Retsudvalget 2004-05 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 262
Offentligt
2579892_0001.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
Gammeltorv 22. 1457 København K
Telefon 33 13 25 12. Telefax 33 13 07 17
Personlig henvendelse 10-15
Dato:
- 4 JAN. 2005
J.nr.: 2003-3603-628
Sagsbehandler: PH
(Bedes anført ved henvendelser)
Akt. nr.: 24
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget
REU alm. del - Bilag 262
Offentlig
+ opfølgningsrapporter
Vedrørende inspektion af Statsfængslet ved Horserød
Hermed sender jeg et eksemplar af opfølgningsrapport af dags dato vedrørende inspek-
tionen den 2. og 3. december 2003 af Statsfængslet ved Horserød.
Med henblik på muligheden for at mangfoldiggøre rapporten vedlægger jeg desuden en
uhæftet kopi af rapporten.
Med venlig hilsen
(a-c.A4
Hans Gammeltoft-Hansen
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0002.png
Opfølgningsrapport
JAN.
Gammeltorv den
Journalnr. 2003-3603-628 PH
-4
2005
0
Statsfængslet
e
er 200„
Folketingets Ombudsmand - Gammeltorv 22 - 1457 København K
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0003.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
1
Den 13. maj 2004 afgav jeg en endelig rapport vedrørende min inspektion den 2. og
3. december 2003 af Statsfængslet ved Horserød. I rapporten anmodede jeg om udta-
lelser mv. om nærmere angivne forhold.
Jeg modtog i den anledning udtalelser af 4. august og 20. oktober 2004 med bilag fra
henholdsvis Statsfængslet ved Horserød og Direktoratet for Kriminalforsorgen. Di-
rektoratet gengiver og kommenterer i direktoratets udtalelse det som fængslet har
anført.
Jeg skal herefter meddele følgende:
Ad punkt 2.2.1.1.
Stuer med dobbeltbelægning
Jeg nævnte (under inspektionen) at ledelsen efter min opfattelse i de situationer hvor
det er nødvendigt med dobbeltbelægning, til stadighed bør være opmærksom på at
anvende de dertil bedst egnede lokaliteter.
Fængslet har bekræftet at ledelsen til stadighed vil være opmærksom herpå. Med
hensyn til stuerne 33, 34 og 35 i afsnit 16 nord som alle kan benyttes til dobbeltbe-
lægning, og som hører til fængslets mindste stuer, har fængslet oplyst at de alene vil
blive anvendt i yderste nødstilfælde og kun efter konkret godkendelse fra ledelsen.
Jeg har noteret mig det oplyste.
På korttidsafdelingen besigtigede jeg stue 7, og under inspektionen udtalte jeg at stu-
en efter min opfattelse var i uacceptabel stand, og at den burde males. Ledelsen er-
klærede sig enig i dette og oplyste at det på grund af den tætte belægning havde vist
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0004.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
2
sig umuligt at fa stuen frigjort med henblik på maling selv om stuen havde stået på
fængslets vedligeholdelsesliste i halvandet år. Ledelsen tilkendegav herpå at man
ville overveje at etablere et akut beredskab/malerhold med henblik på hurtig og i det
mindste nødtørftig istandsættelse af lokaliteter der er præget af hærværk i samme
grad som stue 7 på korttidsafdelingen. Jeg bad statsfængslet oplyse om et sådant be-
redskab var blevet etableret, og om den pågældende stue var blevet sat i stand.
Fængslet har oplyst at alle stuer på kortidsafdelingen er malet i de første måneder af
2004. I hele bygning 20 (den halvåbne afdeling) er der påbegyndt et malerarbejde
som forventes afsluttet inden årets udgang. Fængslet har videre oplyst at det efter
nøjere overvejelse har vist sig meget vanskeligt at gennemføre et mere formaliseret
akut beredskab til hurtig og nødtørftig maleristandsættelse, hvorfor der i stedet nu
er iværksat følgende ordning i et forsøg på at sikre en rimelig malingsstandard på
de indsattes stuer:
1) Afdelingslederne udarbejder hver måned en prioriteret liste over de stuer som
trænger til maling og derfor bør søges friholdt for belægning. Listen afleveres til
indkaldelsen.
2) Indkaldelsen søger at friholde de prioriterede stuer. Når det er overvejende
sandsynligt at en eller flere af de prioriterede stuer kan friholdes i minimum 5 ar-
bejdsdage, gives besked til afdelingslederen.
3) Afdelingslederen giver bygningsvæsenet besked om mulig iværksættelse af maler-
arbejdet.
4) Bygningsvæsenet udarbejder en ajourført liste over ressource- og tidsplaner.
Listen afleveres til beskæftigelsesledelsen.
5) Bygningsvæsenet giver servicecenteret besked således at møblementet kan flyttes
ud/ind.
6) Bygningsvæsenet giver maleren besked om de friholdte stuer der er klar til at
blive malet.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0005.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
3
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det fremgik af en skrivelse af 16. september 2003 om bygningsvæsenets ressource-
indsats i 2003/04 at der i løbet af vinteren 2004 skulle ske renovering af stuer mv. på
afdeling 7 — "køjesenge". Jeg bad statsfængslet oplyse hvad denne planlagte renove-
ring indebar.
Statsfængslet har oplyst at der i stedet for køjesenge anbringes en seng ved hver
væg, samtidig med at inventaret tilpasses de mindre pladsforhold. Projektet er gen-
nemført.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 2.2.2.
Gangarealer mv.
Nogle steder er telefonboksen på gangen indrettet som et lille rum eller aflukke, an-
dre steder er der blot en afskærmning på væggen rundt om telefonen. På korttidsafde-
lingen var denne afskærmning tilsyneladende revet ud af væggen. I den endelige rap-
port anførte jeg at jeg gik ud fra at afskærmningen var blevet/ville blive repareret
hvis dette var korrekt.
Fængslet har oplyst at der er sat en ny telefonboks op på denne afdeling.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 2.2.3.
Bade- og toiletfaciliteter
På den halvåbne afdeling og på korttidsafdelingen var der mindre fugtskader i loftet i
baderummet. På toiletterne på korttidsafdelingen var der skrevet med tusch på toilet-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0006.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
4
båsenes vægge. Enkelte steder var rengøringen mangelfuld. Dette gjorde sig i særlig
grad gældende i korttidsafdelingens baderum. Jeg gik ud fra at statsfængslet var op-
mærksom på de nævnte forhold, og at statsfængslet i nødvendigt omfang udbedrer
skader og sørger for rengøring.
Fængslet har oplyst at faciliteterne på de nævnte afdelinger er blevet rengjort og ma-
let, og at afdelingspersonalet opfordres til at være opmærksomt på rengøringsstan-
darden. Fængslet har videre oplyst at der fremover ved de årlige bygningssyn vil
blive fokuseret mere på fugtskader.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg henstillede at statsfængslet undersøgte om rensevæske og vejledning i brugen af
rensevæske var tilgængelig på alle afdelinger, bortset fra de stoffri afdelinger. Hvis
det ikke var tilfældet, henstillede jeg at statsfængslet sørgede for at gøre både rense-
væske og vejledning tilgængelig. Jeg bad om underretning om hvad der skete i an-
ledning af mine henstillinger.
Statsfængslet har oplyst at der er etableret en ordning hvor der på samtlige af-
delinger, bortset fra de stoffri afdelinger og kontraktafdelinger, skal være frit til-
gængelig rensevæske, ligesom der skal være ophængt vejledning i brugen af samme.
Ordningen er ikke særlig velset blandt de indsatte hvilket indebærer at den periodevis
saboteres ved at rensevæske bliver fjernet og vejledning bliver revet ned. På tids-
punktet for fængslets udtalelse saboteredes ordningen konstant hvorfor fængslet
overvejede om rensevæske på anden måde kunne gøres tilgængelig for de indsatte, even-
tuelt ved udlevering hos sygeplejerskerne, jf direktoratets skrivelse af 16. januar 2001
om sundhedspersonalets inddragelse i lokale ordninger. Fængslet har samtidig ved-
lagt kopi af denne skrivelse.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0007.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
5
Jeg tager det oplyste til efterretning og beder om underretning om resultatet af
fængslets overvejelser.
Ad punkt 2.2.4.
Køkkenforhold
Det fremgik af den ovennævnte skrivelse af 16. september 2003 om bygningsvæse-
nets ressourceindsats i 2003/04 at der i løbet af vinteren 2004 skulle ske renovering
af køkken mv. på afdeling 16 — "lågepolitik". Jeg bad statsfængslet oplyse hvad den-
ne planlagte renovering indebar.
Statsfængslet har oplyst at det ved bygningssyn har vist sig, at køkkenskabene i
belægningsafdelingerne er meget forskelligt præget af hærværk, herunder fjernelse
af køkkenskabenes låger. Efter aftale med den daværende fællestalsmand skulle de
forskellige køkkener gennemgås med henblik på enten at fjerne alle låger og
hængsler eller supplere køkkenerne med enkelte manglende og/eller defekte låger.
Køkkenerne på afdelingerne 12 og 15 er renoveret efter ovenstående (suppleret
manglende og/eller defekte låger), mens køkkenet på afdeling 16 S mangler. Re-
novering af dette køkken forventes afsluttet inden årets udgang.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 2.3.
Fritidslokaler
Jeg bad statsfængslet oplyse om fængslet havde efterkommet den under inspektionen
afgivne henstilling om at hænge en instruks i brug af træningsredskaberne op i mo-
tionsrummet.
Statsfængslet har oplyst at der ultimo 2003 var hængt en vejledning op i brug af de
kondiredskaber der var til rådighed i motionsrummet. Fængslet har videre oplyst at
der i foråret 2004 blev foretaget en større udskiftning og indkøb af nye kondiredskaber i
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0008.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
6
overensstemmelse med de ændrede overordnede retningslinjer. I den forbindelse
blev der samtidigt bestilt plancher/vejledning i den rette brug af redskaberne. Ho-
vedparten af plancherne er leveret. Statsfængslet har efterfølgende telefonisk over
for direktoratet oplyst at firmaet endnu ikke har leveret de resterende plancher.
Statsfængslet er derfor i gang med at finde en anden leverandør af de resterende
plancher.
