traktatens del III,
Ja. Vedtagelse af retligt
afsnit III, kapitel IV. bindende retsakt.
Der er alene tale om
en politisk indsats.
Nej. Politisk indsats fra
Kommissionens side.
Der er alene tale om
en undersøgelse.
Nej. Der er alene tale
om en undersøgelse, der
forventes drøftet i Rå-
det.
-9-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0014.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
II. STYRKELSE AF
SIKKERHEDEN
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Forbedretinformationsuavda
Forslag fra Kommissionen - inden ud-
gangen af 2005 - til gennemførelse af
princippet om tilgængelighed vedr.
grænseoverskridende udveksling af op-
lysninger om retshåndhævelse.
(Forslaget vil formentlig ikke omfatte
databeskyttelsesmæssige forhold, idet
der forventes fremsat et selvstændigt
forslag herom).
Terrorisme
Forslag fra Kommissionen til en fælles
EU-strategi for anvendelse af passager-
oplysninger i forbindelse med grænse-
og luftfartssikkerhed og andre retshånd-
hævelsesformål.
Forslag fra generalsekretæren/den højt-
stående repræsentant og Kommissionen
til en sammenhængende overordnet stra-
tegi til bekæmpelse af finansiering af
terrorisme.
' ` ,
EU-traktatens afsnit
VI.
Nej.
,
2'
Forfatningstraktatens Ja. Vil muligvis kunne
del III, afsnit III,
udgøre en videreudvik-
kapitel IV.
ling af Schengen-
samarbejdet.
;
Der er alene tale om
en strategi.
Nej. Der er alene tale om
en strategi.
Der er alene tale om
en strategi.
Nej. Der er alene tale
om en strategi.
Der er alene tale om
en strategi.
Nej. Der er alene tale om
en strategi.
Der er alene tale om
en strategi.
Nej. Der er alene tale
om en strategi.
- 10 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0015.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Forslag fra Kommissionen til forbedring
af sikkerhedsforanstaltninger i forbin-
delse med oplagring og transport af
sprængstoffer.
Forslag fra Kommissionen til sikring af
industrielle og kemiske prækursorers
sporbarhed.
Udvikling af en langsigtet strategi med
henblik på at imødegå de faktorer, der
bidrager til radikalisering og rekrutte-
ring i forbindelse med terroraktiviteter.
Oprettelse af net af nationale eksperter,
der kan yde teknisk og uddannelses-
mæssig bistand til tredjelande vedr. fo-
rebyggelse og bekæmpelse af terrorisme
samt vedr. grænsekontrol.
EF-traktaten afsnit V
og VI.
Uafklaret. Afhænger
af det konkrete for-
slag.
Der er alene tale om
en strategi.
Politisamarbejde
Rådets opstilling af årlige strategiske
prioriteter vedrørende indsatsen mod
grove former for organiseret kriminali-
tet.
,
Der er alene tale om
strategiske priorite-
ter.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Nej.
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Forfatningstraktatens
del III, afsnit III,
kapitel I og III.
Uafklaret. Afhænger af
det konkrete forslag.
Nej. Der er alene tale om
en strategi.
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Nej.
Uafklaret. Afhænger Uafklaret. Afhænger af
af det konkrete for-
det konkrete forslag.
slag.
Der er alene tale om Nej. Der er alene tale
en strategi.
om en strategi.
Uafklaret. Afhænger Nej, medmindre det mod
af det konkrete initia- forventning etableres med
tiv.
vedtagelse af en retsakt
med hjemmel i EF-
traktatens afsnit N.
Uafklaret. Afhænger Nej, medmindre det
af det konkrete initi- etableres med vedtagelse
ativ.
af en retsakt med hjem-
mel i forfatningstrakta-
tens del III, afsnit III,
kapitel IV.
Nej. Der er alene tale om
strategiske prioriteter.
Der er alene tale om
strategiske priorite-
ter.
Nej. Der er alene er tale
om strategiske priorite-
ter.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0016.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Vedtagelse af en europæisk lov om Eu-
ropol, jf.. forfatningstraktatens artikel
III-276, så hurtigt som muligt efter for-
fatningstraktatens ikrafttræden og senest
den 1. januar 2008, under hensyntagen
til alle de opgaver, som Europol pålæg-
ges.
Rådets udarbejdelse af fælles principper
for grænseoverskridende samarbejde
mellem politi og toldvæsen samt forsla
g
fra Kommissionen om udbygning af
Schengen-reglerne med hensyn til græn-
seoverskridende operationelt samarbej-
de.*
Rådets, medlemsstaternes og CEPOL's
udvikling af standarder og moduler for
uddannelseskurser for medlemsstaternes
politiembedsmænd om de praktiske
aspekter af EU-samarbejdet om retshå
n-
dhævelse.
