Retsudvalget 2004-05 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 264
Offentligt
2579923_0001.png
z
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Telefon 33 92 33 55
Folketingets Trafikudval
Christiansborg
1240 København K
f Ii
Retsudvalget
REU alm. del - Bilag 264
TRU alm. del - Svar på spm. 79
Offentlig
vie)1J!,AGET
"N. 2_005:
fc)
(lir?tif'rii?Cå
P:
Den (1-Jenu-ak..,,,
Trafikudvalget har i brev af 17. november 2004 stillet mig følgende
spørgsmål 79 (Alm. del - bilag 100), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 79:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. november 2004 fra
Erik Schrøder, København N vedrørende sikkerhed i busser, jf alm. del -
bilag 100."
Svar:
Først og fremmest vil jeg gentage min dybfølte medfølelse med de pårø-
rende og ofrene fra busulykken i Euskirchen.
Jeg vil samtidig takke kredsen af pårørende og ofre fra busulykken for
forslagene, fremsendt til Trafikudvalget, til forbedring af sikkerheden
ved kørsel med sovebusser.
Forslagene omfatter:
1. Krav om at passagerlister udarbejdes før rejsen.
2. Krav om beredskabsplaner for ulykker.
3. Forbud mod at busselskabet selv må transportere pårørende ved
uheld.
4. Kun relevante pårørende må tage af sted til et uheldssted med hen-
blik på at sikre hurtig hjemtransport af ofrene; skal sikres af Euro-
Alarm.
5. Branchen bør sikre en ordentlig forsikringsordning med overens-
stemmelse mellem skaden og erstatningspligten.
6. Hvis ikke branchen kan få sikret en forsikringsordning jf. 5, må der
foretages et lovindgreb.
7. Ved sovebuskørsel bør der indføres krav om 2 vågne chauffører,
hvoraf den ene fører tilsyn med chaufføren.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 264: Svar på Trafikudvalgets spm. 79 vedr. busylykken i Euskirchen
2579923_0002.png
Side 2 af 4
8. Liggende passagerer bør kunne spændes fast under søvn.
9. Alternativt bør sovebusrejser forbydes helt.
10. Krav om mandskabslister, som efterfølgende kontrolleres af et
statsstyret organ, med henblik på imødegåelse af snyd med køre-
skiver.
11. Krav om certificerings- eller licensordning, ud over kørekort og di-
verse beviser, med henblik på at dokumentere erfaring som bus-
chauffør før udlandskørsel tillades.
Vedrørende de første fire forslag har jeg bedt Færdselsstyrelsen, som
blandt andet udsteder tilladelser til buskørsel, om at iværksætte drøftel-
ser med organisationerne om initiativer på disse områder.
Vedrørende fastspænding af liggende passagerer under søvn har Færd-
selsstyrelsen, som også varetager krav til bussers indretning og udstyr,
oplyst, at der desværre ikke findes egnede systemer hertil. De kendte
systemer, som ambulancer for eksempel anvender, fastspænder en lig-
gende patient, som transporteres med hovedet i kørselsretningen og over
kortere tidsrum, ved hjælp af to skulderstropper og en hoftegjord, altså
ved hjælp af en art H-sele. Da denne seletype kræver, at man ligger på
ryggen, og bevirker at man ikke kan vende sig under søvn, er seletypen
ikke egnet, selv om den sikkerhedsmæssigt er god.
Som bekendt, har Færdselsstyrelsen indført skærpede krav til busser,
blandt andet på baggrund af erfaringerne fra de tragiske uheld med so-
vebusser. De nye bestemmelser stiller krav om
— Sikkerhedsadskillelse mellem liggepladser. Kravet træder i kraft
den 1. februar 2005.
— Synlig hastighedsmåler — alle sovebusser er omfattet af kravet.
Kravet træder i kraft den 1. februar 2005.
— Et stabiliseringssystem - ESP - som modvirker, at bussen skrider
ud eller vælter. Nye turistbusser skal have ESP fra den 1. juli
2005, mens datoen for andre nye busser vil blive drøftet med
branchen igen.
Det er min forventning, at disse tiltag vil give et vigtigt bidrag til at øge
sikkerheden for passagerer i sovebusser.
