Retsudvalget 2004-05 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 179
Offentligt
2577006_0001.png
AFSENDT MED
E-post.°).(11,-
04
12.1(0
\\,
k-<., 1 4--k .-c
MINISTERIET
KULTURMINISTERIET
NYBROGADE 2
POSTBOKS 2140
1015 KØBENHAVN K
TELEFON 33 92 33 70
FAX 33 91 33 88
E-POST [email protected]
CVR 67855019
Retsudvalget
REU alm. del - Bilag 179
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
KUU L 72 — svar på spm. 24-32
Offentlig
- 9 DEC. 2004
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 24-32 (L 72), vedrørende
forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v., stillet af Folketingets Kulturudvalg den 8. december 2004.
na
elsen
J. NR. 2004-4528-312
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 179: Kopi KUU L 72 svar på spm. 24-32, fra kulturministeren
2577006_0002.png
-1-
Spørgsmål nr. 24-32
(L 72), vedrørende forslag til lov om indhentelse af børneattest i forindelse med ansæt-
telse af personale m.v.
Skrivelse af 8. december 2004
Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren.
Spørgsmål nr. 24:
"Kan ministeren bekræfte, at Datatilsynet unddrages muligheden for inspektioner jf.
lovforslaget?"
Svar:
Jeg kan bekræfte, at det følger af lovforslagets 4, at fx idrætsforeninger, som skal
indhente børneattester på grundlag af regler udstedt i medfør af
g
2, stk. 1 og 2, ikke af
denne grund skal foretage anmeldelse til eller indhente udtalelse eller tilladelse fra Data-
tilsynet i henhold til persondatalovens kapitel 12 og 13, og at Datatilsynet har oplyst, at
når anmeldelsordningen er fraveget, har Datatilsynet ikke kompetence til at foretage
inspektion.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 179: Kopi KUU L 72 svar på spm. 24-32, fra kulturministeren
2577006_0003.png
AFbbND1 MED
E-post* -
MINI
STER
I
ET
Spørgsmål nr. 25
"Hvordan vil ministeren sikre, at persondatalovens principper overholdes, når Datatilsynet ikke
kan foretage inspektion?"
Svar:
Uanset Datatilsynets manglende adgang til at foretage inspektion, når anmeldelsesordningen er
fraveget, har Datatilsynet almen kompetence til at føre tilsyn med, at bestemmelserne i personda-
taloven overholdes, også når det gælder behandling af børneattester. Datatilsynets tilsyn kan bl.a.
foregå gennem indgivelse af klager til tilsynet. Desuden er der mulighed for at indgive politian-
meldelse, hvis en borger eller Datatilsynet mener, at fx en idrætsforening har overtrådt bestem-
melser i persondataloven.
NR.2004-4528-313
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 179: Kopi KUU L 72 svar på spm. 24-32, fra kulturministeren
2577006_0004.png
AFSE:17,
,,Lif MED
.
k<v 1 4--4;"(
MIN
I
STERI
ET
Spørgsmål nr. 26:
"Hvordan vil ministeren nærmere afgrænse, hvilke personer og personkredse der kan og skal
indhente børneattester, og vil ministeren nærmere afgrænse, hvor mange timers ansættelse eller
beskæftigelse, der skal være tale om?"
Svar:
Afgørende for, om der skal indhentes børneattest på en person, er, om den pågældende person
ansættes til at have en direkte kontakt med et barn under 15 år. Hvis dette er tilfældet, vil der
skulle indhentes børneattest.
I bemærkningerne til lovforslaget er der på s. 11 en ikke udtømmende liste over, hvem der i lyset
af ovennævnte kriterium fx vil være omfattet af lovforslaget.
Det vil først i forbindelse med den endelige udmøntning af lovforslaget i administrative forskrif-
ter i de enkelte ministerier være muligt at foretage en mere præcis afgrænsning af, hvem der
omfattes, og hvem der ikke omfattes af lovforslaget.
Som tidligere nævnt i min besvarelse af Kulturudvalgets spørgsmål nr. 17 vil det ikke være muligt
at udtale sig om, hvor mange gange, man skal have med børn under 15 år at gøre, før man omfat-
tes af lovforslaget. Afgørende er imidlertid, om omfanget af den direkte kontakt med et barn
under 15 år har en sådan karakter, at der er mulighed for at etablere et tillidsfyldt forhold mellem
den voksne og barnet, således at denne tillidsfyldte situation kan misbruges til at begå seksuelle
overgreb. Hvis man eksempelvis er fast tilknyttet en skole eller børnehave som vikar, vil man
dermed være omfattet af ordningen. Hvis man derimod alene bliver tilkaldt som vikar til at delta-
ge en enkelt dag i fodboldklubben eller skolen, vil man ikke være omfattet af ordningen.
