Bilag
Eksempler på sager
om ministres oplysningspligt i forhold til Folketinget, jf. herved
ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 2
Der findes en række sager om ministres oplysningspligt i forhold til Folketinget/pligt til at give
rigtige og fuldstændige oplysninger om et sagsforhold, hvis ministeren udtaler sig. En del sager har
været undersøgt af kommissionsdomstole m.v., men undersøgelser har også været gennemført af
folketingsudvalg.
De følgende eksempler er ikke udtømmende, men er nogle konkrete eksempler primært fra de
senere år, hvor spørgsmålet om ministres oplysningspligt i forhold Folketinget m.v. har været rejst.1
Det mest gennemgående tema i de sager, som Jens Peter Christensen har behandlet i
sin
doktorafhandling Ministeransvar fra 1997, er spørgsmålet om ministerens sandhedspligt over for
Folketinget og dets udvalg.2
Til tider har sandhedstemaet i kommissoriet for undersøgelserne været formuleret således, at det har
påhvilet det undersøgende organ at vurdere, om Folketinget er blevet orienteret fyldestgørende,
eller om Folketinget har fået urigtige eller mangelfulde oplysninger . I de fleste tilfælde er
spørgsmålet om ministres sandhedspligt imidlertid indgået som element i vurderingen af, om nogen
af de involverede embedsmænd eller ministre havde gjort sig skyldige i fejl og forsømmelser for
eksempel i relation til behandlingen af bevillingsmæssige spørgsmål.
Som det fremgår af Ministeransvar (kapitel 6-19), har undersøgelsesorganerne i flere af sagerne
kritiseret, at ministrene har afgivet ufyldestgørende eller ukorrekte oplysninger eller har fortiet
oplysninger over for Folketinget eller dets udvalg. Dette er sket, uden at man direkte har foretaget
nogen subsumption af det konkrete tilfælde under ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 2 (eller før
1964 straffeloven). Man har bestræbt sig på alene at tage stilling til, om de afgivne oplysninger ud
fra en rent faktuel vurdering har været fyldestgørende og korrekte.
Jens Peter Christensen påpeger i Ministeransvar (side 360 -61), at der formentlig er to principielt
forskellige opfattelser af, hvor alvorligt sandhedspligten skal tages. Den ene opfattelse er den, at
ministres svar og oplysninger til Folketinget indgår i et partipolitisk spil, som giver nogen
betydelige friheder, jf. herom nedenfor. Den anden opfattelse er, at ministeransvaret er en helt
1
De konkrete sager er behandlet i Jens Peter Christensen, Ministeransvar (1997) samt i Undersøgelseskommissioner,
Embedsmandsansvaret & Folketingets Rolle med kommentarer af Oliver Talevski m.fl. (2002).
2
Jf. Ministeransvar, side 359. Jens Peter Christensen benytter udtrykket sandhedspligt over for Folketinget i relation til
de embedspligter, der fremgår af bestemmelsen i ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 2, jf. Ministeransvar, side 49 og
359 ff. Udtrykket er derfor anvendt i bilaget.