Retsudvalget 2004-05 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 205
Offentligt
2578809_0001.png
AFSENDT MED
E-post 1512 04 cl .52
1
MINISTERIET
Retsudvalget
RE U alm. del - Bilag 205
KUU L 72 — svar på spm. 34
Offentlig
[email protected]
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
15 DEC.
2004
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 34 (L 72), forslag til lov om
indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v., stillet af Folke-
tingets Kulturudvalg den 14. december 2004.
n n
elsen
1. NR. 2004-4528-338
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 205: Kopi KUU L 72 svar på spm. 34, fra kulturministeren
2578809_0002.png
-1-
Spørgsmål nr. 34
(L 72), forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af
personale m.v.
Skrivelse af 14. december 2004
Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren.
Spørgsmål nr. 34:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen modtaget den 14. december 2004 fra
ungdommens Røde Kors, jf. L 72 — bilag 12."
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne tilkendegive, at jeg synes, at Ungdommens Røde Kors
(URK) udfører et fantastisk stykke arbejde for udsatte børn og unge, således som det
også er beskrevet i bilaget til henvendelsen, ligesom jeg er helt bevidst om, at URK
naturligvis vil gøre alt for at forhindre overgreb mod mindreårige. Målet er URK og
regeringen således enige om, men ikke nødvendigvis midlerne.
Jeg er ikke enig med URK i, at dette lovforslag ikke medvirker til at forhindre seksuelle
overgreb mod børn under 15 år. Lovforslaget skal netop forhindre, at personer, der er
dømt for overtrædelse af straffelovens pædofilibestemmelser, kan opnå ansættelse eller
beskæftigelse i børnerelaterede job og skal således bidrage til at forebygge seksuelle
overgreb mod mindreårige. Det er for mig helt oplagt, at indhentelse af børneattest
medfører, at pædofile enten på forhånd opgiver at søge børnerelaterede job m.v., eller
bliver forhindret heri, fordi der bliver udstedt en positiv attest.
Jeg er imidlertid klar over, at lovforslaget ikke kan stå alene, og den obligatoriske børne-
attest giver naturligvis ikke nogen garanti mod overgreb. Som det fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslaget s. 2-3, er der da også allerede taget en række yderligere initiati-
ver i bestræbelserne på at bekæmpe pædofili. Dertil kommer, at forebyggelse i al almin-
delighed er en prioriteret opgave for regeringen og således indgår i regeringens fortsatte
arbejde med bekæmpelse af seksuelle overgreb mod børn under 15 år.
URK er bekymret for den sagsbehandlingstid, der er forbundet med at skulle indhente
børneattester på ansøgere til børnerelaterede job, forinden ansættelse eller beskæftigelse
kan finde sted.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 205: Kopi KUU L 72 svar på spm. 34, fra kulturministeren
2578809_0003.png
-2-
Jeg kan hertil oplyse, at det er meget enkelt at indhente børneattest. Proceduren består i,
at der skal indhentes et samtykke hos den pågældende ansøger, hvorefter man skal bede
Krirninalregisteret om at udstede en børneattest. Det tager ikke lang tid og kræver ikke
megen bureaukrati.
I forbindelse med vedtagelsen af børneattestforslaget vil proceduren med indhentelse af
børneattester desuden blive yderligere forenklet. Der vil dels blive udarbejdet en stan-
dardblanket til brug for anmodning om udstedelse af børneattest, dels vil der blive tilført
Rigspolitiet yderligere 3,6 mio. kr. til brug for udstedelse af børneattester i Kriminalregi-
steret.
Selvfølgelig vil lovforslaget medføre en vis yderligere administration hos foreninger, der
ikke hidtil har indhentet børneattester, og som omfattes af lovens anvendelsesområde,
men denne administrative byrde for det frivillige foreningsliv skal sættes i forhold til
sigtet med ordningen, nemlig at bidrage til at undgå seksuelle overgreb mod børn. For
mig vejer sidstnævnte hensyn tungest.
Som svar på URK's spørgsmål om, hvorvidt man er omfattet af ordningen, hvis kontak-
ten til børn alene er af telefonisk eller virtuel karakter, kan jeg oplyse, at dette ikke er
tilfældet. Det er kun den direkte kontakt med børn under 15 år, der udløser et krav orri,
at der skal indhentes børneattest, forinden ansættelse eller beskæftigelse kan finde sted.
Dertil kommer, at kontakt af kortvarig og enkeltstående karakter, ikke omfattes af ord-
ningen. Dette fremgår af s. 11 i bemærkningerne til lovforslaget. Er der således fx tale
om, at man som frivillig en enkelt gang hjælper børn med lektier eller lignende, vil det
ikke være nødvendigt at indhente børneattest på den pågældende. Er der derimod tale
om en direkte kontakt til børn under 15 år, der giver mulighed for opbyggelse af et
tillidsforhold, fx hvis man som frivillig er fast tilknyttet URK som vikar eller lignende,
vil man være omfattet af ordningen.
Hvad angår udlændinge, som URK også kommer ind på, fremgår det af s. 13 i bemærk-
ningerne til lovforslaget, at den obligatoriske indhentelse af børneattest også omfatter
udenlandske ansøgere.
Afslutningsvis skal jeg gøre opmærksom på, at en yderligere præcisering af, på hvilke
områder der skal indhentes børneattest, vil finde sted i administrative forskrifter i de
respektive ministerier. Udarbejdelsen af disse administrative forskrifter vil finde sted i
løbet af foråret 2005. Udkast vil forinden blive sendt i høring, herunder til Ungdom-
mens Røde Kors på områder, som berøres af foreningen.