1. NR.2004-4528-314
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 179: Kopi KUU L 72 svar på spm. 24-32, fra kulturministeren
2577006_0005.png
AFSENDT wiED
;:=:-pust
MINI
S TER
IET
Spørgsmål nr. 27:
"Hvordan vil ministeren sikre, at børneattester opbevares og destrueres efter gældende regler, og
hvad kan sanktionen være, hvis reglerne ikke overholdes?"
Svar:
Når Rigspolitiet i dag udsteder en positiv børneattest, får modtageren, fx en idrætsforening, ikke
nogen nærmere vejledning i håndtering af de personfølsomme oplysninger. Det oplyses alene, at
uberettiget videregivelse af oplysningerne kan straffes.
Dette forhold vil regeringen ændre ved. Det sker, når det efter lovforslaget senest pr. 1. juli 2005
bliver obligatorisk at indhente børneattest på de områder, der bliver defineret i bekendtgørelserne
på de enkelte ministerområder. Det er således hensigten, at der udarbejdes en vejledning til mod-
tagerne, når positive børneattester udstedes.
Jeg tillader mig at henvise til s. 13, 2. sp., i bemærkningerne til lovforslaget, hvor følgende er
anført:
"Vejledningen vedlægges børneattesterne. Det skal fremgå af vejledningen, at atte-
sten straks efter modtagelsen bør destrueres, medmindre andre regler, fx på det an-
sættelses- og forvaltningsretlige område, kræver opbevaring af attesten og i så fald
kun i det omfang, sådanne regler kræver det. Når det gælder private foreninger m.v.,
skal attesten som hovedregel destrueres straks. Vejledningen skal også omhandle den
videre opbevaring af børneattester med henblik på at sikre, at attesterne ikke behand-
les i strid med persondataloven. Når der udstedes en positiv børneattest, skal den
modtagende myndighed, institution, forening m.v. udpege en person, der har ansva-
ret for beskyttelsen af personoplysningerne i børneattesten inden for rammerne af
persondataloven og databeskyttelsesclirektivet."
J. N12.2004-4528-315
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 179: Kopi KUU L 72 svar på spm. 24-32, fra kulturministeren
2577006_0006.png
i MED
ust
(
k-<..• 1 4--- dc
MIN
I
STERI
ET
Spørgsmål nr. 28:
"Kan ministeren bekræfte, at lovforslaget ikke forhindrer, at en pædofil, der er sigtet i omfattende
voldtægtsforhold overfor mindreårige, ansættes i en offentlig børneinstitution eller en frivillig
organisation, der har med børn at gøre?"
Svar:
Ja. Børneattestforslaget forhindrer ikke, at en person der er sigtet for overtrædelse af straffelovens
pædofilibestemmelser kan ansættes i en offentlig børneinstitution eller i en frivillig organisation,
der har med børn at gøre. Lovforslaget gør det alene obligatorisk at indhente børneattester,
forinden der ansættes personer i børnerelaterede job, og sigtelser vil ikke fremgå af en sådan
børneattest, som alene omfatter domme.
). NR.2004-4528-316
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 179: Kopi KUU L 72 svar på spm. 24-32, fra kulturministeren
2577006_0007.png
AFSENDT MED
E-post ..
... ..
k-<sa 1 4-:;it
MIN
I
STERI
ET
Spørgsmål nr. 29:
"Betyder undtagelsen fra Datatilsynets muligheder for inspektion og den manglende anmeldelse,
at Datatilsynet slet ikke ved, hvem der kan indhente børneattester?"
Svar:
Det er hensigten, at der i de bekendtgørelser, der på de enkelte ministerområder skal udstedes.i
medfør af lovforslagets § 2, foretages en præcis afgrænsning af, hvilke institutioner, foreninger
m.v. og hvilke grupper af ansatte og beskæftigede, som har direkte kontakt med børn under 15
år, der omfattes af den obligatoriske ordning med indhentelse af børneattester. I disse administra-
tive forskrifter vil Datatilsynet kunne danne sig et indtryk af og overblik over, hvem der kan
indhente børneattester. Bekendtgørelser skal før udstedelse forelægges for Datatilsynet i medfør
af
5
57 i persondataloven.
