Retsudvalget 2004-05 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 229
Offentligt
2579795_0001.png
•I,AIN
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
L.
Folketinget
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Christiansborg
MODTAGET
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
1 4 DEC. 2004
Civilkontoret
2004-151-0126
RSB20589
1
4
DEC. 20N
!!
Den
CenU
Afsendt med
Retsudvalget
REU alm. del - Bilag 229
FLF alm. del - svar på spm. 75
Offentlig_
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 75 af 2. december 2004 fra
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Lene Espersn
Lene Thorsen Hallenberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://wwwjm.dk
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0002.png
‘,4,111N1
s),
,
,c
(t:,,,
.,.•
".7.
co
ed
r•--
-,
NNI's,
-I
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Civilkontoret
2004-151-0126
RSB20590
Besvarelse af spørgsmål nr. 75 af 2. december 2004 fra Folketingets Udvalg for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri
Spørgsmål nr. 75:
"Vil ministeren i forlængelse af samrådet i fødevareudvalget den 1. december
2004, jf. samrådsspørgsmål G, skriftligt redegøre for fordele, ulemper og konse-
kvenser af nedennævnte forslag til løsning på de dyrevelfærdsproblemer, lange
transporter af levende slagtedyr skaber?
Forslag 1:
Der skal foreligge en dyrlæge-attest før dyr til eksport kan forlade besæt-
ningen. Dyrlægeundersøgelsen skal være foretaget indenfor de sidste 24 ti-
mer før dyret forlader besætningen. Samtidig skal reglerne om transporteg-
nethed skærpes.
Forslag 2:
Ved al transport af dyr til slagtning, uanset denne foregår inden for eller
uden for landets grænser, er enhver form for omlæsning forbudt, det være
sig direkte fra bil til bil, eller på samlestalde, eksportstalde, levedyrsmarke-
der, handelsbesætninger eller andre samlesteder for dyr.
Forslag 3:
England har igennem flere år opretholdt et nationalt forbud mod transport af heste
til slagtning i udlandet (Minimum values legislation within the Exportation og
Horses Act in 1937), som virker indirekte gennem et forbud mod eksport af he-
ste, der har lavere værdi end 5.000 pund. En lignende ordning kunne indføres i
Danmark."
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: jmjm.dk
Internet: http://www.jm.dk
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0003.png
Svar:
e i overensstemmelse med EU-
Justitsministeriet har overvejet, i hvilket omfang det vil vær
forbedring af dyrs velfærd under transport. I
retten at gennemføre de ovennævnte tre forslag til
hvilke måder det i øvrigt vil være muligt
fortsættelse heraf har ministeriet tillige overvejet, på
har især overvejet forholdene under
edre dyrs velfærd under transport. Justitsministeriet
at forb
udsatte kategorier af dyr.
lange transporter samt dyrevelfærden for særligt
s vurderinger og forslag. For en mere
I det følgende gives et overblik over Justitsministeriet
agte notat af d.d. Nærværende besva-
ljeret gennemgang henvises til Justitsministeriets vedl
deta
kvæg, svin, heste, får og geder.
relse og det vedlagte notat omhandler transport af
Ad forslag 1:
i overensstemmelse med EU-retten at
er Justitsministeriets vurdering, at det ikke vil være
Det
individuel dyrevelfærdsattest for hvert
fastsætte nationale regler, hvorefter der skal udstedes en
e henvises dog til Justitsministeriets
enkelt dyr, der skal transporteres. For så vidt angår hest
det vedlagte notat.
overvejelser i notatet. Der henvises til punkt 2.1.2. i
- med undtagelse af undersøgelsen af
Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at det
retten at kræve, at sundhedsundersøgelsen,
heste — ikke vil være i overensstemmelse med EU-
tages på bedriften. Et krav om at kontrol-
og herunder transportegnethedsvurderingen, skal fore
d kun påvirke omsætningen af et relativt
len af heste skal finde sted på bedriften, vil imidlerti
ttelse, at den dyrevelfærdsmæssige
ænset antal dyr, og det er derfor Justitsministeriets opfa
begr
vidt angår heste vil være begrænset. Se
gevinst ved at gennemføre ovennævnte forslag for så
hertil punkt 2.1.3. i det vedlagte notat.
kan fastsættes bestemmelser i national ret,
Det er også Justitsministeriets opfattelse, at der ikke
sundhedscertifikatet, skal ske
foreskriver, at den undersøgelse, der ligger til grund for
som
afviger fra de tidsintervaller, der er fast-
inden for et tidsinterval i forhold til afsendelsen, som
indelse, at det for kvæg, svin, får og
sat i samhandelsdirektiveme. Det bemærkes i den forb
embedsdyrlægen senest 24 timer, inden
geder allerede i dag er et krav, at de er undersøgt af
agte notat.
transporten påbegyndes. Se hertil punkt 2.1.4. i det vedl
ts opfattelse udtømmende, hvil-
ende transportdirektiv regulerer efter Justitsministerie
Det gæld
sport. Der kan derfor ikke på nuværende
ke kategorier af dyr der ikke anses for egnede til tran
-2-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0004.png
tidspunkt fastsættes nationale bestemmelser, der medfører, at hele kategorier af dyr ikke anses
som egnede til transport.
Derimod er det Justitsministeriets vurdering, at det ved den nye forordnings ikrafttræden under
visse betingelser bliver muligt at fastsætte nationale bestemmelser, hvorefter hele kategorier af
dyr anses som ikke-transportegnede. Se hertil punkt 2.1.5.1. i det vedlagte notat.
Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at det vil være i overensstemmelse med EU-
retten — også under de gældende EU-regler - at skærpe den konkrete vurdering af, om det en-
kelte dyr anses som egnet til transport. Se hertil punkt 2.1.5.2. i det vedlagte notat.
Ad forslag 2:
For så vidt angår det foreslåede forbud mod at omlæsse slagtedyr på samlesteder, har Ministe-
riet for Familie- og Forbrugeranliggender oplyst, at dette vil rejse væsentlige problemer i for-
hold til beskyttelse af dyresundheden, jf. punkt 2.2.1. i det vedlagte notat.
For så vidt angår det EU-retlige aspekt, er det Justitsministeriets opfattelse, at et forbud mod
omladning og omlæsning i de fleste situationer næppe vil være i overensstemmelse med EU-
retten, da det i samhandelsdirektiverne for de relevante dyrearter, transportdirektivet og den
nye forordning må antages at være en bagvedliggende forudsætning, at der kan ske omladning
og omlæsning af dyr. Der henvises til den detaljerede gennemgang af disse overvejelser i punkt
2.2.2. i det vedlagte notat.
Ad forslag 3:
Efter Justitsministeriets opfattelse vil det ikke være i overensstemmelse med EU-retten at ind-
føre en dansk bestemmelse om, at dyr under en vis værdi ikke må transporteres, da en sådan
regel vil udgøre en eksportrestriktion efter EF-traktatens artikel 29, og ikke vil kunne undtages
efter artikel 30, da den næppe er proportional og egnet til at varetage dyresundheden. Se hertil
punkt 2.3. i det vedlagte notat.
Justitsministeriets overvejelser om nye initiativer:
I lyset af ovennævnte konklusioner har Justitsministeriet overvejet, hvordan de danske regler
om transport kan skærpes. Overvejelserne har navnlig rettet sig mod forholdene på lange
-3-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0005.png
titsministeriets opfattelse er særligt
transport af udsætterdyr, som efter Jus
transporter samt for
udsatte.
r dyr som ikke-transportegnede, vil
muligheden for at anse visse kategorie af
1) Med hensyn til
det ikke vil være muligt at
mod at indføre regler, som indebærer, at
Justitsministeriet stile
r 8 timer. Ministeriet vil
og eventuelt også andre udsætterdyr, i ove
transportere udsættersøer,
ikke vil kunne anses
for at fastsætte regler om, at udsætterdyr
endvidere undersøge muligheden
e skal transporteres via et samlested.
ede, hvis transporten indebærer, at dyren
som transportegn
nye transportforordning træder
ler først vil kunne anvendes, når den
Det bemærkes, at disse reg
.1. i det vedlagte notat.
i kraft om ca. 2 år. Se hertil punkt 3.2
af udsætterdyrs transportegnethed i
iet ønsker desuden at skærpe vurderingen
2) Justitsminister
iet har derfor anmodet Fødevare-
ring, der foretages i dag. Justitsminister
forhold til den vurde
ministeriet vil her stile mod,
, hvordan dette nærmere kan ske. Justits
styrelsen om at overveje
ed skærpes yderligere,
vurderingen af udsætterdyrs transportegneth
at praksis i forbindelse med
is transporten indebærer, at dyrene om-
nsporten skal vare over 8 timer, eller hv
særligt hvis tra
vedlagte notat.
læsses. Se hertil punkt 3.2.2. i det
s for, at det også efter for-
opfattelse, at der vil kunne argumentere
3) Det er Justitsministeriets
tte yderligere nationale
re muligt at beholde og endvidere fastsæ
ordningens ikrafttræden vil væ
, dels at der er passende faciliteter til
indretningen af samlesteder, der sikrer
bestemmelser om
fysiske forhold medvirker til
fodring og vanding af dyrene, dels at de
rådighed for anbringelse,
teder, og dels at der kan
dyr udsættes for under ophold på samles
at mindske den stress, som
nsportegnethed under rolige forhold.
fornødne tid til at undersøge dyrenes tra
afsættes den
ejde udkast til ændring af samle-
for anmode Dyreværnsrådet om at udarb
Ministeriet vil der
rligt tager sigte på, at de fysiske
, der indeholder bestemmelser, der sæ
stedsbekendtgørelsen
under ophold på samlesteder,
mindske den stress, som dyr udsættes for
forhold medvirker til at
nsportegnethed under rolige
nødne tid til at undersøge dyrenes tra
og at der kan afsættes den for
lagte notat.
forhold. Se hertil punkt 3.3. i det ved
Veterinære Sundhedsråds udtalel-
titsministeriets opfattelse, at bl.a. Det
4) Det er endvidere Jus
dene i forbindelse med brug
anledning til nærmere at overveje forhol
se af 25. marts 2004 giver
ærnsrådet om en udta-
Justitsministeriet vil derfor anmode Dyrev
af udleveringsrum og -vogne.
til at sikre, at kontrollen med over-
titsministeriet vil endvidere tage initiativ
lelse herom. Jus
hertil punkt 3.4. i notatet.
nde regler på dette punkt skærpes. Se
holdelsen af de gælde
-4-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0006.png
e,
t-`*j-
Ak-
Ns,
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Dato
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
14. december 2004
Civilkontoret
2004-151-0126
RSB20586
NOTAT
OM
spørgsmål nr. 75 fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
samt om mulighederne for at skærpe reglerne for transport af dyr
1. Indledning
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Fødevareudvalget) har den 2. de-
cember 2004 stillet spørgsmål nr. 75 til justitsministeren:
"Vil ministeren i forlængelse af samrådet i fødevareudvalget den 1. december
2004, jf. samrådsspørgsmål G, skriftligt redegøre for fordele, ulemper og konse-
kvenser af nedennævnte forslag til løsning på de dyrevelfærdsproblemer, lange
transporter af levende slagtedyr skaber?"