Statsfængslet har ligeledes telefonisk over for direktoratet oplyst at der nu er uddan-
net et antal fængselsfunktionærer som instruktører. Der vil derfor nu være persona-
le til at vejlede de indsatte i den rette brug af redskaberne i størstedelen af den tid,
træningslokalerne er åbne.
Direktoratet har henholdt sig til statsfængslets oplysninger og har tilføjet at direk-
toratet ikke har yderligere bemærkninger.
Jeg tager det oplyste vedrørende opsætning af vejledninger til efterretning og har
noteret mig det oplyste om at der nu er uddannet et antal fængselsfunktionærer som
instruktører der vil være til stede det meste af den tid hvor træningslokalerne er
åbne.
Ad punkt 2.5.
Bibliotek, aviser og stillecal
Ledelsen tilkendegav under inspektionen at man ville undersøge om der var bogkata-
loger på biblioteket, og hvis ikke at sørge for at tilvejebringe disse eller elektroniske
udskrifter af bogkataloger hvis de ikke længere foreligger i bogform. Ledelsen til-
kendegav endvidere at ville sørge for at udenlandske aviser blev tilgængelige i en
eller anden form.
Statsfængslet har oplyst at såvel bogkatalog som udenlandsk avis der er valgt efter
aftale med fællestalsmanden, nu er tilgængelig på biblioteket.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0009.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
7
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 2.8.
Værksteder
Af statsfængslets vedligeholdelsesplan af 25. november 2002 for 2003-2008 fremgår
det at de tre bygninger der anvendes til smedearbejde, er ulovlige idet de ikke opfyl-
der Arbejdstilsynets krav, og at de vil blive anvendt til andre formål når den projekte-
rede værkstedsbygning er blevet opført. Jeg bad direktoratet oplyse nærmere om
hvornår direktoratet forventede at påbegynde opførelsen af det nye smedeværksted.
Direktoratet har oplyst at arbejdet med opførelse af det nye smedeværksted er sendt
i licitation, og at det forventes at byggeriet færdiggøres i løbet af foråret 2005.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 2.11.1.
Celler der anvendes som strafceller og til udelukkelse
fra fællesskab
Jeg henstillede at statsfængslet på ny overvejede at forsyne cellerne 1 og 3 med et
skab, eventuelt et fastboltet skab. Jeg bad om underretning om hvad der skete i an-
ledning af min henstilling.
Statsfængslet har oplyst at der i de nævnte celler igen er opsat fastboltede skabe. Direk-
toratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 2.11.2.
Observationscellen
Jeg bad direktoratet oplyse om observationscellen i Statsfængslet ved Horserød var
blevet godkendt af direktoratet, og i givet fald under hvilke eventuelle betingelser.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0010.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
8
Under inspektionen oplyste jeg over for statsfængslet at observationscellen skal være
møbleret med fastboltet bord og bænk samt en seng/briks frem for madrassen på gul-
vet. Jeg bad statsfængslet oplyse om statsfængslet på denne baggrund havde foreta-
get noget vedrørende observationscellens udstyr.
Statsfængslet har oplyst at direktoratet ved skrivelse af 19. juli 1999 som fængslet
samtidig har vedlagt kopi af, godkendte observationscellen, selv om den kun inde-
holdt en madras på gulvet. Det var en forudsætning for godkendelsen at observati-
onscellen alene blev anvendt til meget kortvarige anbringelser. Fængslet har videre
oplyst at cellen efter inspektionsbesøget er blevet møbleret med en fastboltet seng,
bord og bænk.
Direktoratet har oplyst at fængslet efterfølgende har oplyst at observationscellen er
blevet brugt i overensstemmelse med direktoratets godkendelse, det vil sige kun til
meget kortvarige anbringelser. Dette har direktoratet henholdt sig til.
Med hensyn til møbleringen af cellen har direktoratet anført at observationsceller
som anført af mig, skal være indrettet i overensstemmelse med bilag 6 til indstillin-
gen om sikringsceller og observationsceller, medmindre direktoratet dispenserer her-
fra. En sådan dispensation er givet ved ovennævnte skrivelse af 19. juli 1999. Direk-
toratet har i den forbindelse oplyst at tilsvarende godkendelser (dispensationer) er
givet til andre fængsler.
Jeg har noteret mig at direktoratet har dispenseret fra kravene til indretningen af
observationsceller for så vidt angår observationscellen i (bl.a.) Statsfængslet ved
Horserød, og at fængslet efter inspektionen (alligevel) har møbleret cellen i overens-
stemmelse med disse krav.
Jeg henstillede under inspektionen at glasset i indkigshullet i døren blev skiftet ud og
bad om underretning om hvorvidt dette var sket. Jeg henstillede endvidere at hængs-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0011.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
9
lerne på vinduerne blev afskærmet og bad om underretning om hvad der skete i den
anledning.
Statsfængslet har oplyst at glasset i indkigshullet er blevet udskiftet, og at hængsler-
ne på vinduerne er afskærmet således at det ikke vil være muligt at fæstne noget i
dem, fx med henblik på selvbeskadigelse.
Jeg tager det oplyste til efterretning.
Ad punkt 4.1.
Arbejde mv.
Fængslet oplyste under inspektionen at der kan være vanskeligheder med placeringen
af særlige typer af indsatte der har problemer med at begå sig socialt, og at fængslet
derfor overvejede at etablere et værksted med arbejdspladser til ca. 10 af denne type
indsatte. Jeg bad statsfængslet oplyse nærmere om disse overvejelser/planer, herun-
der om udsigten til etablering af et sådant værksted.
Statsfængslet har oplyst at det omtalte aktivitetsområde er etableret og igangsat i
juli 2004. Fængslet har vedlagt kopi af side 1 i beskrivelsen af målgruppen der
skal aktiveres i det pågældende beskæftigelsesområde (Værestedet).
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 4.2.
Fritid
Under min samtale med talsmanden for afdeling 20 (den halvåbne afdeling) blev der
klaget over at der på afdelingen stort set ingen afdelingsbaserede fritidsaktiviteter er,
herunder ture ud af huset. Det blev oplyst at begrundelsen herfor var manglende per-
sonale, sygdom hos personalet og problemer i forbindelse med afvikling af tidligere
ture. Videre blev det anført at talsmanden havde en opfattelse af at personalet ikke er
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0012.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
10
villig til at medvirke til en løsning af problemet. Som bebudet under inspektionen
bad jeg i rapporten om statsfængslets bemærkninger til det af talsmanden anførte
vedrørende manglende fritidstilbud for de indsatte på den halvåbne afdeling. Jeg bad
i den forbindelse statsfængslet om at undersøge dels hvilke og hvor mange afde-
lingsbaserede fritidsaktiviteter der havde været på afdeling 20 inden for de seneste
tre måneder forud for inspektionen og indtil da, dels hvilke afdelingsbaserede aktivi-
teter der efter inspektionen var planlagt gennemført på afdelingen.
Statsfængslet har medgivet at fritidsaktiviteterne på den halvåbne afdeling er util-
strækkelige. Fængslet har endvidere oplyst at det beklageligvis ikke har været mu-
ligt at udarbejde en opgørelse over hvilke og hvor mange aktiviteter der har fundet
sted i den ønskede periode. I erkendelse af den utilfredsstillende situation vedrø-
rende aktivering af de indsatte på den halvåbne afdeling blev det efter drøftelse i
samarbejdsudvalget i april 2004 besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe der skal
komme med forslag til hvorledes aktiveringen af de indsatte i den halvåbne afde-
ling ved arbejde, uddannelse og i fritiden i højere grad kan gennemføres efter en
sammenhængende og gerne tværgående planlægning. Fængslet har vedlagt kommis-
sorium for arbejdsgruppen. Det blev samtidig besluttet at arbejdsgruppen på det
førstkommende møde (det planlagte møde i juli 2004 blev udskudt) i samarbejdsud-
valget skulle redegøre for sine foreløbige overvejelser og stille forslag til en tidsplan
for det videre arbejde. Statsfængslet har efterfølgende over for direktoratet oplyst at
den nedsatte arbejdsgruppe har holdt to møder, og at det forventes at der går 2-3
måneder, inden der foreligger en endelig handlingsplan vedrørende aktivering af de
indsatte på den halvåbne afdeling.
Direktoratet har henholdt sig hertil og har oplyst at direktoratet vil orientere mig
når direktoratet har modtaget handlingsplanen.
Jeg har noteret mig det oplyste og afventer denne orientering.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0013.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
11
Under min samtale med talsmændene for de åbne afdelinger blev der klaget over at
der ikke er nok personale i fængslet til at afvikle fritidsaktiviteter.
Ledelsen oplyste bl.a. at der på baggrund af en i slutningen af 2003 gennemført un-
dersøgelse af fritidsområdet, ville blive udarbejdet en handlingsplan på området. Jeg
bad om en kopi af den nævnte handlingsplan når den forelå.
Fængslet har vedlagt en oversigt over fritidsaktiviteter i 2004 i fængslets åbne afde-
linger.
Jeg har noteret mig indholdet af denne oversigt og afventer i øvrigt underretning
vedrørende handlingsplanen (også) for de indsatte på de åbne afdelinger, jf den
gennemførte undersøgelse affritidsområdet.
Ad punkt 4.3.
Undervisning
Jeg bad om oplysning om hvorvidt statsfængslet har informationsmateriale til de ind-
satte om fængslets generelle tilbud om undervisning mv. Jeg bad også fængslet oply-
se nærmere om motivering af indsatte der har ringe skolekundskaber, til at deltage i
undervisning.
Statsfængslet har oplyst at der i den interne regelsamling i kort form er informeret
om fængslets generelle tilbud om undervisning mv. Fængslet har henvist til ved-
lagte kopier af Regelsamling/Horserød afsnit A lb.nr. 1-1 ("Beskæftigelse") og afsnit
B lb.nr. 10-1 (punkt 2).