Kommissionens og CEPOL's udvikling
af udvekslingsprogrammer for politi
-
myndigheder med henblik på opnåelse
af bedre forståelse for andre medlems-
staters retssystemer og organisationer.
Der er ikke hjemmel
til vedtagelse af eu-
ropæiske love.
EU-traktatens afsnit
VI.
Uafklaret. Afhænger
af, om der bliver tale
om forslag til en bin-
dende retsakt.
Uafklaret. Afhænger
af, om der bliver tale
om forslag til en bin-
dende retsakt.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Forfatningstraktatens
del III, afsnit IH,
kapitel N.
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Ja.
Nej.
Forfatningstraktatens Ja.
del III, afsnit III,
kapitel IV.
Nej.
Uafklaret. Afhænger Uafklaret. Afhæ
nger af,
af, om der bliver
om der bliver tale om
tale om forslag til en forslag til en bin
dende
bindende retsakt.
retsakt.
Nej.
Uafklaret. Afhænger Uafklaret. Afhæ
nger af,
af, om der bliver
om der bliver tale om en
tale om en bindende bindende retsakt.
retsakt.
- 12 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0017.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Håndtering af grænseoverskridende
kriser inden for Den Europæiske Uni-
on
Rådet og Kommissionen skal inden for
de eksisterende strukturer og med fuld
respekt for de nationale beføjelser opret-
te integrerede og koordinerede EU-
krisestyringsordninger ved kriser med
grænseoverskridende virkning inden for
EU.
Operationelt samarbejde
Forberedelse af nedsættelsen af en ko-
mite for den indre sikkerhed (operatio-
nelt samarbejde om den indre sikker-
hed), jf. forfatningstraktatens artikel III-
261.
Kriminalitetsforebyggelse
Det Europæiske Kriminalpræventive
Net bør bistå Rådet og Kommissionen
med ekspertise og viden med henblik på
at udforme effektive kriminalpræventive
politikker.
Uafklaret.
Der er alene tale om
forberedende arbej-
de.
Uafklaret. Afhænger
af, om der bliver tale
om forslag til en bin-
dende retsakt.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Uafklaret.
Uafklaret.
Uafklaret.
Nej. Der er alene tale om
forberedende arbejde.
Der er alene tale om
forberedende arbej-
de.
Nej. Der er alene tale
om forberedende arbej-
de.
Nej.
Uafklaret. Afhænger
af, om der bliver
tale om forslag til en
bindende retsakt.
Uafklaret. Afhænger af,
om der bliver tale om
forslag til en bindende
retsakt.
- 13 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0018.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
Omfattet af forbeholdet
grundlag
vedrørende retlige og
indre anliggender
Relevante forslag fra Kommissionen
EU-traktatens afsnit
Nej.
med henblik på beskyttelse af offentlige VI.
organisationer og private virksomheder
mod organiseret kriminalitet.
,,, ,:,..-
Den europæiske narkotikastrite
,
Den europæiske narkotikastrategi for
Der er alene tale om Nej. Der er alene tale om
2005-2012.
en strategi.
en strategi.
III. STYRKELSE AF
RETFÆRDIGHEDEN
• ...,
., I ,
_
:
,,
Gensidig'
1
d
.;
Gennemførelse af en ordning for objek-
tiv og upartisk evaluering af gennemfø-
relsen af EU-politikker på det retlige
område.
Forslag fra Kommissionen med henblik
på etablering, på grundlag af eksisteren-
de strukturer, af et effektivt europæisk
net for uddannelse af judicielle myndig-
heder inden for både civil- og strafferet,
jf. forfatningstraktatens artikel III-269
og III-270.
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Forfatningstraktatens
del III, afsnit III,
kapitel IV.
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Ja.
'
,
Der er alene tale om
en strategi.
Nej. Der er alene tale
om en strategi.
Uafklaret. Afhænger Nej, i det omfang ordnin- Uafklaret.
Afhænger
af, om der bliver tale gen ikke berører det civil- af, om
der bliver
om forslag til en bin- retlige område.
tale om forslag til en
dende retsakt.
bindende retsakt.
EF-traktatens afsnit
Etablering af et europæisk Forfatningstraktatens
IV og EU-traktatens net inden for det civilret- del
III, afsnit III,
afsnit VI.
lige område vil være om- kapitel IV.
fattet af forbeholdet. Der-
imod vil etablering af et
europæisk net inden for
det strafferetlige område
ikke være omfattet af for-
beholdet.
Uafklaret. Afhænger af,
om der bliver tale om
forslag til en bindende
retsakt.
Ja.