Der opstilles herefter tre forslag til skærpelse af de danske regler om transport af dyr. Under
notatets punkt 2 vurderes de tre forslag fra Fødevareudvalget i forhold til de gældende regler
om transport af dyr, herunder den gældende EU-retlige regulering, samt i forhold til forslaget
til forordning om beskyttelse af dyr under transport (herefter forordningen)' I vurderingen af
' Forordningen foreligger som forslag til forordning om beskyttelse af dyr under transport, doc. 15103/04. Der
blev opnået politisk enighed om vedtagelsen på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. november 2004, og for-
ordningen forventes formelt vedtaget på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21. — 22. december 2004. Forordnin-
gen finder anvendelse 2 år efter dens offentliggørelse i EU-Tidende.
Slotsholmsgade 10
1216 Køben havn K
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: jmjm.dk
Internet: http://www.jm.dk
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0007.png
Punkt 3 indeholder Justitsministeriets
forslag 2 indgår også dyresundhedsmæssige hensyn.
om transport af dyr.
overvejelser om mulighederne for at skærpe reglerne
r, og hovedvægten ligger, jf.
Notatet omhandler transport af svin, kvæg, heste, får og gede
sporter af slagtedyr.
Fødevareudvalgets spørgsmål som citeret ovenfor, på lange tran
notat er udarbejdet under betydeligt
Da forordningen først lige er færdigforhandlet, og da dette
me yderligere fortolkningsdata,
tidspres, må der tages det forbehold, at der vil kunne fremkom
alt i notatet, f.eks. som følge af
der vil kunne påvirke vurderingen af de spørgsmål, som er omt
de implementeringsproces.
drøftelser med Kommissionen og medlemslandenes kommen
2. De tre forslag i Fødevareudvalgets spørgsmål 75
2.1. Forslag 1
besætningen.
"Der skal foreligge en dyrlæge-attest før dyr til eksport kan forlade
r før dyret
Dyrlægeundersøgelsen skal være foretaget indenfor de sidste 24 time
hed skærpes."
forlader besætningen. Samtidig skal reglerne om transportegnet
tegnethedsvurderingen og reglerne
Nedenfor gives under punkt 2.1.1. et overblik over transpor
1 berører: Kravet om individuel
herom. Herefter vurderes hvert af de punkter, som forslag
rollen skal ske (punkterne 2.1.3. og
dyrlægeattest (punkt 2.1.2.), krav til hvor og hvornår kont
tegnethed kan skærpes (punkt
2.1.4.), samt spørgsmålet om hvorvidt kravene til transpor
2.1.5.).
m
2.1.1. Transportegnethedsvurderingen og reglerne hero
sporteres, hvis de kan tåle det. Syge
Ifølge transportbekendtgørelsens2 § 13 må dyr kun tran
egnede til transport. Denne re-
tilskadekomne dyr betragtes som udgangspunkt ikke som
eller
produktionsdyr og heste ikke anses
gel suppleres af § 5, hvoraf bl.a. fremgår, at højdrægtige
e til transportdirektivets3 bestemmelser
som egnede til transport. Der henvises i § 4 endvider
om transportegnethed.
2
1993, som ændret senest ved bekendtgørelse nr. 698 af 29.
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 201 af 16. april
juni 2004.
om ændring af
19. november 1991 om beskyttelse af dyr under transport og
3
Rådets direktiv 91/628/EØF af
ændringer.
direktiv 90/425/EØF og 91/496/EØF med senere
-2-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0008.png
De pågældende regler i transportbekendtgørelsen gennemfører transportdirektivets regler om
transportegnethed, der findes i direktivets artikel 3, stk. 1, litra b, samt i kapitel 1, A., pkt. 1,
i bilaget til direktivet.
Som udgangspunkt skal producenten og transportøren selv kontrollere, at dyr er transportegne-
de. I 2001 besluttede Kommissionen4 imidlertid at supplere de sundhedscertifikater, der efter
de tre gældende samhandelsdirektiver for henholdsvis kvæg og svins, hesteli samt får og geder'
skal udarbejdes, med en transportegnethedserklæring. Formålet hermed var navnlig at gøre de
dyrlæger, der står for udstedelsen af sundhedscertifikater, opmærksomme på deres ansvar, når
det gælder beskyttelse af dyr under transport.
Denne sammenkobling mellem sundhedscertifikatet og transportegnethedsvurderingen for så
vidt angår heste, kvæg, får, geder og svin fremgår af transportbekendtgørelsens § 4, stk. 2.
Det følger således af denne bestemmelse, at dyr, der skal transporteres fra Danmark til et an-
det EU-land, under transporten skal være ledsaget af et sundhedscertifikat, hvorpå en embeds-
dyrlæge har attesteret, at dyrene på undersøgelsestidspunktet var egnede til at blive transporte-
ret på den planlagte strækning efter bestemmelserne i transportdirektivet.
Den vurdering af transportegnetheden, som embedsdyrlægen foretager i forbindelse med ud-
stedelse af sundhedscertifikatet sker ved, at han undersøger, om hvert dyr er egnet til at blive
transporteret. Der er tale om en helhedsvurdering, hvor der skal tages hensyn til blandt andet
dyrets tilstand, forsendelsens længde, transportform og øvrige forhold af betydning for dyrenes
velfærd under transport, herunder f.eks. om der er tale om særlige klimatiske forhold som
varmt og fugtigt vejr, og om der er mulighed for at transportere dyret adskilt fra andre dyr.
Kommissionens beslutning 2001/298/EØF af 30. marts 2001 om ændring af bilagene til Rådets direktiv
e
64/432/EØF, 90/426/EØF, 91/68/EØF og 92/65/EØF og til Kommissionens beslutning 94/273/EF om beskyttels
af dyr under transport.
Fælles-
5 Rådets direktiv 64/432/EØF af 26. juni 1964 om veterinærpolitimæssige problemer ved handel inden for
styrelsens
skabet med kvæg og svin med senere ændringer, som er gennemført i dansk ret ved bl.a. Fødevare
bekendtgørelse nr. 515 af 23. juni 1999 om samhandel inden for Den Europæiske Union med svin samt om ind-
nr. 601 af 19. juli 1999
førsel af svin fra tredjelande med senere ændringer, Fødevarestyrelsens bekendtgørelse
e med senere
om samhandel inden for Den Europæiske Union med kvæg samt om indførsel af kvæg fra tredjeland
ændringer samt Fødevarestyrelsens bekendtgørelse nr. 771 af 29. august 2001 om omsætning af husdyr via samle-
steder og eksportisolationsstalde med senere ændringer.
6 Rådets direktiv 90/426/EØF af 26. juni 1990 om dyresundhedsmæssige betingelser for enhovede dyrs bevægel-
ser og indførsel af enhovede dyr fra tredjelande med senere ændringer, som er gennemført i dansk ret ved bl.a.
Fødevarestyrelsens bekendtgørelse nr. 269 af 22. april 1992 om omsætning af hovdyr med senere ændringer.
' Rådets direktiv 91/68/EØF af 28. januar 1991 om dyresundhedsmæssige betingelser for samhandelen med får og
geder inden for Fællesskabet med senere ændringer, som er gennemført i dansk ret ved bl.a. Fødevarestyrelsens
bekendtgørelse nr. 953 af 24. november 1994 om samhandel inden for Den Europæiske Union med får og geder
samt indførsel af får og geder fra tredjelande med senere ændringer.
-3-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0009.png
navnlig ligger en vurdering af, om dyret er
Det bemærkes, at der i udtrykket "dyrets tilstand"
dyret er svækket, har feber, eller er meget
alment velbefindende, eller om der mistanke om, at
godt huld, eller om der er tale om et ma-
stresspåvirket. Det indgår endvidere, om dyret er i
t viser tegn på sygdom, er halt, har hævel-
gert dyr, ligesom der også lægges vægt på, om dyre
ærdsmæssigt betænkelige omstændigheder.
ser eller sår, brok eller viser tegn på andre velf
Herefter attesteres det, at dyrene i sendingen
Dyr, der ikke er egnede til transport, sorteres fra.
var transportegnede på undersøgelsestidspunktet.
2.1.2. Kravet om individuel dyrlægeattest
et krav om, at embedsdyrlægen skal attestere,
Som beskrevet ovenfor gælder der allerede i dag
transporteres fra et medlemsland til et andet.
at dyrene i sendingen er transportegnede, når dyr
går således allerede af gældende ret.
Kravet om dyrlægeattest ved eksport af dyr frem
e om en individuel dyrevelfærdsattest, har
På baggrund af mediernes omtale af bl.a. SF's ønsk
else med EU-retten at opstille et
Justitsministeriet overvejet, om det vil være i overensstemm
lt dyr, der sendes til slagtning i udlandet.
krav om, at der udfærdiges en attest for hvert enke
Kvæg, svin, får og geder
kvæg og svin, at disse dyr, når de sendes til
Det følger af artikel 5 i samhandelsdirektivet for
certifikat, der er optrykt i bilag F til direk-
et andet medlemsland, skal ledsages af det sundheds
tivet, og at certifikatet udstedes for en sending af dyr.
arende vis af artikel 9 i samhandelsdirekti-
For så vidt angår får og geder, fremgår det på tilsv
hedscertifikat, som er optrykt i direk-
vet for får og geder, at disse dyr skal ledsages af et sund
dyr.
tivets bilag E, og at det udstedes for en sending af
samhandelsdirektiverne for kvæg og svin
Det er Justitsministeriets vurdering, at bilagene til
i forbindelse med udstedelse af sund-
saint for får og geder udtømmende fastsætter kravene
else med EU-retten at fastsætte natio-
hedscertifikater. Det vil derfor ikke være i overensstemm
ærdsattest for hvert enkelt dyr, der skal
nale regler, hvorefter der skal udstedes en dyrevelf
transporteres.
-4-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0010.png
Heste
Samhandelsdirektivet for heste indeholder i artikel 8, følgende bestemmelse:
"1. Medlemsstaterne drager omsorg for:
- at enhovede dyr, hvis de forlader bedriften, ledsages af det i artikel 4, stk. 4,
omhandlede identifikationsbevis og, hvis de er bestemt til handel inden for Fæl-
lesskabet, af dette identifikationsdokument suppleret med den i bilag B omhand-
lede attest
- at enhovede dyr til opdræt eller som brugs- eller slagtedyr under transporten
skal være ledsaget af et dyresundhedscertifikat, der er i overensstemmelse med
bilag C.
[...]
2. Indførsel af andre enhovede dyr end registrerede enhovede dyr kan finde sted
med et enkelt sundhedscertifikat pr. sending i stedet for med det i stk. 1, 2. led,
omhandlede individuelle certifikat."