I. NR.2004-4528-317
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 179: Kopi KUU L 72 svar på spm. 24-32, fra kulturministeren
2577006_0008.png
Ai;:SENDT MED
E-post
-01 + A, `;M
k-<%• 1 4--- dt
MINI
STER
I
ET
Spørgsmål nr. 30:
"Kan ministeren bekræfte, at også blanke børneattester er fortroligt materiale?"
Svar:
Datatilsynet har i sit høringssvar af 11. oktober 2004 anført:
"Datatilsynet må gå ud fra, at den enkelte modtager normalt opbevarer svarene fra
Rigspolitichefen systematisk. Datatilsynet går desuden ud fra, at svarene, også i de til-
fælde, hvor der ikke er tilførsler på børneattesten, indeholder oplysninger om person-
lige forhold, som med rimelighed kan forlanges unddraget offentligheden. Der indgår
således bl.a. oplysninger om personnummer."
Der er imidlertid ikke tvivl om, at det er de positive børneattester, som indeholder oplys-
ninger om strafbare forhold, der giver anledning til størst opmærksomhed i forhold til
persondataloven. Det fremgår da også af det nævnte høringssvar fra Datatilsynet, at det er
disse positive børneattester, der har givet anledning til tilsynets udtalelser om anmeldelses-
pligten.
J. NR.2004-4528-318
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 179: Kopi KUU L 72 svar på spm. 24-32, fra kulturministeren
2577006_0009.png
AFSENDT MED
...........
k-<.‘ 1 4-- .•*c
MIN
I
STER
I
ET
Spørgsmål nr. 31:
"Betyder lovforslaget, at offentlige myndigheder, der indhenter børneattester er unddraget an-
meldelsespligt og Datatilsynet inspektion, og hvordan skal Datatilsynet ved inspektion i det of-
fentlige skelne?"
Svar:
Som nævnt s. 7, 2. sp., i bemærkningerne til lovforslaget er de fleste offentlige myndigheder i
forvejen anmeldt til Datatilsynet.
For så vidt angår spørgsmålet om inspektion, har jeg anmodet Datatilsynet om et svarbidrag.
Datatilsynet har oplyst følgende:
"Datatilsynet har inspektionsadgang over for offentlige myndigheder, når der er tale
om elektronisk behandling af personoplysninger eller behandling af personoplysnin-
ger i manuelle registre. Denne inspektionsadgang gælder uafhængig af spørgsmålet
om anmeldelsespligt. Datatilsynet har ikke inspektionsadgang i forhold til offentlige
myndigheders mapper med sagsakter (manuelle sager) eller samlinger af sådanne
mapper."
Jeg kan henholde mig til det af Datatilsynet anførte.
J . NR.2004-4528-319
AGS
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 179: Kopi KUU L 72 svar på spm. 24-32, fra kulturministeren
2577006_0010.png
AFSENDT MED
.
k-<% 1 4-4;t
MI
N
I
STER
I
ET
Spørgsmål nr. 32:
"Skal offentlige virksomheder indhente to attester, såfremt man også ønsker viden om f.eks.
voldssager mod børn?"
Svar:
Hjemlen til at indhente børneattester findes i bekendtgørelse nr. 218 af 27. marts 2001 om be-
handling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregisters 36.
Af bestemmelsens stk. 1 fremgår det, at de oplysninger, Rigspolitiet efter begæring kan videregive
til brug for ansættelse eller beskæftigelse af personer, der som led i deres job skal have direkte
kontakt med børn under 15 år, er oplysninger om overtrædelse af straffelovens pædofilibestem-
mels er.
En børneattest vil således ikke indeholde oplysninger om afgørelser, der relaterer sig til vold mod
børn, hvorfor det vil være nødvendigt også at indhente straffeattest på den pågældende ansøger,
såfremt man ønsker oplysninger herom.
Lovforslagets formål er alene at medvirke til at forhindre, at pædofilidømte ansættes eller beskæf-
tiges i job, der indebærer en direkte kontakt med børn under 15 år. Dette er baggrunden for, at
lovforslaget alene gør indhentelse af børneattester obligatorisk og ikke i øvrigt beskæftiger sig
med indhentelse af oplysninger om straffelovsovertrædelser.
J . NR.2004-4528-320
AGS