Fængslet har videre oplyst der i forbindelse med indrulleringsprocedure og arbejds-
placeringen af nyindsatte foretages en umiddelbar vurdering af undervisningsbe-
hov mv., således at den pågældende i givet fald opfordres til at henvende sig til
skolen for nærmere samtale om behov og muligheder. Samme vurdering foretages
ved senere indsættelses- og handleplanssamtaler.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0014.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
12
Statsfængslet har yderligere oplyst at fængslet udsender meddelelse om undervis-
ningstilbuddet før hvert skolehalvårs begyndelse. Der udsendes endvidere materiale
om undervisningstilbud i sommerperioden. Fængslet har vedlagt eksempler på
meddelelserne til orientering.
Forudsætter undervisningsbehovet på baggrund af den foretagne visitation ingen sær-
lige foranstaltninger, tilbydes de indsatte at deltage i den almindelige undervisning
på AVU/FVU niveau i statsfængslet. Undervisningen tager sigte på at afhjælpe ringe
skolekundskaber.
Er der tale om indsatte med et intensivt undervisningsbehov, tilbydes henvisning
fx til den amtslige specialundervisning. Skal undervisningen foregå inden de tids-
mæssige betingelser for frigang er opfyldt, er der erfaringsmæssigt normalt ik-
ke problemer med at opnå dispensation fra Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Direktoratet har oplyst at direktoratet har taget det oplyste til efterretning og ikke har
yderligere bemærkninger.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 5.
Lægebetjening mv.
Jeg bad statsfængslet oplyse hvordan lægejournaler og medicin opbevares, herunder
hvem der har adgang hertil både i og uden for dagtimerne hvor sygeplejerskerne er til
stede.
Statsfængslet har oplyst at lægejournaler opbevares i aflåste skabe i sygeplejekli-
nikken. Lægen og sygeplejerskerne er de eneste der har adgang til journalerne.
I sygeplejeklinikken opbevares alle former for medicin. Medicinen opbevares i aflå-
ste skabe, morfica i metalskab. Området er tyverisikret. Det er udelukkende sygeple-
jerskerne der har adgang til medicinskabene.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0015.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
13
I centralvagten er der placeret et aflåst dobbeltmedicinskab. Det ene skab rummer
medicin der skal udleveres til indsatte på isolationsafdelingen. Hertil har vagtens
personale adgang. Det andet skab rummer medicin til vagtlægens eventuelle brug.
Det er kun denne der har adgang til skabet. Nøglen opbevares i lukket kuvert i det
førstnævnte skab.
På afdelingerne opbevares medicinen i aflåst skab hvortil fængselsfunktionærer har
adgang med henblik på medicinudlevering.
På fængslets forskellige arbejdspladser beror håndkøbsmedicin (bonyl og pinex)
i aflåst skab/skuffe. Udlevering sker efter generel anvisning fra fængselslægen og
efter forudgående drøftelse med afdelingspersonalet.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste, men beder fængslet om at oplyse om adgangen til
lægejournalerne på tidspunkter hvor hverken læge eller sygeplejerske er til stede, og
hvor der er brugfor journalerne, feks. iforbindelse med et vagtlægebesøg.
Ad punkt 6.1.1.
Sagsbehandlingstid mv.
Jeg bad ledelsen undersøge og give nærmere oplysninger om den almindelige sags-
behandlingstid på de enkelte afdelinger ved indgivelse af ansøgninger, anmodnings-
sedler mv.
Ligeledes bad jeg ledelsen oplyse om der i statsfængslet er en suppleantordning, og
om den er velfungerende.
Statsfængslet har oplyst at der — for at skabe det bedst mulige grundlag for at
træffe beslutninger vedrørende den enkelte indsatte — arbejdes tværfagligt med an-
søgninger hvilket kan have indflydelse på sagsbehandlingstiden. Fængslet har videre
anført følgende:
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0016.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
14
"Mindre omfattende ansøgninger behandles dagligt på møde blandt
det tjenstgørende personale, og afgøres således i løbet af få dage. Mere
omfattende ansøgninger behandles på faste ugentlige møder med delta-
gelse af flere faggrupper, herunder sædvanligvis også fængslets vice-
fængselsinspektør.
Anmodningssedler/ansøgninger fra de indsatte kræver ofte en uddybende
samtale, hvor personalet spørger ind til ansøgningen for at klarlægge, hvad
den drejer sig om. Ventetiden på samtale med deltagelse af kontaktper-
son og socialrådgiver er typisk ikke mere end op til omkring 14 dage
og således, at sagen typisk behandles inden for samme uge, som den er rejst,
eller ugen, der følger efter. Der er naturligvis sager, som haster mere
end andre, hvorfor personalet til enhver tid opprioriterer disse sager.
Udgangspunktet er, at den indsatte er bedst tjent med, at sagen behand-
les af de medarbejdere, som kender den pågældende bedst. Hvis an-
søgningen ikke er af presserende art, vil man derfor ofte afvente, at
kontaktpersonen er på tjeneste.
I forbindelse med en del ansøgninger kan der ikke træffes beslutninger
alene på grundlag af den indsattes oplysninger, idet det ofte er nødvendigt
at indhente dokumentation fra andre.
Sager, som skal forelægges Direktoratet for Kriminalforsorgen, skal via
fængslets inspektion, hvorfor der ofte vil være lidt længere sagsbehand-
lingstid for disse sager.
De indsattes talsmænd har foreslået, at der etableres en kvitteringsord-
ning for anmodningssedler for også ad den vej at søge at effektivisere
sagsbehandlingstiden. Derfor er der nu indført anmodningssedler på gen-
nemslagspapir med kopi til den indsatte.
Med hensyn til suppleantordningen for kontaktpersonordningen kan
jeg oplyse, at den har fungeret forskelligt på afdelingerne. Klientellet,
afdelingernes størrelse, bygningsmassen og arbejdsrutinerne i personale-
gruppen er i et vist omfang forskellig på fængslets 4 hovedafdelinger.
Derfor har det indtil nu vist sig mest hensigtsmæssigt at lade supple-
antordningerne være varierende.
På nogle afdelinger er der en navngiven suppleant, på andre er man som
kontaktpersoner i en gruppe og således hinandens backup ved fravær.
På afdelingerne med fast suppleant skal fraværet som udgangspunkt
være af mindst 1 uges varighed, før suppleanten træder til. I akutte si-
tuationer er det den fængselsfunktionær, som modtager ansøgningen, der
sørger for, at den behandles. På afdelinger med gruppebackup lægges al-
le henvendelser i en fælles bakke, hvor det tilstedeværende personale fra
gruppen vurderer, hvad der kan afvente kontaktpersonens tilstedeværelse
og hvad der skal behandles uden kontaktpersonens medvirken.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0017.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
15
På baggrund af bemærkningerne om kontaktpersonordningens funktion
er proceduren for tildeling af kontaktpersoner herunder suppleantordnin-
gen ved at blive justeret med henblik på hurtigere udpegning af kon-
taktperson og suppleant samt afdelingsledelsens løbende ajourføring
af kontaktpersonlisterne."
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at der er indført anmodningssedler på
gennemslagspapir så den indsatte får en kopi af (bekræftelse på afleveringen af) an-
modningssedlen, og at kontaktpersonordningen, herunder suppleantordningen, er
ved at blive (eller nu er) justeret som anført.
Ad punkt 6.1.2.
Kollektiv straf
Talsmændene anførte at statsfængslet anvender kollektiv straf, men det blev afvist af
ledelsen under den afsluttende samtale. Jeg bad dog som bebudet under denne samta-
le om nærmere oplysning om det af talsmændene anførte om lukningen af trænings-
centeret og fritidscenteret der var nævnt som eksempler på anvendelsen af kollektiv
straf.
Statsfængslet har oplyst at fængslet ikke anvender kollektiv straf. Det er sket at træ-
ningscenteret har været lukket fordi der var så beskidt at det var nødvendigt med en
gennemgribende rengøring. Konkret var centeret lukket 6 -1 dag og blev genåbnet
den følgende dag da rengøringen var tilendebragt. Fritidscenteret har ligeledes været
lukket i en aften efter det blev konstateret at de indsatte holdt en fest med indtagelse
af alkohol. Lukningen skete fordi der skulle foretages visitation af området.
Direktoratet har henholdt sig til statsfængslets oplysninger og har tilføjet at direktora-
tet ikke har yderligere bemærkninger.
Jeg har noteret mig det oplyste om de konkrete grunde til lukning af henholdsvis
trænings- ogfritidscentret og varigheden heraf
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0018.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
16
Ad punkt 6.1.3.
Visitation
Talsmændene klagede over larm om natten og manglende reetablering/reemballering
i forbindelse med (rutinemæssig) visitation af fælleslokaliteter på afdelingerne samt
hundehår i køleskabe og senge efter at narkohundene har været på besøg.
Under den afsluttende samtale oplyste ledelsen bl.a. at ledelsen ville undersøge hvor-
dan visitationerne foregår i praksis, og overveje eventuelle ændringer i rutinerne. Jeg
bad statsfængslet oplyse hvad disse undersøgelser og overvejelser eventuelt var re-
sulteret i.
Statsfængslet har oplyst at statsfængslets ledelse, som anført under inspektionsbesø-
get, prioriterer narkobekæmpelsen højt. Af denne grund kan uanmeldte, rutinemæs-
sige visitationer ikke undgås, heller ikke i de sene aftentimer, idet det erfaringsmæs-
sigt også er på disse tidspunkter at euforiserende stoffer bliver videreforhandlet og
forbrugt.
Statsfængslet har endvidere oplyst at det vurderes at de forskellige former for visita-
tioner (jf. herom nedenfor) er nødvendige, at de typisk gennemføres på god og or-
dentlig måde, at gener og ulemper for de indsatte ikke helt kan undgås, men at perso-
nalet søger at mindske disse mest muligt, samt at der aktuelt ikke er påtrængende
grunde til at omlægge de anvendte procedurer mv.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste som ikke giver mig anledning til atforetage mig mere
ud over at bemærke at jeg går udfra at personalet er gjort bekendt med de indsattes
klager. Jeg må henvise de indsatte til at indgive klager i konkrete tilfælde hvis de
mener at en visitation ikke er gennemført på en ordentlig måde.
På forespørgsel oplyste talsmændene at der sker visitation om natten ca. fire gange
om ugen, men det afviste ledelsen. Ledelsen oplyste samtidig at alle visitationer regi-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0019.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
17
streres. Jeg bad på denne baggrund statsfængslet oplyse hyppigheden af og tidspunk-
tet for de foretagne visitationer inden for det sidste år forud for inspektionstidspunk-
tet.