Af bilag C til direktivet, som indeholder formularen til sundhedscertifikatet, fremgår det, at
certifikatet anvendes ved samhandel mellem medlemslandene, og at det kan omhandle & eller
flere dyr.
Reglerne om sundhedscertifikater til heste er implementeret i bekendtgørelsen om omsætning
af hovdyr8, hvor det af § 3, stk. 4, der omhandler avls- brugs- og salgtedyr, fremgår, at der
mindst skal foreligge et sundhedscertifikat for hver sending heste. Fødevarestyrelsen har op-
lyst, at heste adskiller sig fra kvæg, svin, får og geder ved, at heste ofte transporteres enkelt-
vis, særligt når der er tale om registrerede heste (typisk avls- og konkurrenceheste). I denne
situation vil der blive udstedt et sundhedscertifikat for den enkelte hest. Der er imidlertid også
tilfælde, hvor flere heste samles for at udgøre en sending, herunder når der er tale om slagte-
heste. I sådanne situationer vil certifikatet omfatte hele sendingen.
Justitsministeriet finder, at det på det foreliggende grundlag er uklart, om det vil være i over-
ensstemmelse med EU-retten at kræve, at der udstedes individuelle certifikater for heste, der
transporteres til andre medlemslande. Uklarheden skyldes formuleringen af samhandelsdirekti-
vets artikel 8, stk. 2, der omhandler indførsel fra tredjelande, da der heri henvises til, at der i
artikel 8, stk. 1, 2. led, er tale om individuelle certifikater. Af selve artikel 8, stk. 1, 2. led,
fremgår det imidlertid, at det omhandlede certifikat skal være i overensstemmelse med bilag C,
hvoraf det fremgår, at certifikatet kan udstedes enten for enkelte dyr eller for hele sendinger,
når dyr transporteres mellem medlemslandene. Justitsministeriet finder det på den baggrund
ikke muligt at sige noget nærmere om, hvorvidt det vil være i overensstemmelse med EU-
8 Fødevarestyrelsens bekendtgørelse nr. 269 af 22. april 1992 med senere ændringer.
-s-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0011.png
ifikater for heste, der skal transporteres til
retten at kræve, at der skal udstedes individuelle cert
andre EU-lande.
atter transport til udlandet, vil en gen-
Da kravet om udstedelse af sundhedscertifikat alene omf
sninger påvirke omsætningen af ca.
nemførelse af dette forslag efter Fødevarestyrelsens oply
at den dyrevelfærdsmæssige gevinst
2.500 heste om året. Det er Justitsministeriets opfattelse,
ter for heste vil være begrænset, ikke
ved at indføre et krav om individuelle sundhedscertifika
ering af dyrenes transportegnet-
mindst fordi dette ikke i sig selv vil indebære en ændret vurd
hed.
Forordningen
at indføre krav om udstedelse af
Forordningen ændrer ikke på vurderingen af muligheden for
ne forsat vil være gældende efter for-
et individuelt sundhedscertifikat, da samhandelsdirektiver
ordningens ikrafttræden.
ed
2.1.3. Stedet for undersøgelsen af transportegneth
del af det sundhedscertifikat, som embedsdyr-
Som nævnt ovenfor har det siden 2001 været en
bejde, at der samtidig med vurderin-
lægen ifølge de gældende regler om samhandel skal udar
nes transportegnethed. Det fremgår
gen af dyrenes sundhed også foretages en vurdering af dyre
ørelser, der gennemfører sam-
nærmere af transportbekendtgørelsen eller af de bekendtg
ikke
der finder sted med henblik på udste-
handelsdirektiverne i dansk ret, hvor den undersøgelse,
estyrelsen har oplyst, at sundhedscertifi-
delse af sundhedscertifikatet, kan finde sted. Fødevar
lested.
katet i praksis udstedes enten i besætningen eller på et sam
Kvæg, svin, får og geder
irektivet for kvæg og svin, at:
Det fremgår imidlertid af artikel 5, stk. 2, i samhandelsd
hedscertifikat ... kan
"Sundhedsundersøgelsen med henblik på udstedelse af sund
det."
finde sted på oprindelsesbedriften eller på samleste
elsdirektivet for får og geder, at:
Det fremgår endvidere af artikel 9, stk. 2, i samhand
på oprindelsesbedriften,
"Sundhedskontrollen ... for en sending dyr kan finde sted
ommende på den god-
på et godkendt opsamlingscenter eller for slagtedyrs vedk
kendte handlendes forretningssted."
-6-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0012.png
Det er Justitsministeriets vurdering, at direktiverne hermed tilsigter at give borgeren valgfrihed
mellem, om kontrollen i forbindelse med sundhedscertifikatet for så vidt angår kvæg og svin
skal ske på bedriften eller på et samlested, og at det ved kontrol af får og geder er valgfrit for
borgeren, om kontrollen skal finde sted på bedriften, samlestedet eller ved den godkendte
handlende9. Direktiverne indeholder ikke bestemmelser, der giver medlemslandene mulighed
for at indskrænke eller udelukke denne valgfrihed med hensyn til, hvor undersøgelsen kan fin-
de sted.
For så vidt angår kvæg og svin samt får og geder, er det Justitsministeriets vurdering, at det
derfor vil være i strid med direktiverne at kræve, at sundhedsundersøgelsen, og herunder
transportegnethedsvurderingen, skal foretages i besætningen.
Heste
Der er ikke i samhandelsdirektivet for heste fastsat krav til, hvor kontrollen med henblik på at
udarbejde sundhedscertifikatet og foretage vurderingen af, hvorvidt hestene er transportegnede,
skal finde sted.
Det er derfor Justitsministeriets vurdering, at det vil være i overensstemmelse med EU-retten
at fastsætte bestemmelser i national ret om, at kontrollen med at heste, der skal eksporteres, er
transportegnede, skal finde sted på bedriften.
Da der kun kræves sundhedscertifikater ved eksport, og da kun 1.300 heste transporteres via
samlesteder om året, vil en bestemmelse om, at kontrollen i forbindelse med udstedelse af
sundhedscertifikatet alene kan finde sted på bedriften, alene regulere omsætningen af et be-
grænset antal dyr. Det er derfor Justitsministeriets opfattelse, at den dyrevelfærdsmæssige ge-
vinst ved at gennemføre ovennævnte forslag vil være begrænset.
Forordningen
Forordningen indeholder i artikel 15, stk. 2, en bestemmelse om, at undersøgelser af trans-
portegnethed skal ske i overensstemmelse med de bestemmelser og tidsgrænser, der findes i
fællesskabsretsakterne herom, hvilket vil sige ovennævnte samhandelsdirektiver for henholds-
vis kvæg og svin, heste samt får og geder. Forordningens ikrafttræden ændrer derfor ikke
ovennævnte vurderinger af mulighederne for at fastsætte nationale bestemmelser om, hvor kon-
trollen af om dyr er transportegnede, skal foregå.
En godkendt handlende er i samhandelsdirektivet for får og geder defineret i artikel 2, nr. 11, som en handlen-
de, der har en fast omsætning af dyr og sælger dyrene videre inden 29 dage.
9
-7-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0013.png
tegnethed
2.1.4. Tidspunktet for undersøgelsen af transpor
lsen, at svin, kvæg, geder og får skal være
Det fremgår af § 4, stk. 3, i transportbekendtgøre
påbegyndes. Andre dyrearter skal være
synet inden for de sidste 24 timer, inden transporten
synet inden for 48 timer, før transporten påbegyndes.
vis 24 og 48 timer inden afsendelsen, følger af
At undersøgelsen skal foretages tidligst henholds
samt får og geder:
samhandelsdirektiverne for henholdsvis kvæg og svin, heste,
Samhandelsdirektivet for kvæg og svin, art. 3, stk. 2, litra a:
inden for de sidste
"en klinisk undersøgelse, der foretages af en embedsdyrlæge,
24 timer før forsendelsen;"
Samhandelsdirektivet for heste, art. 4, stk. 1:
48 timer før ind-
"Kontrollen skal for enhovede dyr finde sted inden for de sidste
ladning"
Samhandelsdirektivet for far og geder, art. 4, stk. 1, litra b:
n eller indlad-
"denne inspektion skal foretages tidligst 24 timer inden afsendelse
ningen af de pågældende dyr"
4 om implementeringen af V451° i forhold
Det følger af Justitsministeriets ndtat af 28. maj 200
2. juni 2004, at samhandelsdirektiver-
til EU-retten, som sendt til Folketingets Retsudvalg den
landene at indføre strengere nationale
ne ikke indeholder bestemmelser, som tillader medlems
inden for.
bestemmelser om, hvilken periode undersøgelsen kan ske
ret, som foreskriver, at den undersøgel-
Der kan derfor ikke fastsættes bestemmelser i national
ske inden for et tidsinterval i forhold til
se, der ligger til grund for sundhedscertifikatet, skal
at i direktiverne.
afsendelsen, som afviger fra de tidsintervaller, der er fasts
stk. 2, bestemmelser om, at under-
Forordningen om transport af dyr indeholder i artikel 15,
else med de tidsgrænser, der findes i
søgelser af transportegnethed skal ske i overensstemm
jf. ovenfor.
fællesskabsretsakterne herom, dvs. samhandelsdirektiverne,
nte vurdering, hvorefter der ikke kan
Forordningens ikrafttræden ændrer derfor ikke ovennæv
foregå.
fastsættes nationale regler om, hvornår undersøgelsen skal
1° Folketingets vedtagelse nr. 45 af 30. januar 2003.
-8-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0014.png
2.1.5. Bedømmelsen af dyrs transportegnethed
I det følgende beskrives de danske regler, de gældende EU-regler og de kommende EU-regler
om transportegnethed. Efterfølgende vurderes det under punkt 2.1.5.1., om der kan fastsættes
nationale regler om, at visse kategorier af dyr skal anses for ikke at være transportegnede, og
desuden under punkt 2.1.5.2., om det vil være i overensstemmelse med EU-retten at skærpe
den konkrete vurdering af det enkelte dyrs egnethed til transport.
Dansk ret
For så vidt angår vurderingen af dyrs transportegnethed, fremgår det som tidligere nævnt af §
13 i transportbekendtgørelsen, at dyr kun må transporteres, hvis de kan tåle det, og at syge og
tilskadekomne dyr som udgangspunkt ikke anses for at være egnede til transport. Af § 5, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 698 af 29. juni 2004, fremgår det desuden, at drægtige dyr i
den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, samt dyr, som har født inden for de seneste 48
timer, og nyfødte dyr, hvis navle ikke er fuldstændigt helet, ikke anses som egnede til trans-
port. Der henvises i bekendtgørelsens § 4 endvidere til transportdirektivets bestemmelser om
transportegnethed.
