Retsudvalget 2004-05 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 211
Offentligt
2579479_0001.png
ArSENDT MED
.
.........
Di,
o-n
(
.
\--1
Li
Li Uti-1
MINISTERIET
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget
REU alm. del - Bilag 211
KUU L 72 — svar på spm. 35-43
Offentlig
KULTURMINISTERIET
NYBROGADE 2
POSTBOKS 2140
1015 KØBENHAVN K
TELEFON 33 92 33 70
FAX 33 91 33 88
E-POST [email protected]
CVR 67855019
1 6 DEC. Mk
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 35-43 (L 72), vedrørende
forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v., stillet af Folketingets Kulturudvalg den 16. december 2004.
B ian
ikkeis
NR. 2004-4528-353
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 211: Kopi KUU L 72 - svar på spm. 35-43, fra kulturministeren
2579479_0002.png
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 211: Kopi KUU L 72 - svar på spm. 35-43, fra kulturministeren
2579479_0003.png
-1-
Spørgsmål nr. 35-43
(L 72), vedrørende forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansæt-
telse af personale m.v.
Skrivelse af 16. december 2004
Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren.
Spørgsmål nr. 35:
"Vil ministeren overveje at lade justitsministeren udforme en egentlig lov vedr. videregi-
velse af oplysninger fra politiets registre og i benægtende fald begrunde hvorfor?"
Svar:
Forslaget til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. berører mange forskellige områder. Den omfattede gruppe spænder således lige fra
socialpædagoger over præster til frivillige ledere i spejderklubber og idrætsforeninger.
Det er på den baggrund mest hensigtsmæssigt at udforme de mere detaljerede regler
vedrørende indhentelse af børneattester i bekendtgørelsesform på de forskellige mini-
sterområder. Svaret er derfor nej.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 211: Kopi KUU L 72 - svar på spm. 35-43, fra kulturministeren
2579479_0004.png
AFSENDT MED
E-post
15.5b.
MI
N
I STER
I
ET
Spørgsmål nr. 36:
"Vil ministeren begrunde, hvorfor lovforslaget haster?"
Svar:
Bestemmelserne i det foreliggende lovforslag skal udmøntes i bekendtgørelser i de respektive
ministerier inden lovens ikrafttræden den 1. juli 2005, og da det er mest hensigtsmæssigt med et
klart og vedtaget lovgrundlag, før man går i gang med udarbejdelse af bekendtgørelser, mener jeg,
det er vigtigt, at lovforslaget vedtages i god tid inden ikrafttrædelsesdatoen.
j. NR.2004-4528-354
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 211: Kopi KUU L 72 - svar på spm. 35-43, fra kulturministeren
2579479_0005.png
AFSENDT
MED
E-post
-C7‘^t •
MINI
STERIET
Spørgsmål nr. 37:
"Vil ministeren uddybe sine udtalelser fra det åbne samråd om, at sagen omhandler så mange
mennesker, at det er umuligt at lovgive? Ministeren bedes herunder forklare, hvorvidt det er en
generel betragtning, at hvad der ikke kan lovgives om, må fastsættes i bekendtgørelser."
Svar:
Som det også fremgår af mit svar på spørgsmål nr. 35, berører denne lov så mange forskellige
områder, at det ikke er hensigtsmæssigt at fastsætte detaljerede regler i en lov. Retssikkerheds-
mæssige overvejelser fører derfor til, at reglerne derimod bør fremgå af bekendtgørelse udarbej-
det af de enkelte berørte ministerier.
Det er ikke nogen generel betragtning, at hvad der ikke kan lovgives om, må fastsættes i bekendt-
gørelser, men derimod konkrete overvejelser, der har ført til beslutningen om at fastsætte de mere
detaljerede regler i bekendtgørelsesform på dette område.
J. NR.2004-4528-355
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 211: Kopi KUU L 72 - svar på spm. 35-43, fra kulturministeren
2579479_0006.png
AFSENDT MED
E-post ......
..........
MINI
STERI
ET
Spørgsmål nr. 38:
"Hvordan vil ministeren håndhæve strafansvar over for arbejdsgivere, frivillige ledere m.v., der
ikke indhenter børneattester, når ministeren ikke selv er i stand til at afgrænse den gruppe, der
skal indhentes børneattester?"