Statsfængslet har oplyst følgende om hyppigheden af og tidspunktet for de nævnte
visitationer:
"I 2003 blev der i fængslet gennemført 24 større razziaer med anvendelse af
narkohunde. I 21 af disse tilfælde blev der foretaget visitationer på belæg-
ningsafdelingerne. I nogle tilfælde blev hele afdelinger, herunder også
indsatte undersøgt, og i andre tilfælde blev kun fællesområderne (køk-
ken, baderum mv.) undersøgt.
De 21 tilfælde er fordelt på afdelingerne således:
Afdeling 7: 2 gange
Afdeling 8: 2 gange
Afdeling 9: 1 gang
Afdeling 11: 1 gang
Afdeling 12: 2 gange
Afdeling 14: 0 gange
Afdeling 15: 4 gange
Afdeling 16: 1 gang
Afdeling 17: 1 gang
Afdeling 18: 3 gange
Afdeling 20: 4 gange
De større visitationer/razziaer var i hovedparten af tilfældene lagt i dag-
timerne og i ca. 30% af tilfældene efter kl. 22.00. Ingen af disse visitati-
oner har været igangsat efter kl. 00.00.
Det kan endvidere oplyses, at der i samtlige tilfælde er fundet ulovlige
effekter, herunder euforiserende stoffer og mobiltelefoner.
Udover razzia med hunde sker det også, at personalet foretager visita-
tioner på afdelingernes fællesområder i aften- og nattetimerne. Disse
visitationer foretages som oftest af 2 til 3 funktionærer, og meget ofte
uden at de indsatte i det hele taget opdager, at der har været visitationer,
før det efterfølgende konstateres, at de euforiserende stoffer er væk. Det
kan supplerende oplyses, at det som oftest er i forbindelse med disse vi-
sitationer, at de største mængder af euforiserende stoffer findes. Større
mængder er i den forbindelse hashstykker på mere end 30-40 gram.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0020.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
18
Det er ledelsens indtryk, at det generelt er denne form for visitation, der
kan skabe et irritationsmoment for de indsatte, idet formen blandt de
indsatte kan give anledning til uro/mistro indbyrdes. Dels fordi det fo-
rekommer, at de indsatte mistror hinanden for enten at have stjålet de
fundne euforiserende stoffer eller at have videregivet oplysninger til perso-
nalet. Det er som nævnt imidlertid også den form for visitation, der har
den største effekt i forhold til fund af euforiserende stoffer."
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste om at der har været 24 større razziaer i 2003, hvoraf
knap 1/3 har fundet sted efter kl. 22.00, men igangsat inden kl. 00.00. Jeg har endvi-
dere noteret mig det oplyste om at personalet herudover — i et ikke nærmere oplyst
omfang — foretager visitationer i aften- og nattetimerne. Jeg beder fængslet om at
oplyse hvorvidt der ligeledes sker en registrering af sådanne visitationer.
Ad punkt 6.1.4.
Fire ugers-fristen ved løsladelse på prøve
Talsmændene anførte at den i straffuldbyrdelseslovens § 80 foreskrevne fire ugers
-
frist for behandling af sager om løsladelse på prøve efter straffelovens § 38, stk. 1,
ikke overholdes. Under den afsluttende samtale oplyste ledelsen at det hænder at
fristen af praktiske grunde ikke kan overholdes, men at der nok også er eksempler på
tilfælde hvor det godt kunne have været nået, samt at fængslet er meget opmærksom
på fristen. Jeg bad statsfængslet om at uddybe disse oplysninger og komme med
eventuelle yderligere bemærkninger til det af talsmændene anførte. Jeg bad om di-
rektoratets bemærkninger til statsfængslets udtalelse.
Statsfængslet har oplyst følgende:
"... ledelsen [er] nu ... blevet opmærksom på, at der i for mange prøve-
løsladelsessager ikke er truffet beslutning 4 uger før 2/3-dels datoen.
En undersøgelse af prøveløsladelsessageme for oktober kvartal 2003 vi-
ser, at i halvdelen af de sager, hvor der ikke var truffet beslutning 4 uger
før prøveløsladelsesdatoen, var de pågældende indsat i fængslet mindre
end 3 måneder før prøveløsladelsesdatoen.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0021.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
19
En fagligt kvalificeret vurdering af prøveløsladelsessager, herunder vur-
dering af behov for særvilkår, kræver et godt kendskab til den ind-
satte. I vurderingen indgår blandt andet opholdsforløbet i fængslet,
både på afdelingen og arbejdspladsen, og på eventuelt udgangsfor-
løb. Det er derfor ofte vanskeligt i de sager, hvor indsatte har op-
holdt sig forholdsvis kort tid (under 3 måneder), at starte behandlingen
af prøveløsladelsesspørgsmålet så tidligt at beslutningen altid kan foreligge
4 uger før prøveløsladelsesdatoen.
Undersøgelsen af prøveløsladelser for oktober kvartal 2003 viser endvi-
dere, at omkring 3/4 blev prøveløsladt med vilkår om tilsyn af den fri
kriminalforsorg. I over halvdelen af disse sager var der endvidere fast-
sat særvilkår, hvilket typisk involverer andre samarbejdspartnere som
for eksempel misbrugscentre. I disse sager indgår en nødvendig hø-
ringsprocedure, som normalt tager mindst en uge.
For at stramme op om sagsgangen er det ved udsendelse af en oversigt til
alle ansatte i fængslet præciseret, hvilke tidsfrister, der gælder for samta-
ler om prøveløsladelse, og hvem, som er ansvarlig herfor. Dernæst vil
ledelsesgruppen samlet i tiden fremover have øget fokus på sagsbehand-
lingen og (tids)procedurerne herfor."
Direktoratet har anført følgende:
"Direktoratet skal bemærke, at det af løsladelsesbekendtgørelsens § 1
fremgår, at afgørelse om løsladelse på prøve efter straffelovens § 38, stk.
1 eller § 41, stk. 1, skal træffes 4 uger inden løsladelsesdatoen, med
mindre dette ikke kan lade sig gøre af helt særlige grunde. Af
straffuldbyrdelseslovens § 80, stk. 1, og bekendtgørelsens § 2
fremgår det desuden, at afgørelsen under alle omstændigheder skal
træffes, på et sådant tidspunkt, at prøveløsladelsen kan ske efter udståel-
se af henholdsvis 2/3 af straffen (§ 38, stk. 1) eller 12 år af straffen (§
41, stk. 1).
Vedrørende formuleringen 'med mindre dette ikke kan lade sig gøre af
helt særlige grunde' i bekendtgørelsens § 1, skal direktoratet bemær-
ke, at der hermed blandt andet sigtes til situationer, hvor de tids-
mæssige forhold gør, at 4 ugers fristen ikke kan overholdes, for ek-
sempel i de tilfælde, hvor den indsattes ophold i fængslet er ganske
kortvarigt, eller hvor helt særlige forhold i den konkrete sag betyder, at
sagsbehandlingen mod forventning bliver mere langvarig end normalt.
Under hensyn til det af statsfængslet anførte om, at der er sket ind-
skærpelse af de gældende tidsfrister og af, hvem der er ansvarlig for,
at disse overholdes, samt om at ledelsesgruppen samlet i tiden frem-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0022.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
20
over skal have øget fokus på sagsbehandlingen og tidsprocedurerne her-
for, kan direktoratet henholde sig til statsfængslets udtalelse".
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at fængslet over for alle de ansatte har
præciseret tidsfristerne og ansvaret for overholdelsen heraf og at fængslet fremover
vil have øget fokus på behandlingen af disse sager, herunder overholdelse af tidsfri-
sterne. Jegforetager mig på baggrund heraf ikke mere vedrørende dette forhold.
Ad punkt 6.1.5.
Inddragelse af værkmester ved indstillinger
Talsmændene fremførte ønske om at værkmesteren inddrages i blandt andet behand-
lingen af ansøgninger om prøveløsladelse. Ledelsen oplyste bl.a. at det tilstræbes at
inddrage værkmesteren. Jeg bad statsfængslet oplyse om statsfængslet overvejede
eller ville overveje en mere formaliseret gennemførelse af værkmesterdeltagelsen i
afdelingsrådsmøderne, herunder eventuelt at indføre krav herom. Jeg bad om direkto-
ratets bemærkninger til dette punkt.
Statsfængslet har oplyst at der forud for de egentlige afdelingsmøder orienteres
om hvilke sager der skal behandles på mødet. Orienteringen gives også til stats-
fængslets beskæftigelsesområder (værkmestre). Det er statsfængslets indtryk at
mange indsatte på værkstederne fortæller værkmestrene om sagsbehandlingen, herun-
der om hvornår deres sag skal mødebehandles. Det er ligeledes statsfængslets indtryk
at værkmestrene i stigende grad forud for møderne enten mundtligt eller skriftligt
fremkommer med vurderinger til brug for mødebehandlingen eller deltager direkte
på mødet.
Det er statsfængslets vurdering at værkmestrene kan bidrage med væsentlige op-
lysninger til brug for sagsbehandlingen. Det kan tale for en mere formaliseret del-
tagelse i de ugentlige afdelingsmøder (mødepligt). Heroverfor står hensynet til be-
skæftigelsen (både til aktiveringen af de indsatte og til produktionen i bred for-
stand) og det forhold at de indsatte på arbejdspladserne oftest er placeret på en fler-
hed af afdelingerne med en i givet fald for værkmestrene kompliceret mødestruktur til
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0023.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
21
følge. En samlet afvejning af fordelene over for ulemperne ved en formalisering af
mødedeltagelsen fører efter statsfængslets opfattelse til at det bør bero på den kon-
krete situation hvorledes værkmestrene medvirker i sagsbehandlingen.
Direktoratet har udtalt at direktoratet ingen bemærkninger har hertil.
Det har jeg heller ikke, og jeg foretager mig derfor ikke mere vedrørende dette
spørgsmål.
Ad punkt 6.1.6.