Gældende EU-ret
De nævnte regler i transportbekendtgørelsen udgør en gennemførelse af transportdirektivets
bestemmelser om transportegnethedsvurderingen. Af transportdirektivets artikel 3, stk. 1, litra
b, fremgår det således, at dyr kun må transporteres, hvis de kan tåle det, og at syge og tilska-
dekomne dyr som udgangspunkt ikke er transportegnede. Af kapitel I i bilaget til direktivet,
som omhandler transport af heste, kvæg, får, geder og svin, fremgår det desuden, at drægtige
dyr, der påregnes at skulle føde under transporten, dyr, som har født inden for de seneste 48
timer, samt nyfødte dyr, hvis navle ikke er fuldstændig helet, ikke anses som egnede til trans-
port.
Forordningen
Forordningen indeholder en række skærpelser og præciseringer af transportegnethedsvurderin-
gen i forhold til det gældende transportdirektiv. Følgende fremgår således af bilag 1, kapitel I,
som finder anvendelse ved alle transporter:
"1. Ingen dyr må transporteres, medmindre de er egnede til den påtænkte trans-
port, og alle dyr skal transporteres under sådanne forhold, at de ikke kommer til
skade eller påføres unødig lidelse.
-9-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0015.png
anker eller undergår en
2. Tilskadekomne dyr og dyr, som har fysiologiske skav
især [Justitsministeri-
patologisk proces, betragtes som ikke egnede til transport,
ets fremhævning] hvis der er tale om
smerter eller at
a) dyr, som er ude af stand til at bevæge sig ved egen kraft uden
gå uden støtte
b) dyr med et alvorligt åbent sår eller en prolaps
dsperioden, eller hun-
c) drægtige hundyr, som er mindst 90% henne i drægtighe
dyr, som har født inden for den forudgående uge
d) nyfødte pattedyr, hvis navle ikke er fuldstændig helet
på under 10 dage,
e) svin på under tre uger, lam på under en uge eller kalve
100 km
medmindre de skal transporteres over en kortere strækning end
af deres mor
f) hunde og katte på under otte uger, medmindre de er ledsaget
g) hjortedyr med gevir i bast."
går det af bilag I, kapitel VI som
lange transporter, dvs. transporter over 8 timer, frem
For alle
måneder, kalve under 14 dage og svin
yderligere krav til transportegnethed, at heste under fire
de følges med moderdyret, og at utæm-
under 10 kg kun må sendes på lange transporter, når
e særlige regler om transportegnethed til
mede heste ikke må sendes på lange transporter. Diss
s ikrafttræden ikke vil være muligt
e transporter indebærer bl.a., at det efter forordningen
lang
de ledsages af moderdyret.
at transportere '7-kg grise' i over 8 timer, medmindre
dyr som ikke-transportegnede
2.1.5.1. Muligheden for at anse visse kategorier af
udtømmende regulerer, hvilke kate-
er Justitsministeriets vurdering, at transportdirektivet
Det
or ikke fastsættes nationale bestemmel-
gorier af dyr der ikke er transportegnede. Der kan derf
transportegnede, medmindre dette kan
ser, hvorefter visse kategorier af dyr ikke anses for
elser om transportegnethed. Det be-
rummes inden for en fortolkning af direktivets bestemm
transportbekendtgørelsens § 5, hvoref-
mærkes i den forbindelse, at den danske bestemmelse i
en fortolkning af transportdirekti-
højdrægtige dyr ikke anses for transportegnede, beror på
ter
le føde under transporten, ikke er eg-
vets bilags bestemmelse om, at dyr, der påregnes at skul
nede til transport.
ngens ovenfor gengivne bestemmelse
Derimod er det Justitsministeriets opfattelse, at forordni
gorier af dyr tilsigter at give en
transportegnethed næppe med de som a) - g) angivne kate
om
anses for transportegnede. Hvis opreg-
udtømmende opregning af de kategorier, der ikke kan
være muligt at fastsætte nationale bestem-
ningen anses for at være udtømmende, vil det ikke
for at være transportegnede, medmindre
melser om, at yderligere kategorier af dyr ikke anses
ng af forordningen, jf. ovenfor om trans-
de nationale regler kan rummes inden for en fortolkni
taler, at en lang række temme-
ktivet. For at opregningen af kategorier er udtømmende
portdire
ikke-transportegnede. Imod taler imidler-
lig specifikt opregnede kategorier af dyr anføres som
- 10 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0016.png
tid, at det af forordningens ordlyd fremgår, at det "især" er de anførte kategorier af dyr, der
ikke er egnede til transport.
Som nævnt er det Justitsministeriets opfattelse, at forordningens opregning af kategorier ikke
kan anses for en udtømmende regulering af, hvilke hele kategorier af dyr der anses som ikke
transportegnede. Det er derfor vurderingen, at det ved forordningens ikrafttræden bliver muligt
at fastsætte nationale bestemmelser, hvorefter hele kategorier af dyr ikke anses som egnede til
transport, på betingelse af at de pågældende kategorier angår dyr, som kan anses som "tilska-
dekomne dyr" eller "dyr, som har fysiologiske skavanker eller undergår en patologisk pro-
ces".
Det er imidlertid Justitsministeriets vurdering, at der ikke kan fastsættes bestemmelser, der
yderligere afgrænser de transportegnede kategorier, i det omfang de nationale regler ikke kan
rummes inden for en fortolkning af de relevante bestemmelser i forordningens bilag. Det vil
således eksempelvis ikke være muligt at fastsætte nationale bestemmelser om, at drægtige hun-
dyr, der er mindst 85 % henne i drægtighedsperioden, ikke anses for egnede til transport, da
der i forordningens bilag I, kapitel I, punkt 2, litra c, er taget fuldt ud stilling til, i hvilket om-
fang drægtige hundyr anses for ikke-transportegnede.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets nærmere overvejelser under punkt 3.2.1.
2.1.5.2. Muligheden for at skærpe den konkrete bedømmelse af det enkelte dyr
Selve begrebet 'transportegnethed' indebærer et skøn. Hverken samhandelsdirektiverne eller
forordningen afskærer derfor efter Justitsministeriets vurdering de håndhævende myndigheder
fra at inddrage kriterier, der medfører en skærpet vurdering af det enkelte dyr, blot disse krite-
rier er sagligt begrundede, proportionale og egnede til at sikre dyrs velfærd.
Fødevarestyrelsen har oplyst, at afgørelsen af, om et dyr er transportegnet, beror på en hel-
hedsvurdering, hvori følgende bl.a. indgår: Dyrets tilstand, forsendelsens længde, transport-
formen og forholdene under transporten. Der henvises i øvrigt til det under punkt 2.1.1. be-
skrevne om transportegnethedsvurderingen.
Fødevarestyrelsen har endvidere oplyst, at styrelsen ad flere omgange har instrueret fødevare-
regionerne i, at "samtlige kontrolprocedurer i forbindelse med transport af dyr skal gennemfø-
res optimalt og effektivt". Efter Fødevarestyrelsens opfattelse medfører en sådan gennemførel-
se at kontrollen, at der generelt anlægges en skærpe: vurdering. Fødevarestyrelsen har desuden
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0017.png
har instrueret i, at der ved vurderingen skal
oplyst, at styrelsen på talrige kurser og temadage
anlægges en skærpet vurdering.
ering, som Fødevarestyrelsen har
er Justitsministeriets opfattelse, at den skærpede vurd
Det
temmelse med EU-retten. Det er
instrueret fødevareregionerne om at foretage, er i overenss
ensstemmelse med EU-retten at foretage
endvidere ministeriets opfattelse, at det vil være i over
af det enkelte dyrs transportegnethed. Det
en yderligere skærpelse af den konkrete bedømmelse
rierne er sagligt begrundede, proportio-
som nævnt en betingelse herfor, at de anvendte krite
er
nale og egnede til at sikre dyrs velfærd.
ktiver, som i forhold til forordnin-
Vurderingen gælder såvel i forhold til de eksisterende dire
gen.
vejelser under punkt 3.2.2.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets nærmere over
2.2. Forslag 2
n for eller uden
"Ved al transport af dyr til slagtning, uanset denne foregår inde
være sig direkte
for landets grænser, er enhver form for omlæsning forbudt, det
eder, handelsbe-
fra bil til bil, eller på samlestalde, eksportstalde, levedyrsmark
sætninger eller andre samlesteder for dyr."
at enhver form for omlæsning forby-
Justitsministeriet forstår forslaget sådan, at det foreslås,
udlandet.
des, når dyr transporteres til slagtning i Danmark eller
æsning af dyr varetager et dyre-
følgende beskrives det under punkt 2.2.1., hvordan oml
I det
laget for omlæsning af dyr, og det vur-
sundhedsmæssigt hensyn. Herefter beskrives retsgrund
retten at forbyde omlæsning af slagtedyr
deres, om det vil være i overensstemmelse med EU-
ud fra dyrevelfærdsmæssige hensyn (punkt 2.2.2.).
2.2.1. Det dyresundhedsmæssige aspekt
oplyst, at omlæsning af dyr til eksport på
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har
alvorlige, smitsomme husdyrsygdomme
samlesteder har stor betydning for forebyggelse af, at
smittekæde mellem udenlandske og
spredes, idet samlestederne effektivt bryder en eventuel
danske besætninger.
- 12 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0018.png
En del besætninger er ikke i stand til at levere et så stort antal dyr, at dyrene kan udgøre en hel
sending til et samlested. Der vil i disse tilfælde være behov for at opsamle dyr fra flere besæt-
ninger. Såfremt den lastbil, der benyttes hertil, har været i kontakt med en udenlandsk besæt-
ning, som er smittet, er der risiko for, at smitten spredes via transportmidlet eller chaufførens
tøj, støvler m.v.
Når en sending dyr ankommer med lastbil til et samlested, aflæsses dyrene ved ramper, der er
beregnet til indtransport af dyr. Til disse ramper ankommer kun biler fra danske besætninger.
Straks efter ankomsten eller efter et ophold på samlestedet læsses dyrene på andre biler, der
skal transportere dem videre. Pålæsningen sker ved ramper, der er adskilt fra indtransportram-
perne. De biler, der kører til danske besætninger, holdes således adskilt fra biler, der kører til
udlandet, hvilket medfører, at smittekæden brydes.
Med henblik på at bryde smittekæden i de tilfælde, hvor dyr hentes i besætningen af lastbiler,
der kommer fra udlandet, er der bl.a. i bekendtgørelsen om rengøring og desinfektion af trans-
portmidler m.v. til klovbærende dyr" fastsat strenge krav om rengøring og desinfektion samt
om godkendelse heraf i hvert enkelt tilfælde. Disse krav medfører, at det er tilladt for trans-
portmidler, der har været i kontakt med udlandet, at køre ud til primærbesætningerne på betin-
gelse af, at transportmidlet er blevet rengjort og desinficeret inden det ankommer til besætnin-
gen.
Kravene om desinfektion og rengøring har som nævnt til formål at bryde smittekæden fra ud-
landet til danske besætninger. Erfaringerne viser imidlertid, at det er svært at sikre sig, at ren-
gøring og desinfektion er sket tilstrækkeligt effektivt. Smittekæden brydes derfor mindre effek-
tivt, når der alene er tale om rengøring og desinfektion, end når samhandel sker via et samle-
sted.