Svar:
Når der i løbet af foråret 2005 udstedes bekendtgørelser, og der dermed mere konkret tages
stilling til, hvem der på de enkelte ministerområder omfattes af ordningen, vil frivillige ledere
dermed også vide, om de omfattes eller ej.
Som nævnt på side 7 i lovbemærkningerne og i mit svar på spørgsmål nr. 23, vil regeringen i
forbindelse med udstedelsen af bekendtgørelserne styrke informationsindsatsen på området.
J.
NR.2504.4521-357
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 211: Kopi KUU L 72 - svar på spm. 35-43, fra kulturministeren
2579479_0007.png
AFSENDT MED
OL1 4 k(o .0 (
E-post
L
'<
•4‘ 14 - k ''t
MINI
STERIET
Spørgsmål nr. 39:
"Vil ministeren kommentere høringssvaret fra Dansk Arbejdsgiverforening og herunder gøre
nærmere rede for i hvilket omfang manglende indhentning af attester, nægtelse af samtykke m.v.
skal opfattes som et obligatorisk krav om at private arbejdsgivere skal betragte dette som bortvis-
ningsgrund eller som pligt til at nægte ansættelse?"
Svar:
Det er ikke i medfør af lovforslaget ulovligt at ansætte en person, som man har indhentet en
positiv børneattest på, hvilket også fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. 28. Det er imidler-
tid hensigten med loven, at et krav om indhentelse af børneattester vil føre til, at man ikke ansæt-
tes, såfremt den indhentede attest viser sig at være positiv.
Jeg kan i den forbindelse henvise til den kommenterede høringsoversigt, side 14, der redegør for
Dansk Arbejdsgivers (DA's) overvejelser vedrørende den problemstilling, Kulturudvalget spørger
til, samt Kulturministeriets kommentar hertil:
"DA finder, at de retlige konsekvenser af det egentlige ansættelsesforbud, hvor en
ansøger ikke kan ansættes fordi vedkommende ikke ønsker at give samtykke til ind-
hentelse af attest, nøje bør beskrives i lovforslaget. Efter DA's vurdering kan der i
forslaget være et gråt område, hvor det kan være tvivlsomt, om ansættelsesforbuddet
gælder. Lovforslaget bør klarlægge virkningerne af en ansættelse, der er sket uden at
iagttage forbuddet eller hvor det senere godtgøres, at ansættelsesforbuddet er gæl-
dende. I forbindelse med en egentligt ansættelsesforbud bør sanktionen om bortfald
af tilskud også beskrives meget klar. Kommentar: Det er tilføjet i bemærkningerne, at overtræ-
delse af lovgivningen ikke medfører, at en indgået ansættelsesaftale dermed er ugyldig. Ansættelses-
forholdet består, men den ansættende myndighed kan blive pålagt bødestraf"
Som det er anført i Kulturministeriets kommentar, er der taget højde for denne problemstilling i
bemærkningerne til lovforslaget, hvor der på side 5 er anført følgende:
J. NR.2004-4528-357
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 211: Kopi KUU L 72 - svar på spm. 35-43, fra kulturministeren
2579479_0008.png
-2-
"Spørgsmålet om, hvorvidt den pågældende myndighed m.v. er berettiget til at ansæt-
te en person, der er eller på et tidspunkt har været involveret i sager af den pågæl-
dende karakter, er ikke reguleret i lovforslaget. Afgørelsen af dette spørgsmål vil — på
samme måde som i dag — skulle træffes af ansættelsesmyndigheden i overensstem-
melse med de regler og principper, der gælder på området."
Følgende er desuden anført på side 13 i bemærkningerne:
"I tilfælde, hvor den pågældende undtagelsesvis ikke vil give det fornødne samtykke,
vil børneattest imidlertid ikke kunne indhentes, og konsekvensen heraf vil være, at
den pågældende myndighed m.v. ikke er berettiget til at ansætte vedkommende."
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 211: Kopi KUU L 72 - svar på spm. 35-43, fra kulturministeren
2579479_0009.png
AFSENDT MED
E-post . .bl12-oy~
MINI
STERIET
Spørgsmål nr. 40:
"Ministeren bedes oplyse, hvordan man generelt vil håndhæve lovforslagets pligt til indhentelse af
attester herunder redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at selv ukendte små foreninger bliver
bekendt med de relevante regelsæt."