Oplysning om indsatte med smitsomme sygdomme
Talsmændene anmodede — på baggrund af en konkret situation — om at de indsatte
orienteres når der på deres afdelinger placeres indsatte med f.eks. smitsom leverbe-
tændelse. Jeg bad statsfængslet oplyse om ledelsen havde fået bekræftet hos sund-
hedspersonalet at der i nødvendigt omfang orienteres om smitterisiko, og i øvrigt om
mere præcise oplysninger om hvorledes man forholder sig i tilfælde som det af tals-
mændene nævnte.
Jeg bad endvidere om underretning om hvad ledelsen fik oplyst fra sygeplejersken
om det nævnte, konkrete tilfælde.
Statsfængslet har oplyst at sundhedspersonalet har tilkendegivet at der ved mistanke
om smitsomme sygdomme tages kontakt til Kriminalforsorgens konsulent i al-
menlægelige og hygiejniske spørgsmål eller til infektionsmedicinsk afdeling på Hil-
lerød Sygehus med henblik på råd og vejledning om hvilke forholdsregler der bør
tages i den givne situation, herunder om der bør ske en almindelig orientering om
eventuel smitterisiko mv. Der forholdes af sundhedspersonalet i overensstemmelse
med svaret herpå i relation til den enkelte indsatte/de indsatte og personalet.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0024.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
22
Med hensyn til det konkrete tilfælde har statsfængslet oplyst at sygeplejerskerne på
forespørgsel har erklæret at de ikke har kendskab til at der på familieafdelingen skul-
le være blevet indsat en person med smitsom leverbetændelse.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste og foretager mig ikke mere vedrørende hverken det
generelle spørgsmål eller det af talsmændene omtalte konkrete tilfælde som fængslet
ikke har kendskab til.
Ad punkt 7. Talsmandsordning
Af pkt. 3 i statsfængslets regelsamling (afsnit B, lb.nr. 12-1) om talsmandsordningen
fremgår det at statsfængslets ledelse snarest efter valg orienteres om hvilke repræsen-
tanter for indsatte der er valgt. På denne baggrund bad jeg statsfængslet oplyse om
statsfængslet ud over de regler der fremgår af regelsamlingens afsnit B, lb.nr. 12-1,
havde fastsat regler om valgprocedure og kontrol hermed, jf. talsmandsbekendtgørel-
sens § 8, stk. 1, nr. 4. I givet fald bad jeg om at modtage en kopi af disse regler.
Hvis sådanne regler ikke fandtes, bad jeg statsfængslet overveje fastsættelse heraf.
Jeg bad i givet fald om underretning om statsfængslets overvejelser.
Fængslet har oplyst at der — foranlediget af inspektionsbesøget — er fastsat regler om
valgproceduren og kontrol hermed. Reglerne er indarbejdet i regelsamlingens afsnit
B, lb.nr. 12-1 som fængslet samtidig her vedlagt kopi af. Ændringerne er fremhævet
med kursiv.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig at der nu er fastsat nærmere regler om valgproceduren og kon-
trollen af valget.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0025.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
23
Ad punkt 8.
Besøg
Efter pkt. 19 i besøgsvejledningen skal indsatte som far besøg af børn — ligesom den
der ledsager barnet — vejledes om vigtigheden af at holde øje med børnene uanset om
besøg afvikles i besøgsafdeling eller opholdsafdeling. Jeg bad fængslet oplyse hvor-
dan denne vejledning af indsatte og besøgende foregår, og overveje at oplyse om
opsynspligten i de interne regler. Jeg bad om underretning om resultatet af disse
overvejelser.
Statsfængslet har oplyst at personalet i forbindelse med besøgende børn hidtil (alene)
har gjort den indsatte og den besøgende voksne opmærksom på opsynsforpligtelsen i
det omfang man har fundet at denne forpligtelse ikke er blevet tilgodeset i tilstrække-
ligt omfang.
Statsfængslet har endvidere oplyst at såfremt et barn tager ophold på familieafdelin-
gen for at være sammen med sin mor eller far under afsoningen, vejledes de pågæl-
dende ved indsættelsen om forpligtelserne i relation til barnet, herunder om at pas-
ning og omsorg for barnet påhviler moren eller faren i alle døgnets 24 timer.
På baggrund af bemærkningerne i inspektionsrapporten har fængslet imidlertid nu
indarbejdet opsynsforpligtelsen i regelsamlingens afsnit A lb.nr. 1-1 og afsnit B lb.
nr. 16-2, ligesom det tillige fremgår af ansøgningsblankettens bagside (bilag 1 til
afsnit B lb.nr. 16-2). Fængslet har vedlagt kopi heraf. Ændringerne er fremhævet
med kursiv.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Af regelsamlingen vedrørende familieafdelingen (afsnit B, nr. 16-2) fremgik det bl.a.
at forældre på afdelingen som en forsøgsordning har mulighed for at få deres mindre
børn under 7 år på weekendophold hvis dette skønnes formålstjenligt i det enkelte
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0026.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
24
tilfælde og efter nærmere fastsatte retningslinjer. Jeg bad om oplysning om erfarin-
gerne med denne forsøgsordning, herunder om der fortsat var tale om en forsøgsord-
ning.
Statsfængslet har oplyst at der siden oktober 1991 har været mulighed for at lade
børn under 7 år have weekendophold hos mor og/eller far på fængslets familieaf-
deling. Ordningen var indledningsvis på forsøgsbasis således at fængslet halvårligt
skulle rapportere forløbet til Direktoratet for Kriminalforsorgen. Ved skrivelse af
26. oktober 1992 som fængslet har vedlagt kopi af, meddelte direktoratet at direkto-
ratet var indforstået med at ordningen videreføres indtil videre. Der er således ikke
længere tale om en forsøgsordning, og det beror på en redaktionel fejl at passus
herom ikke er udgået af den interne regelsamling (afsnit B lb. nr. 16-2).
Statsfængslet har endvidere oplyst at ordningen hidtil er forløbet helt tilfredsstillen-
de. Der opholder sig i gennemsnit 3-4 (weekend)børn hver weekend på familieafdelin-
gen.
Direktoratet har henholdt sig til statsfængslets oplysninger og har oplyst at direk-
toratet ikke har yderligere bemærkninger.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 11.1.1.
Indledning
I et tilfælde blev håndjern så vidt ses anvendt under anbringelse i observationscelle.
(en anbringelse den 12. februar 2003, j.nr. 2003/208/00139). Så vidt ses var der truf-
fet to beslutninger om anvendelse af håndjern, dels i forbindelse med anbringelsen i
observationscelle, dels i forbindelse med transport til Vestre Fængsel. Jeg havde ikke
modtaget nogen rapport om anbringelse(n) i observationscelle vedrørende denne epi-
sode som tidsmæssigt ligger inden for den periode hvori jeg har modtaget rapporter
om anbringelse i observationscelle. Jeg bad fængslet om at oplyse om min forståelse
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0027.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
25
af de faktiske omstændigheder i sagen var korrekt, og i givet fald oplyse hvorfor den
indsatte under anbringelsen i observationscelle skulle have håndjern på.
Statsfængslet har oplyst at det er korrekt at den indsatte var anbragt i observations-
celle den 12. februar 2003 fra kl. 10.45 til kl. 11.35 på hvilket tidspunkt han blev
overført til Københavns Fængsler. Fængslet har vedlagt observationscellerapport i
sagen hvoraf det fremgår at den indsatte blev ilagt håndjern i forbindelse med og
under anbringelsen i observationscellen fordi han fremkom med trusler om at ville
smadre det hele og gå amok. Fængslet har oplyst at det ikke har været muligt at få
uddybet begrundelsen idet den overvagtmester der traf beslutningen, er langtidssy-
gemeldt. Fængslet har samtidig beklaget at observationscellerapporten ikke tidligere
er sendt til mig.
Direktoratet har oplyst at direktoratet på baggrund af det beskrevne hændelsesforløb
har lagt til grund at anvendelsen af håndjern var absolut påkrævet, jf. § 10, stk. 2, i
bekendtgørelse om anvendelse af sikringsmidler. Direktoratet har i øvrigt henholdt
sig til det af statsfængslet oplyste og fængslets beklagelse af at observationscellerap-
porten ikke tidligere er sendt til mig.
Jeg har noteret mig det oplyste.
To af de rapporter som jeg modtog om anbringelse i observationscelle, indeholder
oplysning om anvendelse af håndjern. Jeg havde ikke modtaget håndjernsrapporter
vedrørende disse to tilfælde, hvilket jeg gik ud fra skyldes at der ikke skal udfærdiges
håndjernsrapport når der er udfærdiget rapport om anbringelse i observationscelle.
For en ordens skyld bad jeg dog fængslet om at oplyse hvorvidt min antagelse var
korrekt. Jeg bad tillige fængslet om at oplyse om de nærmere omstændigheder i for-
bindelse med anvendelsen af håndjern i det ene tilfælde (rapport af 16. juli 2003, j.nr.
2003/208/00482).
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0028.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
26
Statsfængslet har bekræftet at der ikke er udfærdiget særskilte håndjernsrapporter i
de to nævnte tilfælde, idet der i umiddelbar forlængelse af håndjernsanvendelsen
skete indsættelse i observationscelle med udfærdigelse af observationscellerapporter
til følge.
Om sagen med j.nr. 2003/208/00482 har fængslet oplyst at der er anvendt håndjern under
transporten af den indsatte fra den afdeling hvor den indsatte var placeret, til isolati-
onsafdelingen. Det skete fordi den indsatte havde gjort et fysisk udfald mod den
fungerende overvagtmester og for at hindre en eventuel optrapning af situationen
under transporten. Statsfængslet har i øvrigt henvist til observationscellerapporten
fra den 16. juli 2003.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 11.1.6.
Kompetence mv.
Statsfængslet ved Horserød har den 28. august 2001 udfærdiget en skrivelse om in-
tern delegation af kompetence. Det fremgår heraf bl.a. at beslutning om anvendelse
af håndjern kan træffes af "det tilstedeværende personale" hvis forholdene ikke tilla-
der at beslutningen træffes af en bemyndiget person. Idet det i bekendtgørelsens § 2,
stk. 2, er anført at beslutning i sådanne tilfælde kan træffes af "den tilstedeværende
funktionær som er ansvarlig for det pågældende tjenesteområde" bad jeg om direkto-
ratets bemærkninger til fængslets interne regel.