At det tillægges stor betydning at hindre smittespredning fremgår af, at de enkelte EU-lande er
pligtige til at nedslå smittede dyr og lægge overvågnings- og beskyttelseszoner på henholdsvis
10 og 3 kilometer omkring de smittede besætninger, når der påvises en alvorlig husdyrsygdom.
Det vil kun være muligt at føre levende dyr ud af disse zoner direkte til slagtning, og der vil
være stærkt øgede krav til desinfektion af vogne, der har været inde i zonerne.
Et eksempel på, at det ikke lykkedes at bryde smittekæden var, da der i 1997-98 udbrød svine-
pest i Holland. Svinepesten ramte 429 besætninger og resulterede i nedslagning af 11 mio.
svin. Kilden til dette store udbrud var en lastvogn, som transporterede svin direkte fra en hol-
- 13 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0019.png
e besætning viste sig at være i inkubati-
landsk svineproducent til en tysk besætning. Den tysk
illelse af smitstof, uden at der er klare
onsfasen for klassisk svinepest, hvor der sker stor udsk
desinficeret, før den igen kørte direkte
kliniske symptomer. Lastbilen blev ikke tilstrækkeligt
med sygdommen.
tilbage til en hollandsk besætning, som blev smittet
er således, at der ved brug af samleste-
Et af de væsentligste hensyn bag at benytte samlesteder
/det udenlandske transportmid-
e ikke er direkte kontakt mellem den udenlandske chauffør
dern
og desinfektion af køretøjer, der har væ-
del og den danske besætning. Reglerne om rengøring
i forlængelse heraf til at minimere risiko-
ret i kontakt med udenlandske besætninger, bidrager
ke primærbesætninger.
en for, at transportkøretøjer spreder smitstof til dans
nde at bringe smitstof til danske be-
Det bemærkes i den forbindelse, at risikoen for uforvare
men sygdommen endnu ikke er påvist
sætninger er størst, såfremt udenlandske dyr er smittet,
anter med svage kliniske sympto-
(inkubationsfasen), eller såfremt der er tale om sygdomsvari
kan udskille store mængder smitstof.
mer (subkliniske infektioner), da dyrene i disse tilfælde
ikke bringes alvorlige, smit-
forebyggende veterinære beredskab, som skal sikre, at der
Det
isteriet for Familie- og Forbrugeranlig-
somme husdyrsygdomme til Danmark, vil ifølge Min
tedyr via samlesteder forbydes, da
gender blive alvorligt svækket, såfremt al omlæsning af slag
ke besætninger.
afhentningen af dyrene så vil skulle ske direkte fra de dans
rinære beredskab i Danmark
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender er det vete
Ifølge
d for fravær af risiko for alvorlige smit-
fintmasket og opbygget til at give maksimal sikkerhe
rinære sygdomsfrie status og den store
somme dyresygdomme, der kan true den danske vete
animalske fødevareeksport.
endeligt, at hvis der fastsættes et
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender oplyser
samlesteder, vil det ud fra en veterinær-
forbud mod, at slagtedyr til eksport transporteres via
at udføre/eksportere dyr direkte fra
faglig betragtning være afgørende, at det tillige forbydes
kørt i udlandet indenfor de seneste
besætningerne, hvis der anvendes transportmidler, der har
ligere svækkelse af det veterinære
r før udkørslen. I modsat fald vil det betyde en yder
48 time
for Familie- og Forbrugeranliggenders
beredskab. Det skal bemærkes, at det efter Ministeriet
at fastsætte en sådan national ordning.
vurdering formentlig vil være i strid med EU-reglerne
af 29. august 2001 med senere ændringer.
11 Fødevarestyrelsens bekendtgørelse nr. 773
- 14 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0020.png
2.2.2. Former for omlæsning af dyr og reglerne herom
I det følgende gennemgås først den danske regulering af mulighederne for at omlade og om-
læsse dyr. Herefter følger afsnit om henholdsvis gældende EU-ret og om den nye forordning.
Dansk ret
Samlesteder
I bekendtgørelsen om omsætning af husdyr via samlesteder og eksportisolationsstaldeu (heref-
ter omsætningsbekendtgørelsen) defineres et samlested i § 1, nr. 1, som ethvert sted, hvor
avls-, brugs- eller slagtedyr fra forskellige besætninger samles med henblik på at udgøre en
eller flere sendinger af husdyr bestemt til handel. Et samlested er således i dag en fælles beteg-
nelse for bl.a. samlestalde, levedyrsmarkeder og egentlige samlesteder.
Omsætningsbekendtgørelsen, som gennemfører dele af samhandelsdirektiverne, indeholder de
nærmere regler om bl. a. samlesteder og eksportisolationsstalde, samt godkendelse heraf. For-
målet med omsætningsbekendtgørelsen er at sikre beskyttelse af dyresundheden i forbindelse
med omsætning af dyr, jf. ovenfor under punkt 2.2.1.
Omsætningsbekendtgørelsen suppleres af reglerne i bekendtgørelsen om beskyttelse af dyr på
samlesteder og andre samlinger af dyr13 (herefter samlestedsbekendtgørelsen), som varetager
dyrevelfærdsmæssige hensyn. Samlestedsbekendtgørelsen indeholder i kapitel 2 særlige regler
for samlesteder m.v., herunder regler om samlestedernes indretning og krav til personalet.
Omladning fra bil til bil
Det fremgår af § 1, nr. 5 og 6 i omsætningsbekendtgørelsen, at der i denne bekendtgørelse ved
omladning forstås aflæsning af dyr fra & transportmiddel og umiddelbar indladning til et andet,
og ved omlæsning forstås aflæsning af dyr fra & transportmiddel med efterfølgende indladning
på et andet med mellemliggende ophold på et samlested eller i en eksportisolationsstald.
Omlæsning og omladning uden for afsenderejendommens område er ifølge omsætningsbe-
kendtgørelsens § 12, stk. 1, kun tilladt på godkendte samlesteder, og skal her foregå under
embedsdyrlægens tilsyn og efter dennes anvisninger. Omladning eller omlæsning skal endvide-
re ske på en måde, der gør det muligt at foretage en individuel inspektion af de dyr, der omla-
des eller omlæsses.
Fødevarestyrelsens bekendtgørelse nr. 771 af 29. august 2001 med senere ændringer.
13 Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 674 af 14. juli 2003.
12
- 15 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0021.png
me, såfremt ejeren af ejendommen
Omladning af slagtedyr kan dog foregå på private ejendom
re transport skal da, inden omladningen
skriftligt samtykker heri. Den ansvarlige for den vide
beliggenheden af omladestedet samt
fmder sted, skriftligt informere fødevareregionen om
ekendtgørelsens § 12, stk. 3. Dette
fremsende en kopi af ejerens samtykke, jf. omsætningsb
har mulighed for at udøve kon-
om underretning er med til at sikre, at fødevareregionerne
krav
trol med, at reglerne overholdes.
t at omlade dyr på offentlige veje
De ovennævnte bestemmelser indebærer, at det ikke er tillad
Derimod hindrer bestemmelsen ikke, at
eller andre offentlige steder, herunder på rastepladser.
omlader dyr direkte fra bil til bil.
f.eks. en transportør eller en eksportør på sin egen ejendom
Eksportisolationsstalde
ortisolationsstald som en stald til
I omsætningsbekendtgørelsens § 1, nr. 2, defineres en eksp
lik på udførelse af diagnostiske undersø-
samling og opstaldning af avls- og brugsdyr med henb
Det bemærkes, at eksportisolations-
gelser forud for udførsel af dyr til EU- eller tredjelande.
eftersom de ikke er relevante for slag-
stalde ikke vil blive behandlet yderligere i det følgende,
tedyr.
Handelsbesætninger
ns § 1, nr. 4, som en besætning,
En handelsbesætning defineres i omsætningsbekendtgørelse
hovbærende dyr pr. måned i kommerci-
hvortil der indkøbes og frasælges mindst & klov- eller
30 dage efter tilførsel. Handelsbesætnin-
elt øjemed, og hvori dyrene opholder sig mindre end
registreres ved den lokale fødevare-
ger skal ifølge omsætningsbekendtgørelsens § 12, stk. 1,
region.
for den relevante dyreart om opstald-
Mens dyrene er i en handelsbesætning, gælder reglerne
ning og pasning i besætninger.
forbyde omladning og omlæsning
EU-retlige regulering og vurdering af muligheden for at
Den
af slagtedyr til eksport
alene regulerer forhold ved handel
Det bemærkes indledningsvist, at samhandelsdirektiverne
adning og omlæsning af dyr fra dan-
mellem medlemslandene. Muligheden for at forbyde oml
or særskilt under næste afsnit.
ske besætninger, der skal slagtes i Danmark, vurderes derf
- 16 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0022.png
Justitsministeriet finder endvidere anledning til at bemærke, at de nedenstående fortolkninger
af samhandelsdirektivernes betydning for adgangen til at fastsætte nationale begrænsninger i
muligheden for at omlade og omlæsse dyr, der sendes til slagtning i udlandet, er behæftet med
usikkerhed. Dette skyldes for det første, at direktiverne er vedtaget i henholdsvis 1964, 1990
og 1991, og således ikke er forhandlet og vedtaget i tilknytning til hinanden. Desuden er direk-
tiverne blevet ændret talrige gange, og bærer præg af en vis mangel på konsistens i sprogbru-
gen.
Samlesteder
Det fremgår af samhandelsdirektiverne, at omlæsning af dyr skal foregå på et godkendt samle-
sted, når dyrene omlæsses med henblik på udførsel til et andet EU-land, og det fremgår tillige,
hvilke krav samlesteder mindst skal leve op til for at kunne godkendes14.
Der er ikke i samhandelsdirektivet for kvæg og svin fastsat bestemmelser om, i hvilket omfang
kvæg og svin kan transporteres via samlesteder.
Det fremgår af artikel 7, stk. 1, i samhandelsdirektivet for heste, at heste skal sendes hurtigst
muligt fra den bedrift, hvor de opholder sig enten direkte til bestemmelsesstedet eller dertil via
et godkendt marked eller opsamlingssted (samlesteder).
Det følger af samhandelsdirektivet for får og geder, at det som udgangspunkt er tilladt at om-
læsse får og geder en gang i forbindelse med samhandel, hvis det sker på et godkendt opsam-
lingssted (samlested) eller via en handelsbesætning, jf. artikel 4b. Der er endvidere mulighed
for, at dyrene i henhold til artikel 4c, under visse betingelser kan passere endnu et godkendt
opsamlingssted.
I transportdirektivet er "omladningsstation" i artikel 2, stk. 2, litra d, defineret som et sted,
hvor transporten afbrydes, for at dyrene kan omlades fra et transportmiddel til et åndet. Direk-
tivet indeholder imidlertid ikke særskilte bestemmelser om omladningsstationer.