- 14 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0019.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Nej.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Gensidig anerkendelse
Vedtagelse af rammeafgørelse om visse
proceduremæssige rettigheder i straffe-
sager i Den Europæiske Union inden
udgangen af 2005.
Vedtagelse af rammeafgørelse om den
europæiske bevissikringskendelse inden
udgangen af 2005.
Forslag fra Kommissionen om forbed-
ring af udvekslingen af oplysninger fra
nationale registre over straffedomme og
rettighedsfrakendelser.
(Forslaget vil formentlig ikke omfatte
databeskyttelsesmæssige forhold, idet
der forventes fremsat et selvstændigt
forslag herom).
Forslag fra Kommissionen i marts 2005
om et edb-baseret system for udveksling
af oplysninger.
(Forslaget vil formentlig ikke omfatte
databeskyttelsesmæssige forhold, idet
der forventes fremsat et selvstændigt
forslag herom).
.
EU-traktatens afsnit
VI. (Forslaget er
fremsat).
EU-traktatens afsnit
VI. (Forslaget er
fremsat).
EU-traktatens afsnit
VI.
EU-traktatens afsnit
VI.
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Forfatningstraktatens Ja.
del III, afsnit III,
kapitel N.
Nej.
Nej.
Forfatningstraktatens Ja.
del III, afsnit III,
kapitel IV.
Forfatningstraktatens Ja. Vil muligvis kunne
del IH, afsnit III,
udgøre en videre-
kapitel IV.
udvikling af Schengen-
samarbejdet.
Nej.
Forfatningstraktatens Ja. Vil muligvis kunne
del III, afsnit III,
udgøre en videre-
kapitel IV.
udvikling af Schengen-
samarbejdet.
- 15 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0020.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
, . ..
Eurojust
, -
Forslag fra Kommissionen om en euro- Der er ikke hjemmel
pæisk lov om Eurojust, jf. forfatnings-
til vedtagelse af eu-
traktatens artikel III-273, så snart for-
ropæiske love.
fatningstraktaten træder i kraft, dog ikke
senere end 1. januar 2008.
Forslag fra Kommissionen med henblik Der vil formentl
ig
på drøftelse af den videre udvikling af
være tale om politi-
Eurojust.
ske drøftelser.
Forslag fra Kommissionen om Europa- Betinget af forf
at-
Parlamentets og de nationale parlamen- ningstraktaten
s
ters rolle i evalueringen af Eurojusts
ikrafttræden.
aktiviteter og kontrollen med Europols
aktiviteter skal forelægges, så snart for-
fatnin,_straktaten er trådt i kraft.
,
i - .,-.
Gensidig anerkendelse af afgørelser
'
r '-
' P'w 1
'
Forslag til lovvalgsregler for forpligtel- EF-traktaten
s afsnit
ser uden for kontraktsforhold ("Rom-
IV.
II").
Grønbog om evt. omdannelse af Rom-
Der er alene tale om
konventionen af 19. juni 1980 til en
et debatoplæg fra
fællesskabsforordning ("Rom-I") om
Kommissionen.
lovvalgsregler for kontraktlige forplig-
telser.
Ja.
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
-, ,
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
,
Forfatningstraktatens Ja.
del III, afsnit III,
kapitel IV.
Der vil formentlig være
tale om politiske drøftel-
ser.
Betinget af forfatnings-
traktatens ikrafttræden.
-,
Der vil formentlig
være tale om politi-
ske drøftelser.
Forfatningstraktatens
del IH, afsnit III,
kapitel IV.
Der vil formentlig være
tale om politiske drøftel-
ser.
Ja.
5•1142Q41 .
, ..„
'
.,
_
-
if : '
Nej. Der er alene tale om
et debatoplæg fra Kom-
missionen.
Forfatningstraktatens
del III, afsnit III,
kapitel IV.
Der er alene tale om
et debatoplæg fra
Kommissionen.
Ja.
Nej. Der er alene tale
om et debatoplæg fra
Kommissionen.
- 16 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0021.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
Omfattet af forbeholdet
grundlag
vedrørende retlige og
indre anliggender
Forslag om et europæisk betalingspå-
EF-traktatens afsnit
Ja.
bud.
IV (forslag til for-
ordning er fremsat).
Instrument for alternativ tvistbilæggelse. EF-traktatens afsn
it
Ja.
IV (direktivforslag er
fremsat).
Instrument for krav af mindre værdi.
EF-traktatens afsnit
Ja.
IV.
Standardiserede procedurer og doku-
menter samt opstilling af minimums-
standarder for visse aspekter af retsple-
jen.
Grønbog om anerkendelse og fuldbyr-
delse af afgørelser om underholdnings-
bidrag.
Grønbog om lovkonflikter vedr. den
legale formueordning i ægteskabet.