Statsfængslet har om baggrunden for den interne delegation til "det tilstedevæ-
rende personale" bemærket at der ikke i den aktuelle struktur er udpeget formelle
ledere blandt det uniformerede personale uden for normal arbejdstid. Det tilste-
deværende personale på afdelingerne (typisk to-tre fængselsfunktionærer på hver
sektion) er samlet ansvarlig for driften og således at det normalt er ældste i an-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0029.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
27
ciennitet som er ansvarlig for akutte beslutninger, fx anvendelse af håndjern.
Statsfængslet har imidlertid valgt ikke at institutionalisere denne ordning.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
I 2 tilfælde skete anvendelsen af håndjern for at hindre undvigelse (anvendelser den
18. februar 2003, j.nr. 02/208/00669 og den 20. juni 2003, j.nr. 2003/208/420). Beg-
ge de indsatte var tidligere undveget fra Statsfængslet ved Horserød.
Det er kun hvis forholdene i det enkelte tilfælde ikke tillader at man afventer en afgø-
relse fra en person der efter bekendtgørelsens § 2, stk. 1, er bemyndiget til at træffe
afgørelse om anvendelse af håndjern, at en tilstedeværende funktionær kan træffe
beslutning om anvendelse af håndjern, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 2. Under henvis-
ning hertil anmodede jeg fængslet om at oplyse om denne betingelse var opfyldt i de
2 nævnte tilfælde.
Statsfængslet har vedrørende sagen med j.nr. 02/208/00669 oplyst at personale- og
sikkerhedskonsulent Ingolf Farvin inden transportens påbegyndelse havde besluttet
at den indsatte skulle transporteres i håndjernstransportbælte for at hindre undvigelse
idet den indsatte den 6. december 2002 var undveget fra statsfængslets halvåbne af-
deling. Den indsatte blev efter undvigelsen anholdt og indsat i Arresthuset i Vor-
dingborg den 24. december 2002. Statsfængslet har endvidere oplyst at den indsatte
var undveget under ledsaget udgang fra Arresthuset i Næstved den 10. marts 2003 og
på ny anholdt og genindsat den 12. marts 2003. Dernæst var det fra arresthuset oplyst
at den indsatte ikke ønskede at deltage i retsmødet i Helsingør. (Dette fremgår også
af rapporten dog uden datoangivelse for undvigelse under udgang fra Arresthuset i
Næstved. Da rapporten vedrører en anvendelse af håndjern den 18. februar 2003, går
jeg ud fra at datoerne for undvigelsen og genindsættelsen er forkert angivet).
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0030.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
28
Statsfængslet har vedrørende dette tilfælde anført at det er en beklagelig fejl at
det ikke fremgår af rapporten at beslutningen om transport i håndjernstransportbæl-
te blev truffet af personale- og sikkerhedskonsulenten. Statsfængslet har oplyst at
personale- og sikkerhedskonsulenten mundtligt af fængselsinspektøren er bemyn-
diget til at træffe beslutninger om brug af magt og magtmidler.
Vedrørende sagen med j.nr. 2003/208/420 har statsfængslet oplyst at den pågældende
blev indsat i statsfængslet den 2. juni 2003 hvorefter han den 5. juni 2003 undveg og
efterfølgende blev indsat i Arresthuset i Helsingør. Statsfængslet har endvidere op-
lyst at håndjernene blev anvendt under transport fra Arresthuset i Helsingør til frem-
stilling i et retsmøde i Helsingør, og at beslutningen om anvendelse af håndjern bur-
de have været truffet i medfør af bekendtgørelsens § 2, stk. 1, af en dertil bemyndiget
person. Statsfængslet har telefonisk den 6. september 2004 over for direktoratet be-
klaget at ovennævnte beslutning ikke var truffet i medfør af bekendtgørelsens § 2,
stk. 1, af en dertil bemyndiget person.
Direktoratet har vedrørende sag 02/208/00669 henholdt sig til det af statsfængslet
oplyste og statsfængslets beklagelse af at det ikke fremgår af rapporten, at beslutnin-
gen om transport i håndjernstransportbælte blev truffet af personale- og sikkerheds-
konsulenten.
Vedrørende sag 2003/208/420 har direktoratet henholdt sig til det af statsfængslet
oplyste og tilsluttet sig fængslets udtalelse om at beslutningen om anvendelse af
håndjern burde være truffet i medfør af bekendtgørelsens § 2, stk. 1, af en dertil be-
myndiget person.
Jeg er enig i at det i førstnævnte tilfælde burde være fremgået af rapporten at afgø-
relsen faktisk var truffet af en person der var bemyndiget til at træffe beslutning om
anvendelse af håndjern, og at afgørelsen i det andet tilfælde burde have været truffet
af en sådan person.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0031.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
29
bemyndiget til at
Sikkerhedskonsulenten er ikke nævnt i delegationsskrivelsen som
t og direktoratet
træffe beslutning om anvendelse af håndjern. Jeg anmodede fængsle
utning hero
om udtalelser om sikkerhedskonsulentens kompetence til at træffe besl
m.
dskonsulenten
Statsfængslet har som nævnt ovenfor oplyst at personale- og sikkerhe
beslutninger om
har modtaget en mundtlig bemyndigelse fra inspektøren til at træffe
brug af magt og magtmidler.
yndigelsen bør frem-
Direktoratet har henholdt sig hertil med bemærkning om at bem
meddelt fængslet.
gå af statsfængslets delegationsskrivelse hvilket direktoratet har
Jeg er enig heri og har noteret mig det oplyste.
et tilfælde hvor der ikke er
Jeg bad endvidere om oplysning om hvorvidt afgørelsen i
om anvendelse af hånd-
oplysning om at der blev givet underretning om beslutningen
0669), blev truffet af en per-
jern (en anvendelse den 18. februar 2003, j.nr. 02/208/0
son som var bemyndiget hertil.
ngen blev truffet af persona-
Statsfængslet har over for direktoratet oplyst at beslutni
t af fængselsinspektøren er
le- og sikkerhedskonsulenten der (som nævnt) mundtlig
magtmidler.
bemyndiget til at træffe beslutninger om brug af magt og
Direktoratet har henholdt sig hertil og har i øvrigt henvist til
Jeg har noteret mig det oplyste.
besvarelsen ovenfor.
anvendelsen (en an-
I et tilfælde var underretning givet 1 time og 22 minutter efter
isning til at underretning
vendelse den 20. juni 2003, j.nr. 2003/208/420). Under henv
en udtalelse vedrørende
skal ske hurtigst muligt efter anvendelsen, anmodede jeg om
tidspunktet for underretning i denne sag.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0032.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
30
Statsfængslet har over for direktoratet oplyst at underretning om anvendelse af hånd-
jern blev givet til en ledende medarbejder kl. 12.25, og at håndjernene blev brugt fra
kl. 11.03 til kl. 12.16. Direktoratet har henholdt sig hertil.
Som det fremgår af omtalen af sagen ovenfor, har fængslet oplyst at håndjern blev
anvendt under transport fra Arresthuset i Helsingør hvor den indsatte var anbragt på
grund af undvigelse fra fængslet ca. 14 dage før, til retten i Helsingør. (I rapporten er
skrevet at håndjern blev anvendt under transport til Arresthuset i Helsingør, men ikke
hvorfra; jeg går ud fra at håndjern er anvendt både til og fra retten).
Jeg forstår fængslets udtalelse sådan at underretning efter fængslets opfattelse er sket
hurtigst muligt idet underretning blev givet 9 minutter efter at anvendelsen af hånd-
jern ophørte.
Som det fremgår af mit spørgsmål, havde min anmodning om en udtalelse udgangs-
punkt i det tidspunkt hvorpå håndjernene blev påsat. Jeg anmoder direktoratet om at
udtalelse sig om fra hvilket tidspunkt "så hurtigt som muligt" i sikringsmiddelbe-
kendtgørelsens § 2, stk. 2, skal regnes når anvendelsen af håndjern strækker sig over
længere tid.
Jeg bad om oplysning om ledelsens tilsyn med området for anvendelse af håndjern.
Fængslet har oplyst at alle rapporter løbende gennemgås af personale- og sikker-
hedskonsulenten, og har beklaget at der ikke i alle tilfælde er gjort påtegning her-
om på rapporterne. Inspektøren har tilføjet at han normalt efterfølgende drøfter de
konkrete tilfælde med personale- og sikkerhedskonsulenten med henblik på erfa-
ringsopsamling mv., og at han fremover vil være opmærksom på at gøre notat her-
om på sagerne. Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0033.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
31
Ad punkt 11.2.3.
Betingelser
Af følgeskrivelsen til magtanvendelsesbekendtgørelsen (skrivelse nr. 87 af 16. maj
2001) fremgår det at håndjern normalt vil være et mere hensigtsmæssigt og skånsomt
sikringsmiddel end førergreb når en indsat skal flyttes fra en lokalitet til en anden.
Jeg tilkendegav at jeg gik ud fra at fængslet er opmærksom på det anførte i følgeskri-
velsen.
Fængslet har bekræftet at fængslet er opmærksomt herpå.
Ad punkt 11.2.5.
Kompetence mv.
Jeg anmodede om oplysning om ledelsens tilsyn med området for anvendelse af
magt.
Statsfængslet har oplyst at ledelsens tilsyn med området for anvendelse af magt
gennemføres på samme måde som for håndjern. Statsfængslet har derfor henvist
til bemærkningerne ovenfor (punkt 11.1.6.).
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 11.2.6.
Lægetilsyn
I et tilfælde hvor der ifølge rapporten var sket lægetilkald, fremgik det ikke af magt-
anvendelsesrapporten om der var lægetilsyn (en magtanvendelse den 16. juli 2003,
j.nr. 2003/208/00482). Det fremgår heller ikke af observationscellerapporten i sagen,
jf. pkt. 11.3.8. Jeg anmodede om oplysning om hvorvidt der var lægetilsyn i sagen,
og i givet fald hvornår det fandt sted.