Det kan efter Justitsministeriets opfattelse give anledning til tvivl, hvorvidt det i samhandelsdi-
rektiverne forudsættes, at borgeren har en ret til at omlæsse dyr under transporten. At der ikke
er fastsat udtrykkelige regler herom, kan skyldes, at omlæsning traditionelt har været en del af
et fast indarbejdet handelsmønster. Reguleringen i samhandelsdirektiverne synes også at forud-
sætte, at der kan anvendes samlesteder ved transport af dyr til andre medlemslande. I alle tre
14 Se artikel 2, stk. 2, litra o, samt artikel 11 i samhandelsdirektivet for kvæg og svin, artikel 7 i samhandelsdirek-
tivet for heste, samt artikel 2, litra b, nr. 9 og 10, og artikel 8a i samhandelsdirektivet for får og geder.
- 17 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0023.png
lesteder, og for så vidt angår he-
samhandelsdirektiver er fastsat regler om godkendelse af sam
elser om brugen af samlesteder. Anven-
ste samt får og geder, er der fastsat nærmere bestemm
sportdirektivet, der indeholder en definition
delse af samlesteder synes endvidere forudsat i tran
af samlesteder er ønskelig ud fra hensy-
på omladningsstationer. Hertil kommer, at anvendelse
Da samhandelsdirektiverne netop vareta-
net til dyresundheden, jf. ovenfor under punkt 2.2.1.
direktiverne derfor også kunne
ger hensynet til dyresundheden, vil en formålsfortolkning af
mod anvendelse af samlesteder ved
føre til, at direktiverne er til hinder for nationale forbud
eksport af dyr, der skal slagtes i udlandet.
at mene, at det ikke vil være i overens-
På den baggrund er Justitsministeriet mest tilbøjelig til
er, der forbyder omlæsning på samle-
melse med samhandelsdirektiverne at fastsætte regl
stem
tes i udlandet.
steder af kvæg, svin, heste, får og geder, der skal slag
lested som "et sted såsom en bedrift, en
Den nye forordning definerer i artikel 2, litra a, et sam
ilien eller tamkvæg, -får, -geder
indsamlingscentral eller et marked, hvor tamdyr af hestefam
på forsendelse." Forordnin-
-svin fra forskellige bedrifter samles i grupper med henblik
eller
tdirektiv — hele transportforløbet fra af-
gen omfatter - i modsætning til det gældende transpor
pålæsning, opstaldning og aflæsning af
gangsstedet til bestemmelsesstedet, herunder eventuel
t, defineres som "ethvert ophold under
dyr på hvile- og omladningssteder, der i artikel 2, litra
, hvor dyr er blevet omladet fra et
sporten, bortset fra bestemmelsesstedet, herunder et sted
tran
ej", dvs. herunder samleste-
tmiddel til et andet, hvad enten de er blevet læsset af eller
transpor
temmelse med samhandelsdirekti-
der. På samlestederne, der fortsat skal godkendes i overenss
9 sikres, at dyrene behandles i over-
vernes bestemmelser herom, skal det ifølge artikel 8 og
del 1 i forordningens bilag I, der
ensstemmelse med bestemmelserne i kapitel I og kapitel III,
sning, aflæsning og håndtering af
holder kravene til henholdsvis transportegnethed og pålæ
inde
dyrene.
g, aflæsning og håndtering på samleste-
Da forordningen fastsætter bestemmelser om pålæsnin
ngen forudsættes, at det er muligt at
der, er det Justitsministeriets vurdering, at det i forordni
det derfor nærliggende at antage, at
sportere dyr over samlesteder. Justitsministeriet fmder
tran
at forbyde omlæsning af dyr, der skal
ikke vil være i overensstemmelse med forordningen
slagtes i udlandet, på samlesteder.
Omladning fra bil til bil
holder ikke bestemmelser om
Samhandelsdirektiverne for kvæg og svin samt får og geder inde
adgangen til at omlade dyr fra bil til bil.
- 18 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0024.png
Det fremgår, som nævnt ovenfor under afsnittet om samlesteder, af artikel 7, stk. 1, af sam-
handelsdirektivet for heste, at heste skal sendes hurtigst muligt fra den bedrift, hvor de ophol-
der sig enten direkte til bestemmelsesstedet eller dertil via et godkendt samlested. Fødevaresty-
relsen har oplyst, at begrebet 'direkte fra besætningen' ikke udelukker, at en gruppe heste om-
lades fra &I bil til en anden.
I transportdirektivet er "omladningsstation", som nævnt ovenfor, defineret som et sted, hvor
transporten afbrydes, for at dyrene kan omlades fra et transportmiddel til et andet, hvilket vil
sige, at omladning fra bil til bil efter Justitsministeriets opfattelse er omfattet heraf.
Omladning synes således - som samlesteder - traditionelt at have været en del af et fast indar-
bejdet handelsmønster, hvortil kommer, at det af hensyn til dyresundheden også kan være øn-
skeligt at foretage omladning. Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at mest
taler for, at det ikke vil være i overensstemmelse med samhandelsdirektiverne at forbyde om-
ladning.
Som nævnt ovenfor omfatter omladningssteder i forordningen ethvert ophold under transpor-
ten, herunder et sted, hvor dyr er blevet omladet fra et transportmiddel til et andet. Dette med-
fører efter Justitsministeriets opfattelse, at omladning fra bil til bil er omfattet af forordningens
regler om omladningssteder.
Da forordningen som ovenfor nævnt varetager dyrevelfærdsmæssige hensyn, og da den fast-
sætter bestemmelser om pålæsning, opstaldning og aflæsning på omladningssteder, er det Ju-
stitsministeriets vurdering, at det i forordningen forudsættes, at det er muligt at omlade dyr fra
bil til bil. Justitsministeriet finder det derfor nærliggende at antage, at ikke vil være i overens-
stemmelse med forordningen at forbyde omladning af dyr, der skal slagtes i udlandet.
Handelsbesætninger
Der fmdes regler om godkendelse af handelsbesætninger i artikel 13 i samhandelsdirektivet for
kvæg og svin og artikel 8b i samhandelsdirektivet for får og geder.
Reglerne om godkendelse af handelsbesætninger i samhandelsdirektiverne for kvæg og svin
samt får og geder medfører efter Justitsministeriets opfattelse, at det formentlig ikke vil være i
overensstemmelse med EU-retten at forbyde transport via handelsbesætninger, når dyr sendes
til slagtning i udlandet, jf. vurderingen angående samlesteder ovenfor.
- 19 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0025.png
lse af handelsbesætninger i samhan-
Der er derimod ikke fastsat bestemmelser om godkende
ktivets artikel 7, stk. 1, at heste
direktivet for heste. Som nævnt ovenfor fremgår det af dire
dels
n direkte til bestemmelsesstedet eller der-
skal sendes fra den bedrift, hvor de opholder sig ente
til via et godkendt samlested.
elsdirektivet for heste, efter Justitsmi-
For så vidt angår heste, kan artikel 7, stk. 1, i samhand
vil være i overensstemmelse med EU-
nisteriets vurdering formentlig fortolkes sådan, at det
ktivet tilsyneladende udelukker om-
retten at forbyde transport via handelsbesætninger, da dire
læsning via handelsbesætninger.
som "et sted såsom en bedrift, en
Forordningen definerer som nævnt ovenfor, et samlested
efamilien eller tamkvæg, -får, -geder
indsamlingscentral eller et marked, hvor tamdyr af hest
henblik på forsendelse."
eller -svin fra forskellige bedrifter samles i grupper med
er omfattet af denne defmition,
er Justitsministeriets vurdering, at handelsbesætningerne
Det
ovenfor om muligheden for at forbyde
og at det, der i forbindelse med samlesteder er anført
rdningen træder i kraft, ligeledes gør sig
omlæsning af dyr, der skal slagtes i udlandet, når foro
inisteriet finder det derfor nærliggende
gældende for så vidt angår handelsbesætninger. Justitsm
rdningen at forbyde omlæsning på han-
at antage, at ikke vil være i overensstemmelse med foro
heste, jf. ovenfor.
delsbesætninger. Dette gælder dog formentlig ikke for
forbyde omladning og omlæsning af
Vurdering af muligheden for og konsekvenserne af at
g i Danmark
slagtedyr fra danske besætninger, der sendes til slagtnin
lemslandene, og der er derfor
elsdirektiverne regulerer alene samhandel mellem med
Samhand
med samhandelsdirektiverne at fastsæt-
Justitsministeriets opfattelse, at det ikke vil være i strid
omlæsning, når der er tale om transport
te nationale bestemmelser, der forbyder omladning og
fra en dansk bedrift til slagtning i Danmark.
e også interne transporter. Ju-
ngen regulerer i modsætning til samhandelsdirektivem
Forordni
k ret til forordningen undersøge, hvor-
stitsministeriet vil i forbindelse med tilpasningen af dans
yde omladning fra bil til bil, og om-
vidt forordningens artikel 1, stk. 3, gør det muligt at forb
er, når dyr transporteres fra en dansk
læsning på henholdvis samlesteder og i handelsbesætning
3, giver medlemslandene mulighed
tning til et dansk slagteri. Forordningens artikel 1, stk.
besæ
fuldt ud afvikles inden for medlems-
for at fastsætte strengere regler for transport af dyr, der
emmelser dog skal overholdes.
landets eget område, idet EF-traktatens almindelige best
- 20 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0026.png
Det vil indgå i overvejelserne om at fastsætte sådanne regler, at Justitsministeriet har fået op-
lyst af Fødevarestyrelsen, at slagtesvin og udsættersøer, der slagtes i Danmark, som den helt
overvejende hovedregel transporteres direkte fra bedrifterne til et slagteri. De slagtesvin og
udsættersøer, der omlæsses på samlesteder, sendes hovedsageligt til udlandet. Den dyrevel-
færdsmæssige gevinst ved at forbyde omlæsning af slagtedyr, der skal slagtes i Danmark, vil
derfor være ganske lille for svins vedkommende.
Et forbud mod at dyr, der transporteres fra en dansk bedrift til slagtning i Danmark, omlæsses
på samlesteder vil derimod efter Fødevarestyrelsens oplysninger have en noget større dyrevel-
færdsmæssig effekt for så vidt angår kvæg. Dette skyldes, at kvæg ofte transporteres via leve-
dyrsmarkeder eller andre samlesteder, og at kvæg som altovervejende hovedregel slagtes i
Danmark. Det må dog i den forbindelse indgå i overvejelserne, at det som følge af et eventuelt
forbud mod brug af samlesteder ved indenlandske transporter vil kunne blive mere attraktivt at
sende kvæg til udlandet. Et forbud vil i så fald efter Fødevarestyrelsens opfattelse indebære en
risiko for, at forholdene for transport af de dyr, der i dag sendes til slagtning i Danmark for-
værres, fordi de som følge af et forbud mod transport via samlesteder, der alene kan rette sig
mod indenlandske transporter, i stedet vil blive sendt til udlandet.