Jeg er endvidere blevet oplyst om, at brancheorganisationerne på eget initi-
ativ også har sat fokus på sikkerheden i sovebaser og vedtaget en hand-
lingsplan, der bl.a. indeholder at h;.: ti:-Iledsgrænserrie og hviletidsbestem-
melserne skal overholdes.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 264: Svar på Trafikudvalgets spm. 79 vedr. busylykken i Euskirchen
2579923_0003.png
Side 3 af 4
På den baggrund mener jeg, at passagerernes sikkerhed er forsvarlig.
Forslagene nævnt under nr. 5, 6, 7, 10 og 11 vedrører trafikanters ad-
færd, ansvarsforsikringsforhold, køre- hviletid og kørekort. Disse for-
slag har jeg sendt til min kollega justitsministeren, da disse forslag hen-
hører under Justitsministeriets område.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af Trafikministeriets anmod-
ning indhentet en udtalelse fra Rigspolitichefen for så vidt angår de dele af
henvendelsen, som hører under Justitsministeriets område.
Rigspolitichefen har blandt andet oplyst følgende:
"Reglerne om køre- og hviletid i vejtransport findes i Rådets forordninger
(EØF) 3820/85 og 3821/85 samt bekendtgørelse nr. 1018 af 15. december
1993 om arbejderbeskyttelse i vejtransport.
Rådets forordning (EØF) 3820/85 opstiller i artikel 6 reglerne for den mak-
simale tilladte køretid samt i artikel 7 og 8 reglerne for pauser og hviletid.
Forordningen fastsætter ikke krav til antal af førere eller medhjælpere i kø-
retøjet, men artikel 8, stk. 2, beskriver betingelserne for hviletiden i tilfæl-
de, hvor køretøjet betjenes af 2 førere. Forordningerne er umiddelbart gæl-
dende i Danmark og i de øvrige medlemsstater i EU.
For så vidt angår hjælpere og konduktører fremgår det af artikel 5, stk. 3, i
Rådets forordning 3820/85/EØF, at minimumsalderen fastsættes til det
fyldte 18. år. Efter § 2 i den nævnte bekendtgørelse kan personer, der er
fyldt 16 år og ansat hos arbejdsgivere, dog fungere som hjælpere ved in-
denlandske transporter under nogle nærmere angivne betingelser.
For så vidt angår kontrol med overholdelsen af reglerne om køre- og hvile-
tid fremgår det af § 1 i bekendtgørelsen, at tilsynet med overholdelsen af
forordningerne udføres af Arbejdstilsynet (nu Rigspolitichefen) og politiet.
Kontrollen foregår i dag dels som en virksomhedskontrol, dels i forbindelse
med politiets løbende kontrol på landevejen.
Ved kontrollen foretages en gennemgang af virksomhedens eller førerens
diagramark med henblik på at konstatere eventuelle overtrædelser af køre-
og hviletidsreglerne. Det vil som udgangspunkt ved kontrol af diagramar-
kene være muligt at fastslå, hvorvidt der har været en eller flere førere af
køretøjet.
Rigspolitichefen kan endvidere oplyse, at der for tiden arbejdes med im-
plementering af den digitale fartskriver, der vil medføre en forbedret mu-
lighed for kontrol med overholdelsen af reglerne.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 264: Svar på Trafikudvalgets spm. 79 vedr. busylykken i Euskirchen
2579923_0004.png
Side 4 af 4
For så vidt angår krav til føreren kan Rigspolitichefen oplyse, at der i for-
bindelse med erhvervsmæssig personbefordring er krav om kørekort til ka-
tegori D samt kørekort til erhvervsmæssig personbefordring. Det følger
endvidere af § 2, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1068 af 1. december 2000 om
uddannelse af visse førere af køretøjer i vejtransport, at førere af dansk ind-
registrerede køretøjer i international personbefordring skal være fyldt 23 år,
være i besiddelse af hvidt og blåt kvalifikationsbevis samt godtgøre, at de i
mindst to år sammenlagt har virket som førere af køretøjer i godstransport,
hvis største tilladte totalvægt er over 3,5 tons, eller som førere af køretøjer
til personbefordring.
Der er ikke herudover krav om særlig køreerfaring ved erhvervsmæssig
personbefordring."
Med venli hilsen
,
--2.--
F emming Hansen