Statsfængslet har oplyst at det beklageligvis ikke har været muligt at konstatere om
og i givet fald hvornår lægetilsyn fandt sted i sagen.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0034.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
32
Direktoratet har henholdt sig til statsfængslets beklagelse.
Jeg er enig i at det er beklageligt at det ikke fremgår om der var lægetilsyn i sagen,
og i givet fald hvornår det fandt sted.
Jeg tilkendegav desuden at jeg gik ud fra at institutionen fremover vil være opmærk-
som på at gøre notat om hvorvidt lægetilsyn har været overvejet.
Fængslet har oplyst at mine bemærkninger herom er taget til efterretning.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 11.3.1.
Indledning
Som nævnt under pkt. 11.1.1 blev der i en af sagerne vedrørende anvendelse af hånd-
jern truffet beslutning om at den indsatte skulle anbringes i observationscelle med
håndjern på (j.nr. 2003/208/00139). Jeg modtog ikke nogen rapport om anbringel-
se(n) i observationscelle vedrørende denne episode som tidsmæssigt ligger inden for
den periode hvorfra jeg har modtaget rapporter om anbringelse i observationscelle.
Jeg anmodede på denne baggrund om oplysning om hvorvidt der var udfærdiget rap-
port om anbringelsen i observationscelle. I bekræftende fald bad jeg om en kopi af
rapporten.
Statsfængslet har oplyst at der er udfærdiget rapport om anbringelse i observations-
celle i sagen og har vedlagt kopi af denne rapport. Statsfængslet har i øvrigt hen-
vist til besvarelse af punkt 11.1.1.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste — og indholdet af rapporten.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0035.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
33
Af en af sagerne vedrørende anvendelse af magt fremgår det tillige at den indsatte
blev anbragt i observationscelle hvor han dog kun havde ophold i fire minutter (en
magtanvendelse den 25. august 2003, j.nr. 2003/208/00575). Heller ikke vedrørende
denne anbringelse i observationscelle, som også tidsmæssigt ligger inden for den
periode hvorfra jeg har modtaget rapporter om anbringelse i observationscelle, havde
jeg modtaget nogen observationscellerapport. Jeg gik ud fra at der ikke forelå en så-
dan rapport, og anmodede fængslet om at oplyse om det er korrekt antaget. I givet
fald bad jeg fængslet oplyse hvorfor der ikke var udfærdiget rapport om anbringelsen
i observationscelle.
Statsfængslet har oplyst at det er korrekt at den indsatte meget kortvarigt var an-
bragt i observationscelle. Fængslet har samtidig beklaget at der ikke er udfærdiget
observationscellerapport og har oplyst at det ikke har været muligt at få klarlagt
årsagen hertil. Statsfængslet har beklaget at ledelsen ikke har været opmærksom på
den manglende observationscellerapport.
Direktoratet har henholdt sig til det af statsfængslet oplyste samt den deri ud-
trykte beklagelse.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Når der blev set bort fra det høje antal anbringelser i observationscelle i Statsfængslet
ved Sdr. Omme i 2002 (som fængslet i inspektionssagen vedrørende dette fængsel
havde oplyst muligvis skyldes at fængslet havde modtaget flere indsatte med psyki-
ske problemer end sædvanligt) og korrigeredes for den højere belægning i Stats-
fængslet ved Horserød, synes der ifølge kriminalforsorgens statistik for 2002 at være
tale om at der i dette fængsel er sket anbringelse i observationscelle i videre omfang
end i de øvrige åbne fængsler. Jeg anmodede om oplysning om mulige årsager hertil.
Statsfængslet har oplyst at fængslet er enigt i at de statistiske oplysninger indikerer at
statsfængslet i de seneste år har anvendt observationscelle i videre omfang end de
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0036.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
34
øvrige åbne fængsler. Statsfængslet har samtidig oplyst at betingelserne for anbrin-
gelse i observationscelle efter statsfængslets opfattelse har været opfyldt i alle til-
fælde.
Som mulige årsager til antallet af observationscelleanbringelser har statsfængslet
peget på fængslets indretning og beliggenhed der gør at fængslet muligvis har større
problemer i relation til narko og spiritus end øvrige fængsler, og at de indsattes
indtagelse af disse former for stimulanser gør at det oftere kan være nødvendigt at
anvende observationscelle. Statsfængslet har endelig oplyst at de indsatte i flere
tilfælde efterfølgende har oplyst at årsagen til deres adfærd var begrundet i enten stof-
eller spiritusindtagelse.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 11.3.3.
Betingelser
I rapporten vedrørende et af de tilfælde hvor der var henvist til behovet for særlig
observation (nr. 3), var det tillige anført at anbringelsen var påkrævet på grund af
pladsmangel i øvrige isolationsceller. Det drejer sig om en anbringelse den 9. februar
2003, j.nr. 2002/208/00572 hvor der for så vidt angår det faktiske grundlag i øvrigt
var henvist til en rapport af samme dag som jeg imidlertid ikke havde modtaget. Jeg
anmodede om at modtage denne rapport og om en udtalelse vedrørende anbringelsen
i observationscelle i denne sag, jf. § 13, stk. 2, i den dagældende (§ 15, stk. 2, i den
nugældende) bekendtgørelse hvorefter en godkendt observationscelle ikke må an-
vendes til andet formål uden direktoratets generelle tilladelse.
Statsfængslet har oplyst at anbringelsen i observationscellen var begrundet i
pladsmangel i isolationsafdelingen kombineret med et behov for særlig observati-
on på grund af beruselse. Statsfængslet har vedlagt rapporten.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0037.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
35
Det fremgår endvidere af direktoratets udtalelse at statsfængslet den 6. september
2004 telefonisk over for direktoratet har oplyst at betingelsen for anbringelse i obser-
vationscelle var opfyldt ud fra behovet for særlig observation på grund af beruselse,
og at pladsmanglen i isolationsafdelingen ikke har været afgørende for beslutningen
om anbringelsen.
Direktoratet har henholdt sig til det af statsfængslet anførte om at betingelserne for
anbringelse i observationscelle var opfyldt ud fra behovet for særlig observation på
grund af beruselse.
Jeg har noteret mig at fængslet har anset betingelserne for anbringelse i observati-
onscelle for opfyldte — og at anbringelse i observationscelle (således) ikke skete fordi
der ikke var plads på isolationsgangen.
Ad punkt 11.3.4.
Begrundelse
I intet tilfælde er der henvist til de retsregler som afgørelsen om observationscellean-
bringelse er truffet efter. Jeg gik ud fra at institutionen fremover ville være opmærk-
som på kravet om angivelse af retsgrundlaget.
Fængslet har oplyst at fængslet fremover vil være opmærksomt herpå.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 11.3.6.
Kompetence mv.
Jeg anmodede om oplysning om ledelsens tilsyn med området for anbringelse i ob-
servationscelle.
Statsfængslet har oplyst at ledelsens tilsyn med området for anvendelse af observati-
onscelle gennemføres på samme måde som for håndjern og magtanvendelse. Stats-
fængslet har derfor henvist til bemærkningerne herom ovenfor (punkt 11.1.6.).
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0038.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
36
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 11.3.8.
Lægetilkald og lægetilsyn
I et af tilfældene skete der tilkald af læge 25 minutter før anbringelsen i observati-
onscelle. En time efter blev tilkaldet gentaget, men det fremgik ikke om der var læ-
getilsyn med den pågældende, og heller ikke hvor længe den indsatte var anbragt i
observationscellen. Jeg bad fængslet om at oplyse om der var lægetilsyn med den
indsatte, og i givet fald hvornår det fandt sted.
Statsfængslet har oplyst at der var lægetilsyn i sagen den 14. juni 2003, kl. 19.00
(dvs. 11/2 time efter gentagelsen af lægetilkaldet). Statsfængslet har yderligere oplyst
at den indsatte overgik til sikringscelleanbringelse kl. 18.30 og blev overført til Ve-
stre Fængsel kl. 19.20. Fængslet har vedlagt sikringscellerapporten.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
/
2
Jeg har noteret mig at der var lægetilsyn med den indsatte, og at det fandt sted (21
/
2
time efter tilkaldet af læge og) 11 time efter gentagelsen af tilkaldet.
Jeg anmodede om oplysning om årsagen til at lægetilkald i et tilfælde først fandt sted
efter 1 time og 5 minutter (en anbringelse den 8. juni 2003, j.nr. 2003/208/00071).
Statsfængslet har oplyst at det ikke har været muligt at konstatere årsagen hertil.
Det fremgår af direktoratets udtalelse at fængslet den 12. oktober 2004 over for di-
rektoratet supplerende har oplyst at det af observationsarket i sagen fremgår at den
indsatte som ifølge observationscellerapporten var anbragt i observationscellen kl.
22.05, var urolig kl. 22.35, at han kl. 22.50 havde sat sig, og at han kl. 23.10 var fal-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0039.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
37
det til ro hvorefter håndjernene blev taget af. Af den håndjernsrapport som er udfær-
diget i forbindelse med anbringelsen, fremgår det at den indsatte blev lagt i håndjern
kl. 22.20 fordi han ved indsættelsen i observationscellen ikke ville lade sig visitere.
Lægetilkald skete umiddelbart efter at anvendelsen af håndjern blev bragt til ophør.
Det fremgår endvidere af direktoratets udtalelse at fængslet har oplyst at meget tyder
på at lægetilkaldet ikke har været begrundet i selve observationscelleanbringelsen,
men i ophøret af anvendelsen af håndjern, idet det er kutyme at tilkalde læge hvis en
indsat som har været ilagt håndjern, har været urolig. Begrundelsen er at fængslet
ønsker at sikre at der ikke er sket skader på håndleddene.
Direktoratet har udtalt at det er direktoratets opfattelse at det burde have fremgået
mere præcist af sagens akter hvad baggrunden for lægetilkaldet var. Direktoratet har
meddelt statsfængslet dette.
Jeg har noteret mig det affængslet oplyste om at tilkald af læge sandsynligvis ikke er
sket på grund af anbringelsen i observationscelle, men fordi der blev anvendt hånd-
jern. Jeg er enig med direktoratet i at det burde være fremgået af observationscelle-
rapporten i sagen.
Ad punkt 11.3.9.