Under hensyntagen til risikoen for at et forbud kan resultere i, at flere dyr sendes til slagtning i
udlandet, finder Justitsministeriet ikke, at det på det foreliggende grundlag vil bidrage væsent-
ligt til at forbedre dyrevelfærden at fastsætte regler om, at kvæg, der transporteres fra danske
bedrifter til slagtning i Danmark, ikke må transporteres via samlesteder.
2.3. Forslag 3
"England har igennem flere år opretholdt et nationalt forbud mod transport af he-
ste til slagtning i udlandet (Minimum values legislation within the Exportation og
Horses Act in 1937), som virker indirekte gennem et forbud mod eksport af he-
ste, der har lavere værdi end 5.000 pund. En lignende ordning kunne indføres i
Danmark."
Justitsministeriet forstår det sådan, at det foreslås, at Danmark indfører en ordning, hvorefter
eksport af dyr under en vis værdi forbydes.
- 21 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0027.png
2.3.1. Den engelske regel
nte engelske regel og har i den forbin-
Justitsministeriet har søgt oplysninger om den ovennæv
ent for Environment, Food and
e den 7. december 2004 modtaget en telefax fra Departm
dels
Rural Affairs (det engelske landbrugsministerium).
dighederne i England, Skotland og
Telefaxen er vedlagt en publikation fra dyrevelfærdsmyn
af heste og ponyer fra Storbritannien",
Wales, om dyrevelfærdsmæssige forhold ved eksport
godtgøres, at dyret har en værdi på ikke
hvoraf det fremgår, at det ved eksport af ponyer skal
et stangmål på op til 107 cm. Hvis dy-
under £145, hvis der er tale om en Shetlandspony med
om en Shetlandspony med et stangmål
rets stangmål er på op til 122 cm, og der ikke er tale
di på ikke under £220, og endelig skal
under 107 cm, skal det godtgøres, at dyret har en vær
0, hvis dets stangmål er mellem 122 og
det godtgøres at ponyen har en værdi på ikke under £30
orteres til avl, brug eller udstilling.
147 cm. Det anføres videre, at ponyer alene må eksp
isterium, at der i forbindelse med for-
Det beskrives i telefaxen fra det engelske landbrugsmin
i 1991, blev indføjet en særlig be-
handlingerne om transportdirektivet, som blev vedtaget
e bibeholde det ovennævnte regel-
melse i artikel 3 med henblik på, at Storbritannien kunn
stem
1981. Den relevante bestemmelse, artikel
sæt, som findes i §§ 40-49 i Animal Health Act fra
3, stk. 3, lyder:
i bilaget fastsætter Rådet,
"3.
Med forbehold af kravene i stk. 1, litra a) og b), og
n, pas-
forslag af Kommissione
som træffer afgørelse med kvalificeret flertal på
visse dyrearter såsom
enhovede dyr
sende supplerende betingelser for at beskytte
attedyr under transporten.
[Justitsministeriets fremhævning], vilde fugle og havp
staterne under overholdelse af
Indtil disse bestemmelser er iværksat, kan medlems
ende supplerende nationale
Traktatens almindelige bestemmelser anvende pass
regler på området. "
væsentlig bevæggrund for at indføje
Justitsministeriet har fra forhandlingerne viden om, at en
n kunne opretholde de allerede eksi-
artikel 3, stk. 3, 2. led, netop var at sikre, at Storbritannie
e under en vis værdi.
sterende bestemmelser om forbud mod eksport af hest
onale regler fastholdes, indtil britisk ret
Det fremgår i øvrigt af telefaxen, at de gældende nati
den.
er tilpasset i forbindelse med forordningens ikrafttræ
are arrangement. Guidance notes for Exporters', udarbe-
ort of Horses and Ponies from Great Britain. Welf
15
'Exp
ish Executive Environment and Rural Affairs
Department for Environment, Food and Rural Affairs; Scott
jdet af
re Department.
Department og National Assembly of Wales, Agricultu
- 22 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0028.png
2.3.2. Vurdering af muligheden for at indføre en lignende regel i Danmark
Hverken transportdirektivet eller samhandelsdirektiverne indeholder regler, der forbyder trans-
port af dyr under en vis værdi. Muligheden for at indføre en sådan national bestemmelse må
derfor overvejes i forhold til EF-traktatens regler.
En bestemmelse, der indeholder forbud mod eksport af dyr under en vis værdi, vil efter Ju-
stitsministeriets opfattelse være omfattet af EF-traktatens art. 29, der forbyder kvantitative ud-
førselsrestriktioner og foranstaltninger med tilsvarende virkning. Den nationale regel vil alene
kunne retfærdiggøres, hvis den varetager et af de hensyn, der er nævnt i artikel 30, i dette til-
fælde hensynet til dyrs sundhed. Artikel 30 fortolkes indskrænkende, og hensynet til dyrs
sundhed vil efter Justitsministeriets opfattelse alene inkludere dyrevelfærdsmæssige hensyn,
hvor disse har en snæver forbindelse til dyresundheden. Det vil desuden være en betingelse
for, at reglen ikke er i strid med EU-retten, at den er proportional i forhold til målet og egnet
til at varetage det anførte hensyn.
Disse betingelser kan ikke antages at være opfyldt i forhold til et generelt forbud mod eksport
af dyr under en vis værdi. En sådan ordning vil endvidere efter Justitsministeriets vurdering
næppe være egnet til at varetage hensynet til dyrs transportegnethed, da dyrs værdi ikke gene-
relt kan antages at afspejle deres transportegnethed. Det er endvidere Justitsministeriets opfat-
telse, at dette hensyn til transportegnethed kan varetages med mindre indgribende midler end et
generelt eksportforbud. Der findes således, jf. punkt 2.1.1., allerede bestemmelser, der sikrer
kontrol af, at dyr til eksport er transportegnede.
Såfremt formålet ikke er at sikre, at dyr kun transporteres, hvis de er transportegnede, men
derimod at hindre eksport af levende dyr, vil reglen i ikke kunne undtages efter artikel 30, og
den vil derfor være i strid med EU-retten.
Forordningen indeholder ikke en bestemmelse svarende til transportdirektivets artikel 3, stk. 3,
2. led. Forordningen indeholder derimod en bestemmelse i artikel 30, stk. 8, der giver med-
lemslandene mulighed for at fastsætte særlige bestemmelser for dyrearter, som forordningen
ikke indeholder særskilte regler om, indtil der vedtages detaljeret EU-regulering om disse dy-
rearter. Da forordningen imidlertid indeholder bestemmelser om transport af bl.a. svin, kvæg,
heste, får og geder, vil bestemmelsen dermed ikke kunne anvendes til at fastsætte særlige nati-
onale bestemmelser for disse dyrearter, men derimod for eksempelvis rensdyr.
- 23 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0029.png
3. Justitsministeriets overvejelser om forbedring af dyrs velfærd under transport
I det følgende omtales Justitsministeriets øvrige overvejelser om, hvordan de danske regler om
transport af dyr kan skærpes.
Det vurderes indledningsvist, hvilke transporter, der giver anledning til særlige dyrevelfærds-
mæssige problemer (punkt 3.1.). Herefter overvejes det under punkt 3.2., hvorledes reglerne
om transportegnethed kan skærpes, herunder i forhold til visse kategorier af dyr (punkt 3.2.1.)
samt i forhold den konkrete vurdering af det enkelte dyr (punkt 3.2.2.). Under punkt 3.3. vur-
deres muligheden for at fastsætte yderligere bestemmelser for indretningen af samlesteder, og
under punkt 3.4. drøftes forhold i forbindelse med dyrs ophold i udleveringsrum og -vogne.
3.1. Særligt udsatte kategorier af dyr
Det er Justitsministeriets opfattelse, støttet af Fødevarestyrelsen, at problemerne med transport
af slagtedyr i særlig grad vedrører lange transporter samt transport af udsætterdyr. Udsætter-
dyr er dyr, der ikke holdes specifikt til opfedning, men som indgår i en produktion, og som
sendes til slagtning efter at være udtjent produktionsmæssigt. Et eksempel herpå er udsætter-
søer.
Justitsministeriet har derfor i det følgende særligt haft de tiltag for øje, som vil kunne iværk-
sættes med henblik på at forbedre forholdene for disse kategorier af dyr.
3.2. Transportegnethed
I det følgende vurderes det, på hvilken måde det EU-retlige spillerum, som er beskrevet oven-
for under punkt 2.1.5. med underpunkter, kan anvendes til at skærpe reglerne om transporteg-
nethedsvurdering af dyr.
3.2.1. Muligheden for at anse visse kategorier af dyr som ikke-transportegnede
Som anført ovenfor under punkt 2.1.5.1. er det Justitsministeriets vurdering, at transportdirek-
tivet udtømmende regulerer, hvilke kategorier af dyr der ikke er transportegnede. Der kan der-
for ikke på nuværende tidspunkt fastsættes nationale bestemmelser, hvorefter visse kategorier
af dyr ikke anses for transportegnede, medmindre dette kan rummes inden for en fortolkning af
transportdirektivets bestemmelser om transportegnethed.
-24-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0030.png
Det er Justitsministeriets opfattelse, at mulighederne for fortolkning af transportdirektivet er
udtømte på dette punkt.
Derimod finder Justitsministeriet, som ligeledes beskrevet under punkt 2.1.5.1., at mest taler
for, at den nye forordning ikke udtømmende regulerer, hvilke hele kategorier af dyr der må
anses som ikke transportegnede. Når forordningen træder i kraft, må det derfor antages, at det
vil blive muligt at fastsætte nationale bestemmelser, hvorefter hele kategorier af dyr ikke anses
som egnede til transport, på betingelse af at de pågældende kategorier angår dyr, som kan an-
ses som "tilskadekomne dyr" eller "dyr, som har fysiologiske skavanker eller undergår en
patologisk proces" .
Som nævnt under punkt 3.1. er det Justitsministeriets opfattelse, at der særligt er anledning til
at søge at forbedre forholdene for udsættersøer og eventuelt også andre udsætterdyr, der trans-
porteres. Justitsministeriet vil stile mod at indføre regler, som indebærer, at det ikke vil være
muligt at transportere udsættersøer og eventuelt også andre udsætterdyr i over 8 timer. Justits-
ministeriet har derfor anmodet Fødevarestyrelsen om at overveje, hvordan der kan fastsættes
kriterier, der afgrænser denne kategori af dyr.
Justitsministeriet vil endvidere undersøge muligheden for at fastsætte regler om, at udsætterdyr
ikke vil kunne anses som transportegnede, hvis transporten indebærer, at dyrene skal transpor-
teres via et samlested. Dette arbejde vil foregå i samarbejde med Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender, da transport via samlesteder bidrager til at varetage hensynet til dyre-
sundheden, jf. punkt 2.2.1.
Det bemærkes, at nye bestemmelser om, at visse kategorier af dyr ikke anses for egnede til
transport, først vil kunne indføres med virkning fra forordningens ikrafttræden.