Svar:
Som jeg tidligere har anført i min besvarelse af spørgsmål nr. 38 vil der blive udarbejdet relevant
informationsmateriale i forbindelse med udstedelse af bekendtgørelser på de respektive område.
Dette informationsmateriale vil blive sendt til alle berørte parter, således at man gøres bekendt
med de nye regler på dette område.
J. NR.2004-1321-358
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 211: Kopi KUU L 72 - svar på spm. 35-43, fra kulturministeren
2579479_0010.png
AFSENDT MED
E-post
Nifi-1 (frk4
k
t-‹
1 4---4rt
MINI
S TERI
ET
Spørgsmål nr. 41:
"Er personale, der gør rent i svømmehallerne, på balletskolerne, og som har opnået børns tillid,
omfattet af lovforslaget?"
Svar:
Rengøringspersonale er som udgangspunkt ikke omfattet af lovforslaget. Er der imidlertid tale
om, at man gør rent i en svømmehal eller på en balletskole på tidspunkter, hvor også børn er til
stede, og man har mulighed for at opbygge et tillidsforhold til børnene, da vil man være omfattet
af ordningen, således at man som arbejdsgiver skal indhente børneattest på den pågældende,
forinden ansættelse eller beskæftigelse kan finde sted. Dette vil komme til at fremgå præcist af
bekendtgørelserne på de enkelte områder.
J. NR.2004-4528-339
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 211: Kopi KUU L 72 - svar på spm. 35-43, fra kulturministeren
2579479_0011.png
AFSENDT
MED
c" I
b, O'-t
k-<.‘ 1 +,--kdr
MIN
I STERI
ET
Spørgsmål nr. 42:
"I hvilket omfang er frivillig hjælp, der bistår, en dag, to dage, eller en uge i ungdomsklubber
omfattet af lovforslaget?"
Svar:
Man omfattes ikke af ordningen, hvis der kun er tale om kontakt af enkeltstående og kortvarig
karakter, fx ved at man som frivillig hjælper til i en ungdomsklub en dag, to dage eller i en uge.
Jeg kan i den forbindelse henvise til lovbemærkningerne side 11, hvor følgende er anført:
"Kontakt af enkeltstående og kortvarig karakter omfattes som udgangspunkt ikke.
Ordningens vigtigste anvendelsesområde er tilfælde, hvor ansættelsen eller beskæfti-
gelsen skaber grundlag for et tillidsforhold mellem den voksne og et barn, men ord-
ningen er ikke begrænset hertil. Tilfælde, hvor kontakten med børn alene sker, mens
børnene er ledsaget af deres forældre eller lærere, pædagoger eller lignende — dvs.
hvor børnene ikke er alene med den ansatte eller beskæftigede — omfattes ikke. Stu-
derende i praktik omfattes på lige fod med uddannede lærere, pædagoger m.fl.; det
samme gælder vikarer og lignende."
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 17 og 26.
J. NR.2004-4528 .360
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 211: Kopi KUU L 72 - svar på spm. 35-43, fra kulturministeren
2579479_0012.png
AFSENDT MED
E-post
k‘9 a- 04 , kio•OLt
-‹.. 1 4---‘i dt
L
M
I
N
I
STER
II ET
Spørgsmål nr. 43:
"I fortsættelse af svaret på spørgsmål 34 bedes det nærmere konkretiseret, hvorledes en spejder-
leder skal kunne afgøre, om der er tale om en direkte kontakt til børn, der giver mulighed for
opbyggelse af et tillidsforhold."
Svar:
Såfremt der sker ansættelse eller beskæftigelse af en spejderleder, vil der skulle indhentes børneat-
test på vedkommende, hvilket også er nævnt i lovbemærkningerne på side 11.
Jeg mener derudover ikke, spørgsmålet om, hvorvidt en person der ansættes eller beskæftiges i
den pågældende spejderforening som led i ansættelsen eller beskæftigelsen vil få en direkte kon-
takt med børn under 15 år, kan give anledning til tvivl hos den enkelte spejderleder.
Som nævnt i min besvarelse af spørgsmål 38 vil regeringen desuden i forbindelse med, at udste-
delse af bekendtgørelser på de respektive områder finder sted, styrke informationsindsatsen på
dette område.
N
R.200-1-4528-361
AGS