Grønbog om lovkonflikter vedr. skils-
misse.
EF-traktatens afsnit
IV.
-
Ja.
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Forfatningstraktatens
del III, afsnit III,
kapitel N.
Forfatningstraktatens
del III, afsnit III,
kapitel N.
Forfatningstraktatens
del III, afsnit III,
kapitel IV.
Forfatningstraktatens
del III, afsnit III,
kapitel IV.
Der er alene tale om
et debatoplæg fra
Kommissionen.
Der er alene tale om
et debatoplæg fra
Kommissionen.
Der er alene tale om
et debatoplæg fra
Kommissionen.
Nej. Der er alene tale om
et debatoplæg fra Kom-
missionen.
Nej. Der er alene tale om
et debatoplæg fra Kom-
missionen.
Nej. Der er alene tale om
et debatoplæg fra Kom-
missionen.
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Ja.
Ja.
Ja.
Ja.
Der er alene tale om
et debatoplæg fra
Kommissionen.
Der er alene tale om
et debatoplæg fra
Kommissionen.
Der er alene tale om
et debatoplæg fra
Kommissionen.
Nej. Der er alene tale
om et debatoplæg fra
Kommissionen.
Nej. Der er alene tale
om et debatoplæg fra
Kommissionen.
Nej. Der er alene tale
om et debatoplæg fra
Kommissionen.
- 17 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0022.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
Omfattet af forbeholdet
grundlag
vedrørende retlige og
indre anliggender
Grønbog om lovvalg mht. arveretlige
Der er alene tale om Nej. Der er alene tale om
spørgsmål, herunder spørgsmål om
et debatoplæg fra
et debatoplæg fra Kom-
værneting, anerkendelse og fuldbyrdelse Kommissionen.
missionen.
på dette område, samt et europæisk ar-
veretscertifikat og en mekanisme, som
giver mulighed for at sikre viden om
fællesskabsborgernes testamentariske
dispositioner.
Undersøgelse af, hvordan de seneste
Der er alene tale om Nej. Der er alene tale om
vedtagne instrumenter om gensidig an-
en undersøgelse.
en undersøgelse.
erkendelse har virket.
Styr.kelse af sa*trbojile ' ' -''
, '-
Udpegning af forbindelsesdommere el-
Uafklaret. Afhænger Uafklaret. Afhænger af
ler andre kompetente myndigheder.
af det konkrete initia- det konkrete initiativ.
tiv.
EU-workshops om anvendelse af EU-
Der er alene tale om Nej. Der er alene tale om
retten mv.
uforpligtende work- - uforpligtende workshops.
shops.
,..
Satilmenhieng i og forbedret
af kva, ,
,
lit«en af E1U-lossivoingen :
,
Europæisk aftaleret.
Uafklaret. Afhænger Uafklaret. Afhænger af de
af de konkrete initia- konkrete initiativer.
tiver.
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Der er alene tale om
et debatoplæg fra
Kommissionen.
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Nej. Der er alene tale
om et debatoplæg fra
Kommissionen.
Der er alene tale om
en undersøgelse.
Nej. Der er alene tale
om en undersøgelse.
Uafklaret. Afhænger Uafklaret. Afhænger af
af det konkrete initi- det konkrete initiativ.
ativ.
Der er alene tale om Nej. Der er alene tale
uforpligtende work- om uforpligtende work-
shops.
shops.
Uafklaret. Afhænger Uafklaret. Afhænger af
af de konkrete initia- de konkrete initiativer.
tiver.
- 18 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 298: Kopi EUU, 2613-RIA-svar på spm. 1 om oversigt over Haager-programmets relation til Danmarks forbehold vedr. retlige og indre anliggender, fra udenrigsministeren
2579962_0023.png
Initiativ
Før forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
Nuværende rets-
grundlag
Efter forfatningstraktatens forudsete
ikrafttræden (1. november 2006)
International retsorden
Sikre sammenhæng mellem EU-retten
og den internationale retsorden mv.
Fællesskabernes tiltræden af Haager-
konferencen om international privatret
bør afsluttes snarest muligt.
Uafklaret. Afhænger
af de konkrete initia-
tiver.
EF-traktatens afsnit
IV.
Omfattet af forbeholdet
vedrørende retlige og
indre anliggender
Retsgrundlag efter
forfatnings-
traktaten
Omfattet af forbehol-
det vedrørende retlige
og indre anliggender
Uafklaret. Afhænger af de Uafklaret. Afhænger Uafklaret. Afhæng
er af
konkrete initiativer.
af de konkrete initia- de konkrete initiativer.
tiver.
Ja.
Forfatningstraktatens Ja.
del III, afsnit III,
kapitel IV.
- 19 -