3.2.2. Muligheden for at anlægge en skærpet vurdering af det enkelte dyrs transporteg-
nethed
Som nævnt ovenfor under punkt 2.1.5.2. foretages bedømmelsen af et dyrs transportegnethed
efter Fødevarestyrelsens oplysninger som en helhedsvurdering, der bl.a. omfatter transportens
længde og form og dyrets tilstand.
Det vil efter Justitsministeriets opfattelse være i overensstemmelse med transportdirektivet at
anlægge en yderligere skærpet vurdering af dyrenes transportegnethed. Det vil dog være en
betingelse for at en sådan skærpelse er i overensstemmelse med EU-retten, at formålet med
- 25 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0031.png
ortional i forhold til dette mål, samt
skærpelsen er at sikre dyrs velfærd, at skærpelsen er prop
at den er egnet til at sikre målet.
skøn, der allerede i dag ligger til
I forbindelse med en sådan skærpelse i forhold til det strenge
evarestyrelsens oplysninger være en
grund for transportegnethedsvurderingen, vil der efter Fød
mpelvis om forsendelsen indebærer
række forhold, der især kan tillægges yderligere vægt, ekse
må antages at være i en tilstand, der
omlæsning af dyret, om der er tale om et udsætterdyr, der
en længere forsendelse indebærer,
gør det mindre robust til at modstå den påvirkning, som
e en del af en yderligere skær-
t om særlige vejrforhold gør sig gældende. Det kan også vær
sam
befinder sig i grænseområdet mel-
pelse af vurderingen, at den tvivl, der kan opstå, når et dyr
sportegnet, kommer dyret til gode.
lem at blive anset for at være transportegnet eller ikke-tran
veje, hvordan der nærmere kan
Justitsministeriet har anmodet Fødevarestyrelsen om at over
tterdyrs transportegnethed i for-
ægges kriterier, der særligt skærper vurderingen af udsæ
fastl
vil her stile mod, at praksis i for-
hold til den vurdering, der foretages i dag. Justitsministeriet
d skærpes yderligere, særligt hvis
bindelse med vurderingen af udsætterdyrs transportegnethe
indebærer, at dyrene omlæsses.
transporten skal vare i over 8 timer, eller hvis transporten
træder i kraft.
En sådan skærpelse vil kunne opretholdes, når forordningen
r om indretning af samlesteder
3.3. Muligheden for at fastsætte yderligere bestemmelse
ng og omlæsning af slagtedyr) i
ngelse af vurderingen af forslag 2 (forbud mod omladni
I forlæ
t, hvordan det vil være muligt at
Fødevareudvalgets spørgsmål har Justitsministeriet overveje
samlesteder. Overvejelserne skyldes, at
skabe bedre betingelser for dyr, der transporteres via
at stresse dyrene, og dermed udgøre
forholdene i forbindelse med omlæsning kan medvirke til
re har de fysiske forhold på samleste-
en belastning af dyrs velfærd under transport. Endvide
ere de enkelte dyrs transportegnet-
derne betydning for embedsdyrlægens mulighed for at vurd
hed.
irektiverne en række bestemmelser om
Som nævnt under punkt 2.2.2. findes der i samhandelsd
ktiver varetager imidlertid hovedsage-
mindsteregler for godkendelse af samlesteder. Disse dire
e indebærer dette, at medlems-
hensyn til dyresundheden. Efter Justitsministeriets opfattels
ligt
der er begrundet i hensynet til
landene har mulighed for at fastsætte krav til samlestederne,
g på dyrevelfærdsområdet måtte
dyrevelfærden, medmindre der i den gældende EU-regulerin
inisteriets opfattelse ikke er tilfæl-
være regler, der er til hinder herfor. Da dette efter Justitsm
- 26 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0032.png
det, var det i overensstemmelse med EU-retten, da ministeriet i juli 2003 udstedte samlesteds-
bekendtgørelsen16.
I modsætning til transportdirektivet omfatter forordningen om beskyttelse af dyr under trans-
port hele transportforløbet fra afgangsstedet til bestemmelsesstedet, herunder eventuel aflæs-
ning, opstaldning og pålæsning af dyr på samlesteder, jf. ovenfor under punkt 2.2.2.
Forordningen indeholder i artikel 8 og 9 bestemmelser om, at såvel de personer, der er ansvar-
lig for eller håndterer dyrene, som de ansvarlige for godkendte samlesteder skal sikre, at dyre-
ne behandles i overensstemmelse med de tekniske forskrifter i kapitel I og kapitel III, del 1 i
bilag I til forordningen, der indeholder en række krav til både transportegnethed og pålæsning,
aflæsning og håndtering af dyrene.
Af kapitel III, del i i bilag I fremgår det under punkt 1.2., at der skal være passende faciliteter
til rådighed for anbringelse, fodring og vanding af dyrene uden for transportmidlet, uden at
dyrene bindes, hvis på- eller aflæsning varer i over fire timer. I så fald skal arbejdet desuden
overvåges af en bemyndiget dyrlæge, og der skal træffes særlige foranstaltninger til at sikre
dyrenes velfærd under af- og pålæsningen. Af de følgende punkter fremgår en række krav til
selve af- og pålæsningsfaciliteter (krav til gulv, ramper m.v.) og håndteringen af dyrene, her-
under at der på markeder og samlesteder skal være adgang til at tøjre dyr, og at dyr, der er
ubundne, skal forblive ubundne. Endvidere skal dyrene have adgang til vand, jf. punkt 1.10.
Forordningen indeholder ikke udtrykkelige bestemmelser om eksempelvis arealkrav og ventila-
tion på samlesteder.
Justitsministeriet har på den baggrund overvejet, om forordningen efter dens ikrafttræden vil
være til hinder for, at Danmark kan opretholde de gældende regler om samlesteder eller indfø-
re nye dyrevelfærdsmæssigt begrundede krav til samlestederne.
Det fremgår ikke klart af forordningen, om punkt 1.2. fmder anvendelse under ophold på sam-
lesteder og ikke kun under af- og pålæsning.
Hvis punkt 1.2. må forstås sådan, at bestemmelsen også tilsigter at regulere dyrs ophold på
samlesteder, må det antages, at der vil kunne fastsættes nationale regler, der udfylder kravet i
16 Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 674 af 14. juli 2003.
- 27 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0033.png
ende faciliteter til rådighed for anbringelse,
punkt 1.2., herunder om at "der skal være pass
let".
fodring og vanding af dyrene uden for transportmid
og pålæsning, indeholder forordningen
Hvis punkt 1.2. kun regulerer dyrenes forhold ved af-
s til samlesteders fysiske indretning ved
kun et krav om vand og fortøjring, der kan relatere
inisteriets opfattelse vil der i så fald
ophold på samlesteder, jf. punkt 1.10. Efter Justitsm
dyrs
er taget stilling til krav til indretning af
kunne argumenteres for, at der ikke med forordningen
rne derfor fortsat vil kunne bibeholde eller
samlesteder ved dyrs ophold, og at medlemsstate
on.
fastsætte regler om for eksempel arealkrav og ventilati
lere forholdene under dyrs ophold
om det lægges til grund, at punkt 1.2. tilsigter at regu
Uanset
opfattelse, at der vil kunne argumenteres
på samlesteder, er det imidlertid Justitsministeriets
muligt at bibeholde eller fastsætte nationale
for, at det også efter forordningens ikrafttræden er
sikrer, dels at der er passende faciliteter til
bestemmelser om indretningen af samlestalde, der
ne, dels at de fysiske forhold medvirker til
rådighed for anbringelse, fodring og vanding af dyre
på samlesteder, og dels at der kan
dske den stress, som dyr udsættes for under ophold
at min
transportegnethed under rolige forhold.
afsættes den fornødne tid til at undersøge dyrenes
, som er fastsat i forordningen.
De nationale regler vil dog skulle tilpasses de rammer
blev udarbejdet af Dyreværnsrådet efter
Udkastet til den gældende samlestedsbekendtgørelse
anmode Dyreværnsrådet om at udarbej-
anmodning fra Justitsministeriet. Ministeriet vil derfor
der indeholder bestemmelser, der særligt
de udkast til ændring af samlestedsbekendtgørelsen,
i forbindelse med ophold på samlesteder
tager sigte på at mindske den stress, dyr udsættes for
dyrenes transportegnethed under
sikre, at der skabes egnede rammer til at undersøge
og på at
rolige forhold.
brug af udleveringsrum og udleverings-
3.4. Forbedring af forholdene i forbindelse med
vogne
fra besætningen, placeres de ofte i et
Når dyr, særligt svin, venter på at blive transporteret
Lastbilen kan dermed hente svinene
udleveringsrum, som er afsondret fra stalden i øvrigt.
og på det tidspunkt af døgnet, som
uden at komme i kontakt med besætningen som helhed,
svinene i såkaldte udleveringsvogne.
passer transportøren. I en række andre tilfælde placeres
ler, men som alene benyttes til at
er vogne, der ikke anvendes som egentlige transportmid
Det
der skal transportere dyrene vi-
tere dyrene f.eks. op til en hovedvej. Når den lastbil,
transpor
dere, ankommer, flyttes dyrene til lastbilen.
- 28 -
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 229: Kopi FLF svar på spm. 75, fra justitsministeren
2579795_0034.png
Justitsministeriet har tidligere udtalt, at transporten efter Justitsministeriets opfattelse ikke er
påbegyndt, før dyrene læsses over i transportørens køretøj, der forlader bedriften. Ophold i
sådanne udleveringsvogne, der ikke forlader bedriften, må derfor betragtes som en del af be-
sætningsområdet på linie med udleveringsrum. De krav, der stilles til besætningsområdet, ek-
sempelvis arealkrav og krav om adgang til vand og foder, skal således opfyldes både under
svinenes ophold i udleveringsrum og udleveringsvogne.
Det Veterinære Sundhedsråd har endvidere den 25. marts 2004 afgivet en udtalelse om udleve-
ringsrum og -vogne til svin. Det fremgår heraf, at rådet igennem de senere år i tiltagende om-
fang har modtaget forespørgsler fra politiet om udtalelse i dyreværnssager vedrørende levering
af ikke-transportegnede grise på slagterierne. Forholdene involverer typisk både vognmand og
leverandør, men vognmanden undskylder sig ofte med henvisning til de vanskelige håndte-
ringsmæssige og oversigtsmæssige forhold ved udleveringsrummet. Det Veterinære Sundheds-
råd udtaler, at udleveringsrum og -vogne skal indrettes, og dyr opstaldes heri, i henhold til de
til enhver tid gældende krav til hold og opstaldning af svin, således at de dyreværnsmæssige
forhold tilgodeses.
Efter Justitsministeriets opfattelse giver bl.a. ovennævnte udtalelse fra Det Veterinære Sund-
hedsråd anledning til at overveje forholdene i forbindelse med brug af udleveringsrum og -
vogne nærmere. Justitsministeriet vil derfor anmode Dyreværnsrådet om en udtalelse herom.
Justitsministeriet vil endvidere tage initiativ til at sikre, at kontrollen med overholdelsen af de
gældende regler på dette punkt skærpes.
- 29 -