Tilsyn ved personalet
I et af de 2 tilfælde hvor der ingen notater i observationsrubrikken var, fremgik det
ikke hvor lang tid anbringelsen varede, men det fremgik at der var lægetilsyn 1 time
og 45 minutter efter anbringelsen (en anbringelse den 8. juni 2003, j.nr.
2003/208/00071, som også er omtalt under pkt. 11.3.8.). Jeg anmodede om oplysning
om hvor lang tid anbringelsen varede, og hvorvidt der var tilsyn med den indsatte
under anbringelsen. Hvis det var tilfældet, og notat om tilsyn var udfærdiget på sær-
skilt observationsark, bad jeg om kopi heraf.
Statsfængslet har oplyst at anbringelsen varede indtil den 9. juni 2003, kl. 08.00, og
har vedlagt kopi af observationsark i sagen.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0040.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
38
Direktoratet har henholdt sig til det af statsfængslet anførte med bemærkning om at
direktoratet har noteret sig at det af det vedlagte observationsark fremgår at der er
foretaget jævnligt tilsyn med den indsatte under anbringelsen.
Jeg har noteret mig det oplyste om varigheden af anbringelsen, og at detfremgår af det
vedlagte observationsark at der har været jævnligt tilsyn med den indsatte under an-
bringelsen, dog ikke i perioden fra kl. 5.40 til kl. 8.00. Efter omstændighederneforetager
jeg mig ikke noget vedrørende det manglende tilsyn i denne periode.
Jeg bad om oplysning om hvorvidt der var tilsyn med de indsatte i 2 tilfælde (anbrin-
gelser den 9. februar og 16. juli 2003 der varede henholdsvis 3 timer og 45 minutter
og 2 timer og 26 minutter). Hvis det var tilfældet, og notat var udfærdiget på særskilt
observationsark, bad jeg om kopi heraf.
Statsfængslet har vedlagt kopi af observationsark vedrørende anbringelsen den 9.
februar 2003. For så vidt angår anbringelsen den 16. juli 2003 har fængslet oplyst at
det beklageligvis ikke har været muligt at fremskaffe kopi af observationsark i sagen.
Direktoratet har henholdt sig til det af statsfængslet oplyste og beklagelsen af at det
ikke har været muligt at fremskaffe kopi af observationsark fra anbringelsen den 16.
juli 2003. Direktoratet henviser endvidere til at det fremgår af observationsarket fra
den 9. februar 2003 at der er sket tilsyn med den indsatte under anbringelsen.
Jeg har noteret mig at der ifølge observationsarket i sagen fra den 9. februar 2003 er
sket tilsyn med den indsatte, dog først fra kl. 22.00 som er to timer efter anbringel-
sen, til udtagelsen. Det er beklageligt at der enten ikke har været tilsyn i de første to
timer af anbringelsen, eller ikke er gjort notat herom.
Jeg går ud fra at der også er sket tilsyn med den indsatte i det andet tilfælde, og er
enig i at det er beklageligt at det ikke har været muligt at fremskaffe kopi af observa-
tionsark i denne sag.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0041.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
39
I et tilfælde er der ved notat 1 time og 20 minutter efter anbringelse henvist til sær-
skilt observationsark som jeg ikke modtog kopi af (en anbringelse den 14. juni 2003
kl. 16.55). Det fremgik ikke hvor lang tid anbringelsen varede. Jeg bad om kopi af
dette observationsark og — hvis det ikke fremgik heraf — om oplysning om hvor lang
tid anbringelsen varede.
Statsfængslet har vedlagt kopi af observationsark i sagen og oplyst at pågældende
overgik fra observationscelle til sikringscelleanbringelse kl. 18.30, samt at lægetilsyn
blev foretaget kl. 19.00 (j f. omtalen af sagen under punkt 11.3.8.). Statsfængslet har
endvidere oplyst at årsagen til at den indsatte ikke umiddelbart efter kl. 18.30 blev
overført til Københavns Fængsler var at personalet afventede lægevagtens ankomst.
Statsfængslet har endelig henvist til bemærkningerne under punkt 11.3.8 hvoraf det
fremgår at der skete overførsel til Vestre Fængsel kl. 19.20.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig at den indsatte havde ophold i observationscellen indtil kl. 19.20
hvor han blev overført til Vestre Fængsel. Jeg har endvidere noteret mig det oplyste
om at den indsatte (ifølge sikringscellerapporten på grund af selvbeskadigelse) kl.
18.30 overgik fra at være observationscelleanbragt til at være sikringscelleanbragt i
observationscellen, jf. § 10 i bekendtgørelsen om anvendelse af sikringsmidler. Jeg
har desuden noteret mig at den indsatte knap en time efter blev overført til sikrings-
celle i Vestre Fængsel og det oplyste om baggrunden for at det først skete på dette
tidspunkt
(if
bekendtgørelsens § 10, stk. 4, hvorefter indsatte over for hvem der er
anvendt andre sikringsmidler i tilfælde hvor betingelserne for sikringscelleanbrin-
gelse er opfyldte, men en sådan celle ikke er til rådighed, hurtigst muligt skal overfø-
res til sikringscelle i en anden institution).
Endelig har jeg noteret mig at der ifølge det vedlagte observationsark har været ført
tilsyn med den indsatte frem til overførslen til Københavns Fængsler, i tiden fra kl.
18.20 og indtil overførslen kl. 19.20 ved konstant overvågning.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0042.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
40
I et tilfælde fandt det første tilsyn ifølge notatet først sted 21 time efter anbringelsen
/2
(en anbringelse den 19. august 2003, j.nr. 2003/208/00562). Jeg bad om oplysning
om årsagen hertil.
Statsfængslet har oplyst at det beklageligvis ikke har været muligt at finde årsagen til
at første notat om tilsyn først fandt sted 21/2 time efter anbringelsen i observationscel-
len.
Direktoratet har henholdt sig til statsfængslets beklagelse.
Jeg er enig i at det er beklageligt at det ikke fremgår hvorfor første tilsynsnotat først
fandt sted 2%2 time efter anbringelsen. Det er således beklageligt at der enten ikke er
/2
sket tilsyn før 21 time efter anbringelsen, eller at der ikke er notat om tidligere til-
syn.
I et tilfælde (en anbringelse den 4. juli 2003, j.nr. 2003/208/00443) er der flere tilsyn
over en periode på ca. 7 timer. Det fremgik ikke hvornår den indsatte blev udtaget af
observationscellen, og dermed ikke om der var tilsyn med den indsatte helt frem til
udtagelsen. Jeg anmodede om oplysning om hvornår den indsatte blev udtaget af
observationscellen.
Statsfængslet har oplyst at den indsatte blev udtaget af observationscellen kl. 8.00. Direk-
toratet har henholdt sig til statsfængslets oplysning.
Jeg har noteret mig det oplyste — og at det herefterfremgår at der ikke var tilsyn helt
frem til udtagelsen idet sidste tilsynsnotat er kl. 5.27 hvor den indsatte var på toilet-
tet. Efter omstændighederne foretager jeg mig ikke noget vedrørende dette forhold.
Jeg anmodede endvidere institutionen om at oplyse hvorvidt der var fastsat interne
retningslinjer for tilsynet. I bekræftende fald bad jeg om en kopi heraf.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0043.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
41
Statsfængslet har vedlagt kopi af retningslinjer fra den 28. november 2003 vedrøren-
de brug af fængslets observationscelle.
Det fremgår af disse retningslinjer at der ved anbringelse i observationscelle skal ske
udfyldelse af dels en rapport, dels et observationsark, og at intervallet mellem tilsyn
aldrig må overstige Y2 time.
Jeg har noteret mig at der er fastsat interne retningslinjer. Som nævnt til slut i pkt.
11.3.2. i den endelige rapport skal notat om tilsyn ikke længere noteres på særlige
observationsark, men i selve observationscellerapporten i klientsystemet. Jeg går ud
fra at fængslet vil ændre de interne retningslinjer så det heraf kommer til at fremgå
at tilsynsnotater skal udfærdiges i (eller overføres til) den elektroniske rapport.
Ad punkt 11.3.11.
Klagevejledning
Jeg bad om oplysning om hvorvidt der var givet klagevejledning i sagerne, herunder
oplysning om klagefrist.
Statsfængslet har oplyst at anbringelse i observationscelle oftest efterfølges af et di-
sciplinærforhør hvor der altid gives klagevejledning, herunder om klagefrist. Stats-
fængslet har endvidere oplyst at det i de sager hvor der ikke har været afholdt efter-
følgende forhør, ikke har været muligt at konstatere om der er givet klagevejledning.
Det fremgår desuden af direktoratets udtalelse at fængslet telefonisk den 6. septem-
ber 2004 har beklaget at rapporten i intet tilfælde er påtegnet oplysning om at der er
givet klagevejledning.
Statsfængslet har i sin udtalelse i øvrigt henvist til at klientsystemets rapportdel nu
indeholder et felt om klagevejledning således at det nu er sikret at der gives den kræ-
vede klagevej ledning.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 262: Opfølgningsrapport af 4/1-05 vedr. inspektion den 2.-3/12-03 af Statsfængslet ved Horserød
2579892_0044.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
42
Direktoratet har henholdt sig til det af statsfængslet anførte. Direktoratet har be-
mærket at direktoratet ligesom fængslet anser det for beklageligt at rapporten i
intet tilfælde er påtegnet oplysning om at der er givet klagevejledning.
Jeg er enig i at det er beklageligt at det ikke fremgår om der er givet klagevejledning
i sagerne. Da der ifølge det oplyste nu i klientsystemet er et felt til angivelse af kla-
gevejledning, foretager jeg mig ikke mere vedrørende spørgsmålet om notat med
hensyn til klagevejledning.
Punkt 12.
Opfølgning
Jeg har bedt om underretning mv. vedrørende enkelte punkter, jf nærmere gennem-
gangen ovenfor. Jeg beder om at fængslet sender sit svar tilbage gennem Direktora-
tet for Kriminalforsorgen.
Punkt 13.
Underretning
Denne rapport sendes til Statsfængslet ved Horserød, Direktoratet for Kriminalfor-
sorgen, Folketingets Retsudvalg og de indsatte i statsfængslet.
mori /
))
Hans Gammeltoft-Hansen
-